Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2017

ΕΜΦΥΛΕΣ Ή ΑΦΥΛΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ ΑΓΙΩΝ;


Επιμέλεια: Π. Α. Ανδριόπουλος 
ΑΓΙΑ ΜΑΤΡΩΝΑ 
Τον βίο της Οσίας Ματρώνης, που τιμάται στις 9 Νοεμβρίου από την Εκκλησία, συνέγραψε ο Όσιος Συμεών ο Μεταφραστής, τιμώμενος και αυτός την 9η Νοεμβρίου. 
Ο βίος της Οσίας Ματρώνης κατά πάντα παράδοξος. Παντρεύτηκε, απέκτησε κόρη, αλλά εγκατέλειψε τον άντρα της και παρέδωσε την κόρη της σε μια γνωστή της, προκειμένου να ακολουθήσει τον μοναχικό βίο. Ντύθηκε άντρας, και «με σχήμα ευνούχου», πήγε στο αντρικό μοναστήρι του Αγίου Βασιανού. 
Αλλά ας διαβάσουμε τον βίο της – συνοπτικά – από τον Συναξαριστή του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτη: 
"Αύτη ήτον κατά τους χρόνους του βασιλέως Mαρκιανού και Λέοντος του Mεγάλου, του καλουμένου Mακέλλη, εν έτει υξϛ΄ [466], καταγομένη από την Πέργην της Παμφυλίας. Λαβούσα δε νόμιμον άνδρα, εγέννησε μίαν θυγατέρα. Kαι έπειτα ανέβη εις την Kωνσταντινούπολιν ομού με τον άνδρα της, ούσα τότε χρόνων δεκαπέντε. Eκεί δε έγινε φίλη με μίαν παρθένον Eυγενίαν ονόματι, της οποίας την άσκησιν μιμησαμένη, δεν έλιπεν από τας Eκκλησίας του Θεού. Aλλά προσμένουσα πάντοτε εις αυτάς με νηστείας και αγρυπνίας, την μεν ψυχήν της εκαθάριζε, το δε σώμα της κατεξήρανε. Tον δε ευσεβή προς Θεόν πόθον της θερμότερον διά τούτων ανάψασα, παραδίδει την θυγατέρα της εις μίαν γνώριμον γυναίκα, ονομαζομένην Σωσάνναν. Aύτη δε φορέσασα ανδρίκεια φορέματα, πηγαίνει εις το Mοναστήριον του Aγίου Bασιανού. Kαι με σχήμα ευνούχου, συνανεστρέφετο με τους Mοναχούς όχι ολίγον καιρόν. Eπειδή δε ο Άγιος Bασιανός έμαθε τα κατ’ αυτήν δι’ αποκαλύψεως, διά τούτο έπεμψεν αυτήν εις το Mοναστήριον των γυναικών, το ευρισκόμενον εις την πόλιν Έμεσαν, ήτις τουρκιστί λέγεται Eμς. Aπό εκεί δε επήγεν η Oσία εις τα Iεροσόλυμα. Kαι εκείθεν μεταβαίνει εις το Σίναιον όρος. Eίτα απέρχεται εις το Bερούτι. Kαι εκεί διά προσευχής της εύγαλεν ύδωρ εις ένα άνυδρον τόπον. Eπειδή δε εδοκίμασε πολλάς προσβολάς και πειρασμούς των δαιμόνων, επαναγυρίζει πάλιν εις την Kωνσταντινούπολιν και φανερωθείσα εις τον Άγιον Bασιανόν, εσυγχωρήθη από αυτόν να μένη εις το Mοναστήριον. Tο οποίον κατά την ονομασίαν αυτής, επονομάζεται έως τώρα της Mατρώνης. Ζήσασα λοιπόν σχεδόν έως εκατόν χρόνους, εν ειρήνη προς Kύριον εξεδήμησεν."  


Η ΟΣΙΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ Η ΠΑΤΡΙΚΙΑ 
Της Οσίας Πατρικίας (10 Μαρτίου η μνήμη της) το πραγματικό φύλο αποκαλύφθηκε μετά θάνατον!
Ἡ Ὁσία Ἀναστασία ἡ Πατρικία ἀποτελεῖ μεγάλη μορφή τοῦ γυναικείου μοναχισμοῦ τῆς Αἰγύπτου, τῆς ἐποχῆς τοῦ Ἰουστινιανοῦ (527 – 565 μ.Χ.) 
Γόνος ἀριστοκρατικῆς οἰκογενείας τῆς Κωνσταντινουπόλεως, Πατρικία ἡ ἴδια στήν αὐτοκρατορική αὐλή, ἔφυγε ἀπό τήν Πόλη λόγῳ τοῦ φθόνου τῆς αὐτοκράτειρας Θεοδώρας, ἵδρυσε μονή κοντά στήν Ἀλεξάνδρεια, τήν γυναικεία μονή τῆς Πατρικίας, καί, γιά νά ξεφύγει ἀπό τήν ἀναζήτηση τοῦ Ἰουστιανιανοῦ, ἀποσύρθηκε στήν αἰγυπτιακή ἔρημο. Προσέφυγε στόν ἀββά Δανιήλ τόν Σκητιώτη, ὁ ὁποῖος τήν ἔντυσε μέ ἀνδρικά μοναχικά ἐνδύματα καί τῆς ὅρισε νά ἐγκαταβιώσει μέσα σέ σπήλαιο, ὡς εὐνοῦχος Ἀναστάσιος. Ἐκεῖ, ἔγκλειστη, παρέμεινε ἡ ὁσία Ἀναστασία μέ προσευχή, μετάνοια καί νηστεία ὥς τήν κοίμησή της. Τό πραγματικό της φύλο ἀποκαλύφθηκε μετά τόν θάνατό της, ὅταν τό σκήνωμά της προετοιμαζόταν, ἀπό ὑποτακτικούς τοῦ ἀββά Δανιήλ, γιά τήν κηδεία καί τήν ταφή της.

Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2017

Ο ΠΟΙΗΤΗΣ ΣΠΥΡΟΣ ΒΡΕΤΤΟΣ ΤΟΝ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ


Την Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου θα πραγματοποιηθεί η νέα εκδήλωσή μας στο πλαίσιο του κύκλου «Πατρινοί συνθέτες – Πατρινοί ποιητές», στο AN ART στην Πλάκα, στις 8.30 το βράδυ. Ανάμεσα στους ποιητές της βραδιάς είναι και ο Σπύρος Βρεττός. 
Ο Σπύρος Βρεττός, ο οποίος την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2017 στις 8:30 μμ, παρουσιάζει το νέο βιβλίο του «Ένας αόριστος άνθρωπος» (Γαβριηλίδης, 2016, 160 σελ.), στον χώρο των Εκδόσεων Γαβριηλίδης (Αγίας Ειρήνης 17, Μοναστηράκι). 
Η παρουσίαση του βιβλίου θα γίνει από τους: Αλέξη Ζήρα (κριτικός λογοτεχνίας), Λίλα Κονομάρα (συγγραφέας) και Λίλυ Εξαρχοπούλου (συγγραφέας, κριτικός λογοτεχνίας). 
Πρόκειται για δώδεκα ιστορίες με μυστήριο, αγωνία, ανατροπές και χιούμορ. Σε μια καυτή Ελλάδα, σ’ έναν καυτό κόσμο. Ήρωες που προκαλούν, σχεδόν σκηνοθετούν, τα γεγονότα και συναντιούνται με τρόπους απρόσμενους. Αντιμέτωποι με τους φόνους που έκαναν ή ίσως δεν έκαναν. Αντιμέτωποι με τη ζωή και τον θάνατό τους. Μπαινοβγαίνουν με άνεση στην αλήθεια και το ψέμα, τη γνώση και την άγνοια του εαυτού τους, τη φαντασία και την αιχμηρή πραγματικότητα. Η τέχνη και η είσοδός τους στο αλλόκοτο ή το γκροτέσκο, πού θα τους οδηγήσει και τι θα φανερώσει; Ο έρωτας μπορεί να είναι μόνο ανεκπλήρωτος και φανταστικός; Πόσο αόριστα νιώθουν και κινούνται οι ήρωες στο πλαίσιο που τους ορίζει; Ζουν την καθημερινή τους ζωή σαν κατάσταση ακραία; 
Ο Σπύρος Βρεττός γεννήθηκε στη Λευκάδα το 1960. Σπούδασε νομικά στην Αθήνα. Ζει και εργάζεται ως δικηγόρος στην Πάτρα. Έχει εκδώσει οκτώ ποιητικές συλλογές, μία ανθολογία ποιημάτων του, τρία βιβλία με δοκίμια και μελέτες και τη συλλογή διηγημάτων «Ένας αόριστος άνθρωπος» που εκδόθηκε τον Δεκέμβριο 2016. Οι 5 πρώτες ποιητικές συλλογές του έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά από τον Φίλιπ Ραμπ (Collected Poems, Shoestring Press 2000). Ανθολογία ποιημάτων του εκδόθηκε στην Ιταλία σε μετάφραση Μάσσιμο Κατσούλο (Il postscriptum della storia, Αtelier 2005). Η μελέτη του Κώστας Καρυωτάκης, το εγκώμιο της φυγής, συμπεριλήφθηκε στη μικρή λίστα για το βραβείο δοκιμίου του περιοδικού Διαβάζω. Ποιήματά του έχουν μεταφραστεί σε πολλές ξένες γλώσσες. Στην ενότητα ποιημάτων «Μήδεια» βασίστηκε η παράσταση χοροθεάτρου «Μήδεια από την αρχή», της Μάρως Γαλάνη. 
ΠΟΙΗΣΗ 
Ως Αζτέκοι στις Αζόρες (Πλέθρον 1985) 
Σε μαύρο πλου (Αχαϊκές εκδόσεις 1988) 
Ακίνητα μάτια (Διάττων 1992) 
Τραγωδία (Καστανιώτης 1995) 
Ανιστόρητο (Καστανιώτης 1999) 
Πράξη απλή (Γαβριηλίδης 2003) 
Συνέβη (Γαβριηλίδης 2007) 
Τα σχέδια της ποίησης, από μιαν άνωση της γλώσσας (ανθολογία ποιημάτων του με σχέδια της Αλεξάνδρας Ζώη, Πολύεδρο 2009) 
Τα δεδομένα (Γαβριηλίδης 2012) 
ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ 
- Εισαγωγή στην ιστορία του Καραγκιόζη της Πάτρας (στον τόμο Πάτρα, γενέτειρα του Καραγκιόζη, Δήμος Πατρέων 1998) 
- Κώστας Καρυωτάκης, το εγκώμιο της φυγής (Γαβριηλίδης 2006) 
- Μια κάποια λύσις, 3+1 δοκίμια για τον Κ. Π. Καβάφη (.poema..) εκδόσεις, 2015.


"Αδάμ και Εύα", Κλιμτ

ΕΥΑ 
Η Εύα τoυ είπε: 
«Για ποιού Θεού τη χάρη 
ούτε ματιά δεν έριξα 
έξω από τον παράδεισο 
που νόμιζα πως υπάρχει; 

Εντάξει. Το δέντρο εκείνο στην αυλή 
το φύτεψες για μένα. 
Κι ούτε μου απαγόρευσες τον ίσκιο του. 
Κι ήσουν εσύ το φύλλωμα 
όταν αυτό δεν είχε. 

Όμως, δεν θα σου πω πως με αγάπησες. 
Δεν θα σου πω ασφαλώς και πως με αρνήθηκες. 
Φαντάζουν και τα δύο 
δύσκολα πολύ να τα παλέψω. 
Μα θα σου πω για τον παράδεισο που έφτιαξες 
κι ήταν απ’ την αρχή χωρίς νερά 
και δίχως δέντρα. 

Με ένα δέντρο μόνο 
που παράσταινε καρπούς 
και όταν τους άπλωνα το χέρι 
αντί γι’ αυτούς έπιανα αέρα, 
άντε και λίγο φύλλωμα 
όταν εσύ παράσταινες τα φύλλα 
καθώς αυτό ποτέ δεν είχε. 

Σε βλέπω. Έτοιμος να πεις 
πως φρόντισες μην αμαρτήσω 
και πως γι’ αυτό κι ευχήθηκες 
το δέντρο μας να μην καρπίσει. 
Το όνομά μου, Εύα, σαν πολύ και να σου άρεσε 
μα σαν πολύ και να σε τρόμαζε.» 

Kι αφού έτσι του μίλησε 
στάθηκε για λίγο στην ανοιχτή πόρτα. 
Σα να ’θελε αντί να μείνει, να φύγει. 
Μα έκλεισε γρήγορα την πόρτα. 
Τράβηξε και τον σύρτη να μη τους δουν. 

Τον αέρα ωστόσο στο παράθυρο 
τον άφησε για τα μαλλιά της. 
Κλεφτές ματιές στο τζάμι το ανοιχτό 
για το γυμνό της σώμα. 

Της είπε: 
«Ωραία τον σύρτη έσυρες. 
Και τα μαλλιά σου 
ωραία που φθάνουν στο κρεβάτι 
από τον δυνατό αέρα.» 

Κι αυτή: 
«Ενδίδω και πάλι. 
Το αισθάνομαι. 
Το όνομά μου, αλλά κι εγώ 
πλαστήκαμε γι’ αυτόν τον μέτριο παράδεισό σου.» 

Σπύρος Λ. Βρεττός 
(από τη συλλογή Τα δεδομένα)

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ BOSE

Ο ιδρυτής της Μονής Bose Enzo Bianchi με τον διάδοχό του στην ηγουμενία, π. Luciano Manicardi 

Ανακοίνωση του νεοεκλεγέντος καθηγουμένου της Μονής Bose (Ιταλία), fr. Luciano προς όλους τους φίλους της Μονής, 
Αγαπητοί φίλοι και φιλοξενούμενοι, 
Όπως είναι ήδη γνωστό, στις 26 Ιανουαρίου 2017, οι αδελφοί και οι αδελφές του Μπόζε, αφού αποδέχθηκαν την παραίτηση του ηγουμένου και ιδρυτή της κοινότητας αδελφού Enzo Bianchi, ο οποίος εδώ και πολύ καιρό μας προετοίμαζε για αυτή την στιγμή, συγκεντρώθηκαν κατά την τακτική ετήσια γενική σύναξη, για να προχωρήσουν στην εκλογή του νέου ηγουμένου. Ο κλήρος έπεσε σε μένα, που δέχθηκα ελεύθερα, αλλά με μεγάλο φόβο και τρόμο, το συγκεκριμένο καθήκον. 
Έχω πλήρη επίγνωση ότι μια προσωπικότητα όπως είναι ο αδελφός Enzo Bianchi δεν έχει διάδοχο, έχω πλήρη επίγνωση του ρόλου που διαδραματίζει η κοινότητά μας στην πνευματική πορεία πολλών πιστών, έχω πλήρη επίγνωση της διακονίας που εδώ και πολλά χρόνια προσφέρει η κοινότητά μας σε πολλές χριστιανικές εκκλησίες στο πλαίσιο της αναζήτησης της ενότητας που θέλησε ο Κύριος, έχω πλήρη επίγνωση του χρέους που οφείλουμε απέναντι στην μοναστική παράδοση και σε πολλά μοναστήρια που γνώρισε κυρίως ο αδελφός Enzo αλλά και άλλα μέλη της κοινότητας, έχω πλήρη επίγνωση του σημαντικού διαλόγου και της συμπάθειας που αναπτύχθηκε με ένα πλήθος μη πιστών ανδρών και γυναικών με σκοπό την από κοινού αναζήτηση ενός ολοένα και πιο ανθρώπινου και εξανθρωπισμένου τρόπου κατοίκησης του κόσμου, την οποία μας διδάσκει η δική μας κατανόηση του Ευαγγελίου. Έχω πλήρη επίγνωση της ευθύνης που συνεπάγονται όλα αυτά και πάνω απ’ όλα έχω πλήρη επίγνωση της δικής μου ανεπάρκειας, μα όποιος ηγείται μιας κοινότητας ασκεί αυτό το διακόνημα μαζί, πλάι και με τους αδελφούς και της αδελφές του, καθώς επίσης και με την στήριξη και την προσευχή όλων εκείνων που στέκονται δίπλα του. Γι’ αυτό ζητώ από σας, φίλοι και φιλοξενούμενοι, να επικαλεστείτε το Άγιο Πνεύμα και να δεηθείτε για την κοινότητά μας, για τον ιδρυτή της και μέχρι τώρα ηγούμενό της, και για μένα και την διακονία που αναλαμβάνω να ασκήσω.    
Εμπιστευόμενος τον Οικτίρμονα και Σπλαχνικό Κύριο 
Αδελφός Luciano Manicardi

"Η ψυχή του οδηγούσε το σώμα του να φτάσει εκεί που δεν του επιτρεπόταν..."


Ήρωας Πατριώτης 
Εκείνη τη ζεστή ημέρα του Αυγούστου, τόλμησε περισσότερο απ’ τους άλλους. 
Ξέφυγε απ’ τον ανθρώπινο κλοιό που προσπάθησε να τον εμποδίσει. 
Η ψυχή του οδηγούσε το σώμα του να φτάσει εκεί που δεν του επιτρεπόταν. Εκεί που πριν λίγα χρόνια, όταν ήταν μικρό παιδί, μπορούσε να παίζει αμέριμνα και να ζει ειρηνικά. 
Δεν κιότεψε ούτε στιγμή! 
Αναρριχήθηκε στον ιστό που κυμάτιζε η ημισέληνος. 
… Στο στόμα του υπήρχε ένα τσιγάρο. Το τελευταίο τσιγάρο της ζωής του. 
Το ‘ξερε! 
Ήξερε πως αυτή του η συνήθεια δεν θα ήταν η αιτία που θα του αφαιρούσε τη ζωή. 
Το ρουφούσε λαίμαργα καθώς ανέβαινε. 
Έβλεπε αυτούς που τον σημάδευαν. Δεν τον ένοιαζε! 
Συνέχισε! 
… Σε δευτερόλεπτα έπεφτε από αλλόφυλη σφαίρα. 
Το σώμα του σωριάστηκε στο χώμα, ποτίζοντάς το με το αίμα ενός ακόμη ήρωα πατριώτη. 
… 
… 
Η ψυχή του παραμένει κολλημένη στον αιματοβαμμένο ιστό. 
Δεν έχει αναπαυθεί ακόμη. 
Θα εγκαταλείψει τον ιστό όταν πάνω του κυματίσει ξανά η σημαία της Κύπρου. 
Μαρία Μπουρνέλη – Ρίζου

Αν με ρωτούσε κάποιος πριν 20 χρόνια πώς έγραψα τον Ήρωα Πατριώτη, δεν θα ήμουν σε θέση να του απαντήσω. Τουλάχιστον συγκεκριμένα. Θα έλεγα απλά πως βγήκε αβίαστα μέσα από την ψυχή μου. 
Εκείνο το απόγευμα (14 Αυγούστου 1996) παρακολουθούσα με μεγάλη αγωνία τα γεγονότα στην Κύπρο. Σφίχτηκε η καρδιά μου, σφίχτηκαν οι γροθιές μου βλέποντας τον Σολομώντα Σολωμού να αναρριχάται στον ιστό της σημαίας. Νόμιζα ότι ήταν αδελφός μου, συγγενής μου, και του μιλούσα λες και ήμουν εκεί, μπροστά του. 
«Κατέβα, δεν βλέπεις; Θα σε σκοτώσουν! Κατέβα, σε σημαδεύουν» φώναζα μπροστά στην τηλεόραση. 
Όταν χτυπήθηκε και άρχισε να πέφτει προς το έδαφος, σωριάστηκα, άφωνη πια, επάνω στην πολυθρόνα, ενώ χωρίς να το καταλάβω, θρηνούσα! 
Έτσι έγραψα αυτές τις λίγες αράδες, σαν να προσπαθούσα να εξηγήσω σε κάποιον το κακό που με βρήκε. Δεν ήταν ούτε αδελφός, ούτε φίλος, ούτε συγγενής μου. Ήταν αδελφός Κύπριος με καρδιά λιονταριού. 
Μαρία Μπουρνέλη – Ρίζου

Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2017

ΗΜΕΡΑ ΜΝΗΜΗΣ ΤΩΝ ΘΥΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ 89,5

"Το μεγάλο πείραμα" - Πίνακας του Ιλία Γκλαζούνωφ (1990), εμπνευσμένος από τον αντισημιτικό μύθο των "Πρωτοκόλλων" 

Είναι γνωστό ότι η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ αποφάσισε στις 2 Νοεμβρίου 2005 να ανακηρύξει την 27η Ιανουαρίου Διεθνή Ημέρα μνήμης για τα θύματα του Ολοκαυτώματος από το ναζιστικό καθεστώς κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. 
Η ημερομηνία επιλέχθηκε επειδή στις 27 Ιανουαρίου 1945 τα προελαύνοντα σοβιετικά στρατεύματα απελευθέρωσαν το μεγαλύτερο στρατόπεδο συγκέντρωσης στο Άουσβιτς - Μπίρκεναου στην Πολωνία. 
Έτσι, την Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2017 στις 8 το βράδυ, με αφορμή την ημέρα μνήμης των θυμάτων του ολοκαυτώματος, το Ραδιόφωνο της Εκκλησίας 89,5 θα μεταδώσει σε επανάληψη εκπομπή με θέμα: «Ολοκαύτωμα, Κινηματογράφος, λογοτεχνία, στρατόπεδα καταναγκαστικής εργασίας και εξόντωσης των Εβραίων, αντισημιτισμός, ολοκληρωτισμοί του 20ου αιώνα: ναζισμός, κομμουνισμός, Γκουλάγκ, ισλαμικός φονταμενταλισμός».
Την εκπομπή επιμελείται και παρουσιάζει ο ιερέας και σκηνοθέτης π. Πέτρος Μινώπετρος. 
Με αφορμή αυτή την εκπομπή, θυμήθηκα ότι ο π. Π. Μινώπετρος έχει πραγματοποιήσει στο παρελθόν και μία άλλη, για τα ίδια σημαντικά θέματα, με καλεσμένους τον Θάνο Λίποβατς και τον Σταύρο Ζουμπουλάκη. Μπορείτε να δείτε την σχετική ανάρτηση εδώ
Αλλά δεν μπορώ να μη σας παραπέμψω, αγαπητοί συνοδίτες, και στην ανάρτηση με το περίφημο κείμενο του Ρώσσου φιλοσόφου Νικολάου Μπερντιάγιεφ (1874-1948), με τίτλο: "Χριστιανισμός και αντισημιτισμός", σε μετάφραση και σημειώσεις του Δρ Φιλοσοφίας Δημήτρη Μπαλτά. 
Ιδού χαρακτηριστικά αποσπάσματα που μας αφορούν ως χριστιανούς:  
"Δέν ὑπάρχει καμμία ἀμφιβολία ὅτι οἱ Χριστιανοί φέρουν ἕνα βαρύ φορτίο ἁμαρτίας σχετικά μέ τόν λαό τοῦ Ἰσραήλ, καί τώρα ἀνήκει στούς Χριστιανούς τό καθῆκον νά τούς προστατέψουν. Οἱ Χριστιανοί καί οἱ Ἐκκλησίες τους ἔχουν πάρα πολλά πράγματα γιά τά ὁποῖα πρέπει νά μετανοήσουν. Ἔχουμε μόνο μιλήσει γιά τό ἑβραϊκό ζήτημα, ἀλλά θά μπορούσαμε ἐπίσης νά ἀναφέρουμε τό κοινωνικό πρόβλημα, το πρόβλημα τοῦ πολέμου, τῆς διαρκοῦς συνεργασίας τους μέ τά πιό ἀποτρόπαια καθεστῶτα, καί οὕτω καθεξῆς. …Εἶναι καλύτερο νά ἀρνηθῶ τόν Χριστό ἀνοιχτά ἀπό τό νά χρησιμοποιῶ τό ὄνομά του βάσει τῶν καιροσκοπικῶν μου κινήτρων, ἐνῶ παράλληλα χτίζω τό δικό μου βασίλειο. Ὅταν καταριόμαστε καί καταδιώκουμε τούς Ἑβραίους ἐπειδή σταύρωσαν τόν Χριστό, ἡ ἀρχή τῆς γενικευμένης ἐκδικήσεως γίνεται ἀποδεκτή. Αὐτή ἡ ἀρχή ἦταν συνυφασμένη μέ τόν ἑβραϊκό λαό ὅπως καί μέ ὅλους τούς λαούς τῆς ἀρχαιότητας. Ἀλλά αὐτό τό είδος τῆς ἐκδικήσεως εἶναι ἀντίθετο μέ τόν Χριστιανισμό, καθώς ἔρχεται σέ ἀντίθεση μέ τήν χριστιανική ἀντίληψη τῆς προσωπικής ἀξιοπρέπειας καί ὑπευθυνότητας."
Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο του Νικολάου Μπερντιάγιεφ εδώ.
π.α.α.

Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2017

«ΕΜΦΥΛΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ» ΑΠΟ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΛΕΥΡΑΣ


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Το πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας «Έμφυλες ταυτότητες», που πραγματοποιείται στα Γυμνάσια, σκέπτομαι ότι έχει θεολογικές παραμέτρους – που στηρίζονται κυρίως στην αγιολογία – οι οποίες είναι ίσως πιο …ακατάλληλες και πιο …επικίνδυνες από το ίδιο το πρόγραμμα, το οποίο έσπευσαν να κατακεραυνώσουν οι γνωστοί άγνωστοι «εκκλησιαστικοί». 
Και ο προβληματισμός μου αυτός αφορμάται από τα Συναξάρια. 
Για παράδειγμα: Στον Συναξαριστή του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου διαβάζουμε για την οσία Ευφροσύνη (η μνήμη της 25 Σεπτεμβρίου). «Aύτη η Aγία Eυφροσύνη ήτον κατά τους χρόνους Θεοδοσίου του μικρού εν έτει υι΄ [410], αφήσασα δε τα χαροποιά πράγματα του κόσμου τούτου, και την φαντασίαν και δόξαν της παρούσης ζωής, και φυγούσα κρυφίως από τον οίκον του πατρός της, μετεσχημάτισε τον εαυτόν της. Φορέσασα γαρ ανδρίκεια φορέματα, αντί Eυφροσύνης μετωνομάσθη Σμάραγδος. Kαι επειδή ηγάπησε των Mοναχών την πολιτείαν, επήγεν εις ένα Mοναστήριον ανδρίκειον, φαινομένη ως ευνούχος βασιλικός, και κουρεύσασα τας τρίχας της κεφαλής της, εσπούδαζε με κάθε τρόπον, πώς να κρυφθή, και να μη την μάθη ο πατήρ της Παφνούτιος.» 
Τα όσα καταγράφονται  στον βίο της αγίας είναι αδιανόητα τόσο για την κοσμική όσο και για την σημερινή εκκλησιαστική πραγματικότητα. Απέδρασε από την πατρική εστία και «μετεσχημάτισε τον εαυτόν της», φορώντας αντρικά ρούχα, πήγε σε αντρικό μοναστήρι και παρουσιάστηκε ως ευνούχος βασιλικός κ.λπ. Το εξωφρενικό αυτό γεγονός τονίζει ο Άγιος Νικόδημος: «Kαι τη αληθεία ήτον ένα πράγμα παράδοξον, οπού αδυνατεί να το παραστήση λόγος: δηλαδή, το να βλέπη τινάς μίαν ωραίαν γυναίκα να συγκατοική ανάμεσα εις άνδρας Mοναχούς. H οποία εδυνήθη να κρύψη τον εαυτόν της, τόσον από τον πατέρα της, όστις την εζήτει επιπόνως εις τα όρη και τα λαγκάδια, και εις πάντα τόπον, και έτρεχεν εδώ και εκεί αναστενάζωντας διά τον μακρόν και πολυχρόνιον χωρισμόν της• όσον και από τους Mοναχούς, με τους οποίους εσυγκατοίκει.» 
Ο βίος της Αγίας δυναμίτης πραγματικός τόσο στα θεμέλια της οικογένειας – όπως εμείς οι σημερινοί χριστιανοί την εκλαμβάνουμε – αλλά και στην υπόθεση «φύλο», με την επιλογή του μετασχηματισμού και της εμφάνισης της ως «ευνούχος βασιλικός». 
Ανάλογος και ο βίος της Οσίας Θεοδώρας της εν Αλεξανδρεία (11 Σεπτεμβρίου), αλλά και της Οσίας Ευφροσύνης της Νέας της εν Κωνσταντινουπόλει. 
Και βέβαια έχουμε αγίους ευνούχους στο Βυζάντιο, όπως ο άγιος Θεόδωρος ο Κρατερός, ο οποίος ήταν ευνούχος κουβικουλάριος στην αυλή του βασιλέως του Βυζαντίου Θεοφίλου (829-842 μ.Χ.), ο άγιος Αζάτ (ευνούχος του βασιλιά των Περσών Σαβωρίου) κ.α. 
Στις μέρες μας τώρα. 
Ο Αρχιμ. Γεώργιος Χ. Χρυσοστόμου (νυν Μητροπολίτης Κίτρους) στην μελέτη του με θέμα: ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΕΥΧΟΛΟΓΙΑΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΑΦΕΙΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΣΘΕΝΕΙΑΣ ΤΩΝ ΠΙΣΤΩΝ, αναφέρεται και στην «εὐχή εἰς ὀνοματοθεσίαν νέαν ἐπί ἀλλαγῇ φύλου, ποίημα τοῦ μητροπ. Ν. Ἰωνίας Τιμοθέου Ματθαιάκη. Ἡ εὐχή αὐτή δέν περιλαμβάνει κάποιο αἴτημα ὑπέρ ὑγείας, ἀλλά ἀφορᾶ τή συνάφεια μεταξύ ὑγείας καί ἀσθένειας. Συγκεκριμένα ἀφορᾶ τήν κατάσταση ἑνός νηπίου, μετά τήν ἀποκατάσταση μιᾶς γενετήσιας ἐπιπλοκῆς. Μέ τήν πρόοδο τῆς ἰατρικῆς ἐπιστήμης ἡ ἀμφιφυλία σέ νεογέννητα βρέφη ἀποκαθίσταται χειρουργικά. Ἡ εὐχή χρησιμοποιεῖται μόνον ὅταν τό βρέφος ἔχει λάβει ἤδη ὄνομα. Ἡ ὀργανική ἀλλαγή φύλου ἤ ἡ διόρθωση γενετήσιων χαρακτηριστικῶν γίνεται ἀποκλειστικά μέσῳ ἰατρικῶν μέσων, ὁπότε καθίσταται ἀναγκαία ἡ ἀλλαγή ἤ μεταβολή τοῦ ὀνόματος. Ἡ εὐχή χρησιμοποιεῖται ἀποκλειστικά καί μόνο σέ αὐτή τή συγκεκριμένη περίπτωση.» 
Όλα τα παραπάνω - άκρως ενδεικτικά - προς προβληματισμόν και αναστοχασμόν για τις βεβαιότητές μας και τους …αφορισμούς μας.

Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2017

ΜΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΑΘΗΝΑ ΚΑΚΟΥΡΗ (ΒΙΝΤΕΟ)


Στις 9 Μαρτίου 2009 - πέρασαν κιόλας 8 χρόνια! - έκανα μία συνέντευξη με την αγαπημένη συγγραφέα της Ιδιωτικής Οδού, κυρία Αθηνά Κακούρη. 
Την Πατρινολάτρι Αθηνά Κακούρη, την μυθιστοριογράφο, την Ελληνίδα ως το μεδούλι. 
Μια ελεύθερη συζήτηση για τα Δεκεμβριανά, την Παιδεία, την Αμερική, την Πάτρα πάλαι τε και νυν, το πολυτονικό, το ιστορικό μυθιστόρημα, την εξωτερική πολιτική κ.α.!
Η συνέντευξη είναι μία παραγωγή του διαδικτυακού καναλιού intv.gr και πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο "Βυζαντινό" της Πάτρας. 
Την ανασύρω από το αρχείο του intv, με αφορμή την κυκλοφορία του νέου βιβλίου της κ. Αθηνάς Κακούρη "ΤΑ ΔΥΟ ΒΗΤΑ", το οποίο σημειώνει ήδη μεγάλη επιτυχία και προκαλεί ποικίλες και ουσιαστικές συζητήσεις. 
Σκηνοθεσία: Γιώργος Αρβανίτης
Παρουσίαση: Π.Α. Ανδριόπουλος


ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΠΑΣΤΕΦΑΝΟΥ ΚΑΙ ΔΑΦΝΗ ΠΑΝΟΥΡΓΙΑ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ


Σήμερα Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2017, στις 7:30 μ.μ., στο Θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, Μασσαλίας 22 (Κολωνάκι) θα πραγματοποιηθεί συναυλία με έργα της γνωστής πιανίστριας και συνθέτριας Αλεξάνδρας Παπαστεφάνου.  
Το πρώτο μέρος της συναυλίας περιλαμβάνει αποσπάσματα από «Τα 12 Ορυκτά» για σόλο πιάνο και το έργο «Somnium» για μικρό σύνολο, που ερμηνεύουν o Γραμμένος Χαλκιάς (κλαρινέτο), η Νέλλη Οικονομίδου (βιολί) και η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου (πιάνο). 
Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας η σοπράνο Δάφνη Πανουργιά και η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου παρουσιάζουν αποσπάσματα από το καινούργιο έργο «12+1 Όστρακα και Σκιές» για φωνή και πιάνο, τραγούδια της συνθέτριας σε ποίηση Δημήτρη Καλοκύρη και Ανδρέα Εμπειρίκου, καθώς και αποσπάσματα από την παλιά προσωπική της δουλειά με τίτλο «Σμάλτο».
Η συναυλία διοργανώνεται από το Πρόγραμμα Μουσικής (ΒΜ) του Hellenic American College (HAEC) σε συνεργασία με το Hellenic American University (Manchester, NH, USA) και την Ελληνοαμερικανική Ένωση. 


Διαβάστε, επίσης,  στην Ιδιωτική Οδό

Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2017

Ο ΤΡΑΓΟΥΔΟΠΟΙΟΣ ΝΙΚΟΣ ΓΕΩΡΓΑΚΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΒΡΑΔΙΑ ΣΤΟ "ΜΑΚΑΡΙ"


Ο τραγουδοποιός Νίκος Γεωργάκης, που μας τον σύστησε το 1989 ο Μάνος Χατζιδάκις εκδίδοντας από τον "Σείριο" την πρώτη δισκογραφική δουλειά του "Βραδινή αναρρίχηση", έρχεται από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα, για να παρουσιάσει τα τραγούδια του, με τους συνεργάτες του, την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου στις 10 το βράδυ, στην μουσική σκηνή Μακάρι (Ζωοδόχου Πηγής 125 & Κομνηνών).  
Θα εμφανιστούν οι καλλιτέχνες: 
Δάφνη Πανουργιά, τραγούδι 
Ειρήνη Σγουρίδου, τραγούδι 
Νίκος Γεωργάκης, τραγούδι-κιθάρα 
Παντελής Χατζηκυριάκος, τραγούδι-μπουζούκι 
Κυριάκος Γκουβέντας, βιολί 
Τάσος Μισυρλής, βιολοντσέλο 
Μανώλης Σιδερίδης, κοντραμπάσο

Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2017

Η ΑΚΡΙΒΗ ΜΑΣ ΚΥΡΙΑ ΑΘΗΝΑ ΚΑΚΟΥΡΗ


Την Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2017, στην Αίθουσα της Αρχαιολογικής Εταιρείας παρουσιάστηκε το νέο βιβλίο της Αθηνάς Κακούρη, ΤΑ ΔΥΟ ΒΗΤΑ (Εκδόσεις Καπόν). 
Το βιβλίο παρουσίασαν οι: 
- Νικόλαος Καραπιδάκης, Καθηγητής Ιστορίας 
- Αντώνης Παπαγιαννίδης, Δικηγόρος - Δημοσιογράφος 
- Γιάννης Πρετεντέρης, Δημοσιογράφος
Στο τέλος μίλησε για λίγο, με την αφοπλιστική φυσικότητα που τη διακρίνει, αλλά και με την "απλοϊκή λογική", που λέει πως έχει, η συγγραφέας Αθηνά Κακούρη. 
Κράτησα κάτι πολύ ιδιαίτερο που είπε: "Έγραψα αυτό το βιβλίο για να απαντήσω πρώτα σε μένα, στα ερωτήματα που μου τέθηκαν από την έρευνα που έκανα". 
Η Αθηνά Κακούρη τόλμησε με ΤΑ ΔΥΟ ΒΗΤΑ, να κλονίσει στερεότυπα και διαλύσει μύθους, χωρίς καθόλου να είναι στις προθέσεις της, διότι από την αρχοντική της φύση δεν κραυγάζει. Κάνει πάντα αυτό που πιστεύει χωρίς καμία διάθεση επιβολής της γνώμης της, αλλά ερεθίζοντας την κριτική μας σκέψη. 
Της ψέλνω όλα τα πολυχρόνια που υπάρχουν και δεν υπάρχουν.
Μας είναι πολύτιμη και την ευχαριστούμε γι' αυτό που είναι και γι' αυτό που κάνει. 
π.α.α.


Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2017

"ΠΑΤΡΙΝΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ - ΠΑΤΡΙΝΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ" ΣΤΙΣ 13 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΣΤΟ AN ART



Το Καλλιτεχνικό Σύνολο «Πολύτροπον» (υπεύθυνος: Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος) συνεχίζει και το 2017 στην Αθήνα την σειρά εκδηλώσεων με τον γενικό τίτλο: «ΠΑΤΡΙΝΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ – ΠΑΤΡΙΝΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ». 
Οι εκδηλώσεις πραγματοποιούνται στον Χώρο Τέχνης και Πολιτισμού AN ARΤ, Μονής Αστερίου Τσαγκάρη 4, Αθήνα (Πλάκα). 
Η πρώτη από αυτές τις εκδηλώσεις Πατρινής μουσικής και ποίησης για το 2017, θα γίνει την Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου στις 8.30 το βράδυ και περιλαμβάνει ποιήματα των σύγχρονων πατρινών ποιητών: 
Σπύρου Βρεττού, Δημήτρη Παπανικολάου, Αντώνη Σκιαθά, Δημήτρη Τούλιου και Γιάννη Χρυσανθόπουλου. 
Κάποια από τα ποιήματα θα ακουστούν και στα γαλλικά, σε μετάφραση του δόκιμου μεταφραστή Michel Volkovitch. 
Θα παρουσιαστούν έργα για βιολί και πιάνο, για σόλο βιολί και σόλο πιάνο των πατρινών συνθετών: Δημήτρη Λιάλιου (1869-1940), Θεόφιλου Κάββουρα (1930-1974), Ανδρέα Νεζερίτη (1897-1980), Τάνιας Σικελιανού και Βασιλικής Φιλιππαίου. 
Ερμηνεύουν: 
Τάνια Σικελιανού, βιολί 
Βίκυ Στυλιανού, πιάνο 
Δάφνη Πανουργιά, απαγγελία στα γαλλικά 
Γενική επιμέλεια – απαγγελία: Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος

Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017

Ο ΑΚΑΤΑΜΑΧΗΤΟΣ ΚΑΙ ΑΣΕΒΗΣ "ΔΟΝ ΖΟΥΑΝ"


Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός σκηνοθετεί τον Δον Ζουάν του Μολιέρου, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών. 
Ο Δον Ζουάν ανεβαίνει για πρώτη φορά στις 15 Φεβρουαρίου 1665 στο Παλαί Ρουαγιάλ, προκαλώντας φοβερές αντιδράσεις. Ο Μολιέρος κατηγορείται ως άθεος και αναγκάζεται να προχωρήσει σε περικοπές του κειμένου. Ο βασιλιάς, που θαυμάζει τον συγγραφέα αλλά δεν μπορεί να διαχειριστεί τις αντιδράσεις, ζητά από τον Μολιέρο να αποσύρει το έργο, ανανεώνοντας ταυτόχρονα δημόσια την υποστήριξη σε αυτόν: αποδέχεται να γίνει ο ανάδοχος του πρώτου παιδιού του Μολιέρου και πιστώνει τον θίασο με μια γενναία επιχορήγηση και με τον τίτλο του «Βασιλικού Θιάσου». Ο Μολιέρος αποσύρει την παράσταση και δεν εκδίδει ποτέ το κείμενο. Το πλήρες κείμενο παρουσιάζεται στη Γαλλία ξανά μόλις το 1841 στο Θέατρο Οντεόν και στην Κομεντί Φρανσαίζ το 1847. 
Τι είναι τελικά ο Δον Ζουάν; Ο μεγαλύτερος αλήτης που πέρασε ποτέ από τη Γη, ένας αφηνιασμένος, ένας διάβολος, ένας αιρετικός, ένας ασεβής χωρίς όρια, ένας αληθινός Σαρδανάπαλος, ο νυμφίος του ανθρώπινου γένους, όπως πιστεύει ο υπηρέτης του, Σγαναρέλ; 
Ο Paul Bénichou σημειώνει για το έργο: «Το μεγαλείο του Δον Ζουάν δεν είναι μόνο γήινο. Εκδηλώνεται παράλληλα σε ένα μεταφυσικό επίπεδο, μέσα από την επιθυμία της πρόκλησης, της περιφρόνησης και της αντιπαράθεσής του με το θεϊκό στοιχείο, γεγονός που κάνει απαραίτητη μια υπερφυσική εξέλιξη. Υπάρχει κάτι στον Δον Ζουάν που ξεπερνά τα συνήθη όρια της ανθρώπινης υπόστασης.» 
Ο Δον Ζουάν δεν θεωρείται μόνο ένας εγκληματίας του έρωτα για την εποχή του αλλά και ένας ενοχλητικός επαναστάτης, πραγματικός κίνδυνος για την κοινωνία που τολμάει να λέει την αλήθεια και να ξεσκεπάζει την υποκρισία των ανθρώπων. Το έργο του Μολιέρου δικαίως μπορεί να υποθέσει κανείς ότι ήταν μία ωρολογιακή βόμβα για την εποχή του, αλλά είναι εξίσου επικίνδυνο ακόμη και σήμερα. Τα όπλα του Δον Ζουαν είναι η χαρά, ο έρωτας και η αλήθεια.
π.α.α.


Διαβάστε, επίσης, στην ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΟΔΟ:

Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2017

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΠΑΣΤΕΦΑΝΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΔΑΦΝΗ ΠΑΝΟΥΡΓΙΑ ΣΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ


Το Πρόγραμμα Μουσικής (ΒΜ) του Hellenic American College (HAEC) σε συνεργασία με το Hellenic American University (Manchester, NH, USA) και η Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζουν συναυλία με έργα της πιανίστριας και συνθέτριας Αλεξάνδρας Παπαστεφάνου.
Την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2017, στις 7:30 μ.μ., στο Θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, Μασσαλίας 22 (Κολωνάκι). 
Το πρώτο μέρος της συναυλίας περιλαμβάνει αποσπάσματα από «Τα 12 Ορυκτά» για σόλο πιάνο και το έργο «Somnium» για μικρό σύνολο, που ερμηνεύουν o Γραμμένος Χαλκιάς (κλαρινέτο), η Νέλλη Οικονομίδου (βιολί) και η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου (πιάνο). 
Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας η σοπράνο Δάφνη Πανουργιά και η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου παρουσιάζουν αποσπάσματα από το καινούργιο έργο «12+1 Όστρακα και Σκιές» για φωνή και πιάνο, τραγούδια της συνθέτριας σε ποίηση Μίλτου Σαχτούρη, Κωνσταντίνου Καβάφη, Δημήτρη Καλοκύρη και Ανδρέα Εμπειρίκου, καθώς και αποσπάσματα από την παλιά προσωπική της δουλειά με τίτλο «Σμάλτο».


«ΤΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΑ ΤΩΝ ΒΑΣΙΛΕΩΝ» ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ 89,5


Σήμερα Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2017, στον Ραδιοφωνικό Σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος 89,5 και στην εκπομπή «Η Μουσική των προσώπων», που μεταδίδεται κάθε Σάββατο 4-5 το απόγευμα, προσκεκλημένος του Γιώργου Ντόβολου θα είναι ο θεολόγος και πρωτοψάλτης στην Ι. Μονή Πετράκη Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος. 
Ο Π. Ανδριόπουλος θα αναφερθεί στην πρόσφατη διάλεξή του στην Μουσική Βιβλιοθήκη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με θέμα: «Τα Πολυχρόνια των Βασιλέων». 
Ο Πολυχρονισμός του Βασιλέως ήταν μία μουσική σύνθεση που ψαλλόταν πάντοτε, κατά την περίοδο της Βασιλείας στην Ελλάδα, σε κάθε Θεία Λειτουργία, ακριβώς πριν το Αποστολικό ανάγνωσμα, αλλά ψαλλόταν και στις επίσημες Δοξολογίες. 
Πολλοί συνθέτες εκκλησιαστικής μουσικής συνέθεσαν έντεχνα Πολυχρόνια για τους Βασιλείς, τόσο στην βυζαντινή όσο και στην ευρωπαϊκή μουσική. Πολλές από τις συνθέσεις αυτές δημοσιεύτηκαν σε έντυπα μουσικά βιβλία, ενώ άλλες παρέμειναν χειρόγραφες και απόκεινται σε διάφορα αρχεία και ιδιωτικές συλλογές. 
Στην εκπομπή θα ακουστούν Πολυχρονισμοί των Βασιλέων από ανέκδοτες, ιστορικές ηχογραφήσεις σπουδαίων πρωτοψαλτών, όπως οι: Θρασύβουλος Στανίτσας, Χαρίλαος Ταλιαδώρος, Μανώλης Χατζημάρκος, Σπυρίδων Περιστέρης κ.α.


Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2017

Η ΕΜΜΟΝΗ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΜΕ ΤΟΝ ...ΕΚΦΥΛΟ ΝΕΡΩΝΑ!


Του Π.Α. Ανδριόπουλου
Ο Σεβ. Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ απέστειλε επιστολή διαμαρτυρίας προς τον Υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, με αφορμή Υπουργική εγκύκλιο μέ θέμα: «Υλοποίηση στο Γυμνάσιο Θεματικής Εβδομάδας και Ευαισθητοποίησης σε ζητήματα Διατροφής, Εθισμού-Εξαρτήσεων και Εμφύλων Ταυτοτήτων κατά το Σχολικό έτος 2016-2017». 
Ανάμεσα σε άλλα, γράφει ο Σεβασμιώτατος: 
"Ὡς καθηγητής τῆς Ἱστορίας τῶν Ἐπιστημῶν ἀσφαλῶς γνωρίζετε τόν περιώνυμον ἱστορικόν Κάσσιον Διώνα ὁ ὁποῖος συνέγραψε 9τομον ἱστορίαν τῆς Ρωμαϊκῆς περιόδου, ὅπου ἀναφερόμενος εἰς τό β΄βιβλίον τῆς ἱστορίας αὐτοῦ εἰς τόν παράφρονα αὐτοκράτορα τῆς Ρώμης Νέρωνα ἀναγράφει, ὅτι ὁ εἰρημένος συνῆψε γάμον μετά δύο ἀπελευθέρων Ἑλλήνων τόν σωματώδη Πυθαγόρα καί τόν γυνακώδη Σπόρον, τόν ὁποῖον κατέστησε ἐκτομίαν καί ὀνόμασε Σαββίναν. Τόση προοδευτικότης λοιπόν, Ἐξοχώτατε κ. Ὑπουργέ, ἐν ἔτει 2017 νά καλοῦνται οἱ ἔφηβοι μαθητές καί μαθήτριες νά μιμοῦνται τόν παράφρονα Νέρωνα;" 
Διαβάζοντας το παραπάνω οφείλω να ομολογήσω πως νευρίασα με τον Σεβασμιώτατο, διότι επαναλαμβάνεται κατά τρόπον απαράδεκτον! Μας λέει μια ιστορία που μας την έχει ξαναπεί πάλιν και πολλάκις και έχει χάσει την …λάμψη της. Ως φανατικός αναγνώστης αυτών των …cult κειμένων του Σεβασμιωτάτου, θυμάμαι – αίφνης – ότι το ίδιο «παράδειγμα» έφερε και στον πρ. υπουργό Δικαιοσύνης Νίκο Παρασκευόπουλο στις 12 Ιουνίου 2015, για το θέμα του Συμφώνου Συμβίωσης.
Έγραφε επί λέξει: «Δυστυχῶς γιά τόν ἁρμόδιο Ὑπουργό καί Καθηγητή τῆς Νομικῆς καί τόν Γενικό Γραμματέα τοῦ Ὑπουργείου τήν πρωτοτυπία τοῦ προτεινομένου Νομοσχεδίου τήν εἶχε ἐμπνευστεῖ ὅσον ἀφορᾶ τά λεγόμενα «ὁμόφυλα ζευγάρια» ὁ φρενοβλαβής αὐτοκράτορας τῆς Ρώμης Νέρων, αὐτός πού ἔκαψε τή Ρώμη γιά νά ἐμπνευσθεῖ τίς ἄριές του πού ὅπως καταγράφει ὁ ἐξαίρετος ἱστορικός Κάσσιος Δίων στήν Ρωμαϊκή του Ἱστορία συνῆψε ἐπίσημη ὁμοφυλοφιλική σχέση μέ δύο Ἕλληνες ἀπελεύθερους τόν «ἀνδρώδη» Πυθαγόρα καί τόν «γυναικώδη» Σπόρο, τόν ὁποῖο κατέστησε ἐκτομία καί τόν ὀνόμασε Σαββίνα!!!» 
Και πιο πίσω!!! Στην Ιδιωτική Οδό μου έχω καταγράψει το ίδιο περιστατικό σε επιστολή του Σεβασμιωτάτου στον τότε υπουργό Μιλτιάδη Παπαϊωάννου, ακριβώς πριν 5 χρόνια. Τον Ιανουάριο 2012. 
Νομίζω πως επέστη ο καιρός να αναζητήσει νέα – ανάλογης …βαρύτητας – πικάντικα ιστορικά παραδείγματα ο Σεβασμιώτατος, διότι πραγματικά μας κούρασε με τις επαναλήψεις επί έτη και έτη. Θέλουμε έτι και έτι..., ήτοι ανανέωση ρεπερτορίου.

Ο π. ΠΕΤΡΟΣ ΜΙΝΩΠΕΤΡΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΤΡΕΪ ΤΑΡΚΟΦΣΚΙ ΣΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ


Το Ραδιόφωνο της Εκκλησίας 89,5 στο πλαίσιο της εκπομπής «Ραδιοφωνικές Προσωπογραφίες», που μεταδίδεται κάθε Σάββατο 12:00 - 14:00, επιχειρεί να σκιαγραφήσει ραδιοφωνικά τις προσωπογραφίες σημαντικών ανθρώπων του παρελθόντος και του παρόντος. 
Αυτό το Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2017, με αφορμή τα 30 χρόνια από την κοίμηση του μεγάλου σκηνοθέτη Αντρέϊ Ταρκόφσκι, θα μεταδώσει σε επανάληψη εκπομπή με καλεσμένο τον π. Πέτρο Μινώπετρο, σκηνοθέτη (ειδικευμένο στον κινηματογράφο της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης) και Καλλιτεχνικό Διευθυντή της Κινηματογραφικής Λέσχης της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. 
Η εκπομπή έχει θέμα: «Θεωρία και πράξη του κινηματογράφου μέσα από τη φιλμογραφία του Αντρέϊ Ταρκόφσκι. Μέρος Β΄» και την επιμελείται και παρουσιάζει ο δημοσιογράφος Βασίλης Σπυρόπουλος.
Δείτε στη συνέχεια τον π. Πέτρο Μινώπετρο να μιλάει για τον Ταρκόφσκι στην εκδήλωση που διοργάνωσε το Καλλιτεχνικό Σύνολο "Πολύτροπον" στις 26 Φεβρουαρίου του 2016. 

Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2017

ΤΟ ΝΕΟ ΤΕΥΧΟΣ ΤΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ "ΝΟΜΟΚΑΝΟΝΙΚΑ"


«ΝΟΜΟΚΑΝΟΝΙΚΑ», ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ, ΤΕΥΧΟΣ 2 / 2016 
Του Χάρη Ανδρεόπουλου * 
Με μελέτες και άρθρα που προσεγγίζουν από την πλευρά του Εκκλησιαστικού και Κανονικού Δικαίου ιστορικά ζητήματα, όπως το «ανάθεμα» κατά του Ελευθερίου Βενιζέλου (1916), η συμβολή του Μελετίου Μεταξάκη, ως Μητροπολίτου Κιτίου (1910 – 1918), στη σύνταξη του Καταστατικού Χάρτου της Εκκλησίας της Κύπρου, ο ρόλος που διεδραμάτισε η Εκκλησία της Κρήτης ως προς τις σχέσεις της με την Πολιτεία στο νησί κατά την περίοδο του εθνικού διχασμού (1915 – 1917), καθώς, και με ζητήματα που αφορούν στα ατομικά δικαιώματα και το «εσωτερικό δίκαιο» της Εκκλησίας στην ελληνική έννομη τάξη, κυκλοφόρησε, προσφάτως, το νέο τεύχος (2/2016) του επιστημονικού περιοδικού (τα) «Νομοκανονικά». Στην ύλη του νέου τεύχους περιέχονται, επίσης, πρόσφατες σημαντικές δικαστικές αποφάσεις που άπτονται διοικητικών ζητημάτων εκκλησιαστικής φύσεως, καθώς και η απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα που αφορά στο θέμα της ακολουθητέας διαδικασίας απαλλαγής μαθητή από τη διδασκαλία των Θρησκευτικών. 
Τα «Νομοκανονικά» είναι η εξαμηνιαία Επιθεώρηση που επιδιώκει να καλύψει δύο σύνθετους και δυσχερείς επιστημονικούς κλάδους, το Εκκλησιαστικό και το Κανονικό Δίκαιο, τόσο σε επίπεδο θεωρίας όσο και δικαστηριακής πράξεως. Αποτελούν το επιστημονικό όργανο της Εταιρείας Εκκλησιαστικού και Κανονικού Δικαίου και απευθύνονται σε δικηγόρους, δικαστές, θεολόγους και σε κάθε ερευνητή επιστήμονα από τον χώρο των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών (ιστορικό, κοινωνιολόγο, κ.λ.π.) που εντρυφεί στο πεδίο των σχέσεων Πολιτείας – Εκκλησίας / θρησκευτικών κοινοτήτων. Εκδίδονται ανελλιπώς από τον Μάιο του 2002 και ήλθαν, σύμφωνα με την πρόθεση του ιδρυτού και Διευθυντού τους, ομοτίμου καθηγητού Εκκλησιαστικού Δικαίου της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ κ. Ιωάννη Μ. Κονιδάρη, να καλύψουν την απουσία που είχε από ικανού χρόνου καταστεί ευκρινώς ορατή, μιας περιοδικής εκδόσεως, η οποία να προάγει την επιστήμη στα ζητήματα του Εκκλησιαστικού και του Κανονικού Δικαίου και ευρύτερα τον δημόσιο διάλογο στα ζητήματα των σχέσεων Πολιτείας και Εκκλησίας, τα οποία εμφανίζονται στο προσκήνιο με αξιοζήλευτη περιοδικότητα αποτελώντας - το τελευταίο διάστημα όλο και συχνότερα, όλο και εντονότερα – θέμα «ημερησίας διατάξεως» στην ατζέντα του δημοσίου διαλόγου. Παραλλήλως, τα «Νομοκανονικά» φιλοδοξούν να αποτελέσουν το κατάλληλο εκείνο βήμα που θα επιτρέψει στις νέες επιστημονικές δυνάμεις του κλάδου να εμφανισθούν στο προσκήνιο και να δοκιμασθούν. 
ΜΕΛΕΤΕΣ 
Στην ύλη του περιοδικού περιλαμβάνονται τρεις ενότητες, που περιέχουν άρθρα, μελέτες ή / και γνωμοδοτήσεις, αποφάσεις ελληνικών και διεθνών δικαστηρίων, ιδίως του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, όπως και Πράξεων των Ανεξαρτήτων Αρχών, κατά το δυνατόν με σχόλια και παρατηρήσεις, καθώς και βιβλιοκρισίες και βιβλιοπαρουσιάσεις. 
Στο νέο τεύχος (2/2016) περιλαμβάνονται οι ακόλουθες μελέτες / άρθρα: 
α) του ομοτίμου καθηγητού της Νομικής Σχολής κ. Ι. Μ. Κονιδάρη, με θέμα «Το ανάθεμα κατά του Ελευθερίου Βενιζέλου (12.12.1916). Ο κ. Κονιδάρης αφού διεκτραγωδεί τη συμμετοχή της Εκκλησίας στις πολιτικές έριδες της εποχής ανάμεσα στη βασιλική και τη βενιζελική παράταξη και την εμπλοκή της υπέρ της πρώτης, εστιάζει στο ζήτημα του «αναθέματος». Ακριβολογώντας δε περί αυτού εξηγεί ότι αφ΄ ης στιγμής το «ανάθεμα» είναι καθαρώς εκκλησιαστική ποινή (αφορισμός), «πολιτικό ανάθεμα», όπως ισχυρίσθηκαν κάποιοι ότι ήταν το ανάθεμα κατά του Βενιζέλου, δεν υπάρχει, δεν προβλέπεται, δεν νοείται. Οσον αφορά αυτό καθ΄ εαυτό το επιβληθέν εκκλησιαστικό «ανάθεμα» κατά του Βενιζέλου και συμμεριζόμενος την άποψη του κορυφαίου κανονολόγου του 20ου αιώνα Αμίλκα Αλεβιζάτου, ο οποίος το χαρακτήρισε ως παράδειγμα «τουλάχιστον ανοήτου επιβολής αναθέματος, καθ΄ όλως μάλιστα οχλώδη και ανάξιον τη Εκκλησία τρόπον», ο κ. Κονιδάρης επεξηγεί και αναλύει τους λόγους που οδήγησαν τον νεότερο νομοθέτη να θέσει αυξημένες προϋποθέσεις για την επιβολή της βαρύτατης αυτής εκκλησιαστικής ποινής. 
β) του καθηγητού της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας κ. Αχιλλέως Αιμιλιανίδη, με θέμα «Ο Μελέτιος Μεταξάκης και ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας Κύπρου του 1914», δια του οποίου αναδεικνύεται η συμβολή του τότε Μητροπολίτου Κιτίου (1910 – 1918) Μελετίου Μεταξάκη (του μετέπειτα Αθηνών [1918 – 1920], εν συνεχεία Κωνσταντινουπόλεως [1921 – 1923] και, τέλος, Αλεξανδρείας [1926 – 1935]), στη σύνταξη για πρώτη φορά πρώτου Καταστατικού Χάρτου στην Εκκλησία της Κρήτης κατά το έτος 1914 και ο οποίος ίσχυσε πάνω από από μισό αιώνα και συγκεκριμένα μέχρι τη θέση σε ισχύ νέου Καταστατικού Χάρτου το 1979. 
γ) του διδάκτορος Ιστορίας και διδάσκοντος στην Πατριαρχική Ανωτάτη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης κ. Εμμανουήλ Χαλκιαδάκη με θέμα «Η Εκκλησία της Κρήτης την περίοδο του Εθνικού Διχασμού (1915 – 1917). Η μελέτη αυτή εξετάζει το ρόλο της Εκκλησίας της Κρήτης και τις σχέσεις Εκκλησίας – Πολιτείας στο νησί την περίοδο του εθνικού διχασμού (κυρίως το διάστημα 1915 – 1917), όπως ονομάσθηκε η πολιτική διαμάχη ανάμεσα στον τότε πρωθυπουργό Ελ. Βενιζέλο και το βασιλιά Κωνσταντίνο, με αφορμή την είσοδο της Ελλάδος στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο στο πλευρό της Αντάτ. 
δ) του διδάκτορος Νομικής και ειδικού νομικού συμβούλου της Εκκλησίας της Ελλάδος κ. Θεοδώρου Παπαγεωργίου με θέμα «Ατομικά δικαιώματα και «εσωτερικό δίκαιο» της Εκκλησίας στην ελληνική έννομη τάξη κατά τη νομολογία». Ο κ. Παπαγεωργίου αναλύει τη «διαπάλη» μεταξύ των νόμων της Πολιτείας και των Κανόνων της Εκκλησίας εκθέτοντας σειρά περιπτώσεων που καθιστούν προβληματική την εναρμόνισή τους, καθόσον μάλιστα υπό το ισχύον καθεστώς των σχέσεων (της «νόμω κρατούσης πολιτείας») υφίσταται μερική κατοχύρωση των Κανόνων και ειδικότερα μόνο των αναφερομένων σε δογματικά ζητήματα, ενώ για τα θεωρούμενα διοικητικά δύναται ο νομοθέτης να προχωρεί και στη θέσπιση νόμων που έρχονται σε αντίθεση με τους κανόνες που έχει θεσπίσει η Εκκλησία για τα εσωτερικά (interna corporis) – διοικητικής φύσεως - ζητήματά της. 
ΝΟΜΟΛΟΓΙΑ 
Στο ίδιο τεύχος των «Νομοκανονικών» παρουσιάζονται και αναλύονται σημαντικές δικαστικές αποφάσεις που άπτονται ζητημάτων εκκλησιαστικής φύσεως, όπως αυτές του Συμβουλίου της Επικρατείας με αριθ. 510/2015, τμήμα Γ΄, (με την οποία επί αιτήσεως ακυρώσεως κατά πράξεως επιχωρίου Μητροπολίτου που αφορά στη διοίκηση Μονής κρίθηκε ότι ο Μητροπολίτης δεν έχει εξουσία αποψιλώσεως των αρμοδιοτήτων του Ηγουμενοσυμβουλίου ή αντικαταστάσεώς του από άλλο όργανο), 299/2016, τμήμα Γ’, (με την οποία κρίθηκε ότι Π.Δ. περί διαλύσεως Μονής είναι ακυρωτέο, επειδή κατά τον χρόνο δημοσιεύσεώς του δεν ίσχυε απόφαση της Δ.Ι.Σ. της Εκκλησίας η οποία να εγκρίνει τη διάλυση, καθώς είχαν αρθεί ή ατονήσει οι λόγοι για στους οποίους είχε βασισθεί η έγκριση αυτή), 1458/2016, τμήμα Δ΄, (δια της οποίας κρίθηκε ότι η ανέγερση ναών, ευκτηρίων οίκων και λατρευτικών χώρων γενικώς, επομένως και τεμένους, δεν προϋποθέτει τη τήρηση διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδοτήσεως), κ.α. Επίσης, δημοσιεύεται η υπ΄ αριθ, 94/2015 Ολομ. απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα η οποία εκδόθηκε μετά από προσφυγή γονέων που ζητούσαν απαλλαγή του παιδιού τους από το μάθημα των Θρησκευτικών, με την επίκληση λόγων θρησκευτικής συνειδήσεως. Με την απόφαση της Αρχής αναγνωρίζεται η διαζευκτική δυνατότητα υποβολής υπεύθυνης δηλώσεως του μαθητή (αν είναι ενήλικος) ή των γονέων του (αν είναι ανήλικος) ότι δεν είναι ορθόδοξος χριστιανός ή αιτήσεως για την απαλλαγή του για λόγους θρησκευτικής συνειδήσεως, χωρίς να δηλώνεται στην περίπτωση αυτή, εάν είναι ή όχι χριστιανός ορθόδοξος, παρεχομένης έτσι της δυνατότητος απαλλαγής του μαθητή χωρίς αποκάλυψη των θρησκευτικών του πεποιθήσεων ή τυχόν ανυπαρξίας αυτών. Εν προκειμένω δεν μπορεί παρά να διερωτηθεί κανείς ποια θα ήταν μια νέα κρίση της Αρχής, επί παρομοίας προσφυγής, μετά την θέση σε εφαρμογή - από τη φετεινή σχολική χρονιά (2016/2017) - των νέων Προγραμμάτων Σπουδών στα Θρησκευτικά (Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου), τα οποία, σύμφωνα με την αρμόδια εκπαιδευτική Αρχή (Υπ. Παιδείας), έχουν παύσει να έχουν «ομολογιακό» χαρακτήρα, αποκτώντας, πλέον «γνωσιολογικό», προσανατολισμό. 
Στο νέο τεύχος δημοσιεύεται από τον λέκτορα Εκκλησιαστικού Δικαίου της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ κ. Γεώργιο Ανδρουτσόπουλο επισκόπηση της βιβλιογραφίας εκκλησιαστικού δικαίου των ετών 2010 – 2016. Η καταγραφή περιλαμβάνει σε δύο διακεκριμένα τμήματα τις μονογραφίες που έχουν εκδοθεί και τα άρθρα / μελέτες, που έχουν δημοσιευθεί στο συγκεκριμένο διάστημα. 
* Τα «Νομοκανονικά» διευθύνονται υπό του ομοτίμου καθηγητού του Εκκλησιαστικού Δικαίου της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Ιωάννη Μ. Κονιδάρη και κυκλοφορούν τον Νοέμβριο και Μάϊο κάθε έτους από τις Εκδόσεις «Σάκκουλας Α.Ε.» (http://www.sakkoulas.gr). 
* O Χάρης Ανδρεόπουλος είναι καθηγητής Θρησκευτικών στη Β/θμια Εκπαίδευση, Διδάκτωρ (PhD) Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ (xaan@theo.auth.gr ).

ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ "ΤΑ ΔΥΟ ΒΗΤΑ" ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΚΑΚΟΥΡΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ


Οι Εκδόσεις Καπόν, παρουσιάζουν το νέο βιβλίο της Αθηνάς Κακούρη, ΤΑ ΔΥΟ ΒΗΤΑ, την ερχόμενη Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2017, στις 7 μ.μ., στην Αίθουσα της εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας. 
Ομιλητές:
- Νικόλαος Καραπιδάκης, Καθηγητής Ιστορίας
- Αντώνης Παπαγιαννίδης, Δικηγόρος - Δημοσιογράφος
- Γιάννης Πρετεντέρης, Δημοσιογράφος
Δείτε όλες τις αναρτήσεις της Ιδιωτικής Οδού για την κυρία Αθηνά Κακούρη εδώ

Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2017

Ο ...ΑΓΙΟΣ "ΚΥΡ - ΑΝΤΩΝΗΣ" ΤΗΣ ΜΕΛΙΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
Το τραγούδι Ο κυρ-Αντώνης σε στίχους και μουσική Μάνου Χατζιδάκι, τραγούδησε σε πρώτη εκτέλεση η Νάνα Μούσχουρη. Ήταν η συμμετοχή του συνθέτη στο Γ' Φεστιβάλ Τραγουδιού του Ε.Ι.Ρ τον Ιούλιο του 1961. Την ίδια χρονιά ηχογραφήθηκε Ο κυρ-Αντώνης, πάντα με τη Νάνα Μούσχουρη.
Το τραγούδι ερμήνευσαν την ίδια εποχή ο Στέλιος Καζαντζίδης με τη Μαρινέλλα, ο Πάνος Γαβαλάς με τη Ρία Κούρτη (λαϊκές εκδοχές του τραγουδιού), η Νινή Ζαχά, η Ζωή Κουρούκλη, η Βίκυ Λέανδρος και πολλοί νεώτεροι τραγουδιστές.
Ο ίδιος ο Χατζιδάκις επέλεξε τον Γιώργο Νταλάρα να τραγουδήσει τον Κυρ-Αντώνη στη Λαϊκή Αγορά του (σε ενορχήστρωση Νίκου Κυπουργού), ήτοι στον κύκλο των 30 τραγουδιών που επέλεξε να επανεκτελέσει το 1987 (μετά τη Ρωμαϊκή Αγορά). Αλλά τη μελωδία του Κυρ-Αντώνη συμπεριέλαβε ο Χατζιδάκις και στους λυρικούς Δεκαπέντε Εσπερινούς του (1964), δηλαδή την ορχηστρική εκδοχή 15 τραγουδιών του για πιάνο, άρπα, δύο κιθάρες και κοντραμπάσο.
Όμως η ονειρική ερμηνεία του ποιητικού αυτού πλάσματος του χατζιδακικού σύμπαντος, βρίσκεται στο πασίγνωστο, πλέον, φιλμάκι, στο οποίο η Μελίνα μετέφραζε στα γαλλικά τους στίχους του τραγουδιού, που έλεγε ο ίδιος ο συνθέτης, καθισμένη στα γόνατα του σχεδόν. Προέρχεται από ένα αφιέρωμα της γαλλικής τηλεόρασης στον Μάνο Χατζιδάκι και τη Μελίνα Μερκούρη, του 1960, τη χρονιά που οι δυο τους θριάμβευσαν στις Κάννες με το Ποτέ την Κυριακή του Ζυλ Ντασσέν.
Το βιντεάκι αυτό συμπεριελήφθη στο δίσκο ... Μελίνα του Μάνου (Σείριος 2004), μαζί με άλλα δύο ιστορικά βίντεο που, εκτός από τα τραγούδια, αναδεικνύουν την μοναδική, την αληθινά ερωτική σχέση Μελίνας και Μάνου.
Αυτό το βίντεο παραθέτουμε και στη συνέχεια, προς ρεμβασμόν ονειρικό, στην αυλή του κυρ- Αντώνη που μετρούσε τ' άστρα... Κι εμείς μαζί του...



Ο Κυρ Αντώνης πάει καιρός που ζούσε στην αυλή
μ'ένα κανάτι μ' ένα κρεβάτι και με κρασί πολύ
είχε δυο μάτια γαλανά κι αχτένιστα μαλλιά
κι ένα λουλούδι πάντα φορούσε στα ρούχα τα παλιά

Αχ κυρ Αντώνη πως σ' αγαπάμε
και μαζί σου τ' άστρα μετράμε
τις φωτιές για σένα πηδάμε
ώσπου να 'ρθει η βροχή.
Και τον καημό σου πάντα ξεχνάμε
σαν πουλιά μαζί τριγυρνάμε
σαν παιδιά μαζί σου γελάμε
σαν κάνεις προσευχή

Ο κυρ Αντώνης βιάζεται να πάει να κοιμηθεί
γιατί το βράδυ στα όνειρά του θέλει να θυμηθεί
ότι ποτέ δεν έζησε, μες στο όνειρό του ζει
μα η νύχτα φεύγει και λυπημένο τον βρίσκει η χαραυγή

Αχ κυρ Αντώνη πως σ' αγαπάμε
και μαζί σου τ'άστρα μετράμε
τις φωτιές για σένα πηδάμε
ώσπου να 'ρθει η βροχή.
Και τον καημό σου πάντα ξεχνάμε
σαν πουλιά μαζί τριγυρνάμε
σαν παιδιά με σένα γελάμε
σαν κάνεις προσευχή

Μα ένα βράδυ ο κυρ Αντώνης στρώνει να κοιμηθεί
κι εμείς ξυπνάμε τον καρτεράμε στην πόρτα να φανεί
Μα ο κυρ Αντώνης δεν θα βγεί ποτέ του στην αυλή
αφού για πάντα μες στο όνειρό του θέλησε πια να ζει.



Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2017

Ο ΘΩΜΑΣ ΤΑΜΒΑΚΟΣ ΓΙΑ ΤΑ CD'S ALEPH & BETH


Όπως ήδη γράψαμε σε προηγούμενες αναρτήσεις, το Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2017, στον χώρο πολιτισμού AN ART ARTISTRY, πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση των δυο δίσκων, ALEPH και BETH, που περιλαμβάνουν έργα σύγχρονων ελλήνων συνθετών για φλάουτο σόλο, φλάουτο και πιάνο, με τις κορυφαίες σολίστ Ιβόνα Γκλίνκα (φλάουτο) και Βίκυ Στυλιανού (πιάνο). 
Δημοσιεύουμε στη συνέχεια την ομιλία του μουσικοκριτικού Θωμά Ταμβάκου, ιδρυτού και υπεύθυνου του "Αρχείου Ελλήνων Μουσουργών."

Ιβόνα Γκλίνκα, Μιχάλης Τραυλός και Θωμάς Ταμβάκος (φωτό Αρχείου: Ιδιωτική Οδός

Κυριακή 15 Ιανουαρίου 2017

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΔΙΣΚΟΙ ALEPH & BETH ΤΗΣ ΙΒΟΝΑΣ ΓΚΛΙΝΚΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ


Σε μια ιδιαίτερη ζεστή, φιλική, αλλά και άκρως μουσική ατμόσφαιρα, έγινε χθες, Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2017, στον χώρο πολιτισμού AN ART ARTISTRY, η παρουσίαση των δυο δίσκων, ALEPH και BETH, που μόλις κυκλοφόρησαν από την εταιρία Σαρτόν συνεργαζόμενη με την εταιρία Warner Music.
Οι δύο ψηφιακοί δίσκοι περιλαμβάνουν 21 έργα 14 σύγχρονων ελλήνων συνθετών για φλάουτο σόλο, φλάουτο και πιάνο. Ερμηνεύουν οι κορυφαίες σολίστ Ιβόνα Γκλίνκα (φλάουτο) και Βίκυ Στυλιανού (πιάνο). 
Ομιλητές ήσαν οι: Παναγιώτης Ανδριόπουλος, Δημήτρης Ανούσης, Αθανάσιος Ζέρβας, Θωμάς Ταμβάκος, Μιχαήλ Τραυλός. 
Μετά τις ομιλίες οι δύο σολίστ ερμήνευσαν ενδεικτικά έργα από την όλη δισκογραφική εργασία, παρουσία πολλών από τους σύγχρονους συνθέτες, κομμάτια των οποίων περιλαμβάνονται στα cd's. 
Παραθέτουμε το πρόγραμμα της βραδιάς, ευχόμενοι και σε άλλες τέτοιες πολύτιμες εργασίες.