Του Παναγιώτη Αντ.
Ανδριόπουλου
Σε σημερινό (14-3-2022) άρθρο του
Ιωσήφ Αβδελλά στην iefimerida με τίτλο: «Το Bατοπέδι, το FBI και η ρωσικήπροπαγάνδα στην Ελλάδα», υπάρχει και μία αναφορά σε Μητροπόλεις της Εκκλησίας της
Ελλάδος όπου η ρωσική διείσδυση ήταν μεγάλη. Γράφει ο συντάκτης:
«Το Πατριαρχείο Μόσχας την
τελευταία δεκαετία στήριξε ενεργά κυρίως τέσσερις μητροπόλεις: Πατρών,
Μεσογαίας, Βεροίας και Κερκύρας. Οι συγκεκριμένοι μητροπολίτες επισκέπτονταν με
ιερές εικόνες και λείψανα αγίων τις μεγάλες ρωσικές πόλεις και μέσα από τον ρωσικό
οβολό ενίσχυαν τις μητροπόλεις και το έργο τους».
Για την Μητρόπολη Πατρών έχουμε
γράψει τα σχετικά από το 2013, οπότε ξεκινάει δυναμικά το αλισβερίσι με την
Ρωσία.
Σε σχετικό κείμενό μας γράφαμε
τότε, με αφορμή την μεγάλη ρωσική περιοδεία του Σταυρού του μαρτυρίου του
Πρωτοκλήτου (Ιούλιος 2013), που φυλάσσεται στο ναό του Πολιούχου των Πατρών και
για πρώτη φορά εξήλθε της πόλεως:
«Την μεταφορά του ιερού κειμηλίου
έχει αναλάβει το ρωσικό ίδρυμα "Άγιος Ανδρέας" του οποίου ο
πρόεδρος Βλαντιμίρ Γιακούνιν είναι και ο επικεφαλής των Ρωσικών Σιδηροδρόμων. Ο
ισχυρός παράγων της οικονομικής ζωής της μεγάλης Ρωσίας μίλησε στην
εφημερίδα Το Βήμα για την επιθυμία του να συμμετάσχει στον διαγωνισμό
για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και αποκαλύπτει το ενδιαφέρον της
εταιρείας του για επενδύσεις στην Ελλάδα. Ο τίτλος του σχετικού δημοσιεύματος
αφήνει εύγλωττους υπαινιγμούς για την συγκυρία της μεταφοράς του Σταυρού του
Αποστόλου Ανδρέα στη Ρωσία, με τη φροντίδα του Βλαντιμίρ Γιακούνιν.
Οι ευσεβείς, όμως, χριστιανοί, ας
μην ακολουθήσουν τέτοιους ...ασεβείς συνειρμούς και ας αρκεσθούν στους λόγους
του μητροπολίτου Πατρών Χρυσοστόμου σε σχετικό κείμενό του: "Ὁμολογῶ ὅτι
προβληματιστήκαμε πολύ, ἕως ὅτου ἀποφασίσωμε περί τοῦ πρακτέου. Ὁ
προβληματισμός μας ἔγινε προσευχή θερμή καί παράκληση πρός τόν Ἅγιο Ἀνδρέα, ὥστε
ἄν εἶναι θέλημα Θεοῦ καί τοῦ ἰδίου τοῦ Ἀποστόλου ἐπιθυμία, νά πραγματοποιηθῇ ἡ ἱερά
αὐτή ἀποδημία τοῦ Σταυροῦ τοῦ Πρωτοκλήτου στήν Ρωσία. Ὁ Ἅγιος μᾶς ἔδειξε τό
θέλημά του καί ἔδωσε τήν συγκατάθεσή του μέ τόν δικό του τρόπο. Μᾶς ἀπήντησε
μέσα ἀπό σημεῖα, διά τά ὁποῖα θά ὁμιλήσωμε, ὅταν εἶναι καιρός".
Το γεγονός βέβαια είναι ότι –
παρά τους …ευσεβείς προβληματισμούς του Πατρών Χρυσοστόμου - ο Σταυρός του
Αγίου Ανδρέου πήγε τότε για προσκύνημα στις χώρες που ήλεγχε εκκλησιαστικά η
Μόσχα. Εκτός της Ρωσίας, στην Ουκρανία και τη Λευκορωσία. Επρόκειτο, φυσικά,
για μια καθαρά πολιτική κίνηση που αφορούσε στην υπογράμμιση ότι αυτές οι
ανεξάρτητες χώρες δεν έχουν και αυτοκέφαλες Εκκλησίες, καθώς υπάγονταν στο
Πατριαρχείο Ρωσίας.
Στο Κίεβο και την περίφημη Λαύρα
του Κιέβου όπου είχε μεταφερθεί ο Σταυρός του Αγίου Ανδρέου με αφορμή την
επέτειο των 1025 χρόνων από τον εκχριστιανισμό των Ρως, πραγματοποιήθηκε τελετή
στην οποία είχαν συμμετάσχει ο τότε – ρωσόφιλος - πρόεδρος της Ουκρανίας Βίκτορ
Γιανουκόβιτς, αλλά και ο ίδιος ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν, ο Πρόεδρος
της Μολδαβίας Νικολάε Τιμόφτι, και ο Πρόεδρος της Σερβίας Τόμισλαβ Νίκολιτς.
Ο Βλαντιμίρ Πούτιν εξήρε τότε το
ρόλο της Ορθοδοξίας στην ιστορία της χώρας, λέγοντας πως «η υιοθέτηση του
χριστιανισμού έγινε ένα σημείο καμπής για την τύχη της πατρίδας μας,
αναπόσπαστο μέρος του χριστιανικού πολιτισμού και βοήθησε να μετατραπεί σε μία
από τις μεγαλύτερες παγκόσμιες δυνάμεις".
Τώρα αυτή η «παγκόσμια δύναμη»,
υπό τον …ευσεβή Πούτιν, βομβαρδίζει το Κίεβο, τον τόπο εκχριστιανισμού των Ρως.
Έχει ενδιαφέρον η …ρητορική που
ανέπτυσσε εκείνο τον καιρό:
«Είμαστε πνευματικοί κληρονόμοι
των όσων συνέβησαν εδώ πριν από 1.025 χρόνια», τόνισε ο Πούτιν δίπλα στον
ουκρανό Πρόεδρο Βίκτορ Γιανουκόβιτς. «Κατά μια έννοια είμαστε όλοι, αναμφίβολα,
ένα έθνος», πρόσθεσε, προσπαθώντας να αφήσει στην άκρη τη σύγκρουση με την
Ουκρανία, την πρώην σοβιετική δημοκρατία που προσπαθούσε από τότε να
επισημοποιήσει τους πολιτικούς και οικονομικούς της δεσμούς με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τελικά ο Πούτιν δεν άντεξε την τάση
της Ουκρανίας για απεξάρτηση από την αγκαλιά της «μαμάς» Ρωσίας και βάλθηκε να
την ισοπεδώσει…
Τον Ιούλιο του 2018 εορτάστηκε
λαμπρά η μνήμη των Αγίων Σεργίου και Γερμανού των θαυματουργών, στην Ιερά Μονή
Βαλαάμ στην Αγία Πετρούπολη.
Στο Καθολικό της Ιεράς Μονής
τελέστηκε Πατριαρχική Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του Πατριάρχη Μόσχας και
πασών των Ρωσιών Κυρίλλου.
Ο εορτασμός πραγματοποιήθηκε και
με την παρουσία του Προέδρου της Ρωσικής Ομοσπονδίας Βλαντιμίρ Πούτιν, ο οποίος
διατηρεί στενές σχέσεις με την Μονή Βαλαάμ.
Ανάμεσα στους ιεράρχες που
συλλειτούργησαν με τον Πατριάρχη Μόσχας ήταν και ο Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος, ο
οποίος …βρέθηκε στους εορτασμούς (σημειωτέον ότι δεν υπήρξε καμία ανακοίνωση
από την Μητρόπολη Πατρών για το θέμα), μαζί με τον Μητροπολίτη Μαντινείας
Αλέξανδρο.
Ο Πατριάρχης Μόσχας χαιρέτισε την
παρουσία των δύο ελλήνων ιεραρχών.
Την ώρα που τότε στην Ελλάδα
επικρατούσε διπλωματικός πυρετός, με αφορμή την απέλαση ρώσων διπλωματών, και
οι αναφορές για την ρωσική διείσδυση στην Ελλάδα μέσω Ορθοδοξίας ήταν πολλές
και συγκεκριμένες, ο μητροπολίτης Πατρών βρισκόταν πολύ …κοντά στον πρόεδρο
Πούτιν.
Σίγουρα η Πάτρα ήταν στον χάρτη
του «ρωσικού δικτύου στην Ελλάδα» που στήθηκε με αιχμή την Ορθοδοξία.
Σε δημοσίευμα την εφημερίδας Το Βήμα (15-7-2018),
αναφερόταν ρητά και κατηγορηματικά η Πάτρα: «Υπάρχουν Μητροπόλεις με
φανερή επιρροή από τον ρωσικό παράγοντα, όπως της Πάτρας, όπου
δραστηριοποιείται το Ίδρυμα «Άγιος Ανδρέας», επικεφαλής του οποίου είναι ο
Βλαντίμιρ Γιακούνιν, προσωπικός φίλος του Πούτιν, πρώην πρόεδρος των Ρωσικών
Σιδηροδρόμων».
Αξίζει να σημειωθεί το γεγονός
ότι το διορθόδοξο συνέδριο για τον Άγιο Ανδρέα, που πραγματοποιήθηκε στην
Πάτρα τον Νοέμβριο του 2017, ήταν, φυσικά, μία υπόθεση του Ρωσικού Ιδρύματος «Άγιος
Ανδρέας», που σημαίνει πως δεν ήταν μια …αθώα χορηγία, αλλά μια γενναία
διείσδυση και επιρροή. Εννοείται πως ήταν παρών ο Βλαντίμιρ Γιακούνιν, Πρόεδρος
του Εποπτικού Συμβουλίου του Ιδρύματος Αγίου Ανδρέα του Πρωτοκλήτου και
διδάκτωρ πολιτικών επιστημών. Αυτός έκανε το συνέδριο. Η Μητρόπολη Πατρών ήταν
το …πρόσχημα. Αυτό φυσικά δεν αναιρεί τις ευθύνες της, οι οποίες – όπως
εξελίσσονται τα ελληνορωσικά – είναι τεράστιες.
Τον Ιανουάριο του 2017 σε
συνέντευξη Τύπου ο μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος αναφέρθηκε και στην
ίδρυση της Αδελφότητας Αγίου Αποστόλου Ανδρέου Πατρών, το καταστατικό
της οποίας, όπως είπε, ήδη έχει συνταχθεί και υπογραφεί με στόχο στο μέλλον να
γίνεται η καλύτερη δυνατή προβολή σε όλο τον κόσμο της Πάτρας ως πόλης του
Αγίου Ανδρέα.
«Είναι ένα καλό, μεγάλο βήμα και
θα πρέπει να προχωρήσουμε και να εργαστούμε ενωμένοι προς τον σκοπό αυτό», είπε
χαρακτηριστικά ο κ. Χρυσόστομος προσθέτοντας ότι η Μητρόπολη Πατρών
συνεργάζεται με το ρωσικό ίδρυμα «Άγιος Ανδρέας ο Πρωτόκλητος», το οποίο είχε
αναλάβει την ευθύνη της μεταφοράς του μοναδικού ιερού κειμηλίου του Χριστιανισμού,
του Σταυρού του Αγ. Ανδρέου στη Ρωσία, την Ουκρανία και την Λευκορωσία.
Άραγε, πού έχει …ξεπέσει αυτή η ρωσοκίνητη
(;) υπόθεση της Αδελφότητας;
Εξάλλου, ο γνωστός – λόγω των αλλεπάλληλων
δημόσιων παρεμβάσεών του - κληρικός της Μητροπόλεως Πατρών Αναστάσιος
Γκοτσόπουλος, τοποθετήθηκε από την αρχή εναντίον της Αυτοκεφαλίας της Εκκλησίας
της Ουκρανίας, στηρίζοντας το Πατριαρχείο Ρωσίας και υιοθετώντας πλήρως την
θεωρία ότι οι ΗΠΑ «πίεσαν» το Οικουμενικό Πατριαρχείο για να δώσει την Αυτοκεφαλία
στην Ουκρανία.
Το Πατριαρχείο της Ρωσίας
αναπαρήγαγε στις σελίδες του στο ίντερνετ αρκετά κείμενα του πατρινού κληρικού
που στήριζαν τις θέσεις του και στρέφονταν κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Ο μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος
δεν αποδοκίμασε ποτέ αυτές τις θέσεις του κληρικού του, οι οποίες στράφηκαν και
εναντίον της Εκκλησίας της Ελλάδος, όταν αναγνώρισε την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας.
Σιώπησε ακόμα και όταν ο Αναστάσιος Γκοτσόπουλος υπέγραψε στο διαδίκτυο ως «π.
ΑΚΓ (ο και μυστικός πράκτορας των Ρώσων!)».
Όλα τα παραπάνω αν τα δει κανείς
υπό το φως των ημερών μας, θα αναρωτηθεί – τουλάχιστον – για το πόσο …ακίνδυνες
υπήρξαν οι εκκλησιαστικές σχέσεις Πάτρας και Μόσχας την τελευταία δεκαετία.
Το γεγονός ότι η Μητρόπολη Πατρών
συγκεντρώνει τώρα βοήθεια για τους εμπερίστατους Ουκρανούς δεν λέει πολλά πράγματα,
αφού ο Πατρών Χρυσόστομος αποφεύγει να μιλήσει για ρωσική εισβολή στην Ουκρανία
και αναφέρεται γενικά σε «πόλεμο μεταξύ ορθοδόξων λαών».
Φαίνεται πως για την Πάτρα η Ρωσία είναι ακόμα αρκετά «Αγία» για να αμφισβητηθεί ευθέως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου