Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2025

Μαρία Χατζηαποστόλου: Ο Μάνος Ελευθερίου του τόπου και της ουτοπίας


Ο Μάνος Ελευθερίου του τόπου και της ουτοπίας 
Μαρία Χατζηαποστόλου 
Εκδόσεις Μετρονόμος 
Ένα βιβλίο για τον Μάνο Ελευθερίου, τον δημιουργό των πιο εμβληματικών στίχων που ακόμη βρίσκονται στα χείλη όλων και που συντροφεύουν κάθε στιγμή της ζωής μας, στην εργασία, την παρέα, την πορεία, τον έρωτα και τον θάνατο. Τραγούδια αγιασμένα που γεννήθηκαν με πόνο και αγάπη και από ανοιχτή πηγή εκπορεύτηκαν και σμιλεύτηκαν μέσα σε κλίμα ιεράς οργής και αγανάκτησης για την κυρίαρχη κοινωνική αδικία, αποτελώντας δυνάμεις φωτός και αντίστασης. 
Οι σημαντικότεροι σταθμοί της ζωής του, η πολυδιάστατη σκέψη του και η πλούσια εργογραφία του, η στιχουργική μα και λογοτεχνική δημιουργία, οι συναντήσεις με θρυλικές μορφές και η δημιουργική αλληλεπίδραση, η παθιασμένη αγάπη για το θέατρο και η στοργή προς τους λειτουργούς του, οι προδοσίες, οι ήττες, οι νίκες, οι αγώνες, οι φίλοι, τα μαλαματένια λόγια του ποιητή, τα λόγια και τα χρόνια που δεν πήγαν χαμένα... 
Η καθοριστική έννοια του χρόνου στη σκέψη του και η νοητή κάθοδος του ποιητή και των ηρώων του στον Άδη, η δύναμη της Παντοδυναμίας και ο αόρατος κόσμος των αγγέλων που γίνεται ορατός, η ανθρωπολογική διάσταση και ο αγιασμός των πραγμάτων στο σύμπαν του Μάνου Ελευθερίου, η αρρώστια και η γιατρειά, η περί Χριστού σκέψη και φυσικά η αγιότητα και η σχέση της με το περιθώριο στην κοινωνία των ανθρώπων. 


Για τον Μάνο Ελευθερίου που άνοιξε νέους δρόμους για τον Πολιτισμό της Ελλάδας και της οικουμένης, η στιχουργική και κατ’ επέκτασιν η ποίηση αποτελεί πράξη αφύπνισης, συνεχούς επαγρύπνησης και αγωνιστικότητας, καθώς ακόμη και αν όλα φαντάζουν από την αρχή μάταια, εκείνος στέκεται γενναία και περήφανα απέναντι σε ό,τι αποτελεί εμπόδιο και τροχοπέδη για τη ζωή. 
Ένας χαιρετισμός είναι το παρόν βιβλίο προς έναν αληθινό άνθρωπο και για αυτό μεγάλο δημιουργό. Μία βαθιά υπόκλιση στο μεγαλείο της απλότητας αυτού του ανένταχτου αναρχικού, μα όχι άναρχου ανθρώπου, που δεν περιχαρακώθηκε σε στεγανά, δεν επιδίωξε ποτέ τίποτε και παρέμεινε πραγματικά ελεύθερος. 
Ο ποιητής του φαρμακωμένου καιρού, ο πρύτανης των στιχουργών, ο άρχοντας των ταπεινών ανατρέπει κάθε μας βεβαιότητα, είναι ο καθρέφτης του προσώπου μας, αλλά και το ίδιο μας το πρόσωπο, η φωνή της συνείδησής μας, η ελπίδα που δεν χάνεται. Η εσωτερική φωνή που μας καλεί μυσταγωγικά να επαναπροσδιορίσουμε τη μεταφυσική μας σχέση με τον κόσμο, ώστε να ανακαλύψουμε και πάλι τη χαμένη αγιότητα. 

 

Της Μαρίας Χατζηαποστόλου 
IN MEMORIAM 
Φθινόπωρο του 2017 στην Κρήτη συνάντησα τον δάσκαλο Χρυσόστομο Σταμούλη. Με παρότρυνε να μελετήσω και να γράψω για τον ποιητή Μάνο Ελευθερίου. 
Και το ταξίδι ξεκίνησε. Η παρότρυνση αυτή μου άνοιξε νέους δρόμους. Ένα σύμπαν με στίχους, τραγούδια, θέατρο, μυθιστορήματα, διηγήματα, μνήμες και μουσικές. Ένας κόσμος που δεν πεθαίνει ποτέ, γιατί η ομορφιά νικά πάντοτε. 
Και συναντήθηκα και πάλι με τα τραγούδια του Μάνου Ελευθερίου που είναι ανάσες του Θεού στον λυγμό του ανθρώπου. Οξυγόνο μέσα στην ασφυξία του. Αντίσταση του έρωτα σε ό,τι ανέραστο. Μάχη της μνήμης με τη λήθη. Ο Μάνος Ελευθερίου είναι η φωνή της συνείδησής μας. 
Και ευγνωμονώ τον δάσκαλο που μου χάρισε αυτή την ανάσα αιωνιότητας μέσα στη δίκοπη ζωή: Κρυφά και φανερά σ’ ακολουθούνε / oι συμμορίες κι οι βασανιστές / και ψάχνουν μέρα νύχτα να σε βρούνε, / μα δεν υπάρχει δρόμος να διαβούνε / γιατί ποτέ δεν ήταν ποιητές / το χώμα που πατούν να προσκυνούνε. 

 

Αντί Προλόγου 
Στον Άδη σεργιανώντας 
Σαν ένα ποτήρι αγιωργίτικο κρασί που σου ζεσταίνει την καρδιά και διαλύει όλο το φαρμάκι του κόσμου. Έτσι αισθάνομαι τον Μάνο Ελευθερίου. Σαν έναν ακούραστο ασκητή που συνεχίζει να προσεύχεται, ακόμη κι όταν όλα φαντάζουν ολότελα χαμένα. Κυρίως τότε. Γιατί μονάχα αυτό του απέμεινε. Η ελπίδα. Και τώρα που τίποτα δεν είναι δεδομένο, ήλθε η ώρα του θαυματοποιού Μάνου, τη στιγμή αυτή της γεθσημάνιας αγωνίας και αβεβαιότητας, να μάς μαγέψει και πάλι με τον δικό του μοναδικό τρόπο. Ένας άλλος Μάνος που δεν γνωρίζουμε, ζει και αναπνέει εδώ. Ο Μάνος που αγαπούσε να ανάβει κάθε βράδυ το καντήλι του, που αισθανόταν κάθε Μεγάλη Παρασκευή την αύρα του Επιταφίου στο πρόσωπό του, που δεν έπαυε να πιστεύει στο θαύμα, με μια βαθιά ευλάβεια που δεν φαινότανε, για τούτο και καθιστούσε ουσιαστική την πίστη του. Ο Μάνος που είχε την εγκαρδιότητα ενός λιτού –αλλά γεμάτου από αγάπη και φίλους– τραπεζιού. 
«Αν μ’ αγαπάς, όταν φύγω από αυτή τη ζωή, αν μου στήσουν προτομή, θέλω να πηγαίνεις αργά τη νύχτα και να τη μουτζουρώνεις», έλεγες στην αδελφή σου. Δεν θέλησες εσύ την εφήμερη δόξα, γιατί κάτεχες καλά τη δόξα των ανέμων. Δεν θέλησες προτομές και ανδριάντες, οδούς και πλατείες. Τα μάταια μεγαλεία του κόσμου τούτου. Δεν θέλησες να δοθεί το όνομά σου σε σχολείο της ιδιαίτερης πατρίδας σου. Θέλησες να μη μείνει τίποτα από εσένα, παρά μόνο τα τραγούδια σου. Αφήνοντας φαρμακωμένο τον καιρό και τις καρδιές μας, άδειες από τη ζεστασιά του βλέμματός σου. Αφήνοντάς μας, μόνους σ’ έναν κόσμο που λιγοστεύουν οι ποιητές. Γιατί εσύ δεν φοβήθηκες την αποδόμηση. Κάπου εκεί θα είμαι κι εγώ Μάνο, στη σκοτεινιά του κήπου, να μουτζουρώνω την προτομή σου, με μαύρο σπρέι –όπως ήθελες και να χλευάζω και εγώ με τη σειρά μου, τη βεβαιότητα και τον ναρκισσισμό. Γιατί δεν χρειαζόμαστε προτομή για να σε θυμόμαστε. Μάς αρκεί να σιγοψιθυρίζουμε τους στίχους σου και να ερωτευόμαστε με αυτούς. Με τα μαλαματένια λόγια, τα πρώτα λόγια, τα λόγια της αγάπης, αλλά και τα παραπονεμένα λόγια, στα τραγούδια που έχουν αίμα και καρδιά που είν’ αρρώστια που δε γίνεται καλά. 
Θερμές ευχαριστίες οφείλω στον Υπεύθυνο των Εκδόσεων Μετρονόμος, κ. Θανάση Συλιβό, ο οποίος από την πρώτη στιγμή και λόγω της μεγάλης αγάπης του, προς τον Μάνο Ελευθερίου, αποδέχθηκε με χαρά να φιλοξενήσει αρχοντικά τις σκέψεις μου, στον καλό μου φίλο Ευάγγελο Βεργανελάκη για την εξαιρετική φιλολογική επιμέλεια και εσχάτη ως πρώτη εσομένη, την αδελφή του Μάνου, την αγαπητή μου, Λιλή Ελευθερίου, που αιμοδοτούσε τη σκέψη μου αδιαλείπτως με ανέκδοτα κείμενα του Μάνου και με ατελείωτες ώρες συζήτησης, ζέσταινε την καρδιά μου, μού έδινε θάρρος και θέριευε την αγάπη μου για εκείνον, η οποία ήλθε η ώρα και σαρκώθηκε στη μορφή του παρόντος βιβλίου. Καλό μας ταξίδι, συνταξιδιώτες! 


Η Μαρία Χατζηαποστόλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Ζωγραφική και Ιστορία της Τέχνης, ενώ είναι Απόφοιτος και Διδάκτωρ του Τμήματος Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Εργάζεται ως Εκπαιδευτικός στη Μέση Εκπαίδευση, ενώ είναι συγγραφέας των βιβλίων: Το πρόσωπο του Χριστού στο Νίκο Καζαντζάκη (εκδόσεις «Αρμός»), το οποίο απέσπασε το Α΄ Διεθνές Βραβείο «Νίκος Καζαντζάκης» από τη «Διεθνή Εταιρεία Φίλων Νίκου Καζαντζάκη» (Δ.Ε.Φ.Ν.Κ.), Όταν ο Νίκος Καζαντζάκης «συνάντησε» τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη (εκδόσεις «Αρμός»), Ο Μάνος Ελευθερίου του τόπου και της ουτοπίας (εκδόσεις «Μετρονόμος»).

Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2025

Η ξεχωριστή βιβλιοφιλική έκδοση: Οδυσσέας Ελύτης - Ο ζωγράφος Θεόφιλος


Οι Ελληνικές Ομοιογραφικές εκδόσεις και το «Σπίτι του Ελύτη» - Μουσείο παρουσίασαν μια ξεχωριστή βιβλιοφιλική έκδοση: Οδυσσέας Ελύτης - Ο ζωγράφος Θεόφιλος. 
Πρόκειται για μία τρίγλωσση έκδοση (ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά) που περιλαμβάνει το κείμενο του Οδυσσέα Ελύτη: Ο ζωγράφος Θεόφιλος μαζί με τα ογδόντα έξι έργα του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ που βρίσκονται στο Μουσείο Θεόφιλου στη Βαρειά της Μυτιλήνης.
Μεταφραστές CONNOLLY DAVID, SOUFARAPIS MALAMATI 


Η εκδήλωση παρουσίασης αυτής της πραγματικά ξεχωριστής έκδοσης, έλαβε χώρα στο «Σπίτι του Ελύτη» - Μουσείο την Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2025. 
Για τον ζωγράφο Θεόφιλο και τη θέση του στο νεοελληνικό πολιτισμό μίλησε η Ιστορικός Τέχνης και Θεωρίας του Πολιτισμού (ΕΚΠΑ) Αθηνά Σχινά, ενώ η ποιήτρια Ιουλίτα Ηλιοπούλου αναφέρθηκε στον Θεόφιλο του Ελύτη, διαβάζοντας και χαρακτηριστικά αποσπάσματα από το περίφημο δοκίμιο του σπουδαίου ποιητή για τον λαϊκό ζωγράφο. Τέλος, ο εκδότης Νίκος Κομν. Χατζηγεωργίου εξήγησε την ιδιατερότητα της συγκεκριμένης έκδοσης. 
Η διακεκριμένη πιανίστρια Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου απέδωσε συνθέσεις δικές της, του Γιάννη Κωνσταντινίδη και του Γιώργου Κουρουπού. 


Για πρώτη φορά στην ελληνική, αλλά και παγκόσμια Βιβλιογραφία επιχειρήθηκε η συνύπαρξη δύο σπουδαίων δημιουργών σε ένα εκδοτικό corpus υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών. Για την έκδοση τηρήθηκαν όλα εκείνα τα εκδοτικά πρωτόκολλα, που διέπουν τις Ομοιογραφικές (Facsimile) Εκδόσεις, έτσι ώστε τα έργα του Θεόφιλου να παρουσιάζονται αποτυπωμένα, χρωματικά και αισθητικά, με απόλυτη προσομοίωση στα πρωτότυπα. 
Αξιζει να σημειωθεί ότι η πρώτη παρουσίαση του έργου έγινε στη Λέσβο, τόπο καταγωγής του Οδυσσέα Ελύτη, αλλά και του Θεόφιλου, στον εμβληματικό χώρο του Μουσείου–Ελαιοτριβείου ΒΡΑΝΑ, στον Παπάδο της Λέσβου, στις 6 Σεπτεμβρίου 2025. 


Πουθενά, σε κανένα μέρος του κόσμου, ο Ήλιος και η Σελήνη δε συμβασιλεύουν τόσο αρμονικά, δε μοιράζονται τόσο ακριβοδίκαια την Ισχύ τους, όσο επάνω σ' αυτό το κομμάτι γης που κάποτε, ποιος ξέρει σε τι καιρούς απίθανους, ποιος θεός, για να κάνει το κέφι του, έκοψε και φύσηξε μακριά, ίδιο πλατανόφυλλο καταμεσής του πελάγους. Μιλώ για το νησί που αργότερα, όταν κατοικήθηκε, ονομάστηκε "Λέσβος", και που η θέση του, όπως τη βλέπουμε σημαδεμένη στους γεωγραφικούς χάρτες, δε μοιάζει να ανταποκρίνεται και πολύ στην πραγματικότητα. Μπορεί να φαίνεται παράξενο, αλλά μια-δυο ώρες αφού το πλοίο της γραμμής εγκαταλείψει τη Χίο είναι σα να εγκαταλείπει ολόκληρο τον γνωστό κόσμο. Μπαίνει σε θάλασσες που άξαφνα μοιάζουν ανεξερεύνητες, και ο απροειδοποίητος ταξιδιώτης, που ταλαντεύεται με το ρυθμό της πρωινής φουσκοθαλασσιάς, κρατημένος από τα κάγκελα της γέφυρας, ατενίζει τον ορίζοντα με το ίδιο αίσθημα που θα είχε σε καιρούς αλλοτινούς ένας τυχερός θαλασσοπόρος. Σε λίγο, ανάμεσα στην ατμιστή πάχνη, που τη διαλύει κομμάτια-κομμάτια ο ήλιος, αρχίζει να ξεχωρίζει τη σκιά μιας παραμυθένιας γης και, πριν καλά-καλά συνέλθει, πιο κοντά να διακρίνει καθαρά τα τριανταφυλλένια βουνά που μπαίνουν το ένα μέσα στο άλλο και καμπυλώνονται με τη χάρη γυναίκας ηδονικής· τους γυμνούς ώμους έξω απ' τα νερά, όλο μαβιές αποχρώσεις· και πιο χαμηλά, την κοιλιά μιας χνουδερής απαλότητας, δροσερές αγκάλες γεμάτες διαύγεια, μαλλιά δέντρων, που ακόμα στάζουν, βγαίνοντας από τον ολονύχτιον ύπνο. (Από την έκδοση). 

Νίκος Σηφουνάκης, Ιουλίτα Ηλιοπούλου, Παναγιώτης Δουδωνής και Νίκος Χατζηγεωργίου

Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2025

ΔΟΞΑΣΤΙΚΟ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ π. ΔΙΟΝΥΣΙΟ ΦΙΡΦΙΡΗ



Πατρίδα, γένος. ύπαρξιν, ηχ πλ β'. Δόξα Eσπερινού εορτής Αγίας Βαρβάρας. Δοξαστάριο, τόμ. A', σ. 108-09. Διάρκεια 7'.06''. 
Το μέλος περιλαμβάνεται στην σειρά Μνημεία Εκκλησιαστικής Μουσικής, και στο Σώμα Δοξαστικά Ιακώβου Πρωτοψάλτου, που εξέδωσε ο Μανόλης Χατζηγιακουμής και το Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων. 
Στο cd5 που τιτλοφορείται  ΔΟΞΑΣΤΙΚΑ ΝΟΕΜΒΡΊΟΥ (ΙΙ) - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ (Ι), περιλαμβάνεται και το Δοξαστικό του Εσπερινού της Αγίας Βαβράρας (4 Δεκεμβρίου), το οποίο ερμηνεύει εξαίσια ο μακαριστός διακο - Διονύσης Φιρφιρής. 
Ο Χατζηγιακουμής παρατηρεί πώς "σε όλα τα εκτελούμενα Δοξαστικά του Ιακώβου επισημαίνονται επιπλέον και πολλά στοιχεία της παλαιάς και της νεώτερης Αγιορειτικής ερμηνευτικής παράδοσης: κλασικές αναλύσεις θέσεων, ιδιότυπα ποικίλματα, πρότυπες επιμέρους υφολογικές και ηθολογικές εκφράσεις. Ακόμη, αναδεικνύονται και όλες οι ουσιώδεις ιδιότητες της προσωπικής ερμηνευτικής τέχνης του πατρός Διονυσίου: η απαράμιλλη εκφραστική δύναμη, η οικείωση και και η βαθειά γνώση του παραδοσιακού μουσικού υλικού, η έντονη και αυθεντική αποτύπωση του πνευματικού και λειτουργικού βιώματος."


Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2025

ΘΩΜΑΣ ΤΑΜΒΑΚΟΣ: ΕΠΙΣΗΜΗ ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΑΝΤΩΝΙΟΥ


Ο ακαταπόνητος μουσκογράφος, ερευνητής και κριτικός της μουσικής Θωμάς Ταμβάκος, ο ιδρυτής του πολύτιμου Αρχείου Ελλήνων Μουσουργών Θωμάς Ταμβάκος, μας δίνει ένα ακόμα πολύτιμο πόνημα, που αφορά στον μεγάλο Θόδωρο Αντωνίου, επί σειρά ετών Πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών. 
Η έκδοση με την πλήρη επίσημη δισκογραφία του Θόδωρου Αντωνίου καλύπτει το κενό στη βιβλιογραφία του κορυφαίου συνθέτη, αρχιμουσικού και μουσικοπαιδαγωγού. Λαμβάνει χώρα με αφορμή τη συμπλήρωση των ενενήντα (90) ετών από τη γέννησή του. Είναι η πέμπτη έκδοση του συγγραφέα από τη Μουσική Εταιρεία Αλεξανδρούπολης με αντίστοιχο περιεχόμενο (δισκογραφία) Ελλήνων συνθετών. 


Στην παρούσα έκδοση ως αφετηρία λαμβάνεται το 1970 με τη φωνογραφική αποτύπωση των έργων Κάθαρση και Κλίμα απουσίας. Έως τον Σεπτέμβριο του 2025, με την τελευταία δισκογραφική έκδοση (εφεξής δ.ε.) «Αενάως ποιείν» με τη φωνογράφηση του έργου Ύμνος εις τον έρωτα για φωνητικό κουαρτέτο, αφιερωμένου στον Θ. Ταμβάκο, έχουν καταχωρισθεί εκατόν εννέα (109) δ.ε. όλων των μορφών αποτύπωσης, ψηφιακές (εφεξής ψ.ε.) και επανεκδόσεις με έργα του. Όλες αναγράφονται με όλα τα γνωστά στοιχεία τους (την εταιρεία ή τον φορέα έκδοσης, τη χώρα, τη χρονολογία, τον κωδικό, τους ερμηνευτές κ.λπ.). Έγινε συστηματική προσπάθεια για την τεκμηριωμένη συμπλήρωση και διόρθωση τυχόν λαθών και παραλείψεων σε αρκετά από τα στοιχεία αυτά. Οι δ.ε. και οι ψ.ε. που παρατίθενται συνοδεύονται από αντίστοιχο φωτογραφικό υλικό, με τα εξώφυλλα, τις ετικέτες πάνω στους δίσκους, τους ερμηνευτές των έργων και δείγματα από αυτόγραφες και εκδοθείσες παρτιτούρες. Στις υποσημειώσεις αναγράφονται επίσης γνωστές πληροφορίες για τις δισκογραφικές εταιρείες και τους φορείς που υπογράφουν την παραγωγή (ή συμπράττουν σε αυτή) των δ.ε. και των ψ.ε. Συνολικά φωνογραφήθηκαν ογδόντα οκτώ (88) έργα του συνθέτη, ολόκληρα ή μέρη τους, από τα συνολικά τετρακόσια εξήντα έργα (467) της εργογραφίας τους. Από την επίσημη δισκογραφία του συνθέτη απουσιάζουν αρκετά σημαντικά έργα του. 


Στην έκδοση συμπεριλαμβάνονται και οι σαράντα (40) δ.ε. και ψ.ε. με τον Θ. Αντωνίου ως αρχιμουσικό, σε έργα δικά του και άλλων συνθετών. Η έκδοση παρήχθη σε 300 αντίτυπα με σκοπό να διατεθεί σε αρμόδιους μουσικούς φορείς, ιδρύματα και φυσικά πρόσωπα. Ελάχιστα αντίτυπα διατίθενται προς πώληση κυρίως από τον Μουσικό Οίκο Φ. ΝΑΚΑΣ ο οποίος είναι ο εκδότης έργων του Θ. Αντωνίου. Επίσης, από τον Εκδοτικό Μουσικό Οίκο ΠΑΠΑΓΡΗΓΟΡΙΟΥ-ΝΑΚΑΣ και τον Μουσικό Οίκο ΟΡΦΕΥΣ-ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ. 


Η Επίσημη παρουσίαση του βιβλίου ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ (10/2/1935 – 26/12/2018). ΕΠΙΣΗΜΗ ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ (1970-2025) ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΑ 90 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ του Θωμά Ταμβάκου θα πραγματοποιηθεί στις 10 Φεβρουαρίου 2026 (επέτειος των γενεθλίων του), στην  Αίθουσα Συναυλιών του Ωδείου Φ. ΝΑΚΑΣ. 
Ομιλητές: 
- Βύρων Φιδετζής, αρχιμουσικός-ερευνητής 
- Ιάκωβος Κονιτόπουλος, συνθέτης-πρώην γενικός γραμματέας Ε.Ε.Μ.-πρόεδρος Δ.Σ. Συλλόγου Φίλων Δημήτρη Δραγατάκη, 
- Σάββας Τσιλιγκιρίδης, συνθέτης-συνεργάτης και υπεύθυνος αρχειακού υλικού του Θ. Αντωνίου, 
- Δρ Αθανάσιος Τρικούπης, εκδότης (Μουσική Εταιρεία Αλεξανδρούπολης)-συνθέτης-αρχιμουσικός-πανεπιστημιακός καθηγητής 
- Θωμάς Ταμβάκος, μουσικογράφος-μουσικός ερευνητής-κριτικός-συγγραφέας. 
Μουσικό πρόγραμμα με έργα του Θ. Αντωνίου από: 
- Τον Κωνσταντίνο Δεστούνη (πιάνο), 
- Τον Νίκο Νικόπουλο (φλάουτο) και τη Γωγώ Ξαγαρά (άρπα), 
- Τον Απόστολο Ντάρλα (πιάνο), 
- Το Duo Vocialo (Ιωάννα Βρακατσέλη, φωνή και Χρήστος Μαρίνος, πιάνο) 
- Το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Ι. Κονιτόπουλου. 


Νίκος Παλουμπιώτης: Scarto maggioro

Φωτογραφία: Alfredo Frigerio

Νίκος Παλουμπιώτης 
Scarto maggioro 

Στον καιρό της ομοιότητας ίδιες οι ιδέες, βάλτοι αβαθείς 
Το άσκοπο και η αφροσύνη ίδια 
Χαμένη η ζεστασιά του κόσμου 
Νέος, χωρίς να ‘ναι καινούριος 
Το σήμερα σαν το αύριο 
Ένα είδος μαγείας τα ψέματα σου 
Το βλέπω στο βλέμμα σου 
Σάλπιγγες ρόδινες της κοντέσας Σάρας 
Τα λουλούδια της, μικρή πνοή ανέμου 
Θρόισμα απαλό μ' αγγίζει

Ολόκληρο το ποίημα στη συνέχεια

 
Related Posts with Thumbnails