Δευτέρα 10 Μαρτίου 2025

ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΑΜΠΕΤΑΣ ΣΕ ΜΑΝΟ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ: «Δάσκαλε, δεν μπαίνω, σχολιάζω...»


Σαν σήμερα πριν 33 χρόνια, στις 10 Μαρτίου 1992, ....απέδρασε ο Γιώργος Ζαμπέτας. 
Φέτος, όμως, είναι και τα 100 χρόνια από τη γέννησή του (25-1-1925), μαζί με τον Μάνο Χατζιδάκι και τον Μίκη Θεοδωράκη. Μια ηλικία και οι τρεις τους! 
Είναι γνωστή η στενή σχέση του με τον Μάνο Χατζιδάκι στην δεκαετία του ’60, περίοδο από την οποία προέρχεται και το γνωστό, επίσης, «ανέκδοτο». 
Γιώργος Ζαμπέτας και Μάνος Χατζιδάκις ηχογραφούν στο στούντιο. 
Ο Μάνος λέει στον Ζαμπέτα να βγει από το κομμάτι μόλις του κάνει νόημα. Ξεκινά η ηχογράφηση, κάνει νόημα ο Μάνος Χατζιδάκις, αλλά ο Γιώργος Ζαμπέτας συνεχίζει. Σταματά η ηχογράφηση και ξεκινά από την αρχή. Το ίδιο περιστατικό συνεχίζεται τρεις-τέσσερις φορές. Ο Μάνος κάποια στιγμή θυμώνει και απευθυνόμενος στον Ζαμπέτα του λέει σε αυστηρό τόνο: «Ρε Γιώργο, δεν σου 'χω πει να μην μπαίνεις;». Και ο Ζαμπέτας λέει το αμίμητο: «Δάσκαλε, δεν μπαίνω, σχολιάζω...». 


Παραθέτω εδώ την συνομιλία τους στο Γ’ Πρόγραμμα του Μάνου Χατζιδάκι (Χριστούγεννα του 1979), η οποία είναι αποκαλυπτική για το ήθος και των δύο.


Μία ...ανατρεπτική πρόβα οκλαδόν (!) με Γιώργο Ζαμπέτα και Ζυλ Ντασσέν σε πρώτο πλάνο. 

Κυριακή 9 Μαρτίου 2025

Ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ Θ. ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ


Αναχώρησε σήμερα, Κυριακή της Ορθοδοξίας (9 Μαρτίου 2025), ειρηνικά για την αιωνιότητα ο σεβαστός μας Γεώργιος Θ. Γιαννόπουλος, μια ξεχωριστή μορφή των γραμμάτων της Πάτρας. 
Ήταν ένας από τους τελευταίους παλιούς αριστοκράτες Πατρινούς. Αριστοκράτης του πνεύματος, φυσικά, κι όχι ψευτοαριστοκράτης. Ο Γ. Γιαννόπουλος ανήκε στην αληθινή αριστοκρατία κι όχι σ' αυτήν που θαυμάσια περιγράφει ο Παπαδιαμάντης: Αλλ' η παρ' ημίν αριστοκρατία, την μεν απλότητα δυστυχώς απώλεσε προ πολλού, εις βαθμόν δε τινα λεπτότητος ουδέποτε κατώρθωσε να φθάση. 
Ο αείμνηστος Γεώργιος Θ. Γιαννόπουλος, ανήκε φυσικά στην άλλη Ελλάδα. Εγκρατής νομικός, δεινός φιλόλογος (όχι απ’ αυτούς με το πτυχίο) φημιζόμενος για την αρχαιομάθειά του, ακέραιος άνθρωπος και δημόσιος ανήρ (η θητεία του ως νομάρχη την περίοδο 1974 –1982 άφησε εποχή στις πόλεις όπου υπηρέτησε), αλλά και συγγραφεύς σπουδαίων πονημάτων και εκδότης της εφημερίδος Πολιτική Φιλολογική των Πατρών
Ο αείμνηστος Γεώργιος Γιαννόπουλος εξέδιδε επί δεκαετίες μόνος του την εφημερίδα ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΤΩΝ ΠΑΤΡΩΝ, την οποία διένειμε δωρεάν! Μια ιδιωτική πρωτοβουλία με καρπούς αγλαούς, τους οποίους γευτήκαμε όλοι οι αναγνώστες της εφημερίδας του. Το «μαγικό τετρασέλιδο» περιλάμβανε οξυδερκέστατες πολιτικές αναλύσεις της επικαιρότητας, μεστές περιεχομένου βιβλιοπαρουσιάσεις όπου θαύμαζε κανείς τον κριτικό κάλαμο του Γ. Γιαννόπουλου, ουσιαστικές φιλολογικές και λογοτεχνικές σελίδες, τα περίφημα πια «Γλωσσικά» όπου μάθαινες τη γλώσσα από τα λάθη – μαργαριτάρια της περιρρέουσας ατμόσφαιρας (δημοσιογράφοι, πολιτικοί, δάσκαλοι και λοιποί), ολοσέλιδα αφιερώματα σε ιστορικά γεγονότα που έχουμε ολότελα λησμονήσει, ανθολόγιο αξιομνημόνευτων σύγχρονων ποιημάτων, πολλές φορές ποιητών που δεν βλέπουν τα «φώτα της δημοσιότητας», ταξιδιωτικές εντυπώσεις δοσμένες με γλαφυρό μα και παιδευτικό τρόπο. Όλα αυτά χωρούσαν σ’ ένα καλαίσθητο τετρασέλιδο – ευτυχώς ασπρόμαυρο – το οποίο ήταν εν ταυτώ και ένα γλωσσικό μνημείο! Ο Γιώργος Γιαννόπουλος ήταν από τους ελάχιστους εναπομείναντας κράτιστους χειριστές της ελληνικής γλώσσας. Άλλωστε το ήθος του ήταν εξαιρετικά σπάνιο και η συναναστροφή μαζί του αληθινή μαθητεία. 
Τα κυριότερα βιβλία του: Από τον Νέστο ως τον Σαγγάριο, Αθήναι (Ευρωεκδοτική) 1988, Η εις Άδου Κάθοδος, Από τον Σαγγάριο ως την Λωζάννη, Αθήναι (Ευρωεκδοτική) 1996, Νεόφυτος Καυσοκαλυβίτης ο εκ Πατρών διδάσκαλος του Γένους, Πάτραι 1992. 
Τα δύο από τα παραπάνω βιβλία - απολύτως εθνικού περιεχομένου - τα παρουσιάσαμε με τον κ. Γιαννόπουλο στον τηλεοπτικό σταθμό Λύχνος της Ι. Μητροπόλεως Πατρών, όταν ήμουν εκεί ως διευθυντής προγράμματος και διατηρούσα και μια εκπομπή για το βιβλίο (Μυρίσαι το Άριστον): Την Εις Άδου Κάθοδο το 1997 και τον Νεόφυτο Καυσοκαλυβίτη το 1998. Το βιβλίο Από τον Νέστο ως τον Σαγγάριο δεν το είχαμε παρουσιάσει, αλλά είχαμε αναφερθεί σ' αυτό, αφού αποτελεί το πρώτο βιβλίο του Γ. Γιαννόπουλου για όσα προηγήθηκαν της Μικρασιατικής Καταστροφής, η οποία αναλύεται στην Εις Άδου Κάθοδο
Παραθέτουμε στη συνέχεια τα βίντεο αυτών των εκπομπών, τα οποία συνιστούν και μια γλωσστική απόλαυση, καθώς η καθαρεύουσα του αειμνήστου ήταν μοναδική! 
Η σύζυγός του, σπουδαία αρχιτέκτων και πολεοδόμος κα Χαρά Παπαδάτου - Γιαννοπούλου και ο γιός του, Θεόδωρος Γιαννόπουλος, επικ. καθηγητής στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, είμαι σίγουρος πως θα διαδώσουν το σημαντικό και αξιομνημόνευτο έργο του. Άλλωστε και οι ίδιοι εμφορούνται από το οιστρηλατούμενο πνεύμα του. 
Ο μακαριστός Γεώργιος Θ. Γιαννόπουλος ήταν "ωραίος ως έλλην"! Τον ευχαριστούμε από καρδιάς για όσα μας προσέφερε. 
Αιωνία η μνήμη του! 
Π.Α.Α.


Παρασκευή 7 Μαρτίου 2025

ΟΙ "ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ" ΤΟΥ ΕΛΥΤΗ ΣΤΗΝ "ΟΝΕΙΡΟΤΟΚΟ" ΚΑΙ ΤΗΝ "ΠΕΛΑΓΙΝΗ"

Κολάζ, Η Παναγιά τα Πέλαγα του Οδυσσέα Ελύτη

Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Μέρες Σαρακοστής έφυγε ο ποιητής…
Μέρες Χαιρετισμών, του Ακαθίστου, του Άξιον Εστί…

Πώς να μην θελήσει ο καθείς οδίτης να τραγουδήσει μαζί με τους ιερείς και τα πουλιά τα δικά του χαίρε:

Χαίρε η Καιομένη και χαίρε η Χλωρή
Χαίρε η Αμεταμέλητη με το πρωραίο σπαθί

Χαίρε η που πατείς και τα σημάδια σβήνονται
Χαίρε η που ξυπνάς και τα θαύματα γίνονται

Χαίρε του παραδείσου των βυθών η Αγρία
Χαίρε της ερημίας των νησιών η Αγία

Χαίρε η Ονειροτόκος χαίρε η Πελαγινή
Χαίρε η Αγκυροφόρος και η Πενταστέρινη

Χαίρε με τα λυτά μαλλιά η χρυσίζοντας τον άνεμο
Χαίρε με την ωραία λαλιά η δαμάζοντας τον δαίμονα

Χαίρε που καταρτίζεις τα Μηναία των Κήπων
Χαίρε που αρμόζεις τη ζώνη του Οφιούχου

Χαίρε η ακριβοσπάθιστη και σεμνή
Χαίρε η προφητικιά και δαιδαλική


Οδυσσέα Ελύτη, Άξιον Εστί

Ο Ελύτης είναι εραστής του πρίγκιπα των Κοντακίων, του Ρωμανού του Μελωδού, στον οποίον αποδιδόταν ο Ακάθιστος Ύμνος. Σήμερα η έρευνα λέει ότι είναι μάλλον αγνώστου ποιητού. Σε κάθε περίπτωση, ο Ελύτης - λόγω Ρωμανού - είναι μύστης του είδους του Κοντακίου και γι' αυτό το βλέπουμε πλέριο στο έργο του. Με αφορμή, λοιπόν, τους "Χαιρετισμούς" του Ελύτη στο Άξιον Εστί, που αφορούν στο ιδανικό κορίτσι, σκέφτομαι:
Η Θεοτόκος που γίνεται "Ονειροτόκος".
Η "Πελαγινή" που παραπέμπει ίσα στις Παναγιές του Αιγαίου. 
"Χαίρε του παραδείσου των βυθών η Αγρία", κατά το "Χαίρε παραδείσου θυρών ανοικτήριον" του Ακαθίστου. 
Τα Μηναία, τα λειτουργικά βιβλία της Εκκλησίας, που γίνονται "Μηναία των Κήπων". 
"Χαίρε με την ωραία λαλιά η δαμάζοντας τον δαίμονα" - Σαν το "και η λαλιά σου ωραία" από το "Άσμα Ασμάτων" και σαν το "Χαίρε το των δαιμόνων πολυθρήνητον τραύμα" του Ακαθίστου. 
"Χαίρε η Καιομένη και χαίρε η Χλωρή" - Σαν την βάτο του Μωϋσή, την καιομένη και μη καταφλεγομένη, που εικονίζει την Παναγία. 
"Χαίρε η που ξυπνάς και τα θαύματα γίνονται" - Σαν το του Ακαθίστου "Χαίρε των θαυμάτων Χριστού το προοίμιον". 
"Χαίρε η Ακριβοσπάθιστη και σεμνή". Το "Χαίρε σεμνή" συναντάμε σε πάμπολλους θεομητορικούς ύμνους. 
"Χαίρε η Πενταστέρινη". Στις εικόνες της Παναγίας τα χρυσά αστέρια στους ώμους και την κεφαλή είναι τρία και συμβολίζουν την προ, κατά και μετά τον τόκο παρθενία της. 
"Χαίρε η προφητικιά" - Σαν το "Χαίρε των προφητών περιήχημα", από τον Κανόνα του Ακαθίστου. 
Χαίρε ω χαίρε, ποιητά!
Ο Μίκης Θεοδωράκης δεν παρέλειψε του "Χαιρετισμούς" του Ελύτη στην μελοποίηση του "Άξιον Εστί". Η προσέγγισή του είναι αρκούντως ...βυζαντινή. Παραθέτουμε το σχετικό απόσπασμα. 

Η Παναγία η Παντοχαρά στο ομώνυμο εκκλησάκι του Ελύτη στη Σίκινο 

Πέμπτη 6 Μαρτίου 2025

"WOMEN'S PRAYERS" ΑΠΟ ΤΗΝ ΦΕΝΙΑ ΠΑΠΑΔΟΔΗΜΑ


Η ξεχωριστή καλλιτέχνης, ηθοποιός, σκηνοθέτης και μουσικός Φένια Παπαδόδημα, παρουσιάζει στο Half Note Jazz Club, την Τετάρτη 12 Μαρτίου, στις 21.30 την ιδιαίτερη μουσική παράσταση Women's prayers, μαζί με εξαιρετικούς μουσικούς: τον Γιάννη Κυριμκιρίδη στο πιάνο, τον Ανδρέα Πολυζωγόπουλο στην τρομπέτα, τον Παναγιώτη Κωστόπουλο στα τύμπανα και τον Γιώργο Παλαμιώτη στο μπάσο. 
Η Φένια Παπαδόδημα λέει γι' αυτή τη νέα παραγωγή της: "Πρόκειται για ένα αφιέρωμα σε γυναικείες μορφές με τις οποίες "έζησα" πολλά χρόνια στη σκηνή του θεάτρου, ρόλους που ενσάρκωσα και που με βοήθησαν να γράψω τα δικά μου τραγούδια, να βρω το προσωπικό μου στίγμα. Γιατί όταν απομακρύνεσαι από τον εαυτό σου ίσως τον εντοπίζεις καλύτερα..! Οι γυναικείες μορφές αυτές υπήρξαν πρωτοπόροι σε διαφορετικές τέχνες. Η Ισιδώρα Ντάνκαν στο χορό, η Φρίντα Κάλο στη ζωγραφική, η Μαρία Πολυδούρη στην ποίηση, η Μπίλυ Χόλιντευ και η Μαρίκα Παπαγκίκα στην ερμηνεία τους σαν τραγουδίστριες, αλλά και στον κοινωνικό αγώνα που έδωσαν. Σε αυτές και σε αρκετές ακόμη που με συντρόφευσαν και που αγάπησα πολύ μέσα στα χρόνια που έζησα εκτός Ελλάδας, αφιερώνεται αυτή η συναυλία. Στην Edith Piaf, Sheila Chandra, Dee Dee Bridgwatres, Nina Simone, Esther Lamandier κ.α...". 
Αξίζει να σημειωθεί πως η μουσική παράσταση της Φένιας Παπαδόδημα "Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη συνεχίζεται όλες τις Δευτέρες του Μαρτίου στο Θέατρο Μπέλλος, στις 20.30, Κέκροπος 1 στην Πλάκα. Μια ξεχωριστή μουσική ανάγνωση του διηγήματος του κυρ Αλέξανδρου.
Για τον "Ξεπεσμένο Δερβίση" δείτε την σχετική ανάρτησή μας ΕΔΩ



Τετάρτη 5 Μαρτίου 2025

"ΤΑ ΒΡΑΔΙΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ" ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ ΜΕ ΤΟΝ ΣΠΥΡΟ ΣΑΚΚΑ


ΤΑ ΒΡΑΔΙΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ

Στην Καρχηδόνα ένας ληστής μ' έναν παλιό δερβίση
Τα βράδια της Σαρακοστής δειπνούσαν με χασίσι

Ναύτης σε πλοίο της γραμμής ο Διγενής στη Σμύρνη
Κι ο Μεγαλέξανδρος νταής μέσ' σε ταβέρνες πίνει

Στην Πειραιώς, στην Αθηνάς, με βάψιμο και λούσα
Η Γκόλφω βρίζει σαν πονάς και βήχει η Αρετούσα

Κ' ανάβει ο Μάρκος το λουλά
Και το χαβά του πιάνει
Και μοσχοβόλησε ο ντουνιάς
Ρεμπέτικο λιβάνι


Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Στίχοι: Μιχάλης Μπουρμπούλης


Είναι το πέμπτο τραγούδι από την σκηνική καντάτα του Μ. Χατζιδάκι Παίδες επί Κολωνώ, έργο 43 (1978-1990) που δεν ολοκληρώθηκε τελικά.
"Το έργο είναι μια τολμηρή θρησκευτική ιδέα του συνθέτη, που βασίζεται στον ερωτισμό των μεταπολεμικών συνοικιών της Αθήνας, και οραματίζεται τον Οιδίποδα να παίρνει τη θέση του Χριστού πάνω στο Σταυρό, αφού περάσει μέσα από τις ερωτικές εμπειρίες του Κολωνού. Και τον Χριστό να γίνεται Οιδίποδας μετά την αποκαθήλωσή Του. Και όλα αυτά με την ζωγραφική αισθητική του Γιάννη Τσαρούχη, περί στρατιωτών και λαϊκών αγοριών."
Αυτά αναφέρονται στον ψηφιακό δίσκο Το ρεσιτάλ του Μάνου Χατζιδάκι και του Σπύρου Σακκά. Σ' αυτόν τον σημαντικό δίσκο με τον συνθέτη στο πιάνο και τον βαρύτονο Σπύρο Σακκά σε κύκλους τραγουδιών του Χατζιδάκι, περιλαμβάνεται και η μοναδική εκτέλεση του έργου Παίδες επί Κολωνώ (πέντε τραγούδια).
Προς έκπληξίν μου, ανακάλυψα στο ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ μία παρτιτούρα του τραγουδιού - χορωδιακή επεξεργασία, χωρίς άλλες ενδείξεις.
Ο Χατζιδάκις τον Μάρτιο του 1978 έγραφε για τους Παίδες επί Κολωνώ:
Οι «ΠΑΙΔΕΣ» παίζουν μέσα στη γοητεία των ημιτονίων και του αναμφισβήτητου στη λαϊκή μας μουσική διάλεκτο.
Οι «ΠΑΙΔΕΣ» στον Κολωνό είναι τόσο λίγο παιδιά, χωρίς όμως ποτέ να καταφέρουν να γίνουν άνδρες.
Οι «ΠΑΙΔΕΣ ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ» συνθέτουν ελληνικές εικόνες του έρωτα, της αθλιότητας και της απελπισίας.
"Τα βράδια της Σαρακοστής" είναι το μοναδικό τραγούδι του Χατζιδάκι που έχει αναφορά σε ουσίες, με τις οποίες ο συνθέτης δεν είχε καμία σχέση. Μάλλον γοητευόταν από το ανατρεπτικό του πράγματος. 
Άλλωστε αυτό που τελικά επικρατεί είναι το "ρεμπέτικο λιβάνι" του Μάρκου (Βαμβακάρη), στις ...αναθυμιάσεις του οποίου ο Χατζιδάκις χανόταν από νέος. 
Π.Α. Ανδριόπουλος


Τρίτη 4 Μαρτίου 2025

Ο ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΙΛΤΟΥ ΣΑΧΤΟΥΡΗ


Μίλτος Σαχτούρης, Μία μέρα 

Τσιμπλιάρικα τα βλέφαρα της μέρας 
ένα κορίτσι κρέμεται στο παράθυρο σαν άνθος 
ενώ τριγύρω παθητικά κελαϊδούνε τα πουλιά 
ένα σπασμένο ποτήρι 
μ’ αόρατα τα γυαλιά μεσ΄ στην καρδιά 
κι ένας χαρταετός ψηλά σαν επαναστατημένο όνειρο 
βγάζει φωτιές 
εμείς μαζεύουμε βελόνες 
όπως άλλοτε μαζεύαν λουλούδια 
κι η πιο μεγάλη διάπλατα 
τρυπάει το κρανίο μας

Από τη Συλλογή "Ο Περίπατος" (1960)


"Ο χορός του χαρταετού", από τη σουίτα μπαλέτου ΕΡΗΜΙΑ έργο 10, του Μάνου Χατζιδάκι, που ανέβηκε από το Ελληνικό Χορόδραμα το 1958 με πρώτο χορευτή τον Γιώργο Εμιρζά, σκηνικά και κοστούμια του Γιάννη Μόραλη και χορογραφία της Ραλλούς Μάνου. 
Εδώ παίζει πιάνο η Ντόρα Μπακοπούλου. 

Δευτέρα 3 Μαρτίου 2025

Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΓΕΩΡΓΙΟ Ν. ΨΥΧΙΚΟΥ (ΒΙΝΤΕΟ)


Την Κυριακή της Τυρινής, 2 Μαρτίου 2025, στον Ι. Ναό του Αγίου Γεωργίου Νέου Ψυχικού τελέστηκε η Θεία Λειτουργία, προεστώτος του Πανοσιολ. Αρχιμανδρίτου Φιλοθέου Δέδε, ο οποίος κήρυξε τον θείο λόγο, και συλλειτουργούντων των εφημερίων του Ναού. 
Στο τέλος της Θ. Λειτουργίας τελέστηκε το τεσσαρακονθήμερο μνημόσυνο του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αλβανίας κυρού Αναστασίου, ο οποίος στην Αθήνα διέμενε στο Ν. Ψυχικό. 
Ο προϊστάμενος του Ναού, Αρχιμ. Μιχαήλ Σταθάκης, δημοσίευσε πρόσφατα ένα άρθρο για την στενή σχέση του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου με την ενορία του Αγίου Γεωργίου, καθώς ο αείμνηστος είχε συμβάλει καθοριστικά στην ανέγερση του νέου, μεγαλοπρεπούς Ναού. 
Επίσης, τελέστηκε μνημόσυνο για τον μακαριστό Μητροπολίτη Ιωαννίνων κυρό Θεόκλητο (1930-2014), ο οποίος στις 26 Φεβρουαρίου εόρταζε τα ονομαστήρια του. Φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από την εκλογή του σε Μητροπολίτη Ιωαννίνων (1975).


Παραθέτουμε, στη συνέχεια, το βίντεο της ομιλίας του Αρχιμ. Φιλοθέου Δέδε, και το κείμενο του Αρχιμ. Μιχαήλ Σταθάκη για τον μακαριστό Αλβανίας Αναστάσιο.

 
 

Κυριακή 2 Μαρτίου 2025

"Ο ΠΛΑΤΕΡΟ ΚΙ ΕΓΩ" ΤΩΝ JIMENEZ ΚΑΙ TEDESCO


Platero y yo για κιθάρα και αφηγητή 
M. C. Tedesco συνθέτης/ J. R. Jimenez -συγγραφέας 
Αφήγηση – τραγούδι: Δάφνη Πανουργιά 
Κιθάρα: Αλεξάνδρα Χριστοδήμου 
Video Art: Κωστής Παπαδόπουλος 
Ο Ισπανός νομπελίστας ποιητής Juan Ramón Jiménez (1881-1958), γεννημένος στο Μογέρ της Ανδαλουσίας, έγραψε το έργο του «Ο Πλατέρο κι εγώ» σε νεανική ηλικία (1914). Με υπότιτλο «Ελεγείο της Ανδαλουσίας», το βιβλίο περιγράφει σε 138 κεφάλαια μια λυρική απεικόνιση της ζωής του ποιητή στην πόλη και τις εξοχές του Μογέρ, συντροφιά με τον αγαπημένο του γαϊδαράκο, τον Πλατέρο, όνομα που στα ισπανικά σημαίνει ασημένιος: «Ο Πλατέρο είναι μικρός, μαλλιαρούλης, τρυφερός. Και μαλακός πολύ, που θα ‘λεγες από μπαμπάκι, δίχως κόκκαλα». Πρόκειται για ένα έργο που στην ουσία είναι εσωτερικοί ποιητικοί μονόλογοι του ποιητή με το γαϊδουράκι του. 

Η πρώτη έκδοση του Πλατέρο (1914) 

Σ’ αυτό το ξεχωριστό έργο "η χαρά και η στενοχώρια είναι δίδυμες αδερφές", γράφει ο Χιμένεθ. Ο νομπελίστας, μέσα από αυτή την πολύχρωμη ελεγεία, αποτυπώνει τη λυρική αυτοβιογραφία της νιότης του, και δημιουργεί έναν παντοτινό μύθο, τον μύθο του τετράποδου και ασημόγκριζου Πλατέρο, τον μύθο ενός αγαπημένου και πιστού συντρόφου. Καθένα από τα εκατόν τριάντα οκτώ σύντομα κεφάλαια του έργου, το οποίο αποτελεί και το αντιπροσωπευτικότερο δείγμα πεζοποιήματος στη μακρά ισπανική παράδοση, συνθέτει έναν ανάγλυφο πίνακα ζωγραφικής, με φόντο πάντοτε το τοπίο της Ανδαλουσίας, που το βλέπουμε να ζωντανεύει μπροστά στα μάτια μας, με θέματα όπως η φιλία ανάμεσα στον ποιητή και τον Πλατέρο, η ζωή στην ύπαιθρο, η αλλαγή των εποχών, η σκληρότητα των παιδιών, η ομορφιά της φύσης, ο φόβος, ο θάνατος. Ο γάιδαρος θεωρείται σύμβολο τρυφερότητας, αγνότητας και αφέλειας.


Ο συγγραφέας τον χρησιμοποιεί ως μέσο για να τονίσει τις απλές χαρές της ζωής, τις αναμνήσεις και την περιγραφή των χαρακτήρων και των τρόπων ζωής τους. Η ιστορία αναγνωρίζεται και ως εξαιρετικό παράδειγμα στη συγκριτική λογοτεχνία. Ένα εμβληματικό κείμενο της παγκόσμιας λογοτεχνίας, με τις περισσότερες επανεκδόσεις, μεταφράσεις και εικονογραφήσεις μετά τον Δον Κιχώτη του Θερβάντες. Έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από 100 γλώσσες. 
Το έργο πρωτοκυκλοφόρησε στα ελληνικά από τις εκδόσεις Δίφρος το 1956 σε μετάφραση από τα ισπανικά της Ιουλίας Ιατρίδη, αλλά υπάρχει και σε νεότερη εικονογραφημένη έκδοση από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος το 2006. 
Το καλοκαίρι του 1957 ο Ιταλός συνθέτης Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968) επισκέπτεται την Ισπανία και έρχεται σε επαφή με το έργο του Jiménez ο οποίος έχει πρόσφατα (1956) βραβευτεί με την ύψιστη λογοτεχνική διάκριση. Ο εγκατεστημένος στο Beverly Hills Mario Castelnuovo-Tedesco, έχοντας αποκτήσει αξιοζήλευτη ικανότητα στη δημιουργία μουσικών εικόνων μέσα από την εικοσαετή καριέρα του ως συνθέτης σε περισσότερες από 150 ταινίες για τα κινηματογραφικά στούντιο του Hollywood, εμπνευσμένος και γοητευμένος από το συγκεκριμένο έργο, συνέθεσε το 1960 το έργο Platero y Yo, op. 190, για κιθάρα και αφηγητή ντύνοντας μουσικά 28 κεφάλαια του βιβλίου.
 

Στην αυτοβιογραφία του γράφει μεταφορικά: «στον κήπο μου φυτρώνουν πράσινα λαχανικά, η κινηματογραφική μου μουσική, και λουλούδια σε αφθονία, η μουσική που γράφω για μένα». Λαμβάνοντας το χειρόγραφο με τα 28 μέρη του έργου ο Ισπανός κιθαριστής Αντρές Σεγκόβια, εγκάρδιος φίλος και μοναδικός πρεσβευτής των πολυάριθμων συνθέσεων του Μάριο Καστελνουόβο-Τεντέσκο για κιθάρα, του έγραψε: «Ο Πλατέρο κι εγώ είναι μια ευτυχής ιδέα, και η μουσική δημιουργία ένα αριστούργημα… ένα από τα πιο πρωτότυπα και σημαντικά έργα στην ιστορία της κιθάρας». Ο συνθέτης σε μια επιστολή του, τον Οκτώβριο του 1967, στον Ιταλό κιθαριστή Άντζελο Τζιλαρντίνο (μετέπειτα επιμελητή της έκδοσης του έργου σε τέσσερις τόμους στις εκδόσεις Berben το 1973) αξιολογούσε τους καρπούς της τριανταπεντάχρονης συνεργασίας του με τον Σεγκόβια: «ανάμεσα στα καλύτερα έργα μου θα τοποθετούσα το πρώτο Κοντσέρτο, το Κουιντέτο, το Romancero Gitano, το δεύτερο Κοντσέρτο, το Πλατέρο κι εγώ…». 
Το έργο παρουσιάστηκε στην Ελλάδα για πρώτη φορά, το 2017, στο Θέατρο Τέχνης, με τον Νίκο Ζάρκο στην κιθάρα και τον Σπύρο Σακκά στην αφήγηση και στο τραγούδι. Τώρα παρουσιάζεται για δεύτερη φορά από την Αλεξάνδρα Χριστοδήμου στην κιθάρα και την Δάφνη Πανουργιά στην αφήγηση και το τραγούδι. 


Η ιδιαιτερότητα αυτής της παραγωγής είναι η χρήση video art, μια δημιουργία του εικαστικού Κωστή Παπαδόπουλου, ο οποίος γράφει για το εγχείρημά του αυτό: 
«Ένας συγγραφέας γράφει ιστορίες, χρόνια αργότερα, ένας συνθέτης γράφει μουσική για κιθάρα πάνω σε αυτές τις ιστορίες και πολλά ακόμα χρόνια αργότερα τρεις καλλιτέχνες του δίνουν μια σύγχρονη όψη, μιας και οι ιστορίες του J.R. Jiménez και οι μουσικές του M.C.Tedesco έχουν μια διαχρονική πλευρά. Ήταν μια πρόκληση για μένα, να οπτικοποιήσω μουσικοποιημένες ιστορίες (!) …3 σε 1. Προσπάθησα να αναδείξω τον τρυφερό-γλαφυρό τρόπο που ο Jiménez καταγράφει μνήμες της νιότης του από την ισπανική φύση και την τοπική κοινωνία του Moguer (γενέτειρά του), τις δίδυμες αδερφές - χαρά και λύπη - καθώς και το έντονο συναίσθημα που υπάρχει στη σχέση του ανθρώπου με τους τετράποδους φίλους του, “βγάζοντας” μια παιδικότητα και προσθέτοντας μια μικρή δόση χιούμορ στις πιο φωτεινές ιστορίες ενώ κράτησα πιο χαμηλούς τόνους καθώς και μια δόση abstract μινιμαλισμού στις πιο σκοτεινές, εκεί που κυριαρχούσε η θλίψη. Χρησιμοποίησα τεχνικές κολλάζ, animation και σχεδίου επεξεργασμένα σε Premiere (video) και Photoshop (image - animation)». 
Ο Πλατέρο κι εγώ της Αλεξάνδρας Χριστοδήμου, της Δάφνης Πανουργιά και του Κωστή Παπαδόπουλου, θα παρουσιαστεί το Σάββατο 8 Μαρτίου στις 8 το βράδυ, στο «Ερευνητικό Ωδείο Χαλκίδας» (Μιχ. Κακαρά 38 και Αγγελάτου) και στον Πολυχώρο «Πόλις» (Μαρίνου Αντύπα 62-66 και Φιλοθέης 69Β), στο Νέο Ηράκλειο, την Κυριακή 16 Μαρτίου, στις 7.30 μ.μ. 


Σάββατο 1 Μαρτίου 2025

Robert Schumann: «Συμφωνία της Άνοιξης» με τον Δημήτρη Μητρόπουλο


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Επί τη εισόδω στο έαρ τι άλλο να ακούσουμε παρά μία από τις πιο γνωστές και όμορφες συνθέσεις του συμφωνικού ρεπερτορίου, τη Συμφωνία αρ.1 σε σι ύφεση μείζονα, έργο 283 του Robert Schumann (1810-1856), την επονομαζόμενη «Συμφωνία της Άνοιξης». 
Η Συμφωνία, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε στη Λειψία στις 31 Μαρτίου του 1841 με μαέστρο τον Felix Mendelssohn, σχεδιάστηκε σε μια έκρηξη τεσσάρων ημερών και ολοκληρώθηκε μέσα σε ένα μήνα. Η συμφωνία ξεχειλίζει από μια χαρούμενη εγρήγορση, ένα ευτυχισμένο αίσθημα ζωής που σπανίως χαλαρώνει και γενικά ολόκληρο το έργο διατρέχει μια ευφρόσυνη ενέργεια. Τον υπότιτλο «Συμφωνία της Άνοιξης» τον έδωσε ο ίδιος ο Σούμαν. 
Εικάζεται πως ένας στίχος από ποίημα του A. Bottger “Im Tale zeiht der Frühling auf” («Στην κοιλάδα απλώνεται η άνοιξη») αποτέλεσε το έναυσμα για τη μοτιβική φανφάρα της αρχής. 
Για το πρώτο μέρος ο Σούμαν έγραψε: «Θα ήθελα η πρώτη είσοδος της τρομπέτας να ηχεί σαν να έρχεται από ψηλά, σαν ένα κάλεσμα αφύπνισης. Στην πορεία, θα ήθελα η μουσική να απηχεί το πρασίνισμα της φύσης, ίσως και το πέταγμα μιας πεταλούδας στον αέρα, και στο Allegro να δείχνει πως ο,τιδήποτε σχετίζεται με την άνοιξη έρχεται στη ζωή». Ο Σούμαν δεν ήθελε να χαρακτηριστεί το έργο του αυτό σαν προγραμματική συμφωνία. Θεωρούσε ότι το έργο θα μπορούσε να «συγκριθεί με τα μπουμπούκια της άνοιξης, τα οποία πρόβαλλαν από την ψυχή του και συμβόλιζαν μια νέα άνοιξη στη μουσική του». 


Τα μέρη της «Συμφωνίας της Άνοιξης»: 
1. Andante un poco maestoso - Allegro molto vivace 
2. Larghetto – attaca: 
3. Scherzo. Molto vivace 
4. Finale. Allegro animato e grazioso. 
Παραθέτουμε εδώ μια ιστορική ερμηνεία του έργου: την Φιλαρμονική Ορχήστρα της Νέας Υόρκης διευθύνει ο Δημήτρης Μητρόπουλος, στο Carnegie Hall, στις 15 Νοεμβρίου 1953 (ζωντανή ηχογράφηση). 
Ο Δημήτρης Μητρόπουλος έπαιζε πολύ συχνά τις συμφωνίες του Σούμαν. Τόσο καλά, ώστε μπορούσε να σου αλλάξει και γνώμη για τον συμφωνικό Σούμαν. 
Χαρακτηριστική η περίπτωση του σπουδαίου μαέστρου Οδυσσέα Δημητριάδη, ο οποίος σε συνέντευξή του είχε πει: «Θεωρούσα πάντοτε τον Σούμαν μεγάλο συνθέτη, ιδιαίτερα στα έργα του για πιάνο και στα τραγούδια του, αλλά οι συμφωνίες του δεν με εντυπωσίαζαν τόσο. Ο Μητρόπουλος με έκανε να αγαπήσω τον Σούμαν ως συνθέτη συμφωνιών. Η μελέτη και η ανάλυση της Δεύτερης συμφωνίας ήταν μοναδική και ένιωθα να συντελείται ένα θαύμα μπροστά στα μάτια μου. Και η ορχήστρα όμως έπαιζε με τεράστια ευχαρίστηση. Βέβαια επέτρεψε στον εαυτό του κάποιες μικρές παρεμβάσεις. Ο Σούμαν δεν γνώριζε τόσο καλά την ορχήστρα, όσο το πιάνο και τη φωνή. Κάτι σαν να έλειπε από τις παρτιτούρες του… Ο Μητρόπουλος είχε βρει αυτό που έλειπε και χωρίς να αλλάξει ούτε μία νότα μεταμόρφωσε το έργο. Αυτό φυσικά εκτιμήθηκε από το δύσκολο κοινό της Φιλαρμονικής, το οποίο όρθιο χειροκροτούσε για πολύ ώρα τον Έλληνα αρχιμουσικό, σε όλες τις συναυλίες που διηύθυνε, πράγμα που σπάνια συνέβαινε». 
Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι στην συναυλία που έδωσε ο Δημήτρης Μητρόπουλος με την Φιλαρμονική της Ν. Υόρκης, στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, την 1η Οκτωβρίου 1955 (πριν 70 χρόνια), έπαιξε και την 2η Συμφωνία του Σούμαν.
Φυσικά κυκλοφορούν αρκετές ηχογραφήσεις ("ζωντανές") του Μητρόπουλου (και σε cd), που ερμηνεύει Σούμαν. 


Related Posts with Thumbnails