Το Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής και η Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας προγραμμάτισαν ένα επιστημονικό συνέδριο, με θέμα «Νεοελληνική Μουσική. Ζητήματα Ιστορίας και Ιστοριογραφίας», το οποίο θα γινόταν στην Κέρκυρα από 13 έως και 15 Μαρτίου 2020. Ένα συνέδριο στη μνήμη του εμβληματικού Κερκυραίου μουσικολόγου Σπύρου Μοτσενίγου (1911-1970), ο οποίος μας κληροδότησε ένα μοναδικό Αρχείο Νεοελληνικής Μουσικής, που φυλάσσεται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος.
Ωστόσο, τα δεδομένα σε σχέση με την πανδημία Covid-19 στη χώρα μας οδήγησαν στη ματαίωση του συνεδρίου μόλις έξι ημέρες πριν την έναρξή του. Η εξέλιξη αυτή δεν πτόησε τους διοργανωτές και άμεσα αποφασίστηκε η έκδοση ενός συλλογικού τόμου, ο οποίος θα περιείχε τα πονήματα που είχαν ήδη ετοιμαστεί για να παρουσιαστούν στο συνέδριο.
Αποτέλεσμα είναι ένας πολύτιμος τόμος, ο πέμπτος των εκδόσεων του Μουσείου Μουσικής της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας. Στις 400 σελίδες του συγκεντρώνονται εικοσιτέσσερα πρωτότυπα μελετήματα νέων και παλαιότερων εκλεκτών ερευνητών με ποικιλία θεμάτων που χρονικά εκτείνονται από τον 16ο αιώνα έως τις παρυφές του 21ου.
Ανάμεσα στα μελετήματα και ένα που παρουσιάζει για μας ξεχωριστό ενδιαφέρον:
Δημήτριος Βασιλάκης,
Προς αναζήτηση ελληνικού μουσικού προσώπου: Με αφορμή μια συνέντευξη του Ξενάκη στον Θεοδωράκη.
Παραθέτουμε, στη συνέχεια, ολόκληρο το σχετικό κείμενο.
D.A. Vasilakis,
Xenakis interviewed by Theodorakis: In search for the quintessence of Hellenic music.
The problem of “Greekness” in the fields of literature, history, philosophy and art has been the subject of several English- and Greek-speaking publications recently. Thepresent paper aims at contributing on this ongoing discussion by drawing on a rarelymentioned interview of Iannis Xenakis, which appeared in the magazine
Ταχυδρόμος
[Courier] in 1963. Xenakis decided to respond to the questions by reproducing an in-terview that he gave to no less than Mikis Theodorakis short before the latter’s depar-ture from France. They were friends since 1954, when Theodorakis first came to Paris.The central theme of the interview is the problem of Greekness in Xenakis’ music andmore generally in 20th-cent. Greece. In this chapter, I exhibit the main motives of thediscussion, accompanied by a critical commentary. Xenakis’ answers form the basis,so that I discuss various aspects of what constitutes the “quintessence of Greekness”in music. I do this in a dialogical manner, as far as possible, bringing in the discussionthe views of Yannis Ioannidis (1930-) and M. Hadjidakis among others. I focus on five points: tradition as folklore, geometrical-mathematical structure, innovation, varietyand the protean dimension.
Δείτε και την ανάρτηση μας:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου