Μερικές παρατηρήσεις στην τελευταία απάντηση του Σεβ. Πειραιώς προς την Ιδιωτική Οδό
Του θεολόγου - φιλολόγου Κώστα Νούση
Αρχίζω με την εισαγωγική παρατήρηση πως για πρώτη φορά διαβλέπω μια πιο ήπια διάθεση και μια κάπως εμφανέστερη απουσία πολεμικού ύφους από το κείμενο του Σεβασμιωτάτου, χωρίς ωστόσο τούτο να σημαίνει πως δεν υφίσταται το τελευταίο επιμελώς κρυπτόμενο. Παρά ταύτα πρόκειται για μια θετική εξάπαντος εξέλιξη που πρέπει να χαιρετισθεί από όλους.
Πριν ξεκινήσω με την αριθμητική παράθεση των παρατηρήσεών μου στο κείμενο του πατρός, επόμενος τω εκείνου παραδείγματι, θέλω να επισημάνω πως και εκείνος σε δικές του απαντήσεις πολλές φορές αποσιωπά, ίσως και ακούσια, το όλο πνεύμα και τη συνάφεια των λόγων μας. Προσωπικά θα ήθελα να ξεκαθαρίσω πως ποτέ δεν προέβην, όσον αφορά στις ειλικρινείς μου προθέσεις, σε εσκεμμένη διαστρέβλωση ή απόκρυψη των συνολικών θέσεων του εν λόγω Επισκόπου.
1. Πρόκειται για τη μισή αλήθεια, διό και περί ένα τεχνήεν υπερασπιστικό επιχείρημα. Ναι μεν, Σεβασμιώτατε, καλείτε τον π. Γεώργιο να επιστρέψει, αλλά δεν μας αναφέρετε για ποιον λόγο έφυγε και γιατί του χορηγήσατε το απολυτήριο. Άραγε έφυγε με τη θέλησή του ή εξαναγκάσθηκε ποικιλοτρόπως; Προσπαθήσατε να τον πείσετε με πατρική αγάπη να αναιρέσει αυτήν του την απόφαση; Εκκρεμούν τωόντι περισσότερες πλέον απορίες από όσες προσπαθήσατε να επιλύσετε.
2. Το ότι «κατέφυγε» στην Μητρόπολη Δημητριάδος ο εν λόγω κληρικός και υπηρετεί εν Αθήναις προφανώς αναφέρεται υπό του Επισκόπου με τη σημειολογία της ευνοϊκής μεταχείρισης προς μομφήν έμμεση του ιδίου του κληρικού και της περιθαλπούσης αυτόν Μητρόπολης. Προς τι τούτο; Θα έλεγε ο λαός μας, δηλαδή, πως θα ήταν πιο ωραίο να ήταν «και κερατάς και δαρμένος»;
3. Συνθηματολογική παρατήρηση προς ακύρωση της αξιοπιστίας του ετέρου. Θα μπορούσε ο Σεβασμιώτατος να το «κολλήσει» με το αμέσως επόμενο, στο οποίο προβαίνει σε συγκεκριμένες διευκρινίσεις, ασχέτως με την αποδεικτική τους ισχύ.
4. Χωρίς να το θέλει, επανέρχεται στη σχολαστική και νομικίστικη εμμονή της ερμηνείας του όρου και της ουσίας της εισπήδησης. Η πρόκληση ταραχής και σκανδαλισμού στο ποίμνιο μέσα από διαδικτυακές αναρτήσεις μπορεί να μη συνιστούν την ακραία μορφή της εν σωματική παρουσία επισκοπικής εισπήδησης ή πρεσβυτεριανής παρ’ ενορίαν πράξεως, ωστόσο παραμένουν προβληματικές μορφές που αγγίζουν τα όρια των σχετικών κανονικών εγκλημάτων.
5. Δεν κατηγορηθήκατε για νομικισμό λόγω της παράθεσης Κανόνων, αλλά εξαιτίας του τρόπου χρήσης και ερμηνείας τους. Προσωπικά με «αναγκάσατε» να απαντήσω μέσω αυτών, για να αποδείξω δια της ιδίας οδού την προκείμενη προβληματική κατάσταση.
6. Εδώ γίνεται πιο σαφής. Διαχωρίζει τη συλλογή υπογραφών από την έκφραση και κυκλοφόρηση μιας οιασδήποτε γνώμης, έστω και σε βάρος Ιεραρχών ετέρας Επισκοπής. Εν μέρει συμφωνώ. Παρά ταύτα έχω να κάνω δυο επισημάνσεις: πρώτον, για ποιον λόγο η συλλογή υπογραφών για ένα θέμα να μην θεωρηθεί ως επίρρωση και προέκταση πάνω στην έκφραση και κυκλοφόρηση μιας θέσης και γνώμης και, δεύτερον, τι υφίσταται αναφορικά με τη συλλογή υπογραφών για την Ομολογία Πίστεως σε βάρος του Πατριαρχείου, στην οποία συμμετείχε και ο ίδιος. Το επιχείρημα ότι εκεί έχουμε θέμα πίστεως και εδώ όχι, άραγε θα απενοχοποιούσε τους υπογράφοντες την Ομολογία και θα δικαίωνε την «απομάκρυνση» Δορμπαράκη; Δεν νομίζω, διότι δεν έχει κηρυχθεί οικουμενιστική ή άλλη αίρεση από επίσημα χείλη, ώστε να υφίσταται χρεία οιασδήποτε αυτόβουλης ομολογίας. Δεν μου άρεσε, επίσης, ο τρόπος αναφοράς στη «λογιότητα» του π. Β. Θερμού. Η απαξίωση σε ανθρώπους θεολογικού λόγου τοσαύτης εμβέλειας σε τόσο πονηρές μέρες δεν περιποιεί τιμή στους φορείς της σε καμιά περίπτωση.
7. Εδώ ο Σεβασμιώτατος υποπίπτει στο ίδιο αμάρτημα της απομόνωσης βαρύγδουπων φράσεων, κάτι για το οποίο διαμαρτυρήθηκε αρχικά πως αδικείται ομοτρόπως. Δε θα επεκταθώ πολύ, απλά και μόνον θα ήθελα να ρωτήσω τι σημαίνει βαπτισματική θεολογία και πού ακριβώς συνίσταται η τεθλασμένη του ευχαριστιακή θεολογία, η οποία αποτελεί τον βασικό άξονα της μαξίμειας θεολογίας. Επίσης, ας υπομνήσω εδώ ότι ο Σεβασμιώτατος Ι. Ζηζιούλας είναι από τους νεότερους εκείνους ορθοδόξους θεολόγους που συνεισέφεραν τα μέγιστα στην αντιδιαστολή της ημετέρας πνευματικότητας και θεολογίας με τις δυτικές αντίστοιχες διαστροφές, τις οποίες και εν πολλοίς επεσήμανε.
8. Όσον το επ’ εμοί τώρα, όντως είπα ότι οι ρωμαιοκαθολικοί έχουν σωρεύσει αρκετές αιρέσεις. Αλλά δεν κατανοώ γιατί και πού πρέπει να προσέχω. Θα συμφωνήσω, ωστόσο, με την υπ’ αριθμ. 4 παρατήρηση του ιδίου ότι τέτοια σοβαρά ζητήματα, όπως εν προκειμένω των κακοδοξιών και αιρέσεων, πρέπει να καταγγέλλονται επίσημα και να ανακρίνονται συνοδικά και με την τυπική διαδικασία και όχι μέσα από διαδικτυακές πυροτεχνηματικές βολές.
9. Η δικαιοσύνη και η αλήθεια του Θεού πάντα συνυφαίνονται και συνυπάρχουν με αυτήν της αγάπης. Διότι «ο Θεός αγάπη εστί» (ευαγγελιστής Ιωάννης) και δεν είναι δίκαιος σύμφωνα με τα δικά μας ανθρωποπαθή δεδομένα, καθώς ποτέ δεν κρίνει ακριβοδίκαια, αλλά με άκρα συγκατάβαση και φιλανθρωπία, κάτι που ισχύει και για την ίδια την κόλαση, στην οποία οι εισερχόμενοι «καίγονται» από τη μάστιγα της άφατης θείας αγάπης (Ισαάκ Σύρος). Και όλα αυτά δεν συνιστούν απλά αγαπολογία, αλλά τη θεία οντολογία.
Κ.Ν.
9/2/2013
35 σχόλια:
Οι αμαρτωλοί "εν τη γεένη κολαζόμενοι, τη μάστιγι της αγάπης μαστίζονται" Ισαάκ Σύρου, Τα ευρεθέντα ασκητικά, Λόγος ΠΔ': περί της θέας της των ασωμάτων φύσεως κατ' ερώτησιν και απόκρισιν.
Επειδή φαίνεστε αξιόλογος άνθρωπος, όπως κι ο κ. Ανδριόπουλος που παλεύει να τους πεισει να ξεκαβαλικέψουν, σας προτείνω και σας προτρέπω να οργανώνετε θεολογικές "δράσεις" αγνοώντας τα τερτίπια των δεσποτάδων... ΑΥΤΟΙ ΔΕΝ ΘΑ ΑΛΛΑΞΟΥΝ ΠΟΤΕ!!! ΑΦΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΝΑ ΑΛΛΗΛΟ/ΑΥΤΟΛΙΒΑΝΊΖΟΝΤΑΙ!!! Καλά κάνει ο π. Γεώργιος Δορμπαράκης και δεν ομιλεί και δεν αντιδρά... Το ίδιο κάνουν κι άλλοι, λίγοι εναπομείναντες, στον Πειραιά...
Ο πόθος της αλήθειας είναι πόνος αγάπης, όχι νομοκανονικές τυφλές διατάξεις. Πλέον όποια πέτρα κι αν σηκώσεις από κάτω είναι ο Πειραιώς.Γιατί άραγε;Θεωρεί ότι οι υπόλοιποι επίσκοποι στην Ελλάδα και εκτός Ελλάδας είναι δειλοί, προδότες, αθεολόγητοι;Μήπως σεβασμιώτατε κάτι δεν πάει καλά;Αν βρισκόσασταν στη εποχή του Μεγάλου Βασιλείου, ο οποίος απέφευγε να ονομάσει το Άγιο Πνεύμα Ομοούσιο του Πατρός για να βοηθήσει την επιστροφή των Ομοιουσιανών, τι θα κάνατε άραγε; Από τη στάση σας μέχρι τώρα η απάντηση είναι προφανής: Τρέμε Μέγα Βασίλειε, που έπρεπε να είσαι κοφτός και άμεσος με τέτοιο σοβαρό δογματικό ζήτημα κι αν ήθελαν ας καταλάβαιναν οι αιρετικοί Ομοουσιανοί.Κακώς κάκιστα Μέγα Βασίλειε έκανες έκπτωση σε μείζων διγματικό ζήτημα.Που είναι η δικαιοσύνη και η αλήθεια του Μεγάλου Βασιλείου;Μόνο η αγάπη σου έμεινε Μέγα Βασίλειε!Ο κ. Κώστας Νούσης ευτυχώς συγρατεί το εκκλησιολογικό και δογματικό πλαίσιο και πνεύμα της Εκκλησίας σε Ορθόδοξο δρόμο.
Καλά πότε κιόλας απάντησε ο Νούσης;
Την ήξερες την επιστολή;
Χαρακτηριστικό της προχειρότητος της απάντησης.
Του κιλού λοιπόν.
Ο κ. ΝΟΥΣΗΣ, ΔΕΝ ΒΛΕΠΕΙ ΤΙΣ ΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ
ΣΤΟΝ ΖΗΖΙΟΥΛΑ, ΠΑΡΑ ΜΟΝΟ ΤΙΣ ΟΡΘΟΔΟΞΕΣ
Ο κ. Νούσης επανειλημμένως στην διαμάχη του με τον μητροπολίτη Πειραιώς, ωσάν να μη έχει θεολογικές γνώσεις (παρότι θεολόγος), δεν θεωρεί αιρετικές τις θέσεις του μητροπολίτη Ι. Ζηζιούλα. Βρήκαμε τις αιρετικές θέσεις του Μητροπολίτη και τις παραθέτουμε. Υπόψιν, ότι δεν είναι ακαδημαϊκές θέσεις προβληματισμού, αλλά κατάθεση του επισκόπου Περγάμου στους Διαλόγους. Βέβαια, οι θέσεις αυτές δεν έχουν καταδικασθεί από Σύνοδο, αλλά για τούτο δεν παύουν να είναι αιρετικές. Όπως δεν είχαν καταδικασθεί από Σύνοδο πολλές άλλες αιρετικές θέσεις, παρά ταύτα κληρικοί και πιστοί εφέροντο σε όσους τις κήρυτταν ως προς αιρετικούς (π.χ. Νεστοριανισμός, εικονομαχία κ.λπ.).
Παραθέτουμε την ερώτηση του κ. Νούση και μια απάντηση.
«7. Εδώ ο Σεβασμιώτατος υποπίπτει στο ίδιο αμάρτημα της απομόνωσης βαρύγδουπων φράσεων... Θα ήθελα να ρωτήσω τι σημαίνει βαπτισματική θεολογία... Επίσης, ας υπομνήσω εδώ ότι ο Σεβασμιώτατος Ι. Ζηζιούλας είναι από τους νεότερους εκείνους ορθοδόξους θεολόγους που συνεισέφεραν τα μέγιστα στην αντιδιαστολή της ημετέρας πνευματικότητας και θεολογίας με τις δυτικές αντίστοιχες διαστροφές, τις οποίες και εν πολλοίς επεσήμανε» (ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΚΩΣΤΑ ΝΟΥΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΦΑΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΟΔΟ, 9/2/2013)
Δεν θα απαντήσουμε εμείς, αλλά ένας ιερέας που επέστρεψε από την αίρεση και τώρα φρικάρει, βλέποντας πως προσπαθούν να του επιβάλλουν ο Ζηζιούλας και ο Βαρθολομαίος, όλη την αιρετική βρώμα που αποκήρυξε. Πρόκειται για κείμενο του ορθόδοξου πλέον, π. Πέτρου Heers (Το Μυστήριο του Βαπτίσματος, Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου).
Συνεχίζεται
Το 1985, ο λαϊκός τότε θεολόγος Ιωάννης Ζηζιούλας (νυν Μητροπολίτης Περγάμου) πρότεινε «να ομιλούμε για τα όρια της Εκκλησίας επί τη βάσει… της βαπτιστικής ενότητας». Υποστήριξε ότι το βάπτισμα είναι αυτό που διαγράφει τα όρια της Εκκλησίας και ότι όλοι οι Χριστιανοί είναι βαπτισμένοι. Επομένως, έπεται ότι «εντός του βαπτίσματος, ακόμη και αν υπάρχει μία διάσπαση, μία διαίρεση, ένα σχίσμα, ακόμη μπορείς να μιλάς για Εκκλησία»...
Αν και πρωτοφανής για τους Ορθοδόξους, αυτή η συμφωνία είναι σύμφωνη με τη διακήρυξη της Β΄ Συνόδου του Βατικανού, δηλαδή ότι «όσοι πιστεύουν στο Χριστό και έλαβαν έγκυρα το βάπτισμα βρίσκονται σε κάποια κοινωνία με την Καθολική Εκκλησία, έστω και αν η κοινωνία αυτή είναι ατελής…[όσοι έχουν] λάβει το βάπτισμα τη δικαίωση από την πίστη, είναι ενσωματωμένοι στο Χριστό, και επομένως δίκαια φέρουν το χριστιανικό όνομα και πολύ σωστά αναγνωρίζονται από τα παιδιά της Καθολικής Εκκλησίας, σαν αδελφοί ‘εν Κυρίω’» (Διάταγμα περί Οικουμενισμού, κεφ. 1, αριθμ. 3). «Το βάπτισμα, επομένως, είναι ο μυστηριακός δεσμός της ενότητας, η θεμελίωση της κοινωνίας μεταξύ όλων των Χριστιανών» (Οικουμενιστικός Κατάλογος (Directory on Ecumenism), κεφ. 2, αριθμ. 11)...
Ο Άγιος Αθανάσιος ο Μέγας, για παράδειγμα, σαφώς θεωρούσε την ορθή πίστη ως απαραίτητη για την εκπλήρωση ενός γνησίου και χαριτοδότου βαπτίσματος. Τα λόγια του περιεκτικά εκφράζουν την πατερική ομοφωνία: «Διά τούτο γούν και ο Σωτήρ ουκ απλώς ενετείλατο βαπτίζειν, αλλά πρώτον φησι, Μαθητεύσατε είθ’ ούτω. Βαπτίζετε εις όνομα Πατρός, και Υιού, και αγίου Πνεύματος, ίν΄ εκ της μαθήσεως η πίστις ορθή γένηται, και μετά πίστεως η του βαπτίσματος τελείωσις προστεθή. Πολλαί γουν και άλλαι αιρέσεις λέγουσαι τα ονόματα μόνον, μη φρονούσαι δε ορθώς, ως είρηται, μηδέ την πίστιν υγιαίνουσα έχουσαι, αλυσιτελές έχουσι και το παρ’ αυτών διδόμενον ύδωρ, λειπόμενον ευσεβεία ή λυτρούσθαι» (Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, Κατά των Αρειανών 2, 42-43, PG 26, 237B).
Το ευρύτερο κείμενο του ΙΩΑΝΝΟΥ ΖΗΖΙΟΥΛΑ είναι: “Orthodox Ecclesiology and the Ecumenical Movement”, Sourozh Diocesan Magazine [Αγγλία] 21 (1985) 16. Εκεί ο Μητροπολίτης Ιωάννης δηλώνει:
«Εάν λάβουμε υπ’ όψιν μας τους κανόνες της αρχαίας Εκκλησίας, τότε μπορούμε να ομιλούμε για τα όρια της Εκκλησίας επί τη βάσει, θα πρότεινα, της βαπτιστικής ενότητας. Με αυτό εννοώ ότι το βάπτισμα είναι ένα τόσο καθοριστικό σημείο της ζωής μας, ώστε αυτομάτως δημιουργεί διαχωριστική γραμμή ανάμεσα της προ-βαπτιστικής και μετα-βαπτιστικής κατάστασης: αν βαπτίζεσαι, αμέσως παύεις να είσαι αυτό που ήσουν. Πεθαίνεις, όπως λέει ο Άγιος Παύλος, όσον αφορά το παρελθόν, και επομένως υπάρχει μια καινούργια κατάσταση. Το βάπτισμα δημιουργεί ένα όριο στην Εκκλησία. Τώρα με αυτό το βαπτιστικό όριο είναι κατανοητό να υπάρξει διαίρεση, αλλά οποιαδήποτε διαίρεση μέσα σε αυτά τα όρια δεν είναι το ίδιο με την διαίρεση που υπάρχει μεταξύ της Εκκλησίας και αυτών που βρίσκονται έξω από αυτό το βαπτιστικό όριο… Νομίζω ότι πρέπει να λάβουμε σοβαρά τα βαπτιστικά όρια της Εκκλησίας και να αποδεχτούμε ότι έξω από την βάπτιση δεν υπάρχει Εκκλησία. Εντός του βαπτίσματος, ακόμη και αν υπάρχει μία διάσπαση, μία διαίρεση, ένα σχίσμα, ακόμη μπορείς να μιλάς για Εκκλησία. Ακόμα και αν πάρετε το μοντέλο της Ευχαριστίας ως βάση σας, θα δείτε ότι αυτό αφορά όλους τους Χριστιανούς. Αν πάρουμε την Λειτουργία της αρχαίας Εκκλησίας ως ένα παράδειγμα: μέχρι το σημείο της ανάγνωσης των Γραφών ή, όπως έχουμε ακόμα σήμερα στην Λειτουργία, μέχρι το φιλί της ειρήνης, που είναι το σημείο της ενότητας εν αγάπη, και του Συμβόλου της Πίστεως, το οποίο είναι σημάδι ενότητας εν πίστει, μέχρι αυτό το σημείο ήταν κατανοητό ότι κάποιος μπορούσε να πάρει μέρος στην Λειτουργία και μετά δεν του επιτρεπόταν για διάφορους λόγους να συνεχίζει (όπως μία εκκλησιαστική ποινή για παράδειγμα ή εάν ήταν κατηχούμενος). Έφευγε λοιπόν προτού το Μυστήριο. Αυτό τώρα υποδηλώνει ότι μπορούμε να κατανοήσουμε τις διαιρέσεις με την Εκκλησία ως λαμβάνουσες χώρα ακριβώς σ’ αυτά τα σημεία, είτε στο φιλί της ειρήνης, ή στο Σύμβολο. Εάν δεν είμαστε σε θέση να αγαπήσουμε ο ένας τον άλλον και να ομολογήσουμε την ίδια πίστη, τότε υπάρχει ένα ρήγμα στην κοινωνία. Αλλά αυτό το ρήγμα δεν σημαίνει ότι κάποιος έπεσε έξω από το βασίλειο της Εκκλησίας. Οι Ορθόδοξοι, κατά τη γνώμη μου τουλάχιστον, συμμετέχουν στην οικουμενική κίνηση ως μία κίνηση βαπτισμένων Χριστιανών, που βρίσκονται σε κατάσταση διαίρεσης, διότι δεν μπορούν να εκφράσουν την ίδια πίστη μαζί. Στο παρελθόν αυτό συνέβαινε λόγω της έλλειψης αγάπης, η οποία τώρα, δόξα τω Θεώ, εξαφανίζεται».
Κ.Ε., εκπαιδευτικός
OYTE 24ΩΡΟ ΔΕΝ ΠΕΡΑΣΕ ΡΕ ΑΔΕΛΦΙΑ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕ Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ;
ΣΟΥΠΕΡΜΑΝ ΕΙΝΑΙ;;;
ΕΛΕΟΣ...
Κ.ΝΟΥΣΗ ΣΚΟΠΟ ΕΧΕΤΕ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΠΛΑ Ή ΤΗΝ ΟΥΣΙΑ;
ΓΙΑΤΙ ΔΙΔΕΤΕΙ Η ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΤΗΣ ΕΓΩΪΣΤΙΚΗΣ ΑΝΤΑΠΑΝΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΟΒΑΡΟ.
ΠΑΡΟΛ'ΑΥΤΑ ΔΕΝ ΚΑΛΥΨΑΤΕ ΜΕ ΤΗΝ ΘΕΣΗ ΣΑΣ.ΑΛΛΑ ΛΕΕΙ Ο ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΑΛΛΑ ΛΕΤΕ ΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΕΙ ΛΕΓΟΝΤΑΣ.
ΦΥΣΙΚΑ ΔΝ ΘΑ ΚΑΘΙΣΩ ΕΔΩ ΜΕΣΑ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΩ.ΘΑ ΣΑΣ ΤΑ ΠΩ ΑΛΛΟΥ.ΙΣΩΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΑ.
ΠΑΝΤΩΣ ΓΙΑ ΑΚΟΜΑ ΜΙΑ ΦΟΡΑ Ο ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΧΤΥΠΑΕΙ ΣΤΗΝ ΡΙΖΑ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΣΕΙΣ ΟΥΤΕ ΚΑΝ ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΔΕΝ ΕΙΔΑΤΕ.
Ο ΔΥΣΤΥΧΗΣ.
Μπράβο σεραφείμ μάγκα.
Αν ο Κ.Ν απαντούσε μετά από καιρό,θα τον βγάζατε δειλό,αστοιχείωτο και θα λέγατε πως δυσκολεύεται να βρει επιχειρήματα για να στηριχτεί.Αν δεν απαντούσε καθόλου και άφηνε το θέμα να περάσει,θα ζητωκραυγάζατε οτι ο λατρεμένος σας Μητροπολίτης τον αποστόμωσε.Αν έγραφε μακροσκελές κείμενο θα του βάζατε την ταμπέλα του φλύαρου.Τώρα που απάντησε λιτά και περιεκτικά μέσα σε 24 ώρες,λέτε πως η απάντηση είναι πρόχειρη και ανούσια.Μονά-ζυγά δικά σας τα θέλετε,αλλά έτσι κι αλλιώς δεν περιμέναμε κάτι διαφορετικό από τα γνωστά δικολαβίστικα τερτίπια μείωσης του διαφωνούντος.Ο πνευματικός σας πατέρας είναι ο πρώτος διδάξας σ'αυτές τις μεθόδους.
Εκμεταλλευόμενοι κάποιοι την ελευθερία που παρέχει ο ιστολόγος στους σχολιαστές των αναρτήσεων, "μάγκεψαν" μαζί με τον "μάγκα" ηγέτη τους... Μόνο που η "μαγκιά" στον Πειραιά είναι το μόνο που δεν μπορεί να αγοραστεί... Όλα τα άλλα τα αγοράζεις (ρωτήστε τον Πειραιώς σχετικά...), αυτήν όχι...
Αγαπητέ, σχολιαστή, που μας διαφωτίζεις για τις κακοδοξίες του Περγάμου, απάντησέ μας και στο ερώτημα: ΓΙΑΤΙ Ο ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΔΕΝ ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΕΙ ΕΠΙΣΗΜΩΣ ΚΑΙ ΜΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΑ ΑΡΜΟΔΙΑ ΟΡΓΑΝΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΤΟΝ ΖΗΖΙΟΥΛΑ ΚΙ ΟΠΟΙΟΝ ΑΛΛΟ ΝΑ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΜΕ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ;
Πάλι απάντησε ο νούσης;
Σιγά μην άφηνε να πέσει καμιά κουβέντα κάτω.
Ρε σεις έχω καταλάβει ό,τι απαντάει μόνο και μόνο για να απαντήσει.
αν διαβάσετε τα περισσότερα είναι ΑΣΧΕΤΑ με αυτά που τον καταγγέλει ο Πειραιώς.
κ.Νούση, διάβασε πρώτα καλά τις "κατηγορίες" και μετά απολογήσου.
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΝΟΜΟΚΑΝΟΝΙΚΟ Ο ΚΑΘΕ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΧΕΙ ΤΟ ΜΑΧΑΙΡΙ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΠΟΝΙ ΚΟΒΕΙ ΚΑΙ ΡΑΒΕΙ ΚΑΤΑ ΤΟ ΔΟΚΟΥΝ ΑΣ ΜΗ ΞΕΧΝΑΜΕ ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ ΛΑΘΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ Ι.Μ. ΑΓΙΟΥ ΚΥΠΡΙΑΝΟΥ, ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΤΖΗΜΑΣ, ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΔΥΟ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΥΠΗΡΧΕ ΕΡΓΟ ΑΛΛΑ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΙ ΑΚΡΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ ΤΟΥΣ ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΣΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΠΛΑΝΗ.
Ο Σεβ. Πειραιώς θεωρεί εαυτόν αντιοικουμενιστή, υπερασπιστή των Ορθοδόξων δογμάτων, εγκρατή των ιερών κανόνων κ.ά. Μέχρι εδώ όλα καλά, είναι δικαίωμά του. Ταυτόχρονα, όμως, κατηγορεί πολλούς άλλους για δογματικές και κανονικές παρεκτροπές.
Έχω μια απορία: Η δυτικότροπη και αθεολόγητη (λατινο-νεστοριανίζουσας θεολογίας) εικόνα του Χριστού σε εγκόλπια που φέρει (βλ. προηγούμενο άρθρο του ιστολογίου:http://panagiotisandriopoulos.blogspot.gr/2013/02/blog-post_349.html) τι είναι; Μήπως είναι ομολογία Ορθόδοξης πίστης; Ο οικουμενιστικός συγκρητισμός στην περίπτωση αυτή είναι αμελητέος;
Μπραβο στον δεσπότη μας...Μπράβο του.
Την ευχή σας Αγιε Ιεράρχα.
ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΔΟΡΜΠΑΡΑΚΗ ΕΙΝΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ,ΜΗΝ ΜΠΛΕΚΕΤΕ ΤΑ ΔΟΓΜΑΤΙΚΑ-ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ.
Ηταν άγαρμπη και φρικτά δεσποτοκρατική ( να θυμηθώ τι τράβηξε ο μακ.παπά Γιώργης Πειρουνάκης,επι χούντας από αυτή την μάστιγα)
η απομάκρυνση από τον Πειραιά (ι.ν.Αγ.Παρασκευής Καλλιπόλεως) του εξαίρετου
και τα μέγιστα έχοντος προσφέρει ,στην Πειραϊκή Εκκλησία ,πρωτοπρ. Γεωργίου
Δορμπαράκη ,από τον τοπικό Επίσκοπο κ. Σεραφείμ .
Φυσικά,είναι γνωστό ότι υπέγραψε το("άθλιο,ποταπό,άθεο,υβριστικό, ασεβές,αντιδεσποτικό ,κλπ"!!!, ) κείμενο για την ι.μ. Μεταμορφώσεως
Ναυπάκτου ,επίσης ότι στην ομιλία του στην εορτή του Αγ. Σεραφείμ
(ι.ν.Αγ.Σπυρίδωνος) ,δεν έκαυσε λιβανωτόν ,ουδέ έκυψε μέχρις εδάφους ...... την οσφύν του, στον ......"δεσπότην και αυθέντην "
..κον,κον Σεραφείμ..
και ποιός ξέρει (μάλλον Κύριος οίδεν) τι άλλα κρατούμενα .υπάρχουν,όμως
έτσι..αναπολόγητα! ?και η ενορία που θα κατακραυγάσει..?και ο αντικαταστάτης του σούπερ ορθόδοξος π.Αγγελος?
Αραγε ο π. Ιάκωβος Γιοσάκης(που είχε γνώση περί αυτού) μήπως κάτι ήξερε ,όταν μιλούσε γιά "..........
δράκο " !!!
Βέβαια πάντες οι παροικούντες γνωρίζουν : τι εστί δεσποτοκρατία !!! ,τι γραφειοκρατική
Εκκλησία μεταλλαγμένη σε Κράτος ,τι εκκλ.δικαιοσύνη(επίσκοπος=ανακριτής=εισαγγελέας=δικαστής!!!) , πως αναρριχήθηκε σε
επισκοπική περιοπή (βλ.μητροπ. Νικόδημο Γκατζηρούλη),πως επέστρεψε οίκαδε και μετά ο μακαριστός Χριστόδουλος τον ...."περιέθαλψε" και μας τον
«εφόρεσαν κουστούμι» στον Περαία...μαζί με τον γέροντα Καλλίνικο.
Αν ακούσετε τις ομιλίες του, αφ΄ενός θα κυκλοφορείτε με το λεξικό Λίντελ-Σκόττ,αφ΄ετέρου ίσως πάθετε" τρικυμία εν τη πίστει", χώρια ο σκανδαλισμός σας απο
τα πλούσια,πανάκριβα άμφια του,που θυμίζουν ρωσσο-τσαρικό μεγαλοιδεατισμό!
Φυσικά επειδή είναι ....εις Τύπον και Τόπον Χριστού.
Κύριε μή με ελεείς !
ΙΑΝ ΑΛΑΤΖ.
------------------------------
''...ΜΕ ΤΡΟΠΟ ΠΑΝΤΑ
ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΟ... ΚΑΙ ΟΧΙ
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΙΚΟ !''
Κατ' αρχάς θα ήθελα να εκφράσω τη χαρά μου επειδή ο Σεβασμιώτατος, έστω και με μια μικρή καθυστέρηση - γνωρίζουμε όλοι μας τις καθημερινές υποχρεώσεις ενός ιεράρχη - αποφάσισε να απαντήσει ο ίδιος και όχι οι ''αρμόδιοι του αντιαιρετικού αγώνα'', αναγνωρίζοντας με έμμεσο τρόπο την κραυγαλέα αστοχία του !
Περιμέναμε,όμως, όλοι μας να είναι πολύ περισσότερο συστηματικός και κατατοπιστικός! Μάλλον η απαντητική του επιστολή χαρακτηρίζεται από μία βιασύνη, με αποτέλεσμα να επαναλαμβάνει τις ίδιες ''δικανικές'' τοποθετήσεις, οι οποίες και στερούνται ουσιαστικών επιχειρημάτων. Έχω την ταπεινή γνώμη - μπορεί και να λαθεύω και μακάρι να συμβαίνει αυτό - ότι γίνεται μια απεγνωσμένη προσπάθεια συγκάλυψης σοβαρών ποιμαντικών παρεκτροπών με το νομοκανονικό μανδύα!
Και όλα αυτά γίνονται για να μην αναγνωριστούν τα λάθη μας και έτσι αποδυναμωθεί η επιρροή και η εξουσία που ασκούμε εις βάρος των ανυποψίαστων πιστών - οπαδών.
Και φυσικά όλοι διατηρούσαμε ακόμη την ελπίδα ο Σεβασμιώτατος να απαντήσει, στις απεγνωσμένες εκκλήσεις του θεολόγου κ.Νούση, για ποιον λόγο ο ίδιος και οι ''ειδικοί δογματολόγοι του'' τον έχουνε βαφτίσει'οικουμενιστή'!
Αντ' αυτού:''άκρα του τάφου σιωπή στη Μητρόπολη του Πειραιά βασιλεύει'' !!!
Θα αφήσω το θέμα της εισπήδησης, γιατί έχουνε γραφτεί αρκετά και θα περάσω ευθύς αμέσως στην περίπτωση του π. Γεωργίου. Επειδή το εκκλησιαστικό αυτό συμβάν έχει συζητηθεί πάρα πολύ τον τελευταίο καιρό, καλό θα ήταν και ο εν λόγω κληρικός να ''λύσει'' τη σιωπή του και να μας πει τα πράγματα με το όνομά τους, ώστε να μπορέσουν και οι καλοπροαίρετοι πιστοί να εξάγουν τα δικά τους συμπεράσματα !
Να γνωρίζουμε δηλαδή με ξάστερο τρόπο και τις ενέργειες του σεβαστού ιεράρχη, αλλά και τις κινήσεις του επωνύμου ιερέως, ώστε να καταπαύσει το ''σκάνδαλο''. Σταράτες κουβέντες... και όχι μισόλογα και ''θρησκευτικά κουτσομπολιά'', που μας βλάπτουν όλους πνευματικά!
Και πηγαίνω στο ουσιαστικότερο, κατ' εμέ πάντοτε, που είναι η περίπτωση της ''κακοδοξίας'' του Μητρ. Περγάμου και οι ''περίφημες'' θέσεις του περί 'βαπτισματικής' - 'ευχαριστιακής' θεολογίας! Δηλαδή, εκφράζω την ταπεινή μου πάντοτε άποψη, για πόσο ακόμη καιρό σε αυτόν το δύσμοιρο τόπο θα μας καταδιώκει αυτή η τραγελαφική προχειρότητα!
Όλα τα σοβαρά θέματα αντιμετωπίζονται αποσπασματικά και περιστασιακά και ποτέ συστηματικά και προγραμματισμένα!
...ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ!
Από Διογένη /Ε.Μ.
''...ΜΕ ΤΡΟΠΟ ΠΑΝΤΑ
ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΟ... ΚΑΙ ΟΧΙ
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΙΚΟ !''
...η συνέχεια των σκέψεων!
Είναι δυνατόν τόσο σοβαρά προβλήματα, όπως αυτό της ''κακοδοξίας'' να αντιμετωπίζεται με αυτήν την προχειρότητα και να μην συγκαλούνται τα αρμόδια εκκλησιαστικά όργανα, ώστε να αποφανθούν συνοδικώς, μετά από συστηματική και διεξοδική μελέτη των ''ύποπτων'' για αιρετικές αποκλίσεις κειμένων και μάλιστα από ειδικούς δογματολόγους, εαν ο συγκεκριμένος ιεράρχης - θεολόγος έχει περιπέσει σε ''αίρεση'';
Να μελετηθούν, λοιπόν, τα σχετικά κείμενα (αλλά και ολόκληρο το θεολογικό έργο του ιεράρχη και όχι μονάχα κάποιες θέσεις που διατύπωσε ο συγγραφέας το 1985(;), μπορεί οι τοποθετήσεις αυτές να έχουν τροποποιηθεί από τότε) διεξοδικώς και στη συνάφειά τους και στη συνέχεια η Εκκλησία να αποφασίσει για τη στάση της απέναντι στις θεολογικές αυτές θέσεις.
Δηλαδή, να τις αποδεχτεί ή να τις απορρίψει! Τα ορθόδοξα κριτήρια, πάντως, υπάρχουν μέσα στο βιβλικο - πατερικό μας οπλοστάσιο!
Πρέπει κάποτε να σοβαρευτούμε και πολύ περισσότερο η θεσμική Εκκλησία, η οποία τον τελευταίο καιρό αφήνει πολλά μέτωπα ανοιχτά!
Αναφέρω συγκεκριμένα την περίπτωση της Χ.Α. και το τεράστιο πρόβλημα της ''ετικετοποίησης'' των ιεραρχών, θεολόγων και λαϊκών, που εδώ και καιρό έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις !
Κάτι πρέπει να γίνει!
...Και κάτι ακόμη για τα σχόλια των ανωνύμων!
Δεν νομίζω, Σεβασμιώτατε, ότι ο αρχαίος ''πτερνιστής''(!) χαίρεται από την ανωνυμία των σχολιαστών! Το περιεχόμενο και οι προθέσεις είναι αυτά που έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα!
Μπορείτε, άλλωστε, να ρίξετε μία βιαστική ματιά στην ''ουσία'' κάποιων σχολίων και να αφουγκραστείτε το επίπεδο -''μεγαλείο'' των πνευματικών σας παιδιών - ''αντιοικουμενιστών''! (σταχυολογώ μερικά:''Μπράβο σεραφείμ μάγκα'' !!!...''ΟΠΟΥ ΦΥΓΕΙ ΦΥΓΕΙ Ε; ΧΑ...ΧΑ...ΧΑ... ΠΛΑΚΑ ΕΧΕΤΕ ΑΝΤΙ-ΣΕΡΑΦΙΜΕΙΚΟΙ...!!!''κ.α.)
Με τέτοια σχόλια ο αρχαίος, μάλλον, θα έχει στήσει πραγματικό πανηγύρι!
Θα το πω για ακόμη μία φορά:να μη χάσουμε,πρωτίστως, τη μετάνοια, τη διάκριση, την ειλικρίνεια, την ταπείνωση, αλλά και τη σοβαρότητα, γιατί το τελευταίο διάστημα την αναζητούμε με το φανάρι(..του Διογένη φυσικά)!
Από Διογένη /Ε.Μ.
επειδη μερικοι εχουν μπερδεψει καποια πραγματα, θα ηθελα να τονισω πως η απαντηση μου στον Πειραιως δε σημαινει οτι υποστηριζω ή απορριπτω τον Περγαμου. αυτο ειναι αλλο ζητημα. το να εχει παντως ενας ανθρωπος και λαθεμενες θεσεις δε σημαινει πως πρεπει να τον πουμε ευθυς αμεσως αιρετικο και να τον απορριψουμε συλληβδην κατα την καιστη συνηθεια των ημερων. η οδος για τα σοβαρα θεματα ειναι ακρως συνοδικη. ιδου η ροδος...
Κ.Ν.
Ο γέροντας Παΐσιος (+1994), το έθετε πολύ απλά: «Αν σου πουν πίστευε ότι θέλεις αλλά
σε βάζουν στο καλάθι το δικό τους, σε πάνε εκεί που θέλουνε. Έ τι, εγώ σε πάω εκεί που
θέλω, και εσύ πίστευε ότι θέλεις; Τούτο (είναι) το σατανικό σύστημα. Πίσω από κει
κρύβεται η δικτατορία των Σιωνιστών».
Βλέπετε που οδηγούν τα πράγματα οι Νεοταξίτες -
Σιωνιστές, και πως ενώ είναι μέσα στο καλάθι τους οι χαζοχαρούμενοι Οικουμενιστές, νομίζουν
ότι δίνουν και …μαρτυρία Ορθοδοξίας;
k. Νούση, έχεις την εντύπωση ότι πήρες θέση στον προβληματισμό που σου ετέθη; Γιατί ασχολείσαι με τον Πειραιώς υπερορίως, και δεν ασχολείσαι ΚΑΙ με τον έχοντα εκφράσει κακοδοξίες και επιμένοντα σε αυτές από το 1985 και εμπλουτίζοντα αυτές μητρ. Περγάμου κ. Ιω. Ζηζιούλα; Η θέση σου: "η οδος για τα σοβαρά θέματα είναι άκρως συνοδική", α) δεν είναι αγιοπατερική και β) δημιουργεί το ερώτημα: γιατί και για τον Πειραιώς δεν εμπιστεύεσαι την απόφαση της Συνόδου;
Κ.Ε., εκπαιδευτικός
Ωραιος ο Πελεκανος !!! Να φυγουν απο την Εκκλησια αυτοι που νηστευουν, εξομολογουνται, Κοινωνουν, και να μεινη αυτος, που εχει Εμβλημα στο μπλογκ του τον Σατανα !!!
Επειδη ο Πελεκανος εχει υψηλο μορφωτικο επιπεδο, πιστευω οτι δεν θα στενοχωρηθη αν πουμε οτι, το "παντελεις" γραφεται με "η", δηλαδη "παντελης", και το "δυσφυμιζουν" γραφεται επισης με "η", δηλαδη "δυσφημιζουν".
στον Κ.Ε. τον εκπαιδευτικο
ποια αποφαση εξεδωσε η συνοδος για τον Πειραιως και δεν την κατεχω;;
Κ.Ν.
Δεν κατέχεις, δεν το γνωρίζεις γιατί μέχρι σήμερα, ασφαλώς και δεν έλαβε καμιά θέση η Σύνοδος. Γιατί την μηνυτήριο αναφορά κατά Ζηζιούλα, που 300 άτομα έστειλαν στη Σύνοδο την έγραψε στα υποδήματά της, χαρακτηρίζοντας ατεκμηρίωτα (μαζί με πολλούς άλλους, χωρίς ...απόφαση Συνόδου) ταλιμπάν και φανατικούς τα εν Χριστώ τέκνα «αγαπητά» και κρινοντας ως «αδιάκριτους» τους εν Χριστώ αδελφούς.
Το ερώτημά μου λοιπόν είναι, γιατί ενώ περιμένεις απόφαση Συνόδου για τις θέσεις του ενός Μητροπολίτου (Περγάμου), για τον Πειραιώς δεν κάνεις το ίδιο, δεν περιμένεις δηλαδή την κρίση Συνόδου, αλλά τον κρίνεις εσύ; Προσωπικά θεωρώ ότι όπως κρίνεις τον Πειραιώς, πολύ περισσότερο θα έπρεπε να πάρεις θέση και για τις θέσεις Ζηζιούλα, που οφθαλμοφανώς είναι αιρετικές, ή να δείξεις ότι συμφωνούν με την Ορθόδοξη Πίστη. Γιατί είναι θέσεις που από το 1985 υποστηρίζει με επιμονή. Έτσι θα βοηθηθεί οποιαδήποτε Σύνοδος της Εκκλησίας συγκληθεί, για να ξεκαθαρίσει το θέμα και για τον ένα και για τον άλλο.
Για τη μονομέρεια λοιπόν, ομιλώ κ. Νούση. Την άρνησή σου να εκφέρεις κρίση για θέσεις που τορπιλίζουν και καταργούν στην ουσία το Σύμβολο της Πίστεως. Οι άλλοι αιρετικοί δηλαδή, τί παραπάνω έκαναν; Μιά λέξη παραπάνω προσέθεταν ή μια θέση αντίθετη με τις αλήθειες της Πίστεως.
Κ.Ε., εκπαιδευτικός
Κ.Ε., εκπαιδευτικός
Ευχαριστω για την "διορθωση". Δεν φανταστηκες βεβαια, (ισως και να μην γνωριζης), οτι η σωστη γραφη (οπως ερχεται κατ' ευθειαν απο τα Αρχαια Ελληνικα) ειναι με "η". Το "ει", εγινε μολις το 1978, απο τον Υπουργο Παιδειας Γ. Ραλλη ! Μη θυμωσης, που θα πω οτι το ρημα ειναι "στενΟχωρουμαι", οχι "στενΑχωρουμαι" !
στον Κ.Ε.
ακουσε. το θεμα μας δεν ειναι εν προκειμενω ο ζηζιουλας αλλα ο Πειραιως. αν τεθει ζητημα ζηζιουλα, εσο σιγουρος πως δεν θα σιωπησω, αν φυσικα χρειαστει. για τους 300 που αναφερεις θα σου πω ενα μονο: εφοσον εκκρεμει τουτη η απαντηση, εχει πλεον ωραιοτατο πατημα ο Πειραιως να θεσει το ζητημα συνοδικως.
επειτα, να θυμασαι πως μονομερεια δεν εχω ισως μονο εγω, αλλα και οσοι εχουν βαλθει να βγαλουν τον ζηζιουλα αιρετικο. αλλο θεσεις λανθασμενες, αλλο αιρεση μετα απο υποδειξη και επιμονη σε αυτην.
Κ.Ν.
Χαιρομαι που βρισκεσαι στον 21ο αιωνα, αλλα η "επισημη" γλωσσα που χρησιμοποιεις ειναι ξενη με την γλωσσα της Εκκλησιας, των Πατερων, του Οικουμενικου Πατριαρχειου, κλπ. Οσο για τους τονους (και τα πνευματα), τα χρησιμοποιω κανονικα, οταν δεν γραφω με πληκτρολογιο.
Οφειλω να πω, οτι το γλωσσικο ιδιωμα που προεκυψε δια Νομου, στα τελη της δεκαετιας του 70, δεν εχει τονους. Αρα, δεν μπορει να τους σεβεσαι, διοτι δεν υπαρχουν. Οι τονοι ειναι τρεις. Οξεια, Βαρεια, και Περισπωμενη, και αυτοι δεν υπαρχουν στην γραφη που νομοθετηθηκε. Αυτο που υπαρχει μονο, ειναι μια καθετη γραμμη που τοποθετειται πανω απο το τονιζομενο φωνηεν. Ασφαλως θα υπαρχη πολυτονικο συστημα για υπολογιστη, απλως δεν ευκαιρω να κανω την μετατροπη. Οσο για την φραση "Η θεολογια μου", μαλλον σου ξεφυγε.
Δημοσίευση σχολίου