Τον τελευταίο καιρό, εν μέσω θερινής ραστώνης, παρακολουθούμε το περιπετειώδες ταξίδι μιας εγκυκλίου του ΥΠΕΠΘ για την απαλλαγή μαθητών από το μάθημα των θρησκευτικών (ΜτΘ). Για μια ακόμη φορά είμαστε θεατές διαφόρων αντιδράσεων (αφού το θέμα απασχολεί την ελληνική κοινωνία ποικιλοτρόπως εδώ και κάποιες δεκαετίες) που βασίζονται είτε σε ιδεοληψίες και προκαταλήψεις «καθυστερημένων συντηρητικών», είτε σε γενικόλογες «προοδευτικές» αντιλήψεις που επιχαίρουν για το δρόμο που άνοιξε επιτέλους προς τον εκσυγχρονισμό του σχολείου. Το θολό τοπίο μας εμποδίζει σαφώς να βάλουμε το χέρι μας «επί τον τύπον των ήλων» και να οριοθετήσουμε τη συζήτηση, ώστε αυτή να αποβεί γόνιμη και ουσιαστική και να απαντά σε κρίσιμα ερωτήματα. Ως εκπαιδευτικοί θεολόγοι όμως αισθανόμαστε επιτακτική την ανάγκη να τονίσουμε και πιθανώς να υπενθυμίσουμε ότι:
- Aπό το 1981(!) και από τους ίδιους τους θεολόγους (Α΄ Συνέδριο Θεολόγων Βορείου Ελλάδος) έχει τεθεί το ζήτημα για τον χαρακτήρα του ΜτΘ (κατηχητικό, ομολογιακό, βιβλικό, πολιτιστικό, θρησκειολογικό κτλ). Από τότε μέχρι και σήμερα έχουν διεξαχθεί στη χώρα μας πολλά συνέδρια, ημερίδες, σεμινάρια, έχουν εκδοθεί σοβαρές μελέτες και πλούσια αρθρογραφία. Εύκολα κανείς μπορεί να αναζητήσει και να ενημερωθεί για την πορεία αυτής της συζήτησης και του προβληματισμού που δεν έχει αφήσει απαθείς και αδιάφορους τους θεολόγους.
- Το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα, όπως και παντού άλλωστε, λειτουργεί με βάση κάποιες γενικές αρχές και παραδοχές που αποτυπώνονται είτε στο Σύνταγμα, είτε στα αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα των επιμέρους μαθημάτων, είτε στους σκοπούς και τους στόχους των μαθημάτων κάθε τάξης. Στους μαθητές παρέχεται η αναγκαία επιστημονική γνώση, προσαρμοσμένη στην ηλικία τους και στις ανάγκες τους και αυτή διδάσκεται με ευθύνη των εκπαιδευτικών, έστω και αν η ανεπάρκειά τους -πολλές φορές για λόγους ίσως και ανεξάρτητους από τη θέλησή τους- προκαλεί παρεξηγήσεις, προβλήματα και αδιέξοδα τα οποία συνήθως αποδίδονται στο ίδιο το μάθημα.
- Το ΜτΘ δεν μπορεί και δεν πρέπει να έχει κατηχητικό χαρακτήρα, πολύ περισσότερο σήμερα. Έχει περάσει ανεπιστρεπτί η εποχή όπου ο αυτοθαυμασμός λόγω των τίτλων του παρελθόντος και ο θρησκευτικός ρητορισμός, ο οποίος -κατά τον Αλέξανδρο Σμέμαν- «συντίθεται από ένα μείγμα αισιοδοξίας, αναγκαστικής θριαμβολογίας και καταπληκτικής αυτοδικαίωσης», μπορούσε να καλύψει τις όποιες αδυναμίες του ΜτΘ. Η κοινωνία και επομένως και τα σχολεία μας είναι πολυπολιτισμικά, με μαθητές ετερόδοξους ή αλλόδοξους αλλά και θρησκευτικά ουδέτερους ή αδιάφορους. Δεν μπορεί λοιπόν παρά να αλλάξει ο χαρακτήρας και το περιεχόμενο του ΜτΘ για να υπηρετεί τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα, και όχι να καταργηθεί, όπως στην πράξη επιχειρείται σήμερα με την έκδοση εγκυκλίων. Στην κατεύθυνση του αναπροσανατολισμού, από το 2001, το ΜτΘ άλλαξε με την εφαρμογή των ΔΕΠΠΣ στα γυμνάσια, ενώ γράφτηκαν νέα αξιόλογα βιβλία πολύ διαφορετικά από τα παλαιότερα από άποψη περιεχομένου, δομής και αισθητικής. Σήμερα κανείς δεν αμφιβάλλει ότι ο δρόμος είναι ανοιχτός για ακόμη μεγαλύτερη βελτίωση αφού πλέον οι συνθήκες είναι ώριμες.
- Υπάρχει μια διεθνής εμπειρία από τη διδασκαλία του ΜτΘ στα σχολεία των ευρωπαϊκών χωρών την οποία χρειάζεται να αξιολογήσουμε και να λάβουμε υπόψη μας, πριν οδηγηθούμε σε επιπόλαιες απλουστεύσεις που θίγουν και την εκπαιδευτική πολιτική που κάθε φορά ακολουθείται και επιπλέον αποπροσανατολίζουν γονείς και μαθητές που είναι ταυτόχρονα πολίτες του κόσμου αλλά και φορείς ιστορίας και πολιτισμού.
- Το πλαίσιο των σχέσεων Εκκλησίας και Πολιτείας, όπως μέχρι σήμερα έχει διαμορφωθεί, έχει φανεί και από πολλές άλλες συγκυρίες ότι δημιουργεί μια στρεβλή πραγματικότητα η οποία παλινωδεί ανάμεσα στο πολιτικό κόστος και το απειλούμενο κύρος της διοικούσας Εκκλησίας. Ο εκπαιδευτικός θεολόγος ούτε μπορεί, ούτε πρέπει και δεν ανήκει στις αρμοδιότητές του να κάνει «μισθωμένη ιεραποστολή», να υποκαθιστά την Εκκλησία μέσα στο σχολείο, να μεταφέρει την εμπειρία της ή να απολογείται για τις όποιες επιτυχείς ή ατυχείς επιλογές της. Ο θεολόγος είναι επιστήμονας και παιδαγωγός, λειτουργός της μέσης εκπαίδευσης, που κουβαλά μαζί του ό,τι κουβαλά και ο κάθε άλλος δάσκαλος: την επιστημονική του κατάρτιση, την παιδαγωγική του ευαισθησία, τη διδακτική του επάρκεια, τις ελπίδες και τα όνειρά του.
- Πόσο μοντέρνο και «έξυπνο» είναι ένα λοβοτομημένο και αφυδατωμένο σχολείο που παρέχει αποκλειστικά και εργαλειακά εφόδια και δεξιότητες μόνο για επαγγελματική αποκατάσταση και δεν δημιουργεί πολίτες καλλιεργημένους και ελεύθερους, γνώστες αλλά και συνεχιστές της παράδοσης και της ιστορίας τους;
- Πότε λήφθηκαν σοβαρά υπόψη οι προβληματισμοί και οι προτάσεις των ίδιων των θεολόγων για το ΜτΘ, ανεξάρτητα από τις οποιεσδήποτε γνωμοδοτήσεις και παρεμβάσεις της διοικούσας Εκκλησίας, οι οποίες όχι σπάνια μπερδεύουν ή και ακυρώνουν το ρόλο και την ευθύνη της Πολιτείας;
- Αν το ΜτΘ δεν είναι μάθημα κατήχησης, αλλά μάθημα με σαφή και διακριτά επιστημονικά αντικείμενα (άραγε επιστήμη δεν κάνουν οι Θεολογικές Σχολές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης;) το οποίο μεταξύ άλλων «συμβάλλει στην ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης, της ανεξάρτητης σκέψης και ελεύθερης έκφρασης, αλλά και στην κατανόηση του χριστιανισμού ως παράγοντα που συντελεί στην ανάπτυξη του πολιτισμού και της πνευματικής ζωής» (Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου-ΦΕΚαρ303, τχ.Β 13.3.2003), γιατί απομειώνεται η σημασία και η αναγκαιότητά του να λειτουργήσει μέσα στο πλαίσιο της γενικής υποχρεωτικής παιδείας;
- Γιατί μεταβιβάζεται επιλεκτικά (!) και ατομικά στους γονείς ως «δικαίωμα» η υποχρέωση της Πολιτείας, αυτή να ορίζει ενιαία και καθολικά τι είναι ωφέλιμο και απαραίτητο για τη γενική παιδεία του μαθητή;
- Ποιος είναι ο ρόλος και η θέση του εκπαιδευτικού θεολόγου σε ένα σχολείο όπου η παρουσία του και η μαρτυρία του ως δασκάλου εκβιάζεται ή τίθεται υπό αμφισβήτηση καθημερινά; Άραγε ποιες άλλες ειδικότητες συναδέλφων θα αντιμετωπίσουν σύντομα ανάλογα αδιέξοδα;
- Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει καμιά αντίδραση, καμιά στήριξη και καμιά οδηγία από τους φυσικούς προϊσταμένους μας, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και τους σχολικούς Συμβούλους και μένουμε μόνοι, ένας ολόκληρος κλάδος, ο καθένας να «βγάζει το φίδι από την τρύπα» όπως μπορεί και όπως νομίζει, χρεώνοντας πιθανώς για άλλη μια φορά το ΜτΘ με τη δική του αδυναμία και μοναξιά;
- Γιατί πρέπει να δεχτούμε τις καθησυχαστικές εκφράσεις διαφόρων υπευθύνων όταν βλέπουμε ότι η πραγματικότητα οδηγεί το μάθημα και εμάς σε εξοστρακισμό από το δημόσιο σχολείο;
Δηλώνουμε κατηγορηματικά και με όσες δυνάμεις μας έχουν απομείνει, την ανησυχία και τον προβληματισμό μας, όχι μόνο γιατί η παρουσία μας και ο ρόλος μας στο σχολείο τίθεται με γοργά βήματα υπό διαπραγμάτευση -ήδη με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς- αλλά και γιατί διαφαίνεται ξεκάθαρα στον ορίζοντα πια, ότι η παιδεία του μαθητή και του αυριανού πολίτη οδηγείται σε δρόμους που δεν έχουν σταγόνα από όραμα κι ελπίδα αλλαγής του κόσμου. Και γι’ αυτό κάποτε θα κληθούμε να απολογηθούμε στα παιδιά μας. Και τότε η σιωπή μας θα αγκαλιάσει τη συνενοχή μας…
16 σχόλια:
Το κείμενο είναι εύστοχο! Νομίζω ότι για πρώτη φορά καταγράφεται δημόσια παρέμβαση από θεολόγους της Πάτρας, που εκφράζονται... αντιδογματικά. Μπράβο!
Μπράβο σας φίλοι θεολόγοι εκπαιδευτικοί!
Μας πάτε μπροστά!
Δεν αντέχουμε πια την ξύλινη γλώσσα πολλών της Διοικούσας Εκκλησίας. Φτάνει...
Είδα ονόματα θεολόγων, που υπογράφουν το κείμενο, άγνωστα σε μένα. Αυτό είναι πολύ θετικό.
Μακάρι να υπάρξει διάλογος και ουσιαστικός προβληματισμός για το αύριο...
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΑΤΙΑ.
ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΚΛΗΡΙΚΟΙ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΠΟΥΝ ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ;
ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΑΓΓΙΖΕΙ;
Έχετε ακόυσει ποτέ τους ιερείς να εκ
φέρουν γνώμη,ελεύθερα,εκτός απο ελάχι
στους συγκεκριμένους που απλώς ανακυ
κλώνουν τα ίδια και τα ίδια εμμετι
κώς;Θυμηθείτε τι εσπευσμένα και εν πανικώ δήλωσε ο φερόμενος ως δ/ντής
της T.V"ΛΥΧΝΟΣ",περί του θέματος.Δυσ
τυχώς στις περισσότερες μητροπόλεις ε
λάχιστοι ιερείς μπορούν και μιλούν,οι ευρισκόμενοι παρά τω ...... οι άλλοι
σιωπούν αναγκαστικώς,γιατί.....,και αίρουν τον σταυρό της αξιοπρεπείας των.
Θέλω να πιστεύω, ότι άπαντες οι εχέφρονες θεωρούν, ότι, εφόσον το μάθημα ουδόλως είναι στα χρόνια μας κατηχητικό ή ομολογιακό (αλλά ιστορικού κυρίως περιεχομένου και θρησκειολογικό, ανοιχτό μάλιστα σε σύγχρονους ηθικούς προβληματισμούς), καλό θα ήταν να παραμείνει υποχρεωτικό σαν όλα τ' άλλα μαθήματα, προαιρετικό πάντως για τους αλλόπιστους, παρότι από την πείρα μου -ως εκπαιδευτικού- προκύπτει, ότι οι προερχόμενοι από άλλες θρησκείες ή δόγματα (π.χ. Ισλάμ ή Αγγλικανοί) ενδιαφέρονται πολύ να μάθουν τα ημέτερα, διαπρέπουν μάλιστα στη βαθμολογία.
Γιατί, αν ισχύσει το προαιρετικό του πράγματος, τότε παρακαλώ το Αξιότιμον κι εξαιρέτως Νουνεχές Κράτος της Ν.Δ., να μάς παρέξει ορισμένες επιπλέον γαλαντομίες, όπως π.χ. Να κάμει προαιρετικά τα εξής μαθήματα:
1. Την Ιστορία, γιατί μού θίγει ορισμένες πτυχές του αναρχοαυτόνομου εσώκοσμού μου,
2. Τη Βιολογία, γιατί μού προσβάλλει το πώς και το γιατί της σωματικής μου διάστασης,
3. Τη Φιλοσοφία, γιατί μού λέει ό,τι αρλούμπα σκέφτηκε ο πάσα ένας αγγελοκρουσμένος για την ψυχή μου,
4. Την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, γιατί εγώ μπορεί να είμαι έξω και κατά,
5. Τη Φυσική Αγωγή, γιατί δεν αντέχω τις κωλοτούμπες και με κοροϊδεύουν τ' Αλβανάκια τ' αγυιόπαιδα,
6. Τ' Αρχαία Ελληνικά, γιατί δεν μπορώ να μαθαίνω γλώσσες νεκρές,
7. Τα Λατινικά, για τον παραπάνω λόγο Χ4,
8. Τη Νεοελληνική Γραμματεία, γιατί δεν αντέχω ό,τι τουβλιά ήρθε σε κάθε ποιητή, να την υπομένω εγώ, την δε Γραμματική, διότι πλέον είμαι του SMS και του Greeklish,
9. Τα Μαθηματικά, γιατί είμαι σκράπας.....
κλπ
κλπ
κλπ.
Ευχαριστώ για τη φιλοξενία και χαίρομαι για τον ενδιαφέροντα διάλογο, που άνοιξαν Θεολόγοι! Επιτέλους!
Το κείμενο «ελαχίστων» Θεολόγων των Πατρών και οι προβληματισμοί τους είναι εύστοχοι. Τους συγχαίρω γιατί κάτι το νέο μπορεί να ελπίζει ο καθένας μας, όταν διαβάζει κάτι το ουσιώδες να εκφράζουν με την παρέμβασή τους αυτή. Επιτέλους όταν η Ένωση Θεολόγων Πατρών κοιμάται όλο αυτό το χρονικό διάστημα, λες και δεν την ενδιαφέρει το θέμα αυτό, η δυναμική παρουσία με τους 14 υπογράφοντες δίνουν ελπίδα για μια προοπτική. Μακάρι να φτάσει σε όλους τους Θεολόγους εκπαιδευτικούς το κείμενο αυτό για να ξυπνήσουν. Και πάνω από όλα να αναθεωρήσουν αναχρονιστικές αντιλήψεις περασμένων δεκαετιών.
Τώρα όσο για την απουσία εκπαιδευτικών Θεολόγων κληρικών από το κείμενο αυτό είναι γνωστό ότι δεν μπορούν να μιλήσουν. Δεν τολμούν να εκφράσουν άποψη και να πουν την γνώμη τους δημόσια διότι η δεσποτοκρατία καλά κρατάει. Στον χώρο της διοικήσεως της Εκκλησίας όλα ελέγχονται από τον Δεσπότη, και όποιος τολμά να εκφράσει άποψη τότε θα του «κόψουν τα πόδια», και θα πέσει σε δυσμένεια. Ως εκ τούτου καλά έκαναν οι δύστυχοι κληρικοί της Μητροπόλεως Πατρών και δεν υπέγραψαν. Τι να γίνει, στον χώρο των κληρικών «όλα τα σκιάζει η φοβέρα και τα πλακώνει η σκλαβιά», τους εύχομαι αν και δεν το ελπίζω «καλή λευτεριά», και πάνω από όλα υπομονή.
ΟΜΟΡΦΟΣ ΚΟΣΜΟΣ "ΗΘΙΚΟΣ" ΑΓΓΕΛΙΚΑ ΠΛΑΣΜΕΝΟΣ....
Για το θέμα των θρησκευτικών καλά θα κάνει η διοικούσα Εκκλησία να σιωπήσει. Αρκετά προσέφερε... Ακούτε πατέρα Χρύσανθε: Επειδή σας άκουσα λαλίστατο τις πρώτες ημέρες για το ζήτημα των θρησκευτικών, να σας παρακαλέσω να είστε προσεκτικότερος. Αν θέλετε να έχετε λόγο δημόσιο για το θέμα θα πρέπει προηγουμένως να αφήσετε την απόσπασή σας στη μητρόπολη Πατρών (την οποία η "Δεξιά του Κυρίου" σας εξασφάλισε και τώρα ... φοβερίζετε)και να επιστρέψετε στο σχολείο σας στην Κλειτορία για να κάνετε ... κατηχητικό μάθημα. Αυτά τα λίγα, για να αντιληφθούν οι μονόμισθοι θεολόγοι ποιοι έχουν λόγο για το μάθημα και ποιοι θα το "σώσουν" !
......Μα....πως;;; αφού είναι αποσπασμένος μόνο και μόνο προς χάριν της νεότητος!!!! με το πάνσοφο και πλήρες θεολογίας,που προέρχεται από την μάχαιρα του Πνεύματος κατευθείαν,πύρινο κήρυγμά του θα ανταναπληρώσει τα τυχόν υστερήματα υμών των μονομίσθων που έχετε το θράσος και αμφισβητείτε ότι για όλα φταίει ο Κίσσινγκερ!!!!!! και θα φωτίσει την μαθητιώσα νεολαία ομού μετά του εκπροσώπου τύπου(αυτός λαλεί μόνομε την συνθήκη του Σένγκεν υπό μάλης) και θα δώσει στα παιδιά ό,τι το ηθικοπλαστικότερον δια τα χρηστά ήθη! όλα τα καλά της δεκαετίας που μόλις έκλεισε τόσο άδοξα..... και να γράφετε στα μπλόγκς ό,τι θέτε!!!! Η φωνή της Εκκλησίας είναι ο Λύχνος και μόνον!!!!!!!!!!!(ξέρετε...Αρώνης, Κανέλλος και λοιποί συγγενείς....).
Ξέρουμε όλοι πόσοι και ποιοί κληρικοί είναι αποσπασμένοι στην Μητρόπολη Πατρών και αλλού.
Γιατί να τους νοιάξει για τα Θρησκευτικά; Αυτοί έχουν τη βόλεψή τους. Οι λαϊκοί θεολόγοι ας βγάλουν αυτοί το φίδι απ' την τρύπα.
ΑΝ ΔΕΝ ΑΠΟΣΠΑΣΤΟΥΝ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΝ, ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ, ΣΤΑ ΓΡΑΦΕΙΑ Β/ΘΜΙΑΣ, ΣΤΑ ΙΕΚ, Κ.Ο.Κ.......
Den tha eprepe to keimeno auto na to balei kai i Mitropoli Patron sto diko tis site?
To blepo s' ena soro ekpaideutika sites, alla oxi sta ekklesiastika.
Πατρινοί θεολόγοι και λοιποί, ο επίσκοπος και οι κληρικοί είναι πνευματικοί σας πατέρες. Το θυμάστε αυτό καθόλου; Τους σαρκικούς σας πατέρες τους ειρωνεύεστε έτσι; Γιατί κάνετε κόμματα και υποψιάζεστε διάφορα και φτιάχνετε σενάρια. Είναι ορθόδοξο ήθος αυτό;
Ερωτώ, πότε η τοπική Εκκλησία και ο επίσκοπός μας αγκάλιασε και αναγνώρισε το έργο των θεολόγων της περιοχής μας; Πότε τους κάλεσε, να τους γνωρίσει προσωπικά, να ακούσει τις αγωνίες και τα προβλήματά τους, να τους στηρίξει, να τους εμπνεύσει σεβασμό και πνεύμα προσφοράς για τις υποθέσεις της τοπικής Εκκλησίας; Επισήμως, δύο μόνον φορές έγινε αυτό και πέραν τούτου ουδέν! Την πρώτη φορά, όταν ανέλαβε ως Επίσκοπος και ανταποκρίθηκε σε πρόσκληση του τοπικού παραρτήματος της ΠΕΘ (Ναός Αγίας Τριάδος) και τη δεύτερη φέτος την Κυριακή της Ορθοδοξίας που τους δεξιώθηκε μετά τη λειτουργία (Ναός Ευαγγελιστρίας) σε καφέ στην Αγίου Νικολάου μαζί με ...Νικολόπουλους κα άλλα λουλούδια! Αυτό είναι όλο το ενδιαφέρον!
Αφού γίνεται προαιρετική η παρακολούθηση του μαθήματος, τι θα γίνει με τους τόσους θεολόγους που διδάσκουν στα σχολεία; Δεν είναι άδικο να υπάρχει υποβάθμιση ενός κλάδου;
Δημοσίευση σχολίου