Στο τεύχος 3 του περιοδικού νέα ευθύνη που κυκλοφορεί (Ιανουάριος – Φεβρουάριος 2011) το πρώτο κείμενο που συναντά ο αναγνώστης είναι του Μητροπολίτου Περγάμου Ιωάννη με θέμα: “Ντοστογιέφσκι και ηθική”. Παραθέτω εδώ το φινάλε του κειμένου που επιγράφεται Θεολογική αποτίμηση του Ντοστογιέφσκι.
Ενδιαφερθείτε, αγαπητοί συνοδίτες, να το διαβάσετε ολόκληρο. Είναι ένα σημαντικό βήμα για την απελευθέρωση από την τυραννία της ηθικής.
Ο Ντοστογιέφσκι μάχεται την ηθική για ένα και μόνο λόγο: διότι, όπως και η λογική, στερεί τον άνθρωπο από το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό του, χάρη στο οποίο διαφέρει από τα ζώα, δηλαδή την ελευθερία. Αυτή είναι η “εικόνα του Θεού” στον άνθρωπο και η εικόνα αυτή με τίποτε δεν εξαλείφεται. Ο άνθρωπος πάντοτε θα επιζητεί την ελευθερία, όσες ευεργεσίες και αν του προσφέρει η λογική και η ηθική.
Η ελευθερία δεν είναι για τον Ντοστογιέφσκι αυτό που στη δυτική φιλοσοφία επικράτησε να λέγεται επιλογή μεταξύ του καλού και του κακού. Μια τέτοια επιλογή είναι για τον Ντοστογιέφσκι γελοία, διότι το καλό και το κακό είναι ανάμεικτα στην ανθρώπινη ύπαρξη. Η ελευθερία είναι κάτι οντολογικό, είναι η απόρριψη ή αποδοχή της ίδιας της ύπαρξής μας.
Εάν ο άνθρωπος, ασκώντας την ελευθερία του, απορρίψει την ύπαρξη, δεν έχει άλλη επιλογή από την αυτοκτονία. Αν αντιθέτως, αποδεχθεί την ύπαρξη, τότε δεν έχει άλλη επιλογή από το να την αποδεχθεί όπως αληθινά είναι, δηλαδή ως (παράλογη) οδύνη, ως Σταυρό. Αυτό ακριβώς συνέβη στην Ενανθρώπηση του Κυρίου.
Η αποδοχή του Σταυρού σημαίνει ταύτιση με όλους τους πάσχοντας, ανάληψη ευθύνης για όλο τον πόνο της κτίσεως, ταύτιση μέχρι θανάτου. Μόνον έτσι επέρχεται η λύτρωση από το κακό, όχι με την ηθική και τη λογική, αλλά με την αγάπη που αυτοθυσιάζεται. Δεν πρόκειται περί μαζοχισμού, διότι δεν πρόκειται για αυτοϊκανοποίηση του θυσιαζομένου. Πρόκειται για την διαπίστωση ότι ο μόνος δρόμος για να νικηθεί το κακό και ο ίδιος ο θάνατος είναι να τα υποστεί κανείς εκούσια, και τούτο προς χάρη των άλλων.
Έτσι ο Ντοστογιέφσκι, ασφαλώς όχι τυχαία, επιλέγει ως προμετωπίδα του μεγάλου έργου του το ευαγγελικό ρητό: “ἐὰν μὴ ὁ κόκκος τοῦ σίτου πεσὼν εἰς τὴν γῆν ἀποθάνῃ, αὐτὸς μόνος μένει· ἐὰν δὲ ἀποθάνῃ, πολὺν καρπὸν φέρει”. Ο Σταυρός δεν είναι αυτοσκοπός. Τελικός σκοπός είναι η Ανάσταση. Αλλά δεν φθάνει κανείς εκεί παρά περνώντας από το Σταυρό.
Ο Ντοστογιέφσκι ασκεί με τον τρόπο αυτό την πιο βαθιά και πειστική κριτική στη δυτική παράδοση, που πίστεψε ότι με τον ορθό λόγο, την ορθή πράξη (ηθική) και την αποτελεσματική οργάνωση του κόσμου θα εξαλείψει το κακό. Ολόκληρος ο 20ός αιώνας με τους πολέμους και τη φρίκη της απανθρωπιάς του απέδειξε πόσο δίκαιο είχε ο Ντοστογιέφσκι στην κριτική αυτή. Το μήνυμά του υπήρξε προφητικό και εξακολουθεί να είναι τέτοιο.
Ο Ντοστογιέφσκι είναι, πάνω από όλα, θεολόγος. Αντλεί από τη μοναστική, κυρίως, παράδοση της Εκκλησίας μας αλλά και αποπνέει το άρωμα της ευχαριστιακής κοινωνίας. Αλλά, ας το ομολογήσουμε με λύπη, η σύγχρονη Ορθόδοξη Εκκλησία μας και η θεολογία της δείχνουν να προτιμούν συχνά τη λογική και ηθική του Μεγάλου Ιεροεξεταστή.
4 σχόλια:
Το είπε και από το βήμα της Διακιδείου Σχολής Λαού Πατρών ο φωτισμένος Θεολόγος, Μητροπολίτης Περγάμου, Ιωάννης Ζηζιούλας: εάν ο Χριστιανισμός ήταν μόνον "ηθική" ασφαλώς θα εδικαιώνετο, και εσώζετο εν ταυτώ, ο Φαρισαίος...!!! και όχι ο Τελώνης... καθότι ο Φαρισαίος υπήρξε συνεπέστατος τηρητής της νομικής ηθικής....
Εάν ορισμένοι ορθόδοξοι εκπρόσωποι
"δείχνουν να προτιμούν συχνά τη λογική και ηθική του Μεγάλου Ιεροεξεταστή" όπως αναφέρεται στην ανάρτηση, τότε καλό είναι να σκεφθούν μήπως αυτή είναι μια επίδραση της ρωμαιοκαθολικής θεολογίας στους ίδιους.
Η ηθική στον Ρωμαιοκαθολικισμό και τον Προτεσταντισμό έγινε σύστημα ατομικής ηθικής και λογικής που πηγάζει από τον ιδεαλισμό ή τον υλισμό.
Από αυτή την ηθική του Ρωμαιοκαθολικισμού εμπνεύστηκε ο Ντοστογιέφσκι τη σκηνή με το Μεγάλο Ιεροεξεταστή.
H Ορθόδοξη Ευαγγελική ηθική ως βίωση της πίστης στον Τριαδικό Θεό και ως μίμηση του Χριστού,της Εσταυρωμένης Αγάπης,
και ως αποφυγή της αμαρτίας δηλ. της παρακοής στο θέλημά Του, οδηγεί το ανθρώπινο πρόσωπο στην ελευθερία.
skeptomenos
Ο Ντοστογιέφσκι δεν μάχεται την ηθική. Μάχεται τον αυτονομημένο θρησκευτικό ηθικισμό (πιετισμό).
Πίστευε σε μια ηθική που υπαγορεύεται από τη συνείδηση η οποία λειτουργεί ως φωνή του Θεού.
Γι΄αυτό και έλεγε: "Δίχως Θεό, όλα επιτρέπονται".
ολόκληρο το άρθρο αναδημοσιεύεται εδώ: http://www.oodegr.com/oode/efsevismos/dostogiefski_1.htm
Δημοσίευση σχολίου