Παρασκευή 13 Μαρτίου 2009

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ


Kωνσταντινούπολη, απόψε
φωτό: Νίκος Μαγγίνας

Εκδήλωση για το σπουδαίο έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου Ερωτόκριτος πραγματοποιήθηκε απόψε στο Σισμανόγλειο Μέγαρο του Γενικού Προξενείου της Ελλάδος στην Πόλη.
Την εκδήλωση άνοιξε ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδος κ. Βασίλειος Μπορνόβας, ο οποίος και την διοργάνωσε.
Εν συνεχεία μίλησε συνοπτικά για τον Ερωτόκριτο και την κεντρική ομιλήτρια Τασούλα Μαρκομιχελάκη ο Ιωάννης Γιγουρτσής, καθηγητής στην Μεγάλη του Γένους Σχολή.
Η διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Cambridge φιλόλογος Τασούλα Μ. Μαρκομιχελάκη ανέπτυξε το θέμα: "Ο Ερωτόκριτος του Κορνάρου: Το έργο και η πρόσφατη έρευνα". Αποσπάσματα από το έργο διάβασε η δίδα Κυρατζοπούλου και προβλήθηκαν σχετικές διαφάνειες.
Στην εκδήλωση παρέστησαν πολλοί ομογενείς της Πόλης και επισκέπτες από την Ελλάδα.


5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Η έμμετρη μυθιστορία του 17ου αιώνα με τους ιαμβικούς δεκαπεντασύλλαβους ομοιοκατάληκτους στίχους στην Κρητική διάλεκτο, πόσο αφορά τους Ρωμιούς , όταν η ελληνική παιδεία στην Πόλη του 2009 πάει από το κακό στο χειρότερο? Πόσο αγγίζει ο έρωτας του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας τους νέους της Πόλης σήμερα? Και αλήθεια πόσοι ήταν οι νέοι στην εκδήλωση? Ίσως την απάντηση σε όλα να την πάρω όταν θα γίνει η επόμενη εκδήλωση αυτή τη φορά για την Ερωφίλη του Γ.Χορτάτση...

Ανώνυμος είπε...

θα συμφωνούσα και εγώ εν μέρει με την Όλγα, χωρίς οστώσο να είμαι εξίσου μηδενιστής. κάποια πράγματα δεν εκλαϊκεύονται, ούτε πάνε σύμφωνα με τις απαιτήσεις της νεολαίας. ας παρουσιαστεί ο Ερωτόκριτος στην Πόλη, όπως παρουσιαστηκε προ ημερών και η Αρβανιτάκη.

panagiotisandriopoulos είπε...

Αγαπητή μου Όλγα Νικολαϊδου,

Κατανοώ τον προβληματισμό σου που αποσκοπεί στην ουσία, αλλά σκέψου ότι ο Ερωτόκριτος όπως και η Ερωφίλη και όλα τα συναφή μεγάλα έργα του νεώτερου Ελληνισμού δεν μπορούν να έχουν σήμερα μαζική απήχηση και δη στη νεολαία.

Στη νεολαία μπορεί κάτι να ...περάσει μέσω Ελευθερίας Αρβανιτάκη ή άλλων τραγουδιστών που εντάσσουν μελοποιημένο Ερωτόκριτο στα προγράμματά τους.

Η ακαδημαϊκή κοινότητα συνεχίζει ακάθεκτη την έρευνα γύρω από τον Ερωτόκριτο και κάθε άλλο σπουδαίο κείμενο της νεοελληνικής φιλολογίας.

Τέτοιες διαλέξεις, σαν αυτή που έγινε χθες στην Πόλη, δεν παρακολουθούν στην Ελλάδα ούτε οι φοιτητές φιλολογίας, ούτε οι φιλόλογοι.
Γιατί; Τα αίτια πολλά.
Άρα, τέτοιες εκδηλώσεις πρέπει να γίνονται. Ειδικά στην Πόλη αποτελούν και μια μαρτυρία! Αποκτούν ειδικό βάρος.

Σ' ευχαριστώ για την πάντοτε δυναμική παρουσία σου στο ιστολόγιό μου και σε χαίρομαι ως Ρωμιά με άποψη.

Ανώνυμος είπε...

Όντως κρίμα που η νεολαία δεν μπορεί να εμπνευστεί από έργα όπως ο Ερωτόκριτος αλλά και γενικότερα από κλασσικά αριστουργήματα. Επίσης είναι ανησυχητικό ότι στο χωρο της τέχνης ανθεί το μεταμοντέρνο στοιχείο, δεν λέω είναι και αυτο μια άποψη αλλά κάτι μεταμοντέρνες εκδοχές που παρουσιάζονται εκτελούν κλασσικά καλλιτεχνήματα εν ψυχρώ!
Όσον αφορά τη νεολαία, αν σκεφτούμε ότι αυτες τις μέρες έχει γίνει χιτ το νέο τραγούδι της Βίσση με τίτλο (Θου Κύριε!) ''στην πυρά με τις ξενέρωτες'' λογικό να είναι δύσκολο να βρει απήχηση ο Ερωτόκριτος και η Ερωφίλη! Γενικότερα αν δούμε τους στίχους των τραγουδιών που έχουν πέραση θα φρικάρουμε, εντελώς ντεκαντάνς. Η αποθέωση του κιτς, της φτήνιας και της κακογουστιάς. Το μόνο θετικό είναι ότι για γελωτοθεραπεία είναι ό,τι πρέπει!

Ανώνυμος είπε...

O Ερωτόκριτος είναι έργο με διαχρονική αξία και μεγάλη απήχηση ακόμα και σήμερα. Αυτό κατέδειξε η ομιλία της Τασούλας Μαρκομιχελακη στο Σισμανόγλειο την περασμένη Παρασκευή.
Μελετητές από όλον τον κόσμο ασχολούνται με το μείζον αυτό κείμενο- ίσως το σημαντικότερο νεοελληνικό λογοτεχνικό έργο, οι επανωτές εκδόσεις τους πωλούνται σταθερά, άνθρωποι στη Κρήτη ή εξώ από αυτήν θυμούνται και απαγγέλουν ακόμα αποσπάσματα από τον Ερωτόκριτο (χαρακτηριστική ήταν η μαρτυρία του Γενικού Προξένου κ. Μπορνόβα για έναν κρητικής καταγωγής τούρκο συνάδελφό του, που του απήγγειλε μεγάλα κομμάτια από το έργο απο στήθους.
Παράλληλα η εκτέλεση του Νίκου Ξυλούρη παραμένει μοναδική και πάντα αγαπητή στο ευρύ κοινό, ενώ νέες μελοποιήσεις, αποσπάσματα από τις οποίες ακούσαμε στην εκδήλωση, αντλούν την έμπνευσή τους από το διαχρονικό αυτό έργο.
Αν αυτοί δεν είναι επαρκείς λόγοι για να έρθουν οι νέοι της Πόλης σε μια λογοτεχνική εκδήλωση, τότε το πρόβλημα δεν βρίσκεται στο θέμα, αλλά στους ίδιους τους νέους της Πόλης (ανεξαρτήτως καταγωγής).
Ποιος είπε άλλωστε ο,τι οι πολιτιστικές ή άλλες εκδηλώσεις πρέπει να γίνονται και να αφορούν μονάχα τους νέους. Και σε τελική ανάλυση πώς ορίζει κανείς τον όρο "νέος"; Με βάση το ηλικιακό και μόνο κριτήριο; Και τότε πόσο μετράει τελικά η νεότητα στη σκέψη και στον νου, στην δράση και την καρδιά, στην ψυχή του ανθρώπου.
Με βάση αυτά τα κριτήρια πείτε μου, θα βρίσκατε πολλούς νεότερους από τον Δάσκαλο Δημήτρη Φραγκόπουλο, που προσήλθε από τους πρώτους στην εκδήλωση;
Ας αναμένουμε λοιπόν την επόμενη παρόμοια εκδήλωση στην Πόλη μας,για την Ερωφίλη του Χορτάτση πιθανόν, γιατί όχι, και όσοι πιστοί και νέοι προσέλθετε.

Γιάννης Γιγουρτσής

Related Posts with Thumbnails