Το "Γραφείον Ποιήσεως" συνεχίζει την παρουσίαση των Ελλήνων ποιητών και ποιητριών στην εφημερίδα "Πελοπόννησος".
Στο φύλλο της Κυριακής 14.05.2017 παρουσιάστηκε το ποιητικό πορτρέτο της ποιήτριας Ιουλίτας Ηλιοπούλου.
Επιμέλεια σελίδας: Αντώνης Δ. Σκιαθάς.
ΓΡΑΦΕΙΟΝ ΠΟΙΗΣΕΩΣ / ΙΟΥΛΙΤΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
1. Ας υποθέσουμε ότι έχετε απέναντί σας τον εαυτό σας όταν ήταν παιδί και πρέπει να τον συστήσετε σε άλλους. Τι θα λέγατε; Άλλαξε κάτι από τότε;
Στις συστάσεις ή υπερβάλλουμε η αποσιωπούμε, ανάλογα με τον χαρακτήρα μας.
Θα έλεγα λοιπόν, ένα παιδί που αγαπά τις τέχνες, μ’ άλλα λόγια τη δημιουργικότητα, την αλήθεια αλλά και την ομορφιά του κόσμου. Εάν άλλαξε κάτι; Οι υπαρξιακές δομές μένουν οι ίδιες,
μέσα σε μια συνεχή αλλαγή.
2. Πώς ακούτε την ποιητική φωνή σας διαβάζοντας τους στίχους σας;
Η ποιητική γραφή είναι μια διαδικασία σε εξέλιξη. Λειτουργεί ανάλογα με τον χρόνο, τις σκέψεις
τις εντάσεις, τον παρορμητισμό ή την ωριμότητα, ανάλογα, της κάθε εποχής μας. Αλλάζει μαζί μας και μένει ίδια όπως κι εμείς. Η ποιητική φωνή φτιάχνεται, γράφεται, ηχεί κάθε στιγμή σε κάθε σιωπή, σε κάθε λόγο, σε κάθε εκδήλωση, σε κάθε δημιουργική έκφραση. Έτσι ακούω και την δική μου φωνή στην ροή της, στην συνέπεια και στην αλλαγή της, στους διαφορετικούς της τρόπους.
3. Επίγονο ποιων ποιητών θεωρείτε τον εαυτό σας;
Είμαστε επίγονοι όλων. Είτε τους αγαπάμε ιδιαίτερα, είτε όχι, είτε τούς μοιάζουμε είτε όχι. Ο οπλισμός μας εμπεριέχει γνώση, μνήμη - λανθάνουσα ή μη - τόσων αιώνων γραφής. Ακόμα και μ’ αυτό που απορρίπτεις έχεις ανοίξει μικρό, στιγμιαίο ή διαρκέστερο διάλογο, έχεις αντικριστεί μαζί του.
4. Η ποίηση αδικεί τον ποιητή καθώς δεν μπορεί να τον θρέψει. Εσείς πώς την αντιμετωπίζετε επαγγελματικά στο βίο σας;
Η ποίηση από μόνη της δεν μπορεί να είναι επάγγελμα βιοποριστικό. Η γραφή εν γένει, ναι μπορεί ή και είναι για κάποιους, τουλάχιστον μερικώς. Καλύπτει μία ευρύτατη γκάμα ειδών και γι’ αυτό μπορεί να ανταποκριθεί στη ζήτηση και τις ανάγκες παραγωγών καλλιτεχνικού προϊόντος.
Εγώ ασχολούμαι με διαφορετικά είδη γραφής, ποίηση, δοκίμιο, παραμύθια, στίχους τραγουδιών, επίσης με επιμέλειες εκδόσεων και με δημιουργία και παρουσίαση προγραμμάτων λόγου και μουσικής. Η συνεργασία όλων αυτών συνιστά επαγγελματική δράση.
5. Πώς σας επισκέπτονται οι ιστορίες που γράφετε γι’ αυτές;
Δεν με επισκέπτονται, τις επισκέπτομαι βήμα, βήμα, λέξη λέξη. Μία λέξη γεννά μία ιστορία – εάν πρόκειται για αφηγηματικό είδος, - ή κι ένα ποίημα - όπως και μία αίσθηση γεννά ένα ποίημα-, ή και μία κατάσταση που θέτεις ως θέμα. Τίποτα δεν έρχεται εξ ουρανού, όλα καλλιεργούνται και μεγαλώνουν στον ιδιωτικό μας «κήπο».
6. Η αρματωσιά των ποιητικών σας διαδρομών σε τι διαφέρει από αυτές των ομότεχνών σας;
Ο κάθε άνθρωπος, ο κάθε καλλιτέχνης έχει λάβει κατά το μάλλον ή ήττον διαφορετική παιδεία.
Δεν μιλώ για την εγκύκλιο εκπαίδευση, αλλά για την πανεπιστημιακή μόρφωση, την καλλιτεχνική
παιδεία. Εγώ σπούδασα Βυζαντινή και Νεοελληνική Φιλολογία και Θέατρο. Η γραφή, αλλά και η εκφορά της είναι δύο όψεις των ενδιαφερόντων μου, ο συνδυασμός της γραφής με τις άλλες τέχνες επίσης. Η σχέση της λογοτεχνίας με τη μουσική έχει γίνει για μένα μία συνεχής μαθητεία στην ίδια τη γραφή και την πρόσληψή της.
7. Ο χώρος της ποίησης και της λογοτεχνίας, όπως έχει δείξει η ιστορία, είναι τόπος μικρών και μεγάλων αψιμαχιών. Εσείς πώς τις βιώνετε;
Από απόσταση. Δεν με ενδιαφέρουν καθόλου οι έριδες, τα μίση και πάθη.
8. Η ποίηση έχει διάρκεια και διαδρομή. Εσείς πώς έχετε σχεδιάσει την πορεία σας προς την ολοκλήρωση του έμμετρου αγώνα που επιτελείτε;
Δεν σχεδιάζω. Απλώς γράφω, απλώς επιδιώκω να υπάρχω δημιουργικά στον χώρο τέχνης, στον χώρο και χρόνο της ζωής.
9. Στον επέκεινα χρόνο πού νομίζετε ότι θα βρίσκατε το πορτρέτο που ο ίδιος φιλοτεχνείτε;
Δεν μελλοντολογώ. Δεν γνωρίζω το άγνωστο. Με ενδιαφέρει η πραγματική ζωή. Η καθημερινή εμπειρία, η καθημερινή καλλιτεχνική δουλειά.
10. Πώς ορίζετε το ποίημα που "αντέχει τον χρόνο";
Η αυθεντικότητα, το νόημα, η έκφραση, και κυρίως ο επιτυχής και αδιαχώριστος δεσμός τους
αποτελούν απαραίτητα εχέγγυα διάρκειας. Δεν ξέρω βέβαια εάν αυτή η αναγκαία συνθήκη είναι και επαρκής…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου