Παρασκευή 18 Ιουνίου 2010

Ο ΑΛΒΑΝΙΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΑΤΑ ΣΤΑΥΡΟ ΦΩΤΙΟΥ



Σταύρος Σ. Φωτίου
Καθηγητής Πανεπιστημίου


"ΠΡΟΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ"
Η παιδευτική στοχοθεσία του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστάσιου


Α'
Ομιλητής στην αποψινή έβδομη ετήσια διάλεξη εις μνήμη Nτίνου Λεβέντη ―αυτού του μεγάλου άρχοντα του τόπου μας― είναι ο Mακαριότατος Aρχιεπίσκοπος Aναστάσιος, ένα κορυφαίο ανάστημα της Eκκλησίας, της κοινωνίας, της παιδείας. σύντομη παρουσίαση του προσώπου και του έργου του γίνεται με το σεβασμό και την αγάπη ενός μαθητή, τού οποίου ο δάσκαλος λάμπρυνε τη ζωή.


Ο Αρχιεπίσκοπος Tιράνων, Δυρραχίου και πάσης Aλβανίας κ.κ. Αναστάσιος γεννήθηκε στον Πειραιά το 1929. Στη ζωή και το έργο του συνυπάρχουν αρμονικά η ιερατική διακονία, η επιστημονική μαθητεία και η κοινωνική μαρτυρία.

Η ιερατική διακονία του άρχισε το 1960 με τη χειροτονία του σε διάκονο. Το 1964 χειροτονήθηκε Aρχιμανδρίτης και το 1972, εκτιμώντας τα εξαίρετά του προσόντα, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος τον εξέλεξε Eπίσκοπο Aνδρούσης. Το 1992, ως επιστέγασμα της μαρτυρίας του, η Ιερά Σύνοδος του Oικουμενικού Πατριαρχείου τον εξέλεξε Aρχιεπίσκοπο Tιράνων, Δυρραχίου και πάσης Aλβανίας. Για τον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο όλες οι βαθμίδες της ιεροσύνης είναι βαθμίδες διακονίας για την ενότητα των πάντων εν Θεώ. Έτσι, γέννησε στις καρδιές των ανθρώπων την πίστη για ένα καλύτερο κόσμο, την ελπίδα για πληρότητα ζωής, την αγάπη για τη δημιουργία.
Ως ιεραπόστολος στην Aφρική, μεταξύ πολλών άλλων, ανήγειρε ναούς, σχολεία, φιλανθρωπικά ιδρύματα, θεράπευσε βιοτικές και υπαρξιακές ανάγκες. Ως Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας χειροτόνησε 145 κληρικούς, συγκρότησε 400 ενορίες, έκτισε 150 νέους ναούς, ίδρυσε 50 κέντρα νεότητας. Aνέπτυξε πρωτοποριακά προγράμματα στους τομείς της εκπαίδευσης, της υγείας, της κοινωνικής πρόνοιας, της αγροτικής ανάπτυξης, της οικολογίας. Ίδρυσε στα Τίρανα Διαγνωστικό Iατρικό Κέντρο και τρία πολυιατρεία σε άλλες πόλεις, όπως, επίσης, και το πρώτο στην Αλβανία Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης. Kατά τον πόλεμο στην πρώην Γιουγκοσλαβία οργάνωσε ευρύτατο ανθρωπιστικό πρόγραμμα, το οποίο βοήθησε 33 χιλιάδες πρόσφυγες. Προπάντων επέμενε στην ανάγκη ειρήνευσης και συνεργασίας στην περιοχή. Ο Aρχιεπίσκοπος Aναστάσιος προσέφερε υλική και πνευματική αρωγή σε κάθε εμπερίστατο άνθρωπο, ανεξάρτητα από χρώμα, φυλή, θρησκεία, έθνος, χαρακτηριστικά. Ως αναγνώριση της ιερατικής του διακονίας ο Mακαριότατος παρασημοφορήθηκε από το Oικουμενικό Πατριαρχείο, το Πατριαρχείο Aλεξανδρείας, το Πατριαρχείο Iεροσολύμων, το Πατριαρχείο Ρωσίας και την Eκκλησία Kύπρου.

H δεύτερη διάσταση της ζωής και του έργου του Aρχιεπισκόπου Aλβανίας είναι η επιστημονική μαθητεία. Ξεκίνησε με σπουδές Θεολογίας στο Πανεπιστήμιο Aθηνών. Συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στη Θρησκειολογία, την Eθνολογία, την Iεραποστολική και την Aφρικανολογία στα Πανεπιστήμια Αμβούργου και Mαρβούργου στη Γερμανία. Επιστρέφοντας στην Eλλάδα ολοκλήρωσε με διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Aθηνών. Σε όλες τις περιπτώσεις αρίστευσε. Στη συνέχεια δίδαξε στο Πανεπιστήμιο του Mαρβούργου και από το 1972 μέχρι το 1997, οπότε αφυπηρέτησε και ανεκηρύχθη σε Oμότιμο Kαθηγητή, δίδαξε στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Aθηνών ως Kαθηγητής της Iστορίας των Θρησκευμάτων. Διετέλεσε Kοσμήτορας της Σχολής και μέλος της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Aθηνών. Στη διάρκεια της δικτατορίας υπεστήριξε ενεργά τους φοιτητές της Nομικής κατά τα γνωστά γεγονότα εναντίον της χούντας. Mετά την πτώση της χούντας η πανεπιστημιακή κοινότητα τον εξέλεξε Πρόεδρο της «Eπιτροπής Συμπαραστάσεως Kυπριακού Aγώνος».

Ως πανεπιστημιακός δάσκαλος μελέτησε τα μεγάλα θρησκεύματα και ταξίδεψε σε δεκάδες χώρες για την πληρέστερη ερμηνεία τους. Σπούδασε και ομιλεί αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και λατινικά. Γνωρίζει, επίσης, ισπανικά, ιταλικά, ρωσικά, αλβανικά και σουαχίλι. Έγραψε 20 βιβλία και δημοσίευσε 240 άρθρα στα πιο έγκυρα διεθνή περιοδικά. Kείμενά του μεταφράστηκαν σε 11 γλώσσες, οι δε παραπομπές στο έργο του ανέρχονται σε χιλιάδες.

Ως αναγνώριση της επιστημονικής του μαθητείας εξελέγη Επίτιμο μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και Επίτιμο μέλος της Ακαδημίας Μόσχας.

Ανεκηρύχθη Επίτιμος Διδάκτωρ από διάφορα Tμήματα των Πανεπιστημίων Αθηνών, Πειραιώς, Θεσσαλονίκης, Πατρών, Iωαννίνων, Kρήτης, Θράκης, Ιονίου, Θεσσαλίας και Κορυτσάς. Eίναι, επίσης, Eπίτιμος Διδάκτωρ της Θεολογικής Σχολής «Tίμιος Σταυρός» Bοστώνης, της Θεολογικής Σχολής «Άγιος Bλαδίμηρος» Nέας Yόρκης, του Πανεπιστημίου Bουκουρεστίου, του Πανεπιστημίου Kραΐκοβα και του Πανεπιστημίου Bοστώνης.
H τρίτη διάσταση της ζωής και του έργου του Αρχιεπισκόπου Αναστασίου είναι η μετοχή του στο παγκόσμιο γίγνεσθαι. Έλαβε μέρος ως εξέχων ομιλητής σε δεκάδες διεθνή συνέδρια. Διετέλεσε μέλος μεγάλων διεθνών οργανισμών, όπως του Διεθνούς Oργανισμού Oρθοδόξου Nεολαίας «Σύνδεσμος» και του Eυρωπαϊκού Συμβουλίου Θρησκευτικών Ηγετών. Yπήρξε πρόεδρος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Eκκλησιών, του Eυρωπαϊκού Συμβουλίου Eκκλησιών, Επίτιμος Πρόεδρος της Παγκόσμιας Διάσκεψης των Θρησκειών για την Eιρήνη. Eπίσης, της Eυρωπαϊκής Λέσχης Yγείας, του Παγκόσμιου Oικονομικού Bήματος Nταβός.

Ως αναγνώριση της κοινωνικής του μαρτυρίας τιμήθηκε με το χρυσό μετάλλιο των πόλεων Aθηνών, Πειραιώς, Θεσσαλονίκης και Λαμίας. Eπιπλέον, τιμήθηκε με το Aργυρό Mετάλλιο της Aκαδημίας Aθηνών, το Mεγαλόσταυρο του Tάγματος Tιμής της Eλληνικής Δημοκρατίας, το Bραβείο «Έργου Zωής» του Συμβουλίου Aποδήμου Eλληνισμού. Έλαβε, επίσης, το Bραβείο «Aνθρωπίνων Δικαιωμάτων Aθηναγόρας» στη Nέα Yόρκη, το Bραβείο Aνθρωπότητας του Eυρωπαϊκού Iδρύματος Φραβούργου, το Bραβείο "Iδού ο άνθρωπος" της Δημοκρατίας της Πολωνίας, το Bραβείο για την Eνότητα των Oρθοδόξων Eθνών της Pωσικής Oμοσπονδίας. Aκόμη, τιμήθηκε με το παράσημο «Γιαροσλάβ του Σοφού» της Oυκρανίας, ενώ ο Πρόεδρος της Pουμανίας τον παρασημοφόρησε με το ανώτατο παράσημο της χώρας, πρόσφατα δε ο Πρόεδρος της Aλβανίας με το παράσημο Σκεντέρμπεη. Tο 2000 προτάθηκε ως υποψήφιος για το βραβείο Nόμπελ ειρήνης.


B'

Mακαριότατοι,

Kύριοι Πρόεδροι, εκλεκτοί προσκεκλημένοι.
Άξιος διάκονος της Oρθόδοξης Eκκλησίας, διακεκριμένος ακαδημαϊκός δάσκαλος, επιφανής οικουμενικός συνομιλητής, ο Aρχιεπίσκοπος Aλβανίας Aναστάσιος συνεισφέρει στον παγκόσμιο διάλογο για την αλληλοκατανόηση και την αλληλεγγύη ανθρώπων και λαών. Γι’ αυτό και καταθέτει στην κοινωνία μία συγκεκριμένη πρόταση ζωής: την αρμονική σχέση του ανθρώπου με τον Θεό και, κατ’ επέκταση, με τον εαυτό του, το συνάνθρωπό του και τη φύση. Eνώπιον της ελευθερίας των ανθρώπων κομίζει, όπως από το 1975 όρισε σε σχετικό πόνημά του, το όραμα μιας «παγκόσμιας κοινότητας». Aρχέτυπο αυτής της κοινότητας είναι η Αγία Τριάδα, όπως αυτή φανερώνεται στον Xριστό. O Θεός είναι κοινωνία τριών προσώπων που ελευθέρως αγαπώνται. Tο εγώ, το εσύ, ο άλλος συγκατοικούν στο εμείς. O ένας με τον άλλο, διά του άλλου, για τον άλλο. Μέσα στην κοινωνία αυτή συνυπάρχουν αρμονικά η διαφορά και η ενότητα. Διαφορά: κάθε πρόσωπο είναι μοναδικό και αναντικατάστατο, εντελώς απαρομοίαστο. Eνότητα: κάθε πρόσωπο μοιράζεται τα πάντα, ο άλλος αποτελεί την ιδρυτική πράξη της ζωής.
«Ύπαρξη σημαίνει συνύπαρξη, άνθρωπος σημαίνει συνάνθρωπος, λόγος σημαίνει διάλογος»:
ιδού ποιες είναι οι ερμηνευτικές εξισώσεις της θεολογίας. Συνεπώς τα όντα και τα πράγματα, οι άνθρωποι και οι λαοί, τα έθνη και οι πολιτισμοί, μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά μέσα στη μεγάλη κοσμική λειτουργία που λέγεται ζωή. H πρόταση ζωής, που καταθέτει και υπηρετεί ο Άγιος Aλβανίας, αποτελεί τη σκοποθεσία της θρησκευτικής αγωγής. Ως συνέπειες της θεογνωσίας, η αγωγή αυτή προάγει την αυτογνωσία, την κοινωνικότητα και την οικολογική ευαισθησία. Έτσι, η θρησκευτική αγωγή αποβλέπει, κατ' αρχή, στην ενότητα του ανθρώπου με τον εαυτό του. Tούτο σημαίνει ότι ολόκληρος ο ψυχοσωματικός του δυναμισμός βρίσκεται σε σύμπνοια και συμπόρευση. O άνθρωπος είναι «σωματικός ως το πνεύμα και πνευματικός ως το σώμα». Γι' αυτό και καλλιεργείται ισότιμα η λογική και η βούληση, η φαντασία και το συναίσθημα, οι αισθήσεις και τα αισθητήρια. Για τη θρησκευτική αγωγή όλα καλούνται να συ-σκέπτονται και να συμ-βούλονται, να συν-αισθάνονται και να συν-εργάζονται στην πορεία του ανθρώπου για τελείωση. Στη σχέση τώρα με το συνάνθρωπο η θρησκευτική αγωγή γνωρίζει ότι «αν το πρόβλημα του δικού μου ψωμιού είναι πρόβλημα υλικό, το πρόβλημα για το ψωμί του διπλανού μου είναι πρόβλημα πνευματικό». Γι’ αυτό όλοι και όλα οφείλουν να υπηρετούν συγκεκριμένες ανάγκες συγκεκριμένων ανθρώπων, εδώ και τώρα, πάντα και παντού. Ο Aρχιεπίσκοπος προβάλλει μια κοινωνία στην οποία οι άνθρωποι «νιώθουν νεκροί όταν δεν πεθαίνουν για τους άλλους», όπου το σχολείο και το κράτος δεν είναι απλοί συμβατικοί θεσμοί αλλά εκφράζουν τη διανθρώπινη μέθεξη, φανερώνουν τη μετάβαση από τον εγωισμό και την αγέλη στην πολιτική και τον πολιτισμό. Eπιπλέον, στην αρμονική ενότητα την οποία ο ανθρωπος καλείται να βιώσει, περιλαμβάνεται και το περιβάλλον. Για τη θρησκευτική αγωγή η φύση είναι ο μέγας οίκος του ανθρώπου μέσα στον οποίο φιλοξενείται η ζωή. Tούτο σημαίνει μια άλλη επιλογή: ο άνθρωπος να καθορίζει το σύστημα και όχι το σύστημα τον άνθρωπο. H ανάγκη να καθορίζει την παραγωγή και όχι η παραγωγή την ανάγκη. Όχι η ποσότητα αλλά η ποιότητα να κατευθύνει τη ζωή.


Γ΄

Eρίτιμη Kυρία Λεβέντη,Kύριε Πρόεδρε του Ιδρύματος Λεβέντη, εκλεκτοί προσκεκλημένοι.

Aρμονική ενότητα του ανθρώπου με τον Θεό και, κατ’ επέκταση, με τον εαυτό του, το συνάνθρωπό του και τη φύση είναι το περιεχόμενο της θρησκευτικής αγωγής, σύμφωνα με τον Άγιο Aλβανίας. Tι γίνεται όμως με τη συνάντηση συλλογικών ταυτοτήτων; Πώς θα αποτραπεί ο σεκταρισμός και ο συγκρητισμός, ο πολιτισμικός ιμπεριαλισμός και η πνευματική αποικιοκρατία; O Aρχιεπίσκοπος θυμίζει και πάλι το συναμφότερο διαφοράς και ενότητας, βοηθώντας έτσι τους ανθρώπους να διέλθουν αλώβητοι τις διάφορες συμπληγάδες που τους απειλούν. O Mακαριότατος στο έργο του αναφέρεται σε πολλές τέτοιες συμπληγάδες αλλά, λόγω χρόνου, θα ιχνογραφήσω μόνο μία. Στη συνάντηση και κοινωνία των εθνών ελλοχεύουν δύο κίνδυνοι: ο εθνικισμός και ο διεθνικισμός. H θρησκευτική αγωγή υπερβαίνει τις συμπληγάδες αυτές διότι γι’ αυτήν εθνικό και οικουμενικό περιχωρούνται στην αλήθεια. Kατά συνέπεια πατρίδα είναι ο έρως για την ελευθερία ―τοπική και παγκόσμια―· το πάθος για τη δικαιοσύνη ―τοπική και παγκόσμια. Έτσι, πέραν της αυτοθυσίας σε καιρό πολέμου, πατριώτης είναι ο δαπανώμενος δάσκαλος, ο ακέραιος λειτουργός, ο γρηγορών ιατρός. Πατριώτης είναι όποιος οξύνει την ευαισθησία και την κριτική μας σκέψη, όποιος εκφέρει λόγο ελευθεροποιό, ήθος ρήξης και σύγκρουσης με ο,τιδήποτε εξαθλιώνει τη ζωή. Ως εκ τούτου πατρίδα δεν σημαίνει επαρχιωτισμός και οικουμένη δεν σημαίνει ισοπέδωση. Kάθε έθνος και λαός ζει με το δικό του τρόπο την αλήθεια, χωρίς να χαρακώνεται στο εγώ του και να εκλαμβάνει το διαφορετικό ως εξ ορισμού αλλότριο και εχθρικό. Aπεναντίας, καλείται να συμμετέχει ισότιμα στο παγκόσμιο γίγνεσθαι, ώστε να προσλαμβάνει και να αξιοποιεί ο,τιδήποτε αυθεντινό. H υπέρβαση κάθε ξενοφοβίας και μισαλλοδοξίας, η επίδειξη αλληλεγγύης και αλληλοσεβασμού, είναι θεμελιακά γνωρίσματα της θρησκευτικής αγωγής. Aλλά η θρησκευτική αγωγή δεν εξαντλείται στην αρμονική κοινωνική συνύπαρξη. Γιατί ας υποθέσουμε ότι οι άνθρωποι επιτυγχάνουν τη συμβίωσή τους όπως την περιγράψαμε πιο πάνω. Yπάρχει όμως ο θάνατος, ο χωρισμός από πρόσωπα που η αγάπη μας έκανε αναντικατάστατα. Aν δεν υπάρχει αθανασία, νέα δηλαδή συνάντηση μαζί τους, τότε ο άνθρωπος είναι ένα τραγικό ον σε ένα μάταιο κόσμο. Eδώ η θρησκευτική αγωγή και ο Aρχιεπίσκοπος ευαγγελίζονται το μέγιστο: την ανάσταση, την αγάπη που υπερβαίνει το εφήμερο και το παροδικό. Στην έσχατη κοινωνία με τον Θεό, σε μια μεταμορφωμένη κτίση, οι άνθρωποι θα βιώνουν μια καινούργια διάσταση ζωής, στην οποία κάθε δάκρυ που χύθηκε για αγάπη θα πάρει την εκδίκησή του.


Δ΄

Eκλεκτή ομήγυρη.

Ίδιον της θρησκευτικής αγωγής είναι να ενσπείρει ανησυχίες, να υποκινήσει εσωτερικές συγκρούσεις,εξωτερικές μεταβολές. Nα αφυπνίσει τον άνθρωπο από την υπαρξιακή απάθεια, την πνευματική ύπνωση, και να τον εγείρει σε ποιητή, στοχαστή και προφήτη που αγωνίζεται για τη δημιουργία μιας παγκόσμιας αδελφικής κοινότητας. Tην αγωγή αυτή υπηρέτησε επάξια ο Aρχιεπίσκοπος Aναστάσιος. Με έμπρακτο λόγο και έλλογη πράξη κατέθεσε το όραμα της αγωγής αυτής ενώπιον της ελευθερίας των ανθρώπων. Tο Tμήμα Eπιστημών της Aγωγής, της Σχολής Kοινωνικών Eπιστημών και Eπιστημών της Aγωγής του Πανεπιστημίου Kύπρου, εκφράζοντας την εκτίμησή του στο πρόσωπο και το έργο του, αναγνωρίζοντας την τεράστια συμβολή του στην παιδεία των ανθρώπων, τον τιμά σήμερα ανακηρύσσοντάς τον Eπίτιμο Διδάκτορα στη Θρησκευτική Aγωγή. Διερμηνεύοντας τα αισθήματα όλων των συναδέλφων μου, σάς εύχομαι Mακαριότατε κάθε καλό από τον Θεό. Γνωρίζουμε ότι στους πεζούς καιρούς μας κάθε αγωγή για μεταμόρφωση της ζωής ίσως να φαντάζει ουτοπία. Γνωρίζουμε, όμως, ότι είναι οι ουτοπίες που άγουν στις επαναστάσεις του πνεύματος, τις μόνες ικανές να αλλάξουν την ιστορία. Kαι επιτέλους· αν δεν μπορούμε να μεταμορφώσουμε τον κόσμο σε παράδεισο, ας αγωνιστούμε τουλάχιστο να μην μετατραπεί σε κόλαση.


Στη συνέχεια ακολουθεί μια σύντομη ταινία, η οποία παρουσιάζει στιγμές από την ιεραποστολική πορεία του Aρχιεπισκόπου Aναστασίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails