Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Φυσικά δεν μπορεί να πάρει κάποιος στα σοβαρά την επιστολή διαμαρτυρίας των μητροπολιτών Κυθήρων Σεραφείμ και Αιτωλίας και Ακαρνανίας Κοσμά, αναφορικά με τα μέτρα που ανακοίνωσε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος για την Μ. Εβδομάδα και το Πάσχα, με γνώμονα την καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού.
Οι συγκεκριμένοι μητροπολίτες είναι συχνά απέναντι στην Εκκλησία την οποία ανήκουν (Αγία και Μεγάλη Σύνοδος, Ουκρανικό, Διαχριστιανικοί διάλογοι, πανδημία κ.ο.κ.). Απορεί κάθε νοήμων άνθρωπος γιατί δεν πάνε στους παλαιοημερολογίτες ώστε να αισθάνονται …ασφαλείς (sic).
Στέκομαι, όμως, χάριν αληθείας, σε μια χονδροειδέσταστη ανακρίβεια, την οποία υπογράφουν οι σεβασμιώτατοι, δείχνοντας μας έτσι την ασχετοσύνη τους για την πραγματικότητα.
Γράφουν, διαμαρτυρόμενοι για την μετάθεση της ώρας της Αναστάσεως κατά τρεις ώρες:
«Καί εἰς οὐδεμίαν περίπτωσιν δέν ἐπιτρέπεται νά συμπέσῃ ὁ κατά τό Μέγα Σάββατον (ὅπως ἐξελίχθησαν τά πράγματα) ἑορτασμός τοῦ ΑΓΙΟΥ ΠΑΣΧΑ τῶν Ὀρθοδόξων μέ τό πάσχα -νομικόν φάσκα- τῶν Ἑβραίων, οἱ ὁποῖοι αὐτόν τόν χρόνον τό ἑορτάζουν τό Μ. Σάββατον».
Το Εβραϊκό Πάσχα έχει τελειώσει προ πολλού σεβασμιώτατοι. Δεν σας το είπε κανείς; Φέτος ήταν από τις 27 Μαρτίου μέχρι τις 4 Απριλίου. Το δικό μας είναι ένα μήνα μετά! Τι επικαλείστε;
Επίσης, γράφουν:
«Ἄς μᾶς ἐπιτραπῇ νά ἐπιμείνωμεν εἰς τό δίκαιον καί καθολικόν διά τόν Ἑλληνορθόδοξον Λαόν τοῦ Θεοῦ αἴτημα τοῦτο, τό ὁποῖον, εἰρήσθω ἐν παρόδῳ, ἔκαμαν ἀποδεκτόν καί προβάλλουν αἱ Ἱεραί Σύνοδοι Κύπρου καί Κρήτης».
Έσπευσαν, αλλά τους πρόλαβε η πραγματικότητα. Η Εκκλησία της Κρήτης ακολουθεί την Εκκλησία της Ελλάδος στα μέτρα της Μ. Εβδομάδος.
Πάντως αν θέλουν οι σεβασμιώτατοι να κάνουν Ανάσταση τα μεσάνυχτα μπορούν να πάνε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, στο Φανάρι, το οποίο μέμφονται συχνάκις για …μειοδοσία πίστεως. Εκεί θα γίνουν όλα κατά την τάξιν.
9 σχόλια:
Επιτρέψτε μου τον σχολιασμό ενός σημείου της ανακοίνωσης των Μητροπολιτών.
Ήδη έχουν δημοσιευτεί άρθρα και ανακοινώσεις (μάλιστα και του Ι.Σ.Κ.Ε.) όπου υποστηρίζεται ότι εάν τελεστεί η Θ. Λειτουργία του Πάσχα πριν μετά τις 9.00 μ.μ. θα τελεστεί εντός του Μ. Σαββάτου και συνεπώς δεν θα μπορεί ο ίδιος λειτουργός να λειτουργήσει και το πρωί του Μ. Σαββάτου και το βράδυ της Ανάστασης. Η ανακοίνωση των Μητροπολιτών τονίζει, παρομοίως, ότι «δέν δύναται νά θεωρηθῇ Πασχάλιος ἡ Θεία Λειτουργία, ἡ ὁποία περαιοῦται ἐν τῷ Μεγάλῳ Σαββάτῳ».
Όλοι οι αρθρογραφούντες διαμαρτυρόμενοι φαίνεται να αγνοούν ή να αποσιωπούν ότι στο εκκλησιαστικό ημερολόγιο/ημερολόγιο η εκκλησιαστική ημέρα αρχίζει με τη δύση του ηλίου. Γι’ αυτό πριν από τον εσπερινό τελείται η 9η Ώρα. Γι’ αυτό κάθε εορτή αρχίζει με τον Εσπερινό της προηγούμενης. Είναι χαρακτηριστικό ότι κάθε βράδυ της Μ. Εβδομάδας τελείται, όπως έχει επικρατήσει, ο όρθρος της επόμενης. Π.χ. το βράδυ της Μ. Πέμπτης διαβάζουμε στο συναξάρι: «τη αυτή ημέρα Μ. Παρασκευή» κ.ο.κ.
Επομένως, κατά το γράμμα της λειτουργικής παράδοσης ο ιερουργός που θα λειτουργήσει το πρωί του Μ. Σαββάτου μπορεί να τελέσει τη Θ. Λειτουργία το βράδυ μετά τις 9.00 μ.μ. Εάν λειτουργήσει, όμως, στη βραδινή Αναστάσιμη Λειτουργία δεν μπορεί να ξαναλειτουργήσει και το πρωί της Κυριακής, διότι είναι ίδια ημέρα. Η ανακοίνωση των Μητροπολιτών αναφέρει αθεολόγητα ότι "το πρόβλημα υφίσταται επειδή η ημέρα αλλάζει κατά το πολιτικόν ημερολόγιον»", παραπληροφορώντας από άγνοια η σκοπιμότητα!
Το σημαντικότερο είναι ότι πάντοτε η Εκκλησία έβλεπε το μείζον, που είναι η πνευματική τελείωση των ανθρώπων και δεν «κολλούσε» στην ακρίβεια του ρολογιού. Προβληματίζεται κανείς, άραγε, γιατί ο όρθρος στη Μ. Εβδομάδα (καλώς ή κακώς) καθιερώθηκε να γίνεται βράδυ, ο Εσπερινός των Προηγιασμένων να γίνεται πρωί, το Μεσονυκτικό και οι Ώρες να μην γίνονται στην ώρα τους αλλά να επισυνάπτονται στον Όρθρο; Προβληματίζεται κανείς γιατί η τελετή της αφής τους Αγίου Φωτός στα Ιεροσόλυμα γίνεται στο μεσημέρι του Μ. Σαββάτου; Το Σάββατο έγινε για τον άνθρωπο και όχι ο άνθρωπος για το Σάββατο.
Πάντως παλαιά, η Ανάσταση γίνονταν όρθρου βαθέως εδώ στην πατρίδα μας...
Όσο νωρίτερα τόσο το καλύτερο....να φάμε την μαγειρίτσα..... αυτό θέλει ο κόσμος-οχλος...
Νέα τάξη σέ όλα!!! Μπράβο στους δύο ιεράρχες...
Αναστάσιμη Λειτουργία το πρωί του Πάσχα. Αυτή είναι η βέλτιστη λύση που θα μπορούσε να επιλέξει η Ιερά Σύνοδος. Ορθότερη λειτουργικά και πρακτικότερη ως προς τα υγειονομικά μέτρα. Φαίνεται όμως ότι το κριτήριο δεν ήταν η Θεία Λειτουργία αλλά η "τελετή του Χριστός Ανέστη" (η οποία ουσιαστικά είναι η έναρξη του Όρθρου, με άλλα λόγια η προσέλευση και παραμονή πλήθους ανθρώπων για 15 λεπτά και η αποχώρησή τους. Η Εκκλησία έχασε μια πραγματική ευκαιρία να εξηγήσει στους ανθρώπους πώς γιορτάζουμε πραγματικά το εκκλησιαστικό Πάσχα και ίσως να καθιερώσει μια ορθότερη παράδοση!
Προς τον τελευταίο σχολιαστή: αυτή η ``τελετή'' είναι απομεινάρι του Ασματικού τυπικού. Ας μην το χάσουμε και αυτό...
Άσχετος είστε εσείς αγαπητέ διότι δεν ξέρετε τι σας γίνεται. Κλείστε το μαγαζί και ασχοληθείτε με τα πλήκτρα σας. Καλή Ανάσταση και καλό φωτισμό!
Είναι πολύ πιθανό οι ορθοδοξιστές μητροπολίτες να νομίζουν ότι, ανεξάρτητα από το πότε γιορτάζουν το Πάσχα οι Εβραίοι στην εποχή μας, θα έπρεπε να το γιορτάζουν όπως τους το υπολογίζουμε εμείς με την πλασματική εαρινή ισημερία της ιουλιανής 21ης Μαρτίου και τον παρωχημένο κύκλο του Μέτωνα. Διαφορετικά, η άγνοιά τους σοκάρει. Αλήθεια, τόσο επιπόλαια και ιδεοληπτικά τοποθετούνται και σε άλλα μείζονα ζητήματα; Τι ρωτάω...
Η εκκλησιαστική ημέρα που αρχίζει με τη δύση του ηλίου δεν επηρεάζει τον τρόπο που η Εκκλησία οικονομεί τα της λειτουργίας και θείας κοινωνίας. Με λίγα λόγια μεταξύ δύο κατακλίσεων, δηλαδή ουσιαστικά νυκτών, μόνο μια λειτουργία τελείται είτε μετά τον όρθρο, όπως γίνεται συνήθως, ή με τον εσπερινό, όπως προβλέπεται για τις μεγάλες εορτές που έχουν δύο λειτουργίες αλλά παρεμβάλλεται η κατάκλιση αν και πρακτικά παραλείπεται λογω της παννυχίδας. Αν ίσχυε το δικό σας σκεπτικό θα προβλεπόταν απο το τυπικό προηγιασμένη και τα απογεύματα των Κυριακών της Τεσσαρακοστής. Θα μπορούσε φέτος η Εκκλησία αντί να κάνει κατάχρηση της οικονομίας, να προκρίνει την τέλεση του εσπερινού του Μ.Σαββάτου μετά της λειτουργίας του Μ.Βασιλείου νωρίς το βράδυ και τη μετάθεση του όρθρου και της (δεύτερης) λειτουργίας το πρωί. Αλλά, προκρίθηκε η μαζική συμμετοχή στην τελετή της Αναστάσεως και η διευκόλυνση των πιστών στη λήξη της νηστείας.
Δημοσίευση σχολίου