Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024

"Ο ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ..." ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΠΑΤΡΩΝ ΝΙΚΟΔΗΜΟ


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Ο μακαριστός Μητροπολίτης Πατρών Νικόδημος μας άφησε πολύτιμη παρακαταθήκη τις – ιστορικές πλέον - ηχογραφήσεις που πραγματοποίησε στο μεγάλο πρόγραμμα ηχογραφήσεων Εκκλησιαστικής Μουσική, το οποίο συνέλαβε, υλοποίησε και εξέδωσε ο φιλόλογος Μανόλης Χατζηγιακουμής. 
Από τους πρώτους ψηφιακούς δίσκους του Δεσπότη ήταν ο υπ.αρ. 4 της Σειράς Σύμμεικτα Εκκλησιαστικής Μουσικής (1999), με Ιδιόμελα και Δοξαστικά, Δύναμις και Μεγάλα Προκείμενα, τα οποία έψαλλε βιωματικά κατά τις Ακολουθίες. 
Τα Ιδιόμελα εορτών του Ενιαυτού, που περιλαμβάνονται στο cd αυτό, βασίζονται στο μουσικό κείμενο της «Μουσικής Κυψέλης» του Στεφάνου λαμπαδαρίου (Κων/πολη 1883), αλλά τα έχει επεξεργαστεί ο μακαριστός Νικόδημος, ο οποίος, ως γνωστόν, ήταν και μελοποιός. 
Ο Μανόλης Χατζηγιακουμής παρατηρεί πως «τα Ιδιόμελα αυτά, αν και ανήκουν σε διαφορετικές εορτές, έχουν μεταξύ τους συνθετική και ερμηνευτική ομοιογένεια σαν να πρόκειται για ενιαίο σύστημα. Tο ύφος σ’ αυτά είναι παντού εκφραστικό, χαρίεν και ευφρόσυνο, ενώ η εκτέλεση συλλαβική, έγχρονη, ρυθμική, με ιδιαίτερη έμφαση στον τονισμό των θέσεων, σχεδόν ορχηστική και πυρρίχεια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση πρέπει να θεωρηθεί βέβαιο ότι ο ερμηνευτικός και εκτελεστικός τρόπος έχει επηρεάσει καθοριστικά και τη συνθετική επεξεργασία. Έτσι, όλοι οι επιμέρους καλλωπισμοί των μελών υποτάσσονται στην έγχρονη και ρυθμική ερμηνευτική αντίληψη. H ομάδα αυτή των μελών, όπως έχουν καλλωπισθεί και όπως ψάλλονται, δείχνει πόσο ζωντανή είναι ακόμη σήμερα η εκκλησιαστική ψαλτική τέχνη και παράδοση». 
Παραθέτουμε σήμερα το ιδιόμελον της Λιτής της εορτής του Αγίου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου, «Ο πρωτόκλητος μαθητής...» σε ήχο α’, το οποίο έψαλλε ο Δεσπότης στον Πανηγυρικό Εσπερινό του Αγίου.
Κατά την Ακολουθία του Εσπερινού χοροστατούσε άλλος Αρχιερεύς και εκείνος από την θέση του, ως συγχοροστατών, έψαλλε με παλμό και ενθουσιασμό το ιδιόμελο την ώρα που έπρεπε να γίνει η αρτοκλασία. Συνήθως, μετά, έλεγε και το δικό του οκτάηχον «Θεοτόκε Παρθένε...». Αυτή ήταν η δική του παρουσία στον Μέγα Εσπερινό της εορτής του πολιούχου. Ήταν αρκετή για να «στοιχειώσει» την Ακολουθία.
Το cd όπου περιλαμβάνεται το ιδιόμελο αυτό έχει μια ιδιαίτερη σημασία για μένα, καθώς ήμουν υπεύθυνος για την σήμανση των ισοκρατημάτων, συμμετείχα ως ισοκράτης και είχα την τύχη να απολαύσω όλη την σχετική διαδικασία της ηχογράφησης. 


Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2024

Ο ΜΟΣΧΑΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΥΠΕΡΜΑΧΟΣ ΤΟΥ "ΙΕΡΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ"


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, την τελευταία ημέρα του Διεθνούς Θεολογικού Συνεδρίου της Αθήνας, προέβη σε μία σημαντική αποκάλυψη, λέγοντας: 
«Ήμουνα μάρτυρας αυτήκοος και αυτόπτης του αγώνος που έκανε η αντιπροσωπεία της Εκκλησίας της Ρωσίας μαζί με ορισμένες άλλες Εκκλησίες Σλαβικές, ως δορυφόρους, στην προπαρασκευαστική της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου να εισαγάγει μέσα στο κείμενο, στις σχέσεις της Εκκλησίας με τον κόσμο, την έννοια του ιερού πολέμου. 
Και, αν δεν ασκούσαμε veto οι ελληνόφωνες Εκκλησίες, θα πέρναγε διάταξη που έλεγε μέσα ότι “η Εκκλησία η Ορθόδοξη στηρίζει έναν τέτοιο πόλεμο”, πριν ακόμα εμφανιστεί το πρόβλημα της Ουκρανίας, ως πρόβλημα εκκλησιαστικό εννοώ». 
Επομένως, ο «ιερός πόλεμος» είναι μάλλον – και δυστυχώς! – στο DNA της Ρωσικής Εκκλησίας. 
Πάνω στην ώρα, διαβάζουμε στο site του Πατριαρχείου Μόσχας ότι σε συνεδρίαση της 26ης Παγκόσμιας Ρωσικής Λαϊκής Συνέλευσης, ο Πατριάρχης Κύριλλος μίλησε κατά του «υπερβολικού συναγερμού για το πυρηνικό ζήτημα», λέγοντας ότι οι χριστιανοί δε φοβούνται το τέλος του κόσμου και ο σκοπός της Ρωσίας είναι «να αντισταθεί στο κακό». 
Συγκεκριμένα είπε, μεταξύ άλλων: «Αν δούμε τον κόσμο μέσα από τα μάτια της θρησκευτικής πίστης, μπορούμε εύκολα να καταλάβουμε, ότι όλα τα καταστροφικά φαινόμενα είναι, στην πραγματικότητα, πνευματικής φύσης. Από τις προφανείς εξωτερικές απειλές για τον ρωσικό κόσμο, η πιο δύσκολη είναι η κλιμάκωση της τραγικής σύγκρουσης μεταξύ των αδελφών λαών της Ρωσίας και της Ουκρανίας, η οποία τροφοδοτείται συνεχώς από τις γνωστές εξωτερικές δυνάμεις που λειτουργούν σύμφωνα με την αρχαία αρχή του «διαίρει και βασίλευε». 
Αυτές οι δυνάμεις ενδιαφέρονται να επιδεινώσουν περαιτέρω τις αντιθέσεις μεταξύ αδελφικών λαών. Γιατί; - θα μπορούσε να ρωτήσει κανείς. Γιατί η Ρωσία, η Ουκρανία και η Λευκορωσία είναι σαν ένα κόκαλο στο λαιμό του δυτικού κόσμου; Η απάντηση είναι απλή: όλα αφορούν τις αξίες στις οποίες τηρούμε, οι οποίες αποτελούν τη βάση της πνευματικής και πολιτιστικής μας ταυτότητας. 
Περιμένουμε τον Κύριο Ιησού, που θα έρθει με μεγάλη δόξα, θα καταστρέψει το κακό και θα κρίνει όλα τα έθνη. Αλλά μια τέτοια ελπίδα δεν σημαίνει ότι πρέπει να καθίσουμε και να παρακολουθούμε σιωπηλά τι συμβαίνει, επιτρέποντας στο κακό να θριαμβεύει. Αντίθετα, το επίγειο κάλεσμά μας είναι να είμαστε πολεμιστές του Κυρίου και, σύμφωνα με τον λόγο του Αποστόλου, να πολεμάμε εναντίον των πονηρών πνευμάτων (Εφεσ. 6:12), να αντιστέκεστε στο κακό και να υπερασπίζεστε υψηλά ηθικά ιδανικά. Αυτός είναι ο στόχος της Ρωσίας». 
Ο Πατριάρχης Μόσχας στάθηκε και πάλι στο πλευρό του Ρώσου προέδρου και έπλεξε για άλλη μια φορά το εγκώμιό του λέγοντας πως «Δόξα τω Θεώ, η ηγεσία της Ρωσίας και κυρίως ο Πρόεδρος της χώρας Βλαντιμίρ Πούτιν, έχοντας επίγνωση της τεράστιας ευθύνης, δείχνει σοφία, σύνεση, ψυχραιμία και ψυχραιμία σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες, δεν υποκύπτει σε κυνικές και τολμηρές προκλήσεις, αλλά συνεχίζει συνεπής πρόοδος προς τους καθορισμένους στόχους - την προστασία των νόμιμων και δίκαιων συμφερόντων της Ρωσίας και του ρωσικού κόσμου». 
Αυτό λοιπόν είναι το θέμα του Μόσχας Κυρίλλου: ο ρωσικός κόσμος. Ο άλλος κόσμος υπάρχει μόνο ως επιβουλή του ρωσικού κόσμου. Στην πραγματικότητα ο κόσμος είναι ένας: ο ρωσικός. Μόνο αυτός έχει αξίες και ιδανικά. Ο υπόλοιπος κόσμος είναι το απόλυτο κακό! Οπότε άνετα χωράει το δόγμα του «ιερού πολέμου». Άνετα οι μάχες αποκτούν «μεταφυσική σημασία». Άνετα η εισβολή στην Ουκρανία είναι για τον Μόσχας Κύριλλο μια «μάχη κατά των σατανικών δυνάμεων που αποβλέπουν στην καταστροφή της «θεόσδοτης» ενότητας της Αγίας Ρωσίας». Ακόμα και η ενότητα της Αγίας Ρωσίας είναι «θεόσδοτη»! 
Επομένως, ο Μόσχας Κύριλλος αναδεικνύεται υπέρμαχος του «ιερού πολέμου», αφού μόνο η «Αγία Ρωσία» συγκρατεί τον κόσμο από την άβυσσο! 
Αλλά, αν διαβάσει κανείς προσεκτικά την ομιλία του Μόσχας Κυρίλλου στη συνεδρίαση της 26ης Παγκόσμιας Ρωσικής Λαϊκής Συνέλευσης, θα διαπιστώσει από τα λεγόμενά του την «επικίνδυνη» κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα του. Τα λέει ο ίδιος: κίνδυνος αλλοίωσης της ρωσικής κουλτούρας εξαιτίας «δυτικών» επιδράσεων, δημογραφικό πρόβλημα, προβληματική εκπαίδευση, δυναμική εμφάνιση του νεοπαγανισμού, αλκοόλ (δραματική κατάσταση), εκτρώσεις, δυσμενής μεταναστευτική κατάσταση κ.α. Παρόλα αυτά ο Μόσχας Κύριλλος επιμένει σε μια «Αγία Ρωσία» ως αντίβαρο στην διεφθαρμένη Δύση! 
Δυστυχώς, κανένας «ιερός πόλεμος» δεν τον σώζει… Θα πέσει μετά πατάγου γιατί δεν είναι παρά «τάφος κεκονιαμένος».

Για το βιβλίο του Χρήστου Γκουνέλα "Τεχνητή νοημοσύνη, αιωνιότητα και αθανασία"


Η ΕΚΠΛΗΞΗ ΕΝΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ 
Μπορεί μια ανάγνωση να κομίζει απροσπέλαστο κάλλος, ερωτική αποκάλυψη, αναπάντεχη έκπληξη; Για όσο ακόμα όλα παίζονται και χάνονται στο βωμό της προαίρεσης...ναι! Με την ανυπομονησία να πληγώνει, λίγο πιο δω, λίγο πιο κει, έως τα πέρατα του κόσμου, η ανθρωπότητα σα σβούρα αταξίδευτη στην πυξίδα του μέλλοντος. Μες την αναισθησία των καιρών ζευγάρωσε η τεχνητή αναισθησία. Όλα καινούργια και όλα χθεσινά; Μήπως να πιάσουμε το νήμα από την αρχή; Πού θάνατος λοιπόν; Πού ζωή; Πού αλήθεια; Ύπαρξη και ανυπαρξία σε σχοινοβασία τρόμου; Ποιος να σε εμπνεύσει και πώς να εμπνεύσεις; Ίσως μια αγάπη ανόθευτη στην καρδιά των σχέσεων έχει την απάντηση. Μπορεί μια βαθιά αναζήτηση να αρκεί. Και τότε, ένα βιβλίο σαν του Χρήστου Γκουνέλα, η "Τεχνητή νοημοσύνη, αιωνιότητα και αθανασία", να προσπορίζει τέλος μετριότητας και αφετηρία καημών. Καημών όντως χαράς, ελπίδας. Για την ουσιώδη πρωτοτυπία του βιβλίου, Ευχαριστίες πολλές! 
Ελευθέριος Βάσσος 
θεολόγος - φιλόλογος

Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2024

ΡΕΣΙΤΑΛ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ 4 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ ΣΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ


Το Καλλιτεχνικό Σύνολο «Πολύτροπον» (υπεύθυνος: Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος), διοργανώνει ένα ρεσιτάλ του διακεκριμένου τενόρου Γιάννη Χριστόπουλου, την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2024, στις 7 το απόγευμα, στην Αίθουσα Διδασκαλίας Μουσικής Βιβλιοθήκης του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. 
Το ρεσιτάλ με τίτλο «Μέλος Μελιχρόν» περιλαμβάνει τραγούδια ελλήνων και ξένων συνθετών, σε συνομιλία με την ελληνική ποίηση. 
Είσοδος ελεύθερη 
ΜΕΛΟΣ ΜΕΛΙΧΡΟΝ 
Από τον Ύμνο της Οξυρρύγχου στον Μανώλη Καλομοίρη και τον Francesco Paolo Tosti 
Γιάννης Χριστόπουλος, τραγούδι 
Μάριος Καζάς, πιάνο 
Παναγιώτης Ανδριόπουλος, απαγγελία
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 
- Πρωτοχριστιανικός Ύμνος στην Αγία Τριάδα (3ος αι μ.Χ., Πάπυρος Οξυρρύγχου) 
- Ο Ναός, Μανώλη Καλομοίρη (1883-1962), σε ποίηση Κωστή Παλαμά (1859-1943) 
- Εσπερινός, Βασίλειος Θεοφάνους (1895-1984), σε ποίηση Γεωργίου Δροσίνη (1859-1951) 
- Αναστασιά, Θεόδωρος Καρυωτάκης (1903-1978), σε στίχους Σωτήρη Σκίπη (1881-1952) 
- Δεν μ’ αγαπάς, Θεόδωρος Σπάθης (1883 ή 1884-1943), σε ποίηση Διονυσίου Σολωμού (1798-1857)
- Αστέρω, Δημήτριος Ρόδιος (1862-1957), σε στίχους Παύλου Νιρβάνα (1866-1937) 
- Η γριά ζωή, Μανώλης Καλομοίρης (1883-1963), σε ποίηση Κωστή Παλαμά (1859-1943) 
- Τραγουδάκι, Γεώργιος Καζάσογλου (1908-1984), σε ποίηση Μιλτιάδη Μαλακάση (1869-1963) 
- Στροφή, Άγγελος Μάγκος, σε ποίηση Γιώργου Σεφέρη (1900-1971) 
- À Chloris, Reynaldo Hahn (1874-1947) 
- Quattro canzoni d' Amaranta, Francesco Paolo Tosti (1846 - 1916), σε ποίηση Gabriele D’ Annunzio (1863-1938). 
Ποιήματα των: Μιχαήλ Χωνιάτη, Λάμπρου Πορφύρα, Κωστή Παλαμά, Μαρίας Πολυδούρη, Γιώργου Σεφέρη, Μιχάλη Γκανά, Ιουλίτας Ηλιοπούλου κ.α.


Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2024

ΜΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΗΣΤΟ ΓΙΑΝΝΑΡΑ


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Μάρτιο του 2005 ο αείμνηστος καθηγητής Χρήστος Γιανναράς με τίμησε παραχωρώντας μου μια συνέντευξη για το Πατρινό περιοδικό "το δόντι". 
Αναδημοσιεύω - μνήμης ένεκεν - εκείνη την μικρή, αλλά περιεκτικότατη συνέντευξη.

-Κύριε καθηγητά, διαβάζοντας το βιβλίο του Γ. Καραμπελιά «Η θεμελιώδης παρέκκλιση» είδα ότι σας δικαιώνει για την πρότασή σας περί «προσώπου»: επιστροφή στο αρχαιοελληνικό πρότυπο του πολίτη -που δεν έχει καμία σχέση με το νεώτερο ατομισμό- και στο ορθόδοξο πρότυπο του προσώπου. Νομίζετε ότι μπορεί να βρει πρόσφορο έδαφος στη νεοελληνική κοινωνία του 21ου αι. μια τέτοια «επιστροφή»;

Από όσο έχω καταλάβει, η αρχαιοελληνική εκδοχή του πολίτη και η εκκλησιαστική εκδοχή του προσώπου προϋποθέτουν μιαν εμπεδωμένη στην καθημερινή βιοτή οντολογία -έμπρακτη συνέπεια συγκεκριμένης νοηματοδότησης της ύπαρξης και της συνύπαρξης. Στη νεοελληνική κοινωνία του 21ου αιώνα αυτές οι λέξεις μόνο ως ιδεολογήματα μπορούν από την πλειονότητα να προσληφθούν. Ή ως προσωπικό κριτήριο αναζήτησης.

-Η σπουδή σας στον Χάιντεγκερ και την πατερική παράδοση αποτελεί ταυτόχρονα και πρόταση για μια ιδιαίτερη νεοελληνική φιλοσοφική σκέψη, στον αντίποδα, μάλιστα, της σύγχρονης δυτικής;

Αυτό δεν μπορώ να το κρίνω εγώ. Απλώς πιστεύω ότι η εκκλησιαστική εμπειρία απαντούσε πάντοτε στις προκλήσεις των επίκαιρων φιλοσοφικών ερωτημάτων, ήταν εμπειρία που αναμετριόταν με τον εκάστοτε υπαρκτικό προβληματισμό των ανθρώπων. Ο φιλόσοφος λόγος των εκχριστιανισμένων Ελλήνων ήταν το προϊόν έκφρασης της εκκλησιαστικής εμπειρίας με τη γλώσσα (ορολογία, μέθοδο, προβληματική) της ελληνικής παράδοσης. Σήμερα υπάρχουν οι προϋποθέσεις για μια τέτοια σύνδεση;

-Ειπώθηκε κατά καιρούς ότι ο λόγος σας για τα πράγματα είναι πεσιμιστικός ή ισοπεδωτικός. Προσωπικά κατανοώ τον παρεμβατικό σας λόγο ως επώδυνη ανησυχία και όχι ως ανέξοδη ρητορεία. Έχετε, όμως, σκεφθεί ότι μπορεί να εκπέμπετε... αρνητισμό;

Δική μου προσπάθεια είναι να σπουδάζω και να κρίνω την πραγματικότητα, να αποφεύγω επιθυμητές ή κυρίαρχες ψευδαισθήσεις, υποκειμενικές εντυπώσεις. Αν η σπουδή και η κρίση μου είναι απροκατάληπτη, αμερόληπτη και ρεαλιστική, τότε το τι «εκπέμπει» ως ψυχολογικά παρεπόμενα έχει πολύ μικρή σημασία. Ο αρνητισμός, ο πεσιμισμός ή ο «ισοπεδωτισμός» είναι προσδιορισμοί που παραπέμπουν στην ψυχολογική πρόσληψη του λόγου, σε ουσιαστική αδιαφορία για τα σημαινόμενα του λόγου.

-Η σύγχυση στον χώρο της παιδείας συνεχίζεται. Ποια θα ήταν, κατά τη γνώμη σας, δυο-τρία καίρια μέτρα που θα έπρεπε να ληφθούν αύριο το πρωί; Κι ακόμη, μπορεί να υπάρξει αληθινός εθνικός διάλογος για την παιδεία;

Νομίζω ότι ο «εθνικός διάλογος» είναι ωμή απάτη και προπαγανδιστικό τέχνασμα που παραβιάζει τους όρους λειτουργίας της δημοκρατίας. Υποτίθεται ότι ο λαός ψηφίζει ένα κόμμα για να εκφράσει το πρόγραμμά του για την παιδεία, όχι για να αρχίσει κουβεντολόι με συνδικαλιστές, κομματικές νεολαίες, ανίδεους γονείς και μαθητούδια. Δυστυχώς τα κόμματα δεν έχουν ιδέα τι συμβαίνει στην παιδεία και εμφανίζουν ως «πρόγραμμα» αφόρητης γενικολογίας ευχολόγια. Ο «εθνικός διάλογος» είναι το καμουφλάζ της ανικανότητας των πολιτικών και της εγκληματικής τους ανευθυνότητας -αναλαμβάνουν να ασκήσουν πολιτική παιδείας αυτοσχεδιάζοντας, εντελώς απροετοίμαστοι.

-Έχετε επισημάνει από πολύ νωρίς τον κίνδυνο θρησκειοποίησης της Ορθοδοξίας και δη της Ελλαδικής. Η πρόσφατη κρίση στους κόλπους της Εκκλησίας μπορεί να ερμηνευθεί θεολογικά; Η ρίζα του κακού μήπως είναι στην εκκοσμίκευση;

Τολμώ να πιστεύω ότι μόνο η λέξη θρησκειοποίηση μπορεί να ερμηνεύσει την πρόσφατη κρίση στους κόλπους της Ελλαδικής Εκκλησίας. Τόσο οι παρεκτροπές όσο και η αντιμετώπισή τους είναι το ίδιο άσχετες με το εκκλησιαστικό γεγονός, τυπικά δείγματα φυσικής ορμέμφυτης θρησκευτικότητας.

-Στην κρίση αυτή κάνει αισθητή την παρουσία της η ακαδημαϊκή θεολογία ως... απουσία! Μπορεί άραγε να αρθρώσει λόγο αληθείας;

Ας μπορούσαν να αρθρώσουν λόγο οι πανεπιστημιακές Θεολογικές Σχολές κι ας ήταν λήρος ή και αίρεση. Εδώ και χρόνια οι Σχολές αυτές είναι όπως αυτονόητα τις προϋποθέτει το ερώτημά σας: Νεκρές και γι’ αυτό άφωνες. Απορώ πώς και εσείς τις θυμηθήκατε!

-Έχετε επανειλημμένως αναφερθεί στην ανάγκη κατανόησης από όλους μας του ιλιγγιώδους μεγέθους που ονομάζεται ορθόδοξη λατρεία. Πιστεύετε στις «λειτουργικές αναγεννήσεις» που επιχειρήθηκαν τον τελευταίο καιρό από τη διοικούσα Εκκλησία;

Δεν νομίζω ότι επιχειρήθηκε τίποτα. Υπήρξαν μόνο κάποια «επικοινωνιακά» τεχνάσματα. 


Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024

ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΦΕΝΙΑ ΠΑΠΑΔΟΔΗΜΑ


Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου Νέου Ψυχικού 
Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024 - ΙΓ΄ Λουκά 
Το Αποστολικό Ανάγνωσμα (Γαλ. στ΄ 11-18) σε εμμελή απαγγελία από την Φένια Παπαδόδημα (Μουσικός, ηθοποιός και σκηνοθέτης). 
Αδελφοί, ἲδετε πηλίκοις ὑμῖν γράμμασιν ἔγραψα τῇ ἐμῇ χειρί. Ὃσοι θέλουσιν εὐπροσωπῆσαι ἐν σαρκί, οὗτοι ἀναγκάζουσιν ὑμᾶς περιτέμνεσθαι, μόνον ἵνα μὴ τῷ σταυρῷ τοῦ Χριστοῦ διώκωνται. Οὐδὲ γὰρ οἱ περιτετμημένοι αὐτοὶ νόμον φυλάσσουσιν, ἀλλὰ θέλουσιν ὑμᾶς περιτέμνεσθαι, ἵνα ἐν τῇ ὑμετέρᾳ σαρκὶ καυχήσωνται. Ἐμοὶ δὲ μὴ γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, δι' οὗ ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται κἀγὼ τῷ κόσμῳ. Ἐν γὰρ Χριστῷ Ἰησοῦ οὔτε περιτομή τι ἰσχύει οὔτε ἀκροβυστία, ἀλλὰ καινὴ κτίσις. Καὶ ὅσοι τῷ κανόνι τούτῳ στοιχήσουσιν, εἰρήνη ἐπ' αὐτοὺς καὶ ἔλεος, καὶ ἐπὶ τὸν Ἰσραὴλ τοῦ Θεοῦ. Τοῦ λοιποῦ κόπους μοι μηδεὶς παρεχέτω· ἐγὼ γὰρ τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω. Ἡ χάρις τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ μετὰ τοῦ πνεύματος ὑμῶν, ἀδελφοί· ἀμήν. 
Α' ψάλτης Ι. Ναού Αγίου Γεωργίου Ν. Ψυχικού: Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος

 

Ο ΑΡΗΣ ΔΑΒΑΡΑΚΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

Αναγεννησιακής τεχνοτροπίας εικόνα της Μνηστείας της Αγίας Αικατερίνης 
στην Αίθουσα Κολυβά του Μουσείου Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων.
Απεικονίζει το όραμα της Αγίας κατά το οποίο ο Χριστός βρέφος τής παραδίδει 
το δαχτυλίδι του αρραβώνα. Δωρεά Θάλειας Κολυβά το 1975.

Του Άρη Δαβαράκη
Είναι η γιορτή της αγίας Αικατερίνης σήμερα που είναι πολιούχος της Αλεξάνδρειας και του Όρους Σινά όπου και βρίσκεται το σώμα της, 18χρονο και άγρια βασανισμένο. Σαν Αλεξανδρινός από γονείς γεννημένους στην Αλεξάνδρεια το μυαλό μου φτερουγίζει στην μαγική και όμορφη πόλη μας που δεν υπάρχει πουθενά ζωντανή και τρισδιάστατη όπως την γνώρισα παιδί, είναι όμως εκεί, στην θέση της, στη βάση που της χάραξε ο Δεινοκράτης όταν τον φώναξε από την Αθήνα ο Αλέξανδρος. Θέλω να πω, κάπου βαθειά, κάτω από τα θεμέλια εκατομμυρίων κτισμάτων που χτίστηκαν μέσα σε 25 σχεδόν αιώνες το ένα πάνω στο άλλο, υπάρχουν πέτρες και μάρμαρα και χώματα αρχαία που οι τότε κτίστες τα πιάσανε στα χέρια τους και τα ευλογήσανε καθώς χτίζανε εκείνη την πρώτη πόλη την Πτολεμαϊκή με την Βιβλιοθήκη και τον Φάρο, τα παλάτια και τα μεγάλα στάδια για την εξάσκηση του σώματος και τους αγώνες. Ήταν μια πόλη ιδιαίτερη από τότε και δεν σταμάτησε ποτέ της να είναι. Μια πόλη μεσογειακή, με το κύμα να σκάει δυνατά στην παραλιακή της λεωφόρο –πριν ακόμα γίνει λεωφόρος, όταν ήταν άμμος μονάχα και βράχια, με τ’ αστέρια από πάνω ν’ αστράφτουν τις νύχτες και το αεράκι να φυσάει απαλό διατρέχοντας αυτούς τους 25 αιώνες. Πόσα έτη φωτός είναι οι 25 αιώνες άραγε; Πολύ θα ήθελα να το ξέρω. Γιατί σκέφτομαι πως αν τους ταξιδέψει κανείς μέσα σ’ ένα σύγχρονο διαστημόπλοιο μπορεί να προσγειωθεί στις αμμουδιές της Αλεξάνδρειας πριν φτάσει εκεί ο Αλέξανδρος – και να τον περιμένει. 
Εσύ που γιορτάζεις σήμερα γεννήθηκες στην πόλη μας στο τέλος του τρίτου αιώνα, το 287 – και έζησες μόνο 18 χρόνια, ως το 305. Ήσουν, το λένε όλοι, όμορφη, πλούσια, μορφωμένη – κι’ αυτό που σήμερα θα λέγαμε «διανοουμένη». Τώρα είσαι πνεύμα φωτεινό και συνεργείς στα θαύματα που γίνονται κάθε στιγμή αλλά οι περισσότεροι από μας δεν θέλουμε να τα εντάξουμε στον «ρεαλισμό» μας και προτιμάμε να τα λέμε «συμπτώσεις». Τι σημασία έχει; Έτσι ή αλλιώς η εμπειρία που ζούμε τώρα εμείς εδώ, η τρισδιάστατη, είναι μια κατάσταση που και την έχεις ζήσει και την έχεις αφήσει πίσω σου και την κατανοείς απόλυτα. Έτσι είναι φτιαγμένο το σύμπαν αυτό από παράλληλες πραγματικότητες που έχουνε μεταξύ τους και επαφή και σχέση και αλληλεπίδραση, αλλά η κάθε μια πραγματικότητα φροντίζει να περιορίζεται στα σύνορά της και να μην μπερδεύει τους ανθρώπους – γιατί το μυαλό μας, σ’ αυτήν τουλάχιστον την φάση, την τρισδιάστατη, δεν έχει μάθει να χρησιμοποιεί παρά ένα μικρό ποσοστό των δυνατοτήτων του και θα μπορούσαν να προκληθούν σοβαρές ζημιές και βλάβες στις ψυχές και τα σώματά μας αν μπαινοβγαίναμε σε άλλες διαστάσεις και πραγματικότητες, ή αν οι άλλες διαστάσεις με τους αγγέλους τους, είχανε το ελεύθερο να μπαινοβγαίνουν στο τρισδιάστατο και να δοκιμάζουνε τις αντοχές του «ρεαλισμού» μας. 
Είναι η μοναδική μου ευκαιρία σήμερα καλή μου αγία Αικατερίνη να γράψω επιτέλους ένα μικρό κείμενο, χωρίς φλυαρίες. Να σ’ ευχαριστήσω θέλω που, ποιος ξέρει με ποιόν τρόπο, έβαλες το χεράκι σου να γεννηθώ στην πόλη σου – που όπως λέει κι’ ο σύγχρονός μου ποιητής της, ο πιο διάσημος, με ακολουθεί παντού και στους δρόμους της γερνώ, τους ίδιους. Ίσως όχι τους ασφαλτοστρωμένους και τρισδιάστατους, σίγουρα όμως στις άνω οδούς της όπου τις νύχτες σιγά, χωρίς σώμα, γλιστράω απαλά και αφήνομαι σε αεροδιαδρόμους μυστικούς που όταν ξυπνήσω δεν υπάρχουν πια και ούτε καν τους θυμάμαι. 
Σ’ ευχαριστώ λοιπόν, σου στέλνω την αγάπη μου που ισχύει σε όλες τις διαστάσεις αναλλοίωτη –κι’ ελπίζω του χρόνου τέτοια μέρα να είμαι εκεί που γεννηθήκαμε κι’ οι δυό, να σε γιορτάσω ολόψυχα με βόλτες, θαύματα –και εσπερινούς.

Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2024

ΕΝΑ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΣΤΕΦΑΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ ΣΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Με αφορμή την πρόσφατη παράδοση του Αρχείου του μουσικοπαιδαγωγού και συνθέτη Στέφανου Βασιλειάδη στη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη», πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024, στην Αίθουσα Διδασκαλίας της Μουσικής Βιβλιοθήκης, ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στον συνθέτη με τίτλο: «Εν Πυρί: Το κοντραμπάσο στην ελληνική ηλεκτροακουστική μουσική». 
Το αφιέρωμα περιλάμβανε ομιλίες από τους Έβη Βασιλειάδη (κόρη του συνθέτη), Κωστή Ζουλιάτη (μουσικολόγο), Χαράλαμπο Δαραδήμο (εικαστικό) και Χάρη Παζαρούλα (μουσικό). 
Ακολούθησε συναυλία κατά την οποία ο Χάρης Παζαρούλας ερμήνευσε τα εξής έργα Ελλήνων συνθετών για σόλο κοντραμπάσο και ηλεκτρονικά μέσα: 
- Κώστας Καγκελάρης: Circular Fragments in 2 movements (2020), για ενισχυμένο κοντραμπάσο, εφέ πεταλιών και προηχογραφημένο υλικό (α’ α’ εκτέλεση) 
- Χρήστος Χατζής, The Birth of Venus (1990), για κοντραμπάσο και μαγνητοταινία Στέφανος Βασιλειάδης, 
- Εν Πυρί (1973/1975), για κοντραμπάσο και μαγνητοταινία. 
Ήταν ένα μεστό και ουσιαστικό αφιέρωμα στον Στέφανο Βασιλειάδη, ο οποίος με το όλο έργο του σφράγισε μια εποχή. 
Ο εικαστικός Χαράλαμπος Δαραδήμος αναφέρθηκε διεξοδικά στην συνεργασία του με τον Στέφανο Βασιλειάδη κατά την πρώτη πολύτεχνη παρουσίαση του Εν Πυρί στο Ηρώδειο (Παγκόσμιες Μουσικές Μέρες, 12 Ιουλίου 1979). 
Το πολύ ενθαρρυντικό είναι η νέα γενιά των μουσικών, οι οποίοι ασχολούνται με αυτές τις μουσικές προσωπικότητες και το έργο τους. 
Ο Κωστής Ζουλιάτης που μας έδωσε ένα σπουδαίο ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Χρήστου, με τον οποίο ο Βασιλειάδης συνδέθηκε στη ζωή και το θάνατο… Ο Ζουλιάτης είχε πάρει μια πολύωρη συνέντευξη από τον Στέφανο Βασιλειάδη για τις ανάγκες του ντοκιμαντέρ. Ο Κ. Ζουλιάτης κάνει, επίσης, ξεχωριστή δουλειά στο Αρχείο Γ. Χρήστου, που φυλάσσεται στο Ωδείο Αθηνών και σύντομα θα είναι προσβάσιμο στο κοινό. 


Ο Χάρης Παζαρούλας, υπ. διδάκτορας στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, μας εξέπληξε με το πάθος του για την έρευνα, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο απέδωσε τα έργα για σόλο κοντραμπάσο και ηλεκτρονικά μέσα. Οιστρηλατούμενος, πραγματικά! 
Νομίζω, πως η μουσική των Χρήστου, Βασιλειάδη και πολλών άλλων σύγχρονων ελλήνων συνθετών, βρίσκει την δικαίωση της σε αυτούς τους νέους μουσικούς που μας την αποκαλύπτουν εκ νέου. 


Να σημειώσουμε ότι στο μουσικό μέρος συμμετείχαν η Νεφέλη Σταματογιαννατοπούλου, χειρισμός ηλεκτρονικού υλικού και η Ελένη Χούμου, σχεδιασμός φωτισμού. 
Την εκδήλωση συντόνισε η μουσικολόγος Βάλια Βράκα, υπεύθυνη του Αρχείου Ελληνικής Μουσικής, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη». 


Ας δούμε αναλυτικότερα το εμβληματικό «Εν Πυρί» του Στέφανου Βασιλειάδη. 
Το Εν Πυρί γράφτηκε τρία χρόνια μετά το πολύνεκρο τροχαίο που κόστισε τη ζωή της Αναστασίας Βασιλειάδη (πρώτης συζύγου του Στέφανου Βασιλειάδη), του Γιάννη Χρήστου (του συνθέτη με τον οποίο ο Βασιλειάδης είχε συνδεθεί και συνεργαζόταν εκείνο τον τελευταίο χρόνο) καθώς και της Θηρεσίας Χρήστου Χωρέμη, συζύγου του Γιάννη Χρήστου. Ο τίτλος του έργου προέρχεται οπό την Καινή Διαθήκη: «η ημέρα εν πυρί αποκαλυφθήσεται» (Προς Κορινθίους Α' , γ 13). Αναφέρεται σε αυτό που παραμένει μετά τον θάνατο και σύμφωνα με τα λόγια του συνθέτη: «στη δοκιμασία της ανθρώπινης ψυχής μπροστά στον θάνατο για να μείνει στο τέλος το ανθρώπινο "τραγούδι-δημιουργία" ως το μόνο στοιχείο που μπορεί να αντέξει και να ξεπεράσει την καταστροφή». 
Η φωτιά αποδίδεται ηχητικά κατά τη διάρκεια μιας μακράς κορύφωσης που ξεκινάει λίγο μετά τη μέση του έργου και οδηγεί μέχρι το τέλος. Το δραματικό στοιχείο αυτής της φασματικά πυκνής ενότητας είναι ακόμη πιο έντονο στις ζωντανές εκτελέσεις του έργου, καθώς ο μουσικός πάνω στη σκηνή παίζει με όλη του την ενέργεια το κοντραμπάσο ενώ σχεδόν δεν μπορεί να ακουστεί πάνω από το ηχητικό υλικό της οκτακάναλης μαγνητοταινίας. Το θεατρικό στοιχείο που ενυπάρχει στο Εν Πυρί αναπόφευκτα χάνεται σε οποιαδήποτε αναπαραγωγή ηχογράφησης, αλλά ο ήχος κουβαλάει ένα μεγάλο φορτίο από μόνος του. Το Εν Πυρί ηχεί σαν να έχει γεννηθεί μέσα από μια απόλυτη αναγκαιότητα, σχεδόν σωματική, του συνθέτη να αντιμετωπίσει τον χαμό και τον θάνατο. Στο τέλος του έργου, ενώ ο μουσικός είναι ακόμα στη σκηνή αποκαλύπτεται ένας ισχνός τόνος σηματοδοτώντας αυτό που παραμένει –αυτό που «έχει αντέξει και ξεπεράσει την καταστροφή». (Από τα σχόλια στο: STEPHANOS VASSILIADIS, EN PYRI / BACCHAE, LP HOLO6, Athens, 2017). 
Το έργο, αφιερωμένο στη μνήμη του Γιάννη Χρήστου, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελληνοαμερικανική Ένωση στις 5 Ιανουαρίου 1973, ως έργο ηλεκτρονικής μουσικής (4 στερεοφωνικές μαγνητοταινίες). Το 1975, ο συνθέτης συνεργάστηκε με τον σπουδαίο κοντραμπασίστα Ανδρέα Ροδουσάκη (1932-2022), δημιουργώντας το οργανικό μέρος της αναθεωρημένης εκδοχής του έργου. Με τον Ανδρέα Ροδουσάκη ο συνθέτης πήγε και στην Στοκχόλμη, όπου καταγράφηκε το έργο το 1976, κι αυτή η ιστορική ερμηνεία εκδόθηκε πρόσφατα σε δίσκο. 
Ωστόσο το 1989, ο Στέφανος Βασιλειάδης πρότεινε στον Μarcel Spinei να παίξει το έργο με τσέλο. Σ' αυτή τη δεύτερη εκδοχή (για τσέλο), η πρώτη εκτέλεση  από τον M. Spinei έγινε στις 15 Σεπτεμβρίου 1989, στο Α' Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. 
Το έργο έχει παιχθεί επανειλημμένα στην Ελλάδα και το εξωτερικό τόσο από τον πρώτο διδάξαντα, Α. Ροδουσάκη, αλλά και από τους Βασίλη Παπαβασιλείου και Ευγένιο Πολίτη. 

Το εξώφυλλο του LP των Holotype Editions/ 

Τον Σεπτέμβριο του 2017 κυκλοφόρησε ένα LP από την ελληνική εταιρεία Holotype Editions με δύο έργα του Στ. Βασιλειάδη: Εν Πυρί και Βάκχες (1974). Στην έκδοση συνέβαλε σημαντικά η οικογένεια του συνθέτη και κυρίως η κόρη του Έβη Βασιλειάδη. 
Το "Εν Πυρί" με τον κορυφαίο Ανδρέα Ροδουσάκη στο κοντραμπάσο και τον ίδιο τον Βασιλειάδη μπροστά από την κονσόλα, προέρχεται από εγγραφή σε στούντιο της σουηδικής ραδιοφωνίας, το 1976, που ήδη μνημονεύσαμε.
Εδώ παραθέτουμε μία άλλη σημαντική ερμηνεία, αυτήν του Βασίλη Παπαβασιλείου. Στην ταυτόχρονη επιμέλεια και διεύθυνση του προηχογραφημένου υλικού βρίσκεται ο συνθέτης Δημήτρης Καμαρωτός. 


Παραθέτω στη συνέχεια και το σημείωμα του Δημήτρη Καμαρωτού για το "Εν Πυρί", από το πρόγραμμα της μεγάλης συναυλίας για τα δέκα χρόνια από την αναχώρηση του Στέφανου Βασιλειάδη, που πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο 2015 στο θέατρο του Κολλεγίου Αθηνών και έκλεισε με τον Β. Παπαβασιλείου να παίζει το "Εν Πυρί".



«Τεχνητή νοημοσύνη, αιωνιότητα και αθανασία»: Το νέο βιβλίο του Χρήστου Γκουνέλα


«Τεχνητή νοημοσύνη, αιωνιότητα και αθανασία» είναι ο τίτλος του νέου βιβλίου του Χρήστου Γκουνέλα, το οποίο κυκλοφορείται από τις εκδόσεις “Γρηγόρη”. 
Από τότε που συνειδητοποίησε τη θνητότητά του, ο άνθρωπος επιθυμεί να γίνει αθάνατος, να γίνει Θεός. Αυτό που δεν κατάφεραν οι θρησκείες και η φιλοσοφία μέσα στην ιστορία θέτουν ως στόχο οι θιασώτες του ψηφιακού υπερανθρωπισμού και του τεχνικού ή του κριτικού μετανθρωπισμού: την αθανασία και την αιωνιότητα. Ωστόσο, η ζωή είναι συνυφασμένη οντολογικά με τον θάνατο. Ύπαρξη και ανυπαρξία πορεύονται μαζί. Το ίδιο και στον Αίτιο αυτών. Καταργώντας τεχνικά τον θάνατο, καταργείται και η ίδια η ζωή. Και, εν τέλει, ποια η αξία της ζωής, αν δεν μπορεί ο άνθρωπος να τη θυσιάσει αγαπητικά και ελεύθερα και να μετέχει της θυσιαστικής αθανασίας και αιωνιότητας του Θεού και των άλλων ανθρώπων εντός του μη Όντος; Χωρίς τον θάνατο πώς είναι δυνατόν να πονάς, να χαίρεσαι, να συμπονάς και να αγαπάς έως θανάτου; Αλλά και χωρίς τον θάνατο και τη φθορά πώς δύναται να υπάρξει πρόοδος; Προηγείται, μάλλον, η ελευθερία και έπεται η αθανασία και η αιωνιότητα. Η ελευθερία που σφυρηλατείται διαρκώς από την ανάγκη, το απρόσμενο και την απροσδιοριστία (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου). 
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 
ΠΡΌΛΟΓΟΣ 
ΕΙΣΑΓΩΓΗ 
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 
ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ: ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΡΧΕΓΟΝΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ ΣΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ 
1.1 Συνείδηση της θνητότητας και φθαρτότητας εκ μέρους του ανθρώπου 
1.2 Η θνητότητα ως συνέπεια της γνώσης στην Παλαιά Διαθήκη 
1.3 Το σύμβολο του Προμηθέα στην αρχαία ελληνική μυθολογία 
1.4 Η γνώση ως απελευθέρωση και εγκλωβισμός, ως ζωή και θάνατος 
1.5 Αθανασία και αιωνιότητα στα ομηρικά έπη 
1.6 Αθανασία και αιωνιότητα στην κλασική ελληνική εποχή 
1.7 Αθανασία και αιωνιότητα στην εβραϊκή ανθρωπολογική παράδοση (Π.Δ.) 
1.8 Η αθανασία και η αιωνιότητα στον Νεοπλατωνισμό 
1.9 Η αθανασία και η αιωνιότητα στον Φίλωνα και τους Απολογητές Πατέρες 
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 
ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ, ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΘΑΝΑΣΙΑ 
2.1 Εισαγωγικά 
2.2 Ορισμός της Τεχνητής Νοημοσύνης 
2.3 Τεχνητή Νοημοσύνη, χρόνος και άνθρωπος 
2.4 Ψηφιακός Υπερανθρωπισμός, Τεχνικός και Κριτικός Μετανθρωπισμός, αθανασία και αιωνιότητα
2.5 Ψηφιακός ανθρωπισμός 
2.6 Ψηφιακή οντολογία της αθανασίας και της αιωνιότητας 
2.7 Ψηφιακή ανθρωπολογία της αθανασίας και της αιωνιότητας 
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 
ΑΠΟΠΕΙΡΑ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΕΣΗΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ 
3.1 Εισαγωγικά 
3.2 Ορθόδοξη οντολογία του θανάτου 
3.3 Η διμορφία των δερμάτινων χιτώνων 
3.4 Η διμορφία του θανάτου 
3.5 Η οντολογία της αθανασίας και της αιωνιότητας 
3.6 Απόπειρα ορθόδοξης ανθρωπολογίας του θανάτου 
3.7 Κριτική θεώρηση της ψηφιακής αθανασίας και αιωνιότητας με βάση την ορθόδοξη οντολογία και ανθρωπολογία 
3.8 Η παρούσα και η μετά θάνατον αιωνιότητα 
3.9 Ψήγματα αθάνατης ψηφιακής ζωής 
3.10 Για να μη γίνει το κακό αθάνατο 
ΕΠΙΛΟΓΟΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ 
Βιογραφικό 
Ο Χρήστος Γ. Γκουνέλας γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κρανέα Ελασσόνας. Σπούδασε Θεολογία (ΑΕΣΑ, ΕΚΠΑ) και Μουσική (βυζαντινή και ευρωπαϊκή, λυρικό τραγούδι, παραδοσιακά όργανα). Ολοκλήρωσε με «άριστα» διδακτορικές σπουδές στη Συστηματική Θεολογία (ΕΑΠ) και μεταπτυχιακές σπουδές στη Συστηματική Θεολογία (ΕΑΠ), τη Βιοηθική (Ιατρική Σχολή ΔΠΘ) και τη Βυζαντινή Μουσικολογία και Ψαλτική Τέχνη (Academy of Music, Dance and Fine Arts). Γνωρίζει την Αγγλική και την αρχαία εκκλησιαστική σλαβονική γλώσσα. Εργάζεται ως θεολόγος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΣΕΠ 2005), ενώ νωρίτερα δίδαξε μουσική (ως ωρομίσθιος ή αναπληρωτής) στο Μουσικό Σχολείο Αμυνταίου (2002 - 2005). Έχει ψάλει σε πολλούς ιερούς ναούς της Ελλάδας ως Πρωτοψάλτης ή Λαμπαδάριος ήδη από την εφηβική ηλικία και διετέλεσε παραγωγός ραδιοφωνικών εκπομπών θεολογίας και μουσικής σε ραδιοφωνικούς σταθμούς της Εκκλησίας («Βοιωτική Εκκλησία», «Ρ/Σ Ι.Μ. Λαρίσης και Τυρνάβου»). Δημιούργησε (2012) και είναι υπεύθυνος της ηλεκτρονικής εφημερίδας της γενέτειράς του «Κρανέα Ελασσόνας», ενώ επίσης σύστησε και διηύθυνε, κατά καιρούς, χορωδίες και μουσικά σύνολα παιδιών και ενηλίκων. Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα ανήκουν η ορθόδοξη οντολογία και ανθρωπολογία, η σχέση της θεολογίας και της φιλοσοφίας με την ιστορία, η νεότερη ευρωπαϊκή και ελληνική φιλοσοφία, η σχέση του ανθρώπου με τις εφαρμογές της σύγχρονης τεχνολογίας στο πλαίσιο της βιοηθικής και η μελέτη της ρωμαίικης εκκλησιαστικής και κοσμικής μουσικής. Ενίοτε αρθρογραφεί στην εφημερίδα «Ελευθερία» της Λάρισας. Άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε επιστημονικά περιοδικά καθώς επίσης και σε έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο. Είναι έγγαμος και πατέρας τεσσάρων παιδιών.

Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΣΙΑΔΗ - ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ: ΜΙΑ ΝΕΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ


Η 18χρονη Ελευθερία Τσιαδή – Δημητροπούλου μας …ανέτρεψε όλους με το μυθιστόρημά της «Ανάγκασέ με να ελπίζω» (ιδιωτική έκδοση, Αθήνα 2024, σελ. 259). 
Μια συγγραφέας γεννήθηκε με όπλα την ελπίδα και την αγάπη! Ασυνήθιστα μάλλον για τους συνομηλίκους της. Η γραφή της ξεπερνά τα στερεότυπα της ηλικίας της και πάει ίσα στην ουσία αυτών που ορίζουν τη ζωή. 
Η Ελευθερία είναι μια νέα του καιρού της, αλλά ο νους της είναι ελεύθερος από τα τίποτα που συνθέτουν συχνά την καθημερινότητα. Γράφει για το σήμερα, γράφει από και για τον εαυτό της, αλλά τολμά να γράφει και για πράγματα αδιανόητα για την ηλικία της, όπως η εσωτερική ησυχία! 
Η πλοκή του μυθιστορήματος είναι συναρπαστική, αλλά κυρίως ενδιαφέρει η ματιά της Ελευθερίας, όταν γράφει για την μυθολογία του βλέμματος ή την μνήμη του σώματος. Ή όταν γράφει το ημερολόγιο τής μαμάς τής έφηβης ηρωίδας της, περιγράφοντας και τον ψυχικό κόσμο των μεγάλων. 
Το βιβλίο της Ελευθερίας Τσιαδή – Δημητροπούλου παρουσιάστηκε στην αίθουσα της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών στις 2 Νοεμβρίου 2024. 


Μίλησαν οι: 
Έφη Ταμπακάκη, φιλόλογος – επιμελήτρια κειμένων 
Παναγιώτης Δημητρόπουλος, πολιτισμολόγος – συγγραφέας 
Κώστας Πασχαλίδης, επιμελητής Αρχαιοτήτων – πρόεδρος Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων.
Αποσπάσματα από το βιβλίο διάβασαν η Μαρία Δημητροπούλου και η Μαρία Σιγάλα ενώ ηχοτοπία έπλασε η συνθέτρια Μαρία Δαγαλάκη. 
Η όλη εκδήλωση ήταν μια γιορτή της νεότητας, αφού η συγγραφέας ξεκίνησε την δημιουργική πορεία της στην γραφή έχοντας μόλις ενηλικιωθεί. 
Διαβάζοντας το βιβλίο της νεαρής Ελευθερίας, που στάζει αλήθεια, σκεπτόμουν τον λόγο του Τσέχωφ: «Τα δικά μου άγια των αγίων είναι το ανθρώπινο σώμα, η υγεία, το μυαλό, το ταλέντο, η έμπνευση, η αγάπη και η απόλυτη ελευθερία από την καταπίεση και το ψέμα, σε ο,τιδήποτε κι αν αναφέρονται αυτά τα τελευταία». 
Εύχομαι η Ελευθερία να συνεχίσει τον δικό της δρόμο προς την Ελευθερία, ήτοι την ελπίδα και την αγάπη. 
Π.Α.Α.


Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2024

"ΜΕΤΑ ΤΟ ΤΕΧΘΗΝΑΙ ΣΕ..." ΙΑΚΩΒΟΥ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ π. ΔΙΟΝΥΣΙΟ ΦΙΡΦΙΡΗ


Με αφορμή την Θεομητορική εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου, αναρτούμε το Δοξαστικό του Εσπερινού "Μετά το τεχθήναι σε...", σε ήχο πλ. δ' και στο μέλος Ιακώβου Πρωτοψάλτου. 
Ερμηνεύει ο μακαριστός αγιορείτης πρωτοψάλτης π. Διονύσιος Φιρφιρής, ο οποίος εκτέλεσε το  Δοξαστάριο του Iακώβου πρωτοψάλτου σχεδόν ολόκληρο (πλήρης ο Α' τόμος και επιλογές από τον Β'), στο πρόγραμμα των ηχογραφήσεων "Μνημεία Εκκλησιαστικής Μουσικής" του Μανόλη Κ. Χατζηγιακουμή, ο οποίος σημειώνει χαρακτηριστικά: 
"Η ερμηνεία του πατρός Διονυσίου αποκτά μοναδική σημασία, καθώς αποτυπώνει λαμπρά τη μακραίωνη προφορική παράδοση του Στιχηραρίου, παραπέμποντας ταυτόχρονα σε παλαιά και εξαιρετικά ενδιαφέροντα πρότυπα. Η σημασία εξαίρεται ακόμη περισσότερο, γιατί είναι ο τελευταίος ιστορικός σταθμός μιας τέτοιας ερμηνείας. Για πολλούς λόγους η σύγχρονη (και πολυάριθμη) γενιά των αγιορειτών ψαλτών και πατέρων είναι έξω από την παράδοση αυτή. Χωρίς υπερβολή, στην ηχογραφημένη ερμηνεία του Δοξασταρίου του Ιακώβου από τον πατέρα Διονύσιο έχει «αιχμαλωτισθεί», για το διαρκές μέλλον, ένα ανεκτίμητο κομμάτι της μεγάλης μουσικής παράδοσης του Ελληνισμού". 


ΟΙ ΑΡΓΕΣ ΚΑΤΑΒΑΣΙΕΣ "ΧΡΙΣΤΟΣ ΓΕΝΝΑΤΑΙ" ΜΕ ΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΠΑΤΡΩΝ ΝΙΚΟΔΗΜΟ (ΗΧΗΤΙΚΟ)


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Ο Μητροπολίτης Πατρών Νικόδημος Βαλληνδράς (1915-2008), στο μεγάλο πρόγραμμα ηχογραφήσεων εκκλησιαστικής μουσικής του Μανόλη Χατζηγιακουμή, πραγματοποίησε και μία πολύ σημαντική ηχογράφηση: όλες τις αργές Καταβασίες Πέτρου Πελοποννησίου (Σύνθεση περ. 1764-1770). 
Ένα δείγμα αυτού του έργου πήραμε με την «Ανθολογία Όγδοη» που εκδόθηκε στη σειρά «Ανθολογίες» των «Μνημείων Εκκλησιαστικής Μουσικής» στα 1999, από το «Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων» που ίδρυσε και διηύθυνε ο μακαριστός φιλόλογος Μανόλης Χατζηγιακουμής. Ολόκληρο το έργο εκδόθηκε αργότερα, το 2012, ως «Σώμα Τέταρτο». 
Παραθέτουμε εδώ τις περίφημες Καταβασίες Χριστός γεννάται ηχ α´ Πέτρου Πελοποννησίου (Ωδές α'-θ') του Α´ Κανόνα των Χριστουγέννων (Ειρμολόγιο, σ. 9-22. Διάρκεια 14´.25´´). 
Τις Καταβασίες αυτές τις θυμάμαι από τον Δεσπότη να τις ψάλλει στο αργό μέλος, όταν ήμουν παιδί, από του Θρόνου και από μνήμης, στον ιστορικό Ναό του Παντοκράτορος Πατρών, κατά την πανήγυρι του Αγίου Ιερομάρτυρος Ελευθερίου (15 Δεκεμβρίου). Αυτό, φυσικά, το έκανε και σε άλλους ναούς που πανηγύριζαν την προεόρτιο των Χριστουγέννων περίοδο, οπότε και ψάλλονται στον Όρθρο οι Καταβασίες "Χριστός γεννάται". Μιλάμε, δηλαδή, για μια μακρόχρονη λειτουργική βίωση και πράξη που αποτυπώνεται στην συγκεκριμένη ηχογράφηση. Ο μακαριστός Μητροπολίτης Πατρών Νικόδημος έψαλε τις αργές Καταβασίες "Χριστός γεννάται", με τρόπο μεγαλοπρεπή, αλλά και ενθουσιαστικό! 
Ήταν πραγματικά ανεπανάληπτος, όπως και η λειτουργική εμπειρία την οποία ζήσαμε στην Πάτρα κατά την αρχιερατεία του.


Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2024

Ο ΜΟΛΔΑΒΙΑΣ ΔΑΝΙΗΛ (ΝΥΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ) ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟ ΠΑΤΡΩΝ ΝΙΚΟΔΗΜΟ


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Τον Οκτώβριο του 1996, ο μακαριστός Μητροπολίτης Πατρών Νικόδημος, ανταποκρινόμενος στο αίτημα του τότε Μητροπολίτου Μολδαβίας Δανιήλ, του σημερινού Πατριάρχου Ρουμανίας, μετέφερε την Κάρα του Αποστόλου Ανδρέου στο Ιάσιο, προς προσκύνησιν υπό των πιστών, οι οποίοι μόλις είχαν εξέλθει του Κομμουνιστικού καθεστώτος και αναζητούσαν έντονα ερείσματα πίστης. 
Η μεταφορά της Κάρας του Πρωτοκλήτου συνέπιπτε με την μεγάλη πανήγυρη της πόλης του Ιασίου, ήτοι την μνήμη της Οσίας Παρασκευής της Επιβατηνής (14 Οκτωβρίου). Της πανηγύρεως προέστη ο Πατρών Νικόδημος, συλλειτουργούντων του Μολδαβίας Δανιήλ και πολλών ιεραρχών της Εκκλησίας της Ρουμανίας. 
Ο μακαριστός Δεσπότης με συμπεριέλαβε στην συνοδεία του κι έτσι καλύψαμε το μεγάλο εκκλησιαστικό γεγονός για την Ρουμανία, με τον Τηλεοπτικό Σταθμό της Μητροπόλεως Πατρών ΛΥΧΝΟΣ (Κάμερα: Γιώργος Αρβανίτης). 
Ο μακαριστός Πατρών Νικόδημος προσκάλεσε τον Μολδαβίας Δανιήλ να επισκεφθεί την Πάτρα και να συμμετάσχει στην πανήγυρη του Πολιούχου Αγίου Ανδρέου, τον οποίο και οι Ρουμάνοι θεωρούν φωτιστή τους και τον ευλαβούνται και τον τιμούν ιδιαιτέρως. 
Ο Μολδαβίας Δανιήλ απέστειλε στις 27 Νοεμβρίου 1997 επιστολή προς τον Πατρών Νικόδημο και τον ευχαριστούσε για την αδελφική πρόσκληση, στην οποία λόγω «σημαντικών υποχρεώσεων» δεν μπορούσε να ανταποκριθεί, γι’ αυτό και θα έστελνε ως αντιπρόσωπό του τον Επίσκοπο Χουσίου κ. Ιωακείμ. 


Σε αυτή την επιστολή ο Μολδαβίας έγραφε, μεταξύ άλλων, στον Πατρών Νικόδημο: 
«Σεβασμιώτατε, οι πνευματικοί δεσμοί της Πάτρας και του Ιασίου αγιάσθηκαν και ευλογήθηκαν με την επίσκεψη της Τιμίας Κάρας του Αγίου Αποστόλου Ανδρέου στο Ιάσιο, τον Οκτώβριο του 1996. Γεγονός το οποίο γράφηκε με χρυσά γράμματα στην εκκλησιαστική ιστορία της χώρας μας, αλλά πέρασε και στο Ορθόδοξο ημερολόγιο σαν εορτή, μετά από απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρουμανίας. 
Η επίσκεψη της υμετέρας Σεβασμιότητος στο Ιάσιο και αυτό το έτος, μαζί με την Α.Θ.Π. τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο έδωσε χαρά στον κλήρο και τον λαό της επαρχίας μας. Στη Ρουμανία όπως και στην Ελλάδα, Σεβασμιώτατε, είσθε γνωστός και άξιος ιεράρχης του Υψίστου, είσθε όμως και ένας ευλογημένος φίλος του Ρουμανικού λαού, ο οποίος συνεχίζετε και κάνετε πράξη την ενότητα της Ορθοδόξου πίστεως και ειδικότερα την αδελφοποίηση των δύο λαών, του Ελληνικού και του Ρουμανικού». 
Στον πρόναο του παλαιού Μητροπολιτικού Καθεδρικού Ναού του Ιασίου, υπάρχει ένα ψηφιδωτό που θυμίζει αυτή την ιστορική επίσκεψη του Μητροπολίτη Νικοδήμου, κομιστή της Κάρας του Πρωτοκλήτου. Αποτελεί και την μοναδική παράσταση αεροπλάνου στην εικονογραφία της εκκλησίας. Μάλιστα ο καλλιτέχνης καταγράφει το αεροσκάφος: της Ολυμπιακής Αεροπορίας!


Παραθέτουμε, στη συνέχεια, αυτούσια την επιστολή του Μολδαβίας Δανιήλ, νυν Πατριάρχου Ρουμανίας, προς τον Πατρών Νικόδημο, καθώς και φωτογραφικά στιγμιότυπα από εκείνη την ιστορική επίσκεψη.      

Κληρικοί και λαϊκοί της Πατρινής αντιπροσωπείας με τον τότε Επίσκοπο Γαλατσίου Κασσιανό 

Related Posts with Thumbnails