Τρίτη, 12 Ιουλίου 2016

ΔΥΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟΙ ΔΙΣΚΟΙ ΤΗΣ ΙΒΟΝΑ ΓΚΛΙΝΚΑ ΕΡΧΟΝΤΑΙ!


ALEPH 
Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος - Εισαγωγή στο δίσκο
Ο ψηφιακός δίσκος Aleph περιλαμβάνει 10 συνθέσεις επτά ελλήνων συνθετών, οι οποίες ηχογραφούνται για πρώτη φορά (world premiere recordings). 
Τα πέντε από αυτά τα έργα είναι για σόλο φλάουτο και τα υπόλοιπα πέντε για φλάουτο και πιάνο. Ερμηνεύουν δύο κορυφαίες σολίστ, με ειδίκευση στη σύγχρονη μουσική: η Ιβόνα Γκλίνκα, φλάουτο και η Βίκυ Στυλιανού, πιάνο. 
Ο ψηφιακός δίσκος ηχογραφήθηκε τον Φεβρουάριο του 2016, ενώ είχαν προηγηθεί συναυλίες με τα έργα που περιλαμβάνονται σ’ αυτόν, γεγονός που σημαίνει ότι τα έργα και οι δημιουργοί τους ήρθαν σε επαφή με το μουσικόφιλο κοινό και η ηχογράφηση έρχεται ως επιστέγασμα του όλου πρότζεκτ, που προβάλλει πτυχές της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας για σόλο φλάουτο και για φλάουτο και πιάνο. 
Τα έργα είναι σύγχρονα και οι δημιουργοί τους σημερινοί, οπότε ο ψηφιακός αυτός δίσκος αποτελεί και μια καταγραφή της σύγχρονης ελληνικής μουσικής φιλολογίας γύρω από το φλάουτο, ένα θέμα που απασχολεί διαρκώς και σοβαρά την σολίστ Ιβόνα Γκλίνκα, η οποία έχει πραγματοποιήσει και διδακτορική διατριβή με θέμα την εργογραφία για σόλο φλάουτο των ελλήνων συνθετών. 
Στον ψηφιακό δίσκο Aleph οι συνθέτες που έχουν γράψει για σόλο φλάουτο είναι οι: Χρήστος Σπ. Αναστασίου, Άρης Καραστάθης, Σπύρος Μάζης, Αθηνά Παυλάκη – Πηρούνια και ο Δημήτρης Θέμελης. Για φλάουτο και πιάνο έχουν γράψει οι συνθέτες: Δημήτρης Θέμελης, Άρης Καραστάθης, Αθηνά Παυλάκη – Πηρούνια, Χαράλαμπος Πλατάνου και Βασιλική Φιλιππαίου. 
Στην Ιβόνα Γκλίνκα είναι αφιερωμένα τα έργα: Ιoulos, για σόλο φλάουτο, του Σπύρου Μάζη και η Φαντασία για φλάουτο, του Δημήτρη Θέμελη. 
Ο δίσκος ανοίγει και κλείνει αρχαιοελληνικά! Ανοίγει με το Μακρόν (2012) του Χρήστου Σπ. Αναστασίου, που είναι το τρίτο από τα επτά μέρη της Παράβασης (από την Αρχαία Ελληνική Τραγωδία) και κλείνει με Το Τραγούδι του Μαρσύα του Δημήτρη Θέμελη, που βασίζεται στον μύθο του αυλητή Μαρσύα, τον οποίο ο Θεός της μουσικής κιθαρωδός Απόλλων, νίκησε σε διαγωνισμό μουσικής και στην συνέχεια τον έγδαρε ζωντανό. 
Στις Τρεις μινιατούρες της Αθηνάς Παυλάκη - Πηρούνια για σόλο φλάουτο, η Ιβόνα Γκλίνκα εκδιπλώνει την δεξιοτεχνία της, παίζοντας για σόλο φλάουτο (Πρωινό ξύπνημα στο δάσος), άλτο φλάουτο (Περίπατος στο πάγο) και μπάσο φλάουτο (Θλιμμένη παντομίμα). 
Στο έργο της Βασιλικής Φιλιππαίου, Θέμα και Παραλλαγές για πιάνο και φλάουτο πάνω σ’ ένα θέμα του Δ. Δραγατάκη, θυμόμαστε τον σπουδαίο έλληνα συνθέτη Δημήτρη Δραγατάκη (1914-2001), τα έργα του οποίου για φλάουτο έχει ερμηνεύσει η Ιβόνα Γκλίνκα και έχει κάνει ειδική αναφορά στην διατριβή της. Η συνθέτρια Βασιλική Φιλιππαίου αφιερώνει το έργο στη μνήμη του Δημήτρη Δραγατάκη. 
Οι συνθέσεις είναι σύγχρονες και φέρουν συχνά όλες τις τεχνικές της σύγχρονης μουσικής, προβάλλοντας, έτσι, τόσο τις ιδιαιτερότητες του οργάνου, όσο και τις δεξιότητες της Ιβόνας Γκλίνκα, στα έργα για σόλο φλάουτο. Όμως, δεν λείπει ο λυρισμός και η μελωδικότητα, που συναντάμε είτε σε ολόκληρα έργα είτε σε μέρη έργων.
Χιλιάδες νότες, υπέροχα ηχοχρώματα, εξαίσια συνομιλία φλάουτου και πιάνου, στιβαρές και αισθαντικές ερμηνείες, από τις δύο ερμηνεύτριες, οι οποίες αναδεικνύουν, κατά τον καλύτερο τρόπο, τις συνθέσεις σύγχρονων ελλήνων δημιουργών.
Ο δίσκος αποτελεί υπόδειγμα συνεργασίας και υψηλού αποτελέσματος εκ μέρους των δύο ερμηνευτριών, οι οποίες δεν αποδίδουν απλώς με πιστότητα και δεινότητα τις συνθέσεις. Δημιουργούν μια μουσική ποιητική. Ο δίσκος είναι ένας ύμνος στην ποιητική της ελευθερίας και στον άθλο της δημιουργικότητας. 


ALEPH 
Panagiotis Ant. Andriopoulos - Preface to the recording 
The CD Aleph includes 10 compositions by seven Greek composers, which are recorded for the first time (world premiere recordings). Five of these compositions are for solo flute and the other five for flute and piano. The works are performed by two top soloists, specialized in contemporary music: Iwona Glinka, flute, and Vicky Stylianou, piano. 
The CD was recorded in February 2016, while the works included in it had been previously performed in concert That means that the compositions and its creators came into contact with a music-loving audience and this recording concludes the whole project, which presents aspects of contemporary music for solo flute and for flute and piano. 
The works are modern and its creators contemporary, so this CD also constitutes a record of the modern Greek musical creations for flute, a subject constantly and thoroughly studied by soloist Iwona Glinka, who has also written a doctoral thesis on the works of Greek composers for solo flute.
In Aleph, the composers who have written music for solo flute are: Christos Sp. Anastassiou, Aris Carastathis, Spiros Mazis, Athina Pavlaki-Pirounia and Dimitris Themelis. The works for flute and piano are composed by: Dimitris Themelis, Aris Carastathis, Athina Pavlaki-Pirounia, Haralambos Platanou and Vassilki Filippeou. The works dedicated to Iwona Glinka are: Ioulos, for solo flute, by Spiros Mazis, and Fantasia, for solo flute, by Dimitris Themelis. 
The disc opens and closes in ancient Greek style! It opens with Makron (2012) by Christos Sp. Anastassiou, which is the third of the seven parts of Paravasis (from the Ancient Greek Tragedy) and closes with Marsyas Song, by Dimitris Themelis, which is based on the myth of the double pipe player Marsyas. Marsyas was beaten by the God of music, lyre player, Apollo in a music contest and then flayed alive. 
In Three miniatures, by Athina Pavlaki – Pirounia, for solo flute, Iwona Glinka unfolds her virtuosity, playing for solo flute (Awakening in the woods), alto flute (Walking on ice) and bass flute (Sad pantomime). 
Vassiliki Filippeou’s Theme and variations for piano and flute, based on a theme by Dimitris Dragatakis, reminds us of this great Greek composer (1914-2001), whose works for flute have been performed by Iwona Glinka and have been specifically mentioned in her thesis. Composer Vassiliki Filippeou dedicates this work to the memory of Dimitris Dragatakis. 
The compositions are modern and often include all the techniques of contemporary music, bringing out, not only the unique characteristics of the instrument, but also Iwona Glinka’s skills in the works for solo flute. Yet, the lyricism and musicality we find in whole works or in parts of works is not absent. Thousands of notes, wonderful timbres, exquisite dialogues between flute and piano, strong and emotional performances from the two soloists who perform in the best way the compositions of contemporary Greek composers. 
The disc constitutes an example of collaboration and high quality result on the two performers’ parts, who do not only perform the compositions with fidelity and virtuosity but also create a poetics of music. The disc is a hymn to the poetics of freedom and the struggle of creativity. 
(Translation from Greek to English: Evangelia Mourtzoukou)


BETH 
Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος - Εισαγωγή στο δίσκο

Ο ψηφιακός δίσκος BETH με έργα για σόλο φλάουτο που ερμηνεύει η σολίστ Ιβόνα Γκλίνκα και ηχογραφήθηκε τον Μάρτιο του 2016 περιλαμβάνει έργα 11 σύγχρονων ελλήνων συνθετών.
Συνθέσεις για σόλο φλάουτο των: Χρήστου Σπ. Αναστασίου, Άρη Καραστάθη, Δημήτρη Κωστόπουλου, Μάνου Παναγιωτάκη, Γιώργου Παπαμήτρου, Έλενας Πάπαρη, Αθηνάς Παυλάκη-Πηρούνια, Χαράλαµπου Πλατάνου, Παναγιώτη Θεοδοσίου, Δημήτρη Τσιμπάνου, Γιώργου Βασιλαντωνάκη.
Αρκετά από τα έργα αποτελούν εντελώς σύγχρονη δημιουργία, αφού έχουν γραφτεί από το 2012 έως το 2015, ενώ τέσσερα από αυτά είναι αφιερωμένα στην Ιβόνα Γκλίνκα.
Δύο από τα έργα, το Tweet του Άρη Καραστάθη και το Songbird του Δημήτρη Τσιμπάνου, έχουν την αναφορά τους στον κόσμο των πουλιών, καθώς το φλάουτο είναι ένα όργανο που ευνοεί – και ηχοχρωματικά - την αποτύπωση της ρυθμικής και μελωδικής ποικιλίας των ήχων των πουλιών.
Τα έργα Mirrors της Έλενας Πάπαρη και Lament της Αθηνάς Παυλάκη-Πηρούνια, των δύο γυναικών συνθετριών του δίσκου, αποτελούν μια απόπειρα κοιτάγματος της πραγματικότητας από διαφορετικούς καθρέφτες κι ένα θρήνο για τα ανεκπλήρωτα όνειρα της ζωής.
Το έργο Litany Seven Variations on a Theme του Παναγιώτη Θεοδοσίου, είναι το μοναδικό έργο του δίσκου με θρησκευτικά αφορμή και χροιά. Πρόκειται για την εμπειρία ενός προσευχόμενου κατά τη διάρκεια της λιτανείας του σκηνώματος του Αγίου Διονυσίου στη Ζάκυνθο. Μια έκφανση της ορθόδοξης λατρείας και ζωής.
Το Plan B του Γιώργου Παπαμήτρου, γράφτηκε στην Ελλάδα της κρίσης και μάλιστα τον Ιούλιο του 2015, όταν το «εναλλακτικό» σχέδιο «σωτηρίας», είχε μπει στο καθημερινό λεξιλόγιο των Ελλήνων. Το Plan B για την ελληνική οικονομία τελικά δεν χρειάστηκε, αλλά – ευτυχώς – μας έμεινε το έργο του Γ. Παπαμήτρου, το οποίο, όμως, με την έντονη παρουσία της σι ύφεση, μας θυμίζει πως ακόμα σε ύφεση βρισκόμαστε…
Με δεδομένο ότι ο τίτλος του έργου του Μάνου Παναγιωτάκη, Along the Cygnus Wall, είναι δανεισμένος από την ομώνυμη αστρογραφία την οποία δημιούργησε ο Jimmy Walker και δημοσίευσε η NASA το Μάρτιο του 2015, θα λέγαμε ότι το έργο είναι μια ηχητική αστρογραφία, αφού ο συνθέτης κάνει χρήση ενός εκτεταμένου συνόλου ηχοχρωμάτων που το φλάουτο παράγει στη χαμηλή, τη μεσαία και την υψηλή περιοχή του.
Τα Παιχνίδια με το φως του νεαρού συνθέτη Δημήτρη Κωστόπουλου, είναι ένα έργο που θα μπορούσε να παίζεται διαρκώς το 2015, που ήταν Διεθνές Έτος Φωτός. Το θέμα του και η επεξεργασία του μας επιβεβαιώνουν ότι και η μουσική δεν είναι τίποτε άλλο παρά το παιχνίδι ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι.
Ο Stochasmos του Χρήστου Σπ. Αναστασίου, αναδεικνύει την συμμετρία ως το πιο σημαντικό στοιχείο αυτής της σύνθεσης. Μια συμμετρία που πηγάζει από την αρχιτεκτονική, σχεδόν μαθηματική, σύλληψη του έργου.
Το Nice Aegean Sea του Χαράλαµπου Πλατάνου είναι ένα έργο με δεξιοτεχνικό χαρακτήρα, που απηχεί τους παφλασμούς του Αιγαίου, μ’ ένα τρόπο καθαρά μουσικό – μέσα σε 4’35’’ - κι αυτό είναι το ενδιαφέρον.
Το έργο Prosody του Γιώργου Βασιλαντωνάκη, είναι το πρώτο κομμάτι από ένα κύκλο από σύντομα, σόλο έργα για ορχηστρικά όργανα, κατά την παράδοση του κύκλου Sequenzas του Luciano Berio. Έχει σημασία ότι ο Berio ξεκίνησε τον κύκλο αυτό το 1958 με μια sequenza για φλάουτο και προχώρησε στα υπόλοιπα όργανα. Στη γλωσσολογία, η προσωδία είναι ο ρυθμός, ο τόνος και ο επιτονισμός της ομιλίας. Στο έργο του Βασιλαντωνάκη, υπάρχει και το στοιχείο της Βαβέλ, που κάνει την όλη σύνθεση πιο ελκυστική.
Με το ΒΕΤΗ η Ιβόνα Γκλίνκα καταγράφει έναν ακόμη άθλο. Προκάλεσε και ερμηνεύει τελείως σύγχρονα έργα για σόλο φλάουτο, που αποτυπώνουν τους κραδασμούς του σήμερα, τόσο στην κοινωνία, στον χώρο των ιδεών, όσο και στην τέχνη.
Το ΒΕΤΗ είναι η συνέχεια του ALEPH. Μέχρι να ολοκληρωθούν τα γράμματα του εβραϊκού αλφαβήτου η Ιβόνα Γκλίνκα έχει σίγουρα πολλή δουλειά. Μα κι εμείς χρειαζόμαστε χρόνο για να αφομοιώσουμε όλο αυτό το πολύτιμο υλικό, το οποίο μπήκε ήδη σε δοκιμασία με τον χρόνο.


BETH 
Panagiotis Ant. Andriopoulos - Preface to the recording 
The disc BETH, with works for solo flute performed by soloist Iwona Glinka, was recorded in March 2016 and includes works by 11 contemporary Greek composers. 
Compositions for solo flute are by: Christos Sp. Anastassiou, Aris Carastathis, Dimitris Kostopoulos, Manos Panayiotakis, George Papamitrou, Elena Papari, Athina Pavlaki – Pirounia, Haralambos Platanou, Panagiotis Theodossiou, Dimitris Tsimpanos, Yiorgos Vassilandonakis. Many of these works are entirely new creations, since they were written between 2012 and 2015, while four of them are dedicated to Iwona Glinka. 
Two of the compositions, Tweet, by Aris Carastathis, and Songbird, by Dimitris Tsimpanos, are inspired by the world of birds, as the flute is an instrument that favors – also in timbre - the rendering of the rhythmic and melodic variety of bird sounds. 
The works Mirrors, by Elena Papari, and Lament, by Athina Pavlaki – Pirounia, the two female composers of the disc, are an attempt to look at reality through different looking glasses and a mourning for life’s unfulfilled dreams. 
The composition Litany Seven Variations on a Theme, by Panagiotis Theodossiou, is the only work in the disc inspired by religion. It is the experience of a prayer, during the litany of the relic of Saint Dionysius in Zakynthos. A manifestation of orthodox worship and life. 
Plan B, by George Papamitrou, was written in Greece during the economic crisis, in particular during July 2015, when the “alternative rescue plan” had become part of the Greeks’ everyday life vocabulary. In the end, the Plan B for the Greek economy was unnecessary but, luckily, we have the composition by G. Papamitrou which, thanks to the frequent presence of B flat, reminds us that our economy is still flat… 
Given that the title of Manos Panayiotakis’ work Along the Cygnus Wall is borrowed from the astrography created by Jimmy Walker and published by NASA in March 2016, we could say that the work is an acoustic astrophotography, since the composer uses a wide range of timbres that the flute can produce in its high, middle and low register. 
Games of Light, by young composer Dimitris Kostopoulos, is a work that could have been constantly played in 2015, the International Year of Light. Its theme and its processing assures us that music too is nothing but a game between light and darkness. 
In Stochasmos, by Christos Sp. Anastassiou, symmetry is the most important element of the composition. A symmetry that stems from the architectural, almost mathematical, conception of the work. 
Nice Aegean Sea, by Haralambos Platanou, is a work of skillful character, which echoes the splashing waves of the Aegean in a purely musical way – just in 4’35’ – which makes it even more interesting. 
The composition Prosody, by Yiorgos Vassilandonakis, is the first part of a cycle of short, solo compositions for orchestral instruments, which follow the tradition of Luciano Berio’s Sequenzas. It is important that Berio started this cycle with a sequenza for flute and then proceeded to the other instruments. In linguistics, prosody is the rhythm, the stress and the intonation of the speech. In Vassilandonakis’ work there is also the element of Babel, which makes the whole composition more attractive. 
With BETH, Iwona Glinka achieves yet another feat. She induced and performs entirely contemporary compositions for flute, which capture the atmosphere of today, in society, in the intellectual scene, as well as in art. BETH is the continuation of ALEPH. 
Iwona Glinka has definitely a lot of work ahead of her until the Hebrew alphabet is completed. But we also need time to assimilate this precious work, which is already being tested by time.
(Translation from Greek to English: Evangelia Mourtzoukou)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails