Κυριακή, 3 Δεκεμβρίου 2017

ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΠΑΤΡΩΝ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ


Στον τόμο «Εικοσαέτηρος Αρχιερατεία Μητροπολίτου Πατρών Νικοδήμου Α’, 1974-1994), που εκδόθηκε στην Πάτρα το 1994 (εκτός εμπορίου), δημοσίευσα κείμενο με τίτλο: «Ο Μητροπολίτης Πατρών Νικόδημος ως μελωδός» (σ. 101 -124). 
Το σημαντικό είναι ότι ανασύρθηκαν από την ...σκόνη της ιστορίας, ανέκδοτα μουσικά κείμενα του μουσικολογιωτάτου Μητροπολίτου, ο οποίος συνέθετε από μαθητής! Κάποιες από τις συνθέσεις των μαθητικών του χρόνων μού έδωσε ο αδελφός του, αείμνηστος μουσικολόγος Απόστολος Βαλληνδράς. 
Παραθέτω στη συνέχεια το κείμενό μου και τα μουσικά χειρόγραφα του Πατρών Νικοδήμου. Τις δύο εκδοχές του Δοξαστικού της Πεντηκοστής «Δεύτε λαοί» (η πρώτη μαθητική, η δεύτερη μεταγενέστερη) και τα δύο οκτάηχα «Άξιον εστί» (το δεύτερο «αντιστρόφως»), που συμπεριέλαβα στην εργασία μου, ηχογράφησε ο μακαριστός Μητροπολίτης στο μεγάλο πρόγραμμα ηχογραφήσεων του Μανόλη Χατζηγιακουμή και περιλαμβάνονται στο cd 5 της σειράς «Σύμμεικτα Εκκλησιαστικής Μουσικής», με τίτλο: «Ανθολόγιο Μελών και Ερμηνευτών» (Κέντρον Ερευνών και Εκδόσεων, Αθήνα 2005). 
Για την ερμηνεία αυτών των μελών ο Μανόλης Χατζηγιακουμής σημειώνει: 
«… η ερμηνεία στο Δοξαστικό, δυναμική και στεντόρεια, ενισχυμένη και από την υψηλότονη βάση, αποτελεί ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον και ευάρεστο άκουσμα. Το ενδιαφέρον αυξάνει, καθώς η συνύπαρξη εδώ συνθέτη και ερμηνευτή προσθέτει επιπλέον και πολλές επιμέρους ερμηνευτικές αποχρώσεις της συνθετικής άποψης. Το μέλος αυτό δεν δείχνει μόνο το εύρος των συνθετικών και ερμηνευτικών δυνατοτήτων του μητροπολίτη Νικοδήμου Βαλληνδρά, αλλά και τη δημιουργική πνοή της σύγχρονης εκκλησιαστικής μελοποιΐας, όταν αυτή εξακολουθεί να στηρίζεται στα οικεία κλασικά πρότυπα. Στα Άξιον εστίν πάντως είναι εντυπωσιακή η φυσικότητα της πολυχρωματικής πλοκής χωρίς δυσκαμψία ή οποιαδήποτε επιτήδευση. Και στα σύντομα αυτά μέλη είναι ευδιάκριτα τα βασικά χαρακτηριστικά του ερμηνευτικού ιδιώματος του μητροπολίτη Νικοδήμου Βαλληνδρά: το εύρυθμο και στιβαρόν της εκφράσεως, η εγκρατής, πεποικιλμένη εκφορά, το υψιπετές, αλλά και χαρίεν εκκλησιαστικό ύφος.» 
π.α.α.


Δείτε τις σχετικές αναρτήσεις:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails