Τετάρτη 30 Απριλίου 2008
ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ - ΤΟ ΝΙΧΩΡΙ ΤΟΥ ΚΑΒΑΦΗ
ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ - Ο ΕΚ ΠΑΤΡΩΝ ΜΕΓΑΣ ΑΡΧΙΔΙΑΚΟΝΟΣ ΜΑΞΙΜΟΣ
ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ - ΔΕΥΤΕΡΑ ΤΗΣ ΔΙΑΚΑΙΝΗΣΙΜΟΥ
Το τυπικό λοιπόν προβλέπει τρισαρχιερατική Λειτουργία. Προεξάρχει ο Μητροπολίτης Μοσχονησίων κ. Απόστολος, ηγούμενος της Μονής Αγίας Τριάδος Χάλκης, και συλλειτουργούν ο Μητροπολίτης Σασίμων κ. Γεννάδιος και ο Επίσκοπος Σιώνιος από την Εκκλησία της Βουλγαρίας.
Στο τέλος του Όρθρου τελείται αρτοκλασία υπέρ των εν Αμερική και απανταχού της γης τέκνων της Μητρός Εκκλησίας.
Ο Πατριάρχης συμπροσευχόμενος στο ιερό βήμα. Μετά την απόλυση μοιράζει ο ίδιος τα πασχαλινά αυγά στο πολυπληθές εκκλησίασμα.
Κάποιοι Τούρκοι παρακολουθούν από τα γύρω σπίτια με ευλάβεια το τρισάγιο των Ρωμιών.
Χάρηκα που είδα πάλι νέους Ρωμιούς στα ηνία των κοινοτήτων. Άνθρωποι καλλιεργημένοι, ευπρεπείς και ευγενείς. Αποφασισμένοι να κάνουν έργο και να επουλώσουν τις πληγές από τα λάθη του παρελθόντος. Και το πιο ενδιαφέρον είναι ότι αυτοί οι νέοι συσπειρώνονται γύρω από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αφού, όπως μου είπαν, αναγνωρίζουν την ανύστακτη μέριμνα του Πατριάρχη για την εύρυθμη λειτουργία των κοινοτήτων. Κι ακόμα έχουν συναίσθηση του χρέους τους έναντι της ιστορίας. «Ποτέ από το χρέος μη κινούντες».
Τρίτη 29 Απριλίου 2008
ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ - ΣΤΟ ΝΙΧΩΡΙ
Μια αναμνηστική φωτογραφία με τους Ρωμιούς του Νεοχωρίου, ντόπιους αλλά και μερικούς που επιστρέφουν στη γενέτειρα για το Πάσχα.
Η κυρά Σοφία μου διηγείται περασμένα μεγαλεία. Αυτή η γερόντισσα είναι η "ψυχή" της εκκλησίας του Αγίου Νικολάου. "Ο Αη Νικόλας είναι η ζωή μου παιδάκι μου", μου είπε.
ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ - ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
Στο τέλος της ακολουθίας ο Πατριάρχης διανέμει τα πασχαλινά αυγά στο πολυπληθές εκκλησίασμα.
Δευτέρα 28 Απριλίου 2008
ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΑ ΣΤΗ ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑ
http://ritsmas.wordpress.com/2008/04/27/anastasi/
ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ - Μ.ΣΑΒΒΑΤΟ - ΑΝΑΣΤΑΣΗ
Το πρωί ο Εσπερινός και η Θ. Λειτουργία του Μ. Βασιλείου στον Άγιο Νικόλαο Νεοχωρίου. Μετά το τέλος της Λειτουργίας μαζευόμαστε όλοι στην υπέροχη αίθουσα της Κοινότητας. Ο πρόεδρος Λάκης Βίγκας έχει φέρει αυγά και τσουρέκια για όλους! Με αγάπη και επιμέλεια και της τελευταίας λεπτομέρειας δίνει σε όλους μια σακούλα με τα πασχαλινά δώρα. Κατάλαβα ότι σε κάποιους απόρους έδωσε και χρήματα. Γνωρίζω μια νέα κοπέλα, την Όλγα, η οποία όλες αυτές τις μέρες έρχεται στις ακολουθίες, συμμετέχει με ζήλο και φωτογραφίζει. Μου εξηγεί ότι οι γονείς της είναι από το Νιχώρι, μένουν στην Αθήνα και η ίδια έρχεται από μωρό εδώ. Ξέρει Τουρκικά, αγαπάει παθιασμένα την Πόλη και τους ανθρώπους της. Πάσχα και καλοκαίρι είναι οπωσδήποτε εδώ. «Γερνάω μ΄ αυτούς τους ανθρώπους», μου λέει και νιώθω την αγάπη της για τους Νεοχωρίτες.
Το απόγευμα στις 7 πηγαίνω στο Γηροκομείο του Μπαλουκλή για Ανάσταση. Λειτουργεί ο Μητροπολίτης Φιλαδελφείας κ. Μελίτων. Εδώ λόγια δεν υπάρχουν. Το «Χριστός Ανέστη» ψάλλεται και από τους παράλυτους που βρίσκονται στα αναπηρικά καροτσάκια. Το Πατριαρχείο φρόντισε και έγιναν κανονικά όλες οι ακολουθίες της Μ. Εβδομάδος. Η χαρά των γερόντων απερίγραπτη! Εδώ καταλαβαίνεις τι σημαίνει ελπίδα και ζωή. Σιγά μην πιστεύουν στο Θεό οι γέροντες επειδή φοβούνται την κόλαση. Άλλη δύναμη κινεί την πίστη τους. Τα πονεμένα και ταλαιπωρημένα πρόσωπά τους λάμπουν από χαρά! Μετά την αναστάσιμη Λειτουργία πηγαίνουμε στην τραπεζαρία όπου ο δεσπότης ευλογεί τα πασχαλινά εδέσματα και τσουγκρίζει με όλους τους γέροντες, έναν έναν, το κόκκινο αυγό.
Το Γηροκομείο λειτουργεί υποδειγματικά! Ρωμιοί και Τούρκοι εργαζόμενοι δίνουν τον εαυτό τους στην υπηρεσία του ηλικιωμένου συνανθρώπου. Μου έκανε εντύπωση με τι ευλάβεια οι Τούρκοι χαιρετούσαν τον Ρωμιό δεσπότη. Άλλη μια δυνατή εμπειρία που βέβαια δεν είμαι ικανός να αποτυπώσω στο χαρτί. Ο λόγος εκλείπει όταν ο άνθρωπος πάσχει και αισθάνεται ευγνωμοσύνη για την ελάχιστη χαρά που του προσφέρεις.
Μετά το Μπαλουκλή στην Παναγία των Βλαχερνών. Πρέπει να ψάλω και εκεί την Ανάσταση. Το αγίασμα της Παναγίας προσελκύει χιλιάδες προσκυνητές ακόμα και από τη Ρωσία, μου είπαν. Ο ναός γεμάτος πιστούς. Ρωμιούς, αραβόφωνους Ορθοδόξους και προσκυνητές από την Ελλάδα. Λειτουργεί ο Επίσκοπος Συνάδων Διονύσιος, μαζί με τους δυο ιερείς της περιφερείας του Φαναρίου που είναι υπεύθυνος. Ψάλλω και εδώ χωρίς μικρόφωνο. Δεν υπολογίζεις όμως την κούραση της φωνής και τη γενικότερη σωματική κόπωση όταν ζεις στιγμές μοναδικές! Η τελετή της Αναστάσεως έγινε στο προαύλιο του ναού με τους πιστούς να ψάλλουν το «Χριστός Ανέστη» με όλη τη δύναμη της ψυχής τους. Επιτέλους, σκέφτηκα, ένα Πάσχα χωρίς πυροτεχνήματα και ρυπαντικά μεγάφωνα. Εδώ κυριαρχεί η φυσικότητα. Τελειώνουμε την Λειτουργία στις 2 μετά τα μεσάνυχτα. Στην Πόλη δεν βιάζονται να τελειώσουν την Αναστάσιμη Λειτουργία όπως στην Ελλάδα. Μετά τη Λειτουργία δεν φεύγουν τρέχοντας για να πάνε να φάνε. Πήγαμε στην κοινοτική αίθουσα, παραπλεύρως του ναού, και πήραμε πρωινό. Τσουγκρίσαμε τα κόκκινα αυγά, ανταλλάξαμε ευχές από καρδιάς, οι παλιότεροι μας μίλησαν για Πάσχα στην Πόλη αλλοτινών καιρών. Μια όντως αναστάσιμη ατμόσφαιρα.
Επιστροφή στο Φανάρι. Ο Πατριάρχης κοινωνεί τους πιστούς μισή ώρα και... Πολύς κόσμος! Η Λειτουργία τελειώνει 3.30 το πρωί. Πράγματα αδιανόητα για την ελλαδική εκκλησιαστική πραγματικότητα.
Όπως και να ‘χει, ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ φίλοι μου από την Βασιλεύουσα!
Και διασκορπισθήτωσαν οι εχθροί αυτού.
Κυριακή 27 Απριλίου 2008
ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ - Μ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Στο τέλος της ακολουθίας πήγαμε όλο το εκκλησίασμα για τρισάγιο στους τάφους των κεκοιμημένων στον αυλόγυρο του ναού. Επιφανείς Νεοχωρίτες αναπαύονται εκεί, μεταξύ των οποίων οι θείοι του μεγάλου Μαθηματικού Καραθεοδωρή, μέλη της μεγάλης οικογένειας των Μαυρογορδάτων κ.α. Μας φυσάει κυριολεκτικώς ο άνεμος της ιστορίας.
Από τις σπουδαιότερες κινήσεις του Πατριάρχου για μένα είναι αυτά τα Τρισάγια στα κοιμητήρια της Πόλης. Προχθές, μου είπαν, πήγε και έκανε στον μακαριστό Γέροντα Ηρακλείας επί τη επετείω των γενεθλίων του!! Μνήμη! Μνήμη άσβεστη! Οι πάντες αοράτως συνόντες!
Σάββατο 26 Απριλίου 2008
ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ - Μ. ΠΕΜΠΤΗ
Τα προσκυνητάρια και οι εικόνες του Αγίου Νικολάου έξοχα δείγματα λαϊκών μαϊστόρων του 17ου, 18ου και 19ου αιώνος. Η αρχοντιά αναδύεται από παντού. Η Εκκλησία, φυσικά, λάμπει από καθαριότητα!
Η Λειτουργία το κέντρο ζωής των Ρωμιών της Πόλης. Η έγνοια τους να λειτουργούνται οι Εκκλησιές, ν’ ανάβει το καντήλι στα μνήματα, να καίει το κερί της πίστης.
Και στην Πόλη ο Σταυρός είναι καθημερινός και βαρύς… Τις ο Κυρηναίος; Μήπως οι εξ Ελλάδος ορθόδοξοι; Σίγουρα κάποιοι. Αλλά πλέον και η εξ εθνών Εκκλησία!
ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ -- Μ. ΤΕΤΑΡΤΗ
Στην τελευταία αυτή Προηγιασμένη το τυπικό επιτάσσει να ψάλλεται υπό των χορών το αργό «Κατευθυνθήτω» σε ήχο πλ. β’ και μέλος αρχαίον. Πρώτα εψάλη από του ιερού βήματος υπό των κληρικών της αυλής και κατόπιν από τους χορούς. Μέλος στιβαρό και κατανυκτικό εν ταυτώ. Λειτουργούν ο Μέγας Αρχιμανδρίτης κ. Αθηναγόρας και ο εκ Πατρών διάκονος Ανδρέας, που υπηρετεί εδώ και λίγο καιρό στο ιδιαίτερο Πατριαρχικό Γραφείο. Αμφότεροι ιεροπρεπείς και λιτοί στις εκφωνήσεις τους. Η Πατριαρχική Τάξη ως προερχομένη από τους αιώνες, διαποτίζει πρόσωπα και πράγματα. Τα πάντα υποτάσσονται σ’ αυτήν και τα πάντα, και η παραμικρή λεπτομέρεια, αυτήν αναδεικνύουν.
Μετά την Προηγιασμένη γίνομαι δεκτός υπό του Πατριάρχου. Ακολουθεί Πατριαρχική Τράπεζα, αλάδωτη φυσικά. «Με νερόβραστα θα σας περιποιηθούμε σήμερα», είπε χαμογελώντας ο Πατριάρχης στους συνδαιτυμόνες του.
Ώρα 3 στον Πατριαρχικό Ναό η Ακολουθία του Μικρού Αποδείπνου, μετά του εν τω Τριωδίω Κανόνος, και η τέλεσις του Μυστηρίου του Ευχελαίου. Ψάλλω με τον καθηγητή Αλυγιζάκη. Στο Ευχέλαιο συμμετέχουν επτά ιερείς και δύο διάκονοι. Προεξάρχει ο καλλιφωνότατος Μέγας Πρωτοσύγκελλος κ. Στέφανος. Η ακολουθία τελείται χωρίς βιασύνες. Ψάλλουμε ολόκληρο τον Κανόνα του Ευχελαίου και τα τροπάρια. Οι ευχές από τους ιερείς επίσης ολόκληρες. Δεν παραλείπεται τίποτα. Ούτε εκείνα τα «κακόηχα» για «ευσεβή» ώτα: ... ή οφθαλμόν ειστίασεν ή όσφρησιν εξεθήλυνεν ή αφή κατεμαλακίσθη ή γεύσει κατεπόρνευσεν...
Στο τέλος διαβάζεται υπό του Μ. Πρωτοσυγκέλλου η συγχωρητική ευχή και οι πιστοί προσέρχονται για να «μυρωθούν». Πρώτος ο σπουδαίος καθηγητής και Άρχων του Θρόνου Βασίλειος Σταυρίδης, δάσκαλος του Πατριάρχη στη Χάλκη.
Το απόγευμα της Μ. Τετάρτης, σύμφωνα με το Τυπικό της Μ.τ.Χ.Ε. δεν τελείται η ακολουθία του Όρθρου της Μ. Πέμπτης. Ψάλλεται στη θέση του την Πέμπτη το πρωΐ και ακολουθεί ο Εσπερινός μετά της Θ. Λειτουργίας του Μ. Βασιλείου.
Παρασκευή 25 Απριλίου 2008
ΑΥΘΗΜΕΡΟΝ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ
Πέμπτη 24 Απριλίου 2008
ΜΑΘΗΤΕΙΑ ΣΤΗΝ ΟΜΟΡΦΙΑ ΛΓ΄
ΕΙΚΑΣΙΕΣ
Καταφιλήσω τους αχράντους σου πόδας
τη σορό του ήλιου πανσέληνος αν μου σταθεί
απαστράπτον εικόνισμα στου πηγαδιού τον πάτο
την αρμονία στο πορτρέτο κι ας με λοιδορεί
το νεύμα το άγιο λίγο πριν από το θαύμα
τη δόξα στον θρήνο σου
δόξα μου
καταφιλήσω
το ξύλο το θεοπρεπές μ’ όλα τ’ αγκάθια
τη σκουριά ευωδέστατη στα σύνεργα του πάθους
τα μάτια που μ’ εκλιπαρούν κι ας αποφεύγω
την εσχάτη λύπη πρώτη και καλύτερη
τη λάμψη στο αίμα σου
λάμψη μου
καταφιλήσω
τον Σπηλαιοκτήτη οπωσδήποτε αμέσως μόλις έρθει
της αγάπης τον μεγάλο Χορηγό πρωτότοκο από την άβυσσο
τον αρχαίον Αγροφύλακα όπου νά 'ναι
του κορμιού σου το ψωμί ψίχουλα ελέους
τις λέξεις στα χείλη σου
λέξεις μου
καταφιλήσω
το πρόσχημα του Απριλίου στον Μάιο
τους αιχμαλώτους έναν-έναν μετά την άλωση της πόλης μας
ψηφιακές ανυποψίαστων ηρώων επί το έργον
τον καθρέφτη στο πρόσωπο που είσαι εγώ
τη ζωή στον θάνατό σου
ζωή μου.
Αυτά είπεν ο Άνεμος και κατεφίλησεν αυτόν.
ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ - Μ. ΤΡΙΤΗ
Οι Ρωμιοί δέκα όλοι κι όλοι συναγμένοι στο ναό τους ρουφάνε κυριολεκτικά την ακολουθία. Στο τέλος μου λένε πόσο μόνοι αισθάνονται, αφού όλοι έφυγαν, και πως η μόνη τους απαντοχή είναι η Εκκλησία.
Όπως μου είπε και ο κυρ Στέλιος, ένας ωραίος άνθρωπος, οδηγός στο Πατριαρχείο: «Αυτή είναι η Πόλη μας. Πού να πάμε; Εδώ γεννηθήκαμε, εδώ και θα πεθάνουμε. Και θα ταφούμε στο Μπαλουκλή ή στο Σισλί, πλάι στους πατέρες μας».
ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ - Μ. ΔΕΥΤΕΡΑ
Οι χοροί αρχίζουν τα Κεκραγάρια και τα ιδιόμελα του Όρθρου της Μ. Δευτέρας, με πρώτο το περίφημο «Ερχόμενος ο Κύριος». Το μέλος κλασικό, όπως το έχει καλλωπίσει ο Κωνσταντίνος Πρίγγος, αείμνηστος Άρχων Πρωτοψάλτης της Μ.τ.Χ.Ε. Στον δεξιό χορό ψάλλουν ο Α’ Δομέστικος Στυλιανός Φλοίκος και ο Στυλιανός Μπερμπέρης, μόνιμοι βοηθοί του πρωτοψάλτου Λεωνίδα Αστέρη, Ίμβριοι την καταγωγή. Δύο νέα παιδιά που έχουν μπολιαστεί με τα ακούσματα του Πατριαρχικού Ναού. Στον αριστερό χορό ο καθηγητής Αντώνης Αλυγιζάκης, ο οποίος έχει έρθει από την Θεσσαλονίκη για να βοηθήσει αυτές τις μέρες, πλαισιούμενος από εμάς τους Πατρινούς, τους αδελφούς Ζαφείρη κι εμέ.
Το χερουβικό «Νυν αι δυνάμεις» σε ήχο πλ. Β’ το κλασικό μέλος τονισμένο από τον Θρασύβουλο Στανίτσα, αείμνηστο άρχοντα της Μ.τ.Χ.Ε. και το κοινωνικό «Γεύσασθε» σε ήχο α’ τετράφωνο του Ιωάννου του Κλαδά (συντετμημένο). Αυτά και μόνον ψάλλονται στον Πατριαρχικό Ναό. Όχι άλλοι ήχοι, όχι άλλες μελοποιήσεις.
Στο τέλος, και ενώ ο ταχθείς κληρικός διαβάζει τους διατεταγμένους ψαλμούς, ο Πατριάρχης μοιράζει το αντίδωρο στους πιστούς και μετά το «Δι’ ευχών» απέρχεται μετά της συνοδείας αυτού.
Μια σημαντική παρατήρηση: Οι όχι και τόσο «εύηχες» λέξεις της αποψινής ευαγγελικής περικοπής διαβάζονται, φυσικά, από τους ιερείς της Πόλης κανονικότατα. Εδώ δεν υπάρχει ο Ελλαδικός ευσεβισμός που «εξωραΐζει» ή παραλείπει τις λέξεις του Ευαγγελίου. Αυτά εδώ είναι αδιανόητα. Όπως επίσης και στην ευχή «Επουράνιε Βασιλεύ» ο ιερέας λέγει ακριβώς το γεγραμμένο: «Τους πιστούς βασιλείς ημών στερέωσον».
Πάσχα στην Πόλη! Ο Σταυρός και η Ανάσταση της Ρωμιοσύνης!
Τρίτη 22 Απριλίου 2008
Μ. ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ - ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ
Ταξίδευσα με τις Τουρκικές αερογραμμές το Σάββατο το απόγευμα, αφού είχα φθάσει στην Αθήνα αεροπορικώς από τα Γιάννενα, όπου παρουσιάσαμε με το Πολύτροπον «Το Τετράδιο του Πατριάρχη».
Στο αεροπλάνο και ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ειρηναίος. Μόλις φθάσαμε στην Πόλη προσφέρθηκα να αλαφρύνω τον σεβαστό Γέροντα, ο οποίος κρατούσε πράγματα και με τα δυο του χέρια. Αρνήθηκε ευγενικά και επίμονα: «Δεν πρέπει να σηκώνω κι εγώ το σταυρό μου;». Φαντασθείτε σκεπτικό! Δεν αρέσκεται στις ευκολίες, δεν κάνει την παραμικρή χρήση του αξιώματός του, συμπεριφέρεται τόσο ανθρώπινα, ώστε διδάσκει με το ήθος του όποιον φυσικά είναι δεκτικός μαθήσεως. Πηγαίνοντας μαζί στο Φανάρι είχα την ευκαιρία να απολαύσω την απλότητα και την σοβαρότητά του. Ίχνος δεσποτισμού. Μεγαλείο ουσιαστικής πνευματικότητος.
Την Κυριακή των Βαΐων το πρωί πήγα για να ψάλω στη Θεία Λειτουργία, στον Ι. Ναό Παναγίας Κουμαριωτίσσης της Κοινότητος Γενήκιοϊ. Το πουλμανάκι του Πατριαρχείου παίρνει δυο κληρικούς και τρεις ψάλτες προς διανομήν σε διάφορες κοινότητες, για να γίνουν όπως πρέπει οι ακολουθίες. Και οι τρεις ψάλτες Πατρινοί! Εκτός από μένα οι δύο νεαροί υιοί του π. Απόστολου Ζαφείρη που διακονεί στην Πάτρα.
Με τον Πατριαρχικό διάκονο π. Βησσαρίωνα, άρτι αφιχθέντα εκ Ρωσίας όπου σπουδάζει, κατεβαίνουμε στο Νιχώρι.
Αρχίζουν οι απίστευτες εκπλήξεις! Ο ναός εξαιρετικός από κάθε άποψη! Αρχιτεκτονική, διάκοσμος, εικόνες, όλα σπουδαία! Έρχεται να λειτουργήσει ο Μητροπολίτης Μυριοφύτου και Περιστάσεως κ. Ειρηναίος, επόπτης της περιοχής. Έρχεται όμως κι ένας παλιός Πολίτης, ο νομικός κ. Τσαούσογλου, ο οποίος ψάλλει. Μένει στην Αθήνα 30 χρόνια τώρα, έρχεται σχεδόν κάθε χρόνο στην Πόλη, αλλά πρώτη φορά Πάσχα, αφού ήταν ψάλτης σε μια εκκλησία στην Ηλιούπολη. Κουβαλάει όλη την Κωνσταντινουπολίτικη ψαλτική παράδοση. Ήταν μαθητής του αειμνήστου Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Μ.τ.Χ.Ε. Βασιλείου Νικολαΐδη. Είμαι πολύ χαρούμενος γιατί ψάλλουμε τα πάντα κατά την τάξιν! Και τους κανόνες του Όρθρου! Πραγματικά διδάσκομαι και συγκινούμαι παράλληλα.
Το εκκλησίασμα, γύρω στα 40 άτομα, στην πλειοψηφία τους Ρωμιοί, αλλά και κάποιοι ορθόδοξοι άλλων εθνικοτήτων. Ανάμεσά τους ένα ζευγάρι Τούρκων που ήσαν μουσουλμάνοι και έγιναν Ορθόδοξοι!!! Αυτό σημαίνει ότι το Πνεύμα του Θεού «όπου θέλει πνει».
Έτσι το «Πιστεύω» και το «Πάτερ ημών» ανεγνώσθησαν σε 4 γλώσσες! Τουρκικά, Ρωσικά, Γεωργιανά και Ελληνικά. Οι άνθρωποι ένιωθες ότι συμμετείχαν. Μου έκανε εντύπωση που παρακολουθούσαν με προσοχή εμάς τους ψάλτες. Μέσα στο ναό απόλυτη ησυχία.
Ο διάκονος Βησσαρίων εκφωνεί εμμελώς κατά τρόπον υποδειγματικό το Ευαγγέλιο. Ο Μητροπολίτης κ. Ειρηναίος κηρύττει απλά και ουσιαστικά, μετά το Ευαγγέλιο, όπως είναι η τάξη.
Στο τέλος οι πιστοί προσέρχονται και παίρνουν τα βάγια από το χέρι του Επισκόπου. Ακολουθεί στην κοινοτική αίθουσα δεξίωσις, ήτοι συνάντηση των ρωμιών και των άλλων χριστιανών. Καφές, συζήτηση, αληθινή επικοινωνία. Μερικοί ρωμιοί με πλησιάζουν για να με γνωρίσουν και μου διηγούνται τα περασμένα μεγαλεία και πως δεν μπορούν να φύγουν από την Πόλη τους. Εκεί θα πεθάνουν.
Είχα καιρό να νιώσω τέτοια ζεστασιά σε ναό. Τα πάντα ανυπόκριτα και φυσικά. Και ταυτόχρονα να εκφράζουν τους αιώνες…
Γυρίζοντας στο Φανάρι προλάβαμε την διανομή των βαΐων από τον Πατριάρχη. Κόσμος πολύς και πολλοί Κρητικοί που είχαν έλθει για την χειροθεσία δύο Αρχόντων από τη Μεγαλόνησο. Η ατμόσφαιρα πανηγυρική.
Μια ανέκφραστη λειτουργική εμπειρία. Ευτυχώς θα την ξαναζήσω, αφού σχεδόν κάθε μεσημέρι της Μ. Εβδομάδος θα ψάλω στο Βαλουκλή. Κάποιοι προσκυνητές μπαίνουν για ένα κεράκι στο ναό, αλλά δεν διαταράσσουν την …μονήρη ακολουθία.
Ψάλλω τα του όρθρου της Μ. Δευτέρας με τον κ. Τσαούσογλου από την Μεγάλη Εβδομάδα του Κωνσταντίνου Πρίγγου. Μια πραγματική μυσταγωγία! Την ακολουθία τελεί ο Πανοσιολ. Αρχιμανδρίτης κ. Βαρθολομαίος, υπογραμματεύς της Συνόδου του Πατριαρχείου, ο οποίος στο τέλος εξηγεί στο εκκλησίασμα που έχει και νέους και παιδιά, κάποια πράγματα για τη λειτουργική ζωή της Μ. Εβδομάδος. Όλοι τον ακούν με προσοχή. Στο τέλος της ακολουθίας δύο κοπέλες μοιράζουν νηστίσιμα γλυκά που, όπως μας είπαν, έστειλε ο Πατριάρχης για την κοινότητα! Η μια νέα κοπέλα είναι η κόρη του προέδρου της κοινότητας κ. Βίγκα, καθήτρια της Α’ Λυκείου, η οποία ομιλεί έξι γλώσσες παρακαλώ!
Δευτέρα 21 Απριλίου 2008
ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΤΗΣ ΙΕΡΑΤΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ
Ιδού η σχετική διεύθυνση:
http://www.opus21musikplus.net/neue-griechische-musik.php?PHPSESSID=4612db02dc4796d7819fd1cf06da22bb
Έχετε τις θερμότερες ευχές μου από την Πόλη για Καλό Μεγαλοβδόμαδο και Καλή Ανάσταση!
Σάββατο 19 Απριλίου 2008
ΑΠΟΗΧΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΑ
http://manitaritoubounou.wordpress.com/2008/04/19/enantia-sti-thriskeia-patra-1/
απ' όπου και η φωτογραφία της ανάρτησής μας.
Παρέστησαν αρκετοί στην εκδήλωση, η αίθουσα του βιβλιοπωλείου ήταν γεμάτη για περίπου δυόμισι ώρες. Μεταξύ αυτών θεολόγοι και άλλοι και αρκετοί νέοι, κληρικός κανείς όμως.
Ο καθηγητής Χρήστος Τερέζης είδε το βιβλίο από ακαδημαϊκή περισσότερο οπτική και του απέδωσε τρία χαρακτηριστικά, ότι διασώζει τον ιστορικό χαρακτήρα, ότι έχει συστηματικότητα στη σκέψη και ότι έχει κριτική διάθεση σαν κείμενο (δεν καταγγέλει, αλλά οριοθετεί λόγους και αιτίες και προτείνει δυνατότητες και τρόπους επίλυσης των θεμάτων). Για τον Τερέζη το βιβλίο αποπνέει μια «ηχώ από το βάθος των αιώνων» στη σχέση μεταξύ ψυχολογίας-θρησκείας-θεολογίας.
Ο Χρήστος Γιανναράς είπε ότι το βιβλίο θέλει να φέρει στο φως τη θεμελιακή διαφορά στη σχέση θρησκείας και εκκλησιαστικού γεγονότος (το οποίο αποτελείται από τους λαϊκούς και τους προεδρεύοντες επισκόπους και πρεσβυτέρους). Παρουσιάζει το αντιθετικό ζεύγος θρησκεία (περιέχει τον θάνατο και τη θνητότητα για τον άνθρωπο) και εκκλησιαστικό γεγονός (περιέχει την έξοδο από την αναγκαιότητα της φύσεως και του θανάτου) και παραβάλλει αυτό το ζεύγος με το αντίστοιχο ζεύγος της ιδιοτέλειας και του έρωτα. Στη διάσταση αυτή τοποθετεί την αποκαλυπτική παραβολή του Ευαγγελίου για τον σπόρο και τα συναυξανόμενα μαζί με το σπόρο ζιζάνια μέχρι την ώρα του θερισμού και παρατηρεί πως η θρησκεία «παρακολουθεί» το εκκλησιαστικό γεγονός, ενυπάρχει ιστορικά μαζί του. Μετά από την παραβολή του Ευαγγελίου, ένα άλλο κείμενο οδηγεί τη σκέψη μας στη διάκριση αυτή, ο περίφημος «Μέγας Ιεροεξεταστής» του Ντοστογιέφσκι. Περαιτέρω η θρησκεία θεωρείται σαν θηριώδης ανάγκη σιγουριάς και θωράκισης της ατομικής σωτηρίας, προσοικείωση του υπερβατικού με όρους ανταλλαγής «do ut des», δίνω για να πάρω! Και επίσης βοηθά η θρησκεία στη μετάθεση των ατομικών ευθυνών(παράδειγμα η προσήλωση στον «γέροντα» αρκεί να αναδεχθεί τις προσωπικές ευθύνες μας!!!) και την άσκηση ή όχι της ελευθερίας μας. Επακολούθησε ενδιαφέρουσα συζήτηση φιλοσοφικού και θεολογικού χαρακτήρα.
Σας χαιρετώ, φίλοι μου από το Ελευθέριος Βενιζέλος. Σε λίγο "πετάω" για την Πόλη! Καλή αυριανή.
Παρασκευή 18 Απριλίου 2008
ΜΑΘΗΤΕΙΑ ΣΤΗΝ ΟΜΟΡΦΙΑ ΛΒ'
Κική Δημουλά
Πέμπτη 17 Απριλίου 2008
ΔΡΟΜΑΙΟΣ 20 - ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
Ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος αποδέχτηκε την πρόσκληση και θα έρθει για την πανήγυρι του Αγίου 29 – 30 Νοεμβρίου. Σύμφωνα με το δημοσίευμα ο Μητροπολίτης Πατρών «θα επισκεφθεί εν καιρώ τω δέοντι το Φανάρι, προκειμένου να συναντήσει τον Παναγιώτατο, ώστε να μιλήσουν για το συγκεκριμένο θέμα».
Σας παραπέμπω στην σχετική ανάρτησή μας, φίλοι μου, της 20ης Ιανουαρίου «Η Εκκλησία των Πατρών σε εκούσια απομόνωση».
"ΓΙΑΤΙ Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΟΡΙΣΤΟΛΟΓΙΑ..."
Πριν 8 χρόνια τέτοια εποχή (19-3-2002) είχα γράψει ένα άρθρο για να υπερασπιστώ τον τότε συκοφαντούμενο για ομοφυλοφιλία και μετέπειτα απολύσαντά με - τον δυστυχή! - ηγούμενο της Μονής Γηροκομείου Συμεών Χατζή.
Έγραφα τότε μεταξύ άλλων:
Αυτή η κακοδαιμονία οφείλεται ακριβώς σ’ αυτό που επισημαίνει ο π. Μιχαήλ Καρδαμάκης στο τελευταίο του βιβλίο: Η επισκοπή της Ελλαδικής Εκκλησίας, μια καθαρώς διοικητική πυραμίδα που κτίζεται χωρίς αξιοκρατικά και αποστολικά κριτήρια, εξαντλείται στη διαχείριση μιας εξωτερικής και κοινωνικοποιημένης εξουσίας, της οποίας οι υπηρέτες, μέχρι και τον κλητήρα ή του οδηγού του αυτοκινήτου (ή του κάθε τυχάρπαστου Αλέκου προσθέτω σήμερα), παριστάνουν, προς έπαινο (!) του επισκόπου, τους προϊσταμένους και τους δικαστές όλων εκείνων - των κληρικών – (και λαϊκών προσθέτω), που δεν δουλώνονται στη συνεχώς διευρυνόμενη και αυθαδιάζουσα παλαιότητα και παρακμή τους. (Εκκλησία, η ωραιωθείσα Αγάπη).
π. ΜΙΧΑΗΛ ΚΑΡΔΑΜΑΚΗΣ - ΜΑΡΤΥΡΙΑ ΟΜΟΡΦΙΑΣ!
Ο φίλος και διδάσκαλος και πατέρας ημών Μιχαήλ κεκοίμηται. Δεύτε απολαύσωμεν, αδελφοί, δια των γραφών αυτού επαναβεβηκότα Λόγον!
Ο π. Μιχαήλ Καρδαμάκης έφυγε από τον μάταιο τούτο κόσμο έχοντας δώσει μαρτυρία ομορφιάς!
Δεν τον είχα καθηγητή γιατί δεν πέρασα από την Ανωτέρα Εκκλησιαστική Σχολή, όπου άφησε εποχή, ως παράδειγμα ιερέως καθηγητού που δεν είχε σχέση με τον επαγγελματισμό και την μετριότητα του χώρου. Ήταν ένα φωτεινό ελεύθερο πνεύμα που σε σαγήνευε όταν τον άκουγες, καθώς άρθρωνε τονισμένο λόγο, και σου μετέφερε την αγωνία του για τον κόσμο και την θέση της Εκκλησίας σ’ αυτόν: «Η Εκκλησία δεν υπάρχει για να στολίζει τα πράγματα, αλλά υπάρχει για να οδυνάται γι’ αυτά»! Όσοι μαθητές του ήσαν δεκτικοί της μαθητείας του στην Εκκλησία ως «ωραιωθείσα αγάπη», κατάλαβαν το μεγαλείο του ανδρός. Οι υπόλοιποι απλώς προσπέρασαν…
Θεωρώ τον εαυτό μου μαθητή του γιατί έχω διαβάσει σχεδόν όλα του τα βιβλία και πραγματικά αισθάνομαι ότι δεν έγραφε για να γράφει, αλλά γιατί ήταν η μόνη οδός κοινωνίας με τους άλλους.
Δεν τον γνώριζα προσωπικά. Όταν ήμουν φοιτητής είχα πάει μια-δυο φορές στην Αγία Άννα στην Κηφισιά, όπου διακονούσε, αλλά δεν τολμούσα να τον πλησιάσω. Μου προκαλούσε δέος. Άλλωστε ήμουν πεπληρωμένος των γραφών του. Μου ήταν απόλυτα οικείος απ’ τα βιβλία του. Τα τελευταία χρόνια τον συνάντησα εδώ στην Πάτρα, στην Διακίδειο όπου ήλθε και μίλησε, συγκλονιστικά όπως πάντα, μετά από πρόσκληση του παλαιού του φίλου Ιωάννου Αθανασόπουλου, προέδρου της Σχολής, και στον Άγιο Βασίλειο Βραχνεΐκων μια φορά. Τον ρώτησα τη γνώμη του για κάτι και μου απάντησε με απίστευτη καθαρότητα!
Αυτός ο άνθρωπος διηκόνησε την εκκλησιαστική εκπαίδευση με αυταπάρνηση για μια ολόκληρη ζωή. Ήξερε το θέμα αυτό, που ταλανίζει την Εκκλησία μέχρι σήμερα, μέχρι το μεδούλι! Κι όμως η Διοικούσα Εκκλησία δεν προσέτρεξε σ’ αυτόν για να δώσει ώθηση στο ζήτημα «εκκλησιαστική εκπαίδευση». Προτιμήθηκαν αναποτελεσματικοί σπερμολόγοι, οι οποίοι ευθύνονται απόλυτα για το σημερινό τέλμα, αφού στις διάφορες επιτροπές πρότασσαν το Εγώ τους κι όχι τον πόνο τους για να γίνει κάτι σοβαρό στον τομέα αυτό. Φυσικά ο π. Μιχαήλ εκδιώχθηκε, κάποια στιγμή, από την προϊσταμένη του εκκλησιαστική αρχή, η οποία αδυνατούσε να κατανοήσει, έστω και στοιχειωδώς, την εμμονή του στην ομορφιά. Ήθελε τον συσχηματισμό του με την ασχήμια, αλλ’ εκείνος καταλιπών τον χιτώνα της συμμορφώσεως προς τας υποδείξεις, έφυγε την αμαρτίαν.
Τα γραφτά του ήταν όπως κι ο ίδιος μια μαρτυρία ομορφιάς! Στον πρόλογο του βιβλίου του Μαθητεία στην ομορφιά εξομολογείται:
«Δεν είμαι κάτοχος μιας ειδικής – επιστημονικής αισθητικής παιδείας, που θα επικύρωνε επισήμως την οποιαδήποτε αναφορά μου στην ομορφιά. Δεν μου απέλιπε όμως, ο παιδιόθεν έρωτας προς την ομορφιά, ένα είδος αιχμαλωτεύσεως της ψυχής μου απ’ αυτήν, γι’ αυτό και μου άρεσε να ζωγραφίζω, θεωρώντας τις στιγμές αυτής της ενασχόλησής μου, στιγμές πραγματικής αθωότητας ή εξαγοράς του καιρού. Αυτός ο έρωτας βρήκε την τέλεια, έμπρακτη απάντησή του στην Ιερωσύνη, που κινείται και λειτουργεί εν μέσω της ευπρέπειας των άνωθεν πραγμάτων και της ωραιότητας των κάτωθι πραγματικοτήτων».
Σε ευχαριστούμε Γέροντα γιατί ομόρφυνες τον εκκλησιαστικό μας βίο. Αναπαύου εν ειρήνη, βέβαιος ων ότι ο λόγος σου θα αρδεύσει τις ψυχές των λαβωμένων από την ομορφιά του Ιησού. Εσύ ψάλλεις τώρα την ωδή στον βασιλέα σου ακαταπαύστως:
Ιδού ο Βασιλεύς μου, όρθρου βαθέος
έρχεται πραύς και μεγαλοπρεπής,
«κατάστικτος τοις μώλωψιν και πανσθενουργός»,
τετρωμένος αγάπης, «ισχυρής ως θάνατος».
Εκκλησία, η ωραιωθείσα αγάπη
Τετάρτη 16 Απριλίου 2008
ΤΟ ΚΑΤΑ HARTMANN ΠΕΝΘΟΣ
Η συναυλία της Ορχήστρας Πατρών ήταν προγραμματισμένη από καιρό στο Δημοτικό Θέατρο Απόλλων, χθες Τρίτη 15 Απριλίου. Άλλαι όμως αι βουλαί του Δήμου, στον οποίον υπάγεται μάλιστα η ορχήστρα.
Έσπευσε ασμένως (;) να παραχωρήσει την πλατεία Γεωργίου για να γίνει συγκέντρωση του Συνασπισμού με ομιλητή τον νεοθηλή πρόεδρό του Αλέξη Τσίπρα.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μετατεθεί η έναρξη της συναυλίας κατά μία ώρα, δηλ. στις 10 το βράδυ, γεγονός που προκάλεσε σύγχυση στους φιλομούσους.
Όλως ατυχής η συγκυρία. Ο κ. Τσίπρας ομίλει και η πλατεία ήταν άδεια! Την ίδια ώρα αρκετοί συμπολίτες μας έσπευδαν στο Απόλλων για τη συναυλία της Ορχήστρας, αλλά ευρίσκοντο προ του Αλέξη. Και ουκ ην αλεξητήριον! Ο Αλέξης κενολογούσε και ουκ ην αλεξίμβροτος…
Λίγο μετά τις 10, τέλος πάντων, και αφού ο Συνασπισμός δεν ήτο αρραγής από πλευράς προσελεύσεως …αλεξιάδων, άρχισε η συναυλία.
Ο Βύρων Φιδετζής διηύθυνε τις παραλλαγές του Πέτρου Πετρίδη πάνω στον ύμνο «Χριστός ανέστη» - έργο δυτικής δομής και επεξεργασίας αλλά γνησίως ελληνικόν – και ακολούθησε το περίφημο κοντσέρτο για βιολί του Hartmann με σολίστ τον διακεκριμένο Γιώργο Δεμερτζή (φωτό). Είναι δύσκολο έργο από κάθε άποψη. Πένθιμο (Funebre), βαρύ, βαθιά δεξιοτεχνικό, λυρικό σε πολλά σημεία, τραγικό σε άλλα. Ο Γιώργος Δεμερτζής έπαιξε το μοναδικό κοντσέρτο για βιολί του Hartmann κυριολεκτικά με κλειστά μάτια! Το ξέρει απ’ έξω! Ερμήνευσε πέρα από τον ορίζοντα… Ανέδειξε το κάλλος του πένθους. Το έργο είναι βιωματικό και ο Δεμερτζής το αντιμετώπισε μόνον έτσι.
Στο δεύτερο μέρος Ντβόρζακ (δύο βαλς) και Μπρίττεν (παραλλαγές σ’ ένα θέμα του Μπριτζ). Η Ορχήστρα υπό την ακριβή διεύθυνση του Φιδετζή απέδειξε για άλλη μια φορά ότι έχει πλούσιο αποθεματικό μουσικότητας. Το θέμα είναι να της δοθεί η ώθηση από πλευράς «ιθυνόντων» του πολιτισμού, πράγμα που δεν το βλέπω να γίνεται. Χρειάζεται αγάπη και δουλειά η Ορχήστρα, αλλά τις ο αγωνιζόμενος;
Αυτό που απόλαυσα τρεις μέρες τώρα με τους δυο σπουδαίους μουσικούς που με τιμούν με την φιλία τους, τον Β. Φιδετζή και τον Γ. Δεμερτζή, ήταν οι περί μουσικής συζητήσεις και δη περί της ελληνικής, της οποίας πιστοί θεράποντες είναι και οι δύο. Υπάρχει ένα μεταλλείο νεοελληνικής μουσικής υψηλού επιπέδου, αλλά πότε οι «ιθύνοντες», και πάλι, του πολιτισμού αυτής της χώρας θα ξυπνήσουν; Νομίζω ποτέ, δυστυχώς… Άρα μένει η Ιδιωτική Οδός. Δι’ υπομονής τρέχομεν τον προκείμενον ημίν αγώνα… Ευτυχώς υπάρχει πολλή ομορφιά ακόμη να αγρεύσουμε.
Η ΚΛΙΜΑΚΑ ΤΟΥ ΑΝΩ ΒΥΘΟΥ...
Και η αύρα πραεία εκίνει ηρέμα τους πυρσούς, χωρίς να τους σβήνη και η άνοιξις έπεμπε τα εκλεκτότερα αρώματά της εις τον παθόντα και ταφέντα, ως να συνέψαλλε και αυτή ω γλυκύ μοι έαρ γλυκύτατόν μοι τέκνον και η θάλασσα φλοισβίζουσα και μορμύρουσα παρά τον αιγιαλόν επανελάμβανε οίμοι γλυκύτατε Ιησού (Παιδική Πασχαλιά).
Ω ΠΑΣΧΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ! ΛΥΤΡΟΝ ΛΥΠΗΣ...
Κείμενα θα διαβάσουν οι:
Διονύσης Καρατζάς, ποιητής
Γιώργος Κοζίας, ποιητής
Ήρα Κουρή, φιλόλογος
Κώστας Λογαράς, Συγγραφέας
Γιάννης Η. Παππάς, φιλόλογος
Μάρκος Σκληβανιώτης, ποιητής
Βίβιαν Φαρμάκη, φιλόλογος
Αλέξανδρος Φωσταίνης, ποιητής
Γιάννης Χρυσανθόπουλος, ποιητής
Μαρία Ψάχου, φιλόλογος
Στην εποχή της υποκρισίας, της ματαιοδοξίας και της άσκοπης φλυαρίας ίσως ο μόνος τρόπος για να προσεγγίσεις τα αληθινά συναισθήματα και την ουσία της ζωής είναι να σωπάσεις, να προσευχηθείς χωρίς λόγια κι αφού «χαθείς» να μπορέσεις να βρεις και να νιώσεις όλα αυτά που σκεπάζονταν τόσο καιρό από το θόρυβο της παρουσίας σου.
ΚαιΝΟΤΑΦΙΟ (π. Π. Καποδίστρια)
Πόσο άραγε πρέπει να οπλιστείς για να πεις την αλήθεια; Πόσο κραυγαλέο πρέπει να γίνει το μαρτύριο, τα πάθη των ανθρώπων κι ο θάνατος κάθε αξίας για να αρχίσεις επιτέλους να μιλάς; Μήπως δεν υπάρχει ελπίδα; Ή μήπως υπάρχει κάποιος Λόγος πίσω από όλα αυτά;
Όπως και να ‘χει η Ποίηση και η Μουσική παραμένουν για κάποιους τρόπος ελεύθερης, μυστικής διαφυγής .