Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος δημοσίευσε κείμενο με τίτλο: «Ἡ ὀντολογία τοῦ προσώπου»: ἡ συστηµατική παρερµηνεία τῶν ἁγίων Ἀθανασίου, Καππαδοκῶν καί Μαξίµου ἀπό τόν Μητροπολίτη Περγάµου Ἰωάννη Ζηζιούλα.
Όπως σημειώνεται σε σχετικό δελτίο τύπου της Μητροπόλεως Ναυπάκτου «στό κείμενο αὐτό ἐπισημαίνονται οἱ παρακινδυνευμένες ἀπόψεις τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Περγάμου κ. Ἰωάννου γιά τήν «ὀντολογία τοῦ προσώπου» καί κυρίως γιά τήν δῆθεν «μία ἐλεύθερη βούληση, αἰώνια, ἀΐδια» τοῦ Πατρός, γιά τό δῆθεν «ἐλεύθερο θέλημα τοῦ Πατρός», καί παρουσιάζονται οἱ συνέπειές τους…. ἡ «ὀντολογία τοῦ προσώπου» ὅπως ἑρμηνεύεται ἀπό τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Περγάμου εἶναι ἀντιπατερική καί δυστυχῶς τέτοιες ἀπόψεις ἔχουν εἰσχωρήσει σέ πολλά σύγχρονα θεολογικά καί ἐκκλησιαστικά κείμενα.»
Απλώς επισημαίνουμε ότι στο επίσημο βιογραφικό του Σεβ. Ναυπάκτου διαβάζουμε, μεταξύ άλλων: "Τό βιβλίο του μέ τίτλο «Τό Πρόσωπο στήν Ὀρθόδοξη Παράδοση» βραβεύθηκε ἀπό τήν Ἀκαδημία Ἀθηνῶν ὡς τό καλύτερο θεολογικό βιβλίο τῆς πενταετίας, μέ θερμή εἰσήγηση τῶν Ἀκαδημαϊκῶν κ. Εὐαγγέλου Μητσόπουλου, Μάρκου Σιώτη καί Σεβ. Μητροπολίτου Περγάμου κ. Ἰωάννη. Ἡ βράβευση ἔγινε τό ἔτος 1996 σέ ἐπίσημη ἑορταστική ἐκδήλωση τῆς ὁλομελείας τῆς Ἀκαδημίας Ἀθηνῶν."
Άρα, είκοσι χρόνια μετά την βράβευση του Σεβ. Ναυπάκτου για το βιβλίο του «Το Πρόσωπο στην Ορθόδοξη Παράδοση», τη εισηγήσει και του ακαδημαϊκού Μητροπολίτου Περγάμου, ο τελευταίος – κατά τον Μητροπολίτη Ναυπάκτου - βρίσκεται σε «πλάνη», για ένα θέμα για το οποίο πρότεινε προς βράβευσιν τον Σεβ. Ναυπάκτου.
Για το "πρόσωπο", μάλιστα, κάποιοι μελετητές τοποθετούν Περγάμου και Ναυπάκτου δίπλα, όπως η Όλγα Στασινοπούλου σε κείμενό της που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της Αποστολικής Διακονίας:
"Σύγχρονοι μελετητές όπως ο Μητροπολίτης Περγάμου και πρώην Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών Ιωάννης Ζηζιούλας, ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγ. Βλασίου Ιερόθεος, οι καθηγητές Χρήστος Γιανναράς, και Στέλιος Ράμφος ο Βασίλειος Γιούλτσης, αναφέρουν τα κύρια γνωρίσματα του ανθρωπίνου προσώπου και την ειδοποιό διαφορά του από το άτομο."
Στο Συνέδριο με θέμα: "Γέροντας Σωφρόνιος, ο Θεολόγος του Ακτίστου Φωτός", που διοργανώθηκε στο Πολεμικό Μουσείο από την Μονή Βατοπαιδίου (19-21 Οκτωβρίου 2007), στην τέταρτη συνεδρία (Σάββατο 20 Οκτωβρίου), ο Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης ανέπτυξε το θέμα: «Η περί προσώπου αντίληψη του Γέροντος Σωφρονίου σε σχέση με τα σύγχρονα θεολογικά ρεύματα» και αμέσως μετά ο
Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος μίλησε για «Το πρόσωπο ως αλήθεια στη διδασκαλία του Γέροντος Σωφρονίου».
Σύμφωνα, επίσης, με το βιογραφικό του Ναυπάκτου Ιεροθέου: «Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου ἐξελέγη τήν 19η Ἰουλίου τοῦ 1995, χειροτονήθηκε τήν 20ή Ἰουλίου τοῦ 1995 στόν Μητροπολιτικό Ναό Ἀθηνῶν προεξάρχοντος τοῦ Μητροπολίτου Ἰωαννίνων Θεοκλήτου καί συνιερουργούντων τῶν Μητροπολιτῶν Δημητριάδος Χριστοδούλου (μετέπειτα Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος), Πειραιῶς Καλλινίκου, Θηβῶν καί Λεβαδείας Ἱερωνύμου (νῦν Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος), Σερρῶν καί Νιγρίτης Μαξίμου, Μαντινείας καί Κυνουρίας Ἀλεξάνδρου, Κίτρους Ἀγαθονίκου, Περγάμου Ἰωάννου, Ἄρτης Ἰγνατίου καί Βεροίας Παντελεήμονος.»
Παραθέτουμε στη συνέχεια την απάντηση του Μητροπολίτου Περγάμου Ιωάννη στον Μητροπολίτη Ναυπάκτου Ιερόθεο με ημερομηνία 17 Σεπτεμβρίου 2012. Μάλλον καθίσταται διαχρονική, μετά το νέο κείμενο του Μητροπολίτου Ναυπάκτου.
Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου
Κύριον Ἱερόθεον,
Εἰς Ναύπακτον.
Ἀθῆναι, 17 Σεπτεμβρίου 2012
Σεβασμιώτατε,
Μέ κατάπληξιν διεπίστωσα εἰς κείμενόν Σας ὑπό τόν τίτλον «Ἡ μεταπατερική θεολογία ἀπό ἐκκλησιαστικῆς προοπτικῆς», δημοσιευόμενον εἰς τόν τόμον Πατερική Θεολογία καί μεταπατερική αἵρεση, ἔκδ. Ἱ. Μητροπόλεως Πειραιῶς, Πειραιεύς 2012, κατάφωρον παραποίησιν ἰδικοῦ μου κειμένου, πρός ἀπόδειξιν τοῦ ἰσχυρισμοῦ Σας ὃτι εἰς τό κείμενόν μου αὐτό ἐκφράζονται θέσεις «ἀπαράδεκτες ἀπό πλευρᾶς Ὀρθοδόξου θεολογίας» (σ. 199).
Καί ὡς πρός μέν τήν οὐσίαν τῶν ἰσχυρισμῶν Σας, ἀφοῦ ἀπεφασίσατε νά μᾶς διδάξετε Ὀρθόδοξον θεολογίαν, θά λάβετε τήν δέουσαν ἀπάντησιν. Εἰς τήν ἐπιστολήν αὐτήν περιορίζομαι εἰς τήν ἐπισήμανσιν καί τόν στιγματισμόν τῆς μεθόδου, τήν ὁποίαν χρησιμοποιεῖτε πρός ἀπόδειξιν τῶν ἰσχυρισμῶν Σας.
Εἰς τό περί οὖ ὁ λόγος κείμενόν μου, τό ὁποῖον ἀπεσπάσατε ἀπό τά Μαθήματα Χριστιανικῆς Δογματικῆς (Σημειώσεις ἀπό τάς Παραδόσεις μου εἰς τό Πανεπιστήμιον Θεσσαλονίκης) μέ λανθασμένην παραπομπήν εἰς τίτλον καί σελίδας (ἀλλά αὐτό τό τελευταῖον ἀποτελεῖ συγγνωστήν προχειρότητα καί, ἲσως, τυπογραφικόν λάθος), καί εἰς τό ὁποῖον ὁμιλῶ περί τῆς ἐλευθέρας παρά τοῦ Πατρός γεννήσεως τοῦ Υἱοῦ καί ἐκπορεύσεως τοῦ Πνεύματος, προσθέτετε μετά ἀπό ἀποσιωπητικά τήν φράσιν: «Ἡ ἒννοια τῆς βουλήσεως ἒχει ἀκριβῶς τήν ἒννοιαν τῆς ἐπιλογῆς»!
Ἀλλά τήν τελευταίαν αὐτήν φράσιν ποῦ τήν εὑρήκατε; Τήν ἐπήρατε ἀπό τήν ἑπομένην σελίδα, εἰς την ὁποίαν ἀναφέρομαι εἰς τάς ἀπόψεις
τῶν Ἀρειανῶν (ὂχι τάς ἰδικάς μου) καί εἰς τόν τρόπον, μέ τόν ὁποῖον ἀσκεῖ τήν ἐλευθερίαν ὂχι ὁ Θεός, ἀλλά ὁ ἄνθρωπος (ὡς ἐπιλογήν). Διαθέτω μάλιστα ἐκεῖ περισσοτέρας τῶν τριῶν σελίδων, διά νά ἐξηγήσω ὃτι εἰς τόν Θεόν ἡ ἐλευθερία δέν ἀσκεῖται ὡς ἐπιλογή, καί τονίζω ὅτι «κακόδοξη ἀντίληψη εἶναι ὃταν ἡ θέληση τοῦ Θεοῦ εἶναι ἀπόφαση ἐπιλογῆς» (σ. 114), δεδομένου μάλιστα ὃτι μία τοιαύτη ἀντίληψις θά ὁδηγοῦσε εἰς τό συμπέρασμα ὃτι ὁ Πατήρ θά μποροῦσε καί νά μήν εἶχε γεννήσει τόν Υἱόν καί ἐκπορεύσει τό Πνεῦμα. Αὐτήν τήν κακοδοξίαν, τήν ὁποίαν καταδικάζω ρητῶς, μέ ἐμφανίζετε διά τῆς μεθόδου τῶν ἀποσιωπητικῶν ὃτι τήν ἀσπάζομαι! Καί ἀφοῦ, ὑποτίθεται, ἀνεγνώσατε τά Μαθήματα Δογματικῆς, δέν εἲδατε ὃτι τό νά «κολλήσετε» τήν φράσιν περί βουλήσεως ὡς ἐπιλογῆς εἰς ὃσα λέγω περί τῆς Ἁγίας Τριάδος προσκρούει εἰς τήν ρητήν ἐκεῖ δήλωσίν μου ὃτι «δέν ἀσκεῖται ἡ ἐλευθερία ἀπό τόν Θεόν ὡς ἐκλογή» (σ. 95);
Διερωτῶμαι, Σεβασμιώτατε, διατί προέβητε εἰς αὐτήν τήν κατάφωρον παραποίησιν τῶν θέσεών μου. Τό ἐπράξατε ἐκ παραδρομῆς; Ἀλλά δι’ ἕνα ἒμπειρον καί πολυγραφώτατον συγγραφέα, ὡς ἡ Σεβασμιότης Σας, τοῦτο θά ἒθετεν ἐν ἀμφιβόλῳ τήν ἀκρίβειαν καί ἀξιοπιστίαν καί τῶν λοιπῶν δημοσιευμάτων Σας. Τό ἐπράξατε συνειδητῶς καί σκοπίμως; Ἀλλά τοῦτο προτιμῶ οὐδέ κἄν νά τό σκέπτωμαι.
Σεβασμιώτατε,
Γνωρίζετε τήν πολεμικήν, ἡ ὁποία ἀσκεῖται τελευταίως ὑπό ὡρισμένων κύκλων ἐναντίον μου καί αὐτοῦ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου ἐξ ἀφορμῆς τοῦ γεγονότος ὃτι, ὑπείκων εἰς συνοδικάς ἀποφάσεις ὃλων ἀνεξαιρέτως τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, προεδρεύω ἀπό Ὀρθοδόξου πλευρᾶς τοῦ ἐπισήμου θεολογικοῦ Διαλόγου μετά τῶν Ρωμαιοκαθολικῶν. Ἡ ἐμπάθεια καί αἱ ὓβρεις, πού τήν συνοδεύουν, καθιστοῦν ἀδύνατον καί ἄνευ νοήματος οἱανδήποτε ἀπάντησιν εἰς τήν πολεμικήν αὐτήν. Η ἄμεσος ἢ ἔμμεσος ὃμως συστράτευσις ἑνός ἐπισκόπου τῆς Ἐκκλησίας εἰς τήν πολεμικήν αὐτήν, καί δή καί μέ μεθόδους παραποιήσεως τῶν θέσεών μου, ἀποτελεῖ ἰδιαιτέρως σοβαρόν ζήτημα. Ἐλπίζω νά ἀνελογίσθητε, ὡς ὑπεύθυνος ἱεράρχης τῆς Ἐκκλησίας,
ποῦ μᾶς ὁδηγεῖ ἡ κατάστασις αὐτή. «Εἰ γάρ ἀλλήλους δάκνετε καί κατεσθίετε, βλέπετε μή ὑπ’ ἀλλήλων ἀναλωθῆτε» (Γαλ. 5,15).
Ἐπειδή γνωρίζω ὃτι μελετᾶτε τόν ἅγιον Μάξιμον, τόν Ὁμολογητήν, ἀδελφικῶς παρακαλῶ νά προσέξετε τό ἑξῆς χωρίον ἀπό τάς «Πεύσεις καί ἀποκρίσεις» του:
«Ὅστις τόν ἀδελφόν αὐτοῦ τόν ὁμόπιστον ἄθεον καί εἰδωλολάτρην, ἢ αἱρετικόν καί ἄπιστον καλεῖ, οὖτος λέγει ‘’μωρόν’’, καί τῆς γεένης δικαίως ὑπεύθυνος γίνεται» (Πεύσ. ιδ΄ PG 90, 797Α)
Μετά τῆς ἐν Κυρίῳ ἀγάπης,
† Ὁ Περγάμου Ἰωάννης
Υ.Γ. Ἀπηυχόμην πάντοτε τήν δημοσίαν διένεξιν μεταξύ ἱεραρχῶν, ἡ ὁποία βλάπτει σοβαρῶς τήν εἰκόνα τῆς Ἐκκλησίας, καί ἒκαμα τό πᾶν, διά νά ἀποφευχθῇ, ἀλλά ἡ Σεβασμιότης Σας ἢρξατο, δυστυχῶς, χειρῶν ἀδίκων. Κατόπιν τούτου εἶμαι ὑποχρεωμένος διά λόγους στοιχειώδους αὐτοπροστασίας μου νά δημοσιοποιήσω εὐρύτερον τήν παροῦσαν ἐπιστολήν.
† Π. Ἰ.
10 σχόλια:
Όλα έχουν την εξήγησή τους... για να σε προβάλλουν "τηλεοπτικοί σταθμοί..." πρώτα θα προσφέρεις γήν και ύδωρ στον αντι-Πατριαρχικό βωμό...
Γιατί ο Ναυπάκτου δεν προσφεύγει στην Ι.Σ.Ι. ακολουθώντας την κανονική οδό, και αναλάμβάνει μόνος του την κατάδειξη του Περγάμου ως αιρετικού, χωρίς μάλιστα να λάβει υπ' όψιν του την απάντηση για το θέμα που τον καταγγέλει, που του είχε στείλει ο Περγάμου; Τι επιζητεί με τέτοιου είδους ενέργεια, εν όψει μάλιστα της πανορθοδόξου Συνόδου;
Εν ταυτώ είναι και αχάριστος προς τον ευεργέτη του-γιατί αυτά ο Περγάμου (κατά τον Ναυπάκτου), τα έλεγε και πριν προταθεί για Ακαδημαικός...........
ο σάλος
Δηλαδή τι λέτε, ότι ο Μητρ. Περγάμου είναι αλάνθαστος; Ή ότι επειδή έχει πράγματι περγαμηνές, αυτό τον καθιστά γκουρού και τον βάζει στο απυρόβλητο;
Εξετάσεις στους "ζηλωτές" δίνει ο Ναυπάκτου εδώ και πολύ καιρό.Με φόντο την επόμενη μέρα βεβαίως-βεβαίως...
Χ.Κ
...Kαι φυσικά ουδείς θεολόγος βρίσκεται στο απυρόβλητο, αγαπητοί μου, αφού το "θεολογείν αεί σχοινοβατείν", κατά Γρηγόριον τον Θεολόγον πάντα.
Αυτό, βέβαια δεν σημαίνει πως 'ελαφρά τη καρδία' θα λέμε και θα γράφουμε ό,τι μάς έρθει στον πολυδαίδαλο νου μας• το αντίθετο μάλιστα,...η θεολογική αυτήν θέση μάς καθιστά περισσότερο υπεύθυνους απέναντι στο Κυριακό σώμα.
Εξάπαντος, μία ικανοποιητική κριτική(με τα δικά της προβλήματα κι αυτήν!) στον δάσκαλό του ασκεί ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος στη μελέτη του "Οι τρόμοι του προσώπου και τα βάσανα του έρωτα", αλλά είπαμε...με τα δικά της ερμηνευτικά προβλήματα!
Αυτήν είναι άλλωστε και η γοητεία της θεολογίας, αφού τίποτα στατικό δεν υφίσταται στον τόπο αυτόν!!!
Διογένης # Ε.Μ.
Όχι, φίλε μου κανείς δεν είναι αλάνθαστος-εκτός από τους αντι-οικουμενιστές-, αλλά να καταδεικνύεται η αίρεση με σοβαρότητα, σεβασμό εν προκειμένω του ευεργέτη, μεσω της κανονικής οδού....και χωρίς βεβαίως να θεωρεί- ο Ναυπάκτου τον εαυτό του φύλακα της Ορθοδοξίας. Τολμήστε να αμφισβητήσετε μια θεση του για κάτι και τότε θα δείτε ποιός είναι ο νηπτικός Ναυπάκτου! Και εν πάσει περιπτώσει δημιούργησε κάποιο τεράστιο και ανυπέρβλητο πρόβλημα ο Περγάμου, που αντιμετωπίσθηκε όπως η Παράδοση της Εκκλησίας μαρτυρεί ώστε να είναι απαραίτητη η διαπόμπευση αυτή του Περγάμου; Μήπως-λέω μήπως- αλλοιθωρίζει κατα Αρχιεπισκοπή ο Ναυπάκτου και άρα θέλει τους αντιπατριαρχικούς και αντιοικουμενιστές ιεράρχες μαζί του για την ψήφο τους;
ΛΥΠΑΜΑΙ
Υπήρχε κανονικός τρόπος για να ασχοληθεί με το θέμα ο Ναυπάκτου, αφού νομίζει πως υπάρχει θέμα, αλλά εδώ βλέπουμε ιντερνετικές δημοσιεύσεις (!!!) τουλάχιστον σε αυτή τη φάση.
Δεν θα σχολιάσω το δογματικό κομμάτι της υπόθεσης γιατί πιστεύω πως θα το κάνουν άλλοι εν καιρό εγκυρότεροι εμού.
Δυο σκέψεις άλλες μόνο:
Πριν λίγες ημέρες στην προσυνοδική συνδιάσκεψη της Γενεύης δεν μετέχει προσωπικά ο Αθηνών και εν συνεχεία καταθέτει "σφραγισμένο φάκελο, τον οποίο χαρακτήρισε απόρρητο, προκειμένου να φυλαχθεί στο εμπιστευτικό Αρχείο της Αρχιγραμματείας της Ιεράς Συνόδου, χωρίς προς το παρόν να γίνει περαιτέρω χρήση του. Με το υλικό του φακέλου επιστηρίζεται, ότι οι λόγοι για τους οποίους ο Μακαριώτατος δεν παρέστη στη Σύνοδο των Προκαθημένων της Ορθοδόξου Εκκλησίας δεν ήσαν προσωπικοί, όπως εγράφη στο επίσημο ανακοινωθέν, αλλά προέρχονταν από ενέργειες που υπονομεύουν την Εκκλησία της Ελλάδος και το κύρος της". http://www.amen.gr/article/anakoinothen-tis-protis-synedrias-tis-dis
Σχεδόν ταυτόχρονα ο Ναυπάκτου επιχειρεί με δημοσιεύσεις στο διαδίκτυο να γλιτώσει την ορθοδοξία από τον Περγάμου ...
http://www.parembasis.gr/index.php/menu-prosfata-arthra-apopseis/4399-2016-02-01
Σαφώς δε χρειάζεται να υπενθυμίσουμε τη θέση και τις αρμοδιότητες του Περγάμου στον εκκλησιαστικό χώρο...
Όσον αφορά την υπονόμευση του κύρους της Εκκλησίας της Ελλάδος μακάρι να αξιωθούμε να επανέλθουμε στο θέμα χωρίς κλεισμένους φακέλλους και χωρίς δικά μας ψευδώνυμα και να βάλουμε όλοι μας το δάκτυλό μας στον τύπο των ήλων. Επί του παρόντος ας πω κάτι που δικαιούμαι να πιστεύω: Η Εκκλησία της Ελλάδος παρά τα αμέτρητα συσσίτια και το κοινωνικό της έργο δε φαίνεται να καταφέρνει να επικαιροποιήσει την παρουσία της Εκκλησίας στο σημερινό κόσμο. Μια ματιά και μόνο σε ιντερνετικά σχόλια -μιας και μάλλον εγκρίνετε τη δυναμική του περιβάλλοντος- που γράφουν μέλη του ποιμνίου σας επί θεμάτων εκκλησιαστικού ενδιαφέροντος το δείχνει περίτρανα ...
Σ
Πολλά συγχαρητήρια κύριε Παναγιώτη για αυτήν την ανάρτηση. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί έκανε κάτι τέτοιο ο Ναυπάκτου και τώρα το συνεχίζει... Όσο για τον Περγάμου, αφήνω το θεολογικό στοιχείο και τις «περγαμηνές»· μακάρι όλοι οι επίσκοποι να είχαν το ήθος που έχει ο Περγάμου...
Ο Ναυπάκτου, όσο κι αν προσπαθεί να τον φτάσει, δε θα γίνει ποτέ Ζηζιούλας...
Ο Θεός να αναπαύσει τον σεβασμιωτατο Περγάμου... Ο Ναυπάκτου, μέχρι τώρα, δεν δημοσίευσε κάποιο κείμενο για την εκδημία του Περγάμου, όπως έκαναν άλλοι ιεράρχες, ούτε πήγε στην κηδεία του στην Αθήνα...
Αντίθετα, ο Ναυπάκτου δημοσίευσε ένα κείμενο για την επίσκεψή του σε ένα σχολείο, όπου μίλησε στα παιδιά για τη θεωρία του Έρικσον... (Λες και η ψυχολογία είναι θεολογία.... Λες και ο ίδιος είναι ψυχολόγος ή γνώστης και άλλων πεδίων... Λες και τα παιδιά της συγκεκριμένης ηλικίας χρειάζονται να διδαχθούν κάτι που διδάσκεται κανονικά στο πανεπιστήμιο... Λες και τα παιδιά είναι σε θέση να καταλάβουν ουσιαστικά όσα τους έλεγε... Λες και τα παιδιά χρειάζονται λόγο Έρικσον αντί για λόγο Χριστού....)
Δημοσίευση σχολίου