Η δημοσιογράφος Ρίτσα Μασούρα στη στήλη της Πρόσωπα αναφέρεται πολύ εύστοχα στην πεπατημένη των ημερών. Οι άνθρωποι κινούνται μέσα σ' ένα γιορταστικό πνεύμα χωρίς να ξέρουν το γιατί. Και η Ρίτσα Μασούρα ευλόγως υπακούει στον Ελύτη και μνημονεύει Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη:
“...πλησιάζει η ημέρα των Χριστουγέννων. Η ημέρα της αγάπης, όπως έλεγαν παλιά οι χωρικοί. Οι χωρικοί που με τόση ευστροφία και αντικειμενικότητα περιγράφει ο Παπαδιαμάντης. Εγινε μόδα η επιστροφή στα χριστουγεννιάτικα διηγήματά του. Ο κόσμος ψάχνει να βρει απαντήσεις. Δεν του τις δίνει κανένας Παπαδιαμάντης. Ο τρόπος όμως που ο Σκιαθίτης συγγραφέας περιγράφει τις ανθρώπινες αδυναμίες, που σκιαγραφεί τα πάθη, το γεγονός ότι δεν κρίνει, δεν επικρίνει, δεν καταγγέλλει, αλλά αφήνει τον αναγνώστη να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα μέσα σε μια ηθογραφικά αυστηρή ατμόσφαιρα, είναι αρκετός για να ανακουφίσει τον φορτισμένο σύγχρονο άνθρωπο. Ας θυμηθούμε ότι στα χρόνια του Παπαδιαμάντη η επιλογή ήταν μια φοβερή πολυτέλεια. Η ζωή οριζόταν αποκλειστικά από τις βασικές ανάγκες του ατόμου.
Ισως γι’ αυτό ας σκεφτούμε λίγο διαφορετικά. Κι ο καθένας από μας ας τολμήσει ένα δόσιμο ψυχής με γνώμονα τη συμπόνια και την αλληλέγγυα συμπεριφορά. Η κοινωνία θα γίνει αβίωτη δίχως τις εκδηλώσεις αλληλεγγύης των μεν προς τους δε, δίχως την ευαισθησία απέναντι στη δυστυχία του άλλου. Τώρα είναι ο καιρός των μικρών υπερβάσεων”.
Η Ρίτσα Μασούρα μας υπενθυμίζει ότι ο Παπαδιαμάντης δεν επικρίνει, δεν καταγγέλλει κ.ο.κ. Κάτι που είναι πολύ συνηθισμένο στους “εκκλησιαστικούς κύκλους”, οι οποίοι θέλουν τον Παπαδιαμάντη “δικό τους”, αλλά και στην κοινωνία, η οποία πολλάκις “ζει” από την πάσης φύσεως κριτική.
Μου θύμισε τα όσα είπε πρόσφατα στο BHMagazino (τ. 524, 31-10-2010) ο παπα- Φιλόθεος Φάρος για την εμπειρία του στο κουρείο του πατέρα του στην Τρούμπα:
''Ήμουν 11 χρονών όταν ο πατέρας μου με πήρε βοηθό. Με πήρε για να έρθω σε επαφή με την πραγματικότητα. Εκεί μέσα μπαινόβγαιναν άνθρωποι μπλεγμένοι με τα ναρκωτικά, το νταβατζιλίκι, την πορνεία, τη χαρτοπαιξία. Το σπουδαίο ήταν ότι όλοι αυτοί δεν έκαναν καμιά προσπάθεια να δείξουν κάτι διαφορετικό από αυτό που ήταν. Και ετύγχαναν τρομακτικής αποδοχής! Δεν υπήρχε κατάκριση, κανείς δεν έκανε διαλέξεις περί ηθικής σε κανέναν. 'Οταν κάποιος έκανε μια κλοπή και τον μπουζουριάζανε, ο άλλος μάγκας πήγαινε να τον βρει στη φυλακή και να του δώσει τα τσιγάρα του. “Πάρ΄τα αδελφάκι” του 'λεγε... Δεν του 'λεγε “τι έκανες;”, “πώς το έκανες;”, “δεν ντρέπεσαι”...''.
- Το σκίτσο του Παπαδιαμάντη είναι του Νίκου Νομικού
- Η φωτογραφία του π. Φιλόθεου Φάρου είναι του Νίκου Κόκκα
12 σχόλια:
Καλησπέρα και ευχαριστώ πολύ για την υπενθύμιση. Ηταν για μένα αναγκαίο να αναζητήσω τον Παπαδιαμάντη αυτών των ημερών. Και δεν θα είμαι η μόνη.
Ώστε δεν κατέκριναν άρα είναι άξιοι επαίνου!Ωραία τω όντι συλλογιστική!Πώς όμως να κατακρίνουν και να ομιλήσουν περί ηθικής όταν ο βούρκος τους εξέφραζε;Πώς να καυακρίνουν τους ομόφρονες και ομότροπους;Πώς να λειτουργήσει η συνείδηση της οποίας τη φωνή κατέπνιγαν;Κι ο πολύς παπα-Φάρος τους εκθειάζει όλους αυτούς!
Μόνο που το πρότυπο του Ευαγγελίου, δεν είναι ο ηθικός που κατακρίνει, όπως υπονοεί ο ανώνυμος (1:33 π.μ.), αλλά ο αμαρτωλός που δεν κατακρίνει. Όπως ακριβώς οι περιγραφόμενοι «περιθωριακοί», που όμως ζητά και το έλεος του Θεού.
ΝΛ.
Σιγά-σιγά έτσι όπως πάμε τους νταβατζήδες της Τρούμπας θα τους βάλουμε και φωτοστέφανο κατά τον παπα-Φιλόθεο!Καλά τα λέει ο δεύτερος σχολιαστής.
Φιλοι, επιτρέψτε μου να σας πω οτι και οι δύο τάσεις υπερβάλλουν, κατα τη γνώμη μου. Ασφαλώς δεν επικροτεί κανείς τις παρανομες συμπεριφορές, αλλά ειναι γεγονός οτι οι ανθρωποι αυτοι δεν κάνουν "κηρύγματα" με την κακη έννοια της λέξεως και αυτό ειναι προ τιμήν τους! Ο λόγος ειναι απλός ολοι θα έχετε παραδείγματα ανθρώπων που βουλιάζουν σε απίθανους βούρκους, ομως όταν πρόκειται να χαρακτηρίσουν τους συνανθρώπους τους κρατουν την ρομφαία και την κινουν απειλητικά. Ξανασκεφτείτε λοιπόν μήπως τελικά ειναι πιο σωστό να μην αποδίδουμε χαρακτηρισμούς.
@ 11.33, 10.01
14 Ουαί υμίν, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, ότι κλείετε την βασιλείαν των ουρανών έμπροσθεν των ανθρώπων, υμείς γάρ ουκ εισέρχεσθε, ουδέ τους εισερχομένους αφίετε εισελθείν.
15 Ουαί υμίν, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, ότι περιάγετε την θάλασσαν και την ξηράν ποιήσαι ένα προσήλυτον, και όταν γένηται, ποιείτε αυτόν υιόν γεέννης διπλότερον υμών.
24 οδηγοί τυφλοί, οι διυλίζοντες τον κώνωπα, την δε κάμηλον καταπίνοντες! 25 Ουαί υμίν, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, ότι καθαρίζετε το έξωθεν τού ποτηρίου και της παροψίδος, έσωθεν δε γέμουσιν εξ αρπαγής και αδικίας. 26 Φαρισαίε τυφλέ, καθάρισον πρώτον το εντός τού ποτηρίου και της παροψίδος, ίνα γένηται και το εκτός αυτών καθαρόν.
27 Ουαί υμίν, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, ότι παρομοιάζετε τάφοις κεκονιαμένοις, οίτινες έξωθεν μέν φαίνονται ωραίοι, έσωθεν δε γέμουσιν οστέων νεκρών και πάσης ακαθαρσίας. 28 ούτω και υμείς έξωθεν μέν φαίνεσθε τοίς ανθρώποις δίκαιοι, έσωθεν δε μεστοί εστε υποκρίσεως και ανομίας.
(Ματθ. κγ΄)
Ο π. Φιλόθεος Φάρος γράφει στο βιβλίο του «Η αλλοίωση του Χριστιανικού ήθους»: «Οι πόρνες και οι χασικλήδες της Τρούμπας δεν εστηρίζοντο στην δική τους δικαιοσύνη, όπως οι καθώς πρέπει ευσεβείς και γιʼ αυτό όχι μόνον δεν είχαν έπαρση αλλά είχαν και μια αυθόρμητη ταπείνωση. Δεν έκαναν καμία προσπάθεια να αποκρύπτουν τη κατάντια τους. Δεν κάλυπταν την παλιανθρωπιά τους με μια μάσκα υποκριτικής ευπρέπειας. Δεν έκρυβαν την οργή τους με ανατριχιαστικά ευγενικά χαμόγελα, και είχαν μια γνήσια πίστη στην δύναμη και στην αγάπη του Θεού, γιατί αν και ομολογούσαν την κατάντια τους, δεν σταματούσαν να ζητούν και να ελπίζουν χωρίς μεγαλορρημοσύνες στο έλεός του».
ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑ ΑΝΤΙ ΤΟΥ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΟΥ π. ΦΙΛΟΘΕΟΥ ΦΑΡΟΥ ΝΑ ΠΑΡΑΘΕΣΩ ΤΗΝ ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ. ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΤΑ ΔΥΟ ΑΥΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΑΥΤΙΖΟΝΤΑΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ.
ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑ ΕΠΙΣΗΣ ΑΝΤΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΝΑ ΠΑΡΑΘΕΣΩ ΑΠΛΑ ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΗ ΦΡΑΣΗ:
ως ράκος αποκαθημένης πάσα η δικαιοσύνη ημών (Ησ. 64, 6)
Το να γράφετε ανωνύμως δεν σας τιμά και υποκρύπτει δεύτερες και τρίτες σκέψεις. Ας μην μπερδεύουμε τα της εποχής του Παπαδιαμάντη( δηλαδή το κομμάτι από την ανάρτηση που με αφορά). Αν διαβάσετε όλο το άρθρο θα διαπιστώσετε ότι δεν πιάνει μόνο τον Παπαδιαμάντη. Τον τοποθετεί όμως στο γενικότερο πλαίσιο των ημερών. Τότε οι άνθρωποι πραγματικά πάσχιζαν για τη στοιχειώδη της εποχής επιβίωση- το καρβέλι αν έχετε ακουστά.
Σήμερα πασχίζουμε για τη διατήρηση των κεκτημένων μας. Είναι μεγάλη η απόσταση, όπως μεγάλη είναι και η αθυροστομία.
Το δικό μου άρθρο, πάντως, δεν αφορά και δεν σχετίζεται με τις πόρνες της Τρούμπας και δεν ξέρω τί άλλο. `Ελεος, πια με αυτή την ασυδοσία της ανωνυμίας.`Ελεος!!!
Ζητώ συγγνώμη Παναγιώτη Ανδριόπουλε, αλλά έχουμε χάσει προ καιρού το μέτρο,όλα είναι ίδια για όλους, όλοι γνωρίζουν τα πάντα και υβρίζουν ή εξυψώνουν τα ίδια πρόσωπα ταυτοχρόνως.... εξ ου και το χάλι μας...
Αγαπητή κ. Μασούρα,
Εγώ ζητώ συγγνώμη για την αναστάτωση που σας προκαλέσαμε. Επιτρέψτε μου να σας διευκρινίσω, όμως, τα εξής:
- Η ανωνυμία είναι "νόμος"- θα έλεγε κανείς - στον χώρο της μπλογκόσφαιρας. Ως εκ τούτου το αποδεχόμαστε ή όχι.
Το επ' εμοί κάνω χρήση κατά βούλησιν και μετά διακρίσεως.
Έχω γράψει ειδικό κείμενο για το ότι η ανωνυμία δεν χωρεί ειδικά σε όσους θέλουν να είναι χριστιανοί. Και μάλιστα σε όσους θέλουν να κρίνουν και να καταγγέλλουν. Αλλ' εις ώτα μη ακουόντων...
Όμως λησμονούν ότι ο χριστιανός είναι πρόσωπο κι όχι άτομο. Άρα γράφοντας ανωνύμως βιώνουν την τραγικότητα της ανυπαρξίας τους.
- Ίσως πολλά σχόλια που είναι οξύτατα, πάντα από "χριστιανούς", δεν θα έπρεπε να τα αναρτώ.
Το κάνω όμως για να δείξω την "ποιότητά" τους. Αποσκοπούν στην εξουθένωση του άλλου κρυπτόμενοι. Γι' αυτούς, ο Χριστός που είπε να λέγετε "το ναι ναι και το ου ου" δεν ήρθε ακόμα στον κόσμο. Υπερπερισσεύει η κακία και η θρασυδειλία τους. Κι αυτήν αποκαλύπτω αναρτώντας τα σχόλιά τους. ΄
Ίσως λαθεύω. Θα ήθελα τη γνώμη σας.
Καλά Χριστούγεννα!
Ανθρωπε του Θεού δεν ειναι ακριβώς ετσι οσα γραφεις για την ανωνυμία, για δύο λόγους
1. γιατι το ονομα που θα δηλώσει κάποιος μπορει να ειναι ψεύτικο και συ δεν εχεις τη δυνατότητα να το διασταυρώσεις
2. αν τολμήσει κάποιος να γράψει επωνύμως και συ ιστολόγε δεν συμφωνεις με τα λεγόμενα του, ουαί και αλλοίμονο του! Θα τον διασύρεις! Η κοινωνία της Πάτρας( και οχι μονο αυτής) ειναι μικρή, κανείς δεν το διακινδυνεύει....
Γιαυτό σκέψου μήπως πρέπει και εσύ να αλλάξεις τον τόνο σου....
Φιλαράκι 3:29μμ
Να 'μαστε και λιγάκι δίκαιοι.
Δε νομίζω ότι ο Ανδριόπουλος διασύρει κανένα. Όταν γράφει στηρίζεται σε γεγονότα.
Και μένα δε μ'αρέσει το ύφος του αλλά άλλο το ένα κι άλλο το άλλο.
Και ξέρεις και κάτι ακόμα; Τον θαυμάζω λίγο που τολμά.
Εσύ κι εγώ;...
ποια γεγονοτα φιλε3.43 ; τα δημοσιευματα του "κοσμου";
Δημοσίευση σχολίου