Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου 2011

π. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΤΣΕΤΣΗ: “Το μετέωρο βήμα της Ορθοδοξίας”



Η περίφημη ρήση του μεγάλου Στήβεν Ράνσιμαν ότι “στον 21ο αιώνα θα επιβιώσει μόνον η Ορθόδοξη Εκκλησία, γιατί δεν θα έχει αποτινάξει την ιδέα ότι η θρησκεία είναι μυστήριο”, ή αλλιώς ότι “ο 21ος αιώνας θα είναι ο αιώνας της Ορθοδοξίας”, έτυχε μεγάλης απήχησης και κατέστη τσιτάτο από πολλούς, όχι μόνο απλά αισιόδοξους αλλά σούπερ ορθοδόξους, οι οποίοι κραδαίνουν την Ορθοδοξία ως ιδεολογική σημαία έναντι των πάσης φύσεως ...αντιπάλων.
Διαβάζοντας το κείμενο του Μ. Πρωτοπρεσβυτέρου της Μ.τ.Χ.Ε. π. Γεωργίου Τσέτση “Το μετέωρο βήμα της Ορθοδοξίας” (δημοσιεύθηκε στον τόμο Ζ', 2010, της Επιστημονικής Παρουσίας Εστίας Θεολόγων Χάλκης) αντιλαμβάνεται ο καθείς ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά και κυρίως δεν επιτρέπουν θριαμβολογίες. Η Πανορθόδοξη Ενότητα είναι το αεί ζητούμενο και δεν είναι τόσο αυτονόητο τους καιρούς μας. Παρ' ότι έχει δηλωθεί επανειλημμένως επισήμως και από τις κατά καιρούς Συνάξεις των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών, εν τούτοις δεν είναι εύκολη υπόθεση στην πράξη.
Ο π. Γεώργιος Τσέτσης, έχοντας θητεύσει για δεκαετίες ολόκληρες στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών και στους Διαχριστιανικούς και Διορθόδοξους Διαλόγους, ως μέλος αντιπροσωπειών του Οικουμενικού Πατριαρχείου, γνωρίζει τα πράγματα όσο λίγοι. Στο ευστοχότατο κείμενό του “Το μετέωρο βήμα της Ορθοδοξίας” καταγράφει την πραγματικότητα που αντιπαλαίει την ενότητα.
Σημειώνει χαρακτηριστικά ο π. Γ. Τσέτσης:
...Η ἀπροθυμία πολλῶν κατά τόπους Ἐκκλησιῶν νά συμμορφώνονται μέ τά πανορθοδόξως ἀποφασιζόμενα· ἡ ἀμφισβήτηση ἀπό ὁρισμένες Ἐκκλησίες τῶν συμπεφωνημένων κειμένων τῶν ἐπισήμων διμερῶν θεολογικῶν Διαλόγων συνόλης τῆς Ὀρθοδοξίας˙ οἱ διενέξεις μεταξύ διαφόρων κατά τόπους Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν ἐξ ἀφορμῆς ἐδαφικῶν διεκδικήσεων· οἱ σχισματικές τάσεις σέ πολλές Αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες, μέ ἔξωθεν, συχνά, παρεμβάσεις· οἱ ἐμφανεῖς, ἤ ἐκ τοῦ ἀφανοῦς, ἀπόπειρες ἀναμείξεως παραγόντων μιᾶς Ἐκκλησίας στά ἐσωτερικά ζητήματα μιᾶς ἄλλης ἀδελφῆς Ἐκκλησίας, ὅπως καί πολλές ἄλλες "ἀνορθόδοξες" ἐνέργειες καί μεθοδεύσεις, ὧν οὐκ ἔστιν ἀριθμός, ἀποτελοῦν χωρίς ἀμφιβολία αἰτίες ἀποδυναμώσεως τοῦ ἑνιαίου σώματος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, συντελοῦν στόν ἀποπροσανατολισμό τῶν πιστῶν, καί δίνουν πρός τά ἔξω τήν ἐντύπωση ὅτι στόν Ὀρθόδοξο κόσμο μεταξύ θεωρίας καί πράξεως, μεταξύ αὐτῶν πού πρεσβεύουμε καί αὐτῶν τά ὁποῖα πράττουμε, «χάσμα μέγα ἐστήρικται».
Όλα αυτά, και άλλα προβλήματα ενότητος, λειτουργούν ως τροχοπέδη για την Σύγκληση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, ο δρόμος προς την οποία μοιάζει αδιέξοδος...
Αυτό, δηλαδή, που διακρίνει – δυστυχώς – την Ορθοδοξία στον καιρό μας είναι μια εσωστρέφεια, μια έκδηλη αδυναμία συνοχής και λειτουργίας “εν ενί στόματι και μιά καρδία”. Η λογική των Εθνικών Εκκλησιών δηλητηριάζει ακόμα την Ορθόδοξη σκέψη και ζωή. Συν το γεγονός ότι διάφορες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες αναπτύσσουν σφαίρες επιρροής, προσδοκώντας ίδια οφέλη, κάτι που αποτρέπει την σάρκωση τού “εις εσμέν εν Χριστώ Ιησού”.
Ο π. Γεώργιος Τσέτσης τα λέει θαυμάσια. Αρκεί να ενστερνισθούμε την επιτακτική ανάγκη για ενότητα, προκειμένου η Ορθοδοξία να αποτελέσει την όντως σαρκωμένη ελπίδα στον σύγχρονο κόσμο που υποφέρει από κατακερματισμό:
“Γιά νά εἶναι ὄντως πειστικό τό μήνυμά της καί ἀποτελεσματική ἡ ὁποιαδήποτε αὐτῆς πρωτοβουλία, εἶναι ἀπαραίτητο ὅπως οἱ κατά τόπους Ἐκκλησίες μας ἐνεργοῦν ὁμόφωνα καί ὁμόψυχα, ὄχι δέ ὡς ἄσχετες καί ἐντελῶς ἀνεξάρτητες ἀπ' ἀλλήλων μονάδες.
Ὅσο ὅμως, ὑπό τό πρόσχημα μιᾶς κακῶς ἐννοούμενης καί ἐσφαλμένως ἑρμηνευόμενης καί ἀσκούμενης Αὐτοκεφαλίας, θά συνεχίσουμε νά πορευόμαστε μόνοι καί ἀσυντόνιστοι, ὅσο ὑπό τήν ἐπήρεια ἑνός ἐπιθετικοῦ ἐθνικισμοῦ θά πλήττουμε δίκην ἐλευθέρων σκοπευτῶν τό ἑνιαῖο σῶμα τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ὅσο καιρό σχίσματα καί διασπαστικές κινήσεις θά μᾶς διχάζουν τραγικά σέ ὅλα τά πλάτη καί μήκη τῆς ὑφηλίου, ὅσο θά καταστρατηγοῦμε Ἱερούς Κανόνες καί θά παραγκωνίζουμε βασικές ἐκκλησιολογικές ἀρχές πού ἀπό ἀμνημονεύτων χρόνων διέπουν τίς μεταξύ τῶν κατά τόπους Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν σχέσεις, τότε, φοβοῦμαι ὅτι ὁποιαδήποτε ἐκ μέρους μας ἀπόπειρα νά διεκδικήσουμε ἡγετικούς ρόλους ἀνά τήν χριστιανική οἰκουμένη, θά εἶναι καταδικασμένη σέ ἀποτυχία. Καί ἡ ρήση τοῦ Runciman θά παραμένει, ἁπλῶς, ἕνα ρητορικό σχῆμα!”
Και το βήμα της Ορθοδοξίας προς την οικουμένη κινδυνεύει να μείνει όντως μετέωρο...

11 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

O Ιωσήφ Βρυέννιος, που έζησε λίγο προ της αλώσεως της Πόλης από τους Τούρκους έγραφε:
«Ουκ αρνησόμεθά σε φίλη Ορθοδοξία, ου ψευδόμεθά σε πατροπαράδοτον σέβας. Εν σοι εγεννήθημεν, εν σοι ζώμεν, εν σοι κοιμησόμεθα. Ει δε και καλέσει καιρός και μυριάκις υπέρ σου τεθνηξόμεθα».

Ανώνυμος είπε...

Σχετικά με το παρακάτω απόσπασμα του άρθρου του π. Γεωργίου Τσέτση συνδέεται και η άποψη, η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος, να γίνει Πατριαρχείο.

"Η λογική των Εθνικών Εκκλησιών δηλητηριάζει ακόμα την Ορθόδοξη σκέψη και ζωή. Συν το γεγονός ότι διάφορες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες αναπτύσσουν σφαίρες επιρροής, προσδοκώντας ίδια οφέλη, κάτι που αποτρέπει την σάρκωση τού “εις εσμέν εν Χριστώ Ιησού”.

Ανώνυμος είπε...

Στην Ορθοδοξία το μόνο δεδομένο είναι η αλήθεια.

Εάν τα "συμπεφωνημένα κείμενα τῶν ἐπισήμων διμερῶν θεολογικῶν Διαλόγων συνόλης τῆς Ὀρθοδοξίας"
εκφράζουν την αλήθεια της Μίας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας, τότε και μόνο τότε δεσμεύουν τις επιμέρους Εκκλησίες.

Εάν δεν την εκφράζουν, τότε απλά δεν δεσμεύουν κανέναν.
Τόσο απλά.

Το παράδειγμα του Αγίου Μάρκου του Ευγενικού με τη Σύνοδο στη Φεράρα είναι εύγλωττο.

Ανώνυμος είπε...

ειστε απτοητα ζωα οι θεολόγοι. τα "χαβά" σας (τουρκικα που σας αρέσει) με το πατριαρχειο καιαλλα παραμύθια.....

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ, 15 Φεβρουαρίου 2011 12:42 π.μ., η η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος δεν μπορεί να γίνει Πατριαρχείο. Απλά γιατί αποτελεί τμήμα(στη συνείδηση της Ιστορίας) του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Και ακόμη πως θα γίνει Πατριαρχείο μία εκκλησιαστική δικαιοδοσία με εξαιρετικά μικρή έκταση...Πελοπόννησος-Στερεά Ελλάδα-λίγη ΄Ηπειρος και λίγη Θεσσαλία-Ιόνια νησιά και μερικά του Αιγαίου....

Ανώνυμος είπε...

Aγαπητέ 15 Φεβρουαρίου 2011 1:52 μ.μ., πράγματι όπως το θέτεις είναι ένα πρόβλημα.
Φαντάζεσαι ένα Ελληνικό Πατριαρχείο, με όρια, τα κρατικά σύνορα της Ελλάδας και Πατριάρχη τον Μητροπολίτη Αθηνών;
Aυτό θα άρεσε στους Έλληνες, δε θα άρεσε όμως στους Τούρκους.
Ας προσέχουμε τι λέμε και ας μην προκαλούμε, ειδικά αυτό τον καιρό.
Άλλωστε υπάρχει η Ι. Σύνοδος της Ελλάδας που είναι η αρμόδια να θέσει ή όχι ένα τέτοιο θέμα.

Λέων είπε...

Είναι απλό: ένα πολύ μεγάλο μέρος των ορθοδόξων δεν θέλει καθόλου τον οικουμενισμό. Οι διάφοροι ιδεολόγοι μπορεί να έχουν τις πρωτοβουλίες τους και τα οράματα, αλλά αυτά δεν αντιστοιχούν με την πραγματικότητα. Και δοξάζω τον Θεό που μας έχει δώσει ένα τόσο κατά κόσμο δυσλείτουργο σύστημα διοίκησης διότι δίνει στην εκκλησία την δύναμη αυτοπροστασίας κατά της κάθε μόδας και υπερβολής.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ 15 Φεβρουαρίου 2011 4:22 μ.μ., μία Σύνοδος τοπική-επαρχιακή(που με τον πρόεδρό της διοικεί απλά μία Αυτοκέφαλη Εκκλησία)-όπως η της Ελλάδος- σε καμμία περίπτωση δεν δικαιούται να περιβληθεί μόνη της την Πατριαρχική περιωπή και αξία! Το προνόμιο τούτο ανήκει αποκλειστικά στον Οικουμενικό Πατριάρχη και την περί Αυτόν Σύνοδο των Ιερωτάτων Μητροπολιτών και Υπερτίμων.

Ανώνυμος είπε...

@15 Φεβρουαρίου 2011 4:22 μ.μ.
Τα "κρατικά σύνορα της Ελλάδας" δεν είναι τα ίδια με τα όρια γεωγραφικής δικαιοδοσίας της "Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ελλάδος". Τα δεύτερα υπολείπονται κατά πολύ έναντι των πρώτων...

Ανώνυμος είπε...

αντε πια! αηδίες και ξεράσματα τα περι οικουμενισμου, πατριαρχείου (που θελετε να διατάζει απο την Τουρκία) και ολες τις αλλες αηδίες και σάλτσες που γράφετε για να δικαιολογήσετε τις φαντασιώσεις σας....

Λέων είπε...

Τί πατριαρχεία τί αυτοκέφαλα! Ας κάνουν ένα ματαιοδοξία-extreme και γίνουν όλοι οι επίσκοποι πατριάρχες. Αφού ήδη έκαναν την κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση την στιγμή που έγιναν όλοι οι επίσκοποι στις ελληνικές δικαιοδοσίες μητροπολίτες. Βλέπουν οι άλλοι ορθόδοξοι και ξύνουν το κεφάλι τους.

Related Posts with Thumbnails