Παρασκευή, 8 Ιουνίου 2012

ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΙΚΟ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ ΣΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ


Στην Πόλη τιμήθηκε την τελευταία εβδομάδα ο διεθνούς φήμης έλληνας συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης, με μια εκδήλωση και μια ξεχωριστή έκδοση. 
Στην Μεγάλη του Γένους Σχολή την περασμένη Παρασκευή 1 Ιουνίου πραγματοποιήθηκε εκδήλωση κατά την οποία παρουσιάστηκαν αποσπάσματα από το περίφημο έργο του Καζαντζάκη "Καπετάν Μιχάλης", με αφορμή τα 55 χρόνια από το θάνατο του μεγάλου συγγραφέα και στοχαστή. 
Την Δευτέρα 4 Ιουνίου στην Αστική Σχολή του Γαλατά πραγματοποιήθηκαν, παρουσία του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου, τα εγκαίνια του ανεξάρτητου ελληνόφωνου εκδοτικού οίκου "Ιστός". Πρόκειται για ένα φιλόδοξο εγχείρημα από νέους της Πόλης, το οποίο είναι υψηλών προδιαγραφών και ήδη μας έδωσε τα πρώτα δείγματα "γραφής". 
Ο «Ιστός» ειδικεύεται στην έκδοση έργων στα ελληνικά, τα τουρκικά καθώς και σε δίγλωσσες εκδόσεις. Σκοπός είναι να καταστούν προσβάσιμα στο τουρκόφωνο αναγνωστικό κοινό κλασικά έργα της νεοελληνικής γραμματείας, πρωτογενείς ιστορικές πηγές αλλά και σχετικά ακαδημαϊκά πονήματα. Ανάμεσα στους πρώτους τίτλους των εκδόσεων "Ιστός" ξεχωρίζει η Ασκητική-Salvatores Dei, του Nίκου Καζαντζάκη σε μετάφραση Χαρούν Ομέρ Ταρχάν. 
Η κλασική πραγματεία-μανιφέστο του Νίκου Καζαντζάκη, ταυτισμένη στο νού των περισσοτέρων με την επιτύμβια επιγραφή «δεν ελπίζω τίποτα, δε φοβούμαι τίποτα, είμαι λεύτερος», παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε δίγλωσση έκδοση με παράλληλο κείμενο στα ελληνικά και τα τουρκικά. 


Το έργο μπορεί να θεωρηθεί και ως προσωπική απάντηση και εφαρμογή της Νιτσεϊκής φιλοσοφίας στο ελληνικό πνευματικό γίγνεσθαι, και συγκεκριμένα της τρίτης πραγματείας του έργου «Γενεαλογία της Ηθικής», με τίτλο «Τί σημαίνει το ασκητικό ιδεώδες;». Ο Νίτσε απασχόλησε άλλωστε τον Καζαντζάκη ήδη από τη διδακτορική του διατριβή, εκπονημένη το 1909 υπό την επίβλεψη του Ανρί Μπερξόν, με τίτλο «ὁ Φρειδερίκος Νίτσε ἐν τῇ Φιλοσοφίᾳ τοῦ Δικαίου καὶ τῆς Πολιτείας». Παράλληλα στην εισαγωγή του στο έργο «o Βίος και η Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά», ο Καζαντζάκης αναγνωρίζει ότι, μαζί με τον Όμηρο, τον Μπερξόν και τον Ζορμπά, ο Νίτσε αποτέλεσε μία από τις βαθύτερες επιρροές για την πνευματική του συγκρότηση. 
Ευχόμαστε στις Πολίτικες εκδόσεις "Ιστός" καλή ...ιστιοπλοϊα στην ελληνική πνευματική παραγωγή.

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Να υπενθυμίσουμε ότι ο Ν.Καζαντζάκης δεν έχει αφοριστεί από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως αλλά μόνο από το Βατικανό και την Εκκλησία της Ελλάδος, από τις έδρες δηλαδή του Ρωμαιοκαθολικισμού και του Ελληνοφώνου Προτεσταντισμού(κατά Γ.Μεταλληνό "κατ' Ανατολάς Δύσις")!

Ανώνυμος είπε...

Δυστυχώς το σατανόπληκτο υβριστή του Χριστού δεν τον αφόρισε η Εκκλησία της Ελλάδος.

Γιάννης Γ. είπε...

Φυσικα η αντίληψη περι σατανοπληκτου,υβριστή και άθεου Καζαντζάκη είναι τόσο ξεπερασμένη που απορώ που υπάρχουν ακόμα κάποιοι που τη θυμούνται

Ανώνυμος είπε...

Επειδή για σένα είναι ξεπερασμένη δε σημαίνει ότι είναι και για τους άλλους.

Ανώνυμος είπε...

Η Ιερά σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος σε συνεδρία της στις 15/11/1988 εξ αφορμής της διαβόητης ταινίας του Σκορτσέζε ο τελευταίος πειρασμός που βασίστηκε στο ομώνυμο έργο του Καζαντζάκη καταδίκασε το περιεχόμενό της γιατί όπως αναφέρεται στην εν λόγω ανακοίνωση υβρίζεται,προσβάλλεται και κατασυκοφαντείται το ιερώτατο πρόσωπο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και επιχειρείται η ανατροπή της δογματικής περί Θεανθρώπου διδασκαλίας της Εκκλησίας.Μάλιστα η Ιεραρχία εν κατακλείδι θεωρεί άξιους ανθεματισμού τους συνεργασθέντες για τη δημιουργία της ταινίας και άξιους μικρού αφορισμού τους θεατές της.
Και μετά απ όλα αυτά κι άλλα πολλά ισχυρίζονται κάποιοι ότι ο Καζαντζάκης δεν ήταν υβριστής και τα συναφή.

Related Posts with Thumbnails