Ακούω τον μέγιστο π. Γεώργιο Τσέτση, Μέγα Πρωτοπρεσβύτερο του Οικουμενικού Θρόνου να ψάλλει το Ο Θεός ήλθοσαν έθνη σε ήχο πλ. Δ’ και μεταφέρομαι πραγματικά στη Βασιλεύουσα του Μανουήλ Δούκα του Χρυσάφη λίγο μετά την Άλωση.
Την ηχογράφηση αυτού του ειδικού και μοναδικού στην ιστορία μέλους οφείλουμε στον κράτιστο Μανόλη Χατζηγιακουμή, ο οποίος στη σειρά Σύμμεικτα Εκκλησιαστικής Μουσικής έχει εκδώσει τον Άμωμο κατά την παράδοση της Κωνσταντινούπολης.
Ο σπουδαίος αυτός ψηφιακός δίσκος – πραγματική καταγραφή και συμβολή – κλείνει με τη σύνθεση του Χρυσάφη (ακμή περ. 1440 – 1465) «εις την ανάλωσιν της Κωνσταντινουπόλεως».
Την ηχογράφηση αυτού του ειδικού και μοναδικού στην ιστορία μέλους οφείλουμε στον κράτιστο Μανόλη Χατζηγιακουμή, ο οποίος στη σειρά Σύμμεικτα Εκκλησιαστικής Μουσικής έχει εκδώσει τον Άμωμο κατά την παράδοση της Κωνσταντινούπολης.
Ο σπουδαίος αυτός ψηφιακός δίσκος – πραγματική καταγραφή και συμβολή – κλείνει με τη σύνθεση του Χρυσάφη (ακμή περ. 1440 – 1465) «εις την ανάλωσιν της Κωνσταντινουπόλεως».
Ο Μ. Χ’’γιακουμής σημειώνει για το μάθημα αυτό:
«Πρόκειται για ένα θρηνώδες άσμα, επιτάφιο της Μεγάλης Πόλης (και της Μεγάλης Αυτοκρατορίας), και το οποίο θα πρέπει να θεωρηθεί ως η απαρχή των πολυάριθμων μετέπειτα λαϊκών θρήνων για τη χαμένη Βασιλεία. Στην ουσία, πρόκειται για μελοποίηση των πρώτων στίχων του οη’ ψαλμού, του οποίου τα κείμενα έχει ιδιαίτερη συμβολική αντιστοιχία προς το συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός».
Ο π. Γεώργιος Τσέτσης ερμηνεύει εδώ την μοναδική σύγχρονη μεταγραφή του μέλους από τον πατριαρχικό μουσικό Μάρκο Βασιλείου. Η μεταγραφή δεν στοιχείται στην μεταγραφική παράδοση των Τριών Διδασκάλων, αλλά στη νεώτερη των Δυτικών εξηγητών (ας το πούμε έτσι κάπως συμβατικά). Ο Μ.Χ. παρατηρεί πάντως ότι στο μέλος «παντού είναι ευδιάκριτος ο θρηνητικός, ελεγειακός χαρακτήρας, η διαμαρτυρία και η επίκληση (που τονίζονται εντελώς ιδιαίτερα με τις συχνές αναδιπλώσεις των λέξεων), ακόμη ο λαμπρός μουσικός τονισμός στα κατάλληλα, και αναγκαία, σημεία του κειμένου. Με τα δεδομένα αυτά, το μέλος αυτό του Χρυσάφη δεν είναι μόνο ένα σπουδαίο ιστορικό μουσικό τεκμήριο, αλλά και ένα εξίσου σπουδαίο καλλιτεχνικό δημιούργημα». Πολύ ενδιαφέρουσες οι παρατηρήσεις του Μανόλη Χατζηγιακουμή και για την ερμηνεία του π. Γεωργίου στο συγκεκριμένο μέλος για την Άλωση:
«…παρά την αμφισημία της μεταγραφής, εξαίρεται λαμπρά ο καθαυτό ελεγειακός χαρακτήρας, η σύστοιχη διαμαρτυρία και επίκληση, χωρίς ωστόσο υπερτονισμούς και, σημαντικό για την περίπτωση, χωρίς ιδεολογικές φορτίσεις».
15 σχόλια:
Το τελευταιο σχολιο σας, ηταν το εναυσμα να σχολιασω παλι, στο τοσο ζωντανο και ενημερωμενο ιστολογιο σας. Αναρωτιεμαι ποσοι αραγε γνωριζουν τον π. Γεωργιο Τσετη. Ουτε καν ακουστα δεν τον εχουν οι πολλοι. Δεν ριχνω ευθυνες στους μη γνωριζοντες. Ετσι μας δασκαλεψαν στα σχολεια μας, αυτη την εκπαιδευση εχουμε παρει, για παιδεια ουτε λογος. Και ερχεται ενας Ανθρωπος, να μας θυμισει παλι μορφες της παραδοσης μας. Για αλλη μια φορα συγχαρητηρια, και να προσθεσω ενα λιθαρακι στο κειμενο σας, για οσους πιθανον θελησουν να μαθουν περισσοτερα για τον π. Γεωργιο. Ας ανατρεξουν εδω...
http://www.cmkon.org/Protopresviteroi.htm
ΞΑΝΑΠΕΙΤΕ ΤΑ ΟΛΑ ΑΥΤΑ!!! ΠΑΛΙΝ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑΚΙΣ!!!
mprabo ston panagivth gia thn poiothta toy
Aγαπητέ φίλε,
Το μπράβο ανήκει στους πρωταγωνιστές!
Συγχάρητε, λοιπόν, π. Γεώργιο Τσέτση και Μανόλη Χατζηγιακουμή!
Χριστός Ανέστη!
ΤΟΥΣ ΣΥΓΧΑΙΡΟΥΜΕ ΟΜΟΥ ΜΕ ΥΜΑΣ, ΦΙΛΤΑΤΕ! ΕΠΙΣΗΣ ΛΕΜΕ ΣΤΟΥΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΑΣ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΟΣ -ΣΕΙΣ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΚΑΛΛΙΟΝ ΗΜΩΝ...- ΟΤΙ Ο ΜΕΓΑΣ ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΘΡΟΝΟΥ Κ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΣΕΤΣΗΣ ΤΥΓΧΑΝΕΙ ΚΑΙ ΜΕΛΩΔΙΚΟΤΑΤΟΣ ΨΑΛΤΗΣ.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩΝ ΕΚΠΛΗΞΕΩΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ !!!!! π.Γεωργιος Τσετσης ,μεγας πρωτοπρεσβυτερος αλλα και μεγστος ΨΑΛΤΗΣ!!!! ο αγαπητος ιστολογος εχει κεφια . ο μαιστωρ ΑΣΤΕΡΗΣ ,ο μεγιστος ΤΣΕΤΣΗΣ !!! τα καινα δαιμονια του μακαριτη καρα ηφανισθησαν στη θεα και μονον των πατριαρχικων γιγαντων . ποια μεγιστωτερα αποδειξις τουτου απο την επιστροφη του αρχικαραικου ιστολογου στην μια και μοναδικη αληθη και ζωσα μουσικη παραδοση την ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ !!!
Λυπούμαι, αγαπητέ ανώνυμε 2:27πμ
δια τας εκφρασθείσας πάλιν και πολλάκις εμμονάς περί του προσώπου μου.
Είστε της μουσικής αστυνομίας; Κατατάσσετε τους ψάλτες σε καραϊκούς, αρχικαραϊκούς και μη;
Ξυπνήσατε, φίλτατε.
Παρήλθεν η εποχή που επιδιώκατε τον μουσικόν αφορισμόν της Σχολής Καρά.
Αν είχατε μελετήσει λίγο, θα βλέπατε ότι δεν υπάρχει ουδέ εις "καραϊκός" που να μην αποδέχεται το πατριαρχικόν ύφος και να μην εξαίρει την καλήν εκτέλεσιν απ' όπου κι αν προέρχεται.
Οι μη "καραϊκοί" κοιμούνται τον αιώνιο ύπνο της αγνοίας και της αδιαφορίας.
Χριστός Ανέστη!
Και της αμαθείας ομοίως!
δυστυχε Διδασκαλε μου Δημοσθενη Παικοπουλε ξυπνα απο τον υπνο της αγνοιας και της αμαθειας ! ιδου οι σοφοι εμπροσθεν σου ! ακουσε τους ! ισως μαθεις τουλαχιστον τους ηχους .......
Η παρακατω ερωτηση αφορα μονο τους κ.κ ιεροψαλτες : σε ποιον αριθμο ανερχονται οι 8 [ Ο Κ Τ Ω ] ηχοι της βυζαντινης ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ μουσικης ;
Ανέρχονται στον αριθμό η αν ξέρετε Ελληνικά!
Ανώνυμε 05:36
Από τους 8 ήχους της βυζαντινής ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ μουσικής, οι 7 είναι αυτοί που ξεχωρίζουν και μπορούν να διακριθούν σε 6 ομάδες, εκ των οποίων οι 5 είναι εκείνοι που περιλαμβάνουν 4 ήχους. με βάσει τους 3 που προανέφερα, οι ήχοι είναι οι 2: ο εξήε ένας: ο πρώτος
αγαπητε ανωνυμε των5:50 ορθως απεκριθης! οσο για σενα φιλε ανωνυμε των 6:06 μαλλον διαβαζεις πολλα κομικς μεταξυ αυτων δε και το θεωρητικο Σιμωνος Καρα .
Χαίρετε και καλή σαρακοστή.
Γίνεται να μας στείλετε και το υπόλοιπο μουσικό κείμενο;
Ευχαριστώ πολύ.
Αγαπητή Christina,
Το μουσικό κείμενο δημοσιεύεται ολόκληρο στο βιβλιαράκι που συνοδεύει το cd. Εκεί μπορείς να το βρεις.
Αν έχεις δυσκολία, γράψε μου διεύθυνση στο e-mail μου (panandr6@otenet.gr) και θα σου το στείλω.
Καλή Σαρακοστή επίσης.
Δημοσίευση σχολίου