Πρεσβύτερος Ηρακλής Φίλιος
Βαλκανιολόγος, θεολόγος
Κληρικός Ι. Μητροπόλεως Σταγών & Μετεώρων
Η πραγματικότητα είναι σκληρή και τραγική. Ορισμένοι γέροντες χωρίς φιλανθρωπία και εμφορούμενοι ενός ανένταχτου θρησκευτικού φανατισμού πήραν ανθρώπους στο λαιμό τους. Το ακούμε στα Μ.Μ.Ε. όπου συγγενείς μιλάνε για γέροντες που έσκαψαν τον λάκκο αγαπημένων τους προσώπων, επιβάλλοντας τους να μην κάνουν το εμβόλιο και να μην φοράνε την μάσκα μέσα στην Εκκλησία και στο τέλος έφυγαν από την ζωή.
Αλήθεια, ποια θεολογία της ορθόδοξης Ανατολής επιτάσσει μία τέτοια αφιλανθρωπία; Ποια θεολογία ασχολείται με το ζήτημα του εμβολίου και της μάσκας; Από πότε το εμβόλιο και η μάσκα έγιναν πνευματικά θέματα; Ποιος γέροντας έχει το ηθικό πλεονέκτημα να ανάγει το εμβόλιο και την μάσκα σε προσωπική υπόθεση, φετίχ, απωθημένο; Μέσα στην Εκκλησία ο καθένας δεν κάνει ό,τι θέλει. Υπάρχει μία αρχή, υπάρχει μία Σύνοδος, υπάρχει ένα συνοδικό σύστημα από τα πρώτα κιόλας αποστολικά χρόνια (βλ. Αποστολική Σύνοδος 49 μ.Χ. και Οικουμενικοί Σύνοδοι). Η Εκκλησία εκφράζεται συνοδικά, χωρίς να αποφασίζει ένας για όλους. Οι πιστοί εμπιστεύονται τη Σύνοδο και αυτό μας λένε οι Πατέρες της Εκκλησίας. Μία επισήμανση σημαντική: Ορισμένοι φονταμενταλιστές χριστιανοί (υπερορθόδοξοι) κάνουν λόγο για τους Πατέρες στα θέματα αυτά, ενώ την ίδια στιγμή αγνοούν τους Πατέρες τους ίδιους αλλά και τα έργα τους, το περιεχόμενο και την σημασία τους. Γι’ αυτό όπου ακούτε να μιλάνε πολύ για παράδοση και Πατέρες, κρατήστε μικρό καλάθι.
Υπάρχουν γέροντες φωτισμένοι με πολύ αγάπη και πολύ διάκριση στα πράγματα. Κάνουν υπακοή (ύψιστη αρετή) στην Εκκλησία, στην φωνή του εκκλησιαστικού συνοδικού σώματος και δεν ξεσηκώνουν τα πνευματικά τους παιδιά. Μάλιστα, στην περιοχή μας σεβάσμιοι γέροντες έκαναν υπακοή στη Σύνοδο, εμπιστεύθηκαν τη Σύνοδο και παρότρυναν τους μοναχούς και τα πνευματικά τους παιδιά να εμβολιαστούν αφού συζητήσουν πρώτα το θέμα με τον προσωπικό τους γιατρό και μόνο. Δεν πήραν οι γέροντες την θέση του γιατρού, ούτε έβαλαν στην άκρη την επιστήμη. Η Εκκλησία της Ελλάδος η επίσημη φωνή του συνοδικού συστήματος μέσα από εγκυκλίους ξεκαθάρισε πως δεν υπάρχει τσιπάκι στα εμβόλια και πως δεν είναι αυτό το χάραγμα. Κάθε αντίθετη φωνή είναι εκ του πονηρού και εκ της ημιμάθειας που είναι τρομερά χειρότερη και επικίνδυνη από την αμάθεια.
Η πανδημία έφερε πολλά δεινά και η Εκκλησία ταρακουνήθηκε. ‘’Φάγαμε’’ ήττα, όπως γράφει στο πρόσφατο βιβλίο του ο καθηγητής Δογματικής του Α.Π.Θ. Χρυσόστομος Σταμούλης. Η Εκκλησία ήρθε αντιμέτωπη με ένα θέμα και εκεί ήρθε ο αιφνιδιασμός, η διχόνοια, η διάσπαση του εκκλησιαστικού σώματος, καθώς αιρετικές φωνές καλούσαν ξανά σε αποστασία. Όταν ο Επίσκοπος μας Σταγών και Μετεώρων κ. Θεόκλητος μίλησε πριν από καιρό για αιρετικές φωνές έπεσαν πάνω του υποτίθεται ‘’ανώνυμοι’’ ευσεβιστές και ηθικιστές να τον κατασπαράξουν γιατί ομολόγησε μία μεγάλη αλήθεια, ότι δηλαδή όποιος γίνεται αιτία να διασπαστεί η συνοχή του εκκλησιαστικού σώματος και σκανδαλίζει με την συμπεριφορά του και ξεσηκώνει τον κόσμο είναι αιρετικός. Αυτή είναι η αλήθεια.
Η πανδημία είχε και έχει και την θετική της αποτίμηση. Ξεχώρισε η ήρα από το στάρι. Ορισμένοι γέροντες με μακριές γενειάδες και μαλλιά (από εκεί νομίζουν πως αντλούν την πνευματική τους πατρότητα), με σοβαρό το ύφος ενός προφητολόγου (αφού στην ορθοδοξία η προφητεία πουλάει), με αυστηρότητα στο βλέμμα και οπαδούς να τρέχουν από πίσω τους, ιερείς πνιγμένοι στα κομποσχοίνια και στην μονολόγιστη ευχή, που πάραυτα αγνοούν τον Επίσκοπο τους, ιερείς που οι πιστοί εκτιμούσαν και προτρέπουν τώρα τους ηλικιωμένους να βγάλουν την μάσκα μέσα στην Εκκλησία, έδειξαν το πραγματικό τους πρόσωπο που δεν έχει καμία σχέση με την φιλανθρωπία του ορθόδοξου ανθρωπισμού. Αυτή η εμμονή να θεωρούν την χρήση της μάσκας μέσα στον ναό βλασφημία και το εμβόλιο διαβολικό πρέπει να εκλείψει. Όμως ήρθε η εποχή που τα πράγματα και οι πιστοί πλέον τους απομονώνουν. Αυτοί οι άνθρωποι που δεν είναι πνευματικοί έχουν διαπράξει μείζων αμάρτημα. Έχουν πάρει στο λαιμό τους κόσμο. Και το βασικότερο; Έχουν τοποθετήσει στη θέση του προσώπου του Χριστού το δικό τους ιδεολόγημα, προσωπείο. Μιλώντας συνεχώς για την αμαρτία παρά για τη σωτηρία. Επιμένοντας συνεχώς στον διάβολο (τρομοκρατώντας τον κόσμο) και στους δαίμονες (πουλάνε και οι δαίμονες σήμερα) παρά στον γλυκύτατο Νυμφίο και την Βασιλεία του Θεού, την οποία έχουν ανάγει σε αμαρτωλό καρπό για τους ‘’αμαρτωλούς’’.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος, σεβάσμιος και παραδοσιακός Ιεράρχης, άριστος γνώστης της ορθόδοξης θεολογίας, τον οποίο έκαναν πέρα όσοι τον υποστήριζαν, αφού ανέπτυξε τις θέσεις του για την μάσκα και το εμβόλιο, σωστά επισημαίνει σε πρόσφατο κείμενο του: ‘’όμως, μετά από λίγο χρονικό διάστημα παρουσιάσθηκαν τόσες συνωμοσιολογίες, αντιχριστολογίες, οπισθοδρομικές νοοτροπίες και φανατισμοί που με έκαναν πραγματικά να τρομάξω. Δηλαδή, δεν με φόβισε τόσο το εμβόλιο, παρά τις παρενέργειες που θα μπορούσε να έχει στην υγεία μου, διότι όλα τα φάρμακα και όλες οι ιατρικές επεμβάσεις έχουν παρενέργειες, όσο με φόβισε αυτός ο φανατισμός και η άγνοια μερικών Χριστιανών. Σκέφθηκα ότι τέτοιες νοοτροπίες θα μας κάνουν να συνέλθουμε ύστερα από πολλά χρόνια, ωσάν να επιστρέφουμε στον Μεσαίωνα όταν συγκρούσθηκε η δυτική σχολαστική θεολογία με τα νέα ρεύματα της εποχής’’.
Μέσα στην πανδημία όλοι έγιναν γιατροί, επιδημιολόγοι, θεολόγοι κ.ο.κ.. Ο πνευματικός είναι για τα πνευματικά και όχι για να φανατίζει και να ξεστομίζει συνωμοσιολογίες που διαβάζει στο διαδίκτυο χωρίς να γνωρίζει την πηγή τους. Ο γιατρός είναι για την υγεία των ανθρώπων και σε εκείνους πρέπει οπωσδήποτε να καταφεύγουμε για το ζήτημα του εμβολιασμού και όχι σε ορισμένους γέροντες που έσκαψαν αρκετούς λάκκους.. Ο ιερέας ακούει την φωνή της Συνόδου και η επιτροπή Βιοηθικής της Εκκλησίας της Ελλάδος που ασχολείται με τα ζητήματα αυτά έχει επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων στους κόλπους της (γιατρούς, θεολόγους κ.ά.).
Αν διαβάσετε το μεγάλο σε έκταση και σπουδαίο (επιστημονικά και θεολογικά) έργο του Μ. Βασιλείου, την ‘’Εξαήμερο’’, θα διαπιστώσετε την ποικιλία των επιστημονικών θέσεων στο έργο αυτό. Ο Μ. Βασίλειος στις εννέα του ομιλίες που περιλαμβάνονται στο έργο χρησιμοποιεί ευρέως την φιλοσοφία, την φυσική, την μετεωρολογία, την γεωγραφία, την γεωλογία, την φυτολογία, την φαρμακευτική, την αστρονομία, την ιχθυολογία, την πτηνολογία, την ζωολογία και φυσικά την θεολογία. Δεν στέκεται στην ερμηνευτική της δημιουργίας του κόσμου αποκλειστικά και μόνο στην θεολογία. Το βλέπουμε σε όλους τους Πατέρες αυτό (Γρηγόριο Θεολόγο, Γρηγόριο Νύσσης, Ιωάννη Δαμασκηνό, Μάξιμο Ομολογητή, Νικήτα Στηθάτο κ.α.).
Δίπλα μας μυρίζει θάνατος. Γνωστοί μας έχουν φύγει από την ζωή, αρνητές του εμβολίου και της μάσκας αρχίζουν να αλλάζουν στάση καθώς έχουν περάσει την φάση της νοσηλείας και μετανιώνουν για πολλά που δεν έπραξαν. Την ίδια στιγμή ορισμένοι αμετανόητοι θρησκευτικοί γκουρού και προφητολόγοι (όχι πλέον γέροντες) επιμένουν να σπέρνουν τον τρόμο, τον φόβο και την ανυπακοή, αφού μιλούν για δαίμονες και σφράγισμα και καλούν σε ανυπακοή στον Επίσκοπο. Δείχνοντας αλαζονεία και πνευματική αυτάρκεια, καθαρά εωσφορικά κατάλοιπα μιας αλλοτριωμένης πνευματικά τοποθέτησης του εαυτού τους απέναντι στον Θεό, απέναντι στον συνάνθρωπο. Έως πότε δυο - τρία μοναχικά κουκούλια και δυο - τρία καλυμμαύχια θα αλωνίζουν ανεξέλεγκτα; Απομονώστε τους.
14 σχόλια:
Σεβαστέ π. Ηρακλή,
1.
Στα Απομνημονεύματά του (*) από την Σύνοδο στην Φερράρα και την Φλωρεντία, 1438-39, ο Σίλβεστρος Συρόπουλος (Μέγας Εκκλησιάρχης της ΜτΧΕ) αναφέρεται στην ``Σύνοδο των Αποστόλων'', και συγκεκριμένα στην θέση του Αγίου Μάρκου του Ευγενικού (+Εφέσου τότε), ο οποίος ανταπάντησε σε θέση των παπικών, ως εξής:
``Ἡμεῖς οὔτε ἔχομεν, οὔτε εἴδομεν σύμβολον τῶν Ἀποστόλων: σύνοδον δὲ Άποστόλων λέγεις τὴν συνεύλεσης ἐκείνην, καθ᾽ ἢν συνελθόντες διωρίσαντο ἀπέχεσθαι τῶν εἰδολοθύτων καὶ τοῦ πνικτοῦ καὶ ἐτέρων τινῶν; Συνῆλθον γὰρ καὶ διωρίσταντο καὶ ἐκανόνισαν καὶ ἐνομοθέτησαν αὐτοί τε καὶ πρὸ αὐτῶν τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιον, ὡς αὐτοὶ φασιν, ἀπἐχεσθαι τοῦ πνικτοῦ καὶ τῶν ἄλλων: πλὴν οὐκ ὀνομάζεται ἐκείνη σύνοδος τῶν Ἀποστόλων.᾽᾽
(Τμῆμα ςον, κεφάλαιο 14)
Κατά τον Άγιο Μάρκο, λοιπόν, δεν υπήρξε Σύνοδος των Αποστόλων, αλλά Συνέλευση αυτών. Το θέτω, ως βάση συζήτησης.
2. Η επιστήμη δεν είναι πανάκεια. Γίνονται τραγικά λάθη από επιστήμονες. Υπάρχει δε και ανταγωνισμός, αθέμιτος, για research grants, για αναγνώριση: υπάρχει και δολοφονία προσωπικοτήτων ερευνητών. Από την εποχή του Άλμπερτ Αϊνστάιν (που ταλαιπωρήθηκε πολύ από το επιστημονικό κατεστημένο της εποχής του), μέχρι σήμερα, τα πράγματα χειροτερεύουν, σε σημείο που να αναρωτιέται κανείς, ποιός ο λόγος να κάνει κανείς έρευνα...Μόνο για το μεράκι του κάνει όποιος έχει ήθος, και για τίποτε άλλο, και δεν κυνηγά ούτε τους βιβλιομετρικούς δείκτες, ούτε τις αναφορές, ούτε τα βραβεία, όπως γίνεται τελευταία.. Θα μπορούσα να μπώ σε λεπτομέρειες, με πολλά παραδείγματα. Θα το κάνω, μόνο αν μου το ζητήσετε.
Εννοείται ότι στηριζόμαστε στην Ιατρική Επιστήμη, και όχι μόνον. Αλλά, σε αυτή την παγκόσμια κρίση, έχει αναδειχθεί η ασχήμια της επιστήμης, στο σύνολό της, και έχουν απογοητευτεί (και κρυφτεί από την δημοσιότητα) πολλοί, πάρα πολλοί σοβαροί επιστήμονες. Οι αντιφάσεις των τηλε-γιατρών και των εκπροσώπων των κυβερνήσεων είναι πάρα πολλές.
Μήπως, πίσω από την αυστηρότητα των μέτρων, κρύβεται η προσπάθεια απόκρυψης της τραγικής κατάστασης του συστήματος υγείας, σε πολλά κράτη;
3. Είμαι υπέρμαχος των εμβολίων, τα υποστηρίζω και τα προτείνω στους δικούς μου (που είναι όλοι εμβολιασμένοι εις τριπλούν). Είμα υπέρμαχος της χρήσης της μάσκας και της τήρησης των μέτρων που επιβάλλει η συντεταγμένη πολιτεία. Όποιος νιώθει ασύμφορα με τους νόμους και τους κανόνες της ανθρώπινης κοινωνίας, μπορεί να φύγει στην έρημο: το πιστεύω βαθύτατα αυτό.
Δεν μ' εμποδίζει, ωστόσο, η κατά γράμμα τήρηση του νόμου, από μέρους μου, στο να ασκήσω δρυμήτατη κριτική για τον τρόπο που καταφέρονται οι μεν στους δε και ``οι δε στους μεν''. Δεν γνωρίζουμε τα πάντα για αυτή την πανδημία, ακόμα. Θα έρθουν στην επιφάνεια όλα και, πιστεύω, είναι θέμα μηνών. Έχουμε το δικαίωμα της αμφισβήτησης, διότι γίνονται υπερβολές.
4. Η Εκκλησία, ως κτίριο, και η Εκκλησία, ως σύναξη προσώπων που απαρτίζουν το Σώμα του Χριστού, είναι πράγματα ιερά. Από παιδί θεωρούσαμε πως ακόμα και η σκόνη, μέσα στον ναό, κατά την διάρκεια των Μυστηρίων, ακόμα και τα μικρόβια καθαγιάζονται. Είναι ψηλαφητή η πίστη μας, και την αγγίζει κανείς με τις ανθρώπινες αισθήσεις του. Αυτό δεν μπορεί να μας το στερήσει κανείς. Επιλέγουμε να ΜΗΝ εκκλησιαστούμε, προκειμένου να μην ασπαστούμε τις εικόνες με μάσκα. Το θεωρούμε ντροπή. Σεβόμαστε την αθεϊστική και υλιστική στάση της Πολιτείας, που θεωρεί της Λιτανείες των Αγίων Λειψάνων ως ματζούνια ινδιάνικων φυλών. Κανένα πρόβλημα να θεωρούν οι ``πεφωτισμένοι'' που μας διοικούν ό,τι θέλουν. Θέατρο, όμως, αρνούμαστε να παίξουμε με την πίστη μας και με τα φρικτά Μυστήρια. Και αυτό δεν μπορεί κανένας να μας το επιβάλλει.
Την Ευχή σας να έχουμε,
Κυριάκος
(*) LES MOMOIRES DE S. SYROPOYLOS, sur le concile de Florence (1438-1439), V. Laurent, Editions du Centre National de la Recherche Scientifique, 1971.
Ωραίο κείμενο. Η διαφωνία περί μάσκας κ εμβολίου θα ξεχαστεί, ο διχασμός θα μείνει
Μπράβο σου παπα-Ηρακλή. Άξιος!!!
Όσο για το σχόλιο του κ. Παπαδόπουλου, μένω μόνο στο "Φάγαμε ήττα. Κείμενα για τον αυτοεγκλωβισμό της Ορθοδοξίας", του αγαπητού Χρυσόστομου Σταμούλη. Όλα τα άλλα, νομίζω, πως δεν χρειάζονται· εξάλλου η Ιστορία (και η Εκκλησιαστική) δεν επαναλαμβάνεται. Βασικό αξίωμα της Ιστορικής Επιστήμης.
ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ!
Δεν θεωρώ καθόλου "ντροπή" την προσκυνηση των εικόνων με μάσκα. Το γιατί είναι απλό. Όσο "ντροπή" είναι το τζάμι που προστατεύει την εικόνα, άλλο τόσο είναι κι η μάσκα που προστατεύει το στόμα του πιστού! Το ότι όλα είναι καθαγιασμενα μέσα στην εκκλησία αγγίζει το όριο της ειδωλολατρίας! Δεν έχουν πει κάτι τέτοιο οι Άγιοι Πατέρες ούτε αναφέρεται κάπου αλλού και συνεπώς είναι αυθαίρετο και παρεξηγησιμο. Η πίστη που είναι ζωντανή έχει πνευματική διάσταση. Το μόνο αμόλυντο και καθαγιασμενο είναι η Θεία Κοινωνία. Όλα τα άλλα υπόκεινται στο νόμο της φύσης και της φθοράς
Αγαπητέ Ανώνυμε, 9:03, για μενα είναι ντροπή, διότι άλλο πράγμα το γυαλί που προστατεύει μια εικόνα από την φθορά, και άλλο η μάσκα, που την βάζω γιατί φοβάμαι να κολλήσω ιό κατά την διάρκεια της Θείας Ευχαριστίας. Με την νοοτροπία που προτείνετε, η αυγοτέμπερα και το φύλλο χρυστού και το ξύλο είναι αυτά που προσκυνούμε, και όχι η Παναγία! Μα, την Παναγία προσκυνούμε! Γι' αυτό και είναι ντροπή να την προσκυνούμε ως μασκοφόροι. Προσωπική κατάθεση. Δεν σας λέω τί να κάνετε εσείς: εσείς να κάνετε όπως σας αναπαύει εσάς.
Προτιμώ να μην πατώ στον χώρο της εκκλησίας μασκοφορεμένος. Διότι χάνεται το νόημα των πραγμάτων. Χάνεται η Χάρις των Λειψάνων, της ίδιας της Θείας Κοινωνίας, των Εικόνων, του Αγιασμού...όλα γίνονται αποκλειστικά ύλη, φθαρτή. Χάνεται η αφθαρσία πάνω τους...Κοροϊδευόμαστε, απορρίπτουμε την δύναμη της Λιτανείας, της Ευχής... Ο σεβαστός π. Ηρακλής έθεσε και θέμα Ευχής, παραπάνω, και θα έπρεπε να διευκρινήσουμε κι εδώ: δεν είναι δυνατόν να κάνεις την Ευχή με ταπείνωση, και να πέσεις σε τέτοια πλάνη, σαν την πλάνη που (σωστά) αναφέρει. Αυτό ίσως θα έπρεπε να το διευκρινήσει στο κείμενό του: διότι ο τρόπος που το θέτει, είναι σαν να μην έχει δύναμη η νοερά προσευχή.
Ακόμα και κατά την διάρκεια της βουβωνικής πανώλης, που θέριζε την Ευρώπη, ο κόσμος δεν έδειξε τέτοια δειλία. Αν διαβάσετε την περιγραφή του Pero Tafur, για την λιτάνευση εικόνων στην Πόλη, εν μέσω πανδημίας, θα δείτε ότι οι Χριστιανοί τότε είχαν διαφορετική πίστη από την δική μας. Ίσως να αναφερθείτε στο Πηδάλιον, απόσπασμα του οποίου δημοσίευσε ο αξιότιμος Άρχων (πια) της ΜτΧΕ, ο κ. Ανδριόπουλος: πότε εγγράφει το Πηδάλιον, και γιατί να θεωρούμε ότι και οι Άγιοι δεν κάνουν λάθη, όταν βρίσκονται εν ζωή; Αφού δεν είναι ακόμα Άγιοι...
Πολύ φοβάμαι ότι σήμερα δημιουργείται ένα νέο ρεύμα, μεταπατερικό και υλιστικό, μέσα στην Εκκλησία μας. Την στιγμή που η ΜτΧΕ ανακυρήσει νέους Αγίους, και τόσο ο Πατριάρχης μας όσο και άλλοι ιεράρχες του Πατριαρχείου αναφέρουν με τέτοια χαρά εμπειρίες τους από σύγχρονους Αγίους.
Γιατί δεν λιτανεύονται άγια λείψανα, και αντ' αυτού κλείνουν οι εκκλησίες; Πότε, ιστορικά, συνέβαινε αυτό στο παρελθόν; Θα σας απαντήσω: ποτέ!
Σήμερα ἑορτάζουμε τὸν Μέγα Βασίλειο. Ὁ Μέγας Βασίλειος ἐπισκεπτόταν λεπροὺς, ζοῦσε μαζὶ τους, ἀπάλυνε τὰ τραύματά τους... Νὰ ἔρθουμε χρονολογικὰ πλησιέστερα σὲ μᾶς. Ὁ Ἅγιος Εὐμένιος Σαριδάκης ὑπηρετοῦσε τοὺς λέπροὺς γιὰ πάνω ἀπὸ 30χρόνια στὴ Σπιναλόγκα. Ποτὲ δὲν κόλλησε λέπρα. Ὅ,τι ὑπάρχει μέσα στὴν Ἐκκλησία καὶ στοὺς Ναοὺς μας εἶναι καθαγιασμένο καὶ δὲν ...κολλάει τίποτε... Αὐτὸ ποὺ κολλάει τὰ πάντα εἶναι οἱ φοβίες καὶ οἱ ἐμμονοϊδεατικὲς τάσεις ποὺ κάνουν τοὺς ἀνθρώπους νὰ μηρυκάζουν καὶ νὰ προβληματίζονται χωρὶς λόγο.
Αυτά είναι ψυχολογισμοι που τείνουν να γίνουν η οντολογική αλήθεια της Εκκλησίας. Θρησκειοποιουν την πίστη και την οδηγούν στην μαγεία, στον αυτοματισμό της ενέργειας του Θεού.
Εφόσον κάνεις ιερέας που διακονούσε τους λεπρούς δεν κόλλησε, γιατί οι λέπροι δεν θεραπευόνταν;
Ναός του Θεού είναι όλος ο κόσμος ( αυτό αναφωνεί ο Σολομών κατά τα εγκαίνια του μεγαλοπρεπούς Ναού που έκτισε! Κατά εξοχήν ναός του Θεού είναι ο βαπτισμένος άνθρωπος ο οποίος καλλιεργεί τα χαρίσματα που έλαβε με το άγιο χρισμα. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αδθενει....Δείτε τι λέει επ αυτών ο ι. Χρυσόστομος.
Ο σάλος
Θα ήθελα να ζητήσω συγνώμη που παρεμβαίνω για τρίτη φορά: το θέμα μας αφορά όλους, πολύ.
Αγαπητέ Σάλε, θα μπορούσες να μ'απαντήσεις σε μια ερώτηση: και ο ληστής ρώτησε τον Εσταυρωμένο: αν είσαι ο Χριστός, σώσε τον εαυτόν σου και εμάς... Η ερώτησή σου θα έπρεπε να απαντήσει και σε αυτό: γιατί δεν έσωσε ο Χριστός την ανθρωπότητα απευθείας, ΧΩΡΙΣ να μπει στην ανάγκη να ενσαρκωθεί ο Λόγος του Θεού, να σταυρωθεί και να αναστηθεί;
Αυτά τα επιχειρήματα με το γυαλί των εικόνων είναι αδύναμα. Στο Άγιον Όρος υπάρχουν παμπάλαιες εικόνες χωρίς προστατευτικό γυαλί, που έχουν κάνει λακούβα, από το φίλημα... Βλέπετε, έχουμε πια συνηθίσει στην ιδέα ότι Ορθοδοξία/Αποστολική Παράδοση είναι αυτό το χάλι που αντικρίζουμε στις εν Ελλάδι εκκλησίες...Με τα μεγάφωνα, τους κιτς πολυελαίους, και άλλα πολλά...να μην αρχίσουμε με αυτά τώρα...
Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω, τόσο στο κείμενο του π. Ηρακλή, όσο και στην θέση σου, είναι η απολυτότητα ότι έχετε δίκαιο. Σε αυτό το μπλογκ, που αγαπάμε πολύ, έχει κριθεί ο π. Χαράλαμπος Παπαδόπουλος / παπα-Λίβυος ουκ ολίγες φορές, ακριβώς για τον τρόπο γραφείς του π. Ηρακλή: δίνεται *εντολή* στο ποίμνιο να ακολουθήσει μια συγκεκριμένη γραμμή.
Εσείς να μας αποκαλείτε ειδολολάτρες. Εμείς θα θεωρούμε και την σκόνη, στον ναό, καθαγιασμένη. Η λογική σας δεν έχει να κάνει με τίποτα από αυτά που γευτήκαμε στην Εκκλησία από παιδιά: λείπει, από τον λόγο σας, η ιερότητα, η μυσταγωγία, πράγματα που δεν περιγράφονται με λόγια.
Δεν μπαίνουμε πια στους ναούς (σας), για να μην σας σκανδαλίσουμε. Έχουμε την τύχη να ζούμε μακριά από την Ελλάδα, και να ασπαζόμαστε τις ιερές εικόνες ελεύθερα, χωρίς μάσκα, μέσα σε ένα φιλόξενο μουσουλμανικό περιβάλλον...
Λυπάμαι. Δεν έχω καμμιά μυσταγωγια και ιερότητα. Λυπάμαι που δεν είναι στο δικό σας πνευματικό ανάστημα! Ερρωσθε!
Ο σαλος
Γεια σου Κυριάκο. Είμαι ένας άσχετος Να σε ρωτήσω κάτι; Έχεις μήπως καμία σχέση με τους Αποτειχισμένους ; το "δεν μπαινουμε πια στους Ναους ΣΑΣ" το εχω ακουσει μεχρι στιγμης μονο απο αποτειχισμένους .
Ναι "σαλέ" ή "σάλε" (δεν ξέρω ποιος είναι ο σωστός τονισμός) ο κ.Κυριάκος Παπαδόπουλος όπως και πολλοί άλλοι πεφωτισμένοι (=(λατιν.)illuminati), είναι υψηλά πνευματικά αναστήματα! Ιδανικά θα έχει ο κ.Κυριάκος και έναν "Γέροντα" όπως λέει ο τίτλος αυτού του άρθρου...
"Ακόμα και κατά την διάρκεια της βουβωνικής πανώλης, που θέριζε την Ευρώπη, ο κόσμος δεν έδειξε τέτοια δειλία. Αν διαβάσετε την περιγραφή του Pero Tafur, για την λιτάνευση εικόνων στην Πόλη, εν μέσω πανδημίας, θα δείτε ότι οι Χριστιανοί τότε είχαν διαφορετική πίστη από την δική μας."
Πολύ ωραία μας τα λέτε! Έχετε δίκιο ως προς αυτό: δεν δείλιαζε ο κόσμος τότε. Όντως δεν δείλιαζε! Γιατί όμως δεν δείλιαζε; Διότι απλούστατα είχε -κυριολεκτικά- άγνοια κινδύνου. Δεν γνώριζε πώς να προφυλαχτεί. Καλά καλά, ούτε πριν 100 χρόνια κατά την πανδημία της ισπανικής γρίπης δεν ήξεραν πώς και σε τι βαθμό θα έπρεπε να προφυλάξουν τους εαυτούς τους. Τώρα που γνωρίζουμε, και λέγοντας "τώρα" μιλώ εδώ και τουλάχιστον 60 χρόνια, ότι υπάρχουν ασθένειες διαδιδόμενες με αεροσωματίδια λόγω των πτυέλων ή ξεκάθαρα αερογενώς, και μάσκες θα φορέσουμε και σε λιτανείες δεν θα στριμωχτούμε και στις εκκλησιές όπου τα μέτρα δεν τηρούνται δεν θα πάνε. Μιλώ για τους φρόνιμους: όχι για τους έχοντες και προβάλλοντες οὐ κατ' ἐπιγνωσιν ζῆλον.
Ο πίστη μας δεν είναι μαγεία: είναι λογική πίστη, καθότι το ποίμνιον είναι λογικό και όχι άλογο. Τα υπέρλογα στοιχεία της έλλογης πίστης μας έχουν εδώ και 2000 χρόνια περιβληθεί τύπο δόγματος. Η παράδοση της Εκκλησίας μας δεν υπάρχει για να βοηθεί τους ανθρώπους να αυτοκτονήσουν, αλλά για να διασώσει το δόγμα. Κατά τα λοιπά ο Κύριος είπε κάποτε: "οὐκ ἐκπειράσεις Κύριον τὸν Θεόν σου". Ας το αναλογιστούμε όλοι και πρώτος εγώ.
Καλή και ευλογημένη χρόνια!
Ξέρετε...έχετε φανατισμό. Το κυριότερο: είστε _ανώνυμοι_. Κρίμα... Δεν μπορούμε να ανοίξουμε διάλογο με ανωνύμους που φανατίζονται. Άλλωστε το γράψαμε και παραπάνω: αφήστε μας στην ησυχία μας, και κάνετε αυτό που επιθυμείτε.
Απορώ πώς γίνεται άνθρωποι με φανατισμό να παρακολουθούν ένα τόσο προοδευτικό μπλογκ, ενός επιφανούς ανθρώπου του πνεύματος, στην Ελλάδα, του κ. Ανδριόπουλου. Ο κ. Ανδριόπουλος ψέγει ανθρώπους επώνυμα, και δεν διστάζει να αναμετρηθεί μαζί τους, με επιχειρήματα. Εσείς, ανώνυμα, κοροϊδεύετε την Ευχή, τους Πνευματικούς...τους Αγίους, τα Όσια, τα Ιερά...Δεν έχουμε τίποτα το κοινό. Μακριά, λοιπόν, από εμάς. Εμείς δεν θα πατάμε στις εκκλησίες σας, στην Ελλάδα, όσο μας θέλετε μασκοφόρους. Δεν πάμε σε μασκέ πάρτυ...Όταν με το καλό επικρατήσει η λογική, θα ξαναπατήσουμε...
Ένας από τους ανώνυμους, παραπάνω, αναφέρθηκε στον Σολομώντα: ναός είναι ο κόσμος (το εκκλησίασμα, δηλαδή), είπε. Δηλαδή, αν κατάλαβα καλά, την σύζυγό σας δεν την αγκαλιάζετε πια; Τα παιδιά σας δεν τα φιλάτε; Δεν ασπάζεστε τους γονείς σας; Τους συγγενείς σας; Με τους φίλους σας δεν ανταλλάσετε χειραψία; Όχι;! ...όλο το εκκλησίασμα είναι Σώμα Χριστού: αν έχετε υπόψιν τί είναι η Θεία Ευχαριστία, όπου προϊσταται ο Χριστός (είμαι σίγουρος ότι το έχετε υπόψιν). Τί φοβάστε από τους ανθρώπους, την ώρα που τελούνται τα Φρικτά Μυστήρια. Θέλω να πώ, μήπως έχετε εγκλωβιστεί σε έναν θλιβερό φαύλο κύκλο; Ο κορονοϊός ήρθε για να μείνει...ή μάλλον κορονοϊοί υπήρχαν πάντα, και θα υπάρχουν, και θα μεταλλάσονται, συνέχεια...κι εσείς θα αποξενώνεστε ολοένα και πιο πολύ, για να σώσετε τον εαυτό σας, για να μην πεθάνετε...Πεθαίνουν εμβολιασμένοι και ανεμβολίαστοι! Πρέπει να το καταλάβετε αυτό! Πεθαίνουν άνθρωποι που προσέχουν και άνθρωποι που δεν προσέχουν! Ο θάνατος ΔΕΝ χαρίζεται σε κανέναν. Εδώ, ωστόσο, υπάρχει ένα βαθύτερο πρόβλημα...Σε τί πιστεύετε ακριβώς;
Δεν ξέρω σε τί πιστεύετε, αλλά δεν είναι δυνατόν να επικοινωνήσουμε. Εγώ βρίσκω ανάπαυση με το Αγιορείται Πατέρες και Αγιορείτικα, του Αγίου Παϊσίου και με τον Αββά Δανιήλ της Σκήτεως. Εσείς φαίνεστε πιο μορφωμένος, και μάλλον βρίσκεστε σε πνευματικές κορυφές που δεν μπορούμε να διανοηθούμε...δείξτε λοιπόν κατανόηση! Εϊμαι άνθρωπος ολιγογράμματος. Δεν τα ξέρω τα γράμματα τα πολλά. Εσείς που έχετε διδακτορικά, γιατί μας βαράτε στο ψαχνό...
Αφήστε μας λοιπόν με το βίωμά μας, με την αίσθηση μιας φλόγας να μας κατακαίει εν ώρα Αγρυπνίας, στην Ι.Μ. Οσίου Παύλου του Αγίου Όρους, όταν πρωτοπήγαμε στα παιδικά μας χρόνια... Αφήστε μας με αυτή την εμπειρία, που παρακαλούμε να επαναληφθεί, μάταια... ``Είσαι αδυσώπητος'', φώναξε ο Γ. Σιλουανός ο Αθωνίτης...και μετά ήρθε η φώτιση, λούστηκε από το φως. Αφήστε μας να ακολουθούμε την εμπειρία, και όχι την θεωρία και την λογική, όταν ανεβαίνουμε τα σκαλιά του ναού. Διότι, πιστεύουμε, ότι όταν αποφασίσεις να ανεβείς αυτά τα σκαλιά, έχεις σωθεί. Το πρόβλημα είναι ότι δεν χρησιμοποιείτε το ρήμα ``πιστεύω'', όπως το αντιλαμβανόμαστε εμείς.
Υ.Γ. ``Η πίστη μας δεν ειναι μαγεία: είναι λογική πίστη...'' έγραψες Λάζαρε. Τα επιχειρήματα όμως, περί ισπανικής γρίπης, δείχνουν έλλειψη ιστορικής γνώσης, και της αλληλουχίας των γενογότων. Ντο γιουρ χομγουορκ, ώστε να μην θεωρούμε αποδείξεις τα τσιτάτα...
Δημοσίευση σχολίου