Του Αριστείδη Βικέτου
Δημοσιογράφου, ανταποκριτή Κύπρου ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δημοσιογράφου, ανταποκριτή Κύπρου ΑΠΕ-ΜΠΕ
Με τίτλο: «Εμείς ο Ένας, Γιάννης Γαΐτης» ο πρόεδρος Αναστασιάδης εγκαινίασε αναδρομική έκθεση του διεθνώς καταξιωμένου Έλληνα καλλιτέχνη. Την έκθεση, που παρουσιάζεται στην αίθουσα τέχνης «Golden Gallery by Kapatays», στην Λευκωσία, επιμελήθηκαν η Λορέττα Γαΐτη και ο Ανδρέας Καπάταης.
Παρουσιάζονται έργα από όλες τις φάσεις της πορείας του δημιουργού στη ζωγραφική, τη γλυπτική, το αντικείμενο, τις ξύλινες κατασκευές, ανάτυπα και πολλαπλά, τα οποία επέλεξαν οι επιμελητές για να ικανοποιηθεί τόσο η αισθητική όσο και η συλλεκτική ανάγκη, που σχετίζεται με το εικαστικό σύμπαν του Γαΐτη.
Την έκθεση συνοδεύει εμπεριστατωμένος κατάλογος με νέο κριτικό κείμενο της ιστορικού τέχνης Θάλειας Στεφανίδου.
Μεταξύ άλλων η κριτικός, Θάλεια Στεφανίδου, γράφει: «Ο Γιάννης Γαΐτης υπήρξε ένας πληθωρικός, ευφάνταστος και ευρηματικός δημιουργός, ένας πολίτης του κόσμου, ένας καινοτόμος ανανεωτής της ελληνικής τέχνης, που το έργο του-αν και με εμφανείς ρίζες στη μεταπολεμική νεοτερικότητα-είναι στην ουσία ακραία βιωματικό και μεταπλάθει δημιουργικά, με έναν καθαρά ιδιοσυγκρασιακό και ενστικτώδη τρόπο, τις εκάστοτε προσωπικές του εμπειρίες. Στην ποιητική του διαδικασία ο Γαΐτης αναμφίβολα ανακαλεί διαχρονικά ευρήματα από την ιστορία της τέχνης αλλά και από το πνεύμα της τέχνης της εποχής του. Ο ίδιος ωστόσο διατηρεί μία μόνιμη και σταθερή δυσπιστία σε κανόνες και νόρμες για την καλλιτεχνική δημιουργία, αντιμετωπίζοντας με απέχθεια την ένταξη του έργου τέχνης σε συγκεκριμένους -ισμούς ή σχολές. Με προσωπική αίσθηση της ατομικής του ελευθερίας τρέφει σε όλη του τη ζωή ανεξάντλητη περιέργεια για ό,τι καινοφανές και εφαρμόζει διάφορες καλλιτεχνικές μεθόδους και πρακτικές. Η ενασχόλησή του με τις εφαρμοσμένες τέχνες και τη δημιουργία ανατύπων και πολλαπλών τον έκανε ιδιαιτέρως δημοφιλή στο ευρύ κοινό. Τα παιγνιώδη και σιωπηλά του "ανθρωπάκια" ταξίδεψαν ήδη πολύ και θα συνεχίσουν να ταξιδεύουν-είναι βέβαιο-στο μέλλον. Θα προτείνουν, ή θα μας θυμίζουν ίσως, μια ιστορία ή ένα μύθο, χωρίς ωστόσο να ανακαλούν μια συγκεκριμένη ιστορία ενός συγκεκριμένου ανθρώπου ή μιας συγκεκριμένης ομάδας ανθρώπων. Σε ένα απώτερο μέλλον μπορεί να λειτουργήσουν περίπου σαν τα θρησκευτικά αντικείμενα χαμένων πολιτισμών, που θα κρατούν καλά κρυμμένο το μυστικό του δημιουργού τους και του "πληθυντικού" του εαυτού.»
Ο πρόεδρος Αναστασιάδης, σε ομιλία του πριν από τα εγκαίνια, χαρακτήρισε τον Γιάννη Γαΐτη «σπουδαίο εκπρόσωπο του Μοντερνισμού στην Ελλάδα και πρωταγωνιστή της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας». Ο Γιάννης Γαΐτης, είπε, υπήρξε πολυσχιδής δημιουργός, εκφράζοντας μέσα από ποικίλες καλλιτεχνικές τάσεις στα πέραν από τις 4.000 έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, σχέδια και κατασκευές του, τόσο τις ιδιαίτερες ευαισθησίες οι οποίες τον χαρακτήριζαν, όσο και τις αντιδράσεις του για τα κοινωνικά δρώμενα. «Οι παραστατικές μορφές, που αρχίζουν να εμφανίζονται στα έργα του στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ως συνέχεια της αφαιρετικής χειρονομιακής ζωγραφικής του, θα μορφοποιηθούν σταδιακά στα «Ανθρωπάκια» τα οποία αναδείχθηκαν στο σήμα κατατεθέν της καλλιτεχνικής του έκφρασης και των ιδεολογικών του στοχασμών, καθιερώνοντας τον στο ευρύ κοινό», ανέφερε ο Κύπριος πρόεδρος.
Ο κ. Αναστασιάδης επεσήμανε ότι ο Γαΐτης «σε πείσμα των επικριτών του, με το ιδιότυπο εικαστικό του ιδίωμα, αλλά και την επιμονή του να φέρνει την τέχνη του σε επαφή με όσο το δυνατόν ευρύτερα κοινωνικά στρώματα, το έργο του απέκτησε μεγάλη δημοτικότητα και ο ίδιος μία ξεχωριστή παρουσία στην εικαστική ιστορία της Ελλάδας και του κόσμου, δίνοντας νέα πνοή στην τέχνη της εποχής του και οξύνοντας τον τρόπο που αυτή αντιμετωπίζει την πραγματικότητα».
Μεταξύ άλλων η κριτικός, Θάλεια Στεφανίδου, γράφει: «Ο Γιάννης Γαΐτης υπήρξε ένας πληθωρικός, ευφάνταστος και ευρηματικός δημιουργός, ένας πολίτης του κόσμου, ένας καινοτόμος ανανεωτής της ελληνικής τέχνης, που το έργο του-αν και με εμφανείς ρίζες στη μεταπολεμική νεοτερικότητα-είναι στην ουσία ακραία βιωματικό και μεταπλάθει δημιουργικά, με έναν καθαρά ιδιοσυγκρασιακό και ενστικτώδη τρόπο, τις εκάστοτε προσωπικές του εμπειρίες. Στην ποιητική του διαδικασία ο Γαΐτης αναμφίβολα ανακαλεί διαχρονικά ευρήματα από την ιστορία της τέχνης αλλά και από το πνεύμα της τέχνης της εποχής του. Ο ίδιος ωστόσο διατηρεί μία μόνιμη και σταθερή δυσπιστία σε κανόνες και νόρμες για την καλλιτεχνική δημιουργία, αντιμετωπίζοντας με απέχθεια την ένταξη του έργου τέχνης σε συγκεκριμένους -ισμούς ή σχολές. Με προσωπική αίσθηση της ατομικής του ελευθερίας τρέφει σε όλη του τη ζωή ανεξάντλητη περιέργεια για ό,τι καινοφανές και εφαρμόζει διάφορες καλλιτεχνικές μεθόδους και πρακτικές. Η ενασχόλησή του με τις εφαρμοσμένες τέχνες και τη δημιουργία ανατύπων και πολλαπλών τον έκανε ιδιαιτέρως δημοφιλή στο ευρύ κοινό. Τα παιγνιώδη και σιωπηλά του "ανθρωπάκια" ταξίδεψαν ήδη πολύ και θα συνεχίσουν να ταξιδεύουν-είναι βέβαιο-στο μέλλον. Θα προτείνουν, ή θα μας θυμίζουν ίσως, μια ιστορία ή ένα μύθο, χωρίς ωστόσο να ανακαλούν μια συγκεκριμένη ιστορία ενός συγκεκριμένου ανθρώπου ή μιας συγκεκριμένης ομάδας ανθρώπων. Σε ένα απώτερο μέλλον μπορεί να λειτουργήσουν περίπου σαν τα θρησκευτικά αντικείμενα χαμένων πολιτισμών, που θα κρατούν καλά κρυμμένο το μυστικό του δημιουργού τους και του "πληθυντικού" του εαυτού.»
Ο πρόεδρος Αναστασιάδης, σε ομιλία του πριν από τα εγκαίνια, χαρακτήρισε τον Γιάννη Γαΐτη «σπουδαίο εκπρόσωπο του Μοντερνισμού στην Ελλάδα και πρωταγωνιστή της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας». Ο Γιάννης Γαΐτης, είπε, υπήρξε πολυσχιδής δημιουργός, εκφράζοντας μέσα από ποικίλες καλλιτεχνικές τάσεις στα πέραν από τις 4.000 έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, σχέδια και κατασκευές του, τόσο τις ιδιαίτερες ευαισθησίες οι οποίες τον χαρακτήριζαν, όσο και τις αντιδράσεις του για τα κοινωνικά δρώμενα. «Οι παραστατικές μορφές, που αρχίζουν να εμφανίζονται στα έργα του στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ως συνέχεια της αφαιρετικής χειρονομιακής ζωγραφικής του, θα μορφοποιηθούν σταδιακά στα «Ανθρωπάκια» τα οποία αναδείχθηκαν στο σήμα κατατεθέν της καλλιτεχνικής του έκφρασης και των ιδεολογικών του στοχασμών, καθιερώνοντας τον στο ευρύ κοινό», ανέφερε ο Κύπριος πρόεδρος.
Ο κ. Αναστασιάδης επεσήμανε ότι ο Γαΐτης «σε πείσμα των επικριτών του, με το ιδιότυπο εικαστικό του ιδίωμα, αλλά και την επιμονή του να φέρνει την τέχνη του σε επαφή με όσο το δυνατόν ευρύτερα κοινωνικά στρώματα, το έργο του απέκτησε μεγάλη δημοτικότητα και ο ίδιος μία ξεχωριστή παρουσία στην εικαστική ιστορία της Ελλάδας και του κόσμου, δίνοντας νέα πνοή στην τέχνη της εποχής του και οξύνοντας τον τρόπο που αυτή αντιμετωπίζει την πραγματικότητα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου