Το ερχόμενο Σάββατο, 26 Νοεμβρίου 2016 στις 8.30 το βράδυ, στον Χώρο Τέχνης και Πολιτισμού AN ARΤ, Μονής Αστερίου 4, στην Πλάκα, ξεκινάμε με το "Πολύτροπον" τον κύκλο εκδηλώσεων «ΠΑΤΡΙΝΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ – ΠΑΤΡΙΝΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ».
Πέντε συνθέτες του χθες διαλέγονται με πέντε σημερινούς ποιητές της Πάτρας. Ανάμεσά τους και ο Γιώργος Κοζίας, ο οποίος θα έλθει – ευγενώς προσφερθείς – από την Πάτρα στην Αθήνα, για να διαβάσει ο ίδιος ποιήματα από την υπό έκδοσιν ποιητική του συλλογή «Πολεμώντας υπό σκιάν…» (Ελεγεία και σάτιρες), η οποία θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις «Περισπωμένη» στις αρχές του 2017.
Ο Γιώργος Κοζίας γεννήθηκε στην Πάτρα το 1958.
Πρωτοδημοσίευσε στα περιοδικά «Το Δέντρο» και «Ευθύνη» 1983.
Έργα του στις εκδόσεις Στιγμή:
- «Ζωολογικός κήπος» (1989)
- «Ο μάρτυρας που δεν υπήρξε» (1995)
- «Πεδίον ρίψεων» (2001)
- «Κόσμος χωρίς ταξιδιώτες» (2007)
- «41ος Παράλληλος» (2012)
Ποιήματά του έχουν μεταφραστεί και ανθολογηθεί στα γαλλικά και ισπανικά.
Επτά πίνακες εμπνευσμένοι από ποιήματά του εκτέθηκαν στο βιβλιοπωλείο «Λεμόνι» στην έκθεση της Εύης Τσακνιά «Οι εικόνες πίσω από τις λέξεις» (Οκτώβριος- Νοέμβριος 2010).
* Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας 2013. «Ας μην μας καταβροχθίσουν οι κοριοί», από τον Κοζία και τον Μπλέηκ, στον Μπέρτολτ Μπρεχτ.
Ποιήματα μελοποιημένα από τον Θάνο Μικρούτσικο:
*Η ΓΗ ΤΣΑΚΙΣΜΕΝΟ ΚΑΡΑΒΙ σε ποίηση Γιώργου Κοζία και παρεμβολές στίχων του William Blake (2009), Για μετζοσοπράνο και πιάνο, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Ιανουάριος 2009, Αγγελική Καθαρίου, μετζοσοπράνο, Νέλλη Σεμιτέκολο, πιάνο.
*ΕΡΓΑ ΓΙΑ ΦΛΑΟΥΤΟ Ιβόνα Γκλίνκα, φλάουτο - ΚΟΣΜΟΣ ΧΩΡΙΣ ΤΑΞΙΔΙΩΤΕΣ (2007) Αφήγηση: Δημήτρης Παπανικολάου. LEGEND CLASSICS.
* ΠΕΝΤΕ ΚΕΙΜΕΝΑ: ΜΕΤΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ - Η γη τσακισμένο καράβι. Ένας κόσμος χωρίς ταξιδιώτες - Θάνος Μικρούτσικος, Γιώργος Κοζίας, William Blake βιβλίο- CD, Γαβριηλίδης, 2013
*Beata Iwona Glinka: Θάνος Μικρούτσικος - Ένας κόσμος χωρίς ταξιδιώτες (2007) για φλάουτο, άλτο φλάουτο και αφηγητή, ΣΕ ΠΟΙΗΣΗ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΖΙΑ (πρώτη δημόσια παρουσίαση Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2014, στην Αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός).
Συλλογικά έργα:
*«Ανθολόγιο Πατρινών Ποιητών 1950-1995», εκδόσεις Δήμος Πατρέων- Περιοδικό Ελί-τροχος, (1996)
* «Πάτρα, Μια πόλη στη λογοτεχνία», εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα 2001.
*Ανθολογία ελληνικής ποίησης | Επιμέλεια: Δημήτρης Κοσμόπουλος | E.KE.BI. | www.ekebi.gr | 2005 κ.ε.
* «Τα ποιήματα του 2007», Αθήνα 2008, εκδόσεις Κοινωνία των (δε)κάτων.
* Ανθολογία της Ελληνικής Ποίησης (τέταρτος τόμος-βιβλιοδετημένη έκδοση) 20ος Αιώνας, 1970-2000, 2013, εκ. Κότινος Α.Ε.
* Beata Iwona Glinka: Εργογραφία για σόλο φλάουτο των Ελλήνων συνθετών, Θάνος Μικρούτσικος - Ένας κόσμος χωρίς ταξιδιώτες (2007) για φλάουτο, άλτο φλάουτο και αφηγητή, ΣΕ ΠΟΙΗΣΗ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΖΙΑ , Bookstars - Γιωγγαράς, 2013.
* Γ.Η. Παππά, Η τρέλα και το παράλογο στην ελληνική λογοτεχνία. Από τον Σολωμό μέχρι τις μέρες μας, Διαπολιτισμός, 2014
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΚΡΙΤΙΚΩΝ
Ο Γιώργος Κοζίας ωθώντας την ποιητική του στο μεταίχμιο της διακειμενικότητας - παρωδίας επιτυγχάνει τη δημιουργική ισορροπία και μας προσφέρει, με ευφυΐα, ένα ποίημα για κάθε στιγμή. Ο «Κόσμος χωρίς ταξιδιώτες» είναι μια συλλογή που μας «πυροβολεί» νοηματικά και ρυθμικά.
Alicia Villar Lecumberri, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 12-06-07
Επιμένω στην τελευταία, τέταρτη στη σειρά, ποιητική συλλογή του Γιώργου Κοζία. Τίτλος της: «Κόσμος χωρίς ταξιδιώτες». Η έκπληξη τη φορά αυτή είναι διπλή και ευάρεστη: ποιήματα με μυθοπλασία, που αντιστέκονται στον ποιητικό τουρισμό, καλοτάξιδα όμως στον εξωτικό, φανταστικό τους κόσμο• στροφή στην εννοούμενη σύνταξη, σε ωφέλιμη απόκλιση από τον αυτοαναφορικό ειρμό. Πρόκειται για ποιήματα που θα τα ζήλευαν πολλοί, δικοί και ξένοι, ποιητές.
Δ. Μαρωνίτης, Το ΒΗΜΑ, 16/4/07
Ο κόσμος του Γιώργου Κοζία προηγείται της ζωής και του θανάτου, αν και το συνυπολογίζει. Περισσότερο επιθυμεί να παίξει το παιχνίδι το παιγμένο και άπαιχτο, καλύτερα τη σύμβαση του παιχνιδιού, ένας μικρός Θεός, ο οποίος δεν ξεφεύγει από τα όρια του δωματίου, ωστόσο επιθυμεί να καταστρώσει την παρτίδα… Μικρής εκτάσεως ποιήματα, με πλατείς ωστόσο προσανατολισμούς…
Βασίλης Κ. Καλαμαράς, ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ-Ελευθεροτυπία, 27/04/2007
Tο ποιητικό σύμπαν του Γιώργου Kοζία είναι ένα σύμπαν χωρίς λυρικό εγώ, όπου οι εξάρσεις της ατομικής φωνής και η διαστολή του όποιου προσωπικού αισθήματος (με ό,τι μπορεί να σημαίνει ο όρος «προσωπικό αίσθημα» στην ποίηση) δεν έχουν την παραμικρή θέση. Πρόκειται για κάτι το οποίο δεν συνέβη από την πρώτη στιγμή στη δουλειά του, αλλά κερδήθηκε, όπως όλες οι σημαντικές καταστάσεις, αργά και σταθερά μέσα στον χρόνο.
Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, περ. «Eντευκτήριο», τ. Iούνιος 2007
Ο ποιητικός σπινθήρας αρκεί για να μετατρέψει την εικόνα σε βεγγαλικό: η έκρηξή της αιφνιδιάζει, θέλγει, εν τέλει συγκινεί… Αλλά όχι μόνον: ο ποιητής υπαινίσσεται ταυτοχρόνως την ενδοχώρα του κολαστηρίου, που κοινώς καλείται πραγματικότητα. Η γραφή συγκεντρώνεται στην ειδοποιό διαφορά ή στην κρίσιμη ομοιότητα, προτού εξακτινωθεί σε οικείους ή ανοίκειους χώρους.
Γιώργος Βέης, ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ-Ελευθεροτυπία, 18/04/2008
Τα ποιήματά σου δε θυμίζουν τίποτα, δεν ακουμπάνε σε καμιά αξιοθρήνητη γενιά. Νιώθεις αμέσως ότι κινδυνεύεις μαζί τους και γι' αυτό, γοητευμένος, τα ακολουθείς. Παραφράζοντας τον γέρο Εζρα, θα έλεγα πως δεν έχεις καμία απολύτως σχέση ούτε με τη Μούσα ούτε με τον Μωυσή. Ο τρόπος σου είναι ακαριαίος, απαγορεύοντας στο έμπειρο μάτι ν' αποτυπώσει το θαύμα για να το παραδώσει ύστερα (σύμφωνα με τις αρχές που διέπουν την αγία οικογένεια της ζωής) στο χειρουργείο. Και ο αναγνώστης, μιας και κανείς δεν είναι σε θέση - ευτυχώς - να του εξηγήσει για την ίδια του τη ζωή, αν είναι αποφασισμένος, θα γίνει μόνιμος κάτοικος του κύκλου σου…
Γιώργος Κακουλίδης, ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, 31 Γενάρη 2009
Ο Κοζίας, όπως και ο «πρόγονός του» Μίλτος Σαχτούρης, με τον οποίο έχει εμφανή διάλογο, αναπαράγει το μύθο των ηρώων του. Τους μεταθέτει πολλές φορές σε άλλο τόπο, σε άλλο χρόνο, σε άλλο τοπίο. Με συνεχείς εικόνες που μαγικά μεταμορφώνουν ήρωες, τόπο και χρόνο.
Βασίλης Λαδάς, "Δρόμος της Αριστεράς", 8.9.2012
Ο Γιώργος Κοζίας είναι ένας επίμονος ποιητής στους τρόπους με τους οποίους βλέπει το γύρω του κόσμο ανάποδα. Παρ’ όλη την επιμονή του όμως προχωρεί, σπρώχνει την έρευνά του για την ζωή μας, γιατί η ποίηση του Γ.Κ. είναι μια έρευνα, παράξενη, περίεργη ίσως, όμως έρευνα εν πρόοδο. Γι’ αυτή την ποιητική έρευνα (λογοτεχνικό εργαστήρι) χρησιμοποιεί δύο εργαλεία το ένα είναι ο Υπερρεαλισμός και το άλλο η Λογιοσύνη του ως δημιουργού… ο Γιώργος Κοζίας εκθέτει τα αποτελέσματα της ποιητικής-μαγικής έρευνάς του (σαν έτοιμος από καιρό, σαν θαρραλέος) για τα παράλογα της ζωής και της εποχή μας.
Άρης Α. Δρουκόπουλος, περιοδικό «Ο Αναγνώστης», 6.7.2013
Δείτε τις αναρτήσεις της Ιδιωτικής Οδού για τον Γιώργο Κοζία
εδώ.