«Ενα όμορφο τραγούδι είναι κάτι σαν γυμνό μοντέλο»
Ο συνθέτης Γιώργος Κουρουπός μιλάει στον Θανάση Νιάρχο για τη μουσική του αφετηρία, τη συνεργασία του με τον Μάνο Χατζιδάκι, τις θητείες του ως διευθυντή καλλιτεχνικών οργανισμών και αποκαλύπτει τα μελλοντικά του σχέδια.
Παραθέτουμε αποσπάσματα από μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη του Γιώργου Κουρουπού, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ Σαββατοκύριακο 7-8 Ιανουαρίου 2023.
"Καθοριστικός σταθμός για την ζωή μου ήταν όταν μια γειτόνισσα που έπαιζε και δίδασκε πιάνο στο σπίτι της, είπε στη μάνα μου ότι θα ήταν έγκλημα να μην σπουδάσω μουσική - θα ήμουν 7-8 χρονών, τότε. Τρία χρόνια αργότερα η μητέρα μου κατάφερε να πείσει τον Διευθυντή του Ωδείου Αθηνών, Σπύρο Φαραντάτο, να με εγγράψει χωρίς δίδακτρα.[....]
Η λογοτεχνία άρχισε να με απασχολεί κυρίως από το σχολείο. Η βιβλιοθήκη του σπιτιού μου ήταν πολύ ισχνή, αλλά γύρω στα δώδεκα χρόνια μου, στον Πειραιά, είχα πάλι την τύχη να πέσω σε μια πολύ πλούσια βιβλιοθήκη. Διάβασα σημαντικά μυθιστορήματα – από τους Άθλιους του Βίκτωρος Ουγκώ, έως τη Θεία Κωμωδία του Δάντη. Τους αρχαίους κλασσικούς γνωρίσαμε αρχικά από το σχολείο, αργότερα διάβασα την Οδύσσεια στο πρωτότυπο! Τον Στέφαν Τσβάιχ γνώρισα πολύ αργότερα. Η Λεπορέλλα με συγκίνησε – έχει κάτι από αρχαία τραγωδία.
Η Όπερα, τραγούδι είναι, σε μεγάλο βαθμό. Είναι ωστόσο ένα πολύ σύνθετο είδος, που περιλαμβάνει το θέατρο, το τραγούδι και την ορχηστρική γραφή. Είναι ίσως το πιο δύσκολο και χρονοβόρο εγχείρημα για έναν συνθέτη. Καθοριστικό ρόλο έχει βέβαια το λιμπρέτο, γιατί σ΄αυτό στηρίζεται κι από αυτό εμπνέεται ο συνθέτης. Αγαπώ ιδιαίτερα την όπερα, ίσως γιατί την γνώρισα από πολύ νωρίς στη ζωή μου, χάρη στον πατέρα μου. Για μένα ωστόσο, ένα όμορφο και πρωτότυπο τραγούδι είναι ένα αληθινό θαύμα, ακριβώς γιατί η απλότητα του δεν κρύβει τα κουσούρια του, είναι κάτι σαν γυμνό μοντέλο. Αν ο συνθέτης υποτιμήσει την αυθεντική μουσικότητα των λέξεων, αλλά και το βάρος των εννοιών τους, τότε το αποτέλεσμα θα είναι απογοητευτικό."
Παραθέτουμε στη συνέχεια και μια συνέντευξη του Γιώργου Κουρουπού στο Κανάλι της Βουλής και την εκπομπή "Μουσικές Μορφές", η οποία παρουσιάζει προσωπικότητες της σύγχρονης μουσικής ζωής, με αναδρομές στο χώρο και τον χρόνο και μουσουργούς που συνδέονται με το ελληνικό και το ευρωπαϊκό πνεύμα.
Επιμέλεια - Παρουσίαση: Κωνσταντίνος Δ. Κακαβελάκης.
Με αφορμή το γεγονός ότι ο Γιώργος Κουρουπός έχει συνθέσει εκατοντάδες τραγούδια σε ποίηση σπουδαίων ελλήνων και ξένων ποιητών, από τα οποία ολοκλήρωσε την ηχογράφηση 140 και θα κυκλοφορήσουν σύντομα, όπως λέει στη συνέντευξή του, παραθέτουμε εδώ μια παλαιότερη, πολύ σημαντική δουλειά του.
Ο δίσκος "Η ωραία μας άγνωστη" που κυκλοφόρησε τον Φεβρουάριο του 2006 και περιλαμβάνει μελοποιημένα ποιήματα του Οδυσσέα Ελύτη (από τους «Προσανατολισμούς» το «Εν λευκώ» και το «Σηματολόγιο»), ποίηση του Ανδρέα Εμπειρίκου από την «Ενδοχώρα» και του Γιώργου Σεφέρη από το «Τετράδιο Γυμνασμάτων», για φωνή και πιάνο. Επίσης, τρία τραγούδια σε κυπριακή ποίηση του 16ου αιώνα για φωνή, βιόλα, κλαρινέτο και πιάνο. Τραγουδούν οι: Σπύρος Σακκάς, Μάτα Κατσούλη και Ειρήνη Καράγιαννη.
Η ηχογράφηση έγινε την περίοδο 10/03/98 – 03/06/98 στην Αίθουσα Δημήτρη Μητρόπουλου του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Μια διαχρονική δουλειά, αλλά και ένα έργο αντιπροσωπευτικό της ακριβής αντίληψης του Γ. Κουρουπού για το τραγούδι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου