Ήδη από την Τουρκοκρατία η Χίος αποτελεί πηγή έμπνευσης για Γάλλους περιηγητές, νεοελληνιστές (Pernot), συνθέτες (Berlioz, Ravel), ζωγράφους (Delacroix), συγγραφείς (Hugo) και διανοούμενους.
Η Σφαγή της Χίου (1822) προκάλεσε παγκόσμια συγκίνηση και ευαισθητοποίησε την κοινή γνώμη. Στις δεκαετίες που ακολούθησαν οι Χιώτες έμποροι,
κάποιοι από τους οποίους εγκαταστάθηκαν στα μεγάλα κέντρα της διασποράς,
συνέβαλαν καθοριστικά στην ανάπτυξη του νησιού.
Η Ημερίδα της σημερινής Κυριακής 25 Ιουλίου, στο πλαίσιο του 5ου Φεστιβάλ ΜΟΥΣΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ, περιλαμβάνει 6 εισηγήσεις ακαδημαϊκών και ιστορικών
από Ελλάδα και Γαλλία με θέμα τον γαλλικό φιλελληνισμό
και ρεσιτάλ πιάνου με έργα Γάλλων και ελληνικής καταγωγής συνθετών.
ΗΜΕΡΙΔΑ:
Χίος και Γαλλία 18ος-19ος αι: Φιλελληνισμός, Ιστορία, Μνήμη
Αρχοντικό Ρίζικο στον Κάμπο της Χίου
Εισηγήσεις: 19:00 – 21:30
Ρεσιτάλ πιάνου: 22:00
Διοργάνωση – Συντονισμός: Ελευθερία Λυκοπάντη, φιλόλογος, μουσικός
Εισηγητές:
- Ειρήνη Αποστόλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ.
Από τον περιηγητισμό στο φιλελληνισμό: η Χίος και οι Γάλλοι συγγραφείς και καλλιτέχνες (18ος-19ος αι). Κεντρική Ομιλία.
- Ευτυχία Βλυσίδου, Φιλόλογος-Ιστορικός, τ. Διευθύντρια Δ/θμιας Εκπ/σης Χίου.
Η επίδραση του γαλλικού Διαφωτισμού στη σκέψη του Α. Κοραή και η θέση του για την Επανάσταση του 1821
- Κωνσταντίνος Ηροδότου, Δρ. του Πανεπιστημίου Paris 8, διδάσκων στο ΠΜΣ του Τμήματος Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ
Η περιπέτεια της Βιβλιοθήκης του Α. Κοραή: από το Παρίσι στη Χίο
- Μίρκα Παλιούρα, Δρ. ΕΚΠΑ, επιμελήτρια Μουσείου Μπενάκη, Συλλογή Φινόπουλου.
Ο Θεόδωρος Ράλλης από το Παρίσι στη Χίο: η εικονογράφηση του Λουκή Λάρα
- Jean-François Conil-Lacoste, Essec Business School, Διοικητής EPEXSPOT
Delacroix, peintre des Révolutions vu par Michel Conil-Lacoste
- Ματούλα Τομαρά Σιδέρη, Καθηγήτρια, Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Χίοι Ευεργέτες και Δωρητές: ένας διαχρονικός αστερισμός
Ρεσιτάλ Πιάνου:
Δύο ελληνικής καταγωγής συνθέτες στο Παρίσι του ρομαντισμού
Ντιάνα Βρανούση, πιάνο
Προλογίζει ο Γιώργος Β. Μονεμβασίτης, κριτικός και ιστορικός μουσικής
Μαριώ Φωσκαρίνα Δαμασκηνού (1850-1921): Feuillets d’Album, op. 20 (1877)
Jour de Fête
Chant du soir
L’Aragonaise
Fanny
Heureux Souvenir
La Leçon
Μαριώ Φωσκαρίνα Δαμασκηνού (1850-1921): L’Enfant dort… (Berceuse) (1891)
Emmanuel Chabrier (1841-1894): Feuillet d’album (1890), Habanera (1885)
Gabriel Fauré (1845-1924): Barcarolle no. 6, op. 70 (1896)
Camille Saint-Saëns (1835-1921): Valse nonchalante, op. 110 (1898)
Κάμιλλος Σταμάτης (1811-1870): Esquisses, op. 17 (1853)
1. Pensée d'amour
4. Valse expressive
11. Sommeil de Nanine
Κάμιλλος Σταμάτης (1811-1870): Promenade sur l’eau, op. 22 (Barcarolle expressive) (1856).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου