Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2021
ΟΙ ΚΟΥΜΠΟΥΡΟΦΟΡΟΙ ΔΕΝ ΤΑΙΡΙΑΖΟΥΝ ΣΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟ
Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2021
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΑΤΡΩΝ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΣΤΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΣΤΟ ΑΜΑΛΦΙ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΑΣ
Από τον εορτασμό της μνήμης του Πρωτοκλήτου στο Αμάλφι της Ιταλίας |
Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2021
Apostolo glorioso: Ένα σπουδαίο μοτέτο του Guillaume Du Fay για τον Άγιο Ανδρέα της Πάτρας
Du Fay Apostolo Glorioso by Panagiotis Andriopoulos on Scribd
Σάββατο 27 Νοεμβρίου 2021
"Ο ΕΝΑΓΚΑΛΙΣΜΟΣ ΑΝΔΡΕΟΥ ΚΑΙ ΠΕΤΡΟΥ / ΠΑΤΡΑΣ ΚΑΙ ΡΩΜΗΣ" ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΗΡΥΞ"
Το κείμενό μας "Ο Εναγκαλισμός Ανδρέου και Πέτρου / Πάτρας και Ρώμης", στο οποίο εκφράζεται και η άποψη μας για το ότι ο Πάπας Φραγκίσκος θα έπρεπε να επισκεφθεί την Πάτρα, στο πλαίσιο της επικείμενης επίσκεψής του στην Ελλάδα, δημοσιεύτηκε στην μεγάλη ομογενειακή εφημερίδα της Αμερικής "Εθνικός Κήρυξ".
Παραθέτουμε τη σχετική δημοσίευση (Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2021).
Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2021
Η Αρχιεπισκοπή Αθηνών τιμά τους Αγίους των Αθηνών
Δημήτρης Παπανικολάου: Η πνευματικότητα και η μεταφυσική στην ποίηση του Στέλιου Μαφρέδα
Σ’ αυτούς τους ζοφερούς
καιρούς, η Ποίηση παραμένει η μόνη καταφυγή, καθώς εκφράζοντας το σύνολο των
εκφάνσεων της ζωής, υποβάλλει και παραπέμπει στις σταθερές πνευματικές
αξίες. Η Ποίηση, –γλώσσα του άρρητου, με αναγωγές στο θείο και
ιερό–, αποκαλύπτει τη θέαση των Ιδεών ως μίμηση των αντανακλώμενων αιώνιων
Μορφών ή ως φωτεινή πηγή της σύλληψης και έκφρασης του ποιητή για «το
Ωραίον και Αγαθόν».
Ο Στέλιος Μαφρέδας,
γράφοντας λυρικά, πλάθοντας εικόνες με λέξεις διαλεχτές, μετουσιώνοντας έννοιες
συμπαντικές, επιτυγχάνει να υψωθεί η φωνή του και ν’ ακουστεί σαν μουσική. Με
του ονείρου την πνοή και τη συγκίνηση αναζητά με πνεύμα και συνείδηση από τα
βάθη της ψυχής το «λάλον ύδωρ» της
Ποίησης.
Είναι ένα παρήγορο
γεγονός, ένα σήμα που φανερώνει ανάταση του δρώντος υποκειμένου και κάθε
εισερχομένου στα δώματα της Ποίησης για όποιον «πιστό» έλκεται από το μεταφυσικό της στίγμα, αυτής που πάλλεται στο
πεδίο των πρώτων σκιρτημάτων και φέγγει στον ουρανό της παιδικής ηλικίας. Εξ’ ου
και η καταφυγή στον γενέθλιο τόπο, στο πρώτο φως, στον πρώτο ήχο. Εκεί, για τον
ποιητή τα μπλε βαθιά νερά του Ιονίου και η ατέρμονη γραμμή των οριζόντων. Εκεί,
που σμίγουν ουρανός και γη, το εδώ και το επέκεινα, ως ιδεατός
αντικατοπτρισμός, που αφειδώλευτα παρέχεται στον μικρόκοσμο της πατρώας γης.
Εκεί οι παλμοί, ως ανταμοιβή της μέθεξης που μετουσιώνουν στις λέξεις η θέαση
του πνεύματος μέσα στην ύλη, κάνοντας το άγνωστο μια γνωστική και απτή εμπειρία
ζωής, έτσι που μόνο ο ταπεινός προσκυνητής και ο ποιητής δύναται ν’
αφουγκραστεί και να εγκολπωθεί.
«Τώρα
λοιπόν, φιλόδοξος διακινητής της προσδοκίας
από μνήμης
πλαστουργώ μιαν οικουμένη’
η πρώτη ύλη απ’ τα δικά σου μεταλλεία,
από υπερπόντιες
κτήσεις και υπερώα τ’ ουρανού».....
Στο έργο του Στέλιου
Μαφρέδα, η ποιοτική στάθμη ανεβαίνει σταδιακά και πλημμυρίζει το ποιητικό
τοπίο, κατακλύζοντας τον κόσμο των συναισθημάτων μας. Διακρίνονται οι
διακειμενικές επιρροές και σχέσεις με μείζονες ποιητές, υποδειγματικά αφομοιωμένες, να σημαίνουν και
να υποδηλώνουν υπαινικτικά το παλίμψηστο της ποιητικής δημιουργίας. Ψυχής
αποκαλυπτήρια και εγερτήρια σαλπίσματα πνεύματος η ποιητική του κατάθεση, καθώς
κλείνουν ένας-ένας οι παλιοί λογαριασμοί, αφήνοντας γυμνή την μόνη αλήθεια. Ένα
πεδίο πνευματικό είναι η ποιητική του, στο οποίο αναπτύσσονται και
διατυπώνονται με άκρα ταπείνωση, στίχοι και ήχοι από τα βάθη της πολιτισμικής
μας παράδοσης. Του αρχαίου λυρικού λόγου, των βυζαντινών ύμνων και του
δημοτικού τραγουδιού. Η ποίησή του, είτε ως μοιρολόι είτε ως ψαλμός, ακούγεται
σαν αντηχείο μιας μυστικής τελετουργίας των φυλλωμάτων, των νεροσυρμών και των
«ανάκουστων κελαηδισμών» 1 της παραδείσιας
πατρίδας.
«Θα
γυρίσουμε κάποτε στον τόπο μας.
Εκεί που φυτρώνουν
τα στάχυα
κι όταν φυσάει ο μαΐστρος του Ιονίου
λυγίζει η περήφανη
κορμοστασιά τους».....
Εμφιλοχωρεί και
εγγράφεται παράλληλα «αποτύπωση παθών τε
και λαθών» στην ποιητική αυτοβιογραφική ιστόρηση των βιωθέντων στιγμών,
συμπυκνωμένα και γραμμένα ως εξομολόγηση, για «άφεση» των επαναληπτικά
τελεσθέντων πράξεων καθημερινής τριβής, σώματος και ψυχής. Με εκφραστικούς
αναβαθμούς από συλλογή σε συλλογή,
καταθέτει την ποίησή του ως ακριβό νόμισμα στην τράπεζα της ευαισθησίας,
δηλωτικό του ανεκπλήρωτου που δεν εξαργυρώνεται παρά μόνο με οδύνη. Μια
απογύμνωση του ποιείν και του πράτειν. Μια ποιητική πράξη ζωής. Αυτή είναι η
κατάθεσή του.
Όμως που το πάει «ο καιρός»; Κι ο ποιητής πως θα πορευτεί σ’ «ακραία καιρικά φαινόμενα»; Αργά, αλλά
σταθερά τα βήματά του.
«Μάρτυς
μου η σιωπή
σε τούτο εδώ το
τριεθνές σημείο,
πως έχω το φόβο των
εχθρών
το ρίγος με τσακίζει των συνόρων»....
Ο Στέλιος Μαφρέδας,
στρέφει τον άξονά του «πρόσω καταπάνω
στον κίνδυνο», «πρόσω ηρέμα προς το
μη θολούμενον, το έτρεπτον, το γυμνόν, το φαίνον, το αυτώ καταληπτόν, το
αναλλοίωτον», 2
ορίζοντας υπαρξιακά τη μοίρα του. Γνωρίζοντας τα όριά του, αντιπαραθέτει στη
ματαιότητα των πραγμάτων, την αιωνιότητα ψυχής και πνεύματος. Η πραγμάτευση των
θεμάτων της ζωής, απαιτεί ούτως ή άλλως, κατάθεση ψυχής και καταβολή σώματος
θυσιαστική, για όλα τα ερωτήματα που τίθενται ως ηθική προσταγή δοκιμασίας. Η
αναμέτρηση σκληρή, εκ των συμβαινόντων, τανύζεται έως τ’ ακρότατα σημεία πνεύμα
και νους, για νάβρει ό,τι προσπέρασε. Στιγμές κορύφωσης και απόλυτης εκμηδένισης,
καθώς θεάται με ορθάνοιχτα τα μάτια της ψυχής, την εικόνα του Κόσμου.
«Και
είδα με τον τρόπο σου αλλιώτικα τον κόσμο,
με άλλα χρώματα ο
ουρανός
φάσμα φωτός
εκτρέπει το σκοτάδι
και τα πατήματα
ανάλαφρα – μια σιγουριά το νέφος».....
Ο ποιητής,
αναλαμβάνοντας να εκφράσει το ιδεώδες, μάχεται για την αρετή, την ομορφιά και
την αγάπη, δίδοντας αγώνα διαρκή, μετουσιώνοντάς τον σε τέχνη μυστική. Κατά τον
ρομαντικό ποιητή Σέλλεϋ, «μόνο οι
νομοθέτες και οι ιδρυτές θρησκειών, φαίνεται να ξεπερνούν σε φήμη τους ποιητές
για όσο καιρό διαρκούν οι θεσμοί τους», ωστόσο «οι ποιητές στην υψηλότερη έκφρασή τους διατηρούν την υπεροχή», 3 καθώς οντολογικά, είναι
πιο κοντά στον Θεό. Γιατί το να στιχουργεί κανείς, είναι σαν να εξαποστέλει στο
άπειρο, άνθη ευλαβείας πνευματικής, αναζητώντας Θεό και Άνθρωπο. Αλήθεια,
υπάρχει πιο κοπιώδης εργασία από την ποίηση; Γιατί η επίπονη αναζήτηση για τη
φανέρωση της ομορφιάς, –με την
εικονοποιία των αισθημάτων και των αθέατων πραγμάτων, που ως έκλαμψη και ρεύμα
διαπερνά το Είναι του ποιητή, ώστε να εκφραστεί στο γλωσσικό πεδίο ως πυκνή και
ρέουσα γραφή–, καταπονεί. Απαιτείται πνευματική εγρήγορση, αφοσίωση, θάρρος
και θυσία εαυτού.
«Η
ποίηση δεν είναι για να χάνουμε το θάρρος μας.
Η ποίηση είναι
καντήλι να φωτίζει το δρόμο μας.
Καντήλι σαν κι αυτό
που άναβε η μάνα
κάθε βράδυ στα εικονίσματα»........
Εκεί, στον μακρινό
ορίζοντα της ρέμβης, του ποιητικού στοχασμού, ενός φυσικού και μεταφυσικού
πεδίου, κατάμονος ο ποιητής μας
αναμετράται με τα νεύματα του Σύμπαντος. Εκεί πράττει ως τέκνο της
διακινδύνευσης και της ειρήνευσης των πόθων, των παθών και των ανείπωτων
επιθυμιών.
«Θα
με αφανίσει η στιγμή
όταν
θα πάψω πια να νοσταλγώ»....
Δεν είναι εύκολη η ποίηση και ειδικά αυτού του περιεχομένου. Τα βιβλία του
πυρακτωμένα. Ο χρόνος, αλλά και ο πόνος αντάμα. Από ποίημα σε ποίημα, είδα και
θαύμασα και αναρωτήθηκα, πως γίνεται να υπάρχουν λέξεις για τα πέραν του Λόγου
πράγματα.
«Σε
άυλη μορφή οι τίτλοι μου
στο αποθετήριο
μέρες περιμένω τη μεταγραφή,
ν’ αναγνωριστεί η
κυριότητά μου
το αδιαφιλονίκητο
δικαίωμα της κατοχής,
αυτό που ετοίμασα
με μνήμη
απολεσθέντος παραδείσου»....
Με «το Πορθμείο» επιστρέφει μ’ αντίστροφη πορεία, αναβαπτίζοντας τα
όνειρα στα σκοτεινά νερά του Αχέροντα, παλεύοντας με των μαιάνδρων την ηχώ και
νεύοντας στον αυτουργό με παφλασμό κυμάτων, στου Ιονίου τα νερά, «επίκληση
και αναφορά» εις ό,τι του ανατέθη. Με την κατάδυση στα άδυτα
της ψυχής μετουσιώνει την πεμπτουσία των υπαρξιακών διερωτήσεων σε προσευχή και
λυρικό λυγμό.
«Σινιάλο στον καιρό
το κίτρινο στα χέρια σου λουλούδι
βατήρας κι εκτινάσσομαι στον ουρανό
ελεγεία ακούγεται ετούτο το τραγούδι».....
Όμως,
για όποιον δημιουργεί και υπηρετεί τα έργα τα καλά, ο χρόνος δεν μετρά. Γιατί ο
δημιουργός, αφήνει το αποτύπωμά του δωρεά και παρακαταθήκη εδώ, ως υψηλό
συμβολισμό ενός ανεκτίμητου θησαυρού. Τούτο εκλαμβάνω εκ του αποτελέσματος των
ποιητικών του πονημάτων, ως λόγο αξιών, που σε πείσμα των καιρών, ακόμα
κινητοποιούν εκείνους που εμφορούνται από ιδανικά.
Στους κοινωνούς των ιδεωδών οφείλουμε χάριτες, για την προτροπή διαφορετικής θέασης της ζωής και για την προσδοκώμενη τροπή των πραγμάτων. Γιατί μας οδηγούν μέσα από ποιητικούς δρόμους, στην Έξοδο προς το φως. Τούτο επιτυγχάνει ο Στέλιος Μαφρέδας, γιατί κρατά τη λάμπα ψηλά, όπου το φως της ποίησής του, φέγγει με αγάπη τον κόσμο.
Σημειώσεις:
1. Διονύσιος Σολωμός. «Οι Ελεύθεροι Πολιορκημένοι», Γ’ Σχεδίασμα. Ο Πειρασμός, σελ. 210.
Εκδόσεις Εξάντας. Αθήνα 1990
2. Οδυσσέας Ελύτης. «Ιδιωτική οδός», σελ. 79. Εκδόσεις. Ύψιλον/βιβλία. Αθήνα 1990
3. Percy Bysshe Shelley. «A Defence of Poetry». 1821. «Υπεράσπιση της Ποίησης». Απόδοση: Ιουλίτα Ηλιοπούλου, σελ. 31. Εκδόσεις Ύψιλον/βιβλία, Αθήνα 1996
Βιογραφικό σημείωμα
Γεννήθηκε στην Πρέβεζα το 1949, ζει και δραστηριοποιείται στην Πάτρα. Σταδιοδρόμησε ως στέλεχος Τραπεζών και του ευρύτερου χρηματοπιστωτικού τομέα, και το διάστημα 2000- 2013 χρημάτισε μέλος της διοίκησης της Τράπεζας Κύπρου στην Ελλάδα. Έχει εκδώσει επτά ποιητικές συλλογές και την ανθολογία «Η Πρέβεζα στη νεοελληνική ποίηση» αναδεικνύοντας την δυναμικότητα και την διαχρονική χρήση του ποιητικού συμβόλου που σηματοδοτεί η πόλη. Συνεργάζεται με αρκετά λογοτεχνικά περιοδικά, δημοσιεύοντας κριτικές και δοκίμια, ενώ ποιήματά του έχουν μεταφραστεί στα ιταλικά και στα βουλγάρικα.
Εργογραφία
Η
Πρέβεζα στη νεοελληνική ποίηση. (Ανθολογία)
Έκδοση
Δημοτικής Βιβλιοθήκης Πρέβεζας, 2001
β)
Ίδρυμα Ακτία Νικόπολις, Πρέβεζα 2018
Ταριχευτής
ημερών (ποίηση). Εκδόσεις Αρμός. Αθήνα 2007
Άξονας
περιστροφής (ποίηση). Εκδόσεις Μεταίχμιο. Αθήνα 2009
Υπόκλιση
στον αυτουργό (ποίηση). Οι Εκδόσεις των Φίλων.
Αθήνα 2012
Επιβάτης
πορθμείου (ποίηση. Οι Εκδόσεις των
Φίλων. Αθήνα 2014
Νεύμα
από απέναντι (ποίηση). Οι Εκδόσεις των Φίλων.
Αθήνα 2017
Προνόμιο
αιχμαλωσίας (ποίηση). Εκδόσεις Αρμός. Αθήνα 2018
Βήμα πριν (ποίηση). Οι εκδόσεις των Φίλων. Αθήνα 2021
Το απολυτίκιο του Οσίου Νίκωνος από τους μαθητές του Μουσικού Σχολείου Σπάρτης (video)
Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2021
ΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΟΛΩΜΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΦΑΝΩΝ ΖΑΚΥΝΘΙΩΝ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΜΠΑΧΑ
Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2021
Απερρίφθη τελεσίδικα η αγωγή του πατρινού κληρικού Αν. Γκοτσόπουλου εναντίον της "Ιδιωτικής Οδού" (Βίντεο)
Τρίτη 23 Νοεμβρίου 2021
ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΣΤΟΥΣ ΝΑΟΥΣ ΣΤΟ LEPANTO TV (ΒΙΝΤΕΟ)
Απόψε. Τρίτη 23 Νοεμβρίου 2021, στο δελτίο ειδήσεων του Lepanto TV με τον Κωνσταντίνο Φλαμή, για το θέμα του ελέγχου των πιστών κατά την είσοδό τους στους ναούς, με αφορμή τα νέα μέτρα για την αντιμετώπιση του κύματος της πανδημίας του κορωνοϊού.
Ένα θέμα που ιδιαιτέρως επισήμανα είναι η κρυψίνοια που επικρατεί στους κόλπους της Εκκλησίας σε σχέση με την πανδημία. Ιερείς νοσούν σε πολλούς ναούς και αυτό αποκρύπτεται επιμελώς. Δεν παίρνονται τα ενδεδειγμένα μέτρα, δεν γίνεται απολύμανση, δεν υπάρχει υπεύθυνη ενημέρωση.
Ο Κωνσταντίνος Φλαμής είπε ότι ιερέας του έστειλε εξώδικο διότι σε ρεπορτάζ τον εμφάνισε ως νοσούντα και λίγο μετά άνθρωπος του στενού περιβάλλοντος του ιερέα έμπαινε στο νοσοκομείο με κορωνοϊό. Είναι δυνατόν οι κληρικοί να αντιμετωπίζουν αυτή την κατάσταση με εξώδικα;
Παραθέτουμε το βίντεο του δελτίου ειδήσεων του Lepanto TV όπου και το σχετικό θέμα.
ΕΠΑΝΕΚΛΟΓΗ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΟΥ Ι.Μ. ΚΟΝΙΔΑΡΗ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
Κυριακή 21 Νοεμβρίου 2021
"ΠΡΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟΝ" ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΓΕΝΙΑ ΚΑΤΟΥΦΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ '21
Ελληνίδες πατριώτισσες, ατσαλογραφία σε χαρτί, W. Perring –
J. Hall, 1839 |
Σάββατο 20 Νοεμβρίου 2021
ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙΚΟ "ΜΥΘΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΙΕΡΟΕΞΕΤΑΣΤΗ"
Προσωπογραφία του Ντοστογιέφσκι από την Μυρτώ Καπνιστή |
Ὁ τρίτος πειρασμός παρουσιάζεται στόν λόγο τοῦ Μεγάλου Ἱεροεξεταστῆ μέ ἀναλυτικότερη μορφή: «Εἶναι ὀχτώ ἀκριβῶς αἰῶνες ἀπό τότε πού πήραμε ἀπό Ἐκεῖνον αὐτό πού Σύ ἀπόρριψες μ’ ἀγανάκτηση, κεῖνο τό τελευταῖο δῶρο πού σοῦ πρότεινε, δείχνοντάς Σου ὅλα τά βασίλεια: Ἐμεῖς πήραμε ἀπό Ἐκεῖνον τή Ρώμη κι ἀνακηρύξαμε τούς ἑαυτούς μας βασιλιάδες μοναδικούς … Γιατί ἀρνήθηκες αὐτό τό τελευταῖο δῶρο; Ἄν δεχόσουν, θά ἱκανοποιοῦσες ὅ,τι ἀποζητάει ὁ ἄνθρωπος στή γῆ. Δηλαδή: ποιόν νά προσκυνήσει, σέ ποιόν νά ἐναποθέσει τή συνείδησή του καί μέ ποιόν τρόπο νά ἑνωθεῖ ἐπιτέλους μέ τούς συνανθρώπους του γιά νά ἀποτελέσουν ὅλοι μιά ἀναμφισβήτητη, γενική καί ὁμονοοῦσα μυρμηγκοφωλιά». Θυμίζω ὅτι τό εὐαγγελικό χωρίο ἔχει ὡς ἑξῆς: «Πάλιν παραλαμβάνει αὐτόν ὁ διάβολος καί δείκνυσι αὐτῷ πάσας τάς βασιλείας τοῦ κόσμου καί τήν δόξαν αὐτῶν καί λέγει αὐτῷ· Ταῦτα πάντα σοι δώσω, ἐάν πεσών προσκυνήσῃς μοι. Τότε λέγει αὐτῷ Κύριος· Ὕπαγε ὀπίσω μου σατανᾶ· γέγραπται γάρ, Κύριον τόν Θεόν σου προσκυνήσεις καί αὐτῷ μόνῳ λατρεύσεις» (Κατά Ματθαῖον 4, 8-10).
Βασίλι Ροζάνοφ Προσωπογραφία δια χειρός Λεόν Μπακστ |
Σε μια συνέντευξή του στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της Κυριακής, τότε το 2008, στον δημοσιογράφο Ηλία Μαγκλίνη, ο Πατρίς Σερό λέει συγκλονιστικά πράγματα! Αυτός ο κατά δήλωσίν του «άθεος»! Προσέξτε, παρακαλώ, τη σκέψη του:
Ο φονταμενταλισμός έχει επιστρέψει. Ο Χριστός απέτυχε λοιπόν; Το τρομερό με το κείμενο του Ιεροεξεταστή είναι ότι έχει μια λογική, τα επιχειρήματά του είναι ευφυή, ειδικά όταν σχολιάζει τους τρεις πειρασμούς του Χριστού στην έρημο.
Προσπαθούσα από μικρός να καταλάβω τι γίνεται στον κόσμο, κάτι που είναι αρκετά δύσκολο από μόνο του. Τι είναι καλό, κακό, δίκαιο, άδικο. Ισως κάποτε να ήταν πιο εύκολη η σχέση με την Εκκλησία, η υποταγή των ανθρώπων σε κάποια σχήματα. Αυτό το κείμενο με ξαναβάζει μέσα σε όλα αυτά και μετά την παράσταση (σ.σ. έχει παρουσιάσει το συγκεκριμένο αναλόγιο στο εξωτερικό) έχω δει τον κόσμο να βγαίνει αναστατωμένος. Αυτό είναι καλό. Να θέτεις ερωτήματα. Οι απαντήσεις περιττεύουν.
Δεν πιστεύω στον Θεό. Μακάρι να μπορούσα. Οπως και δεν μπορώ να πιστέψω ότι υπάρχει μετά θάνατον ζωή. Συνήθως το πιστεύουμε επειδή είμαστε τρομαγμένοι. Δεν θέλουμε να δεχθούμε ότι μας περιμένει μια μαύρη τρύπα, ότι ακολουθεί το κενό. Δεν τρέφω σεβασμό για την Εκκλησία, σέβομαι όμως το θρησκευτικό αίσθημα. Με απασχολεί πολύ η έννοια του ιερού, αλλά όχι μέσα από το πρίσμα της πίστης.
Ο Ντοστογιέφσκι είχε γράψει ότι αν δεν υπάρχει Θεός τότε όλα επιτρέπονται. Η ειρωνεία είναι ότι ειδικά σήμερα, που υποτίθεται ότι όλα επιτρέπονται, κάποιοι σκοτώνουν ανθρώπους στο όνομα του Θεού».