Το ακρυλικό αίμα του Χριστού
Του Νίκου Μπακουνάκη
Το Βήμα
Ο ιερέας του ιστορικού κοιμητηρίου της Αίγινας έβαψε το παρεκκλήσι του νεκροταφείου με ένα κατακόκκινο ακρυλικό χρώμα, έτσι, επειδή του άρεσε. Μέσα στη λευκότητα του κοιμητηρίου η μεξικανική πλέον Αγία Ειρήνη είναι η απόλυτη παραφωνία, πολύ περισσότερο που το εκκλησάκι ήταν επί δεκαετίες πάλλευκο- ασβεστωμένο-, όπως τα εκατοντάδες εκκλησάκια του νησιωτικού χώρου. Ο ιερέας ενήργησε με το έτσι θέλω, ίσως πιστεύοντας ότι το κόκκινο συμβολίζει το αίμα του Χριστού. Αλλά αυτό το κόκκινο, που το βλέπουμε σε μοναστήρια του Αγίου Ορους, είναι φυσικό χρώμα, βγαλμένο από το χώμα και τη γη. Ο Πέρης Ιερεμιάδης, ο μεγάλος ζωγράφος, στον οποίο μοναστήρια της Χαλκιδικής οφείλουν τον χρωματισμό τους, έκανε έρευνες πολύχρονες προκειμένου να πετύχει τα φυσικά χρώματα και τις ώχρες. Αν ζούσε σήμερα, λάτρης της Αίγινας και της Αγίας Ειρήνης όπως ήταν, σίγουρα θα είχε εξεγερθεί. Πριν από μερικά χρόνια ένας άλλος ιερωμένος, στο ίδιο νησί, έβαλε ευρωπαϊκά κεραμίδια στον παραδοσιακό γαλάζιο τρούλο της εκκλησίας της ενορίας του. Προφανώς επειδή έτσι του άρεσε. Στη ναοδομία και στις ανακαινίσεις εκκλησιών η αυθαιρεσία βασιλεύει. Οχι ότι δεν βασιλεύει και αλλού. Αλλά η εκκλησία είναι ο μόνος χώρος που δεν λογοδοτεί για αυτά τα κρίσιμα ζητήματα σχεδιασμού, ανακατασκευής, συντήρησης, αγιογράφησης κτλ. Ο κάθε ιερέας, ο κάθε αρχιμανδρίτης, ο κάθε επίσκοπος είναι ο απόλυτος άρχων της αισθητικής. Παλιά ήταν η ταπεινή και τόσο λαϊκή τέχνη του ασβέστη. Τώρα η μικροαστική αισθητική της λαδομπογιάς του λουτροκαμπινέ.
Παντού σε όλον τον χριστιανικό κόσμο διάσημοι αρχιτέκτονες υπογράφουν τα σχέδια για ναούς ή καθεδρικούς. Στην Ελλάδα η αρχιτεκτονική έχει εξοβελιστεί από τη ναοδομία. Και είναι κρίμα. Γιατί τον 19ο αιώνα και τον 20ό είχαμε εξαιρετικά αρχιτεκτονημένους ναούς, που έφεραν τις υπογραφές αρχιτεκτόνων όπως ο Τσίλλερ, ο Καυταντζόγλου, ο Χάνσεν, ο Ζέζος, ο Χάλκος. Είχαμε αναζητήσεις για τη σύζευξη της παραδομένης εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής με τον νεοκλασικό ή τον εκλεκτικιστικό ρυθμό. Σήμερα με την ευθύνη της Εκκλησίας της Ελλάδος η αρχιτεκτονική απουσιάζει από τους εμβληματικούς δημόσιους χώρους που είναι οι ναοί και το αποτέλεσμα είναι αυτό που βλέπουμε στις σύγχρονες εκκλησίες της «χριστοδουλικής» εποχής. Η τόσο διαδεδομένη στον χώρο της εκκλησίας αλλά και αλλού λέξη «εξωραϊσμός» οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην καταστροφή. Οι τοπικές κοινωνίες έχουν ευθύνη για τις καταστροφές αυτές. Αλλά δεν διαμαρτύρονται. Αντιδρούν μόνο για λόγους μικροπολιτικούς ή και απλής ζηλοφθονίας, πέφτοντας σε τρομερές αντιφάσεις.
Στην Αίγινα πάλι, ορισμένοι τοπικοί παράγοντες αντιδρούν για το γλυπτό του Κώστα Βαρώτσου «Η πύλη της Αίγινας». Τα επιχειρήματα είναι αίολα. Αλλωστε τα έργα τέχνης δεν κρίνονται από τη στιγμή, κρίνονται μέσα στον χρόνο. Εργα-τοπόσημα, όπως ο Πύργος του Αϊφελ, είχαν συναντήσει τρομερές αντιδράσεις. Σήμερα χαρακτηρίζει το Παρίσι. Αλλά και ο «Δρομέας» του Βαρώτσου είχε συναντήσει λυσσαλέα αντίδραση στην Αθήνα. Σήμερα είναι από τα ωραιότερα δημόσια γλυπτά- και από τα πιο φωτογραφημένα αξιοθέατα της Αθήνας στον διεθνή Τύπο. Το έργο του Βαρώτσου στην Αίγινα έχει κιόλας το κύρος του και το γαλάζιο χρώμα του δένει απόλυτα με το λιμάνι. Μια κοινωνία ή μάλλον κάποιοι παράγοντες που κρίνουν με δύο (μικροπολιτικά) μέτρα και δύο (μικροπολιτικά) σταθμά σίγουρα είναι ανυπόληπτοι. Η πρόσφατη υπόθεση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για το λιμάνι πρέπει να τους γίνει μάθημα.
Για το θέμα του ...ακρυλικού ναού διαβάστε και εδώ.
Του Νίκου Μπακουνάκη
Το Βήμα
Ο ιερέας του ιστορικού κοιμητηρίου της Αίγινας έβαψε το παρεκκλήσι του νεκροταφείου με ένα κατακόκκινο ακρυλικό χρώμα, έτσι, επειδή του άρεσε. Μέσα στη λευκότητα του κοιμητηρίου η μεξικανική πλέον Αγία Ειρήνη είναι η απόλυτη παραφωνία, πολύ περισσότερο που το εκκλησάκι ήταν επί δεκαετίες πάλλευκο- ασβεστωμένο-, όπως τα εκατοντάδες εκκλησάκια του νησιωτικού χώρου. Ο ιερέας ενήργησε με το έτσι θέλω, ίσως πιστεύοντας ότι το κόκκινο συμβολίζει το αίμα του Χριστού. Αλλά αυτό το κόκκινο, που το βλέπουμε σε μοναστήρια του Αγίου Ορους, είναι φυσικό χρώμα, βγαλμένο από το χώμα και τη γη. Ο Πέρης Ιερεμιάδης, ο μεγάλος ζωγράφος, στον οποίο μοναστήρια της Χαλκιδικής οφείλουν τον χρωματισμό τους, έκανε έρευνες πολύχρονες προκειμένου να πετύχει τα φυσικά χρώματα και τις ώχρες. Αν ζούσε σήμερα, λάτρης της Αίγινας και της Αγίας Ειρήνης όπως ήταν, σίγουρα θα είχε εξεγερθεί. Πριν από μερικά χρόνια ένας άλλος ιερωμένος, στο ίδιο νησί, έβαλε ευρωπαϊκά κεραμίδια στον παραδοσιακό γαλάζιο τρούλο της εκκλησίας της ενορίας του. Προφανώς επειδή έτσι του άρεσε. Στη ναοδομία και στις ανακαινίσεις εκκλησιών η αυθαιρεσία βασιλεύει. Οχι ότι δεν βασιλεύει και αλλού. Αλλά η εκκλησία είναι ο μόνος χώρος που δεν λογοδοτεί για αυτά τα κρίσιμα ζητήματα σχεδιασμού, ανακατασκευής, συντήρησης, αγιογράφησης κτλ. Ο κάθε ιερέας, ο κάθε αρχιμανδρίτης, ο κάθε επίσκοπος είναι ο απόλυτος άρχων της αισθητικής. Παλιά ήταν η ταπεινή και τόσο λαϊκή τέχνη του ασβέστη. Τώρα η μικροαστική αισθητική της λαδομπογιάς του λουτροκαμπινέ.
Παντού σε όλον τον χριστιανικό κόσμο διάσημοι αρχιτέκτονες υπογράφουν τα σχέδια για ναούς ή καθεδρικούς. Στην Ελλάδα η αρχιτεκτονική έχει εξοβελιστεί από τη ναοδομία. Και είναι κρίμα. Γιατί τον 19ο αιώνα και τον 20ό είχαμε εξαιρετικά αρχιτεκτονημένους ναούς, που έφεραν τις υπογραφές αρχιτεκτόνων όπως ο Τσίλλερ, ο Καυταντζόγλου, ο Χάνσεν, ο Ζέζος, ο Χάλκος. Είχαμε αναζητήσεις για τη σύζευξη της παραδομένης εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής με τον νεοκλασικό ή τον εκλεκτικιστικό ρυθμό. Σήμερα με την ευθύνη της Εκκλησίας της Ελλάδος η αρχιτεκτονική απουσιάζει από τους εμβληματικούς δημόσιους χώρους που είναι οι ναοί και το αποτέλεσμα είναι αυτό που βλέπουμε στις σύγχρονες εκκλησίες της «χριστοδουλικής» εποχής. Η τόσο διαδεδομένη στον χώρο της εκκλησίας αλλά και αλλού λέξη «εξωραϊσμός» οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην καταστροφή. Οι τοπικές κοινωνίες έχουν ευθύνη για τις καταστροφές αυτές. Αλλά δεν διαμαρτύρονται. Αντιδρούν μόνο για λόγους μικροπολιτικούς ή και απλής ζηλοφθονίας, πέφτοντας σε τρομερές αντιφάσεις.
Στην Αίγινα πάλι, ορισμένοι τοπικοί παράγοντες αντιδρούν για το γλυπτό του Κώστα Βαρώτσου «Η πύλη της Αίγινας». Τα επιχειρήματα είναι αίολα. Αλλωστε τα έργα τέχνης δεν κρίνονται από τη στιγμή, κρίνονται μέσα στον χρόνο. Εργα-τοπόσημα, όπως ο Πύργος του Αϊφελ, είχαν συναντήσει τρομερές αντιδράσεις. Σήμερα χαρακτηρίζει το Παρίσι. Αλλά και ο «Δρομέας» του Βαρώτσου είχε συναντήσει λυσσαλέα αντίδραση στην Αθήνα. Σήμερα είναι από τα ωραιότερα δημόσια γλυπτά- και από τα πιο φωτογραφημένα αξιοθέατα της Αθήνας στον διεθνή Τύπο. Το έργο του Βαρώτσου στην Αίγινα έχει κιόλας το κύρος του και το γαλάζιο χρώμα του δένει απόλυτα με το λιμάνι. Μια κοινωνία ή μάλλον κάποιοι παράγοντες που κρίνουν με δύο (μικροπολιτικά) μέτρα και δύο (μικροπολιτικά) σταθμά σίγουρα είναι ανυπόληπτοι. Η πρόσφατη υπόθεση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για το λιμάνι πρέπει να τους γίνει μάθημα.
Για το θέμα του ...ακρυλικού ναού διαβάστε και εδώ.
8 σχόλια:
Πόσο δίκαιο έχει ο Χρ.Γιανναράς που από πολλών ετών επεσήμανε το πρόβλημα και μάλιστα στην θεολογική-εκκλησιαστική του χροιά! Υπενθυμίζω μόνο την σχετική του αναφορά με αφορμή την ακριβώς αύριο συμπληρουμένη τριετία από της εκλογής του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, ο οποίος ως εκ των σπουδών του και των σχετικών ενασχολήσεών του έχει ιδιαίτερη ευαισθησία σε θέματα καλαισθησίας του Χριστιανικού Ναού τα οποία συνδέονται αμεσότατα με το Κάλλος και την Ωραιότητα του Νυμφίου... Έγραψε ο Γιανναράς τότε "Αλλο κατεπείγον πρόβλημα, η αποκατάσταση της αισθητικής και της αρχοντιάς, δηλαδή της γνησιότητας του ορθόδοξου λειτουργικού χώρου: να καθαρθούν προγραμματικά οι εκκλησίες από το ανυπόφορο κιτσαριό των πλαστικών πολυελαίων, των ηλεκτρικών καντηλιών, της τερατωδίας των μεγαφώνων, να εξοβελιστεί η χωριατιά απομιμήσεων της φραγκολαϊκής θρησκευτικής ζωγραφικής και να αναστηλωθούν εκκλησιαστικές Εικόνες" -Καθημερινή 17-02-08.
