Μ’ ένα βιβλίο αγκαλιά κάνω όνειρα πολλά
Τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου Αστυπάλαιας
διαβάζουν τα παραμύθια της Ιουλίτας Ηλιοπούλου και συνομιλούν μαζί της, 27-29 Μαΐου 2014
Εφέτος οι δάσκαλοι του εξαθέσιου Δημοτικού Σχολείου Αστυπάλαιας, ανάμεσα στα άλλα προγράμματα που τρέχουν την ώρα της Ευέλικτης Ζώνης (περιβαλλοντικά, αγωγής υγείας, τοπικού πολιτισμού), αφιέρωσαν μία με δύο ώρες την εβδομάδα (ανάλογα με την τάξη) στην Φιλαναγνωσία. Ονόμασαν το πρόγραμμά τους «Μ’ ένα βιβλίο αγκαλιά κάνω όνειρα πολλά» και θέλησαν να ασχοληθούν όλη τη χρονιά με τα βιβλία ενός δημιουργού.
Μετά από σκέψη και ανταλλαγές ιδεών και με τη σχολική σύμβουλο της 5ης Περιφέρειας, κ. Ειρήνη Λουλακάκη οι εκπαιδευτικοί διάλεξαν τα βιβλία της κ. Ιουλίτας Ηλιοπούλου για πολλούς λόγους:
Τα βιβλία παρουσιάζουν πλούτο λεξιλογίου και γλωσσικών παιχνιδιών,που είναι ο καλύτερος τρόπος να εμπεδώσουν και να παίξουν τα παιδιά με τη γλώσσα, έχουν θεματολογία που είναι ελκυστική για τα παιδιά της σχολικής ηλικίας, ενώ παράλληλα μεταφέρουν μηνύματα περιβαλλοντικά, ισότητας, αποδοχής της διαφορετικότητας, δημιουργικότητας της φαντασίας, χωρίς διδακτισμό και νουθεσίες, με τρόπο παιγνιώδη και αισιόδοξο.
Τα παιδιά δούλεψαν συστηματικά μελετώντας ένα βιβλίο ανά δύο τάξεις.
Η Α΄και Β’ τάξη το Άλλο και Τούτο, η Γ΄και Δ΄τάξη την Πράσινη Σκουφίτσα και η Ε΄και ΣΤ΄ το βιβλίο Τι ζητάει ο Ζήνων; Δεν σταματούσαν όμως στην αφήγηση των ιστοριών μέσα στην τάξη αλλά ακολουθούσαν στοχευμένες δημιουργικές δραστηριότητες. Επεξεργάζονταν το κείμενο με ερωτήσεις και συζήτηση, κάνοντας επίσης πολλές διαθεματικές συνδέσεις, πραγματοποιούσαν πολλά εργαστήρια δημιουργικής γραφής, δημιουργούσαν κολλάζ και ομαδικά έργα ζωγραφικής, δραματοποιήσεις κά.
Οι δράσεις αυτές με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών Μ. Κονταράτου, Μ. Χρυσοχοΐδου, Ε. Σταυλά, Α. Πετρίδενα, Ν. Περδίκη και Σ. Σταυροπούλου, γίνονταν με ομαδοσυνεργατικές και βιωματικές μορφές διδασκαλίας και τα παιδιά απόλαυσαν για πρώτη φορά να δουλεύουν μαζί και με μια άλλη τάξη.
Τα βιβλία της κ. Ηλιοπούλου υπήρξαν αφορμή για μια ολιστική, βιωματική και διαθεματική προσέγγιση του φαινομένου της ανάγνωσης που ενθουσίασε τα παιδιά.
Η πολύμηνη αυτή ενασχόληση ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη της Ιουλίτας Ηλιοπούλου στο σχολείο της Αστυπάλαιας, την Τρίτη 27 και Τετάρτη 28 Μαΐου, όπου τα παιδιά συνομίλησαν και δούλεψαν μαζί της, ερευνώντας μέσα από παιχνίδια, γρίφους και ιστορίες το φαινόμενο της γραφής.
Αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη
από τα παιδιά του Γυμνασίου της Αστυπάλαιας
Εμπνευσμένα τα παιδιά του Δημοτικού από την ενασχόληση της κ. Ηλιοπούλου και με το έργο του Οδυσσέα Ελύτη μελέτησαν ποιήματά του, ανέλυσαν εικαστικά έργα του Ελύτη και πραγματοποίησαν επίσης σχετικά εργαστήρια γραφής. Η επίσκεψη μάλιστα της Ιουλίτας Ηλιοπούλου στο νησί έδωσε την αφορμή για την διοργάνωση, μιάς εκδήλωσης αφιερωμένης στη ζωή και το έργο του Ελύτη, την Τετάρτη 28 Μαΐου με τίτλο «Ανακαλύπτοντας την Δεύτερη Αστυπάλαια».
Στην εκδήλωση μαθητές του Γυμνασίου με την συμπαράσταση της φιλολόγου κ Α. Παπαϊωάννου παρουσίασαν μία ταινία μικρού μήκους που έφτιαξαν με θέμα την ποίηση του Ελύτη, αλλά και την βιωματική τους σχέση με τον λόγο του ποιητή.
Την κεντρική εισήγηση έκανε η Ιουλίτα Ηλιοπούλου, παρουσιάζοντας αρχές της ποίησης του Ελύτη αλλά και πλήθος στοιχείων για τη ζωή του, ενώ η σχολική σύμβουλος της 5ης Περιφέρειας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου κ Ειρήνη Λουλακάκη, μίλησε για τη μελέτη της ποίησης του Ελύτη από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, στο πλαίσιο της μετάβασης των παιδιών από την μια βαθμίδα στην άλλη. Στην εκδήλωση μετείχε και η χορωδία του Γυμνασίου υπό την καθοδήγηση της κ. Άννας Λασπά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου