Ελευθεροτυπία
Με νέο «τροπάριο» στα ερτζιανά
Tης ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ
φωτό της Μάρως Βαμβουνάκη: Χρ. Λιατσης
Το «βαθύ κράτος» της Εκκλησίας ξαναχτυπά! Αυτή τη φορά, αντιδρώντας στο νέο, προοδευτικό πρόγραμμα του ραδιοφωνικού σταθμού της Εκκλησίας, το οποίο έχει ήδη εγκρίνει ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος με τη συνδρομή των μητροπολιτών Φθιώτιδος Νικόλαου και Ελασσώνος Βασιλείου.
Εκπομπές όπως της συγγραφέως Μάρως Βαμβουνάκη, του μουσικολόγου Λάμπρου Λιάβα και της τραγουδίστριας Ελένης Βιτάλη, διπλασίασαν μέσα σε λίγες εβδομάδες τους ακροατές του 89,5 FM.
*Οταν ακόμη και το άκουσμα του «Μεγάλου Ερωτικού» του Μάνου Χατζιδάκι σοκάρει μέρος των ακροατών, αντιλαμβάνεται κανείς πόσο αιφνιδίασαν ονόματα όπως του συνθέτη Νότη Μαυρουδή, της συγγραφέως Μάρως Βαμβουνάκη, της τραγουδίστριας Ελένης Βιτάλη, του ιστορικού Φανούρη Βώρου, του ποιητή Θανάση Νιάρχου, της έμπειρης παραγωγού Σοφίας Μιχαλίτση ή του μουσικολόγου Λάμπρου Λιάβα.
*«Η άλλη φωνή στα FM», ωστόσο, όπως είναι και το «σλόγκαν» του σταθμού, φαίνεται ότι ακούγεται ευχάριστα: Μέσα στις πρώτες εβδομάδες, οι 35.000 ακροατές του 89,5 FM έγιναν 70.000. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι ο σταθμός έχει ένα «παρελθόν» όχι και τόσο δημοφιλές: ενώ λειτουργεί εδώ και 20 χρόνια, είναι γνωστός μεν στο 74,4% του συνόλου των ακροατών, αλλά το 73,03% μόλις τον ακούσει... αλλάζει συχνότητα στο ραδιόφωνο.
«Ένα "ανοιχτό" ραδιόφωνο»
*Την ίδια ώρα που μερικοί σκληροπυρηνικοί ιεράρχες εκτοξεύουν σχόλια για «ψευτοκουλτουριάρικο πρόγραμμα», ο θεολόγος διευθυντής του σταθμού απαντά ότι ρόλος του δεν είναι να δημιουργήσει μια παράλληλη «ραδιοφωνική εκκλησία».
«Αντίθετα», λέει ο Αλεξ. Κατσιάρας, «ο σταθμός καλείται να πέμπει, να εκπέμπει, να παραπέμπει και να αναγγέλλει την ύπαρξη ενός άλλου τρόπου ζωής. Να ενημερώνει τον ακροατή για το πού θα βρει αυτή τη ζωή και όχι να τον εγκλωβίζει σε μια ψευδαίσθηση ζωής, μακριά από τους χώρους όπου πραγματικά διαδραματίζεται η ζωή. Συμφωνήσαμε σ' ένα ραδιόφωνο χωρίς αποκλεισμούς. Επιπλέον, ο τρόπος μετάδοσης του μηνύματός μας πρέπει να είναι άμεσος και σύγχρονος. Κι αυτός ίσως ήταν από τα δυσκολότερα ζητήματα. Συχνά η γλώσσα που συζητάμε δεν είναι απλή, αλλά ακαδημαϊκή ή καταγγελτική ή απολογητική, με αποτέλεσμα το μήνυμά μας να μη φτάνει στον αποδέκτη. Οφείλουμε να δοκιμάζουμε νέους τρόπους χωρίς να χάσουμε το στόχο μας. Θέλουμε ένα ραδιόφωνο πιο "ανοιχτό" και εντέλει πιο εκκλησιαστικό».
«Αντίθετα», λέει ο Αλεξ. Κατσιάρας, «ο σταθμός καλείται να πέμπει, να εκπέμπει, να παραπέμπει και να αναγγέλλει την ύπαρξη ενός άλλου τρόπου ζωής. Να ενημερώνει τον ακροατή για το πού θα βρει αυτή τη ζωή και όχι να τον εγκλωβίζει σε μια ψευδαίσθηση ζωής, μακριά από τους χώρους όπου πραγματικά διαδραματίζεται η ζωή. Συμφωνήσαμε σ' ένα ραδιόφωνο χωρίς αποκλεισμούς. Επιπλέον, ο τρόπος μετάδοσης του μηνύματός μας πρέπει να είναι άμεσος και σύγχρονος. Κι αυτός ίσως ήταν από τα δυσκολότερα ζητήματα. Συχνά η γλώσσα που συζητάμε δεν είναι απλή, αλλά ακαδημαϊκή ή καταγγελτική ή απολογητική, με αποτέλεσμα το μήνυμά μας να μη φτάνει στον αποδέκτη. Οφείλουμε να δοκιμάζουμε νέους τρόπους χωρίς να χάσουμε το στόχο μας. Θέλουμε ένα ραδιόφωνο πιο "ανοιχτό" και εντέλει πιο εκκλησιαστικό».
*Σ' αυτό το πλαίσιο εντάσσονται στο νέο πρόγραμμα του σταθμού εκπομπές για τις ανθρώπινες σχέσεις, τον πολιτισμό, την ιστορία, την οικολογία, αλλά και για τη μουσική, παραδοσιακή, κλασική και σύγχρονη. Για παράδειγμα, μία πρωτότυπη εκπομπή με σχόλια για το ελληνικό τραγούδι έχει ο Ν. Μαυρουδής. Γιατί;
«Διότι το σταθμό αυτόν τον παρακολουθεί ένα ιδιαίτερο κοινό», απαντά ο συνθέτης, «το οποίο νομίζω ότι έχει ανάγκη από σκέψεις, προβληματισμούς και σχόλια γύρω από το τραγούδι. Και να σταθείς με επιτυχία απέναντι σ' αυτό το κοινό είναι μια πρόκληση πραγματικά ξεχωριστή».
*Ο γνωστός στιχουργός και συγγραφέας Μάνος Ελευθερίου θα κάνει επίσης μια δίωρη εκπομπή για τη μεγάλη ηθοποιό με το τραγικό τέλος, την Ελένη Παπαδάκη. Ενα έργο που βασίζεται σε δική του δουλειά την οποία ονομάζει «εργοβιογραφία» και του πήρε δύο ολόκληρα χρόνια από τη ζωή του για να γίνει βιβλίο.
«Δεν είμαι "θεούσης" με την έννοια του φανατικά θρησκευόμενου», διευκρινίζει χαρακτηριστικά ο ίδιος ο Μ. Ελευθερίου στην «Κ.Ε.». «Ενας Θεός μόνον γνωρίζει την πίστη μου. Στο σταθμό της Εκκλησίας, πάντως, ασχολούνται σπουδαίοι φίλοι μου. Κι όταν μου πρότειναν να συμμετάσχω, δέχθηκα την πρόταση, γιατί πιστεύω πως αν υπάρχει πιθανότητα να κάνει κάποιο άνοιγμα η Εκκλησία στην κοινωνία, αυτό είναι πολύ καλό».
*Ο ραδιοφωνικός σταθμός της Εκκλησίας απέδειξε μέσα σε λίγες μέρες ότι μπορεί να κάνει βήματα. Ο χρόνος θα δείξει αν θα μπορέσει να κάνει και άλματα, για να κατακτήσει του νέους στόχους. Γιατί στην εποχή μας τα θαύματα δεν... ευδοκιμούν.
Την φιλοσοφία του νέου προγράμματος του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Εκκλησίας, όπως την διατύπωσε κατά την παρουσίασή του ο διευθυντής του σταθμού Αλέξανδρος Κατσιάρας, μπορείτε να διαβάσετε εδώ, αγαπητοί συνοδίτες.
Το νέο ξεκίνημα του σταθμού είχαμε χαιρετίσει εξ' αρχής. Ελπίζουμε ο Αρχιεπίσκοπος και οι συνεργάτες του να μην υποκύψουν σε ...ψιθύρους και να συνεχίσουν την αναγεννητική πορεία τους, για μια γενναία έξοδο - επιτέλους! - της Εκκλησίας στο σύγχρονο κόσμο.
6 σχόλια:
Και μόνο το γεγονός ότι άνθρωποι τύπου Ανδριοπουλου χαίρονται για αυτήν την παρακμή του Ρ/Σ της Εκκλησίας και την ονομάζουν πρόοδο, μπορεί κανείς να καταλάβει το μέγεθος της πτώσης...
Ναί είδαμε και την ακμή του Ρ/Σ της Εκκλησίας τα προηγούμενα χρόνια.Το επίπεδο ήταν " τα χριστιανόπουλα θα πάνε με χαρά". Ρε δεν αφήνεται την εκκλησία να ξεκολήση. Αρκετά ανεχθήκαμε τα ευσεβή ψώνια.
Με μεγάλο ενδιαφέρον παρακολουθούμε τα νέα προγράμματα του σταθμού της Εκκλησίας της Ελλάδος, πολλά από τα οποία είναι αξιόλογα και έχουν ουσιαστικό περιεχόμενο.
Ο στόχος του «ανοίγματος στην κοινωνία» που ετέθη από τους υπευθύνους του ραδιοφωνικού σταθμού είναι ένας σημαντικός στόχος, ο οποίος φυσικά μας βρίσκει σύμφωνους - αφού «το απρόσληπτον και αθεράπευτον».
Ο στόχος όμως αυτός φαίνεται να επιτυγχάνεται με ορισμένες εκπομπές μόνον. Άλλες εκπομπές όχι μόνο δεν πραγματοποιούν άνοιγμα στην κοινωνία, όχι μόνον δεν προσλαμβάνουν την κοινωνία για να την Χριστοποιήσουν, να την εκκλησιαστικοποιήσουν και να την θεραπεύσουν, αλλά συσχηματίζονται με τον κόσμο και τα προβλήματά του.
Εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας γιατί ο σταθμός της Εκκλησίας της Ελλάδος έφτασε σε σημείο να περνά θέσεις αντι-ορθόδοξες, αντι-εκκλησιαστικές και κακόδοξες. Με πόση προσοχή επιλέχθηκαν τα νέα πρόσωπα; Με τι κριτήρια κόπηκαν αξιόλογες εκπομπές που υπήρχαν στο προηγούμενο πρόγραμμα;
Για ποιο λόγο κόπηκαν οι πολύ αξιόλογες και σημαντικές αντιαιρετικές εκπομπές «Εκκλησία και αιρέσεις» και «Σεμινάριο Ορθοδόξου Πίστεως»;
Από τις 126 ώρες που μεταδίδεται το πρόγραμμα εβδομαδιαίως, δεν κρίθηκε αναγκαίο να δοθούν 2 ώρες για διαφώτιση του πιστού και μη λαού για αιρέσεις, παραθρησκείες και καταστροφικές λατρείες;
Δεν γνωρίζουν οι αρμόδιοι ότι οι γνωστές αιρέσεις στην Ελλάδα σήμερα -χριστιανικές και παραχριστιανικές αιρέσεις, παραθρησκευτικές ομάδες και ομάδες ασυμβίβαστες με την ορθόδοξη πίστη- υπερβαίνουν τις 700; Γιατί στερείται ο πιστός λαός της τόσο αναγκαίας σήμερα αντιαιρετικής ενημέρωσης;
Εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας για αυτά που ακούσαμε στο σταθμό της Εκκλησίας μας τις πρώτες δύο εβδομάδες του νέου προγράμματος. Επιτρέπεται στο όνομα της δήθεν ανανέωσης να ακούμε την ακύρωση θεολογικών όρων, τη διαστρέβλωση δογμάτων, την επίθεση στην Ιερά Παράδοση;
Επιτρέπεται στο όνομα της δήθεν ανανέωσης να ακούμε στο σταθμό της Εκκλησίας για την εξίσωση του χαρίσματος της ιερωσύνης με τις τεχνικές και για την «παθολογική αρχαιολατρία» που διακατέχει δήθεν όσους προσπαθούν να διαφυλάξουν τη γλώσσα της Θείας Λατρείας;
Επιτρέπεται ο Σταθμός της Εκκλησίας να προβάλλει μαθήματα ψυχανάλυσης και σεμινάρια ανάπτυξης της αυτοεκτίμησης;
Πώς τολμά εκπομπή του Σταθμού της Εκκλησίας να ασχολείται με το ποιο ζώδιο κυριαρχεί κάθε μήνα, άλλη εκπομπή να μιλά για «ενέργειες» και άλλη εκπομπή να διαφημίζει φορέα για την προστασία του περιβάλλοντος ο οποίος προβάλλει οικολογικές ταινίες, ταοϊστικού όμως προσανατολισμού;
Πώς εδόθη εκπομπή στο Σταθμό της Εκκλησίας σε ψυχοθεραπευτή ο οποίος από ετών συνεργάζεται με ψυχοθεραπευτικό εργαστήριο το οποίο προωθεί το διαλογισμό, τη γιόγκα, την ολιστική «θεραπευτική» και αποκρυφιστικές μεθόδους «ψυχοθεραπείας»;
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το εν λόγω ψυχοθεραπευτικό εργαστήριο διοργάνωσε το Μάρτιο του 2009 ημερίδα με προσκεκλημένο από το εξωτερικό ψυχίατρο ο οποίος μεταξύ άλλων δίδαξε την «αξία» της γιόγκα, του διαλογισμού, του τάι τσι, του τσι-κουνγκ και στη συνέχεια καθοδήγησε διαλογισμό στον οποίο μετείχε το πολυπληθές ακροατήριο ψυχο-ειδικών καθώς και το μέλος της επιστημονικής επιτροπής της ημερίδας και νυν συνεργάτης του Σταθμού της Εκκλησίας.
Με ποιο δικαίωμα ο Σταθμός της Εκκλησίας πλανά τον πιστό λαό του Θεού; Απαντώντας σε παράπονα ακροατών, υπεύθυνος εκπομπής δήλωσε στον αέρα ότι «ο Σταθμός της Εκκλησίας δεν εκπροσωπεί την Εκκλησία». Ποιον εκπροσωπεί τότε, αν δεν εκπροσωπεί την Εκκλησία; Μήπως κάποια αιρετική ομάδα;
Αυτά τα πράγματα είναι ανεπίτρεπτα, όταν μιλούμε για το Σταθμό της Εκκλησίας. Αν ο σταθμός δεν εκπροσωπεί την Εκκλησία, τότε οφείλει να αλλάξει όνομα.
Αν εκπροσωπεί την Εκκλησία, τότε έχει χρέος να βαδίζει σύμφωνα με το ήθος και τα δόγματα της Εκκλησίας, κάνοντας φυσικά «άνοιγμα στον κόσμο» και όχι άνοιγμα σε κακοδοξίες και αιρέσεις.
Α. Κ.
Το σχόλιο "4 Νοέμβριος 2009 8:36 πμ" είναι δημοσιευμένο στο πρακτορείο romfea.gr με τίτλο "Διαμαρτυρία Ι.Μ.Γλυφάδας για το Ρ/Σ της Εκκλησίας". Λοιπά σχόλια περιττεύουν........
Το πιάσαμε το νόημα: Όταν στο σταθμό κάνουν κουμάντο οι εκάστοτε δικοί μας, τότε μόνο είναι αποδεκτό το πρόγραμμα του σταθμού.
Κανείς όμως δεν άκουσα να ασχολείται με το ότι οι εργαζόμενοι στο σταθμό δουλεύουν σε συνθήκες μεσαιωνικές και ότι γι αυτό το λόγο ετοιμάζουν γενική απεργία.
Μη σε ξενίζει το γεγονός των συνθηκών εργασίας αγαπητέ 6 Νοέμβριος 2009 7:58 μμ! Η προχειρότητα είναι δευτέρα φύσις γιά την Εκκλησία της Ελλάδος!
Δημοσίευση σχολίου