Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Ιεράρχης της παλαιάς Ελλάδος έκανε μία εισήγηση σε συνέδριο,
με θέμα: «Η συμβολή της Εκκλησίας στον ένοπλο αγώνα του ΄21».
Η διατύπωση του τίτλου είναι προφανώς προβληματική, όπως και
η όλη διαπραγμάτευση του θέματος.
Ο συγκεκριμένος μητροπολίτης προσπάθησε να μας πείσει πόσο ο
κλήρος – και δη ο ανώτερος – συνέβαλε τα μέγιστα στον ένοπλο αγώνα κατά την
Επανάσταση του 1821.
Πραγματικά δεν κατανοώ αυτή την πρεμούρα να αποδειχθεί η «συμβολή
της Εκκλησίας στον ένοπλο αγώνα»!
Αυτό που πρέπει να μας ενδιαφέρει είναι το θυσιαστικό
φρόνημα του κλήρου και όχι πόσους Τούρκους σκότωσαν, διότι για τον ιερέα το να
σκοτώσει άνθρωπο είναι πτώση αναμφισβήτητη!
Ο μητροπολίτης μίλησε για «ένοπλο αγώνα αρχιερέων» και για
το ότι «ο κλήρος αγίασε τα όπλα δημοσίως»!
Φυσικά τα τεκμήρια που προσκόμισε για να αποδείξει τα
παραπάνω ήταν από άσχετα έως πολύ προβληματικά.
Ας θυμηθούμε τι λέει ο αοίδιμος Πρωτοπρεσβύτερος Κωνσταντίνος
Καλλίνικος, στο περίφημο έργο του Χριστιανισμός και Πόλεμος, όπου γίνονται
οι αναγκαίες διακρίσεις, τις οποίες δεν υποπτεύεται, κατά πως φαίνεται, ο
εισηγητής μητροπολίτης:
«Ὁ Παπαφλέσσας, ὁ Βρεσθένης Θεοδώρητος, ὁ Σαλώνων
Ἠσαΐας, ὁ Ἀνδρούσης Ἰωσήφ, ὁ Ταλαντίου Νεόφυτος, ὁ Καρύστου Νεόφυτος,
αὐτὸς ὁ μαρτυρικώτατος ἐν τῇ πλήρει ἀνδρικῇ του βλαστήσει Ἀθανάσιος
Διάκος, ὁ ὠμότατα ὑπὸ τῶν κτηνωδῶν δημίων του σουβλισθείς, ἀλλὰ μὲ ἐσπασμένον
τὸ ξίφος εἰς τὴν τεθραυσμένην χεῖρα του καὶ αἱματοστάζουσαν τὴν φουστανέλλαν,
ὅλοι ἐκεῖνοι οἱ ρασοφόροι τῶν τελευταίων μας χρόνων οἱ φορέσαντες
εἰς τὸ σελάχι τὸ γιαταγάνιον καὶ ἀτρομήτως τὸν Τοῦρκον ἀντιμετωπίσαντες,
δὲν δύνανται νὰ τεθῶσιν εἰς τὴν αὐτὴν ἀκριβῶς μοῖραν μὲ ἕναν Ἀπόστολο
Ἰάκωβον, μὲ ἕναν Ἱερομάρτυρα Κυπριανόν, μὲ ἕναν Πρωτομάρτυρα
Στέφανον, μὲ ἕναν Πατριάρχην Γρηγόριον Ε΄ καὶ τοὺς συναρχιερεῖς του,
οἵτινες ἀπῆλθον τοῦ κόσμου τούτου τελειωθέντες ἐν τῷ ἰδίῳ καὶ ὄχι
τῷ ἀλλοτρίῳ αἵματι.
Οἱ προμνημονευθέντες εὐεργετικώτατοι ὄντως ἄνδρες, οἱ ἐξ ἀνάγκης
μαχαιροφορέσαντες καὶ τουρκικὸν ἐκχύσαντες αἷμα, δὲν ἠμποροῦν νὰ ἀνυψωθοῦν
εἰς τὴν τάξιν τῶν ἁγίων, οἱ ἀείμνηστοι τοῦ Εἰκοσιένα μας κληρικοί,
οἱ καταφυγόντες εἰς τὰ ὅρη καὶ τὰς ὀπᾶς τῆς γῆς, ἀφοῦ ἄλλος τρόπος ζωῆς
δὲν τοῖς ὑπελήφθη, δὲν ἐκπροσωποῦν τὴν λευκὴν καὶ χιονώδη Χριστιανικὴν
τελειότητα...».
Και σε άλλο σημείο του ίδιου έργου ο Κ. Καλλίνικος μας ξεκαθαρίζει «ὅτι, ὡς ὁ
πρὸς αὐτάμυναν καὶ ἐξ ἀνάγκης φόνος, οὕτω καὶ ἡ ἐν τοῖς δικαίοις πολέμοις
αἱματοχυσία σπίλον ψυχικὸν ὅπως δήποτε ἀποτελεῖ, ὁ δὲ ἀνθρωποκτονήσας
ἐν τῇ μάχῃ, ἔστω καὶ καταναγκασθεὶς ὑπὸ τῶν ἐπιβούλων, ἔστω καὶ πρὸς
τὴν τῶν κοινῶν ὑπεράσπισιν, δὲν ἠμπορεῖ νὰ τίθεται, μεθ’ ὅλας τὰς εἰς
αὐτὸν εὐγνωμόνως προσφερομένας ἐπιγείους τιμάς, μεταξὺ τῶν ἁγίων
προσώπων τῶν περικοσμούντων τὴν πινακοθήκην τῆς οὐρανίου βασιλείας,
βασιλείας πολλῶ ἰδανικωτέρας καὶ ἁγνοτέρας ἢ ἡ ἐν μέσῳ ἀγώνων καὶ
σπαραγμῶν τό γε νῦν ἀναπτυσσομένην γηΐνην ζωήν».
Ας θυμηθούμε ότι κατά την Εκκλησία στους φονείς συγκαταλέγονται και όσοι ακουσίως και παρά την θέλησή τους έγιναν αφορμή να φονευθεί κάποιος. Γι΄ αυτό και αυτοί επιτιμώνται υπό του σήμερον εορταζομένου Αγίου Γρηγορίου Νύσσης δια του ε’ Κανόνος αυτού, σε εννέα χρόνια με αποχή από της θείας Κοινωνίας και είναι απόβλητοι της χάριτος της ιερωσύνης: «Το δε ακούσιον άγος συγγνωστόν μέν, ού μήν επαινετόν εκρίθη. Τούτο δε είπον ώστε δήλον γενέσθαι ότι, καν ακουσίως τις γένηται εν τω του φόνου μιάσματι, ως ήδη βέβηλον αυτόν υπό του άγους γινόμενον, απόβλητον ο Κανών ιερατικής χάριτος απεφήνατο. («Ήτοι όποιος φονεύση, καν στανικώς και ακουσίως, λαϊκός μεν ών, ου γίνεται ιερεύς, Ιερεύς δε ων, καθαιρείται», σχολιάζει ό άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης).
Για το θέμα από θεολογικής απόψεως έχουν γραφτεί ικανά και σημαντικά.
Θα ήταν καλό οι «εθνοπατέρες» κληρικοί της σήμερον να είναι πιο προσεκτικοί με το τι λένε για την συμβολή της Εκκλησίας στον ένοπλο αγώνα του ’21. Ας μην καταφεύγουν σε ανέξοδες κορώνες και σε ρητορικούς της δεκάρας για να αποδείξουν την συμβολή της Εκκλησίας στην Επανάσταση.
Η θυσία των κληρικών φτάνει και περισσεύει. Τα φονικά άρματα
δεν πρέπει να τα κάνουμε «σημαία» όταν πρόκειται για τους κληρικούς.
Ξέρω ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μετριάσουν το λόγο τους οι
«εθνεγέρτες». Μάλλον έξαρση αυτού του κενού περιεχομένου λόγου θα έχουμε, λόγω της επετείου των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση.
Το σημειώνω μόνο για ιστορικούς λόγους.
6 σχόλια:
Πολύ σωστή η επισήμανση. Το έθνος πρέπει να τους τιμά, και όχι η Εκκλησία, για την Εκκλησία δεν είναι παράδειγμα προς μίμηση. ¨
όταν κάτι είναι απλά ανεκτό, δεν είναι άξιο προς μίμηση.
Σε όλα τα κείμενα, που αναφέρονται στην Άλωση της Πόλης, το 1453, δεν αναφέρεται πουθενά ένοπλος αγώνας κληρικών. Αντιθέτως, πολλοί κληρικοί, με υψηλή αίσθηση διπλωματίας, κατάφερναν να ελευθερώσουν σκλαβωμένους Χριστιανούς. Διαβάστε π.χ. την επιστολή των ιερέων της Καλλιουπόλεως προς την Υψηλή Πύλη (Pertusi: La caduta di Costantinopoli: Le testimonianze dei contemporanei), όπου καλοπιάνουν την οθωμανική αρχή, για να απελευθερώσουν σκλαβωμένο πρωτοψάλτη. Και στον Συρόπουλο, που αναφέρεται στα γεγονότα μια δεκαπενταετία προ της Αλώσεως, στου οποίου το κείμενο παρελαύνουν όλες οι προσωπικότητες της Ορθοδοξίας (πολλές εκ των οποίων αγίασαν), δεν υπάρχει καμία νύξη για ένοπλη αντίσταση. Αν δείτε στον επίλογο, αυτοί που διαφώνησαν με την πράξη της Ενώσεως, αποσύρθηκαν σε μοναστήρια: δεν κάλεσαν τον λαό σε αντίσταση κατά των Οθωμανών. Αναφέρομαι σε Αγίους, όπως τον Μάρκο τον Ευγενικό και τον Γεννάδιο τον Σχολάριο. Η Μεγάλη Γαλλική Επανάσταση, και οι ιδέες της όπως μεταλαμπαδεύτηκαν σε λαό και κλήρο από τους λογίους της εποχής, _σίγουρα_ επηρέασε πολύ τις εθνοτικές ομάδες (μιλλέτια), όπου οι ιδέες περί ισότητας έφεραν κλήρο και λαό στην πρώτη γραμμή των μαχών. Αποδεκτό; Δεν μπορούμε να το κρίνουμε εύκολα...όμως, σίγουρα κάτι αλλάζει στην σχέση μεταξύ κλήρου και λαού στα χρόνια του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού. Ο κλήρος γίνεται φορέας εθνικιστικής ρητορικής, οπουδήποτε δημιουργούνται εθνοκράτη. Τον 15ο αιώνα δεν υπήρχε εθνικισμός: διαβάζοντας κείμενα της εποχής, εύκολα συμπεραίνει κανείς πως η αίσθηση εθνοτικής καταγωγής (ethnicity) δεν φανατίζει τον άνθρωπο για κάποια (δήθεν) ``συνέχεια'': είσαι ό,τι είσαι, και δεν χρειάζεται να αποδείξεις ότι κατάγεσαι από κάποιο μακρινό παρελθόν, διότι έχεις κάτι να πεις...Αντιθέτως, στις εθνογενέσεις (birth of national identity), έχουμε έναν ταλαιπωρημένο λαό (πολλές φορές διαφορετικών εθνοτικών ομάδων), που ενώνεται υπό μια εθνική ταυτότητα, ώστε να αποκτήσει αυτοδιάθεση και αναγνωρισιμότητα: είμαι Χ και είμαι φορέας του Χ αρχαίου πολιτισμού...(επειδή δεν έχω κάτι άλλο να επιδείξω, προς το παρόν, διαλέγω μια ιδεατή αρχαιότητα να με εκπροσωπεί).
Επιτέλους, μια πραγματικά Χριστιανική άποψη μακριά από τα δηλητηριώδη ανθη του Εθνικισμού και την μισαλλοδοξίας που δυστυχώς ανθούν ακομη στο Ελληνορθοδοξο γιγνεσθαι.
Συγχαρητήρια κε Ανδριοπουλε.
Αγαπητέ κ. Ανδριόπουλε, θίγετε ένα ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα. Δεν θα διαφωνήσω μαζί σας. Ωστόσο, κατά τη γνώμη μου, κάνετε ένα μικρό «λαθάκι»: βάζετε στο ίδιο τσουβάλι μερικούς «εθνοπατέρες» ρασοφόρους των ημερών μας, με τους αγωνιστές ιερείς που έπεσαν στα πεδία των μαχών κατά την Επανάσταση. Και βέβαια ο αείμνηστος Καλλίνικος έχει δίκιο, αλλά ερωτώ, τον διαβάζει κανείς σήμερα; Επίσης, δες τε και τι γράφουν οι συγγραφείς του νέου βιβλίου της Γ΄ Λυκείου «Χριστιανική Ηθική και Ποιμαντική Θεολογία», τχ. Α΄, για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση• στην ενότητα 10. Βία και Πόλεμος. Στα τόσα πολλά που, εφέτος θα ακούσομε για τα 200χρονια από την Επανάσταση του 1821, από την πλευρά της Εκκλησίας, το συγκεκριμένο θέμα, ελπίζω να συζητηθεί με τη δέουσα προσοχή.
Κωνσταντίνος Καλλίνικος:
Μορφη! φωτισμένος θεολόγος πρωτοπρεσβύτερος χρηματίσας εν Manchester.
Ο γραπτός του λόγος αμίμητος...
Οι πραγματείες του"Πέραν του Τάφου"
"Ο Χριστιανικός Ναός και τα Τελούμενα εν Αυτώ".. ευαγγέλια καλλιεπειας και στοχασμού!
Τα κείμενα του"τεμάχια ελάσσονος τέχνης"σαγηνεύουν τον εραστή του Έλληνος Λόγου.
Η επιβλητική του φυσιογνωμία σε ολίγες σπάνιες φωτογραφίες επιμαρτυρειται το "βιβλικόν βάρος" του ανδρός, που εκλέϊσεν άμβωνας και...άμβωνας, ενώ η πλειάδα των βαθυστοχαστων πραγματειων του, αποτελούν μνημεία Λόγου.. λογοτεχνικά αριστουργήματα..!
Αν δεν πάρει το καριοφίλι ο παπάς μήν περιμένετε φώς....
Δημοσίευση σχολίου