Xθες βράδυ στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για μια πραγματικά ξεχωριστή συναυλία, στο πλαίσιο του κύκλου Χριστούγεννα στο Μέγαρο: Έργα για χορωδία a capella με το φωνητικό σύνολο Mosaico Vocale της Στουτγάρδης υπό τη διεύθυνση του ταλαντούχου 27χρονου Μihaly Zeke.
Τη συναυλία άνοιξε ένα από τα πιο γνωστά χορωδιακά έργα του τέλους του 20ου αιώνα, το «Ω Μέγα Μυστήριο» του αμερικανού συνθέτη Μorten Lauridsen (γενν. 1943). Tο εικοσαμελές σύνολο αμέσως επέδειξε τις αρετές του: Πειθαρχία, μουσικότητα, εκφραστικότητα. Ακολούθησαν τρία απαιτητικά μοτέτα του Φραγκίσκου Λεονταρίτη (1518 - 1572): In die tribulationis meae (Εν ημέρα θλίψεώς μου), In te Domine speravi (Επί Σοι, Κύριε, ήλπισα) και Quoniam fortitudo mea (Οτι στερέωμά μου ει Συ). Ο έλληνας συνθέτης της αναγέννησης, που ανακαλύφθηκε μόλις το 1980 από τις έρευνες που πραγματοποίησε στα ενετικά αρχεία του Ηρακλείου ο αείμνηστος φιλόλογος και ιστορικός Νικόλαος Μ. Παναγιωτάκης, αναδεικνύεται πραγματικά μεγάλος και οι τρεις αυτοί λατινικοί ύμνοι αποτελούν εξαιρετικό δείγμα γραφής του.
Το πρώτο μέρος της συναυλίας έκλεισε με δύο μοτέτα, έργο 29, του Γιοχάννες Μπραμς (1833-1897): Es ist das Heil uns kommen her (Μας ήρθε η Σωτηρία) και Schaffe in mir, Gott, ein rein Herz (Καρδίαν καθαράν κτίσον εν εμοί, ο Θεός). Δύο χορωδιακά σαφώς επηρεασμένα από τη μελέτη έργων του πρώιμου μπαρόκ. Αντίστοιχη, απόλυτα εύστοχη, η ερμηνεία του συνόλου.
Το δεύτερο μέρος άνοιξε με συνθέσεις του Άντον Μπρούκνερ: (1824-1896): Locus iste (Αυτός ο τόπος), Virga Jesse (Η ράβδος του Ιεσσαί) και Ave Maria, έργο με πλούσιο και ζεστό ήχο που θεωρείται ένα από τα πρώτα έργα ωριμότητας του συνθέτη. Το Mosaico Vocale απέδωσε μοναδικά το απέριττο πολυφωνικό ύφος του Μπρούκνερ στη Ράβδο του Ιεσσαί και τη δεητική διάθεση στο Αυτός ο τόπος.
Ο Ύμνος στην Παρθένο του Μπέντζαμιν Μπρίττεν (1913 - 1976) είναι μια σύνθεση του 1930. Γραμμένος για διπλή χορωδία, έδωσε στο σύνολο τη δυνατότητα να αναδείξει το αντιφωνικό παιχνίδι του συνθέτη. Τέσσερις φωνές πήγαν στο τέλος της αίθουσας, πίσω από το κοινό, και διαλέγονταν αρμονικότατα με το επί σκηνής σύνολο. Νομίζω ότι αυτή η εκ του μακρόθεν αντιφωνία έδειξε περίτρανα τις λαμπρές προοπτικές του νεοσύστατου (2008) Mosaico Vocale.
Το πρόγραμμα έκλεισε με τέσσερα Χριστουγεννιάτικα μοτέτα του Φράνσις Πουλένκ (1899-1963): O Magnum Mysterium (Ω Μέγα Μυστήριο), Quem vidistis pastores dicite (Πείτε ποιμένες ποιόν είδατε), Videntes stellam (Αυτοί που είδαν το αστέρι) και Hodie Christus natus est (Σήμερα γεννήθηκε ο Χριστός). Μοτέτα μαργαριτάρια! Γραμμένα το 1952 μαρτυρούν την μεγάλη αξία του συνθέτη, που ήταν μάστορας της γραφής για φωνή.
Το σύνολο Mosaico Vocale ενθουσίασε το κοινό. Δίκαια! Ήταν μια συναυλία - ύμνος στην χορωδιακή μουσική και την ανθρώπινη φωνή. Ο μαέστρος Mihaly Zeke, από μητέρα ελληνίδα, την πιανίστα Καλλιόπη Γερμανού, έχει σίγουρα φωτεινό μέλλον. Του αξίζει!
- ο μάεστρος του Mosaico Vocale Mihaly Zeke
- μέλη του συνόλου μετά τη συναυλία
- ο μαέστρος Μihaly Zeke με την μητέρα του, γνωστή πιανίστα Καλλιόπη Γερμανού και τα μικρότερα αδέλφια του.
1 σχόλιο:
Πολύ νεαρός δεν είναι για μαέστρος;
Δημοσίευση σχολίου