Ημίγυμνη μορφή από ψηφιδωτό με θαλάσσιο θέμα σε Παλαιοχριστιανική Βασιλική |
Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Τον περασμένο Μάρτιο ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος απέστειλε επιστολή προς τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο, Πρόεδρο της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, δια της οποίας τον καθιστούσε κοινωνό δηλώσεων και εκδηλώσεων προσώπων της Ελλαδικής Εκκλησίας που πλήττουν τον Οικουμενικό Θρόνο, με αφορμή τον διεξαγόμενο θεολογικό διαχριστιανικό διάλογο.
Και εφιστούσε την προσοχή ο Πατριάρχης στον Αρχιεπίσκοπο: "...ἔνιαι γνωσταὶ ἡμῖν τε καὶ Ὑμῖν ἐνέργειαι εἰς βάρος τοῦ κύρους τοῦ πανιέρου θεσμοῦ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, ἀτυχῶς ὁσημέραι αὐξανόμεναι, τείνουσι, θὰ συμφωνήσῃ ἀσφαλῶς καὶ ἡ Ὑμετέρα Μακαριότης καὶ ἡ περὶ Αὐτὴν Ἱερὰ Σύνοδος τῆς καθ' Ἑλλάδα Ἐκκλησίας, ἵνα δημιουργήσωσι κρίσιν εἰς τούς κόλπους τῆς Ὀρθοδόξου ἡμῶν Ἐκκλησίας, μὴ δυναμένην ἴσως ἐν τῷ μέλλοντι ἀκινδύνως νὰ ἀντιμετωπισθῇ καὶ ἐλεγχθῇ, ἐὰν μὴ ἀπὸ τοῦδε ληφθῶσιν αἱ προσήκουσαι ἀποφάσεις, ἐκκλησιαστικαὶ καὶ ποιμαντικαί, πρὸς ἀντιμετώπισιν τῶν τάσεων τούτων".
Και πιο συγκεκριμένα ο Πατριάρχης υπογράμμιζε: "Αἱ κινήσεις καὶ ἐκδηλώσεις αὗται, περιωρισμέναι καὶ ἀμελητέαι ἴσως κατ' ἀρχήν, ἔλαβον προσφάτως ἀπαραδέκτους διαστάσεις, ὡς συνέβη, μεταξὺ ἄλλων, καὶ ἔν τινι Ἱερᾷ Μητροπόλει τῆς Ἁγιωτάτης Ὑμῶν Ἐκκλησίας ἐν ὀργανωθείσῃ ὑπὸ τοῦ οἰκείου Μητροπολίτου λαϊκῇ συνάξει, οὐ μὴν ἀλλὰ καὶ κατὰ τὴν Θείαν Λειτουργίαν τῆς Κυριακῆς τῆς Ὀρθοδοξίας διὰ τῆς ἐκφωνήσεως ὑπὸ τοῦ ἰδίου Μητροπολίτου "ἀναθεματισμῶν" κατὰ ἑτεροδόξων καὶ ἀλλοθρήσκων, ὡς καὶ πάντων τῶν μετεχόντων εἰς τὴν λεγομένην Οἰκουμενικὴν Κίνησιν. Αἱ τοιαῦται ἐκδηλώσεις δὲν δύναται νὰ ὑποτιμῶνται ἢ νὰ τιμῶνται διὰ τῆς ἐνεργοῦ παρουσίας καὶ συμμετοχῆς καὶ Ἱεραρχῶν τῆς καθ' Ὑμᾶς Ἐκκλησίας, δυστυχῶς δέ, μετὰ λύπης σημειοῦμεν, καὶ ἐκπροσώπων τῆς Ὑμετέρας Μακαριότητος,..".
Δεν χωρεί αμφιβολία ότι εδώ ο Πατριάρχης "φωτογράφιζε" τον Μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ, ο οποίος διοργάνωσε την ημερίδα κατά της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών της Μητροπόλεως Δημητριάδος και την Κυριακή της Ορθοδοξίας εξεφώνησε τα περίφημα "αναθέματα".
Όταν έγινε γνωστό το Πατριαρχικό Γράμμα οι "αντι-οικουμενιστές" άρχισαν να ωρύονται ότι ο Πατριάρχης ζητεί την κεφαλή του Πειραιώς και κάθε "αντιφρονούντος" επί πίνακι, ενώ κάποιοι ιεράρχες μίλησαν για "απαράδεκτη εισπήδηση" του Πατριάρχου στα εσωτερικά της Εκκλησίας της Ελλάδος και τα παρόμοια.
Από τότε μέχρι σήμερα τι απέγινε;
Το Γράμμα του Πατριάρχου συζητήθηκε στην Διαρκή Ιερά Σύνοδο, χωρίς να βγει τίποτε προς τα έξω, και η Δ.Ι.Σ. εξουσιοδότησε τον Αρχιεπίσκοπο να απαντήσει. Ο Αρχιεπίσκοπος απάντησε στον Πατριάρχη με μια επιστολή που δεν είδε ποτέ το φως της δημοσιότητας. Χάθηκε στο δρόμο... Ο Πατριάρχης "δεν πήρε το κεφάλι του Πειραιώς" - ούτε και κανενός άλλου - αντιθέτως πήρε μια σκληρή απάντηση της Σύναξης Κληρικών και Λαϊκών (π. Θ. Ζήσης, π. Γ. Μεταλληνός κ.α.), που δηλώνει καθαρά την πρόθεση των εν Ελλάδι "αντι-οικουμενιστών" να πολεμήσουν την υπόθεση των διαλόγων με την μορφή που γίνονται σήμερα. Στην εκτενέστατη αυτή επιστολή - απάντηση δικαιώνεται, φυσικά, πανηγυρικά ο Πειραιώς Σεραφείμ για την ...εκτόξευση των αναθεματισμών του.
Αυτές τις μέρες, μάλιστα, όλοι οι Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος - ίσως και άλλοι κληρικοί - έλαβαν από τον Πειραιώς Σεραφείμ, ένα τόμο με τα πρακτικά της ημερίδας εναντίον της Ακαδημίας του Βόλου, που ενόχλησε και τον Πατριάρχη για όσα ακραία ελέχθησαν εκεί. Τον τόμο συνοδεύει και ...λογιότατο γράμμα του Σεβ. Πειραιώς και ο ...χορός καλά κρατεί, ήτοι καμία ηπιότερη συμπεριφορά. Αντιθέτως, επίθεση!
Την ίδια στιγμή (μιλάμε για τον περασμένο Ιούνιο) ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας επιτίθεται στον Γερμανίας Αυγουστίνο για τη συμμετοχή του σε "αγιασμό" με Καθολικούς στη Γερμανία. Ο Γόρτυνος κάνει την "οικουμενιστική" ενέργεια του Γερμανίας κήρυγμα (!) το οποίο αποστέλλει προς άπασαν την επαρχία του, η οποία ήκουσε, προφανώς, ανήκουστα μέχρι τότε και μάλλον ακατάληπτα πράγματα. Ο Μητροπολίτης Γερμανίας απάντησε ιδιωτικώς στον Γόρτυνος, ο οποίος ανταπάντησε δημοσίως (επιστολή 28.6.12), και από εκεί φαίνεται ότι ο Γερμανίας Αυγουστίνος θεώρησε "λίβελλο" το κείμενο - κήρυγμα του Γόρτυνος. Άλλαις λέξεσιν, ο Γόρτυνος Ιερεμίας ήλεγξε έναν ιεράρχη του Οικουμενικού Θρόνου, για μια ενέργεια που έλαβε χώρα στην επαρχία του (τη Γερμανία) και σκανδάλισε τη ...Δημητσάνα και το ...πανελλήνιο.
Και σήμερα ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Αμβρόσιος έρχεται να δηλώσει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι θεωρεί κανονικό και νόμιμο Πατριάρχη Ιεροσολύμων τον μοναχό (καθαιρεθέντα Πατριάρχη) Ειρηναίο! Άρα, δεν θα συλλειτουργούσε - σκέπτεται κάθε λογικός άνθρωπος - ποτέ με τον ...μοιχεπιβάτη σημερινό Πατριάρχη Θεόφιλο, τον οποίο μνημονεύει ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος σε κάθε συλλείτουργο. Αν αυτή η ενέργεια του Μητροπολίτου Καλαβρύτων δεν συνιστά εισπήδηση - και μάλιστα στα εσωτερικά ενός πρεσβυγενούς Πατριαρχείου - τότε... Και ίσως κάτι χειρότερο. Ανατροπή της κανονικής τάξης που αναγνωρίζουν όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες.
Ο Καλαβρύτων Αμβρόσιος θεωρεί πρωτεύθυνο για την "αδικία" σε βάρος του πρ. Ιεροσολύμων Ειρηναίου τον Οικουμενικό Πατριάρχη, αλλά δεν αφήνει απέξω και το Πανορθόδοξον: "Ας το ακούσουν αυτό όλοι οι Προκαθήμενοι των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών καί ας έχουν το κρίμα επάνω τους εν ημέρα κρίσεως..."! Ένας εναντίον πάσης της Ορθοδοξίας!
Αν προσθέσουμε και τις παρεμβάσεις ιεραρχών (Πειραιώς, Κυθήρων κ.α.) υπέρ του πρώην Ράσκας και Πριζρένης - και νυν σχισματικού για την Εκκλησία της Σερβίας - Αρτεμίου, έχουμε ένα εκρηκτικό μίγμα παρεμβάσεων ιεραρχών της Εκκλησίας της Ελλάδος στα εσωτερικά άλλων αυτοκεφάλων Εκκλησιών, χωρίς να συμβαίνει το αντίθετο.
Φαίνεται, όμως, πως αυτοί οι ιεράρχες συνεχίζουν απτόητοι τις "δυναμικές" αυτές παρεμβάσεις τους, διότι βλέπουν ότι δεν συναντούν καμία ουσιαστική αντίδραση ούτε από άλλους συνεπισκόπους τους, ούτε από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, ούτε ακόμη και από τους Προκαθημένους - και Πατριάρχας, παρακαλώ - των Εκκλησιών όπου σημειώνεται η κατά καιρούς εισπήδηση, η οποία δεν είναι χωρίς παρενέργειες.
Και αυτή η κατάσταση θα βαίνει άραγε διαρκώς αυξανόμενη; Ώσπου;...