Με επιστολή του προς τον πρόεδρο του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου Ελλάδας Μωυσή Κωνσταντίνη, στις 20 Ιανουαρίου 2010, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος καταδίκασε απερίφραστα την απόπειρα εμπρησμού της συναγωγής των Χανίων.
«Μετά πολλής λύπης επληροφορήθημεν εν τω Οικουμενικώ Πατριαρχείω περί της νέας αποπείρας εμπρησμού του κτηρίου της Εβραϊκής Συναγωγής εν τη Παλαιά Πόλει των Χανίων», αναφέρει ο κ. Βαρθολομαίος στην επιστολή του και τονίζει: "καταδικάζομεν την πράξιν αυτήν, ως και πάσαν ενέργειαν βίας και τρομοκρατίας και δη εναντίον τόπων λατρείας του Θεού και εκφράζομεν υμίν την βαθείαν συμπάθειαν της καθ΄ ημάς Αγιωτάτης Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως και ημών προσωπικώς επί τω θλιβερώ γεγονότι τούτο, ευχόμεθα δε όπως ο Θεός διαφυλάττει υμάς και την εν Ελλάδι Εβραϊκήν Κοινότητα από πάσης προσβολής", καταλήγει ο Οικουμενικός Πατριάρχης.
Με μετέπειτα ανακοίνωσή της η Ιερά Μητρόπολη Κυδωνίας και Αποκορώνου συντάσσεται με το Οικουμενικό Πατριαρχείο που καταδίκασε την επίθεση στη Συναγωγή. Στην ανακοίνωσή της η Μητρόπολη "απευθυνόμενη προς την Εβραϊκή Κοινότητα και την Χανιώτικη Κοινωνία καταδικάζει τον βανδαλισμό, ο οποίος δεν συνάδει με το ήθος και την ιστορία μας ως λαού φιλήσυχου και ευγενικού.
Το παρελθόν μας έχει διδάξει την ευγένεια και αυτοθυσία πολλών ανθρώπων προγόνων μας και δη κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι οποίοι πολλάκις τιμωρήθηκαν γιατί περιέθαλψαν ανθρώπους που η ιστορία απεδείκνυε ότι είναι εβραϊκής καταγωγής, πόσο δε μάλλον εμείς οι νεώτεροι οφείλουμε να σεβαστούμε τον τόπο λατρείας κοινωνικής ομάδος που βρίσκεται στον τόπο μας.
Πέραν των ανωτέρω η πράξη αυτή προσβάλει τα χρηστά ήθη, την ευγένεια προς ανθρώπους συμπολίτες μας με Ελληνική ιθαγένεια. Προάγει την κοινωνική διάσπαση, την ανασφάλεια, την κοινωνική διαταραχή και εν τέλει κατηγορούμαστε ως Εθνικιστές πράγμα που δεν συμβαίνει στον τόπο μας.
Με τις σκέψεις αυτές και πάλι καταδικάζουμε το γεγονός πυρπολισμού, το χαρακτηρίζουμε ως βαρβαρότητα και καλούμε την κοινωνία των Χανίων με τη θαυμαστή ιστορία που φέρει στους ώμους της να καταδικάσει και αυτή το γεγονός το οποίο προσβάλει όλους μας".
Η καταστροφή της Συναγωγής καταδικάστηκε, δηλ. ουσιαστικά, πρώτα και μόνον από το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ούτε μεμονωμένοι Ιεράρχες ούτε η Εκκλησία της Ελλάδος καταδίκασαν το γεγονός. Άρα αυτό που προτείνει σήμερα στο σχετικό με το θέμα αυτό αφιέρωμα της Καθημερινής ο Νίκος Βατόπουλος μοιάζει ουτοπικό: "Θα περίμενε κανείς ακόμη και από την Εκκλησία της Ελλάδος, ως μια κίνηση αγάπης και συμφιλίωσης, να προσφέρει αυτό που κρίνει εκείνη στην αναστήλωση της Συναγωγής των Χανίων. Η κίνηση αυτή θα είχε μεγάλο και θετικό αντίκτυπο".
Το ερώτημα φυσικά είναι σε ποιούς θα είχε τέτοιο αντίκτυπο μια τέτοια κίνηση. Σίγουρα πάντως όχι στον "πιστό λαό", ήτοι τους κατ' επάγγελμα θρησκευομένους, οι οποίοι κατέχονται από "φοβικά σύνδρομα που αναπαράγουν τον φαύλο κύκλο του μίσους και της αδιαλλαξίας, ορθώνοντας νέα αλλότρια «τείχη»" κάθε φορά, όπως σωστά επισημαίνει ο Δημήτρης Μαριδάκης.
Ο "πιστός λαός", με τον εθνικισμό για πατριωτική σημαία, θα κατασπάραζε μια Εκκλησία που θα τολμούσε μια τέτοια γενναία κίνηση. Και στην Ελλάδα, δυστυχώς, οι εκκλησιαστικοί μας ταγοί υπολογίζουν το "θρησκευτικό κόστος" για να διάγουν τον βίο τους αμέριμνοι. Άρα ούτε καν καταδίκη πράξεων φανατισμού για να μην έχουμε μπελάδες με τους "πιστούς " μας.
Αυτή είναι και η ειδοποιός διαφορά με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αλλά και με τις άλλες Εκκλησίες που συμβιώνουν με το διαφορετικό και πρέπει να συνυπάρχουν ειρηνικά με την ετερότητα καθημερινά και άρα σέβονται και συμπαρίστανται.
Με μετέπειτα ανακοίνωσή της η Ιερά Μητρόπολη Κυδωνίας και Αποκορώνου συντάσσεται με το Οικουμενικό Πατριαρχείο που καταδίκασε την επίθεση στη Συναγωγή. Στην ανακοίνωσή της η Μητρόπολη "απευθυνόμενη προς την Εβραϊκή Κοινότητα και την Χανιώτικη Κοινωνία καταδικάζει τον βανδαλισμό, ο οποίος δεν συνάδει με το ήθος και την ιστορία μας ως λαού φιλήσυχου και ευγενικού.
Το παρελθόν μας έχει διδάξει την ευγένεια και αυτοθυσία πολλών ανθρώπων προγόνων μας και δη κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι οποίοι πολλάκις τιμωρήθηκαν γιατί περιέθαλψαν ανθρώπους που η ιστορία απεδείκνυε ότι είναι εβραϊκής καταγωγής, πόσο δε μάλλον εμείς οι νεώτεροι οφείλουμε να σεβαστούμε τον τόπο λατρείας κοινωνικής ομάδος που βρίσκεται στον τόπο μας.
Πέραν των ανωτέρω η πράξη αυτή προσβάλει τα χρηστά ήθη, την ευγένεια προς ανθρώπους συμπολίτες μας με Ελληνική ιθαγένεια. Προάγει την κοινωνική διάσπαση, την ανασφάλεια, την κοινωνική διαταραχή και εν τέλει κατηγορούμαστε ως Εθνικιστές πράγμα που δεν συμβαίνει στον τόπο μας.
Με τις σκέψεις αυτές και πάλι καταδικάζουμε το γεγονός πυρπολισμού, το χαρακτηρίζουμε ως βαρβαρότητα και καλούμε την κοινωνία των Χανίων με τη θαυμαστή ιστορία που φέρει στους ώμους της να καταδικάσει και αυτή το γεγονός το οποίο προσβάλει όλους μας".
Η καταστροφή της Συναγωγής καταδικάστηκε, δηλ. ουσιαστικά, πρώτα και μόνον από το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ούτε μεμονωμένοι Ιεράρχες ούτε η Εκκλησία της Ελλάδος καταδίκασαν το γεγονός. Άρα αυτό που προτείνει σήμερα στο σχετικό με το θέμα αυτό αφιέρωμα της Καθημερινής ο Νίκος Βατόπουλος μοιάζει ουτοπικό: "Θα περίμενε κανείς ακόμη και από την Εκκλησία της Ελλάδος, ως μια κίνηση αγάπης και συμφιλίωσης, να προσφέρει αυτό που κρίνει εκείνη στην αναστήλωση της Συναγωγής των Χανίων. Η κίνηση αυτή θα είχε μεγάλο και θετικό αντίκτυπο".
Το ερώτημα φυσικά είναι σε ποιούς θα είχε τέτοιο αντίκτυπο μια τέτοια κίνηση. Σίγουρα πάντως όχι στον "πιστό λαό", ήτοι τους κατ' επάγγελμα θρησκευομένους, οι οποίοι κατέχονται από "φοβικά σύνδρομα που αναπαράγουν τον φαύλο κύκλο του μίσους και της αδιαλλαξίας, ορθώνοντας νέα αλλότρια «τείχη»" κάθε φορά, όπως σωστά επισημαίνει ο Δημήτρης Μαριδάκης.
Ο "πιστός λαός", με τον εθνικισμό για πατριωτική σημαία, θα κατασπάραζε μια Εκκλησία που θα τολμούσε μια τέτοια γενναία κίνηση. Και στην Ελλάδα, δυστυχώς, οι εκκλησιαστικοί μας ταγοί υπολογίζουν το "θρησκευτικό κόστος" για να διάγουν τον βίο τους αμέριμνοι. Άρα ούτε καν καταδίκη πράξεων φανατισμού για να μην έχουμε μπελάδες με τους "πιστούς " μας.
Αυτή είναι και η ειδοποιός διαφορά με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αλλά και με τις άλλες Εκκλησίες που συμβιώνουν με το διαφορετικό και πρέπει να συνυπάρχουν ειρηνικά με την ετερότητα καθημερινά και άρα σέβονται και συμπαρίστανται.
7 σχόλια:
Εδώ το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει δί
κιο!Πέρα και πάνω απ'όλα ο ΣΕΒΑΣΜΟΣ στα πιστεύω,τον πολιτισμό και τις ιδι-
αιτερότητες,όποιες κι αν είναι ΟΛΩΝ των ανθρώπων!Αυτό όμως να μην είναι μεμονομένο,αλλά ΚΟΙΝΟ γνώρισμα και πά-
λι όλων των ανθρώπων.
Συμφωνούμε απολύτως με την καταδίκη του εμπρησμού αλλά, Χανιώτης ων, οφείλω να παρατηρήσω τα εξής:
Αν το αγαπητό ιστολόγιο έκανε τον κόπο να ψάξει λίγο περισσότερο στον ημερήσιο αθηναϊκό τύπο, ιδίως τις μέρες αμέσως μετά τον εμπρησμό, θα διεπίστωνε ότι τον εμπρησμό της Συναγωγής προκάλεσαν Αμερικανοί και Άγγλος, από αυτούς που "οικειοθελώς φιλοξενεί" (για να μην το πω αλλιώς) η χώρα μας στην περίφημη Βάση στο Ακρωτήρι Χανίων. Μαζί με αυτούς και ένας "Έλληνας" πολιτικός υπάλληλος της Βάσης. Δικαιολογητικός λόγος του εμπρησμού, διά στόματος Αμερικανών: "ενοχλούμασταν από την παρουσία των Εβραίων στην πόλη"!!! Θα διεπίστωνε ομοίως, την άμεση επέμβαση της αμερικανικής Διοίκησης της Βάσης για να προφυλαχθούν οι υπαίτιοι, σε σημείο που η τοπική αστυνομία να παραπέμψει το θέμα στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης (ή όπως τελοσπάντων, το λένε τώρα). Θα διεπίστωνε ομοίως, τις δι' άκρων χειλέων δηλώσεις κυβερνητικών παραγόντων ότι ο εμπρησμός δεν ήταν τυχαίος τη στιγμή που έγινε, αφού αμέσως εκδόθηκε αμερικανική ταξιδιωτική οδηγία για μη σεβασμό της θρησκευτικής ετερότητας στην Ελλάδα (τι υποκρισία!!!). Αυτά θα διεπίστωνε το ιστολόγιο, αν διάβαζε λίγα περισσότερα. Ειλικρινά, δεν καταλαβαίνω πώς δεν αναφέρονται καθόλου τα ανωτέρω από τους αρθρογράφους της Καθημερινής αλλά ίσως δεν είναι ανεξήγητο...
Να σημειώσω τέλος την προσωπική παρουσία του τότε Μητροπολίτου Κυδωνίας και Αποκορώνου (νυν Αρχιεπισκόπου Κρήτης) όταν έγιναν τα λαμπρά εγκαίνια του ιστορικού μνημείου της Συναγωγής, παρουσία ανώτερων κρατικών αξιωματούχων, πριν λίγα χρόνια.
Το διά ταύτα: στη επιδίωξή μας να ανυψώσουμε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, να επαινέσουμε τις σωστές (όπως εδώ) ή να δικαιολογήσουμε τις εσφαλμένες ενέργειές του, ας μην προσπαθούμε, σώνει και καλά, να βγάλουμε μισαλλόδοξη, φοβική, φανατική, εθνικιστική κλπ, την Εκκλησία της Ελλάδος ή την τοπική Εκκλησία της Κρήτης ή τους θρησκευόμενους. Αν μή τι άλλο, είναι ύβρη στη μνήμη των Ιεραρχών, απλών ιερέων και λαϊκών που διέσωσαν, όπως μπορούσαν, Εβραίους συμπολίτες τους από τη ναζιστική θηριωδία, με κίνδυνο της δικής τους ζωής. Ήταν οι ίδιοι άνθρωποι που έψαλλαν τα "αντισημιτικά" σύμφωνα με κάποιους, εγκώμια της Μ. Παρασκευής. Δόξα τω Θεώ, μπορούμε ακόμη οι "θρησκευόμενοι" να διακρίνουμε τον αλλόδοξο άνθρωπο από την όποια εσφαλμένη δόξα του και να είμαστε δίπλα του όταν μας έχει ανάγκη, χωρίς ηχηρές δηλώσεις.
Λυπάμαι, αλλά το ιστολόγιο υπήρξε πολύ απρόσεκτο σε τρομερά ευαίσθητο θέμα.
Ν.Στ.
Μήπως είστε υπερβολικά προσεκτικός κύριε Ν.Στ.; Το απρόσωπο ιστολόγιο ή ο -δόξα τω Θεώ- επώνυμος, γνωστός και μη εξαιρετέος ιστολόγος του;
Και γιατί "απρόσεκτο" μόνο και όχι πειθήνια ευθυγραμμισμένο to his Master's masters' voice, οι οποίοι και σκηνοθέτησαν αυτήν την προβοκάτσια και μετά έστειλαν το μήνυμα σ' όλα τους τα δημοσιογραφικά τσιράκια να αρχίσουν εν χορώ το τροπάριο περί "αντισημιτισμού" στην Ελλάδα;
Στ.Ν.
Η διατύπωσή είναι ήπια και προσεκτική, διότι σκοπός μου δεν ήταν να ξεκινήσω προσωπική αντιπαράθεση με τον ιστολόγο, τον οποίο προσωπικά δε γνωρίζω, ούτε να του αποδώσω άλλες προθέσεις, πέραν του αμιγώς εκκλησιαστικού πεδίου. Άλλωστε, το "ιστολόγιο" τις σκέψεις και απόψεις του ιστολόγου εκφράζει, οι υπόλοιποι απλώς σχολιάζουμε. Νομίζω ότι κατάλαβαν όλοι, ιστολόγος και αναγνώστες, τι ήθελα να πω με το σχόλιο και αυτό μου αρκεί.
Ν.Στ.
Δυστυχως ο ιστολογος λιβανιζει ΜΟΝΟ τις αποψεις του Βαρθολομαίουκαι δεν δίνει καμία απολύτως σημασία στις οποιοες λεπτες αποχρώσεις υπάρχουν στα διάφορα συμβάντα. Οπότε αναρωτιέμαι γιατι αναλίσκεσθε σε προσπάθειες επεξηγήσεων. Για να προλάβω κανένα που θα σκεφτει να απαντήσει "αν δεν σάρέσει , μη το διαβάζεις" θα πω τούτο¨ειναι σκόπιμο να γνωρίζει κανείς οσα περισσότερα μπορεί απο αυτά που γράφονται ωστε να ειναι υποψιασμένος για το τι μπορεί να του συμβεί στο μέλλον....
Tρίχες κατσαρές.Η Εκκλησία της Ελλάδος έκανε το χρέος της και έσωσε χιλιάδες εβραίους επί κατοχής, αποδεικνύοντας εμπράκτως την φιλαδελφία της προς όλους ανεξαιρέτως.
Μήπως το Οικ.Πατριαρχείο έβγαλε ανακοίνωση για τις εκκλησιές που έκαψαν βάνδαλοι σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη;
Τι πρέπει να συμπεράνουμε εξ αυτης της παραλείψεως; Ότι το Πατριαρχείο φοβάται να μιλήσει;
Μήπως το Πατριαρχείο έχει βγάλει ανακοίνωση για τη γενοκτονία των Αρμενίν ή την γενοκτονία των Ποντίων ή την εθνοκάθαρση των Κούρδων και δεν τις έχουμε δει;
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο είπε:
"καταδικάζομεν την πράξιν αυτήν, ως και πάσαν ενέργειαν βίας και τρομοκρατίας και δη εναντίον τόπων λατρείας του Θεού"
Είναι αλήθεια ότι στις συναγωγές, ως τόποι λατρείας, βρίζεται ξεκάθαρα ο Χριστός;
Εμείς στην προσευχή μας λέμε..
"Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ Του Θεού, ελεησόν με" ;
Λέμε επίσης τον Χριστό Θεάνθρωπο, ως Τριαδικό Θεό;
Αφού οι σύγχρονοι Εβραίοι στο θρήσκευμα, αποσχίστηκαν από την Αληθινή Πίστη, αφού απορρίπτουν το Χριστό, τί λέει το Πατριαρχείο Κων/πόλεως;
Ποιον Θεό αναγνωρίζει στις συναγωγές αφού ο "θεός" τους δεν είναι ο Τριαδικός Θεός;
Και στην τελική, ποια οντότητα λατρεύουν οι Εβραίοι που αντιτίθεται στο Χριστό και γιατί το Πατριαρχείο αίρει αποκαλώντας την Θεό;
Δημοσίευση σχολίου