Δευτέρα, 14 Ιανουαρίου 2013

Δεν είναι αυτό που αντιλαμβάνεσαι. Οι «τσικαλάδες» φταίνε!


Το Θραψανό είναι ένα γραφικό χωριό το οποίο βρίσκεται περίπου στο μέσον του νομού Ηρακλείου. Είναι δε γνωστό από την επίδοση των κατοίκων του στην αγγειοπλαστική ή κεραμική τέχνη. Μια παράδοση που χάνεται στα βάθη του χρόνου. 
Νοτιοδυτικά του Θραψανού σε μια απόσταση 30 χλμ. περίπου βρίσκεται το χωριό μου, τα Πραιτώρια. Θυμάμαι λοιπόν, όταν ήμουν μικρός, πριν από 40-45 χρόνια, τους Θραψανιώτες αγγειοπλάστες που κατέφθαναν στο χωριό μου, με τα συμπαθητικά τετράποδά τους τα οποία είχαν φορτωμένα με πήλινα αγγεία, κατά κύριο λόγο τσουκάλια και στάμνες ή επί το κρητικότερον τσικάλια και σταμνιά. 
Τα «τσικάλια» είχαν δύο εξοχές, τα «αυτιά», που διευκόλυναν στο πιάσιμό τους. 
Στις συζητήσεις λοιπόν που γίνονταν μεταξύ των συγχωριανών μου, αν κάποιος αναφερόταν σε γνωστά γεγονότα και τα παρουσίαζε με την δική του εκδοχή, συνήθως άκουγα που έλεγαν ότι αυτός «σαν τον τσικαλά κολλά όπου θέλει τ’ αυτιά του τσικαλιού». 
Θα αναρωτιέστε, γιατί τα γράφω όλ’αυτά. Γιατί έχω την εντύπωση πως παραπλήθυναν οι «τσικαλάδες» στις μέρες μας. 
Δεν θέλω να κάνω συγκεκριμένες αναφορές γιατί θα πλατειάσω πάρα πολύ. Μια ματιά στην ειδησεογραφία αρκεί, για να συναντήσει κανείς πλειάδα «τσικαλάδων». Και σαφέστατα αναφέρομαι σε όλους τους χώρους. 
«Τσικαλάδες» στην πολιτική. «Τσικαλάδες» στην εκπαίδευση. «Τσικαλάδες» στην οικονομία. «Τσικαλάδες» στον αθλητισμό. «Τσικάλαδες» δυστυχώς, και στην Εκκλησία. 
Μόνο τα «τσικάλια» που προσφέρουν όλοι αυτοί, αποδεικνύονται άχρηστα και κατά συνέπεια ακατάλληλα για μαγείρεμα!
Αρχιμ. Γεράσιμος Φραγκουλάκης
Αννόβερο Γερμανίας

7 σχόλια:

Ο Φίλος είπε...

Συμφωνούμε.

Ας μας πεί όμως ο Αρχιμανδρίτης κ. Γεράσιμος, πιά είναι κατά τη γνώμη του τα εύχρηστα «τσικάλια» - κατάλληλο σκεύος γιά τιμητική χρήση - στην Εκκλησία;

Ανώνυμος είπε...

Όχι για τιμητική, αλλά για ουσιαστική χρήση υπάρχουν τα τίμια "σκεύη" της Εκκλησίας μας, οι Άγιοι που μας διδάσκουν με το παράδειγμά τους.
π. Γ. Φ.

Ανώνυμος είπε...

Oι οποιοι Αγιοι βεβαιως βεβαιως που ελεγε και σε μια παλια ταινια εν ζωη οι περισοτεροι αντιμετωπιστηκαν σαν αντιεκκλησιαστικα στοιχεια . Ο Χρυσοστομος πεθανε στην εξορια , τον Γρηγοριο Θεολογο μετα 2 χρονια πατριαρχειας τον καναν ξου , τον Συμεων τον νεο Θεολογο τον εξορισαν , τον Θεοδωρο Στουδιτξ τον εξορισαν , φυλακισαν και βασανισαν , τον Μαξιμο Ομολογητη τα ιδια , τον Μεγα Αθανασιο τον εξορισαν , τον Νεκταριο τον διωξαν απο την Αλεξανδρεια και στην Ελλαδα τον διαβαλαν και ο Μεταξακης τον ειρωνευοταν και πληθος αλλους . Συμπερασμα . Η πραγματικη εκκλησιαστικη κριση ποτε σχεδον δεν γινεται οταν ζει ο Αγιος . Ισα ισα οσο ζει πολλες φορες μεχρι και σαν σχισματικος αναφερεται . Αρα η τρεχουσα συνθεση μιας συνοδου δεν αποτελει κριτηριο σωστης εκκλησιαστικης κρισης . Παντα ο χρονος αποφαινεται. Α.Μ

Ο Φίλος είπε...

Αγαπητέ π.Γ.Φ,

οι αγίοι μας είναι πάντα πρόθυμοι να μας διδάξουν τον δρόμο που βαδίσαν, αλλά η εν Χριστώ ζωή είναι ένας τρόπος ζωής που κανείς δεν μπορεί να μιμιθεί ή να πλαστογραφήσει.

Σκεύη τίμια της Χάριτος του Κυρίου, είναι «Oι αληθεύοντες εν δόγμασι και βίο και λόγο».
Μόνο αυτοί είναι κατάλληλοι γιά ποιμένες και διδάσκαλοι της Εκκλησίας, συνετοί και σώφρονες πνευματικοί οδηγοί «Πρός καταρτισμόν των αγίων».

Ανώνυμος είπε...

«Τσικαλάδες» ακομα κι εδω...

Ανώνυμος είπε...

«Τσικαλάδες» κι εδω ...

pelekanos92 είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Related Posts with Thumbnails