Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας της Μελίνας και του Μάνου.
Η Μελίνα έχει γενέθλια στις 18 Οκτωβρίου.
Φέτος γιορτάζουμε τα 100 χρόνια από τη γέννησή της.
"Δεκαοκτώ του Οκτώβρη γεννήθηκα, σ' αυτή την πολιτεία των θρύλων...", τραγούδησε η ίδια η Μελίνα στην ταινία Γενέθλια του Πιέρ Ζουρντάν, σε μουσική Γιάννη Μαρκόπουλου και στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου.
Στις 23 Οκτωβρίου, πέντε μέρες μετά, έχει γενέθλια ο Μάνος Χατζιδάκις.
"Δεκαοκτώ του Οκτώβρη γεννήθηκα, σ' αυτή την πολιτεία των θρύλων...", τραγούδησε η ίδια η Μελίνα στην ταινία Γενέθλια του Πιέρ Ζουρντάν, σε μουσική Γιάννη Μαρκόπουλου και στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου.
Στις 23 Οκτωβρίου, πέντε μέρες μετά, έχει γενέθλια ο Μάνος Χατζιδάκις.
Γεννήθηκαν και οι δύο τον Οκτώβριο με διαφορά πέντε χρόνων. Ο Χατζιδάκις φέτος γίνεται 95, όπως και ο Μίκης Θεοδωράκης.
"Πώς ν' αρχίσω το θέμα του Μάνου; Απ' την γοητεία του;
Ήμουν σκλάβα της από την πρώτη φορά που συνεργαστήκαμε, όταν έγραψε τη μουσική για Το Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα...", έγραψε η Μελίνα.
"Πώς ν' αρχίσω το θέμα του Μάνου; Απ' την γοητεία του;
Ήμουν σκλάβα της από την πρώτη φορά που συνεργαστήκαμε, όταν έγραψε τη μουσική για Το Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα...", έγραψε η Μελίνα.
«Από τότε συνεργαστήκαμε πάρα πολλές φορές. Εργα, ταινίες, ακόμη και μια επιθεώρηση. Τον αγαπούσα και τον αγαπώ, αν και υπάρχει μια άσχημη πλευρά στον χαρακτήρα του που πολλές φορές έχει κάνει την αγάπη μου λύσσα. Τώρα που γράφω αυτό το βιβλίο, προσπαθώ να τον μισήσω, ξέροντας πως δεν θα τα καταφέρω ή πως ακόμα κι αν τα καταφέρω δεν θα κρατήσει. Οπως συνέβη και παλιότερα, όταν βρεθώ αντιμέτωπη με τη ζεστασιά και τη γοητεία του, θα πέσω στην αγκαλιά του. Θα με πει “αγοράκι” και θα τον αγαπάω σαν τρελή ως την επόμενη απογοήτευση».
Κι ο Χατζιδάκις;
Κι ο Χατζιδάκις;
Με τη Μελίνα Μερκούρη η σχέση μας υπήρξε ημιερωτική... Υπήρξε και παραμένει το πιο όμορφο κορίτσι μου.
Ήμουν ερωτευμένος με την Μελίνα. Από τότε που την πρωτοείδα στον δρόμο. Ήξερα ότι είναι η Μερκούρη. Η Αθήνα ήταν πολύ μικρή. Περπατούσες και ήξερες κι εκείνους που δεν γνώριζες. Ήταν πανέμορφο κορίτσι. Κι όταν ήρθε η ώρα να συνθέσω μουσική για Το Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα, όπου έπαιζε την Λαβίνια, βρήκα την ευκαιρία να βρεθώ κοντά της. Είχε αντιληφθεί τον έρωτά μου και με αντιμετώπιζε όπως αντιμετωπίζει μια μεγάλη ένα ερωτευμένο παιδαρέλι. Εν τέλει, όμως γίναμε φίλοι.
Η Μελίνα ήταν το ερωτικό πρόσωπο της Ελλάδας. Υπερθεμάτιζε των ιδιοτήτων της ως ηθοποιού, πολιτικού και αντιστασιακής και δεν αντιλαμβανόταν ότι όλα αυτά συνέθεταν μεν το πρόσωπό της, αλλά βάθρο του ήταν ο ερωτισμός της.
Αυτά είπε ο Μάνος για τη Μελίνα.
Οι βίοι τους υπήρξαν παράλληλοι, όσο και διαφορετικοί.
"Έφυγαν" την ίδια χρονιά, το 1994. Με διαφορά τριών μηνών!
Συγκρούσεις, αγάπη, περίοδοι σιωπής, χαρακτήρισαν αυτή τη σχέση, που τελείωσε τον Μάρτιο του 1994 σε δωμάτιο νοσοκομείου της Νέας Υόρκης, όταν οι δύο τραγούδησαν μαζί «Χάρτινο το φεγγαράκι».
Αυτή η θυελλώδης σχέση σίγουρα δεν μπορεί να περιγραφεί. Βιώθηκε από τους πρωταγωνιστές της σε όλη της την ένταση.
Εμείς σήμερα σπουδάζουμε τη μοναδικότητα αυτής της σχέσης μέσα από τραγούδια και ταινίες και μουσικές, μέσα από φωτογραφίες και βίντεο της εποχής, τόσο εκφραστικά και αφοπλιστικά, σα μεταφυσικά...
Ήμουν ερωτευμένος με την Μελίνα. Από τότε που την πρωτοείδα στον δρόμο. Ήξερα ότι είναι η Μερκούρη. Η Αθήνα ήταν πολύ μικρή. Περπατούσες και ήξερες κι εκείνους που δεν γνώριζες. Ήταν πανέμορφο κορίτσι. Κι όταν ήρθε η ώρα να συνθέσω μουσική για Το Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα, όπου έπαιζε την Λαβίνια, βρήκα την ευκαιρία να βρεθώ κοντά της. Είχε αντιληφθεί τον έρωτά μου και με αντιμετώπιζε όπως αντιμετωπίζει μια μεγάλη ένα ερωτευμένο παιδαρέλι. Εν τέλει, όμως γίναμε φίλοι.
Η Μελίνα ήταν το ερωτικό πρόσωπο της Ελλάδας. Υπερθεμάτιζε των ιδιοτήτων της ως ηθοποιού, πολιτικού και αντιστασιακής και δεν αντιλαμβανόταν ότι όλα αυτά συνέθεταν μεν το πρόσωπό της, αλλά βάθρο του ήταν ο ερωτισμός της.
Αυτά είπε ο Μάνος για τη Μελίνα.
Οι βίοι τους υπήρξαν παράλληλοι, όσο και διαφορετικοί.
"Έφυγαν" την ίδια χρονιά, το 1994. Με διαφορά τριών μηνών!
Συγκρούσεις, αγάπη, περίοδοι σιωπής, χαρακτήρισαν αυτή τη σχέση, που τελείωσε τον Μάρτιο του 1994 σε δωμάτιο νοσοκομείου της Νέας Υόρκης, όταν οι δύο τραγούδησαν μαζί «Χάρτινο το φεγγαράκι».
Αυτή η θυελλώδης σχέση σίγουρα δεν μπορεί να περιγραφεί. Βιώθηκε από τους πρωταγωνιστές της σε όλη της την ένταση.
Εμείς σήμερα σπουδάζουμε τη μοναδικότητα αυτής της σχέσης μέσα από τραγούδια και ταινίες και μουσικές, μέσα από φωτογραφίες και βίντεο της εποχής, τόσο εκφραστικά και αφοπλιστικά, σα μεταφυσικά...
Στην έκδοση «...Μελίνα του Μάνου» του Σείριου, διασώζεται η μορφή αυτής της ιδιαίτερης σχέσης.
Η τελευταία τους κοινή δημόσια εμφάνιση μπροστά στο γαλλικό τηλεοπτικό συνεργείο που είχε έρθει στην Ελλάδα, με αφορμή «Τα παιδιά του Πειραιά».
Ο Χατζιδάκις, εξηγεί: «...ούτε θέλω να έχω καμιά σχέση.(...) Εγινε ένα τραγούδι πέρα από το περιεχόμενο, πέρα από τη συγκίνηση, που κάθε τύπος να το λέει σε οποιοδήποτε καμπαρέ...».
Εκείνη διαφωνεί με πείσμα: «Εγινε εθνικός ύμνος».
Χατζιδάκις: «Μου στέρησε τη δυνατότητα να 'χω τη σωστή επαφή με τον κόσμο... Και ο κόσμος επί ένα μεγάλο διάστημα εισέπραττε κάτι που ήταν απ' έξω από το τραγούδι κι όχι από μέσα».
Μελίνα: «Ωραία! Αυτό το τραγούδι είναι ορφανό από μπαμπά, αλλά έχει μια μάνα...».
Η σχέση Χατζιδάκι - Μελίνας είναι καθοριστική για τον πολιτισμό του νεοελληνικού μας βίου, αφού και οι δύο ανεδείχθησαν οικουμενικοί έλληνες, με τον μύθο τους να συντηρείται άφθαρτος ως τις μέρες μας.
Π.Α.Α.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου