
«Το πόσο διαφορετική είναι η παραδοχή της δυστυχίας δυνάμει της αγάπης, δίδαξε στην εποχή μας ο Ντοστογιέφσκη, καθιστώντας απόλυτα συμπαθείς στις συνειδήσεις μας πλήθος εξωφλημένων υπάρξεων. Ο βιογράφος του Οσίου Ανδρέου δια Χριστόν σαλού, κάτοχος των διδαγμάτων της εν Χριστώ τω Θεώ Εκκλησίας, προχωρεί πολύ πιο επέκεινα του Ντοστογιέφσκη στην καταξίωση του διαλυομένου μέσα στη λήθη και σκόρπιου στον άνεμο ανθρώπου. Με σοφή θρησκευτική τεκμηρίωση αποδεικνύει θεοφόρο την υπόσταση του δυστυχούς. Σαν αλήθεια μετά την ταύτιση της μνήμης προς τη λήθη, ό,τι μπορούμε ορθά να παραδεχτούμε ως συνέχεια, αποτελεί τη δυνατότητα θεοφορίας του δυστυχούς σώματος της υποστάσεώς μας» (Προς Εκκλησιασμόν).
Ο μακαρίτης κυρ – Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης αντλώντας εκ της μνήμης είχε φτάσει σε τόσο βάθος, γυρεύοντας τα ζείδωρα, υπόγεια, υδάτινα νάματα της υπάρξεως, ώστε δικαιολογημένα τρόμαξε κάποια στιγμή, νιώθοντας τη μνήμη του να γίνεται μια απέραντη έκταση λήθης! Κατ’ αυτόν, όμως, «ταυτίζοντας μνήμη και λήθη δεν είναι δυνατό να έχουμε άλλη γνώση από την παρεχομένη υπό του Κυρίου».
Ο Πεντζίκης μας δίδαξε ότι η σίγουρη μέθοδος διαφυγής από το τόσο συζητούμενο αδιέξοδο είναι η αντιγραφική μνήμη. Αυτή που μας υποδεικνύουν τα παιδιά τα οποία παραδέχονται ατόφια τη ζωή, δημιουργώντας τα ωραία τους παιχνίδια κατά μίμηση και αντιγραφή των ενηλίκων. Και οι ενήλικες με τη σειρά μας «βάζουμε σε δουλειά τη μνήμη για μια επακριβή μίμηση των παιδιών. Από σύναψη σε σύναψη προχωρώντας, ο νους ως συνοδός της μνήμης, περνάει μαζί της και χωράει στην καρδιά, όπως εντέλλεται ότι πρέπει να κάνουμε προσευχόμενοι, ο μέγας θεωρητικός του Ησυχασμού Άγιος Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης Γρηγόριος ο Παλαμάς».

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου