Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2024

Ο Διονύσης Σκλήρης που υπεραμύνεται της ρωσοκίνητης Ουκρανικής Εκκλησίας


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Ο Διονύσιος Σκλήρης, που έχει σπουδάσει Φιλολογία, Φιλοσοφία, Θεολογία και Ιστορία στα Πανεπιστήμια Αθηνών, Λονδίνου και Παρισίων, δημοσίευσε ένα ακόμη άρθρο στο site Κοσμοδρόμιο, υπεραμυνόμενος, για άλλη μια φορά, της κατ’ αυτόν «παραδοσιακής» Ουκρανικής Εκκλησίας υπό τον μητροπολίτη Ονούφριο. 
Τώρα, το αφήγημα του είναι οι «διεθνείς αντιδράσεις για την απαγόρευση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας». 
Αυτές οι «διεθνείς αντιδράσεις» είναι, φυσικά, οι απολύτως προβλέψιμες: των Πατριαρχείων Ιεροσολύμων, Αντιοχείας και Σερβίας, που είναι σταθερά «Ονουφριακές» Εκκλησίες και δεν αναγνωρίζουν την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας. Η αντίδραση του Πάπα Φραγκίσκου και του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών είναι η αναμενόμενη, επίσης, μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, που δεν μπορεί να δεχθεί – και σωστά – την «απαγόρευση» μιας Εκκλησίας. 
Ο Διονύσης Σκλήρης, όμως, δεν λέει πουθενά ότι υπάρχει ρωσική εισβολή στην Ουκρανία επί 2,5 χρόνια και ότι ο νόμος που ψηφίστηκε από το Ουκρανικό Κοινοβούλιο «περί πνευματικής ανεξαρτησίας της Ουκρανίας», αποβλέπει ακριβώς στην απεξάρτηση από κάθε ρωσική «πνευματική» επιβολή. Γράφει – σκοπίμως; - σα να μην υπάρχει πόλεμος και άρα η επιτιθέμενη Ρωσία μπορεί να έχει κανονικά τον δικό της εκκλησιαστικό χώρο μέσω της Εκκλησίας του Ονουφρίου. 
Γράφει ο Διονύσης Σκλήρης: «Υπάρχει βεβαίως το εκκλησιαστικό κανονικό ζήτημα για το ποια από τις δύο Εκκλησίες [Ονουφρίου ή η Αυτοκέφαλη] είναι η αυθεντική». Επειδή ο ίδιος θεωρεί ως «παραδοσιακή» του Ονουφρίου, μήπως θα μπορούσε να μας απαντήσει ποια είναι η εκκλησιολογική αναφορά του Ονουφρίου; Μήπως στη Μόσχα, από την οποία έχει τάχα και ανεξαρτητοποιηθεί, κατά δήλωσή του; Ποιον, αλήθεια, μνημονεύει, ο Ονούφριος κατά την Θ. Λειτουργία; Μου φαίνεται πως ο Διονύσης Σκλήρης συντάσσεται με τον εν Ζαπορίζιε Λουκά του Ονουφρίου, ο οποίος ήταν κατηγορηματικός: «Η ένταξη στους σχισματικούς, στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ή η αυτοανακήρυξη αυτοκεφαλίας θα ήταν καταστροφική». 
Γι’ αυτό και ο Ονούφριος απέρριψε την έκκληση του Μητροπολίτου Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφανίου για διάλογο. Δεν θέλει, δεν αντέχει, δεν τον μπορεί τον διάλογο. Όπως, άλλωστε, και ο Διονύσης Σκλήρης, τον οποίον καλώ σε δημόσιο διάλογο για το θέμα, για να μη τα λέμε μέσω …πληκτρολογίων. Τον περιμένω! 
Δεν μας λέει ο Διονύσης Σκλήρης πόσες χιλιάδες ενορίες του Ονουφρίου προσχώρησαν οικειοθελώς στην Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας. Δεν πιστεύω πως δεν γνωρίζει. Κάποια εντελώς μεμονωμένα περιστατικά που ίσως εξετράπησαν, δεν συγκροτούν την «βία» που θέλει να μας παρουσιάσει ο Δ. Σκλήρης και οι ομόφρονές του (Ορθόδοξος Τύπος και παρόμοιοι). 
Από την άλλη ο Δ. Σκλήρης κλείνει ερμητικά τα μάτια του μπροστά στο ολοκληρωτικό ρωσικό καθεστώς του Πατριαρχείου Μόσχας, που καθαιρεί και «εξαφανίζει» τα μέχρι χθες πρωτοπαλίκαρά του στο Ουκρανικό, τον πρ. Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα, τον πρ. Κλιν Λεωνίδα και απλούς ρώσους ιερείς, οι οποίοι τολμούν να προσεύχονται υπέρ της ειρήνης και όχι υπέρ της «νίκης» του ρώσου εισβολέα.
Αυτόν τον εισβολέα δεν τον αποκηρύσσει η Εκκλησία του Ονουφρίου, αλλά ούτε και ο Δ. Σκλήρης, αφού ευθύνονται άλλοι για την εισβολή στην Ουκρανία: Οι Αμερικάνοι, η Ευρώπη, ο Ζελένσκι, το Οικουμενικό Πατριαρχείο (sic) και άλλες «σκοτεινές δυνάμεις», πάντως όχι η «Αγία Ρωσία». 
Αυτές οι δυνάμεις είναι οι «ολοκληρωτικές» και η Ρωσία «ο ορισμός της δημοκρατίας»! 
Αν δεν το έχει συνειδητοποιήσει ο Δ. Σκλήρης, ας αρχίσει να το μαθαίνει: Ποιοι ψήφισαν μαζικά Ζελένσκι στις προηγούμενες εκλογές στην Ουκρανία, προκειμένου να μην βγει ο Ποροσένκο που έφερε την Αυτοκεφαλία; Μα οι Ονουφριακοί! Είχαν επενδύσει στον Ζελένσκι! Τώρα, δημοκρατικά, ας γευτούν τα αποτελέσματα της επιλογής τους. Και πολύ ανεκτικός είναι μαζί τους ο Ζελένσκι σε καιρό πολέμου! Ο ομόφρων του Δ. Σκλήρη, Πατριάρχης Σερβίας Πορφύριος, μίλησε για «ολοκληρωτικό, εγκληματικό καθεστώς- μαριονέτα φασιστικής σύλληψης». Όμως, αυτό το καθεστώς στήριξε αρχικά ο εκλεκτός του Ονούφριος. Ας αναρωτηθεί τι άλλαξε… 
Ας δει, ακόμα, ο Δ. Σκλήρης, τι συμβαίνει από εκκλησιαστικής πλευράς, τώρα που μιλάμε, στην Εσθονία, την Λιθουανία, την Μολδαβία. Εκεί που το αίτημα για αποκοπή, με κάθε τρόπο, από το Πατριαρχείο Μόσχας είναι ισχυρό. Και εκεί «διώξεις» και «ολοκληρωτισμός»; Αλλά εκεί δεν υπάρχουν «διεθνείς αντιδράσεις». Μόνο οι λυσσαλέες της Μόσχας, που δεν μπορεί να χωνέψει ότι χάνει καθημερινά την «πνευματική» της κυριαρχία. 
Φυσικά η εισβολή του Πατριαρχείου Μόσχας στην δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής δεν ενδιαφέρει τον εραστή της «Αγίας Ρωσίας» Διονύση Σκλήρη. Αυτή, υποθέτω, είναι και απολύτως «κανονική» γι’ αυτόν. Ας μας ορίσει την «κανονικότητα» και βλέπουμε… Μέχρι τότε μπορεί να γράφει ανενόχλητος πομφόλυγες περί «ρωμαϊκών διωγμών». Φαίνεται πως έχει ισχυρή αίσθηση της ιστορίας και αποφαίνεται ex cathedra.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

''Γι’ αυτό και ο Ονούφριος απέρριψε την έκκληση του Μητροπολίτου Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφανίου για διάλογο. Δεν θέλει, δεν αντέχει, δεν τον μπορεί τον διάλογο. Όπως, άλλωστε, και ο Διονύσης Σκλήρης, τον οποίον καλώ σε δημόσιο διάλογο για το θέμα, για να μη τα λέμε μέσω …πληκτρολογίων. Τον περιμένω!''.
Σχόλιο: Αν και τα πράγματα είναι ξεκάθαρα, η ταύτιση της πατριαρχικής-αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ρωσίας με τη ρωσική αυτοκρατορία είναι πασιφανής - και απορριπτέα - ένας τέτοιος διάλογος, που προτείνεται, θα έχει ενδιαφέρον.
π. Κ.Ι.Κ.

Related Posts with Thumbnails