Πέμπτη 30 Απριλίου 2009
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΑΝΑ: ΕΜΕΙΣ;
ΣΤΟ INTV.GR ΛΙΤΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΟ ΜΥΡΟ
Τετάρτη 29 Απριλίου 2009
...εντείνων εντενείς το τόξον σου επί σκήπτρα
ΟΙ "ΕΙΚΑΣΙΕΣ" ΤΟΥ Π. ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥ Ν. ΓΡΑΨΑ
Τόλμησα! Και παρήγγειλα στον ποιητή ένα ποίημα! Για την εκδήλωση Καταφιλήσω που παρουσιάσαμε με το Πολύτροπον στο Δημοτικό Θέατρο Πατρών την Μ. Τετάρτη του 2007. Και κείνος ...ενστερνίστηκε το θράσος μου και ανταποκρίθηκε! Και στη συνέχεια ζήτησα από τον σπουδαίο Νίκο Γράψα να το μελοποιήσει. Και εκείνος συγκατένευσε! Και οι Εικασίες γράφτηκαν και μελοποιήθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα! Τα γράφει όλα ο ποιητής στον ίσκιο του Ήσκιου του.
Αναδημοσιεύοντας το βίντεο που επεξεργάστηκε διαδικτυακώς ο παμφίλτατος Π.Κ. και τράβηξε το βράδυ της εκδήλωσης ο Γιώργος Αρβανίτης, δεν μπορώ παρά να μνησθώ του Προφητάνακτος: "Ιδού δη τι καλόν ή τι τερπνόν αλλ' ή το κατοικείν αδελφούς επί το αυτό", ήτοι στην θαλπωρή της ιερατικής ποίησης.
Τρίτη 28 Απριλίου 2009
ΣΤΗ ΣΙΓΗ ΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ... ΑΝΑΜΕΣΑ ΜΟΥΔΑΝΙΑ ΚΑΙ ΤΡΙΓΛΙΑ
Η ΑΘΗΝΑ ΚΑΚΟΥΡΗ ΚΑΙ Η ΘΕΚΛΗ ΤΗΣ
Παρουσία της συγγραφέως Αθηνάς Κακούρη παρουσιάστηκε χθες το απόγευμα στις 7.30 στη Δημοτική Βιβλιοθήκη το βραβευμένο μυθιστόρημά της «Θέκλη». Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα που μας μεταφέρει στα χρόνια των βαλκανικών πολέμων (1912-1913). Για το έργο της αυτό οποίο η πατρινή συγγραφέας τιμήθηκε με το Βραβείο Πεζογραφίας του Ιδρύματος Πέτρου Χάρη της Ακαδημίας Αθηνών 2005 και με το Βραβείο της ΔΕΠΑΠ του Δήμου Πατρέων. Το φιλολογικό βραδινό διοργάνωσαν η Εταιρεία Λογοτεχνών Νοτιοδυτικής Ελλάδος - την εκδήλωση συντόνισε ο πρόεδρός της Λεωνίδας Μαργαρίτης - και ο Τομέας Πολιτισμού της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αχαΐας. Το βιβλίο παρουσίασε η φιλόλογος Βίβιαν Φαρμάκη.
Η κ. Αθηνά Κακούρη είπε στο τέλος δυο λόγια και απάντησε σε κάποιες ερωτήσεις του κοινού. Ξεχωρίζω, αρχικώς, αυτά που είπε, με αφορμή την περίοδο των Βαλκανικών πολέμων, για την χάραξη πολιτικής των λαών:
Κι ακόμη εξήγησε την δική της προσέγγιση στο είδος που θεραπεύει, δηλ. το ιστορικό μυθιστόρημα:
Δεν παρακολουθώ την ζωή των διασήμων προσώπων, αλλά των ασήμων προσώπων, τα οποία υφίστανται αλλά και δημιουργούν την ιστορία. Η ιστορία σ’ ένα τέτοιου είδους μυθιστόρημα πρέπει να είναι παρούσα μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια. Τα πράγματα πρέπει να βγαίνουν μέσα από την πραγματικότητα, αλλιώς δεν κάνεις ιστορικό μυθιστόρημα. Πρέπει να είναι, απολύτως, σαν να σας έπαιρνα απ’ το χέρι και να σας πήγαινα να δείτε την εποχή εκείνη.
Η ΠΑΝΤΟΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΤΡΙΓΛΙΑΣ ΣΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑ
Δευτέρα 27 Απριλίου 2009
ΧΤΙΖΟΝΤΑΣ ΕΝΑ ΚΑΜΕΝΟ ΧΩΡΙΟ ΣΤΗΝ ΗΛΕΙΑ
Η Ελένη Γιαννακούλη και οι εθελοντές της χτίζουν
ένα καμένο χωριό
στην Ηλεία
ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΣΙΝΑΣΟ ΤΗΣ ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑΣ
«Aν και ολίγοι, εν τούτοις τόσο πολλοί»!
Και φέτος με την ευλογία και συγκατάθεση του Οικουμενικού μας Πατριάρχη κ.κ Βαρθολομαίου πραγματοποιήσαμε τις Ακολουθίες του Ακαθίστου Ύμνου και του Πάσχα, μετά από σχετική άδεια που μας παραχώρησαν οι Τουρκικές Αρχές, στον Ιερό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στην Σινασό της Καππαδοκίας.
Και στις δύο ακολουθίες διακατείχε τους πιστούς μια συναισθηματική φόρτιση και τάση για απόκτηση γνώσεων γύρω από την Καππαδοκική γη.
Οι επισκέπτες στην πρώτη αποστολή ήταν από την Χαλκίδα. Συγκεντρώθηκαν από την Ιερά Μητρόπολη Χαλκίδος και προϊστατο ο Αρχιμανδρίτης Φιλόθεος Θεοχάρης, πνευματικός άνθρωπος, υποστηρικτής της Μεγάλης Εκκλησίας και βαθύς γνώστης της Βυζαντινής Μουσικής.
Η δεύτερη αποστολή διοργανώθηκε, για δεύτερη συνεχή χρονιά, από το «Ράδιο Θεσσαλονίκη» και υλοποιήθηκε από ομογενή Ρωμιό, ο οποίος έχει τουριστικό γραφείο στην Θεσσαλονίκη. Μετά την Θ. Λειτουργία ακολούθησε παραδοσιακό ελληνικό γλέντι με οβελίες και με την συνοδεία μουσικής και του τραγουδιού «ιτιά-ιτιά»!
Και οι δύο αποστολές επέστρεψαν στην Ελλάδα με τις καλύτερες εντυπώσεις, σημειώνοντας ότι θα ήταν ευχάριστο να συνεχιστεί η προσπάθεια της πραγματοποίησης προσκυνηματικών εκδρομών με την τέλεση Ακολουθιών.
Στο σημείο βέβαια αυτό είναι επιβεβλημένο να υποβληθούν οι ευχαριστίες προς τις Τουρκικές Αρχές, οι οποίες χωρίς κανένα εμπόδιο και καθυστέρηση παραχωρούν τις άδειες.
Συμεών Σολταρίδης
Κυριακή 26 Απριλίου 2009
"TA ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΥΝ"
Σ’ ένα μικρό διαμέρισμα μιας από τις ωραιότερες γωνιές της Αθήνας, με φόντο την πλατεία της Δεξαμενής, συναντηθήκαμε με τη συγγραφέα Αθηνά Κακούρη. Το μικρό καθιστικό ήταν γεμάτο βιβλία και έργα τέχνης, ενώ το μπαλκόνι είχε το ανοιξιάτικο χρώμα των λουλουδιών που είναι ολάνθιστα αυτήν την περίοδο. Παρών στο χώρο για λίγο, ο σύζυγός της, ακαδημαϊκός Σπύρος Ιακωβίδης. Η Αθηνά Κακούρη είναι μια θαλερή κυρία 79 ετών, η οποία δεν κρύβει την ηλικία της. Ούτε στα βιβλία της ούτε στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις. Παρ’ ότι θα μπορούσε, γιατί έχει το κέφι, το χιούμορ, την ευστροφία και τη γοητεία πολύ νεότερων γυναικών. Σ’ αυτόν τον χώρο κάναμε τη συζήτησή μας, με αφορμή το νέο της βιβλίο Ξιφίρ Φαλέρ, που μόλις κυκλοφόρησε από τη νέα της εκδοτική στέγη (Καστανιώτης). Η Αθηνά Κακούρη έχει χαρακτηριστεί «η Ελληνίδα Αγκάθα Κρίστι» και όσο κι αν η ίδια σεμνύνεται γι’ αυτόν τον τίτλο, είναι αλήθεια ότι, για πολλά χρόνια, ήταν το νήμα και η γέφυρα ανάμεσα στις αστυνομικές ιστορίες του Γιάννη Μαρή και τη σημερινή άνθηση των αστυνομικών μυθιστορημάτων.
Η πρώτη κουβέντα που μου είπε όταν μπήκα είναι ότι το ωραιότερο πράγμα που υπάρχει σ’ αυτό το σπίτι είναι πως ακούγονται οι φωνές των παιδιών που παίζουν στη Δεξαμενή. «Δεν ακούγονται πια φωνές παιδιών. Παίζουν αλλιώς τα παιδιά σήμερα». Ηταν πολύ πρόσφατο και το βίαιο και τραγικό περιστατικό που έγινε στη Σχολή του ΟΑΕΔ στου Ρέντη και η συζήτηση δεν άργησε ν’ αρχίσει.
— Στα βιβλία σας περιγράφετε εποχές που υπήρχε πολλή σκληρότητα. Μήπως επειδή τότε τα πράγματα ήταν πιο σκληρά, ήταν πιο ακριβή η ανθρώπινη ζωή;
— Υπήρχαν εποχές που η ζωή ήταν πάρα πολύ φθηνή. Νομίζω ότι αυτό που άλλαξε σήμερα είναι ότι τα παιδιά έρχονται σε επαφή με μια πραγματικότητα που είναι εντελώς ψεύτικη. Παίζουν από μικρά με τα video games. Δεν είναι σαν τον κόσμο των παραμυθιών, αλλά αυτός ο κόσμος δεν είναι αυτός που έπλαθε το παιδί μόνο με το μυαλό του. Συν το ότι δεν κατασκευάζουν, αλλά καταστρέφουν. Εικονικά. Τα δικά μας παιχνίδια τι ήταν; Είχαν μια κατασκευή όλα. Τώρα δεν ξέρω κάποιο παιχνίδι που να έχει μέσα του τη διαδικασία της κατασκευής. Ασε που άλλο είναι να το κατασκευάσεις με τα χέρια σου, γιατί έτσι αποκτάς ένα σεβασμό για το αποτέλεσμα και κατ’ επέκταση για τη δουλειά κι άλλο να το φτιάχνεις με το πάτημα ενός κουμπιού. Επομένως κι αυτός που περνάει και δίνει μια στην τζαμαρία και τη ρίχνει κάτω, νομίζω ότι είναι κάτι μεταξύ ψεύτικου και πραγματικού. Δεν έχει μάθει από μικρός ότι αυτό αντιπροσωπεύει δουλειά κάποιων. Ολα αυτά που σε δικές μας γενιές έρχονται αυτομάτως, γιατί τον έχουμε ζήσει τον κόπο, τον ξέρουμε.
Ηπια κατάσταση
— Αισθάνεσθε πιο ασφαλής όταν καταπιάνεστε με τον 19ο και τις αρχές του 20ού αιώνα;
— Οχι, για άλλους λόγους ασχολούμαι μ’ αυτήν την εποχή. Πρώτον, γιατί κάποιος μου ’βαλε την ιδέα στο μυαλό μου. Ο Αλκης Αγγέλου. Υστερα γιατί κατάλαβα πόσο λίγα πράγματα ξέρω γι’ αυτήν την τεράστια ιστορία που έχουμε. Οτι γι’ αυτή τη σύγχρονη Ελλαδα, αυτή χάρη στην οποία και μέσω στην οποία ζω, έχω πολύ λίγες γνώσεις. Και διαβάζοντας, με γοήτευαν αυτοί οι άνθρωποι. Ο 19ος αιώνας είναι μια εποχή μεγάλης δημιουργικότητας. Τότε, το πεπρωμένο μας ήταν ακόμη στα χέρια μας. Μετά το 1920 έπαψε να είναι στα χέρια μας. Ολα αυτά με γοητεύουν, γι’ αυτό στριφογυρίζω εκεί, παρ’ ότι περάσαμε από συμπληγάδες. Αλλά νομίζω ότι και τους υπόλοιπους τους ενδιαφέρουν, αφού τα μυθιστορήματά μου φαίνεται να έχουν απήχηση. Οσο περισσότερους παρακινήσω ν’ ασχοληθούν, να ψάξουν γι’ αυτά με απελευθερωμένο πνεύμα, τόσο το καλύτερο.
— Το διάστημα που σχεδόν μόνη γράφατε αστυνομικά, αισθανόσαστε λίγο σαν μοναχικός καβαλάρης; Πώς ήταν η υποδοχή των αστυνομικών τότε;
— Είχα εύκολη πρόσβαση σ’ ένα μεγάλο έντυπο κι αυτό το χρωστάω στον Γιώργο τον Σαββίδη. Διότι έγραψα ένα αστυνομικό διήγημα, αποφασισμένη, όπως έχω πει, να γίνω διάσημη και πάμπλουτη. Ο Σαββίδης μου είπε να γράφω ένα κάθε 15 μέρες. Ξέρετε τι είναι να μη σε ξέρει κανένας και να έχεις ολοσέλιδο σ’ ένα γνωστό έντυπο, με εικονογράφηση του Μποστ μάλιστα; Πολύ σύντομα, βέβαια, κατάλαβα ότι δεν μπορώ να λύσω το οικονομικό μου πρόβλημα μέσω αυτής της οδού, κυρίως γιατί έφταιγα εγώ. Διότι αν μπορούσα να γράφω τόσα όσα έγραφε ο Μαρής, ίσως τα κατάφερνα. Αλλά με διασκέδαζε κι εξακολουθεί να με διασκεδάζει το διήγημα. Ομως δεν αισθανόμουν κανένα βάρος και καμιά ευθύνη ότι σηκώνω το αστυνομικό στην πλάτη μου. Η εποχή, πάντως, δεν δεχόταν πολύ τους Ελληνες συγγραφείς αστυνομικών. Κι όταν με τη δικτατορία έφυγαν ο Γιώργος και η Λένα Σαββίδη από τον «Ταχυδρόμο» και ανέλαβε ο Γιώργος Ρούσσος τη διεύθυνση, μου ζήτησε να γράφω ένα διήγημα κάθε δεκαπέντε μέρες, αλλά με ψευδώνυμο και η πλοκή να μη συμβαίνει στην Ελλάδα, αλλά στην Αγγλία. Μας είχε δώσει κι ένα μεγάλο πακέτο ιταλικών περιοδικών κι έπρεπε να μεταφράζουμε από ’κει. «Κύριε Ρούσσο, δεν θα μας δώσετε κανένα λεξικό;» «Τι είνα αυτά που λέτε, κυρία Κακούρη; Λεξικά; Τι να τα κάνετε;» Νομίζω ότι μου έδωσε μια πολύ καλή γεύση τού τι ήταν την εποχή εκείνη ο δημοσιογράφος. Ηταν ένας αεριτζής, που έπρεπε ν’ αρπάζει τα πράγματα, να μην τα λέει πολύ καθαρά για να μη φαίνεται η άγνοιά του και να τα πασάρει με τον καλύτερο τρόπο.
«Είναι λίγες οι στιγμές που δεν μπορείς να γελάσεις»
Τον τίτλο στο τελευταίο μυθιστόρημα της Αθηνάς Κακούρη έδωσε μια επιθεώρηση που χάλασε κόσμο στην Αθήνα του 1916. «Ξιφίρ Φαλέρ» σημαίνει, πάνω-κάτω, ασυναρτησίες και ο Tύπος της εποχής έγραφε ότι «η χλιδή της έμεινε θρυλική στα χρονικά της αθηναϊκής σκηνής». Η επιθεώρηση «Ξιφίρ Φαλέρ» θεωρήθηκε η αυθεντικότερη καλλιτεχνική έκφραση των νεοπλουτίστικων ιδανικών της «πρωτοεμφανιζόμενης» αστικής τάξης στην Αθήνα. Η Αθηνά Κακούρη, δανειζόμενη τον τίτλο της επιθεώρησης, γράφει μια παλιά ιστορία με επίκαιρους απόηχους. Μας μεταφέρει στην Αθήνα των αρχών του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και με τόνο εύθυμο και ευθυμογραφικό καταγράφει ήθη, εικόνες, πάθη και τα παιχνίδια της επιβολής που παίζονταν μεταξύ πρακτόρων, κατασκόπων και των τότε εκπροσώπων της διαπλοκής. Μέσα σ’ όλα αυτά εισχωρεί και το μυστήριο, αστυνομικής δικαιοδοσίας.
– Είχατε πάντα βοηθό το χιούμορ;
— Οικογενειακό μας. Μάθαμε ότι πρέπει να γελάς, γιατί διαφορετικά είναι πολύ άσχημη η ζωή. Ξέρετε, έζησα στην Κατοχή και δεν υπήρχε χειρότερη εποχή. Πεινούσαμε, κρυώναμε, σκοτωνόμασταν μεταξύ μας. Αυτό δεν μας εμπόδιζε να γελάμε. Οι περισσότεροι από μας θυμόμαστε την Κατοχή σαν μια εποχή γλεντιού. Θέλω να πω ότι είναι ελάχιστες οι στιγμές στη ζωή του ανθρώπου που δεν μπορείς να γελάσεις. Το να μπορείς, βέβαια, να δεις και το κωμικό, κυρίως στον εαυτό σου, είναι ένα σπουδαίο δεκανίκι. Και σιγά σιγά συνηθίζει και το μυαλό του ανθρώπου. Οπως τα ρούχα που παίρνουν την τσάκιση του σώματος...
Σάββατο 25 Απριλίου 2009
Ανάσταση στη Ζάκυνθο
Το διαδικτυακό κανάλι intv.gr βρέθηκε στο νησί της Ζακύνθου για να καλύψει τις λαμπρές γιορτές του Πάσχα. Μας μεταδίδει από το νησί του Σολωμού την τελετή της Ανάστασης, με τον ξεχωριστό τοπικό γιορταστικό χαρακτήρα της, όπως τελέσθηκε στο Μητροπολιτικό ναό του Αγ. Νικολάου των Ξένων, προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ζακύνθου κ. Χρυσοστόμου Β'.
Παρασκευή 24 Απριλίου 2009
ΖΕΙ ΑΚΟΜΑ Η ΠΟΙΗΣΗ;
Πέμπτη 23 Απριλίου 2009
ΠΑΣΧΑ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΟΠΟΥ ΓΗΣ
Μεγάλη Εβδομάδα και Πάσχα στο Χονγκ Κονγκ / Holy Week and Easter in Hong Kong
Μεγάλη Εβδομάδα και Πάσχα στις Φιλιππίνες / Holy Week and Easter in Philippines
Η Λαμπρή Κυριακή στην Ταϊβάν / Easter in Taiwan
Ανάσταση και Εσπερινός της Αγάπης στο Harrow του Λονδίνου
Πάσχα με τους Ορθόδοξους στη Rennes της Γαλλίας
Ελληνικό Πάσχα στη Νέα Ζηλανδία
Νια Δευτέρα στο χωριό Άγιος Προκόπιος Μέσης Κέρκυρας
Ανάσταση στον Άγιο Ελευθέριο Κέρκυρας
Ανάσταση στο Φανάρι και στο Νιχώρι του Βοσπόρου
Ανάσταση στην Μπόχαλη Ζακύνθου
Ανάσταση στην πόλη της Ζακύνθου
Μεγαλοβδομαδιάτικη και Λαμπρινή Φωτοθήκη στο Μπανάτο Ζακύνθου
Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΣΤΟ ΝΙΧΩΡΙ
Ξαφνικά, μες στο καταμεσήμερο, ξεπροβάλλει ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος! Ήλθε ιδιωτικά, τελείως απλά, για να ευχηθεί στους κοπιώντας και να πιεί ένα καφέ μαζί τους στο κιόσκι του ναού. Οι φωτογραφίες μιλούν, νομίζω, κατά τρόπο ευγλωττότατο.
Μεγαλειότης εν τη απλότητι!
Χριστός Ανέστη!
Τετάρτη 22 Απριλίου 2009
π. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΣΕΤΣΗΣ Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ!
Καθημερινή 19-4-2009 | ||
Δρ Γεώργιος Τσέτσης «Eχω πετάξει την πάλαι ποτέ πεποίθησή μου ότι η Ελλάδα είναι ο ομφαλός της Γης» EIKONOΓPAΦHΣH: Τιτίνα Χαλματζή Της Αννας Γριμάνη Η ελληνικότητα είναι αίσθημα ή συνείδηση; Αναμφίβολα συνείδηση. Και προϋποθέτει επίγνωση της προέλευσής μας, του ποιοι είμαστε και πού πηγαίνουμε. Τα αισθήματα έχουν μεταπτώσεις και είναι ευμετάβλητα. Τι πιο μικρό ελληνικό αγάπησα. Ενα κοκκινωπό ωοειδές βότσαλο (σαν πασχαλινό αυγό) σε μια έρημη ακρογιαλιά κυκλαδίτικου νησιού. Η υπέροχη εκδοχή του Ελληνα. Ο μη «εξευρωπαϊσθείς» (ακόμη) ανεπιτήδευτος αυτός άνθρωπος, θηλυκού ή αρσενικού γένους, που ζει και συμπεριφέρεται με βάση τις αξίες που κληρονόμησε από τους προγόνους του. Αυτό που με χαλάει. Η τάση του Νεοέλληνα να συγχέει ελληνικότητα και «ελλαδικότητα», όπως και η πεποίθησή του ότι εκτός Ελλάδος δεν υπάρχει ούτε ατόφια ελληνικότητα ούτε δε και «γνήσια» Ορθοδοξία! Προσόν ή μειονέκτημα να είσαι Ελληνας σήμερα; Προσόν όταν ζεις και πολιτεύεσαι με βάση τις διαχρονικές αξίες του Γένους. Μειονέκτημα όταν πιθηκίζεις και παριστάνεις τον «Ευρωπαίο». Διότι, αν πολιτικά «ανήκομεν εις την Δύσιν», πολιτισμικά ανήκουμε στην «καθ' ημάς Ανατολήν», η οποία ξεπερνά κάθε γεωγραφικό όριο και επεκτείνεται σε όλα τα μήκη και πλάτη της υφηλίου. Παράγει πολιτισμό ο Ελληνας της νέας εποχής ή μένει κολλημένος σε μια ρητορική ελληνικότητα; Παράγει, όταν δεν αντιγράφει δυτικά πρότυπα («εκμοντερνισμού» ένεκα), αλλά δημιουργεί αντλώντας από την αστείρευτη πηγή του διαχρονικά ζώντος ελληνικού πολιτισμού. Και αυτό, σ' όλους τους τομείς: της ποίησης, της λογοτεχνίας, της μουσικής, του θεάτρου, της ζωγραφικής, της αρχιτεκτονικής. Αλλά και της μαγειρικής! (Και μια έκκληση στους επώνυμους και ανώνυμους μαγείρους του ελλαδικού χώρου: μαγειρεύετε ελληνικά και, προς Θεού, μη βάζετε «μπαλζάμικο» στη χωριάτικη, αλλά το γνωστό μας ξίδι. Για να καταλαβαίνει ο επισκεπτόμενος τη χώρα μας ξένος ότι βρίσκεται στην Ελλάδα και όχι σε κάποια επαρχία της μείζονος Ευρώπης!) Με ποια ταυτότητα οι Ελληνες περιέρχονται στον σύγχρονο κόσμο; Στα «χαρτιά», με εκείνη του Ευρωπαίου. Στην πραγματικότητα, με εκείνη του Βαλκάνιου. Το ελληνικό μου «γιατί» κι ένα «πρέπει» που πέταξα. Είμαι Ελληνας γιατί γνωρίζω τις ηπειρωτικές και πολίτικες καταβολές μου, όντας περήφανος γι' αυτές. Πέταξα όμως την πάλαι ποτέ πεποίθησή μου ότι η Ελλάδα είναι ο ομφαλός της Γης. Ζώντας επί 45 χρόνια στο χώρο της Διασποράς, κατέληξα στο συμπέρασμα ότι δεν είναι! Ο Ελληνας ποιητής μου. Ο Ευάγγελος Γαλάνης. Ο γνωστός σε πολλούς ως «ο λόγιος Μητροπολίτης Πέργης». Αυτός που με τους στίχους του και τον πεζό του λόγο, χρόνια τώρα, υμνεί τη Ρωμιοσύνη και προτρέπει τον Νεοέλληνα να θυμάται τις ρίζες του και να μην ξεχνά τις προγονικές του εστίες. Τις «χαμένες» εκείνες πατρίδες, ο πολιτισμός των οποίων συνετέλεσε τα μέγιστα στη διαμόρφωση του προσώπου της σύγχρονης Ελλάδας. Η αδιαπραγμάτευτη ελληνική αλήθεια μου. Είναι πολλές. Τη στιγμή όμως αυτή, μία και μόνη: ότι η Μακεδονία δεν έχει σλαβικές καταβολές! Η Οδός των Ελλήνων στον παγκόσμιο χάρτη - ορίστε την. Η Οδός του σύγχρονου Ελληνα ξεκινά (πρέπει να ξεκινά) από την Αθήνα, διέρχεται προσκυνηματικά από την Ιωνία, την Καππαδοκία, τον Πόντο και, μέσω Κωνσταντινουπόλεως, της αιώνιας αυτής πρωτεύουσας της Ρωμιοσύνης, φτάνει στα πέρατα της οικουμένης. * O δρ Γεώργιος Τσέτσης είναι Μέγας Πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Πατριαρχείου και πρώην αντιπρόσωπός του στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών, που εδρεύει στη Γενεύη. |
Η ΠΑΣΧΑΛΙΝΗ ΚΑΡΤΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΟΣ ΝΕΟΧΩΡΙΟΥ
To ιστορικό Νιχώρι του Βοσπόρου, αγαπητοί συνοδίτες, όπου είχα την τιμή να ψάλω για δεύτερο Πάσχα, πρωτοπορεί και στην έκδοση, κάθε χρόνο, μιας λίαν καλαίσθητης πασχαλινής κάρτας.
Ασπρόμαυρη, με καλλιτεχνική ματιά, λιτή μα με μήνυμα οικουμενικό: Το "Χριστός Ανέστη" αναγράφεται σε επτά γλώσσες. Δημοσιεύω την φετινή και μπορείτε να δείτε την περσινή εδώ.
Ο δραστήριος πρόεδρος της Κοινότητας Λάκης Βίγκας με συγκινεί πάντα για την φιλογένειά του, την οποία εμπράκτως αποδεικνύει κάθε στιγμή, αλλά και για την αισθητική του. Στο εκκλησιαστικό κιτς που μας κατακλύζει το Νιχώρι κάνει τη διαφορά!
Ανάσταση vs Ρατσισμός
Αυτή την εποχή που οι ορθόδοξοι διέσχισαν το στάδιο του Τριωδίου και απολαμβάνουν τη χαρά του Πάσχα, η παγκόσμια κοινωνία ασχολείται με τη νόσο του ρατσισμού. Αυτή η λέξη αποκόπηκε από την σημασία της, που αποκτά ετυμολογικά, και χρησιμοποιείται για να εκφράσει αισθήματα και συμπεριφορές που πηγάζουν από μια ψευδαίσθηση διάκρισης στο επίπεδο του φύλου, του χρώματος, της θρησκείας και ό,τι άλλο. Από τον ρατσισμό εκπορεύεται και η μισαλλοδοξία. Αλλά με μια ρετρό ματιά, παρατηρούμε πως ο ρατσισμός προκύπτει επίσης από την ψευδαίσθηση κάποιας ανωτερότητας (βλ. υπεροψία) όπως και απολυτότητας (βλ. κυρίως στην κατοχή της Αλήθειας). Όπως και να έχει το πράγμα, το γεγονός της Ενανθρώπισης και εν τέλει της Ανάστασης ανατρέπει ριζικά όποιες ψευδαισθήσεις διάκρισης συνεπώς, και ρατσισμού. Ο Χριστός «ενδεδυμένος» τον δερμάτινο χιτώνα μετέφερε το κέντρο βάρους από το γένος, τότε των Ιουδαίων, στον ίδιο τον άνθρωπο. Άρα ο Χριστός μετέφερε την κοινωνία στο ενωτικό στάδιο της παραδεισένιας- προ της πτώσης- κατάστασης. Η κοινωνία που πρεσβεύει ο χριστιανισμός είναι κατεξοχήν ανθρώπινη, ούτε φυλετική, ούτε θρησκευτική, ούτε κάτι άλλο παρεμφερές.
Σύμφωνα με αυτά που παρουσίασα, η εντολή του Χριστού να κηρύξουμε γι΄αυτόν σε όλους («πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη» Ματθ. 28, 19), δεν αποκτά δογματική χροιά αλλά κοινωνική-άλλωστε ποιος εγγυάται ότι μόνο μέσω του δόγματος πλησιάζει ο Χριστός τον κόσμο; Ο Χριστός που μας ένωσε, άνδρες και γυναίκες, πιστούς και άπιστους , «Ιουδαίος και Έλλην» (Γαλ. 3, 28. σε σημερινή γλώσσα, χριστιανούς και αλλόθρησκους), μας δίνει κάθε δυνατότητα της υπέρβασης του ρατσισμού. Αυτή η συνέπεια της Ενανθρώπισης και της Ανάστασης ξεχνιέται πολλές φορές και ως ορθόδοξοι κοιταζόμαστε, στο περιθώριο των παγκοσμίων καταστροφικών γεγονότων.
Κάποτε κυκλοφόρησε μια «ταινία» με τον τίτλο Fitna, η οποία ταυτίζει κάποιους στίχους του Κορανίου με γεγονότα της σύγχρονης σε μας εποχής π.χ. 11/9/01, και άλλα. Υποστηρίζοντας έτσι ένα αίσθημα μισαλλοδοξίας κατά του Ισλάμ ως θρησκεία, και μια ψεύτικη διάκριση μεταξύ του Ευρωπαίου και του μουσουλμάνου (σαν να έγινε η Ευρώπη μια θρησκεία ή το Ισλάμ μια γεωγραφία!). Ο σεναριογράφος ανακοίνωσε πριν από κάποιες μέρες ότι ετοιμάζει την «ταινία» Fitna 2. Αυτή η προσέγγιση των πραγμάτων δεν εξυπηρετεί ούτε την αλήθεια ούτε την ωριμότητα του ανθρώπου στα μάτια του Θεού.
Από την άλλη έχουμε το συνέδριο του ΟΗΕ κατά του ρατσισμού στο οποίο δεν συμμετείχε το κατοχικό ψευδοκράτος του Ισραήλ παρασέρνοντας εκτός και τους συμμάχους του. Δυστυχώς κορυφώθηκε ο συρμός με την αποχώρηση των διπλωμάτων, στη διάρκεια της αναφοράς του προέδρου του Ιράν στον ρατσισμό του κατοχικού ψευδοκράτους του Ισραήλ. (αποχώρησαν και οι Έλληνες διπλωμάτες!!!)
Δυστυχώς όλα τα κράτη, μάλλον οι κυβερνήσεις, αντιμετωπίζουν τα διαφορετικά στρώματα των ίδιων των λαών τους, όπως και άλλων λαών («εχθρών») με τρόπο ρατσιστικό. Μα, όμως, ο ρατσισμός δεν είναι ένας, και στον ίδιο βαθμό παντού. Και με βάση πολλών στοιχείων, πουθενά δεν έχει φτάσει στον ίδιο βαθμό στο οποίο έφτασε στο κατοχικό ψευδοκράτος του Ισραήλ. Το τείχος του Βερολίνου έπεσε για να υψωθεί το τείχος της ντροπής στη Γάζα και να χωριστεί η λωρίδα από τη λοιπή κατεχόμενη Παλαιστίνη; Η απαγόρευση στους Παλαιστίνιους μουσουλμάνους να προσευχηθούν στα τζαμιά, κυρίως στο Αλ-Άξα, τι είναι; Τα εμπόδια στους Παλαιστίνιους χριστιανούς στο να πάνε στις εκκλησίες τι είναι; Τα βάσανα της αναγνώρισης του Πατριάρχη Ιεροσολύμων κάθε λίγο και λιγάκι τι είναι; Το κατοχικό ψευδοκράτος δεν παύει να είναι ρατσιστικό, αν εμποδιστεί ο πρόεδρος του Ιράν στο πλαίσιο του ΟΗΕ, να εκφωνήσει τον λόγο του. Άλλωστε τα παρατράγουδα βοήθησαν στην καλύτερη μετάδοση της άποψής του. Το ίδιο ισχύει σε όλα τα κράτη (και μη) μέλη του ΟΗΕ.
Επανέρχομαι στα καθ’ ημάς ελπίζοντας ότι τα δύο παραδείγματα που ανέφερα, να αποδείξουν την αναγκαιότητα και την υποχρέωση του κάθε αναστημένου ορθόδοξου πιστού να καταπολεμήσει τον ρατσισμό και κάθε άλλη διάκριση, και να σπείρει την ένωση των πάντων με βάση την ανθρώπινη φύση, που μόλις γιορτάσαμε την Ανάστασή της.
Προμηθεύς