Η Κυριακάτικη Καθημερινή προσφέρει από σήμερα - στην Αθήνα το φύλλο κυκλοφορεί ήδη- μια σειρά από 8 ακόμη ψηφιακούς δίσκους (cd) σπουδαίων έργων του Μεγάλου Ερωτικού Μάνου Χατζιδάκι.
Στο όχι πολύ μακρινό παρελθόν είχε προσφέρει αρκετά επίσης Χατζιδακικά έργα.
Η νέα σειρά - όπως και η παλαιότερη - συνοδεύεται από πολυτελείς συσκευασίες, βασισμένες στις πρωτότυπες, και πολυσέλιδα ένθετα έντυπα με φωτογραφικό υλικό, τους στίχους κάθε τραγουδιού, καθώς και πολύτιμες σημειώσεις του δημιουργού και συνεργατών του για το κάθε άλμπουμ.
Η εφημερίδα προετοίμασε, θα λέγαμε, το κοινό για να υποδεχθεί τη νέα σειρά με ένα αφιέρωμα του Κυριακάτικου περιοδικού Κ το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Το αφιέρωμα αυτό, με φωτογραφικό υλικό από το Αρχείο Μάνου Χατζιδάκι, επιμελήθηκε η Τασούλα Επτακοίλη, και σε αυτό η εμβληματική ερμηνεύτρια των Πέριξ του Χατζιδάκι Βούλα Σαββίδη μαζί με το βετεράνο ηχολήπτη Γιάννη Σμυρναίο αφηγούνται ιστορίες και παραλειπόμενα από τη συνεργασία τους με το συνθέτη.
Την προηγούμενη Κυριακή (6-1-2013) η εφημερίδα, με αφορμή τη νέα προσφορά της Κ, φιλοξένησε μια συνέντευξη του Γιώργου Χατζιδάκι, με τον γενικό τίτλο «Οι αλήθειες του Μάνου Χατζιδάκι».
Το πρώτο, λοιπόν, cd της σειράς είναι ο Μεγάλος Ερωτικός που περιλαμβάνει και το άγνωστο στους πολλούς μα εξαίσιο Χωρίον ο πόθος.
Για τον Μεγάλο Ερωτικό έκανε ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ ο σκηνοθέτης Παντελής Βούλγαρης. Ας δούμε ένα απόσπασμα από την πρόσφατη εκπομπή του Σκάι, την αφιερωμένη στον Μάνο Χατζιδάκι, που αναφέρεται στον Μεγάλο Ερωτικό και όχι μόνο.
Ο Χατζιδάκις είχε γράψει στο εσώφυλλο του δίσκου:
"Ο Μεγάλος Ερωτικός είναι ένας λαϊκός θεός, που ζει στη φαντασία μας απ' τη στιγμή που γεννιόμαστε, ίσαμε να πεθάνουμε, όμορφος, εφηβικός και αδιάκοπα ζωντανός.
Ο Μεγάλος Ερωτικός δε φοράει γραφικά τοπικά ρούχα. Φοράει δικά του που συνθέτουν δύσκολους συνδυασμούς ήχων, ανάλαφρων χρωμάτων και ποιητικών ονείρων. Δεν περιέχει μηνύματα που εύκολα τα σβήνουν οι βροχές, δεν αντιστέκεται.
Από άσματος άρχεσθαι
και επί των μελισμάτων αυτού
συγκλίνατε τας κεφαλάς ομού
και άδετε μετ' εμού.
Η σειρά που ακολουθούν τα ποιήματα αυτά των Ελλήνων ποιητών σχηματίζει έναν αδιάσπαστο κύκλο τραγουδιών, μια λειτουργία για το Μεγάλο Ερωτικό - κάτι σαν τους εσπερινούς Αγίων σ' ερημοκλήσια μακρινά με τη συμμετοχή φανταστικών αγγέλων, εραστών, παρθένων και εφήβων. Είναι μια λιτανεία περίεργη, όμως και τόσο φυσική, στην εσωτερική κι απόκρυφη ζωή μας.
Προσπάθησα να δημιουργήσω τραγούδια απλά, αλλά όχι εύκολα. Γι' αυτό διάλεξα με προσοχή τους τραγουδιστές που θα τα ερμήνευαν. Και πρώτα η Φλέρυ Νταντωνάκη, με πάθος, σπάνια φωνή κι εσωτερική ένταση, και ο Δημήτρης Ψαριανός, απέριττος, νεανικός και γνήσια λαϊκός. Και οι δύο τραγουδώντας στο Μεγάλο Ερωτικό, νομίζω δίνουν μαθήματα ήθους, αλήθειας και μαγείας στο λαϊκό τραγούδι.
Προσπάθησα να δημιουργήσω τραγούδια απλά, αλλά όχι εύκολα. Γι' αυτό διάλεξα με προσοχή τους τραγουδιστές που θα τα ερμήνευαν. Και πρώτα η Φλέρυ Νταντωνάκη, με πάθος, σπάνια φωνή κι εσωτερική ένταση, και ο Δημήτρης Ψαριανός, απέριττος, νεανικός και γνήσια λαϊκός. Και οι δύο τραγουδώντας στο Μεγάλο Ερωτικό, νομίζω δίνουν μαθήματα ήθους, αλήθειας και μαγείας στο λαϊκό τραγούδι.
Με τα τραγούδια αυτά αποτείνομαι στην πιο κρυφή ευαισθησία των ν έ ω ν ανθρώπων κάθε ηλικίας και όχι στους εφήμερους κι ανεξέλεγκτους ερεθισμούς τους.
Τα τραγούδια αυτά δεν είναι αισθησιακά. Λειτουργούν περ' απ' την πράξη, στο βαθύ αίσθημα που χαρακτηρίζει οποιαδήποτε σχέση, κάθε μορφής, αρκεί να περιέχει τις προϋποθέσεις γι' ανθρώπινη επικοινωνία.
Ο Μεγάλος Ερωτικός είναι μια σειρά από λαϊκά τραγούδια που γράφτηκαν πρώτ' απ' όλα για μα επικοινωνήσω εγώ ο ίδιος με όλα τα ελληνικά πρόσωπα που αγαπώ βαθιά, αυτά που γνώρισα, αυτά που θα γνωρίσω κι αυτά που δε θα μπορέσω ποτέ μου να γνωρίσω. Κι ακόμη, μεσ' απ' αυτά, να ενωθώ με την ψυχή του τόπου μου σε μια λειτουργία αθάνατη, ερωτική κι ελληνική".
Αυτά έγραφε τότε (στις 28 Νοεμβρίου 1972) ο Μάνος Χατζιδάκις. Και ισχύουν στο ακέραιο και σήμερα για όσους ζουν αληθινά κι όχι επίπλαστα και συμβατικά.
Εδώ βάζω από τον Μεγάλο Ερωτικό τις Μέρες του 1903 του Κ.Π. Καβάφη, μια που είναι έτος Καβάφη. Και βέβαια είναι ίσως το πιο πολυτραγουδισμένο Καβαφικό ποίημα. Ένα συνέθεσε ο Χατζιδάκις και ήταν αρκετό για να αποδώσει την εσωτερική ένταση του Αλεξανδρινού.
Η ερμηνεία εδώ, νεώτερη μα γνησίως Χατζιδακική, είναι από τον Βασίλη Γισδάκη και τον Θόδωρο Κοτεπάνο στο πιάνο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου