Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Μετά την μνημόνευση του Επιφανίου Κιέβου από τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Χρυσόστομο, βγήκε ο μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων για να μας πει ότι θα διακοπεί η μνημόνευση του Προκαθημένου της Εκκλησίας της Κύπρου, που τόλμησε να αναγνωρίσει την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας.
Η Εκκλησία της Ρωσίας κραδαίνει την διακοπή του μνημοσύνου σε κάθε Προκαθήμενο που θα αντιταχθεί στην βούλησή της σχετικά με το Ουκρανικό. Έτσι, μέχρι τώρα ο Μόσχας Κύριλλος δεν μνημονεύει τον Οικουμενικό Πατριάρχη, τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας, τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και τώρα πάμε και για τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου. Αυτό σημαίνει, πρακτικά, ότι από τις 14 Ορθόδοξες Εκκλησίες (η Ουκρανία δεν υπάρχει για την Ρωσία), έχουν απομείνει 10, επί του παρόντος, στα Δίπτυχα του Μόσχας Κυρίλλου.
Τι γίνεται, όμως, στην άλλη πλευρά; Ο Μόσχας Κύριλλος μνημονεύεται κανονικότατα και αδιαλείπτως από όλους τους Προκαθημένους με τους οποίους έχει διακόψει την κοινωνία.
Σήμερα ακούσαμε τον Οικουμενικό Πατριάρχη από την Ίμβρο να μνημονεύει στην Μεγάλη Είσοδο γεγονυία τη φωνή «Κυρίλλου Μόσχας»!
Αλλά και ο Κιέβου Επιφάνιος μνημονεύει «Κυρίλλου Μόσχας»! Μνημονεύει, δηλαδή, ο Προκαθήμενος της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας τον Προκαθήμενο της Ρωσίας, ο οποίος θέλει να τον εξαφανίσει! Για ...χάρη του οποίου, ο Μόσχας, έχει διακόψει την κοινωνία με τέσσερις Αυτοκέφαλες Εκκλησίες!
Άρα, εδώ έχουμε κάτι πρωτοφανές στα εκκλησιαστικά χρονικά και στο Κανονικό Δίκαιο! Δε νομίζω ότι υπάρχει κάτι αντίστοιχο. Ένας Προκαθήμενος να διακόπτει το μνημόσυνο τεσσάρων Προκαθημένων και εκείνοι να συνεχίζουν να τον μνημονεύουν. Η διακοπή του μνημοσύνου να γίνεται για την μη αναγνώριση μιας αρτιγέννητης Αυτοκέφαλης Εκκλησίας, της οποίας ο Προκαθήμενος μνημονεύει αυτόν που δεν τον αναγνωρίζει.
Ποιος είναι, λοιπόν, ο αίτιος του σχίσματος; Αυτός που δεν μνημονεύει! Και τον οποίο καμία άλλη Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία δεν ακολουθεί στην διακοπή του μνημοσύνου! Κανείς Προκαθήμενος από όσους στηρίζουν την Μόσχα στο Ουκρανικό δεν διανοήθηκε να διακόψει το μνημόσυνο των αδελφών Προκαθημένων που κήρυξε σε ακοινωνησία ο Μόσχας Κύριλλος.
Ο αίτιος του μονομερούς σχίσματος, επομένως, είναι μόνον ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος. Οι άλλοι Προκαθήμενοι δεν βλέπουν κανένα σχίσμα και, φυσικά, δεν συμμερίζονται την ακοινωνησία του Μόσχας σε τέσσερις Αυτοκέφαλες Εκκλησίες.
Ο Πατριάρχης Μόσχας πρέπει να εισέλθει εις εαυτόν και να καταλάβει ότι στην πραγματικότητα «αυτοκτονεί»! Απελπισμένος από τις αναγνωρίσεις της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας, προβαίνει σε ακοινωνησία. Έχει εξορίσει την κοινωνία και την ενότητα από τη ζωή του και πορεύεται προς τον γκρεμό ενός σχίσματος που ο ίδιος έχει επινοήσει και συντηρεί και γίνεται θηλειά που θα τον πνίξει...
Ευτυχώς οι ...ακοινώνητοι Προκαθήμενοι εξακολουθούν να μνημονεύουν διαπύρως: «Κυρίλλου Μόσχας»!
“Η Εκκλησία της Κύπρου αναγνωρίζει το Αυτοκέφαλο της Εκκλησίας της Ουκρανίας” δήλωσε το Σάββατο 24 Οκτωβρίου 2020, ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος, μετά την χειροτονία του Επισκόπου Αρσινόης Παγκρατίου, που τελέστηκε στην Μονή Χρυσορρογιατίσσης.
Κατά τη διάρκεια της χειροτονίας του νέου Επισκόπου Αρσινόης, ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος μνημόνευσε για πρώτη φορά, κατά την Μεγάλη Είσοδο, τον Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιο ως Προκαθήμενο της Ουκρανικής Εκκλησίας. Ακολούθησε, στα Δίπτυχα, και η σχετική μνημόνευση από τον διάκονο.
Ο μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος αποχώρησε, λέει το ρεπορτάζ, λίγο πριν ολοκληρωθεί η Θεία Λειτουργία, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την απόφαση και κίνηση του Αρχιεπισκόπου να μνημονεύσει τον Κιέβου Επιφάνιο.
Προκαλεί ερωτηματικά, φυσικά, η στάση του Λεμεσού Αθανασίου να αποχωρήσει από την Θ. Λειτουργία πριν τελειώσει. Ένας ιεράρχης της δικής του πνευματικότητος αφήνει χώρο σε ταραχή και σύγχυση κατά το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας;
Πάντως, δημοσιογραφικές πληροφορίες λένε ότι ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος είχε εκδηλώσει την πρόθεσή του για αναγνώριση της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας, αφού κατά την συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου τον Σεπτέμβριο, έφερε προς συζήτησιν σχέδιο επιστολής προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη για το θέμα. Επομένως, ο Λεμεσού δεν ήταν και τόσο ανυποψίαστος...
Όσο για τις ...αντιδράσεις εκ μέρους Κυπρίων ιεραρχών που θρυλούνται, ας το καταλάβουν όλοι. Το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω. Η αναγνώριση της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας είναι μονόδρομος για όλες τις Εκκλησίες, αργά ή γρήγορα, από την στιγμή που δόθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Γι’ αυτό και ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου εξέφρασε την εκτίμηση ότι αν όχι ομοφώνως έστω και κατά πλειοψηφία η Σύνοδος θα αποδεχθεί το περιεχόμενο της επιστολής προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη. Γιατί, όπως εξήγησε η στάση του υπηρετεί την Εκκλησία. Μπορεί, είπε, να μην υπηρετεί άτομα αλλά υπηρετεί την Εκκλησία.
Ο Κύπρου Χρυσόστομος κατάλαβε ότι δεν μπορεί το Ουκρανικό να χρονίζει για την Εκκλησία της Κύπρου και πήρε την ιστορική απόφαση.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας με πανηγυρικό τρόπο ανακοίνωσε στα κοινωνικά δίκτυα το ιστορικό για την Ουκρανία γεγονός.
«Αγαπητοί αδελφοί και αδελφές! Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε τα καλά νέα:
Ο Προκαθήμενος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Κύπρου, Αρχιεπίσκοπος Νέας Ιουστιανιανής και πάσης Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομος Β΄, το Σάββατο 24 Οκτωβρίου, κατά τη διάρκεια της Συνοδικής Θείας Λειτουργίας στη Μονή της Παναγίας της Χρυσορροϊατίσσης στην Πάφο, για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εισόδου μνημόνευσε στα Δίπτυχα το όνομα του Μακαριωτάτου Μητροπολίτου Κίεβου και πάσης Ουκρανίας κ.κ. Επιφανίου, ως Προκαθημένου της Αυτοκεφάλου Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Έτσι, η Εκκλησία της Κύπρου, μία από τις αρχαιότερες τοπικές Εκκλησίες, που είχε αναγνωριστεί ως Αυτοκέφαλη από την Τρίτη Οικουμενική Σύνοδο και είναι 10η στη σειρά των Διπτύχων, προχώρησε στην αναγνώριση του Τόμου της Αυτοκεφαλίας της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας και έγινε έτσι η τέταρτη Εκκλησία που αναγνωρίζει την τοπική Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας – μετά το Οικουμενικό Πατριαρχείο, την Εκκλησία της Ελλάδας και το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας.
Ευχαριστούμε τους Ορθόδοξους αδελφούς μας και προσωπικά τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο για την υποστήριξή τους στη δύσκολη εποχή της συγκρότησης της Εκκλησίας μας και προσευχόμαστε για αυτούς, για ολόκληρη την Εκκλησία της Κύπρου και για τον ευσεβή λαό της Κύπρου.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου