Μόλις κυκλοφόρησε ένα
ξεχωριστό βιβλίο του έμπειρου εκπαιδευτικού, μαθηματικού Νίκου Ε. Καντεράκη, με τίτλο "Ιστορίες Μαθηματικής Αναζήτησης" (εκδ. Ι. Σιδέρης, 2020).
Το βιβλίο αυτό στοχεύει
να δώσει πρωτότυπες και εποικοδομητικές ιδέες:
1) Σε όλους τους μαθητές
του Ι.Β.Ο. για μαθηματική εξερεύνηση, κάτι που άλλωστε τους χρειάζεται
ιδιαίτερα στα μαθηματικά του INTERNATIONAL BACCALAUREATE DIPLOMA PROGRAMME για
την τελική αξιολόγησή τους (Math exploration, Internal Assessment).
2) Στους μαθητές του PEARSON EDEXCEL INTERNATIONAL A LEVEL.
3) Στους μαθητές του
Ενιαίου Λυκείου για τυχόν δημιουργικές εργασίες που επιλέγουν να κάνουν στα
μαθηματικά.
4) Στους μαθητές που αναρωτιούνται
διαχρονικά «ποια η χρησιμότητα των μαθηματικών στη καθημερινή ζωή;», δείχνοντας
μέσα από την έρευνα πώς παίρνονται οι σωστές αποφάσεις για προβλήματα
καθημερινότητας.
5) Στους εκπαιδευτικούς
και τους μαθητές που ζητούν εναγωνίως έμπνευση για μαθηματική έρευνα.
6) Στους φοιτητές και καθηγητές μαθηματικών, με στόχο το μάθημα να αποκτά ουσία και η γνώση να κατακτάται ευχάριστα, στο πλαίσιο των απαιτήσεων της σύγχρονης και παγκοσμιοποιημένης εκπαίδευσης και τηλεκπαίδευσης.
«Από τις αρχές της δεκαετίας
του 1990, ο γραφικός υπολογιστής ή GDC (Graphic Display Calculator) άρχισε να
κατακτά ολοένα και σημαντικότερη θέση στα προηγμένα εθνικά εκπαιδευτικά
συστήματα ανά τον κόσμο, αποτελώντας απαραίτητο ηλεκτρονικό εργαλείο. Επιπλέον,
διεθνή εκπαιδευτικά συστήματα, όπως τα Ι.Β.Ο., A-LEVEL, SAT κ.ά., απαιτούν πια
υποχρεωτικά από τους μαθητές την κατοχή, γνώση και χρήση του GDC. Έτσι, η χρήση
του GDC καθίσταται αναντικατάστατη στη σύγχρονη εκπαίδευση, καθώς οπτικοποιεί
τη διδασκαλία.
Το βιβλίο αυτό είναι καρπός πενταετούς μελέτης και πειραματισμού του συγγραφέα,
ο οποίος μέσα από δώδεκα ιστορίες προσπαθεί να απαντήσει στη διαχρονική ερώτηση
των μαθητών: "Ποια είναι η χρησιμότητα των Μαθηματικών στην καθημερινή
ζωή;". Αποτελεί επίσης μια πρωτοποριακή, για τα ελληνικά δεδομένα, πρόταση
διδακτικής αξιοποίησης του GDC με τη μορφή ολοκληρωμένης συλλογής παραδειγμάτων
και εφαρμογών που αναδεικνύουν τις απεριόριστες δυνατότητές του.
Στόχος του συγγραφέα
είναι να δώσει φρέσκιες ιδέες, εμπνέοντας και κεντρίζοντας το ενδιαφέρον
εκπαιδευτικών και μαθητών για έρευνα, ελπίζοντας ότι αυτή θα συνεχιστεί και
πέρα από τις σελίδες του βιβλίου αυτού».
(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Περιεχόμενα
Πρόλογος
Ευθείες Γραμμές για Ευθείες Απαντήσεις
Πώς θα κερδίσω περισσότερα;
Βοηθώντας την οικογένειά μου
Είχε δίκιο ο Αρχιμήδης; (Μία πειραματική προσέγγιση του αριθμού π)
Παρατηρώντας και εξερευνώντας
Ποιο είναι το τρίγωνο με τη μεγαλύτερη επιφάνεια;
Και ο νικητής είναι ο...
Παιχνίδια τύχης;
Μία εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις;
Αναζήτηση στο άπειρο
Η "κρυμμένη" συμμετρία της τριτοβάθμιας συνάρτησης
Παγωτό Πύραυλος
Βιβλιογραφία
Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ
Ο Νικόλαος Ευσταθίου
Καντεράκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1955 και είναι καθηγητής Μαθηματικών. Το
1981-1998 δίδαξε Μαθηματικά στο Κολέγιο Αθηνών και από το 1999 διδάσκει στο Α΄
Λύκειο Αρσακείου Ψυχικού. Έχει μετεκπαιδευτεί στο Phillips Exeter Academy (New
Hampshire, ΗΠΑ, 1988-1989 και 1994) σε νέες μεθόδους διδασκαλίας Μαθηματικών
(Mathematics and Technology) και στην εφαρμογή του Graphic Display Calculator
(GDC) στην εκπαίδευση.
Έχει συμμετάσχει σε Ελληνικά και διεθνή συνέδρια Μαθηματικών με εισηγήσεις πάνω
σε θέματα διδακτικής των Μαθηματικών με GDC. Το 2002 επιλέχθηκε από την Casio
Computer CO., LTD. JAPAN ως υπεύθυνος ενημέρωσης και εφαρμογών του GDC, στο "ICTM 2nd International Conference on the
Teaching of Mathematics", οργανώνοντας και διευθύνοντας εργαστήρια (Workshops) με τίτλο: "A picture is worth a thousand explanations: teaching
maths effectively using a GDC".
Είναι συγγραφέας του βιβλίου "Στρατηγικές διδασκαλίας με γραφικό υπολογιστή" (1995, εκδ. Σοκόλη), που είναι η πρώτη προσπάθεια ενημέρωσης του τρόπου διεξαγωγής μαθήματος Μαθηματικών με GDC στην ελληνική εκπαίδευση. Το 2006 εξέδωσε το δεύτερο βιβλίο του με τίτλο: "Εξερευνώντας τα μαθηματικά και τη φυσική με τον γραφικό υπολογιστή", (εκδόσεις Ι. Σιδέρης). Το 2020 εκδόθηκαν οι «Ιστορίες Μαθηματικής Αναζήτησης».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου