Δευτέρα, 23 Ιουλίου 2012

ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΕΝΟΣ ΝΑΟΥ Σ' ΕΝΑ ΤΟΠΟ ΜΕ ΠΟΝΤΙΑΚΕΣ ΡΙΖΕΣ


του παπαδάσκαλου Κωνσταντίνου Ι. Κώστα 
Πλήθος πιστών με λαμπρά, γιορτινά πρόσωπα, με ευγένεια πολιτισμού και ορθόδοξου ήθους, μιας τοπικής κοινωνίας, που ήρθε από τον Πόντο, εγκαταστάθηκε στο Χεϊμπελί, (τούρκικο χωριό τότε) ρίζωσε με πίστη στις αυτόχθονες δυνάμεις του και αναπτύχτηκε εγκάρδια και δυναμικά, χωρίς το σύνδρομο του φόβου για την απώλεια κεκτημένων, απέναντι στις άλλες τοπικές και αδελφές κοινωνίες, επιδείχνοντας εργατικότητα αλλά και ανοιχτή, άφοβη συνεργατικότητα, μέσα από δυσοίωνες κοινωνικές και πολιτικές καταστάσεις, όλος αυτός ο ευγενής λαός, κουβαλώντας αυτήν τη μακραίωνη παράδοση της λεπτής, ως αύρας, ευγένειας ψυχής, από τις γιαγιάδες του Πόντου μέχρι τα νέα παιδιά-μαθητές, συμμετείχε στην Ακολουθία των Εγκαινίων και στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, που τέλεσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σερβίων και Κοζάνης κ. Παύλος, (20-7-2012), στον περικαλλή νεόδμητο ιερό Ναό του Προφήτη Ηλία στον οικισμό Αύρας Ίμερας, δίπλα στη λίμνη του Αλιάκμονα-Πολυφύτου. 
Στα εγκαίνια ήταν παρούσα και η τοπική ηγεσία με το Δήμαρχο Σερβίων-Βελβεντού κ. Βασίλη Κωνσταντόπουλο, τον Αντιδήμαρχο κ. Γεώργιο Μπάκανο και τον Πρόεδρο της τοπικής Κοινότητας κ. Αβραάμ Σταυρίδη. Παρών στη γιορτή και ο Πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ίμερας, με το ‘’εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο της μακεδονικής γης’’, παραγωγής Ίμερας, κ. Δημήτριος Παπαδόπουλος. 
Ο Σεβασμιώτατος κ. Παύλος δείχνοντας το εγκαινιασθέν αντιμήνσιο στο λαό, εξήγησε τι είναι αυτό και τι σημαίνει εκκλησιολογικά η χρήση του από τους Πρεσβυτέρους της Εκκλησίας για την ενότητα, γνησιότητα και εγκυρότητα της κοινωνίας του αδιαίρετου σώματος της Εκκλησίας. 


Ο Ναός του Προφήτη Ηλία Αύρας Ίμερας, είναι το επιστέγασμα πόθων και εμμονής στην πατρώα εκκλησιαστική πίστη όλων των Ιμεριωτών, που ενίσχυσαν με ποικίλους τρόπους την ευγενή πρωτοβουλία του ζεύγους Νικολάου και Σοφίας Αρουτσίδη για τη θεμελίωση και αποπεράτωση του ιερού Ναού, που σήμερα αποτελεί κόσμημα ομορφιάς στον παραλίμνιο πανέμορφο και παραδείσιο οικισμό της Αύρας Ίμερας, αλλά και συνεχή υπόμνηση για την ανάγκη αποδοχής εκκλησιοκεντρικού κοινωνικού τρόπου ύπαρξης και συνύπαρξης λαών και πολιτισμών, με κέντρο την ευχαριστιακή τράπεζα, μέσα από τη ζωντανή αγιοπατερική παράδοση της Ορθόδοξης Εκκλησίας με χαρακτηριστικά πρόσληψης, ανοιχτότητας και συνυπαρκτικότητας, όπως προβάλλονται μέσα και από τον εγκαινιασμό του ι. Ναού με ιερά λείψανα Μαρτύρων και Οσίων της Εκκλησίας, ανδρών και γυναικών, που αγάπησαν πολύ και πρόσφεραν τον εαυτό τους εθελόθυτα θύματα για το υπέρ παν όνομα του Ιησού Χριστού.

11 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Όταν η αρχιτεκτονική ασκείται από άσχετους - κι εδώ στην Ελλάδα είναι φαινόμενο πολύ συχνό - ιδού τα τραγικά αποτελέσματα.
Που το είδες το "κόσμημα ομορφιάς";
Που βλέπεις στοιχειώδεις αναλογίες;
Σου αρέσει αυτό το κατασκεύασμα - τερατούργημα στην είσοδο του ναού;

Ανώνυμος είπε...

Είναι όντως ένα τραγικό παράδειγμα αρχιτεκτονικής που δεν προέρχεται από πουθενά, δεν οδηγεί πουθενά και δεν σχετίζεται με τίποτε, παρά μόνο πολύ επιφανειακά.

ΝΛ.

Ανώνυμος είπε...

Δε συμφωνώ. Εμένα μου αρέσει.

Ανώνυμος είπε...

Απαράδεκτος τελετουργικώς ο ενδυματολογικός τρόπος κατά την έκπλυση της Αγ.Τραπέζης και την καθιέρωση των Ιερών Αντιμηνσίων όπως αποθανατίζεται εδώ! Το Ιερόν Σάββανον φέρεται υπό του Αρχιερέως ασκεπούς όντος και ουχί φέροντος μίτραν επί κεφαλής!

Ανώνυμος είπε...

Ο Ναός δεν είναι άσχημος το θέμα είναι αλλού. Το μπετόν ταιριάζει σε σύγχρονες αρχιτεκτονικές μορφές. Η αντιγραφή προτύπων, που χρησιμοποίησαν ως οικοδομικό υλικό την πέτρα κάπως ξενίζει εδώ. Όταν παρουσιάζονται σύγχρονα σχέδια πάλι δε σας αρέσουν γιατί είναι δήθεν αντιπαραδοσικά! Λες και η ζωντανή παράδοση δεν εστιάζει στις θεολογικές αναφορές με μεταγενέστερα του βυζαντίου σχήματα! Ο ναός εξάλλου πρέπει να πληροί τη θεολογία της θείας ευχαριστίας και της θείας οικονομίας και αυτό δεν είναι προνόμιο μόνο των βυζαντινισμών.

@ 24 Ιουλίου 2012 9:27 μ.μ.
Δεν ξέρω αν έχεις δίκιο αλλά το ύφος σου με κάνει ούτε να με ενδιαφέρει αν έχεις δίκιο και υποσυνείδητα έρχονται στον αμαθή νου μου κάποιες γραμμές των ευαγγελίων ...

Ανώνυμος είπε...

"Απαράδεκτος τελετουργικώς ο ενδυματολογικός τρόπος κατά την έκπλυση της Αγ.Τραπέζης και την καθιέρωση των Ιερών Αντιμηνσίων όπως αποθανατίζεται εδώ! Το Ιερόν Σάββανον φέρεται υπό του Αρχιερέως ασκεπούς όντος και ουχί φέροντος μίτραν επί κεφαλής!" αναφέρει σχολιαστής.

Ορθά! Αλλά σύμφωνος με το ήθος του Κοζάνης.

Ανώνυμος είπε...

Ο ναός δεν είναι βυζαντινός, δεν είναι ούτε μοντέρνος. Το πρόβλημα δεν βρίσκεται εκεί. Χρησιμοποιεί κάποια εξωτερικά στοιχεία παρμένα από παλαιότερους ναούς (τρούλο, καμάρες κλπ)και τα δένει με ένα ιδιαίτερα κακότεχνο τρόπο. Είναι απλώς άσχημος. Εκεί είναι το θέμα. Θα μπορούσε να είναι όμορφος βυζαντινός, μεταβυζαντινός, μοντέρνος ή ότι άλλο, αλλά δεν είναι. Ούτε καν φοιτητικού επιπέδου (δηλ. μαθητευόμενου)δεν είναι.

ΝΛ.

Ανώνυμος είπε...

@24 Ιουλίου 2012 9:58 μ.μ.
Σαφέστατα, αγαπητέ, και έχω απόλυτο δίκαιο! Εάν ανατρέξετε σε διαδικτυακές αποθανατίσεις Τελετών Εγκαινισμού Ναών θα ιδείτε και χειρότερα από το υπ΄εμού σχολιασθέν "σάββανον μετά μίτρας"! Παρατηρών δε την φωτογραφία προσεκτικότερον, διερωτώμσι εάν το σάββανον έχει φορεθεί επάνω από τον αρχιερατικόν σάκκον ή όχι...
Αναφορικώς με τις Ευαγγελικές γραμμές που υπαινίσεσθε δεν δύνανται να εφαρμοστούν ώδε καθότι δεν τυγχάνω Μητροπολίτης! Δύνασθε όμως να προβληματιστείτε επί του ακροτελευτίου τμήματος του σχολίου 25 Ιουλίου 2012 7:16 π.μ.
Ο 24 Ιουλίου 2012 9:27 μ.μ

Ανώνυμος είπε...

@24 Ιουλίου 2012 9:58 μ.μ.
Αν αναφέρεσαι στο πρώτο σχόλιό μου, δεν έχεις καταλάβει τι εννοώ. Μακρυά από μένα η παραδοσιοπληξία και η βυζαντινολαγνεία.
Απλά λέω ότι αυτός που σχεδίασε το Ναό δεν πρέπει να είναι αρχιτέκτονας, μια και στην Ελλάδα έχουν δικαίωμα να αρχιτεκτονούν και μη αρχιτέκτονες (πολιτικοί μηχανικοί, τεχνολόγοι των ΤΕΙ κλπ) θεωρώντας τους εαυτούς τους ειδικούς, χωρίς να έχουν καμμιά σχέση με το αντικείμενο και ειδικά με το αντικείμενο της ναοδομίας, που απαιτεί ειδικές γνώσεις και που ποτέ τουλάχιστον δεν το έχουν διδαχθεί κατά τη διάρκεια των σπουδών τους.
Υπάρχουν σύγχρονοι ναοί από μπετόν που αντιγράφουν τις βυζαντινές μορφές με μεγάλη επιτυχία, αλλά για να γίνει αυτό, αυτός που τους σχεδιάζει πρέπει να έχει βαθειά γνώση της βυζαντινής αρχιτεκτονικής για να μπορεί να τη προσαρμόσει στα σύγχρονα δεδομένα. Το να παραθέτεις απλώς τρούλλους και αψίδες, δεν σημαίνει ότι κάνεις βυζαντινή αρχιτεκτονική.
Όσον αφορά τον συγκεκριμένο ναό, συμφωνώ με τον ΝΛ, είναι απλώς άσχημος. Θα περίμενα οι Πόντιοι να τιμούνε καλύτερα τους Αγίους τους.

Ανώνυμος είπε...

Αν υπάρχει κάποιο βίντεο ή φωτογραφίες, που την ακολουθία της καθιερώσεως θυσιαστηρίου τελεί ο αείμνηστος και Μέγας Μητροπολίτης Πατρών κυρός Νικόδημος Βαλληνδράς, καλόν θα ήταν να αναρτηθούν ώστε να διδαχθούν οι αρχιερείς και Πατριάρχες θα τολμούσα να πω για το πως τελούνται τα εγκαίνια ιερού ναού. Διότι έχουμε δει κατά καιρούς από τα εκκλησιαστικά ειδησιογραφικά sites φωτογραφίες και βίντεο με λειτουργικά και τελετουργικά τερατουργήματα,
ΟΡΚ

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Και η φωτογραφία της ανάρτησης τι είναι ΟΡΚ;

Related Posts with Thumbnails