Σάββατο 31 Ιουλίου 2010

Η ΠΡΟΚΡΙΜΑΤΙΚΗ ΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΣΤΑ ΛΑΓΚΑΔΙΑ



Σήμερα το πρωί στο Δημαρχείο του Δήμου Λαγκαδίων η προκριματική φάση του 37ου Διαγωνισμού Δημοτικού Τραγουδιού και Μουσικής.

Την κριτική επιτροπή, στην οποία έχω την τιμή να είμαι μέλος, συμμετέχουν: ο συνθέτης Γιώργος Παπαδάκης, ο δεξιοτέχνης στο σαντούρι Νίκος Καρατάσος, η πιανίστρια Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου και ο εθνομουσικολόγος Γιάννης Πλεμμένος.
Την καλλιτεχνική επιμέλεια έχει ο Βασίλης Οικονόμου, ο οποίος φρόντισε να έλθουν ικανοί νέοι μουσικοί για να πλαισιώσουν τους διαγωνιζόμενους.
Διαγωνίστηκαν σχεδόν τριάντα άτομα ηλικίας από 15 έως 89 ετών!
Στην τελική φάση του διαγωνισμού προκρίθηκαν 14.
Σε λίγη ώρα, στο ανοιχτό θέατρο της Αγίας Παρασκευής εδώ στα Λαγκάδια η τελική φάση και η απονομή των σχετικών βραβείων.











Παρασκευή 30 Ιουλίου 2010

Η ΑΜΑΡΤΙΑ ΤΗΣ ...ΑΝΩΝΥΜΙΑΣ!


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου

Το τελευταίο διάστημα ξεκίνησε σε κάποια εκκλησιαστικού περιεχομένου ιστολόγια μια συζήτηση περί ανωνυμίας και επωνυμίας. Μπορεί ένα ιστολόγιο με εκκλησιαστική θεματολογία να είναι ανώνυμο; Να δημοσιεύει σχόλια ανωνύμων και γενικώς να κρύβει επιμελώς την ταυτότητα των διαχειριστών του;
Πολλοί λένε ότι με βάση το «δίκαιο του blogger» ο καθείς έχει το δικαίωμα στην ανωνυμία στο διαδίκτυο κι αυτό δεν είναι κακό, αλλά μάλλον ευεργετικό, αφού αλλιώς πολλές σωστές απόψεις δεν θα έβλεπαν το φως της δημοσιότητας αν οι φορείς τους έπρεπε να αποκαλύψουν την ταυτότητά τους. Κι αυτό είναι πλουτισμός, ισχυρίζονται, του διαλόγου και δη του θεολογικού.
Το ερώτημα όμως, που τίθεται αμείλικτο, είναι: Οι χριστιανοί του διαδικτύου μπορεί να κρύβονται; Να γίνονται κριτές της οικουμένης χρησιμοποιώντας απλά, στην καλύτερη των περιπτώσεων, ένα ψευδώνυμο; Να κρύβονται πίσω από ένα ηλεκτρονικό προσωπείο;
Όμως μια τέτοια πρακτική για χριστιανούς - και μάλιστα ελεγκτικούς προς τους άλλους για την ορθοδοξότητά τους, δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή.
Στην Εκκλησία η ανωνυμία δεν χωρεί. Στην Εκκλησία το πρόσωπο κυριαρχεί, ήτοι ο βαπτισμένος στο όνομα της Αγίας Τριάδος χριστιανός, ο οποίος δεν μπορεί να υιοθετεί άκρως κοσμικές λογικές, ως αυτής της ανωνυμίας στην έκφραση των απόψεών του.
Τα επιχειρήματα είναι πολλά και δεν θα τα παραθέσουμε εδώ. Αρκεί να σκεφθούμε ότι πολλές φορές ιστολόγοι και σχολιογράφοι σε εκκλησιαστικού περιεχομένου blogs καταφεύγουν για να θεμελιώσουν τις θέσεις τους σε αγωνιστές πατέρες της Εκκλησίας, οι οποίοι υπέστησαν δεινά και αυτόν τον θάνατο ακόμη ως επώνυμοι, φυσικά. Θαυμάζουν τινές την μαχητικότητα του ιερού Χρυσοστόμου και μας την προτείνουν ως παράδειγμα προς μίμησιν και την ίδια ώρα κρύβονται όσο καλύτερα μπορούν πίσω από την ασυλία του ιστολογίου. Κατακεραυνώνουν ιερείς, επισκόπους, πατριάρχες, θεολόγους κ.α., οι οποίοι είναι όλοι επώνυμοι, κι αυτοί μένουν ταμπουρωμένοι στην ανωνυμία τους, αρνούμενοι στην ουσία να αναλάβουν το κόστος των όσων μετά πάθους υποστηρίζουν.
Βέβαια υπάρχουν και οι ανώνυμοι σχολιογράφοι στους οποίους δίνει βήμα και ένας επώνυμος blogger. Αυτός είναι ίσως ο μόνος “όρος” του διαδικτύου που μπορεί να παραμείνει, υπό όρους και προϋποθέσεις. Το ιδανικό και το ορθόδοξο είναι όλοι όσοι δηλώνουν χριστιανοί να είναι επώνυμοι. Σκεφθείτε ότι αυτό θα ήταν μια επανάσταση στο διαδίκτυο, αν συνέβαινε. Οι χριστιανοί είναι επώνυμοι, δηλ. πρόσωπα κι όχι ανώνυμοι, ήτοι μάζα και μάλιστα άμορφη. Αν δεν συμβαίνει αυτό τότε θα πρέπει ο κάθε ιστολόγος να εγκρίνει ή να απορρίπτει τα σχόλια σύμφωνα με το κριτήριό του, κάνοντας χρήση της σχετικής δυνατότητας που του παρέχει το σύστημα Blogger. Αυτό συμβαίνει μέχρι τώρα στα περισσότερα “θρησκευτικά” ιστολόγια, αλλά πρέπει μερικές φορές τα κριτήρια για τη δημοσίευση να είναι πιο αυστηρά, κυρίως όταν ανώνυμοι θίγουν επώνυμους κατά τρόπο κατάφωρα προσβλητικό και μέχρις εξουθενώσεως.
Οι προασπιστές της ανωνυμίας έχουν, βέβαια, κι ένα δίκιο όταν λένε ότι θα μπουν στο στόχαστρο της εκκλησιαστικής ηγεσίας και όχι μόνο αν δηλώσουν την ταυτότητά τους. Όμως αυτή είναι πραγματική αντίσταση και μάλιστα ενός χριστιανού. Να αναλαμβάνει το κόστος της άποψής του στο ακέραιο. Αυτό δεν σημαίνει ότι με σημαία την επωνυμία μπορεί να αυθαιρετεί και με τραμπουκικό τρόπο να εκβιάζει όσους δεν τού είναι αρεστοί και να υπερβαίνει τα εσκαμμένα που ορίζει το χριστιανικό ήθος.
Η ανωνυμία, σε κάθε περίπτωση, αποτελεί μάστιγα για την εκκλησιαστική ζωή. Είναι η λογική του ανεμοσκορπίσματος, της διασποράς της συκοφαντίας, της σπίλωσης μέχρι εξουθένωσης ενίοτε, που αποτελεί λογική και πρακτική των άνευ στοιχειώδους ήθους κοσμικών. Διότι υπάρχουν και κοσμικοί με διακεκριμένο ήθος έναντι πολλών “εκκλησιαστικών”.
Η ανωνυμία στα εκκλησιαστικού περιεχομένου ιστολόγια είναι υπεκφυγή, δειλία, όντως αμαρτία, εν τέλει. Οι κουκουλοφόροι των εκκλησιαστικών ιστολογίων καλούνται να αποκαλύψουν το προσωπείο τους και να ενδυθούν το φωτεινό ένδυμα του προσώπου εν Χριστώ Ιησού, στη Βασιλεία του οποίου μάσκες και προσωπεία δεν χωρούν.

ΑΝΟΙΓΕΙ Η ...ΣΙΔΕΡΟΦΡΑΧΤΗ ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΑ


Μετά πολλών ...επαίνων έχει ανακοινωθεί ότι την Κυριακή 1 Αυγούστου το απόγευμα θα ανοίξει τις πύλες της η Παντάνασσα των Πατρών που έχει πληγωθεί από τον σεισμό του 2008.
Η πρώτη φάση των εργασιών, λέγεται, επιτρέπει την επαναλειτουργία του κεντρικού κλίτους του ναού.
Νομίζω πως η Ιδιωτική Οδός πρώτη δημοσιεύει φωτογραφίες της ...σιδερόφραχτης Παντάνασσας.
Το ρεπορτάζ λέει, πάντως, ότι ο Πρωθυπουργός κωφεύει στις εκκλήσεις για βοήθεια στην αποκατάσταση του ναού όπου εφημέρευε ο προπάππους του.




Κάποιοι κακόγλωσοι λένε ότι το σκηνικό θυμίζει Μητρόπολη Αθηνών και ο ναός θα πρέπει να ξανακλείσει για την επόμενη φάση των εργασιών.
Σε κάθε περίπτωση έχουμε πολύ δρόμο ακόμα για την πλήρη αποκατάσταση.

Πέμπτη 29 Ιουλίου 2010

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΠΑΦΟ


Νέα ανασκαφικά ευρήματα στη Γερόνησο της Πάφου

Toυ Αριστείδη Βικέτου

Σημαντικά στοιχεία για την Χαλκολιθική και την Ελληνιστική περίοδο στην Κύπρο προσκομίζουν τα νέα ανασκαφικά ευρήματα στη Γερόνησο, το μικρό νησί απέναντι από την ακτή του Αγίου Γεωργίου Πέγειας στην επαρχία Πάφου.
Οι ανασκαφές διεξάγονταν από το Πανεπιστήμιο Νέας Υόρκης υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας Joan Breton Connelly.
Το Τμήμα Αρχαιοτήτων Κύπρου σε ανακοίνωση με τη λήξη της φετινής ανασκαφικής περιόδου αναφέρει ότι τα 19 μέλη της αρχαιολογικής αποστολής ξεκίνησαν τις εργασίες τους στις 16 Μαΐου και διερεύνησαν τρεις βασικές περιοχές στο νησί: το Ελληνιστικό αρχιτεκτονικό σύμπλεγμα που σχετίζεται με την προετοιμασία και την κατανάλωση τροφίμων και βρίσκεται στο νότιο-κεντρικό τμήμα του νησιού, την κυκλική κατασκευή στα βόρεια που έχει προκαταρκτικά ερμηνευθεί ως Ελληνιστική εξέδρα χορού και τις τρεις Βυζαντινές κυκλικές οικίες που βρίσκονται στο κέντρο του νησιού. Το υλικό που βρέθηκε στις ανασκαφικές τομές συμβάλλει σημαντικά στην πληρέστερη κατανόηση των τριών ξεχωριστών φάσεων χρήσης του χώρου: την πρώιμη Χαλκολιθική εποχή (3800 π.Χ.), την Ελληνιστική (1ος αιώνας π.Χ.) και τη Βυζαντινή περίοδο (6ος και 13ος αιώνας μ.Χ.).
Στο χώρο βρέθηκε μια πολύ καλά διατηρημένη λίθινη σμίλη (εργαλείο) της Χαλκολιθικής περιόδου, η οποία προστέθηκε στην γκάμα των εντυπωσιακών λίθινων εργαλείων που έχουν βρεθεί στη Γερόνησο μέχρι στιγμής. Το υλικό αυτό, μαζί με κεραμική που συλλέχθηκε σε άλλες ανασκαφικές περιόδους καθώς και ένα ειδώλιο και περίαπτα, υποδηλώνουν ότι η Χαλκολιθική κατοίκηση της Γερονήσου υπήρξε σημαντική.
Όσον αφορά στην Ελληνιστική περίοδο, οι φετινές έρευνες εμπλούτισαν τις γνώσεις μας για τα κτήρια που κάποτε υπήρχαν στο νησί αυτό. Ανασκάφηκε ένα μεγάλο τμήμα λίθινου γείσου με οδοντωτή λαξευμένη κόσμηση. Το αρχιτεκτονικό αυτό μέλος αποτελεί ένδειξη για το μεγάλο μέγεθος και την αίγλη των κτηρίων του 1ου αιώνα π.Χ. στο νησί. Το εν λόγω αρχιτεκτονικό μέλος βρέθηκε πολύ κοντά στο σημείο όπου αποκαλύφθηκε, κατά την περσινή ανασκαφική περίοδο, ένα τμήμα λίθινης υδρορροής σε μορφή λεοντοκεφαλής. Τα δύο αυτά αντικείμενά μάς βοηθούν να αντιληφθούμε πως θα ήταν η διακόσμηση και το μέγεθος του εντυπωσιακού προφανώς κτηρίου, το οποίο πιθανώς να κατέρρευσε στο σεισμό του 15 π.Χ. Κατά μήκος της νότιας πλευράς του νησιού, αποκαλύφθηκαν εκτεταμένες περιοχές όπου είχαν αφαιρεθεί μεγάλες λαξευμένες πέτρες οι οποίες κάθονταν πάνω σε γύψινες επιφάνειες. Τα στοιχεία αυτά φανερώνουν το μέγεθος της σύλησης που υπέστη το νησί, πιθανόν κατά τα πρώτα Βυζαντινά χρόνια. Η απομάκρυνση του λαξευμένου οικοδομικού υλικού πιθανόν να έγινε για να κτιστούν οι τρεις χριστιανικές βασιλικές στον Άγιο Γεώργιο, απέναντι από τη Γερόνησο, μεταξύ 6ου και 7ου αιώνα μ.Χ.


Ο αρχιτέκτονας Richard Anderson, με τη βοήθεια των φοιτητών Charles Bartlett (New York University) και Kathryn Minogue (Columbia University), συνέχισε τις εργασίες του για την ετοιμασία ενός νέου σχεδίου αποτύπωσης ολόκληρου του νησιού με τη χρήση θεοδόλιχου (total station laser). Η συνεχιζόμενη διάβρωση των απότομων γκρεμών του νησιού καθιστούν την επισκόπηση και τη χαρτογράφηση της Γερόνησου επιτακτική ανάγκη. Ένας από τους πρώτιστους στόχους της αποστολής ήταν η προετοιμασία ενός νέου και μελετημένου χάρτη που να περιλαμβάνει την τοπογραφία του νησιού μαζί με τα αρχιτεκτονικά κατάλοιπα.
Οι τομές που διανοίχθηκαν κοντά στις Βυζαντινές οικίες στο κέντρο του νησιού έφεραν στο φως σημαντικά ευρήματα. Βρέθηκε ένα μικρό χάλκινο εξάρτημα λαβής, με διακόσμηση που απεικονίζει το κεφάλι και τους ώμους ενός γενειοφόρου άνδρα. Το εξάρτημα αυτό ίσως να ανήκει σε Βυζαντινό αγγείο. Επίσης, βρέθηκαν πολλά θραύσματα Μεσαιωνικής εφυαλωμένης κεραμικής (sgraffitto) με λευκή, πράσινη και κίτρινο-καφέ εφυάλωση. Τα θραύσματα αυτά αφού συγκολλήθηκαν, σχημάτισαν ένα σχεδόν ακέραιο κύπελλο με ψηλή βάση. Το εύρημα αυτό, μαζί με δύο άλλα παρόμοια κύπελλα που βρέθηκαν κατά τις προηγούμενες ανασκαφικές περιόδους, αποτελούν σοβαρές ενδείξεις για την κατοίκηση της Γερόνησου κατά τον 13ο αιώνα μ.Χ. Εξάλλου, χάρτες του 15ου αιώνα δείχνουν μια εκκλησία κτισμένη στο ανατολικό άκρο του νησιού.
Κατά την ανασκαφική αυτή περίοδο εργάστηκε ομάδα σημαντικών επιστημόνων, οι οποίοι ασχολήθηκαν με τη μελέτη των ευρημάτων για την τελική τους δημοσίευση. Η δρ Jolanta Mlynarczyk από το Πανεπιστήμιο της Βαρσοβίας συνέχισε τη μελέτη της πάνω στην Ελληνιστική κεραμική της Γερονήσου, ενώ ο δρ. Mariusz Burdajewicz από το Μουσείο της Βαρσοβίας συνέχισε τη μελέτη των γυάλινων αντικειμένων και σχεδίασε κεραμική και αρχιτεκτονικά μέλη. Η Victoria Grinbaum (Incoming Fulbright Fellow στην Κύπρο) από το University College London και το Πανεπιστήμιο Βαρσοβίας συνέχισε τη μελέτη της πάνω στους αμφορείς από τη Γερόνησο. Ο δρ Paul Croft από το Lemba Archaeological Field Station μελέτησε τα ζωικά οστά από τη Γερόνησο και δίδαξε στο New York University Geronisos Field School. Τέλος, η καθηγήτρια Zoe Kontes από το Kenyon University έδωσε σεμινάρια στους φοιτητές που συμμετείχαν στο Field School.

ΣΤΟΝ 37ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΣΤΑ ΛΑΓΚΑΔΙΑ

Και φέτος στα Λαγκάδια Αρκαδίας για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Δημοτικού Τραγουδιού.
Όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο τύπου:
Ο Δήμος Λαγκαδίων τιμώντας την εθνική πολιτιστική κληρονομιά και στο πλαίσιο των προσπαθειών του για την ενίσχυση και διάδοση της πλούσιας μουσικής παράδοσης της πατρίδας μας, οργανώνει και φέτος τον 37ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Δημοτικού Τραγουδιού και Μουσικής το Σάββατο 31 Ιουλίου 2010, ώρα 20:00 στην Αγία Παρασκευή Λαγκαδίων.
Η ειδική Κριτική Επιτροπή του 37ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Δημοτικού Τραγουδιού και Μουσικής, απαρτίζεται από γνωστές προσωπικότητες στο χώρο των γραμμάτων και των τεχνών:
Γεώργιος Ε. Παπαδάκης – Πρόεδρος (Μουσικοσυνθέτης – Ερευνητής της Ελληνικής Μουσικής Λαογραφίας)
Παναγιώτης Α. Ανδριόπουλος (Μουσικός- Θεολόγος)
Νίκος Καρατάσος (Μουσικός- Επίτιμος Πρόεδρος Σωματείου Επαγγελματιών Μουσικών Αθηνών –Πειραιώς «Η Αλληλοβοήθεια»»)
Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου (Μουσικός- Πιανίστα)
Γιάννης Πλεμμένος (Μουσικολόγος, Ερευνητής Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας Ακαδημίας Αθηνών)
Επίσης στον 37ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Δημοτικού Τραγουδιού και Μουσικής συνεργάζονται:
Μουσική Επιμέλεια: Κώστας Γιαννακόπουλος
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Βασίλης Ι. Οικονόμου

Δικαίωμα συμμετοχής έχουν:
α) ερμηνευτές δημοτικών τραγουδιών, άνω των 15 ετών και
β) μουσικοί παραδοσιακών οργάνων, άνω των 10 ετών, από όλα τα μέρη της Ελλάδας.
Θεσπίζονται τρία βραβεία για την ερμηνεία τραγουδιού και τρία βραβεία για ερμηνεία μουσικής με μουσικά όργανα.
Έπαινοι στους τραγουδιστές και τους οργανοπαίχτες κατά την κρίση της Επιτροπής
Η ανακοίνωση και η απονομή των βραβείων θα γίνουν μετά το τέλος του διαγωνισμού.

Τετάρτη 28 Ιουλίου 2010

ΓΛΥΚΟΛΑΛΕΙ Η ΛΑΤΕΡΝΑ ΣΤΟ ΝΙΧΩΡΙ ΤΟΥ ΒΟΣΠΟΡΟΥ


O Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος χοροστάτησε προχθές το απόγευμα στην Παράκληση στο Αγίασμα της Αγίας Παρασκευής στο Νιχώρι του Βοσπόρου.
Μετά από πολλές δεκαετίες για πρώτη φορά στο Νιχώρι, μετά την Παράκληση ακολούθησε μουσικοχορευτικό πρόγραμμα από σχήμα χορευτών υπό τους γλυκούς και νοσταλγικούς ήχους λατέρνας κατασκευασμένης για το σκοπό αυτό, που ταξίδεψαν όλους σε γνωστές πολίτικες αλλά και τουρκικές μελωδίες. Η εκδήλωση ήταν υπό την αιγίδα της İstanbul Ερωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2010. Την διεύθυνση της εκδήλωσης είχε αναλάβει ο μουσικός και δραστήριος ομογενής Στέλιος Μπερμπέρης.
Ενδεικτικό της επιτυχίας της εκδήλωσης είναι ότι η μεγάλης κυκλοφορίας τουρκική εφημερίδα Hurriyet έχει σήμερα εκτενές αφιέρωμα και σχετική φωτογραφία με τον Πατριάρχη να γυρίζει τη λατέρνα.
Ψυχή και της εκδήλωσης αυτής ήταν, φυσικά, ο Πρόεδρος της Κοινότητας του Νιχωριού Παντελής (Λάκης) Βίγκας, στον οποίο η Ιδιωτική Οδός εύχεται για τα χθεσινά ονομαστήριά του τα κάλλιστα, προκειμένου να συνεχίσει απτόητος την προσφορά του στην Ομογένεια της Πόλης.

ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΣΤΗ ΛΕΥΚΑΔΑ ΜΕ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΤΟΝ ΧΡΟΝΗ ΑΗΔΟΝΙΔΗ


Μια συναυλία - μαμούθ απόψε στη Λευκάδα, στο Ανοιχτό Θέατρο και στο πλαίσιο του ιστορικού θεσμού Γιορτές Λόγου και Τέχνης.
Πάνω από 3,5 ώρες με ένα πυκνότατο ακροατήριο να τείνει ευήκοον ους όχι και σε τόσο εύκολα ακούσματα.
Αρχαία ελληνική μουσική, βυζαντινή, παραδοσιακή, ρεμπέτικο, δημοτική παράδοση της Λευκάδας, χοροί και τραγούδια!
Με πρωταγωνιστή τον αειθαλή Χρόνη Αηδονίδη και δίπλα του την μόνιμη συνεργάτιδά του Νεκταρία Καραντζή.
Περισσότερα σε επόμενη ανάρτηση.


Η κουβέντα με τον μεγάλο της παραδοσιακής μας μουσικής Χρόνη Αηδονίδη είναι μια σπάνια εμπειρία. Απλότης και σοφία!

Η ταλαντούχος Νεκταρία Καραντζή διακρίνεται για την ευγένειά της και την καλή διάθεση συνεργασίας.

Τρίτη 27 Ιουλίου 2010

Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΟΡΟΥ ΑΠΟΨΕ ΣΤΗ ΛΕΥΚΑΔΑ

Απόψε στις 9.30 το βράδυ, αγαπητοί συνοδίτες, στο Ανοιχτό Θέατρο της Λευκάδας η μεγάλη συναυλία με θέμα την διαχρονική ενότητα μουσικής, τραγουδιού και χορού. Από τον Όμηρο στο Δημοτικό Τραγούδι της Λευκάδας.
Μια συναυλία αφιερωμένη στον χορευτή Τάσο Φαλκώνη, που ερωτεύτηκε, παντρεύτηκε και πέθανε χορεύοντας, σε επιμέλεια του γιού του σκηνοθέτη και φωτογράφου Γιάννη Φαλκώνη.
Η παρουσία του Χρόνη Αηδονίδη είναι, όπως καταλαβαίνετε, για όλους μας καταλυτική.
Με το Πολύτροπον θα ερμηνεύσουμε χορικά από τον Προμηθέα Δεσμώτη σε μέλος της Εύας Πάλμερ -Σικελιανού, συζύγου του μεγάλου μας ποιητή Άγγελου Σικελιανού, η οποία λάτρεψε την Ελλάδα (και τη Λευκάδα) και έγινε μια σπουδαία Ελληνίδα - Αμερικανίδα αυτή - του 20ου αιώνα.

ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΕΝΙΚΗ ΠΡΟΒΑ ΣΤΟ ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΕΥΚΑΔΑΣ


Στιγμιότυπα από τη γενική πρόβα στο Ανοιχτό Θέατρο Λευκάδας για την μεγάλη συναυλία που θα πραγματοποιηθεί σήμερα στις 9.30 το βράδυ σε σκηνοθετική επιμέλεια Γιάννη Φαλκώνη.


Με το Πολύτροπον θα ερμηνεύσουμε αποσπάσματα από χορικά της Εύας Πάλμερ - Σικελιανού για τον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου. Συμπράττει μαζί μας ευγενώς και με ...πάθος η Αλίκη Μαρκαντωνάτου στην αρχαιοελληνική λύρα.



Ο δάσκαλος της παραδοσιακής μας μουσικής Χρόνης Αηδονίδης και η συνεργάτις του Νεκταρία Καραντζή με τα μέλη του Πολύτροπον Roni Bou Saba και Peter Saliba.


O Χρόνης Αηδονίδης σε πρόβα με τον ιερέα π. Βασίλειο Κακλαμάνη, που υπηρετεί στη Λευκάδα και θα λάβει μέρος στην συναυλία, η οποία θα παρουσιάσει μουσικές από την Αρχαία Ελλάδα ως το δημοτικό τραγούδι και το ρεμπέτικο.



Δευτέρα 26 Ιουλίου 2010

ΣΤΟΥΣ ΜΥΛΟΥΣ ΤΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ


Στους Μύλους της Λευκάδας πριν από λίγο το θέαμα με το θαλάσσιο σπορ των αετών ήταν εντυπωσιακό. Προφανώς ευνοούσε και ο αέρας που μας δροσίζει σήμερα εδώ σ' αυτό το νησί του Ιονίου.
Νομίζω πως οι φωτογραφίες της Ιδιωτικής Οδού μιλάνε μόνες τους και δεν χρειάζεται περαιτέρω σχολιασμός.
Καλό σας απόγευμα, αγαπητοί συνοδίτες.







Κυριακή 25 Ιουλίου 2010

ΣΤΗ ΛΕΥΚΑΔΑ ΜΕ ΤΟ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΜΗΡΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ



Μεθαύριο 27 Ιουλίου στη Λευκάδα για ένα πρόγραμμα αρχαιοελληνικής, βυζαντινής και παραδοσιακής μουσικής με τίτλο: ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΜΗΡΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ, ξεκινώντας από τις απαρχές της ελληνικής μουσικής μας, περιγράφοντας την πορεία και μετεξέλιξή της ανά τους αιώνες και φτάνοντας ως τη γέννηση των δημοτικών μας τραγουδιών.
Η σκηνοθεσία και η ιδέα αυτής της μουσικής παράστασης είναι του Γιάννη Φαλκώνη και κεντρικό πρόσωπο της εκδήλωσης είναι ο μεγάλος ερμηνευτής της παραδοσιακής μας μουσικής Χρόνης Αηδονίδης, τον οποίο θα συνοδεύει η συνεργάτις του Νεκταρία Καραντζή. Βυζαντινούς ύμνους θα αποδώσει η χορωδία του Λευκαδίτη Πρωτοψάλτη στην Παναγίτσα Παλαιού Φαλήρου Δημήτρη Βερύκιου.
Με το Πολύτροπον (Παναγιώτης Ανδριόπουλος, Δάφνη Πανουργιά, Roni Bou Saba και Peter Saliba) θα ερμηνεύσουμε χορικά από τον Προμηθέα Δεσμώτη σε μέλος Εύας Πάλμερ - Σικελιανού και θα συμπράξουμε και στο πρώτο μέρος (αρχαιοελληνικά) με την Αλίκη Μαρκαντωνάτου (φωνή - αρχαία ελληνική λύρα) και τον Παναγιώτη Καπερνέκα (φωνή- αυλός).
Συμμετέχουν: Βαγγέλης Καπότης: Φωνή - Μπουζούκι, ιερέας Βασίλειος Κακλαμάνης, Μαρία Καββαδία, Μαρία Κακλαμάνη, Μαρία Χρυσοβιτσάνου, Γιώργος Καρανάσος, Στέλιος Ζαβιτσάνος, Ελένη Βλάχου
Παραδοσιακή ορχήστρα
Γιώργος Μαρινάκης: βιολί
Γιώργος Κοτσίνης: κλαρίνο
Θωμάς Κωνσταντίνου: λαούτο
Σοφία Λαμπροπούλου: κανονάκι
Πέτρος Κούρτης: κρουστά
Παναγιώτης Φίλιππας: βιολί - μουσική επιμέλεια - σύνθεση Λευκαδίτικων τραγουδιών - Συνοδεία Ορχήστρας Λαϊκών Οργάνων και τραγουδιστών.
Συμμετέχει με όλα τα τμήματά του ο Πολιτιστικός Οργανισμός "ΦΩΤΕΙΝΟΣ" Δήμου Σφακιωτών.
Έρευνα- Συλλογή Στίχων: Πανταζής Κοντομίχης, Θεόδωρος Γεωργάκης.
Την παρτιτούρα από χορικό της Εύας Πάλμερ - Σικελιανού επιμελήθηκε ο Peter Saliba.

Σάββατο 24 Ιουλίου 2010

Η ΑΤΕΡΜΟΝΗ ΚΑΘΑΙΡΕΣΙΟΛΟΓΙΑ



Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου

Σε πρόσφατο κείμενό μας είχαμε επισημάνει τη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται στην Ελλαδική Εκκλησία με το αίτημα της καθαίρεσης να επικρέμαται ως δαμόκλειος σπάθη επί τας κεφαλάς ιεραρχών και κληρικών.
Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ κατηγόρησε την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών, και άρα και τον Μητροπολίτη Δημητριάδος, για αιρετίζουσες θέσεις που ακούστηκαν στο διεθνές συνέδριο το οποίο οργανώθηκε στις αρχές Ιουνίου στην πόλη του Βόλου. Ο Κυθήρων Σεραφείμ ζήτησε την καθαίρεση του Μεσσηνίας Χρυσοστόμου. Η εφημερίδα Ορθόδοξος Τύπος, διά του υπευθύνου της Γ. Ζερβού, ζήτησε την καθαίρεση του Δημητριάδος Ιγνατίου για το συνέδριο που ήδη μνημονεύσαμε. Διάφοροι λαϊκοί θεολόγοι ζητούν ονομαστικά την καθαίρεση κληρικών που τους θεωρούν “νεοβαρλααμίτες”, επειδή θέτουν το ζήτημα της μετάφρασης των λειτουργικών κειμένων στη νεοελληνική.
Απ' αυτή την ...καταιγίδα της “καθαιρεσιολογίας” δεν γλίτωσε ούτε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, ο οποίος σε ακραίο “ορθόδοξο” ιστολόγιο καλείται να παραιτηθεί άμεσα!
Αυτό το σκηνικό που διαμορφώνεται είναι πραγματικά πρωτότυπο. Σε καμία άλλη Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία δεν επικρατεί αυτή τη στιγμή τέτοιο πολεμικό κλίμα. Σίγουρα υπάρχουν αντιθέσεις και διαφορετικές αντιλήψεις. Το να ζητείται, όμως, τόσο συχνά και μετ' επιτάσεως η καθαίρεση του τάδε ή του δείνα δεν είναι φαινόμενο που απαντάται στο εσωτερικό των Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Και εδώ η Εκκλησία της Ελλάδος πρωτοπορεί! Πού άραγε οφείλεται αυτή η εκτροπή; Στο κλίμα πόλωσης που έχει διαμορφωθεί για δογματικά ή άλλα θέματα, με τους “συντηρητικούς” να εξαπολύουν κεραυνούς εναντίον της άλλης άποψης; Στην σιωπή των ιεραρχών, οι οποίοι φαίνεται πως δεν θέλουν να εμπλακούν σε ανάλογες αντιπαραθέσεις; Στους ήπιους τόνους του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, ο οποίος τονίζοντας την αξία του Συνοδικού συστήματος, αποφόρτισε δυνάμεις μέσα στην Ιεραρχία που ήσαν καταπιεσμένες μέχρι χθες και τώρα ξεσπαθώνουν;
Οι “μηνυτήριες αναφορές” εναντίον Μητροπολιτών από κύκλους ακραίων συντηρητικών, καταφθάνουν στην Ι. Σύνοδο σα βροχή! Φυσικά από πλευράς Αρχιεπισκόπου και Συνόδου, φαίνεται πως δεν τίθεται θέμα καθαίρεσης για κανένα Ιεράρχη που κατηγορείται “επί αιρέσει”. Ας μη ξεχνάμε ότι ακόμα και η καθαίρεση του Παντελεήμονα Μπεζενίτη έγινε λόγω του σχετικού εγγράφου Σανιδά κι όχι με πρωτοβουλία της Συνόδου.
Θα πει κανείς, λοιπόν, ότι όσο κι αν διαμαρτύρονται οι διάφοροι, η Σύνοδος αδιαφορεί στην πράξη γι' αυτές τις ακρότατες εκφάνσεις. Δεν τις λαμβάνει σοβαρά υπ' όψιν. Παρ' όλα αυτά, στον κόσμο του διαδικτύου, όπου κάθε λεπτό παράγονται γνώμες, ιδέες και προτάσεις ποικίλων τάσεων, ο πόλεμος μαίνεται ανεξέλεγκτος. Αν σκεφθούμε ότι οι ακραίοι “ορθόδοξοι”, εκφραστές μιας απολυταρχικής πατερολογίας (ή αλλιώς ενός πρωτόγνωρου πατερικού φονταμενταλισμού), ζητούν μετά μένους την καθαίρεση του Οικουμενικού Πατριάρχου και άλλων ιεραρχών που θεωρούνται “προδότες της πίστεως”, λόγω του διαλόγου με τους ετεροδόξους, αντιλαμβανόμαστε ότι η κατάσταση που διαμορφώνεται δεν είναι άνευ σημασίας. Βέβαια δεν είναι αναίτια αυτή η συμπεριφορά. Αντιθέτως είναι απόλυτα εξηγήσιμη. Απλώς για το συγκεκριμένο θέμα δεν είναι η ενδεδειγμένη λύση να εθελοτυφλεί η Εκκλησία. Πρέπει να προστατέψει τα μέλη της που διατυπώνουν ένα σύγχρονο λόγο, συμβάλλοντας στην επικαιροποίηση της Θεολογίας, και να μην τα αφήσει βορά στους λασπολόγους και συκοφάντες, οι οποίοι πάντοτε ετοιμοπόλεμοι και δρούν με αμείωτη ένταση, δηλ. δεν ορρωδούν προ ουδενός.
Αυτή την πρόκληση των φανατικών, καλείται η Εκκλησία να μετασχηματίσει σε θεολογία που θα αγγίξει το σύγχρονο άνθρωπο και θα τον λυτρώσει από ενοχές και αγκυλώσεις που δεν έχουν καμία σχέση με την ορθόδοξη παράδοση. Η Ορθοδοξία δεν είναι δεδομένη, αλλά συνεχές άθλημα και αέναη αναζήτηση, όπου δεν χωρούν τα αυτονόητα και οι πάσης φύσεως αφορισμοί. Ο Ζήσιμος Λορεντζάτος το συνοψίζει υπέροχα:
“Αντίθετα με τα άλλα όλα όσα ψάχνεις, το Θεό όταν τον βρεις -αν τον βρεις – τότε είναι που θα τον ψάχνεις ακόμα περισσότερο”.

ΜΑΘΗΤΕΙΑ ΣΤΗΝ ΟΜΟΡΦΙΑ - Τόσο γυμνός... τόσο τυφλός...τόσο πιστός...


ΟΡΕΣΤΗΣ ΑΛΕΞΑΚΗΣ

Τόσο γυμνός που ντρέπομαι τη μνήμη

Τόσο τυφλός που βλέπω την αλήθεια
Τόσο πιστός που απόμεινα μονάχος.

Ποίημα από τη συλλογή «Ο ληξίαρχος», εκδόσεις Ευθύνη, 1989 <>

Παρασκευή 23 Ιουλίου 2010

ΤΑ ΑΠΟΤΡΟΠΑΙΑ ΕΙΔΩΛΑ ΤΟΥ ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΥ



«Οταν μια ιδέα μετατρέπεται σε ιδεολογία», έλεγε σε συνέντευξή του στον Ν. Φ. Μικελίδη στην «Ελευθεροτυπία» ο σκηνοθέτης της «Λευκής κορδέλας» Μίκαελ Χάνεκε, «ο κίνδυνος είναι οι εκπρόσωποί της να θεωρήσουν τους εαυτούς τους ως κριτές των άλλων και να αισθανθούν πως μπορούν να τους μεταχειριστούν όπως αυτοί θέλουν, ακόμη και να τους εξαφανίσουν. Εδώ βρίσκεται η ρίζα του κακού».
Πρέπει να βροντοφωνάξουμε ότι δεν έχουμε ανάγκη από τις φρικαλεότητες, το αιμοσταγές ανάθεμα, τις καταστροφικές μυθολογίες, την ανίερη αποσβολωτική γύμνια της βίας. Ανάγκη έχουμε από παιδεία, αυτοσεβασμό, σκληρό αγώνα μέσα από τον διάλογο, μέχρι να κερδίσουμε τη μάχη με την ασυδοσία, τον φανατισμό και τα αποτρόπαια είδωλά του.



Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο της Τασούλας Καραϊσκάκη στη σημερινή Καθημερινή, αγαπητοί συνοδίτες, με τίτλο Τα αποτρόπαια είδωλα του φανατισμού.
Διαβάζοντάς το, σκέφθηκα πως μερικά απ' αυτά που επισημαίνει η αρθρογράφος, ισχύουν, τηρουμένων των αναλογιών, και για τον εκκλησιαστικό εκείνο χώρο που κατέλαβαν προσφάτως οι παντοίου είδους αυτόκλητοι «υπερ-ορθόδοξοι» αμύντορες (;) της Ορθοδοξίας. Η Τασούλα Καραϊσκάκη έχει καταλάβει τον "σκληρό αγώνα μέσα από τον διάλογο". Οι "εκκλησιαστικοί αμύντορες" στη θέση του διαλόγου βάζουν αιτήματα για καθαιρέσεις, εισαγωγικά όταν προσφωνούν τον άλλον και άλλα παρόμοια φασιστικά, συμπεριφερόμενοι σαν μικροί αλαζόνες θεοί. Κι έτσι γίνονται ειδωλάτρες εκείνοι (κατά το αυτείδωλον εγενόμην του Αγ. Ανδρέα Κρήτης), που θέλουν να μας υποδείξουν τάχατες την ορθή πίστη.
Πίνακας, Λάβαρο, Βούλα Μασούρα

ΟΙ ΑΘΛΙΟΛΟΓΟΙ ΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΕΝΤΥΠΩΝ

Ζεμενό Κορινθίας, οικογένεια ιερωμένου 1903 - φωτό Fred Boissonnas

Στην αλλοίωση του χριστιανικού ήθους ο π. Φιλόθεος Φάρος γράφει για τους κάθε λογής Αθλιολόγους της εκκλησιαστικής πραγματικότητας:
Τα εκκλησιαστικά έντυπα σήμερα ή θριαμβολογούν για τα κουτιά το γάλα που συνελέγησαν για τους Βουλγάρους ή για τα εγκαίνια Πνευματικών Κέντρων, που είτε γίνονται φωλεές νυκτερίδων, είτε εφοδιάζονται με ηλεκτρονικά παιχνίδια και βίντεο για την “...εκκλησιαστική” διαπαιδαγώγηση των νέων και για τις πολυπληθείς συγκεντρώσεις νέων σε μεγάλα στάδια, όπου ακολουθούνται τα φασιστικά πρότυπα που ακολούθησαν και όλες οι πολιτικές παρατάξεις στον τόπο μας και με τα οποία ο άνθρωπος από πρόσωπο μεταβάλλεται σε μάζα, ή παρουσιάζουν φωτογραφίες χρυσοστολισμένων επισκόπων που παρελαύνουν στους δρόμους και φωτογραφίες επισκόπων που επισκέπτονται ασθενείς ή άλλους αναξιοπαθούντες, σαν να αποτελή αυτό το γεγονός είδηση. Γενικά, βασικός στόχος του εκκλησιαστικού τύπου είναι η προβολή έργων βιτρίνας, που σχεδιάζονται και εκτελούνται σαν έργα βιτρίνας και που ακόμη αποτελούν θλιβερή εφαρμογή μιας ακτιβιστικής κοσμικής ιδεολογίας, προ πολλού χρεωκοπημένης.
Στα παραπάνω προσθέτω και τα εξής: Στους θριαμβολογούντες Αθλιολόγους των εκκλησιαστικών εντύπων, είδηση – και μάλιστα μεγάλη, με ολοσέλιδα και άπειρες φωτό – είναι η μοναχική κουρά (!), είναι η κάθε χειροτονία, η όποια απονομή εκκλησιαστικού οφφικίου, και όλα αυτά συνοδεύονται μετά πολλών εμετικών επαίνων, ωσάν να περιποιούν τιμή στην Εκκλησία οι προσερχόμενοι στον κλήρο και όχι το αντίθετο.
Διαβάζοντας τέτοια “εκκλησιαστικά” έντυπα νομίζεις ότι ζεις σ' ένα κόσμο αγγελικά πλασμένο, όπου όλα είναι εξωραϊσμένα, γιατί “οικοδομούν” (!!) και δεν γκρεμίζουν. Κι έτσι διαιωνίζεται η κακοδαιμονία και η αυταπάτη, στην οποία εκουσίως, θα έλεγα, προσχωρούν οι “πιστοί”.
Γι' αυτό καταφεύγω και πάλι στον π. Φιλόθεο Φάρο: Είναι τόσο χαμηλό το σημείο στο οποίο έχει φθάσει η εκκλησιαστική μας ζωή και η θεολογία της, που όποιος θέλει να διατηρήσει μια στοιχειώδη σοβαρότητα ή σωπαίνει ή καταγγέλλει αυτό που συμβαίνει, διακινδυνεύοντας και εκθέτοντας πρωτίστως τον ίδιο τον εαυτό του.

Πέμπτη 22 Ιουλίου 2010

Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΘΑ ΠΑΕΙ ΣΤΟ ΑΓΙΑΣΜΑ ΤΗΣ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΣΤΟ ΝΙΧΩΡΙ


Aγαπητοί Νιχωρίτες και απανταχού φίλοι,

Το Νιχώρι τις παρούσες ημέρες προετοιμάζεται με ενθουσιασμό για την πανηγυρική επέτειο της μνήμης της Αγίας Οσιομάρτυρος Παρασκευής, που θα λάβει χώρα στο φερώνυμο Αγίασμα την Δευτέρα 26Ιουλίου και ώρα 18:00.

Η Αγία Παρασκευή, μέσα σε κλίμα ευφορίας και προσμονής, θα ολοκληρώσει τις προσεχείς ημέρες τις απαραίτητες προετοιμασίες και θα υποδεχθεί πανέτοιμη στο ταπεινό της σπίτι, την Α.Θ.Π τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο, που θα καταφθάσει μετά πάσης της Ακολουθίας Του για να χοροστατήσει στην Ιερή Ακολουθία της Παράκλησης. Έπειτα θα ακολουθήσει δεξίωση και μουσικοχορευτικό πρόγραμμα.

Για την εξυπηρέτηση των φιλακόλουθων προσκηνυτών θα διατεθεί λεωφορείο, το οποίο θα εκκινήσει από την πλατεία των Ταταούλων στις 16:45, από την Όπερα του Ταξείμ στις 17:00, από την αποβάθρα του Μέγα Ρεύματος στις 17:20 και επιστροφή στα ίδια.

Η Διοικητική Επιτροπή δίνει αγώνα για την διατήρηση των ηθών και των εθίμων του ρωμαίϊκου χαρακτήρα του χωριού. Μέσα στα πλαίσια της συστηματικής αυτής προσπάθειας, η μνήμη της Αγίας Οσιομάρτυρος Παρασκευής κάθε επόμενο έτος εορτάζεται και με πιο οργανωμένο τρόπο στο φερώνυμο Αγίασμα.

Το Νιχώρι θυμάται... Τις άγιες εκείνες ημέρες περασμένων δεκαετιών, όπου η Ρωμηοσύνη της Πόλεως συνήθιζε, κατά τον εορτασμό της μνήμης του εκάστοτε αγίου στα αναρίθμητα αγιάσματα της Κωνσταντινούπολης, που κουβαλούν τη δικιά τους περισπούδαστη ιστορία, μετά το πέρας των ιερών ακολουθιών, με γλέντι που αποτελούνταν από ένα πλούσιο ρεπερτόριο πολίτικων τραγουδιών και χορών και με την συμμετοχή πλήθους κόσμου και νεολαίας, ολοκλήρωνε τον εορτασμό και έδινε υπόσχεση στον άγιο ότι και του χρόνου θα είναι εκεί.

Εφέτος, μετά από πολλές δεκαετίες για πρώτη φορά στο χωριό μας, ίσως και στην Πόλη μας, μετά την απόλυση θα ακολουθήσει μουσικοχορευτικό πρόγραμμα από σχήμα χορευτών υπό τους γλυκούς και νοσταλγικούς ήχους λατέρνας κατασκευασμένης για το σκοπό αυτό, που θα μας ταξιδέψουν σε γνωστές πολίτικες αλλά και τουρκικές μελωδίες. Η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα της İstanbul Ερωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2010 και θα χρηματοδοτηθεί από τον Οργανισμό Πολιτιστικής Πρωτεύουσας. Την διεύθυνση της εκδήλωσης έχει αναλάβει ο αγαπητός κ. Στέλιος Μπερμπέρης.

Εάν ο δρόμος σας πέσει εκείνη την ημέρα στο Νιχώρι θα χαρούμε πολύ να σας δούμε κοντά μας στον εορτασμό της μνήμης της Αγίας Οσιομάρτυρος Παρασκευής.

Εις το επανιδείν,

Παναγιώτης Θωμόπουλος

ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΜΑΡΚΕΛΛΑ ΤΗΣ ΧΙΟΥ ΑΝΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΙΟΡΤΗΣ ΤΗΣ


Της Οσίας μητρός ημών Μαρκέλλης της Χιοπολίτιδος σήμερα και πανηγυρίζει η Χίος.
Το κτηριακό συγκρότημα - προσκύνημα κοντά στην Βολισσό (τόπο καταγωγής της Αγίας), 45 χλμ. από την πόλη της Χίου, συγκεντρώνει κάθε χρόνο τέτοια μέρα τεράστιο όγκο προσκυνητών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο ναός είναι χτισμένος σε κόλπο ανάμεσα σε τεράστια αιωνόβια πλατάνια. Σε κοντινή απόσταση από το ναό βρίσκεται ο τόπος μαρτυρίου της αγίας, όπου μέσα από τα βράχια αναβλύζει αγίασμα. Στον περίβολο του ναού υπάρχουν παλιά κελιά, που σήμερα χρησιμοποιούνται ως ξενώνες και προσφέρουν δωρεάν κατάλυμα στους προσκυνητές.



Το πανηγύρι έχει δυστυχώς τουριστικό χαρακτήρα. Παρά ταύτα διασώζει στοιχεία γνήσιας λαϊκής θρησκευτικότητας. Τα θαύματα της Αγίας, ως τις μέρες μας - υπάρχουν πολλές σύγχρονες μαρτυρίες - οδηγούν τα βήματα των απλών ανθρώπων στο ναό της για να ζητήσουν τη βοήθειά της στις περιστάσεις και τις ανάγκες του βίου.
Αυτό πάντως που είδα και που αρκετοί Χιώτες επισημαίνουν είναι ότι, ειδικά τις ημέρες του πανηγυριού θα πρέπει να προστατευθεί η μνήμη της Αγίας, από τα beach party που διοργανώνονται ή από τους τόνους σκουπιδιών που αφήνουν οι επισκέπτες στον περιβάλλοντα χώρο.



Related Posts with Thumbnails