Δευτέρα, 26 Σεπτεμβρίου 2011

DER SPIEGEL: ΠΑΠΑΣ Ο ΑΝΕΠΙΔΕΚΤΟΣ ΜΑΘΗΣΕΩΣ


Ένας Πάπας κάνει τους Γερμανούς να χάσουν την πίστη τους
Του αρχιμ. Μελετίου Κουράκλη, για την Ιδιωτική Οδό
Από 19 έως 25 Σεπτεμβρίου 2011, ο Πάπας Βενέδικτος 16ος, επισκέφθηκε για πρώτη φορά μετά την εκλογή του (πριν έξι χρόνια), επίσημα την πατρίδα του Γερμανία, ως αρχηγός κράτους. Με την ευκαιρία της επίσκεψης αυτής, το παγκόσμιας κυκλοφορίας έγκυρο εβδομαδιαίο γερμανικό περιοδικό Der Spiegel αφιερώνει ένα μεγάλο μέρος της ύλης του τεύχους Νο.38/19.9.11, όπως επίσης και το κύριο άρθρο του, στον Πάπα και στην κατάσταση της καθολικής εκκλησίας στη Γερμανία. Σ' αυτό αναφέρεται με τα μελανότερα χρώματα στα έργα και τις ημέρες του Γερμανού Ιωσήφ Ράτζινγκερ ως Πάπα Βενέδικτου 16ου, όπως επίσης και στην απελπιστική κατάσταση της (ρωμαιο)καθολικής εκκλησίας στη Γερμανία.
Συγκεκριμένα, ψέγει τον ακραίο συντηρητισμό του Πάπα, την απογοητευτική αντίδρασή του στις συνταρακτικές αποκαλύψεις για σωρεία περιπτώσεων σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών από κληρικούς της (ρωμαιο)καθολικής εκκλησίας για δεκαετίες, και την εκκλησιαστική πολιτική του για ενίσχυση του απολυταρχικού συστήματος εξουσίας του Παπισμού, που λειτουργεί εις βάρος της Εκκλησίας.
Όλα αυτά, ισχυρίζεται το περιοδικό, όχι μόνον εξανέμισαν τον ενθουσιασμό με τον οποίο είχαν υποδεχθεί οι Γερμανοί την εκλογή του Ράτζινγκερ ως Πάπα, αλλά έχουν οδηγήσει πολλούς απ' αυτούς στην απογοήτευση και στη μαζική έξοδο από τη (ρωμαιο)καθολική εκκλησία. Εύγλωττος, άλλωστε, είναι και ο τίτλος του εν λόγω αφιερώματος που δεσπόζει στο εξώφυλλο του συγκεκριμένου τεύχους του περιοδικού, ο οποίος πάνω από μια φωτογραφία ενός σκεπτικού, ντυμένου στο πένθιμο μωβ χρώμα, πάπα λέει: "Ο ανεπίδεκτος μαθήσεως: ένας Πάπας κάνει τους Γερμανούς να χάσουν την πίστη τους".
Στο πλαίσιο του αφιερώματος αυτού, δημοσιεύεται και μία βαρυσήμαντη συνέντευξη του διαπρεπούς ρωμαιοκαθολικού θεολόγου Hans Küng, ο οποίος αποτελεί μία ελεύθερη και ανεξάρτητη φωνή εντός της (ρωμαιο) καθολικής εκκλησίας. Στη συνέντευξή του αυτή, ο Küng, με τη σοβαρότητα ενός εγκρίτου θεολόγου, την εγκυρότητα του εμβριθούς γνώστη των εσωτερικών της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας, αφού παραμένει ακόμα ιερέας της, αλλά και την τόλμη ενός ελεύθερου και έντιμου ανθρώπου, ασκεί δριμεία κριτική στον Πάπα και στον Παπισμό, ως σύστημα απολυταρχικής ασκήσεως εξουσίας και επιβολής τους εφ' όλης της Εκκλησίας στα οποία αποδίδει την αιτία της όλης κακοδαιμονίας της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας. Κάνει έκκληση επαναφοράς του Παπισμού στην κοίτη της γνήσιας παράδοσης της ενωμένης Εκκλησίας της πρώτης χιλιετίας, με την αποκήρυξη των διαστροφικών καινοτομιών και των αντιεκκλησιαστικών εξουσιαστικών παρεκτροπών του.
Η κριτική αυτή του ρωμαιοκαθολικού θεολόγου τον φέρνει εγγύτερα στις θέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας - χωρίς να είναι αυτή η πρόθεσή του και βέβαια με την εξαίρεση κάποιων μεμονωμένων απόψεών του - η οποία πάντοτε επιμένει να θεωρεί τις εξουσιαστικές αυθαιρεσίες του Παπισμού ως την κύρια αιτία, τόσον του Σχίσματος των Εκκλησιών όσο και των μεταγενεστέρων καινοφανών αποκλίσεων της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας από την ευαγγελική αλήθεια και την γνήσια εκκλησιολογία.
Λόγω της σπουδαιότητάς της, θα παραθέσουμε σε μετάφραση το πλήρες κείμενο της βαρυσήμαντης αυτής συνέντευξης, με τη διευκρίνιση ότι κίνητρό μας γι' αυτό δεν είναι κάποιο "ορθόδοξο" αίσθημα χαιρέκακης μισαλλοδοξίας ή αυτοδικαιωτικού ναρκισσισμού. Αντίθετα, θα την δημοσιεύσουμε, κυρίως, ως υπόμνηση ευθύνης, να διαφυλάξουμε, ως ορθόδοξοι, αλλά και να προβάλουμε ενεργητικά και συγχρονικά την ακαινοτόμητη παράδοση της Εκκλησίας μας, προς την οποία, συνειδητά ή λανθανόντως, προσβλέπουν - και θα προσβλέπουν στο μέλλον όλο και περισσότεροι - αγαθής διαθέσεως ετερόδοξοι, που είναι άδολοι αναζητητές της αλήθειας· αλλά και ως υπόμνηση προσοχής και εγρήγορσης για την αποφυγή πειρασμών και κινδύνων, που πάντοτε ελλοχεύουν, όταν οι εκκλησιαστικές ηγεσίες βρίσκονται σε αναντιστοιχία προς τα πραγματικά προβλήματα του ποιμνίου τους ή όταν εκλαμβάνουν την αποστολή τους περισσότερο ως αξίωμα εξουσίας παρά ως κενωτική διακονία στην υπηρεσία του αδελφού. 

Η συνέντευξη θα δημοσιευθεί σε επόμενη ανάρτηση.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Πατέρα Μελέτιε τὸ διάβασα τὸ τεῦχος, ἐδῶ στὸ Βερολίνο. Νὰ σημειωθεῖ ὅμως ὅτι ἡ κριτικὴ τοῦ Küng δὲν ἀφορμᾶται ἀπὸ ἕναν νόστο ὀρθοδοξίας (ἔστω, τῆς πρώτης χιλιετίας "γενικῶς") ἀλλὰ ἁπλῶς ἐπιλέγει τὸν "προοδευτισμὸ" στὸ ἐκκοσμικευμένο δίπολο "συντηρητισμὸς-προοδευτισμὸς" τὸ ὅποῖο ἔχει καταπιεῖ κάθε συζήτηση περὶ ἐκκλησίας στὴ Δύση. Ἔνδειξη, ὅτι μαζὶ μὲ ἄλλα σωστὰ ποὺ προτείνει ἐκσφενδονίζει καὶ μία "χειροτονία γυναικῶν ἱερέων", κάτι ποὺ σαφῶς δὲν προκύπτει ἀπὸ τὴν ἐποπτεία τῆς πρώτης χιλιετίας. Ἄλλωστε, τὸ λέει καθαρά: ἡ ἐκκλησία πρέπει νὰ γίνει πιὸ προτεσταντική, die Kirche wird evangelischer.

-Σωτ. Μητραλ.

Related Posts with Thumbnails