Τίποτε από όλα αυτά δεν έχουμε δει επί του παρόντος...... Πολλά τα έτη του Μακαριωτάτου επί τη επετείω της εκλογής του, αλλά μάλλον χρειάζεται να ασχοληθεί λιγάκι και με την αισθητική(και τους βιασμούς που υφίσταται αυτή) του Χριστιανικού Ναού που είναι συμβολική, και όχι μόνο, μικρογραφία της Βασιλείας του Θεού......
Δεν γνωρίζεις Παναγιώτη ότι από την ώρα που γίνεται ένας Επίσκοπος,το 'Αγιο Πνεύμα τον κάνει άριστο θεολόγο,άριστο νομικό,άριστο αρχιτέκτονα,άριστο κριτικό αγιογραφίας,άριστο οικονομολόγο, άριστο στη διοίκηση κ.λ.π.? Τουλάχιστον έτσι πιστεύουν οι ίδιοι. Και ακολουθούν μετά οι "διακεκριμένοι" ιερείς, που νομίζουν και αυτοί ότι τα ξέρουν όλα. Ο Θεός ας μας ελεήσει. !!!!!
Ως τελειόφοιτος φοιτητής αρχιτεκτονικής και μελλοντικός αρχιτέκτων, με λύπη μου παρατηρώ την έλλειψη έμπνευσης, οράματος και πρωτοτυπίας στη σύγχρονη(;) ναοδομία στη χώρα μας. Η στείρα αντιγραφή βυζαντινών κανόνων και μορφών στην αρχιτεκτονική σύνθεση, σε συνδυασμό με κακής ποιότητας mdf ξύλινες επιφάνειες και με κιτσάτους πολυελαίους στο εσωτερικό, καθώς και ο στείρος μιμητισμός βυζαντινών τεχνοτροπιών αγιογραφίας, αφήνουν μία πικρή γεύση σε καθέναν που θα ζήταγε κάτι πραγματικά το υπερβατικό. Αν προστεθούν και οι ορθογωνικές λιθοδομές στις όψεις, καθώς και τα ευρωπαϊκά κεραμμύδια, μιλάμε για τον ορισμό της ασυμβατότητας και της αισθητικής σύγχησης. Η Εκκλησία οφείλει όχι μόνο να διατηρεί τα αρχιτεκτονικά διαμάντια που βρίσκονται στην ιδιοκτησία της και ρημάζουν ανά την επικράτεια, αλλά και να διενεργεί αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και να θέτει κριτήρια για το πώς πρέπει να οικοδομούνται οι νέοι ναοί. Τέλος, οι Καθολικοί Πορτογάλοι τιμήσανε τον Έλληνα αρχιτέκτονα Αλέξανδρο Τομπάζη, προτιμώντας και κατασκευάζοντας το δικό του (μοντέρνο) σχέδιο για το ναό της Φατιμά. Για περισσότερα, εδώ http://cosmosair-odyssea.blogspot.com/2008/02/blog-post_5891.html
Παναγιώτη νομίζω πως το άρθρο δεν ανταποκρίνεται απόλυτα στην αλήθεια... Όντως το κιτς βασιλεύει στους ναούς μας, όμως δεν είμαστε μόνοι... Στην 6ετή εμπειρία μου στην Ιταλία είδα εκπληκτικούς ναούς διακοσμημένους με κάθε λογής γελοιότητα "μοντέρνας" τέχνης... Είδα να καταστρέφουν αγίες τράπεζες 200 ή 300 ετών για να τοποθετήσουν καινούργιες ηλιθιας αισθητικής ... Ειδα νέες εκκλησίες που έμοιαζαν περισσότερο με μηχανουργείο παρά με ναούς...κλπ, κλπ, κλπ!
Εμείς βέβαια εδώ στο Ελλαδισταν έχουμε αναγάγει σε κανόνα της εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής τα λεγόμενα "βυζαντινά" πρότυπα στην πραγματικότητα ΚΑΚΕΚΤΥΠΑ ...
Πάντως αν στο εξωτερικό επικρατεί ένα νεοεικονοκλαστικό πνεύμα, στην Ελλάδα επικρατεί ένα νεοειδωλο-πλαστικο-λατρικό, βλαχο-τουρκομπαρόκ ρεύμα επενδεδυμένο με έναν ορθοδοξο μανδύα!
ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΧΩΡΟ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΘΗΛΩΘΕΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΝΑΟΔΟΜΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ-ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ.
ΤΗΝ 1η ΧΙΛΙΕΤΙΑ ΟΤΑΝ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΗΤΑΝ ΑΚΟΜΑ "ΖΩΝΤΑΝΗ" ΜΠΟΡΕΣΕ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΒΑΣΙΛΙΚΗ, ΣΤΗΝ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΜΕ ΤΡΟΥΛΟ, ΣΤΟΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΡΥΘΜΌ. ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΠΛΕΣ ΣΥΜΒΟΛΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΝΟΠΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΤΑ ΨΗΦΗΔΩΤΑ ΣΤΙΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΕΣ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΤΑ ΒΙΤΡΩ. ΑΠΟ ΤΑ ΑΠΛΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΑΣΜΑΤΑ "ΥΜΝΟΥΣ ΚΑΙ ΟΔΕΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ" ΣΤΟ ΚΟΝΤΑΚΙΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΣΤΟΝ ΚΑΝΟΝΑ ΚΛΠ.
ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΤΗΝ 2η ΧΙΛΙΕΤΙΑ ΤΙΠΟΤΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΩΛΥΤΩΣ. ΟΣΑΝ ΝΑ ΕΧΕΙ ΠΑΨΕΙ Η ΕΠΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ. Ή ΜΑΛΛΟΝ ΕΜΕΙΣ ΚΡΑΤΑΜΕ ΟΜΠΡΕΛΑ ΣΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΚΑΙ Η ΟΜΠΡΕΛΑ ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΣΤΕΙΡΑ ΠΡΟΣΚΌΛΛΗΣΗ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ.
Οία η μορφή τοιάδε και η ψυχή είπον σοφώς οι αρχαίοι ημών... Των αναλογιών τηρουμένων, το αυτό και σήμερα δύναταί τις να είπη διά τον "Ιερόν, συλλήβδην δυστυχώς.., Κλήρον,του Αθηνών μη εξαιρουμένου..." Οία, λοιπόν, η παιδεία και δη η Θεολογική τοιαύτη, τοιάδε και η αισθητική έποψις και το, αντίστοιχον εκάστου των ανωτέρω, διαφέρον...
Οίκοθεν δε νοείται πως τα ανωτέρω ισχύουν και διά τα απλά μέλη... του, ούτως καλουμένου, "Εκκλησιαστικού σώματος.."._
Πολλοί εραστές της αισθητικής των Ναών και κατήγοροι των Ιερέων ως στερουμένων αισθητικής, ακούν "βυζαντινή τεχνοτροπία" και αρρωσταίνουν.
Μέχρι το 1453 η Εκκλησιαστική Τέχνη (Αρχιτεκτονική, Μουσική, Ζωγραφική) βρίσκοταν σε συνεχή εξέλιξη με αναζήτηση νέων μορφών, τεχνοτροπιών κ.λ.π. και έτσι έχουμε αυτά τα αριστουργήματα που λέγονται Βυζαντινή Τέχνη. Έκτοτε τα πάντα έχουν μείνει στάσιμα.
Ερώτηση: Δεν έχουν γεννηθεί έκτοτε άξιοι καλλιτέχνες, ώστε να προχωρήσουν παραπέρα αυτή τη Τέχνη ή κάποιοι έχουν αποφασίσει ότι δεν χρειάζεται πλέον να προχωρήσει άλλο και με ποιό σκεπτικό; Γιατί οι προκάτοχοί τους έως την άλωση άφηναν τους καλλιτέχνες να αναζητούν νέες εκφράσεις με αποτέλεσμα να έχουμε όλα αυτά τα αριστουργήματα;
Δημοσίευση σχολίου