Του Μανώλη Πιμπλή
«Το πρόβληµα των σηµερινών κοινωνιών είναι το ψέµα», λέει στα «ΝΕΑ» ο διάσηµος θεολόγος και φιλόσοφος Χανς Κιουνγκ.
«Τα οικονοµικά προβλήµατα που αντιµετωπίζουν σήµερα όχι µόνο η Ελλάδα αλλά και γενικότερα η Ευρώπη και οι ΗΠΑ, είναι πρωτίστως ηθικά», λέει στα «ΝΕΑ» ο παγκοσµίου φήµης θεολόγος και φιλόσοφος Χανς Κιουνγκ.
«Στη Γουόλ Στριτ είπαν ψέµατα για να αποµυζήσουν τους πολίτες µε ανέντιµες µεθόδους. Η Γκόλντµαν Σαξ άσκησε πολιτική που στρεφόταν κατά των ίδιων της των πελατών. Το ου κλέψεις ισχύει όµως και για τις τράπεζες. Οι πολιτικοί που σχεδίασαν την Ευρωπαϊκή Ενωση ήταν ισχυροί, ήταν όµως και έντιµοι. Σήµερα, ακόµη και η Γερµανία και η Γαλλία, παραβιάζουν τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Οι ΗΠΑ είναι χώρα µε πλούσια δηµοκρατική παράδοση, όµως ένας πρόεδρός της, µαζί µε τα µίντια, οδήγησε εκατοµµύρια ανθρώπους σε πόλεµο στο Ιράκ, πόλεµο βασισµένο στο ψέµα, που αντίκειται και στη χριστιανική ηθική και στο διεθνές δίκαιο», λέει. Ο Χανς Κιουνγκ, του οποίου η σύγκρουση µε το Βατικανό, το 1979, του στέρησε τη miss io canonica, δηλαδή το δικαίωµα που η Ρώµη αναγνωρίζει για θεολογική διδασκαλία, έχει αποδυθεί σε αγώνα εγκαθίδρυσης µιας πλανητικής ηθικής. «Πρόσφατα επισκέφθηκα την Κίνα», λέει. «Ο υπουργός Θρησκευµάτων µού είπε ότι οι θέσεις µου τον βρίσκουν σύµφωνο, αφού και οι νεώτεροι Κινέζοι, που δεν πιστεύουν πια στον κοµµουνισµό, χρειάζονται αντίβαρο απέναντι στο διαρκές κυνήγι του χρήµατος. Είναι πολύ σηµαντικό, θεωρώ, ότι οι Κινέζοι έχουν ανεπτυγµένο αίσθηµα καθήκοντος. Είναι πιο εύκολο να φτάσεις από το καθήκον στο δικαίωµα, παρά το ανάποδο», υποστηρίζει. Και συµπληρώνει: «Από τον Αριστοτέλη µέχρι τον Θωµά τον Ακινάτη και από τον Κοµφούκιο µέχρι τον Καντ, υπάρχουν πέντε-έξι βασικές φιλοσοφικές αρχές, κοινές για όλους. Το Ου φονεύσεις, Ου κλέψεις, Ου ψευδοµαρτυρήσεις και η αποφυγή των σεξουαλικών καταχρήσεων είναι θέσεις κοινές σχεδόν παντού, από τον βουδισµό µέχρι την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. Ο Κοµφούκιος επίσης διατύπωσε πρώτος τον χρυσό κανόνα, να µην κάνεις στον άλλο ό,τι δεν θα ήθελες να σου κάνουν. Ολα αυτά, µαζί µε την αρχή ότι κάθε άνθρωπος πρέπει να συµπεριφέρεται στους άλλους µε τρόπο ανθρώπινο, συγκροτούν τα θεµελιώδη που µας ενώνουν όλους και που πρέπει να τα διδασκόµαστε από τον παιδικό σταθµό».
Ο ελβετός στοχαστής, οµότιµος καθηγητής στο Τίµπιγκεν αλλά και ρωµαιοκαθολικός ιερέας, που έχει αµφισβητήσει επανειληµµένα το αλάθητο του Πάπα, µίλησε στο Ινστιτούτο Γκαίτε της Αθήνας µε αφορµή την έκδοση του βιβλίου του «Η αρχή των πάντων» από τις Εκδόσεις Ουρανός - αδελφός οίκος των Εκδ. Ψυχογιός. Η Εκκλησία, µας λέει, ιδίως η Ρωµαιοκαθολική, «έχασε την ηθική της αξιοπιστία λόγω των σεξουαλικών σκανδάλων που αποκαλύφθηκαν και της συγκάλυψής τους. Χρειάζεται σοβαρές µεταρρυθµίσεις: να καταργηθεί ο κανόνας της αγαµίας των κληρικών και να υιοθετηθεί µια θέση θετικότερη για τη σεξουαλικότητα. Η σεξουαλικότητα καλό είναι να ελέγχεται από τη λογική, ωστόσο να µην ξεχνάµε ότι είναι δηµιουργικός παράγοντας στη ζωή. Αλλη αναγκαία µεταρρύθµιση έχει αχέση µε την ισότητα των γυναικών. Η γυναίκα, τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, είχε στο πλαίσιο της Εκκλησίας ισχυρότερη θέση από τη σηµερινή. Ο Ιησούς είχε γύρω του γυναίκες. Αργότερα είναι που επικράτησε αυτή η ανεπεξέργαστη πατριαρχία».
«Ανάµεσα στη θρησκεία και την επιστήµη έχει δηµιουργηθεί εχθρότητα, ήδη από την εποχή του Κοπέρνικου», λέει ο Χανς Κιουνγκ. «Ολοι ήταν προσκολληµένοι στην ιδέα ότι η Γη είναι το κέντρο του κόσµου, εποµένως ο Κοπέρνικος έφερε αληθινή επανάσταση. Ανθρωποι όπως ο Γαλιλαίος νόµιζαν ότι µπορούσαν να συµφιλιώσουν τη Βίβλο µε το βιβλίο της επιστήµης, δυστυχώς όµως οι ηγέτες της Ρωµαιοκαθολικής Εκκλησίας δεν κατάλαβαν ότι η Βίβλος χρειαζόταν νέα ερµηνεία υπό το φως των εξελίξεων. Αν δεν σκέφτεσαι δεν είσαι ικανός να καταλάβεις, και αρκείσαι να πιστεύεις ότι "η Εκκλησία έχει πάντα δίκιο". Στο τέλος η Εκκλησία αναθεώρησε γιατί δεν µπορείς να διαψεύσεις τα τηλεσκόπια ούτε να τα βάλεις µε τα µαθηµατικά. Αλλά και σήµερα διαπράττει το ίδιο σφάλµα µε τη δαρβινική θεωρία. Οσα αναφέρει η Βίβλος για τις έξι ηµέρες της Δηµιουργίας δεν είναι τίποτε άλλο από ποιητικές εικόνες. Δεν είναι επιστηµονική περιγραφή. Και η αρχή της φυσικής επιλογής που οδηγεί στο τέλος της αλυσίδας της εξέλιξης στον άνθρωπο, δεν αντιφάσκει απαραίτητα µε τη θρησκεία. Θρησκεία και επιστήµη είναι δύο σφαίρες που σκέφτονται διαφορετικά. Δεν µπορούµε να υποτάξουµε την επιστήµη στη θρησκεία, ούτε τη θρησκεία στην επιστήµη», καταλήγει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου