Στις 26 Σεπτεμβρίου 1964, ημέρα κατά την οποία η Πάτρα υποδέχθηκε πανηγυρικά την Κάρα του πολιούχου της Αγίου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου, η οποία φυλασσόταν 500 χρόνια στη Ρώμη, αναγνώστηκε κατά την επίσημη τελετή μια Ευχαριστήριος ευχή. Συντάκτης της ήταν ο Αρχιμ. Νικόδημος Βαλληνδράς, μετέπειτα Μητροπολίτης Πατρών, ο οποίος εποίησε και την εγκεκριμένη παρά της Ι. Συνόδου Ασματική Ακολουθία επί τη επανακομιδή της Τιμίας Κάρας.
Η ευχή αυτή διαβαζόταν υπό του οικείου αρχιερέως επί 40 έτη, με μικρές αλλαγές που επέφερε ο αρχικός συντάκτης της, λόγω και της επαναφοράς του Σταυρού του μαρτυρίου του αποστόλου από την Μασσαλία και επειδή έκρινε σκόπιμο να απαλείψει κάποια στοιχεία που ήταν αρμόζοντα μόνο την ημέρα της επιστροφής της Κάρας. Αυτό το τελικό κείμενο της ευχής δημοσιεύουμε εδώ.
Ενώ ήμουν στην Αθήνα την περασμένη Κυριακή - μόλις είχα εξέλθει από την μεγάλη έκθεση του Τισιάνο στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης – φίλος μου με πληροφόρησε τηλεφωνικά ότι ο νυν Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος δεν είπε στην δοξολογία στην Τριών Συμμάχων την καθιερωμένη ευχή αλλά μια άλλη δικής του εμπνεύσεως!
Ζήτησα από τον φίλο μου να μου βρει το σχετικό κείμενο κι εκείνος τα κατάφερε. Έχω λοιπόν στα χέρια μου την ευχή του κ. Χρυσοστόμου Σκλήφα, η οποία είναι από κάθε άποψη επιεικώς απαράδεκτη. Δεν θα μπω στον κόπο να τη σχολιάσω εκτενώς, επί του παρόντος τουλάχιστον, παραθέτω όμως, για να έχετε μια ιδέα φίλοι μου, την τελική παράγραφο που είναι μνημείο ασυναρτησίας, για όποιον καταλαβαίνει φυσικά:
Και δεόμεθά σου εκτενώς ο Θεός ημών, συμπορεύθητι μετά του λαού σου, εν τη ιερά ταύτη λιτανευτική πομπή, προσδεχόμενος τας ικετηρίους αυτού δεήσεις, αγιάζων πρεσβείαις του επωνύμου της ανδρείας μαθητού σου την πόλιν ημών, αναδεικνύων αυτήν πόλιν πνευματικήν, εις τόπον παγχριστιανικού προσκυνήματος, ανταξίαν του υπέρ αυτής εκχυθέντος τιμίου αίματος, χαριζόμενος τω Έθνει ημών και τω κόσμω παντί την δωρεάν της ειρήνης και της των πάντων ενώσεως, ίνα εν ενί στόματι και μια καρδία δοξάζομέν σε τον Πατέρα, τον Υιόν και το Άγιον Πνεύμα, εις τους αιώνας των αιώνων.
Η ευχή αυτή διαβαζόταν υπό του οικείου αρχιερέως επί 40 έτη, με μικρές αλλαγές που επέφερε ο αρχικός συντάκτης της, λόγω και της επαναφοράς του Σταυρού του μαρτυρίου του αποστόλου από την Μασσαλία και επειδή έκρινε σκόπιμο να απαλείψει κάποια στοιχεία που ήταν αρμόζοντα μόνο την ημέρα της επιστροφής της Κάρας. Αυτό το τελικό κείμενο της ευχής δημοσιεύουμε εδώ.
Ενώ ήμουν στην Αθήνα την περασμένη Κυριακή - μόλις είχα εξέλθει από την μεγάλη έκθεση του Τισιάνο στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης – φίλος μου με πληροφόρησε τηλεφωνικά ότι ο νυν Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος δεν είπε στην δοξολογία στην Τριών Συμμάχων την καθιερωμένη ευχή αλλά μια άλλη δικής του εμπνεύσεως!
Ζήτησα από τον φίλο μου να μου βρει το σχετικό κείμενο κι εκείνος τα κατάφερε. Έχω λοιπόν στα χέρια μου την ευχή του κ. Χρυσοστόμου Σκλήφα, η οποία είναι από κάθε άποψη επιεικώς απαράδεκτη. Δεν θα μπω στον κόπο να τη σχολιάσω εκτενώς, επί του παρόντος τουλάχιστον, παραθέτω όμως, για να έχετε μια ιδέα φίλοι μου, την τελική παράγραφο που είναι μνημείο ασυναρτησίας, για όποιον καταλαβαίνει φυσικά:
Και δεόμεθά σου εκτενώς ο Θεός ημών, συμπορεύθητι μετά του λαού σου, εν τη ιερά ταύτη λιτανευτική πομπή, προσδεχόμενος τας ικετηρίους αυτού δεήσεις, αγιάζων πρεσβείαις του επωνύμου της ανδρείας μαθητού σου την πόλιν ημών, αναδεικνύων αυτήν πόλιν πνευματικήν, εις τόπον παγχριστιανικού προσκυνήματος, ανταξίαν του υπέρ αυτής εκχυθέντος τιμίου αίματος, χαριζόμενος τω Έθνει ημών και τω κόσμω παντί την δωρεάν της ειρήνης και της των πάντων ενώσεως, ίνα εν ενί στόματι και μια καρδία δοξάζομέν σε τον Πατέρα, τον Υιόν και το Άγιον Πνεύμα, εις τους αιώνας των αιώνων.
Το γεγονός όμως ότι ο Σεβασμιώτατος άλλαξε την ευχή μας οδηγεί στα εξής, ασφαλή νομίζω, συμπεράσματα:
1. Δεν γνωρίζει και δεν σέβεται την ιστορία, και μάλιστα την πρόσφατη, της Μητροπόλεώς του.
2. Δεν τιμά και δεν σέβεται τους προκατόχους του, και μάλιστα τον αμέσως προκάτοχό του Μητροπολίτη Νικόδημο, του οποίου την υμνογραφική δεινότητα ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει.
3. Διακατέχεται, ως φαίνεται, από ποικίλα σύνδρομα, που μόνο προβλήματα δημιουργούν στην τοπική Εκκλησία.
Ο απόστολος και πολιούχος μας Άγιος Ανδρέας ας φωτίσει αυτόν και ημάς.
11 σχόλια:
Τάκη, δεν πάμε καλά! Καθόλου καλά!
Αγαπητέ μου αδελφέ κ. Παναγιώτη, γιατί τόση εμπάθεια κατά του προσώπου του σεπτού ποιμενάρχου σου κ. Χρυσοστόμου. Κάθε φορά κατά την οποία κάνεις αναφορά εις αυτόν το πληκτρολόγιο στάζει φαρμάκι. Τόσο κακό σου έχει κάνει όπου ζητάς αφορμή για να τον μειώσεις; Ο επίσκοπό σου ως άνθρωπος θα κάνει λάθη αυτό είναι φυσικό. Εσύ θα πρέπει να τον στηρίζεις, και να τον βοηθάς υϊκά να διορθωθεί, και όχι συνεχώς να τον επιπλήττεις και να τον μειώνεις. Άραγε θα σου άρεσε εσένα, αν κάποιοι από τους μαθητές σου, άνοιγαν ένα blog και άρχιζαν να σου απαριθμούν τα δικά σου λάθη. Διότι δεν πιστεύω να έχεις την εντύπωση ότι είσαι ο τέλειος. Αδελφέ μου σε παρακαλώ να μακροθυμείς, και με πραγματική αγάπη να προσπαθήσεις να διορθώσεις, τα όποια λάθη κατά την γνώμη σου του επισκόπου σου.
Έκανα την εξής διαπίστωση, στα υπέροχα άρθρα σου τόσο τα πολιτιστικά, όσο και τις θεολογικές παρεμβάσεις τις οποίες κάνεις, ελάχιστοι τις σχολιάζουν. Το να χρησιμοποιείς τον επίσκοπο, για να αυξάνεις το αναγνωστικό σου κοινό, δεν είναι ότι το καλύτερο. Τις προθέσεις σου βέβαια γνωρίζει μόνον ο Κύριος, και όχι εγώ ο ελάχιστος. Όμως σε παρακαλώ όταν γράφεις και πληκτρολογείς να σου έρχεται στο νου η Αιωνιότητα.
Σε ευχαριστώ που διάβασες τις σκέψεις μου.
Αν σε αδικώ σε παρακαλώ να με συγχωρέσεις.
Την αγάπη μου.
Το υφάκι του προηγούμενου "ανώνυμου" παραπέμπει στη λεκτική υπογραφή Επισκόπου διπλανής Μητρόπολης, ιστολόγου και του ιδίου...
ΣΤΗΝ ΕΥΧΗ "ΒΑΛΛΗΝΔΡΑ" ΠΡΟΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ".... .... ΠΑΣΑΝ ΨΥΧΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ..." ΥΠΗΡΧΕ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΤΡΩΝ ΝΙΚΟΔΗΜΟ "ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΔΟΞΩΝ". ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΥΤΟ ΣΕ ΜΑΓΝΗΤΟΤΑΙΝΙΑ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟΣΚΟΠΗΜΕΝΑ ΠΛΑΝΑ! ΤΩΡΑ ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΜΕ, ΙΣΩΣ ΞΕΡΕΙ Ο ΙΣΤΟΛΟΓΟΣ ΜΑΣ, ΑΝ Η ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΑΥΤΗ ΗΤΑΝ "ΕΥΓΕΝΙΚΗ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΤΗΣ ΣΤΙΓΜΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑ ΖΩΣΗΣ ΑΠΑΓΓΕΛΟΜΕΝΗ" Ή ΥΠΗΡΧΕ ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΑΛΛΗ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΥΧΗΣ ΠΡΙΝ Ή ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΠΟΥ ΠΑΡΑΘΕΤΕΙ ΕΔΩ ΣΕ ΦΩΤΟΑΡΧΕΙΟ Ο ΙΣΤΟΛΟΓΟΣ. ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΕΙΧΑ ΑΚΟΥΣΕΙ ΤΗΝ ΕΥΧΗ ΟΠΩΣ ΠΑΡΑΤΙΘΕΤΑΙ ΕΔΩ ΑΝΕΥ ΤΗΣ ΠΡΟΣΘΗΚΗΣ "ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΔΟΞΩΝ" ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΥΝ ΠΑΤΡΩΝ 'Η ΤΟ 2005 Ή ΤΟ 2006.
Γιατί σε χαλάει το "και ετεροδόξων"; Δεν πρέπει η Εκκλησία να εύχεται για όλο το κόσμο, είτε πιστεύει είτε όχι; Τι είναι η Εκκλησία, ένας συνοικιακός σύλλογος με μέλη και μη μέλη; Ελεος!
Παναγιώτη περιμένω την αποψη του Νουλη για την ευχή!!!!!
ΣΥΓΓΝΩΜΗ, ΦΙΛΤΑΤΕ ΣΥΝΑΝΩΝΥΜΕ 4 Οκτώβριος 2008 9:34 πμ, ΔΙΟΛΟΥ ΔΕΝ ΜΕ ΧΑΛΑΕΙ ΤΟ "και ετεροδόξων" ΑΝΤΙΘΕΤΩΣ ΜΑΛΙΣΤΑ!!!! ΜΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΔΥΝΑΤΑΙ ΝΑ ΠΕΙΣΕΙ ΟΤΙ ΣΤΗΛΙΤΕΥΩ ΣΤΟ ΩΣ ΑΝΩ ΣΧΟΛΙΟ ΜΟΥ ΤΗΝ ΑΠΑΛΟΙΦΗ ΤΟΥ... ... ... ...
Μητροπολις Πατρων επι ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΒΑΛΛΗΝΔΡΑ ! Τα λεει ολα ο Εθνικος ποιητης : ...περασμενα μεγαλεια και διηγωντας τα να κλαις . Με μαυρο δακρυ συμπληρωνω εγω ο εν ....ποιητας ελαχιστος . Φιλτατε ιστολογε ΜΠΡΟΣΤΑ !!!
ΕΠΑΝΕΡΧΟΜΑΙ ΠΕΡΙ ΤΟΥ "ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΔΟΞΩΝ" ΚΑΙ ΠΑΡΑΘΕΤΩ ΕΔΩ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΧΗ "ΕΠΙ ΤΗ ΕΙΣ ΠΑΤΡΑΣ ΕΠΑΝΑΚΟΜΙΔΗ ΤΗΣ ΤΙΜΙΑΣ ΚΑΡΑΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΔΡΕΟΥ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΥ, ως απηγγέλθη επικαίρως, επί τη αφίξει αυτής, τη 26η Σεπτεμβρίου 1964"(ΠΟΝΗΜΑ ΑΡΧΙΜ. ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΒΑΛΛΗΝΔΡΑ): "...,... Και νυν, τη ευδοκία Σου Κύριε, ήλθε το πλήρωμα του χρόνου και εισηκούσθη αιώνων δέησις και επραγματώθη προσδοκία αιώνων, τη φιλαδέλφω διαθέσει των από της Πρεσβυτέρας Ρώμης επανακομισάντων προς ημάς το σεπτόν καταπίστευμα και ημέτερον περιπόθητον θησαυρόν. Εφ' ω αύθις και πολλάκις δοξάζοντες Σε τον αρχηγόν της πίστεως ημών και τελειωτήν Ιησούν, υπέρ ευσταθείας των αγίων Σου Εκκλησιών και της των πάντων ενώσεως δεόμεθά Σου εκτενώς και εκ βαθέων, ίνα εν μιά πίστει πάντες....". ΕΠΟΜΕΝΩΣ Η ΑΠΑΛΟΙΦΗ ΤΟΥ "ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΔΟΞΩΝ"... ΔΕΝ ΔΙΚΑΙΩΝΕΤΑΙ ΟΥΤΕ ΙΣΤΟΡΙΚΩΣ!
ΑΝΩΝΥΜΟΣ 4 Οκτώβριος 2008 3:43 μμ
Τι πειράζει αν αλλαξε η ευχή; Οσο για τους ορθοδόξους και τους ετεροδοξους, αυτο και αν ειναι υποκρισία. Σε μιά ευχή δεν ξεχωρίζεις τις λεπτομέρειες των δογμάτων.
Ξεχωρίζεις, όμως, την ευγένεια από την οίηση...και την ύπαρξη ταλάντων ομοίως...
Δημοσίευση σχολίου