Tου Xρήστου Γιανναρά - Καθημερινή
Μετά τη δικτατορία των ετών 1967-1974, ο τομέας του κρατικού και κοινωνικού βίου που γνώρισε τον πληρέστερο «εκδημοκρατισμό» ήταν σίγουρα η παιδεία:
Καταργήθηκε η ομοιόμορφη ενδυμασία των μαθητών και κάθε περιορισμός στο είδος της κόμμωσης, στη χρήση καλλυντικών, στο αξιοπερίεργο της εμφάνισης.
Αναπτύχθηκε ελεύθερα ο συνδικαλισμός των μαθητών, το λεγόμενο «μαθητικό κίνημα», με εντυπωσιακές επιδόσεις σε απεργίες, καταλήψεις, αποκλεισμούς οδών, απευθείας διάλογο των μαθητών με τους υπουργούς Παιδείας.
Απαγορεύτηκε να διορθώνονται τα λάθη στα γραπτά των μαθητών και μάλιστα με κόκκινο μελάνι («κάτω τα αιματοβαμμένα γραπτά»!) ώστε να μην πληγώνονται συναισθηματικά τα παιδιά.
Διευκολύνθηκε με ποικίλους τρόπους η προαγωγή των μαθητών από τάξη σε τάξη, αποσυνδέθηκε από τις επιδόσεις στα μαθήματα ή τις απουσίες, ώστε να μην απειλούνται τα παιδιά από πλέγματα μειονεξίας και ενοχών.
Για τους ίδιους λόγους καταργήθηκαν και τα σχολεία αριστούχων, υποβιβάστηκε ο ρόλος της βαθμολογίας, η αξιολόγηση των επιδόσεων.
Καταργήθηκε το πολυτονικό σύστημα γραφής, για να διευκολύνονται τα παιδιά στην ορθογραφία.
Απαλείφθηκε από τα σχολικά βιβλία κάθε ενδεχόμενο να παγιδευτεί ο ψυχισμός των παιδιών και το φρόνημά τους στον εθνικισμό, στη θρησκευτικότητα, στην προγονολατρία, στον ιδεαλιστικό εξωραϊσμό της Ιστορίας, σε παραδόσεις πολιτιστικής μονοτροπίας.
Ο εκδημοκρατισμός επεκτάθηκε αποφασιστικά και στον χώρο των εκπαιδευτικών: Καταργήθηκε ο θεσμός του Επιθεωρητή, αντικαταστάθηκε με «Σχολικούς Συμβούλους», που τη βοήθειά τους στο σχολικό έργο μόνο προαιρετικά ζητούν οι εκπαιδευτικοί. Δάσκαλοι και καθηγητές απαλλάχθηκαν από το ενδεχόμενο να κρίνονται και να αξιολογούνται για την απόδοση και την προσφορά τους, την κατάρτιση και την εργατικότητά τους, την ποιότητα και το ήθος τους.
Γι’ αυτό απαλείφθηκε και κάθε ιεραρχική διαβάθμιση των εκπαιδευτικών: ο διευθυντής του δημοτικού, ο γυμνασιάρχης, ο λυκειάρχης εξέπεσαν σε τίτλους προσωρινής διοικητικής ευθύνης που την αναλαμβάνει όποιος θέλει, αφού υποβάλει σχετική αίτηση στο υπουργείο. Σε ποια τάξη και ποιο μάθημα θα διδάξει κάθε εκπαιδευτικός αποφασίζεται συλλογικά, κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει την ικανότητα κανενός για οτιδήποτε. Με την ίδια λογική μοιράζονται οι εκπαιδευτικοί μεταξύ τους και τα «ιδιαίτερα» μαθήματα.
Υστερα από είκοσι οχτώ (28) χρόνια συνεπέστατης εφαρμογής του «εκδημοκρατισμού» της παιδείας, μήπως θα έπρεπε να τολμηθεί μια (ακομμάτιστη, αμερόληπτη, απροσωπόληπτη, απροκατάληπτη, αδέκαστη) αξιολογική κρίση της επιτυχίας του «οράματος»; Με καταμέτρηση αντικειμενικών μεγεθών: Ικανότητα ανάγνωσης και γραφής των αποφοίτων κάθε σχολικής βαθμίδας, αριθμός λέξεων που συγκροτούν τη γλωσσική τους εκφραστική, κριτική ικανότητα, συνθετική ικανότητα, ικανότητα αφομοιωτικής απομνημόνευσης, δημιουργικής φαντασίας, λογικής συνέπειας, επιδόσεις στον βανδαλισμό σχολικών κτιρίων.
Η αξιολογική αποτίμηση θα μπορούσε να προκύψει από μια σοβαρή δημοσκοπική έρευνα. Θα αναλάμβανε το κόστος και την οργάνωση μια έγκυρη εφημερίδα;
8 σχόλια:
Εξαίρετο άρθρο.
Το άρθρο είναι εξαίρετο,αλλά το τε-
λευταίο μέρος του είναι ΜΟΝΟ για ΑΙ
ΘΕΡΟΒΑΜΟΝΕΣ,που έλεγε κι εκείνος,
που άρχισε τον περίφημο "εκδημο-
κρατισμό" και τη διάλυση κράτους και παιδείας!Το χθεσινό φαινόμενο αδιορίστων "εκπαιδευτικών"να σπάνε τα κιγκλιδώματα του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. και να συγκρούονται με τα ΜΑΤ εί-
ναι ό,τι το καλύτερο για μελοντι-
κούς δασκάλους!ΦΩΤΕΙΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ-
ΤΑ!Τώρα σε ποιον να απευθύνουμε το ΑΙΣΧΟΣ;!
Με τέτοιους μελοντικούς δασκάλους ΤΙ περιμένετε;ΤΙ μαθητές θα βγουν από τα χέρια τους;!Καλά έκανα κι όταν θεμελίωσα δικαίωμα-πριν 7 χρό-
νια-σηκώθηκα νέος-στα 56 μου-κι έφυ
γα ΑΓΑΝΑΚΤΙΣΜΕΝΟΣ από το χάλι,που επικατούσε ΤΟΤΕ!!Φαντάσου τώρα τι θα γίνεται!!
Kαι κάτι ακόμη:Ο γράφων το άρθρο,
δεν ήταν στην εκπαίδευση τόσα χρό-
νια;Μήπως συνετέλεσε κι αυτός στο χάλι της προκειμένου να μεταπηδά από σχολειου εις σχολείον και από Πανεπιστήμίου εις Πανεπιστήμιον;
Άντε,γιατί εκ των υστέρων ΟΛΟΙ γί-
νονται συμβουλάτορες!!Εσχάτως ο πολύς κος Γιανναράς έχει επιδοθεί
σε μια αντιπασοκική υστερία άνευ
προηγουμένου και δεν ξέρουμε από ΤΙ
αντλεί αυτήν την υστερία του!!
Πολύ καλό άρθρο. όσοι ζουν στην εκπαίδευση βλέπουν και απορούν... Η γενιά του Πολυτεχνέιου μάς κατέστρεψε... Είτε το θέλετε είτε όχι
Ανώνυμε 12.18 δεν ξερω τίποτα για τον κ. Γιανναρα και τις πρακτικές του. Ομως στο άρθρο αποτυπώνει την πραγματικότητα. Ισως κάποιοι πρεπει να την δουν κατάματα πριν ειναι πολύ αργά...
έλαβα το εξής sms από επιτυχόντα σε σχολή καθηγεσίας στο Εθν&Καποδιστρ.Παν/μιο Αθηνών: "και επίσημα σου λέω ότι πΑΙρασα δέκατος στην ....... σχολή"!!!
το "εισήχθην" δύσκολο ίσως να το γνωρίζει.... το "πΕρασα";;;; δύσκολο και αυτό;;;
@28-8,7.37΄
Καλοοοοο!Να,που έφθασαν την εκπαί-
δευση οι θολοκουλτουριάρηδες των
διαφόρων -ΙΣΜΩΝ!!Κατάργηση όλων των
δυσκολιών και οπαδοί της "ήσσονος"
προσπάθειας!Τι χρειάζεται η ορθογρα
φία;Ένα -ι,-ε,-ο!Να κουράζουμε τα παιδιά!Αυτός τώρα ο 10ος θα γίνει επιστήμονας!Θα έλεγα ΤΙ είδους,αλλά
σέβομαι την ιστοσελίδα και τους α-
ναγνώστες της!
"Μείζω τούτων ΟΨΟΜΕΘΑ"!!
@29-8,12.26΄
Χαίρομαι που συμφωνείτε με το, παρατεθέν ώδε, άρθρο του Γιανναρά, της αλήθειας του οποίου ενδεικτικότατο αρωγό αποτελεί και η δική μου πενιχρή, smsιακή..., μαρτυρία!
Ο 28-8,7.37΄
Δημοσίευση σχολίου