Με τίτλο «Η οινοποιός εταιρεία “ΑΧΑΪΑ” και τα χειροποίητα βαρέλια της» κυκλοφόρησε η μελέτη της λαογράφου- ερευνήτριας κ. Ροδούλας Σταθάκη –Κούμαρη, που αφορά στη χειροποίητη κατασκευή βαρελιών, όπως αυτή διεξαγόταν στο βαρελοποιείο της γνωστής πατρινής οινοποιίας ΑΧΑΪΑ CLAUSS, από τους παλαιούς, χειρόνακτες βαρελάδες της.
Η ΑΧΑΪΑ CLAUSS είναι η πρώτη και παλαιότερη εν ενεργεία οινοποιία του νεότερου Ελληνικού κράτους, που δραστηριοποιείται αδιάκοπα από το 1861 –οπότε ο Βαυαρός Gustav Clauss έφτασε στην Πάτρα και ίδρυσε την «οινοποιό εταιρεία ΑΧΑΪΑ» - μέχρι σήμερα, που το όνομα του Ιδρυτή έχει προστεθεί, προς τιμήν του, στην αρχική επωνυμία και το ιστορικό οινοποιείο είναι διεθνώς γνωστό με το χαρακτηριστικό όνομα «ΑΧΑΪΑ CLAUSS».
Καθώς γράφει στον επίλογο του βιβλίου η συγγραφέας κ. Ροδούλα Σταθάκη –Κούμαρη, η μελέτη της «ασχολήθηκε μόνο με την πρώτη περίοδο» της ΑΧΑΪΑ CLAUSS, "πού μάρτυρες μιᾶς ἄλλης ἐποχῆς εἶναι οἱ πύργοι, οἱ κατοικίες τῶν πρώτων κατοίκων τοῦ οἰκισμοῦ, τὰ κελλάρια, οἱ ἀποθῆκες, μὰ κυρίως, τὰ μεγάλα δρύινα βαρέλια, τὰ γεμάτα Μαυροδάφνη, ποὺ στέκουν στὸ Imperial Cellar καὶ διηγοῦνται, μαζὶ μὲ τὰ χειρόγραφα βιβλία, μιὰ ἱστορία ποὺ ἀκούγεται σήμερα σὰν παραμύθι. Εἶναι ἡ ἱστορία μιᾶς ἐποχῆς μὲ πιὸ ἀργοὺς ρυθμοὺς, ποὺ οἱ μεταφορὲς τῶν βαρελιῶν γίνονταν μὲ κάρα καὶ ἡ κατασκευὴ ἑνὸς βαρελιοῦ χρειαζόταν, ἀνάλογα μὲ τὸ μέγεθός του, μέρες. Οἱ βαρελοποιοί, μοναδικοὶ τεχνίτες, μὲ τὸ ἔργο τους ἀνάδειξαν τὰ ἑλληνικὰ κρασιά, ποὺ μέσα στὰ χειροποίητα ξύλινα βαρέλια ἀποκτοῦσαν μιὰ ἰδιαίτερη γεύση. μιὰ γεύση ποὺ ἔκλεινε μέσα της τὸν κόπο τοῦ δημιουργοῦ τους".
Πράγματι, όπως χαρακτηριστικά σημειώνει στην βιβλιοκριτική της στήλη, στο φύλλο της 29-5-2011 της πατρινής εφημερίδας «Πελοπόννησος» η κ. Κρίστυ Κουνινιώτη «εστιάζοντας στην πρώτη περίοδο του οινοποιείου, η συγγραφέας μέσα από τις σελίδες του πολυτελούς, εξαιρετικά φροντισμένου τούτου λευκώματος μας μεταφέρει πίσω στο χρόνο» και μας αποκαλύπτει τη γοητεία της παληάς εποχής και της επίπονης βαρελοποιητικής εργασίας, όπως τεκμηριώνεται μέσα από φωτογραφίες του 19ου αιώνα, ιδιόγραφες σελίδες από το Αρχείο της αλληλογραφίας και του λογιστηρίου της εταιρείας, παλαιές γερμανικές εκδόσεις καθώς και μαρτυρίες εργατών, αυτουργών, αυτοπτών και αυτηκόων.
Από ένα τέτοιο τόμο δεν θα μπορούσε να λείπει και το τεχνικό μέρος, το σχετικό με τα στάδια της κατασκευής ενός βαρελιού, τα οποία καταγράφει βήμα προς βήμα ο μάστορας και ερευνητής των παραδοσιακών επαγγελμάτων Τριαντάφυλλος Τριανταφυλλόπουλος, ενώ παρατίθενται και φωτογραφίες των αυθεντικών χειροποίητων και χειροκίνητων εργαλείων της βαρελοποιίας, από το βαρελάδικο της πατρινής οινοποιίας.
Τέλος αξίζει να μνημονευθούν τα δύο παραρτήματα με τίτλους «IMPERIAL CELLAR» - που καταρτίστηκε από την Λέττα Κυριαννάκη και αναφέρεται στα βαρέλια που βρίσκονται στο «Αυτοκρατορικό Κελλάρι» της Οινοποιίας και είναι αφιερωμένα σε διακεκριμένα πρόσωπα του παγκόσμιου πολιτειακού, κοινωνικού, πολιτικού, πολιτιστικού και καλλιτεχνικού βίου - καθώς και «ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ ΒΑΡΕΛΟΠΟΙΙΑΣ», που αναφέρει ένα προς ένα τα παλαιά εργαλεία, την ονομασία που είχαν στην συγκεκριμένη περιοχή, το σχήμα και την χρησιμότητά τους.
Το βιβλίο αριθμεί 150 σελίδες και, αν και το περιεχόμενό του αναφέρεται σε εποχές περασμένες, τόσο οι φωτογραφίες του φωτογράφου Γιάννη Μαραζιώτη, όσο και το αισθητικό περίβλημα του graphic designer Γιάννη Π. Φλώρου, του δίνουν τη φρεσκάδα και την αξία του σημαντικού. Πρόκειται, ακριβώς, για ένα παλιό, καλό κρασί, μέσα σε νέους γραφιστικούς ασκούς.
Μια ξεχωριστή, πραγματικά, έκδοση, με ιστορικό ενδιαφέρον, η οποία αποτελεί συμβολή όχι μόνο στην ιστορία της οινοποιϊας, αλλά και της Πάτρας.
1 σχόλιο:
Ως θα έλεγε και ο αείμνηστος Μέγας των Πατρών Μητροπολίτης Νικόδημος, ο Βαλληνδράς: Οίνος νέος εις νέους ασκούς βλυτέος!
Δημοσίευση σχολίου