Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015

"Η ΘΕΟΔΩΡΑ" ΤΩΝ ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ ΚΑΙ ΝΙΚΟΥ ΓΚΑΤΣΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΝΑΝΑ ΜΟΥΣΧΟΥΡΗ


"Οι Μύθοι μιας Γυναίκας" του Μάνου Χατζιδάκι (έργο 48, 1988) σε στίχους Νίκου Γκάτσου. Τραγούδι: Νάνα Μούσχουρη. 
Πρόκειται για την πρώτη - και τελευταία - συνεργασία του Μ. Χατζιδάκι με την Νάνα Μούσχουρη, από την εποχή της δεκαετίας του '60. Το αποτέλεσμα του δίσκου ...μυθικό! Τα δώδεκα τραγούδια που περιέχει "συνθέτουν τους πολλούς μύθους μιας Γυναίκας. Είτε αυτή είναι Μητέρα, είτε Ερωμένη, είτε Αδελφή", έγραφε ο Μάνος Χατζιδάκις στο σημείωμα του δίσκου. 
Σήμερα επιλέγω το τραγούδι "Με λένε Θεοδώρα", για το οποίο γράφει, επίσης, ο Χατζιδάκις:
Μια γυναικεία μορφή αντίθετη από την "κόρη του καπετάνιου" και σχεδιασμένη εξαίσια από τον Γκάτσο. 
Έχει "τα δώρα του Θεού κι είναι δικά της τώρα σημάδια του καιρού".
'Ετσι μπορεί να μάχεται "για τους θλιμμένους φίλους". 

Παραθέτω στη συνέχεια ένα βίντεο - ντοκουμέντο. Το τραγούδι αυτό από τη Ν. Μούσχουρη και μουσικό σύνολο που διευθύνει ο Μάνος Χατζιδάκις, από συναυλία στο Ηρώδειο το 1989. Ήμουν εκεί και θυμάμαι αυτή τη συναυλία. Είχε εκδοθεί ο δίσκος και ο Χατζιδάκις έκανε συναυλίες μ' αυτά τα ...άγνωστα στους πολλούς τραγούδια του.



Εγώ κι αν προδοθώ 
δε θα προδώσω 
κρυφές χαρές κι ελπίδες 
εγώ φωτιές ανάβω 
για κάθε σκλάβο 
που βλέπω μ’ αλυσίδες. 
Εγώ κι αν νικηθώ 
θα πολεμήσω 
για σένα και για μένα 
για τα παιδιά του κόσμου 
που στέκουν μπρος μου 
χλωμά κι αδικημένα. 
Έχω τα δώρα του Θεού 
με λένε Θεοδώρα 
και τα σημάδια του καιρού 
δικά μου είναι τώρα. 
Λαμά λαμά λαμά 
λαμά Χριστέ μου 
είμαι ριπή τ’ ανέμου 
εγώ δε μοιάζω μ’ άλλη 
και το κεφάλι δεν έσκυψα ποτέ μου. 
Κι εσύ που δε μιλάς 
θλιμμένε φίλε 
τα λόγια τούτα μέτρα 
παλιές αλήθειες θάψε 
κι αρχίνα σκάψε 
να βρεις νερό στην πέτρα. 
Τότε κι οι δυο μαζί 
μα κι άλλοι κι άλλοι 
θα γίνουμ’ ένα όλοι 
και με φτερά στον ώμο 
θα βρούμε δρόμο 
για την καινούργια πόλη. 
Είμαι της οργής αστέρι 
και χειμώνα καλοκαίρι 
χίλιους κεραυνούς κρατώ στο χέρι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails